31 Aralık 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

31 Aralık 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

IKDA: İ Gelecek sene için Mist sah masraflarının nazırlar meeli, 10 miyon Jira olarak tahmin ni Ahram gazetesi yazmakta Romanya ve Yugoslavya İngiltereye kereste sevki. tssri için icabeden tebirleri ai er. Bu iki memleket kereste nr arttırmak yretlerila çalışıyorlar. Pranaşda relsicumhur . Lebrun, İngilterenin Paris büyük elçisi Pbel, - Yunan elçisi Politise, ge. Gemelin ve Ankaradaki Fran Miteri general Darbonneau' bali etmiştir. Zürih, yabancı bir devlete, İs- m milli müdafaasma «it mali, vermekten suçlu 8 erkekle 1 ka (7 seneden 15 aya kadar muhte. ara çarpmış Ceza müd. maiden sonra, bunlar, hu- İaricine çıkarılacaklardır. Pranmda Lillede gece çıkan bir neticesinde şehrin Lelsfon İk tâmamile harap olmuştur. At pek mühimdir. İalyada Tarre Annunsata ga ekserisi asker olmak © Üzere, dolu bir tren, Sicliyadan gelen İvirat katarı ile çarpışmıştır. Her İsem bemen tamamile harap ol. ir. Tesbit edilen ölü miktarı 20, ar 100 kadardır. Dantmarkada "şimal birliği, adı hir cemiyet teşekkül etmiştir. #emiyetin makandr, bitaraflık çer içinde kalmakla © beraber, gi- “avası ve şimal hürriyetlerile, gi- yabancı müdahalesi olmaksızın Tek bir hayat yaşamak hakks üzmini kuvsetlendirmektir. Dünimarkada, o çıkan Telegraf im “yazdığıra yöre, Hitlerin sehelik kabul - merasimi; bap Yapıtmıyacaktır. Kor diplomatik Ün kabul resmi yapılmaması ta. etmiştir. Polonya ordusu kumandanı ve başvekili general o Skorkd, Mene © münasebetle o mareşal aime 1940 şenesinin Pinlân. Niçin adalet ve hakkm zaferim İN aden hir sene olması temenni. Varşovadan verdi. Alman resmi mâ- tt, Nobel mükâfatına o namzet “hanylimu) bir şöhret sahibi olan “Alimi ve Varşova politeknik mek Profesörlerinden Czeslev Sirlo- İyi kurşuna dizmişlerdir. teşebbüsü erlindeki Papa mü- essili temaslarda bulunuyor Kopenhag, 30 (A.A.) — Politi- gazetesinin Berlin muhabiri, vekilinin, Alman hariciye retine, bir hafta zarfında alti gittiğini, bunun da, Papa İle ya kralınm mütekabil ziyaret. doğrudan doğruya alâka * telâkki edildiğini yazmakta” * Papa vekilinin ziyaretlerinde, z malümat teatisi ile iktifa €- ği, ve sulhün tesisi için te. üslere (o girişilmek üzere bir esas bulmağa çalışıldığı tak” ediliyor. “Almanya ile taret muahedesi nlara Paristeki heyetimiz dönünce cevap verilecek 30 (A.A) — Ha. esinin akdini Türkiyeye tek- stmişti, Kölnische Zeitung, İrkiyenin bu teklife ancak Pa” bulunan Türk heyetinin av. İlen sonra cevap vermek is büyük bir infial ile yaz- hü- için de bü- Papanın sulh Londra, 31 — Helsinkideki Ha- vas ajansı iyi bir membadan haber aldığına göre, İ Sücmosalvi mıntakasında yapıl dığı resmi tebliğde haber verilen ve Sovyetler taralından Finlân- İ diyayı ikiye bölmek teşebbüsü i- le vuku bulan şiddetli müharebe- İ ler sarahaten Finlândiya kıtalar lehine olarak inkişaf etmektedir. Sovyetler, Mannerheim hatt üzerinde yeni bir taarruza teşeb. büs etmişlerdir. Rusların oSibiryadan ve Kaf- kasyadar. Kareli hattına getirdik- | leri yeni kuvvetlerin 150,000 kü dar tahmin edildiği Stokholm. den haber veriliyor. Kayaklı Fin askerleri Dâily Teleğraph güzetesinin Helsinki muhabiri, Rus ordüsu- nun Murmansk'la olan muvasala” sını kesmeğe çalışan muhtelif müfrezelerden maada, 1200 ü mü- tecaviz kâyaklkı F diya aske. vi Kemijaervi istikametinde taar- ruz yapan Sovyet alaylarınm ge- ri küvwetlerini mütemadiyen yip- tatmaktadır. Finlândiyaldar, mu. vasala hatlarını kestiklerinden, on bine yakın Rüs askerinin ordu kuvayi külliyesile teması tama - men kesilmiştir. İ Şimali Finlândiya ordusu kur İ mandanı general Wallenwis kül liyetli kuvvetle tahşit etmekte o. Iup, bazı emarelere göre Kemi- jaervi'ye ani bir taarruzda bu lunmak isteyen Rus alaylarma, muhabirinin bü kuvvetleri karşı çıkaracak- tir, Sovyetler iaşe sıkırtısı çekiyor Haber alındığına göre, Sevyet kıtaatı (o Finlindiyanın Aksay; Şarkında, Hojenjavi'den karma. karışık bir halde çekilmektedir. Bu hezimetin sebebi fevkalâde soğuklar ve yiyecek noksanıdır. Rigadan gelen telgraflardan öğrenildiğine göre Mowrmansk'da | bulunan Rus kıtaları Leningrala Mourmansk şimendifer hattında nakliyatm sekteye uğraması Üze- rine yiyecek bulamadıklari için isyan 'etmişlerdir. Bu hal, şimen- difer hattının bir kısmını berha- va etmek için bir kaç gün evvel Rus hatlarından geçen oFinlerin bu maksatlarına eriştiklerini gös. termektedir. Sovyet taarruz'arı Son üç gün zarfında Sovyet kıtaları Mannerheim hattına üst üste taarruzlar yapmışlardır. Eskisine nazaran daha iyi tan- zim edilen şiddetli bir topçu ha“ elik ateşine rağmen Sovyetlerin bütün hücumları çok kuvvetli müsâdemeler neticesinde püskür- tülmüştür. Mannerheim hattı te. cavüzden masun kalmıştır. Rus tabiyesinin düzelmiş olmast Sov- yet erkânıharbiyesi. arasında Al man teknisiyenlerinin vücudüne ihtimal verdirmektedir. Pimlândiyalılar, bir kayalığa lâğım koymuşlar ve bütün bir Rus bölüğünü imha etmişlerdir. Tayyare faaliyeti Dün Sovyet tayyareleri olduk- ça faaliyet göstermiş ve bir çok N şehirlerde tehlike işaretleri veril ibirya ve Kafkasyadan r takviye kıtaları getirdiler Onbin Rus askeri- nin ordu ile teması kesildi Kayaklı Fin tedaileri Sov;etlerin geri kuvvetlerini iz'aç eüiyor ir. Yalnız Helsinkiye hücum vuku bulmamıştır. Burada mev - cut kanaat? göre, hava müdafaa” sı olmayan Leningrada karşı Fi ni davet etmemek için Ruslar Hel: sinkiye hücum etmiyorlar, Sovyet tebliği Moskova, 30 (A. A) — Lerin grad asker! mimtal nm tebliği: Mühim hiçbir hâdise olmamıştır. Birçok rek'ularda Sovyet tâyşare' leri muvatiskiyetle boribadıman yapmışlardır. Şımal memleketlerinden yar.ımlar Pazis, 31 — Şimal memleketle rinden Finlândiyaya yardım art- maktadır, İsveçte şimdiye kadar toplanan iane yekünü 5 milyon 800 bin kuronu bulmuştur, İsveç radyosu, doktorlara ve hasta bakıcılara hitaben Finlândi. kaydedilmelerini ya için gönüllü emektodir. Gönül diyaya yardım komitesi hesabına olarak sevkedileceklördir.. Noel arifesinde o Danimarkadan Finlândiyaya altı cerrah ve 20 has- tabukıcı kadınla 100 yataklı bir Seyyar hastane ve mütesddid yar- dme memur hastanenin bütün masrafları Dani- Marka kızılhaç cemiyeti tarafın. dan ödenmektedir. Skandinavvanm büyük Norden eecmiyetinin Danimarka şubesi ta - rafından tertib edilen inne şimdi. ye kadar 18 milyon frank toplan- masını temin etmiştir. Danimarka #iraateileri birliği, (o Pinlândiyaya yiyecek maddeler göndermeği ka. rarlaştırmış ve 42 (o vagonluk ilk İren yola çıkmıştır, er Finlân. gönderilmiştir. Bu | Ru İngiltere yenilen ascer alacak Kahve yüklü büyük bir Alman vapuru zaptedildi S1 — Garb “eephesinde aaliyet dün çok mahdud olmuş ve keşif kollarınm harekâ. İma saünlasir kalmıştır. Cephede şiddetli ç soğuk vardır, | İngi.terede Londra, 3 — İngilterede ikin- cikânün aymda yeniden bazı sinif. lar silâh altına almacaklardır. Fransız cephesinde yaralanan veya hastalanan İngiliz askerleri. ni hâmil tren dün gece Surrey is- tasyonura gelmiştir. Bunlar bura. da hastaneye na'solunacaklardır, Denizlerde Bir Almen tshtelbahiri taralin- | dan torplilenmiş olan İngiliz saf- fıharb gemisinin üssüne döndüğü amirallik makamınca bildirilmek - tedir, Geminin terpillenmesi esda- b amda 4 kişi ölmüş, 1 kişi ağır su. İrolte yarslanmıştır, Daliy Teleyraph gazetesinin de- niz muharriri geminin mucize ka. bilinden kurtulduğunu ve kuman- danm seri manevrası sâyesinde torpilin tam Acdefe isabaş edeme- diğiri kaydeylertektedir. Kahve ve maden yüklü olarak "Rb . de Tariro'dak hareket”et”? miz ölan”8.500 toblük Alman bâre | dira Bahia Blanca vapuru bir İn. giliz harb gemisi tarafından zapte- dilmiştir. Birkaç gündür haber alınamıyan $T5 tonilütoluk İngiliz o Moorfolk vapurunün İngilterenin şark sahil- Jerinde battığı anlaşılmıştır. Sular bu vapurun enkazını sahile simiş. tir. Enkaz üzörinde vüpurun ismi görülmüştür, 13 boğulduğu zannedi) 238 tonluk ve Reserche ismin. deki İngiliz mayn tarak yemisi Simsl denizinde bir mayna çarpa - rak batmış, mürettebatı kurtarıl - » miştir, ilik tayfasının or. Türk sularında ecnebi gemileri çevrilmiş değildir Alman ajansı bir kaç hâdise kaydetmekte ise de hükümetimize hiç bir şikâyet yapılmamıştır. Roma, 30 (A.A.) — D.N.B. ajansı bildiriyor: Cenova vapur kumpanyasıma Kâpomele vapuru Cenovaya git mek üzere 13 teşrinişanide İstan buldan hareket etmişti. Hamwlesi buğday, kereste ve balya halinde muhtelif emtialan mürekkep bu- İunuyordu. 14 teşrinisanide Ça- nakkeleden çıkacağı sırada vapur, bir İngiliz kruvazörü tarafmdan mvayeneye tabi tutuldu. Bu sr rada gemi Türk sularında Kapı. dağının talibiren bir mil açığında bulunuyordu. Bir İngiliz kumandanı csbir istimali tehdidi ile gemiyi araş” tırdıktan sonra, zaptetmiş ve La- valet'e götürerek orada 9 gün müddetle mevkuf bulundurmuş- tur, Gemi, 13 kânvnuevvelde av. et ederken, keza Türk sularım da İngiliz harp gemileri tarafın- 'dan İkinci defa olarak: muayene edilmiştir. İstanbuldan alman diğer bir filmek üzere kuru incir ve üzüm yüklü olarak İzmirden gelen Fis. za isimli Macar vapuru keza, bir İngiliz harp gemisi tarafından 2 raştırılarak Maltaya sevkedilmiş- tir. Demek oluyor ki, bu İngiliz hârp gemileri Türk sularında a“ çık denizde bulunur gibi hare - ket etmektedirler, Ankaradaki ihracat — ticareti mabfillerinin hükümet nezdinde İngilizlerin müdahalelerine karşı teşebbüste o bulundukları, fakat Türk hülrümetinin Türk karasu” larmın himayesini temine ma- tuf teğbirleri almağa mütemayil bulunmadığı « haber verilmekte- dir. # * * Anadslu ajansının notu: Salâhiyettar makamattan aldı ğımız malümata göre, Türk su larında gemi muayeneleri yapıl. dığına dair hiç bir şikâyet vaki Habers göre; Macariitana gönde | olmamıştır, Irlandada neler oluyor ? Çalınan 700 sandık Ss cephane bulunamıyor Belfast'da, haşvakile taraftar bir yazeteciya bomba atıldı Londra. $3i — Belfastta günde. lik “İrish press” gazelesinin mer- kezinde dün gece bir bomba imfi- lâk etmiştir, Evvelce binadaki ©5- yaya pöotrol dük tür, Hasarat mühimse de insanca zaylat yoktur, Bu gazete İrlanda başveklli de-Valera'nın müşiri ef. kârı adddilmektedir. Çalınan mübimmat Diğer taraftan zabıta Dublin'de mâğiuİ radyo istasyonlarma emir- ler göhderdekte olan (gizli bir rrdyo  Şimdi ü görülmüş « | | eti ele geçirmiştir. resmi râdfo istasyonu bile askeri kıt'aların nezareti altmda bulun - maktadır, Yeni elde eğilen malümata gö- Denizyollarmın Dumlupinar va- puru dün yiyecek ve giyecek eşya He döl uolduğu halde Ordu ve Gi. resuna hareket etmiştir. Vapurla, İstanbul milli yardım komitesinin ve diğer hamiyet #sahiblerinin yap- tıkları teberrülerle tegkil edilen i. ki sıhhiye ekipi de zelzele mınta- kasim gitiniştir. Giresuna giden heyette opera- tör Rifat Hamdi. Dr. Suphi Öztan, SamiHaselili ile iki siihet memu- ru, üç bösta bak'eı vardır. Ördüya giden heyetteyse Doktor Hilmi, Osman, iki sıhhat memuru ve üç hastabakıcı bulunmaktadır, Vapurun hareketinden evvel va- MW Lütfi Kırdar heyetlerle görüş - müş ve vazifelerinde muvaffakıyet dilemiştir. Yar ım komitesinin faaliyeti İstanbul milli yardım komitesi dün de valinin reisliğinde toplan- mıştır, Şehrimizin maruf tücesr ve bü. İ yük müessese sahibleri dünkü top- lantıys davet edilerek kendilerin- den yardım istenmiştir. Bu teklifi memnuniyetle kabul eden müssse. seler derhal yardım (faaliyetine geçmişlerdir. Dün yapılan ilk para yardımları şunlardır: Para yardımları Selânik bankası 000, Doyçe Bank 2.000, Doyçe Oryert bank 2 bin, İmar bankası 5 bin, Holarda bankası 2 bin, Standard Oil 5 bin, Stenua Romana 2 bin, Şel 2 bin, Baker 2500, Türk maden şirketi 500, Paloka 250, Sabuncuzade bin, Mithat Nemli 1600, Tütüncü Ha - san Hayri 1000, İskender 700, Ha- Mi Ali Ramazan 1500, Kerim At- tar bin, Havagazi şirketi 500, Türk Maden kömürü 1000, Dilberzade - ler 1000, ayrıca da eşya, Gisiaved lâstik şirketi 1.000, nakliye şir - keti 250, Osram 100, Hügo Stines 200, Şirketihayriye 4000, Türk o- tomobil şirketi 500, mühendis Ali Naki 2000, Hasan Tahsin ve Hüs. nü 2000 ve ecnebi seyrisefain bir- Miği de 500 Ira, Tramvay ve elektrik dairesi, yardım hesabmdaki 1000 tira ile depodaki 1000 elbiseyi teberrii et- miştir, Şehrimizdeki eczacılar da mühim miktarda ecza, İlâç ve pa. muk vermişlerdir. MUH vardım komitesi bugün öğ- leden sonra tekrar toplanacak ve tüecarlarımızı, o müesseselerimizi yardıma davet edecektir. Saray'cılerin yardımları Sanayiciler de dün Ticaret O- dasında toplanmışlar ve yeniden Istanbulda yar- dım seferberliği Halk içten gelen bir tehalükle felâketzedelere yardıma koşuyor re, geçen hafta Dublin mühimmat ambarından çalman o cephsnenid mikdari 28 ton olüp 700 sandık içinde lam bir milyon iki yüz elli bin metmiden ibaret bulunmakta. dır. Şimdiye kadar bunun seksen yedi sandığı ele geçirilmiştir. Çalı“ nan mühimmatı taşımak için kulla nılan kamyon adedi asgari 13 tah- mün ediliyor, ' Askeri zubitanin Yaptığı takarri. yat sahile kadar teşmil edilmiştir. Timanlarda, nehirlerde ve kanal- larda, gemilerin içi de dah'l olmak üzere sıkı araştırmalar yapılmış - te, Dün, Durokhede'da şüpheli 10 kişi tevkif edilmiş ve muhafaza al. tında Dubln'e sevkolunmuştur. 4 sandık sucuk, 1000 don, 1000 fanilâ, 1000 çorap, 200 kilo pa- muk, 930 gift lâstik, 20 teneke yağ. Çeltik tüccarları da salı günü toplanarak mühim miktarda pi- rinç teberruunda bulunacaklar * dır. Mekteplerde Üniversite ile diğer mektep” lerdeki yardım faaliyetleri devam. « etmektedir. Maarif Vekâleti bü tün mekteplere şu tâmimi gön. dermiştir: 3 "1. Yer sarsıntısı felâketzede- leri kardeşlerimize her türlü yar” dımda bulunmak Üzere her dere- cedeki mektep ve - müesseseleri, mizde esasen mevcut olan İaali- yetin elden geldiği kadar ve fe lâkete karşı tedbirlerin alınması: nı temin edecek şekilde kuvvet. lendirilmesini o ehemmiyetle dile“ rim, “2. Maarif merkez teşkilâtında çalışan arkadaşlar zelzele felâke- fine uğrayan yurttaşlara yardım için Mili Iomite emrine veril mek üzere ikincikânun 940 aylık. larından aşağıdaki misbetler dabi- , linde para kesilmesini kararlaş “ tarmışlardır: "Aylıklarının safi tutar: 100 B- raya kadar olanlardan yüzde beş (yüz lira dahil), 200 liraya ka. dar olanlardan yüzde yedi buçuk İ (200 lira dahil), daha yukarı ma- aş alanlar da yüzde on... "Maarif teşkilâtına mensup bü” tün arkadaşların merkezde çâlı- şan arkadaşlarının bareketine im. tisal ve iştirak etmelerini rica €& derim... Mekteplerde muallim ve tale- belerden mürekkep birer komite teşkil edilmiştir. Dün 6 mektep. te 1100 lira para ile 700 parça eş ya toplanmıştır. Fransız konsolosu Benet 50 Ji- ra yardımda bulunmuştur. Gümrük memurları dün arala. rında toplanarak yapacakları yar- dımın şeklini o kararlaştırmışlar” dır, Denizyolları idaresi memurla- rı da eşya ve para yardımında bulunmaktadırlar, Şirketi Hayriye idaresi 2000 lira teberruda bulunmuştur. Ayrı. ca şirketin memur ve müstah demlerile fabrika #meleleri 1700 lira, meclisi idare azaları ve u müm müdür tarafından 500 Jira verilmiştir, Halk opereti hasılatı tamamile gelâketzedelere verilmek üzete (Lâtfen sayfayı çeviriniz)