24 Mart 1940 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

24 Mart 1940 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

hay Piyer “tuiz Lİ İG ! iŞeker saklayanlar İki inci sak, hükümdarlık alâmetleri olan âsa ile küreyi tutuyordu. Fakat kürenin içinde Porto şa- rabı, âsada ise bir yelpaze vardı. IV Mubafızlarla bagajlar arasında ilerlemekte olan kral, baş harem ağası ve Jizliyo, karakterlerini aşağı yukarı sembolize eden üç ayrı cins hayvana binmişlerdi. Hafif tacının altına, ensesini güneşten muhafaza için beyaz bir patiska parçası koymuş olan kral, koltuğa benzeyen bir eğere oturmuştu, Bu eğerin arkalığı, yastıkları, kol dayayacak yerleri ve şemsiyesi vardı. Uzaktan gö. rünmiyen ve madenden yapılmış iki inci sak, hükümdarlık alâmet. leri olan asa ile küreyi tutuyor. du. Fakat kürenin içinde Porto şarabı, asada ise bir yelpaze var. dı Katır Makari bunları, kral Po. zolun devlet yükünü taşırken al. dığı tavırla dalgın ve mütevek. kil, taşımaktaydı. Katır beyaz renkteydi, yalnız kuyruğunun rengi gri idi, Adımları yavaştı. Hayvancık hiçbir zaman günde On altı saatten ar uyumazdı. Taksi, Kozmon isminde iğdiş « dilmiş siyah bir beygire binmişti, Bu da fena huyu olmadığı gibi meziyetleri de olmıyan bir hay vandı. Kozmonun ne cinsi, ne gü zelliği vardı. Bununla beraber sakibi onu be ğeniyordu. Çünkü Kozmon daima ayni yürüyüşü muhafaza eder, kıs raktan hoşlanmaşdı. Ve vazife his sine o kadar merbuttu ki eğer za manmnda yularını çekmek unutul sa dosdoğru hendeğe gitmekte hiç bir mahzur görmezdi.. Jigliyo kralm ahırlarından sırtı siyah benekli kırmızımtrak renkte ve alnı yıldızlı genç bir beygir seç mişti. Hayvanın ismi Himer, tali ti şiddetli ve boppaydı. "Taksi, muzrakları göstererek: — Bakınız Majeste, dedi, piş tarlarımız ne kadar muntazam ve iyi tertip edilmiş. Beygirler ve sü varileri hep ayni boyda, mızraklar ölçüden ve miğlerler kalıptan ge“ çirildi. Bu kırk nelerin hayatını biliyo” rum. Bunlar çapkın kimseler de gil. Her birisinin çantalarında bi- ter incil var, Jigliyo üzengiler üzerinde doğ” ruldu: Murakları havada ve mu rabba şeklinde bu muhafız kıtası, yol üzerinde ters çevrilmiş bir tar- la sürmeğe mahsus dişli Alet kadar manasız! Bu kıta ne kuvvetli, ne de askerce bir edaya malik- Bu adamlar eğer üzerinde dur- masını bilmiyorlar. Dik duruyor” lar, fakat efendisinin karşısında o turan bir uşak veya lokanta salo nunda bir kasadar kadm — gibi. Mızraklarını şamdan, gemleri pe çete gibi tutuyorlar, Onları arkadan görmek ne ol duklarını anlamak için kâfidir. İlk tüfek sesinde benim ( beygirimle beraber kaçacaklardır, belki de da- ha süratli olarak... Kral Pozol: — Zavallılar! diye (söylendi. Miğferleri kimbilir ne kadar sr cak ve mızrakları ne kadar ağırdır. Bugünkü boğucu havada neden ceketlerini çıkarmıyorlar. Yanlarında biraz rom ve meyva var mı bari? Taksi eğer bunu dü- şünmemişseniz gayrikabili afsmız. Taksi kuru elini uzattı: — Onlara perhizin zevkini veri» yorum. Bu yüksek bir (zevktir. Dilleri kuru, boğazları yanmış ve karınları çökmüşken onlar geçtik” leri kırlarda suları içilen rmak'ar ve yol kenarlarında fıçılarla dolu meyhaneler olduğunu (biliyorlar, Böylece susuzluğun — acı lezzetini tatmış oluyorlar. Heyhat! biraz evvel su içmiş ol- duğum için kendimi mahrum etti- Him bu mazhariyetlerinden dolayı onlara gıpta ediyorum. " Taksi sakin bir hayvana binmişti Kral eğeri üzerinde yarı dönerek kral nazırına baktı. Onu kundura larından şapkasına kadar © süzdü. Sonra tabil bir ihtiyacını deleden katırım durdurarak: — Taksi bana lüzumlu olmanız hakkınızda hayırlı, dedi, çünkü siz fena bir hilekârsınız! Sağda ve solda kralın o çiçek bahçeleri görünüyordu. Bu bahçe lerde binlerce nadir cins çiçek ye | tiştiriliyor ve hergün bir yeni cins vücuda getiriliyordu. Her (sabah hareme kucak kucak çiçek taşınır dı. Bahçıvanlar siyah tahta üzeri- ne bütün kraliçelerin sık sık de Zişebilen kaprislerini kaydetmişler di ve kraliçelerin her biri sabahle- yin uyandıkları zaman beğendik- leri çiçekleri hazır bulurlardı. Pozol ve iki müşaviri çiçek bah- çelerinin son serinin önünden ge çerlerken saat on ikiyi o çaldı ve Jigliyo bevgirini Taksinin beygi rinin yanına sürerek: — Başharemağası, dedi, Majes tenin arzusunu biliyorsunuz. Sizin yerine geçeceğim saat geldi. Lât fen kumandayı bana veriniz. Taksi serkeşlikle: — Kumandayı kraldan alınız, dedi. Pozol söylendi: — Al küçük, kumandayı sana verdim. (Devamt var) ÖRÜMCEĞİN MEYVÇUDİ- YETEN MİÇE SAYMAK Ehlivukuf raporu müd. deiumumiliğe verildi Malba- Liyan fabrikada © bulu Gan şekerlerin fabrika (ihtiyacından fazla olup olmadığı bakkında tetkik» ter yapan ehlirukuf dün O raporunu Sultanahmet üçüncü ceza hâkimliği- n4 vermiştir. Rapor müddefimumli. ge gönderilmiştir. Yarın bir karar ve rüscek ve fabrika hakkında tahkikat yapılıp yapılmaması tespit olunacak. tır. Yağcı Seferoğlu hakkmda Açılan davaya da yarm öğleden sonra seki zinci asliye mahkemesinde başlana- caktır, m. Et fiyatları Beş kuruş daha yükseldi Et fiyatları mütemadiyen yüksel meğe devam etmektedir. Geçen baf- tadan sonra son günlerde fiyatlar tek rar beş kuruş artmıştır. Bu vaziyete İ Amndoludan kasaplık hayvan gelme- mesi sebeb olmaktadır. Toptanerlar büyük kanapinra dört koyundan faz. Is vermemektedirler. Bunun için de bir gün evvelden müracant (etmek Mizmgelmektedir. Dün Mesbahada karaman (57-88, dağlıç 60, kumu 51,52 kuruştan satıl mıştır. Karaman eti kasaplarda 65-70 kuruştur, ———— Muallim mektebinin 92 nci dönüm yılı Muallim mektebinin 92 inci yıldö- Bilmü dün tesit edilmiştir. o Öğleden sonra Parkotelde bir çay (o verilmiş, Maarif müdürü Tevfik Kut, müfettiş ler, mektep erkin: ve mektep (me zunları bulunmuşlardır. —— —— Önümüzdeki sene Ro- manyadan muhacir getirilmiyecek “Önümüzdeki © sene Romanyadın memleketimize göçmen Bakliyatı ya- pılmıyacaktır. Bunun sebebi şimdiye kadar getirilmiş olan 104 bin göç menden bir kunmızın heniz tamamen lakân edilmemiş almasıdır. Dellarman ve Dobruca mmtakalarmda (100 Bin yurtdaşımız güç etmek sıralarını bek lemektedirler, Buninr ancak mütaa- kip sebelerde gelirilebilecektir. Besarstyanm cenüb muıstakaların. da bulunan 509 bin Türkün getirilme. si de tetkik edilmektedir. Eski makine şubesi mü- dürü aleyhindeki dava Belediye eski makine gubesi mel. rü Nusretin nakzen görülmekte ulan muhakemesine dün devam edilmiş, maznun avukat: müdafaası yapmış tur. Mahkeme karar için nisan başına kalmıştır. ——— Bükreş elçimiz Roman- yaya gitti Ankarada hükümetle temaslarda bulunan Bükreş elçimiz Hamdullah Suphi Tanmöver dün akşam Raman. ya vağurile Köstene:ye hareket ete migtir. inni Fatih halkevinde resim sergisi Fatih halkevinde dilin elli beş eser- den mürekkep bir resim sergisi açıi- mıştır. Sergiye on amatör İştirak et. miştir, Jüri heyeti eserden İstanbul Uk tedrisat mifettişlerinden Mustafa Günerinin (Ankara köprüsü) — eseri birinci, Sadettin Çulanım (Natürmort) unu fkinel ve Fiuldai Tejigilin paysa- Sını üçüncü seğmiştir. Sergi on beş gün açık bulunacaktır. Seçilen Uç eser mayısta Ankarada &- çlacak halkevleri resin sereinlie gön derilecektir. Ihracat eşyamızı hamil ;aakkındaki tahkikat! Türk vapurlarının ecnebi limanla- rına gitmelerine müsaade ediliyor İ Komisyon. ilk içtimaında Demirtaş şilepinin Ra- manyaya gitmesine izin verdi Ecmebi sulara sefer etmek istiyen fürk vapurlarının vaziyetini (tetkik etmek Üzere koordinasyon heyeti kar carile İstanbulda teşkili kararlağlırı san kömisyan Mkurulmug ve (düm İs sapbul minraks man relsi Refik A yanturun relaliğinde İlk toplantının. yapmıştır, Komisyon ilk olarak o Köstenceye ihracat mali götürmek istiyen bemnir- tap gilepinin vaziyeluni tetkik ederek selerine müsaade etmiştir. Bu müsa- «da Münakale vekâleti (o tarafından dir Iki una içinde tasdik edilmiş, De- mirtaş, öğleden sonra portakal ve ku ri mayva yüküyle Köğtenceye har wet eçmişlir. Anlaşıdığına göre, ihracat eşyalar camız ecnebi memleketlere taşıyacak olan gileplere müsaade verilecek, yal iz başka memleket limanları arasın. da sefer yapmak üzere Türk vapur. arının kiralanmasma müsaade edil miyecektir. Diğer taraftan ecnebi sularda bulu- oan vapurlarımız da buraya geldik- ten sonra vaziyetleri korlayon tara» fından tetkik edilecektir. Bunlardan Türkiyeden ihracat eşyası o taşımak için kiralananlara müsaade ve musy- yen müddetler için mukavele De bağ: & olan vapurlara da bu müddetler bi- önceye kadar hariçte çalışmnlarn& isin verileceği anlaşılmaktadır. SAKARYA VAPURUNUN VAZİYETİ Hariçte olan vapurlarımız arasmda bundan tir buçuk ay kadar o evvel| Rosianyadan 2000 den fazla Musevi elarak Pilistine giden Sakarya vapı- 1unun bügünlerde gelemiyeceği anlar çümaktadır. Çünkü son gelen haber hırs güre, Sakarya İngiliz hükümeti, tarafından gizlice Filistins Musevi çı: karmak ithamile harp kaçağı âğö0- alllmiy ve müsadere edilerek Boyrüta nötürülmüştür. İngiliz bülümetinin vapuru bırakmam için © teşebbüsler yapılmaktadır. ARAMATÖRLER HEYETİ BU SABAH DÖNDÜ Türk bandıralı gemilerin © ecnebi Hmanları yapacakları seferlerin mi aandeye tab tutulması üzerine Anka- raya giden mrmatörlerden o mürek- kep heyet ba sabahki trenle gelirimize dametiştiir. “Sınıfta kalan talebeler Maarif vekâleti yeni bir kolaylık gösteriyor Maarif vekâleti sınıfta Üstüate fki sene kalan talebeler hakkında yeni bir karar vermiştir. Bu şekildeki ta Jebalerin ellerine bir vesika verilecek, ve gelecek ders Yılı #önünda ayni si- nıfın bütün derilerinden birer Odefa daha imtihan olacaklardır. Talobeler tesmi mekteplere alınmıyacakları bu bir sene içinde humuni mekteplere gi- decekleri gibi kendi (Okendilerine de derslerine çalışatileceklerdir. Benehi ve ekniliyet mekteplerinin zari vöya asli sınıflarında bir yil kalan ve ikinci sene de türkçe, di. tarih, coğrafya, yurt bilgisi, sosyolo- H ve askerliğe bâzırlık derslerinde muvaffak olamıyarak amıfta o kalan talebelerin bir yıl daha mektebe de vamlarma misaada «ölecektir. Bu talebeler üçüncü, sene Imlihanlarını vektletin gösterdiği resmi We mek tepte vereceklerdir. Heyet, 15 nisandan itibaren tatbi. ka başlanaşak olan yeni navlun tari. feleri hakkında dn Münnkalât vekile Ula temasta bulunmuştur. Tarife komisyonu yakında (liman idaresinde toplanarak bi mesele (le meşgul olucaktır, KÜÇÜK HABERLER * Dün Belçikaya yarım mil yon kilo arpa gönderilmiştir. * İstanbul telefon müdürlüğü şehirde $0 tane otomatik telefon kulübesi inşa edecektir. * Portakal ihracatımız gittik. çe artmaktadır. Fiyatlar da yük. selmektedir. * Maarif Vekâleti orta tedri. sat muallimlerinin ders saatleri Üzerinde tetkikler yaptırmakta. dır, Yeni ders saatlerinin 18 den aşağı olmıyacağı sanılmaktadır. MART —VÜ 1 Italyan balık gemiler! Paskalya diye ©. çalarak limanı t© verdiler , Dün ilmancmızda gari? ye olmuş, Sirkeci rıbumıpöğ Italyan balıkçı gemisi bird” birden #cı aci dodükierini, başlamışlardır. Lâman rel Ber alâkadarlar bu GüdDİİ like işareti sanarak vak$ 1 törlar göndermişler, Gali murlar düdüklerin, hata başlıyan büyük yortuls”” Gm öğrenmişlerdir. Ken ların ilmanda herhangi rasim yapman yasak ol kibat yapılmaktadı za alını A & RAN Sak Ni —— il Elektrik idares" * Mekteplerde grip, boğmaca gibi mevsim. hastalıkları çoğal. mıştır. Bütün mektepler dezen. İekte yapılacaktır. * Eyüpte Kızılçeşme mahalle. sinde Cami sokağında 12 numa. İ ralı evde oturan Nigârla oğlu İsmet yerekten © zehirlenerek | hastaneye kaldırılmışlardır. | * Şoför Nurinin idaresindeki 1708 numaralı otomobil tecilerden geçerken yanliş ma. nevra ile 23 numaralı hırdavatçı dükkânma çarpmış, hasara uğrat | muştur. e Otomobilde bulunan Hiristin , ya, Yovantsı, Yako ve bakkal Dimitri yaralanmışlardır. v-4 “54 * Antalya valiliğine tayin e dilen Erzurum valisi Haşim İş. can yeni vazifesine hareket et. miştir, * Grip mikrobunu keşfeden üç Alimden biri olan Sir Patrick Lajdlav, dün Londrada vefat et. miştir. * Komedi Fransez heyeti Ati. nadâ başvekil general. Metaktas tarafmdan kabul edilerek kendi . lerine kral tarafından verilen ni şanlar tevi «dil'niş ve muvaffa. kıyetlerinden dolayı tebrik edil * Sıvas vilâyetinin en bol ve gür ormanlarını ihtiva eden Ko. yulhisar kazasında devlet orman işletmesi tesisine karar verilmiş | ve bu İsabetli karardan halk çok | sevinmiştir. * Evvelki akşam İzmire giden Nafia Vekili general Ali Fuat Cebesoy Ege havzasındaki su te. sisatını gözden geçirmiştir. * İstirahat için İzmire gitmiş Hariciye Vekâleti umumi; Numan Menemencioğlu dün vali ile belediye reisini zi. yâret etmiştir. * Manisada vilâyet turmümi meclisi mesaisini ikmal ederek; dağılmıştır. Urmumi “meclis 940| yılı vilâyet bütçesini 1.300.0005 lita olarak kabul etmiştir. İ # Bayındırda tayyare temiye. ! tinin yeni yaptırdığı binanın açi. ış töreni İle hükümet ve asker. lik şubesi binalarının temel at. İ ma merasimi evvelki gün yapıl Pasif korunma * leri yapıldı N Li wv Dün elektrik idaresi rafından bir pasif korum” yapılmıştır. Memurlar kil olunan gekirii gaz, YİL yi dl me ve izadat eldpleri 721? Tijler yapmışlar ve si Metrohanında çıkan tek yarallarm tk ted” muşlardır. İtiaiyenin de İ bu tecrübeler halk kip edilmiştir. Ecza fiyatlar! Cd yükseliyo” iy ' Ecza flatları üzerind? # f pahalılık başlamıştır. Biiygak larda bulunmamakta eğe selişi yüzde kırktan p* kadar devam etmektedi. za depoları fatura W riyetini de tatbik € Eczacılar ithalâtm şikâyet ediyorlar, daha ziyade kiloyla #* İ Maçlarda görülmektedir. miz gi Pasif müdafaa tamam olmıyan Münakale vekfileti di mmtaka liman reisliği? göndermiş, pazlf ml İz tamam olmıyan v8Pi nl rine müsaade edilme miştir, Bunun üzerine kontrollarda tertibat sea rülen birçok gemiler? il barçket müsaadesi VET — Kızılay Eminö yi merkezinin ko”? Kızılay Eminönü 35 ge senelik kongresi dün ir ra ticaret odasmdâ Toplantıda İstanbul yari y şi Tevfik Fikret SAY muştur. Ebedi Şef At yi59 gi tırasma hürmeten 0G © çebi küt edildikten sonrâ yet raporu gözden 23810 liralık varidat zele felâketsedelerin© ralık nakdi ve 22553 P yardımı temin kir va hastalara yari. ği anlaşılmıştır. Yeni ti seçimi yapıldıktan“. greye nihayet verili. Umum! Oomerkes ürek murahhas olarak di * zere idare heyeti o ai