24 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

24 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Fransız harp komitesi Macar Başvekili B. Telel e dün ilk toplantısını Teleki Romaya vasıl oldu ME ae — Bene 22 — No. 7694 — Fiali her yerde 5 EL İ emma amma 1940 varidat at bütçesi Vergilere yapılacak zamlarla varidat ne kadar artacak? Hükümetin Meclise verdiği esbabı mucibe lâyihasının en mühim kısımlarını ve 1939 varidat bütçesile mukayeseli cetvelini neşrediyoruz Ankara 23 (Telefonla) — Avrupa daki harp vaziyetinin Devlet varidat menbaları üzerinde menfi tesirleri görüldüğü ve bu sebeble 1940 bütçe- sinde 1939 bütçesi varidat muhammi- natına nazaran 27 milyon liralık bir hoksan nazarı dikkate alındığı mâ- lümdur, Esbabı mucibe lâyihası Hükümet, 1940 varidat bütçesinin €öbabı mucibe mazbatasında bu nok- #anın sebeblerini ve takib ettiği seyri Şu suretle izah etmektedir: 1939 mall yılı içinde Avrupada başlıyan harbin harici ve dahili tica- vet faaliyetleri üzerinde hal ettiği PAZAR 24 Mart 1940 menfi tesirden memleketimiz de bit- | tabi masun kâlamamıştır. Bu cüm- leden olarak harbin İlk günlerinde bazı mevad ve mahsulâtın ihracının men'i ve bilâhare ruhsata tâbi tutul- ması dış ticaretimizin istikametinde ehemmiyetli tebeddüller husule gel. mesi ve milletlerarası ticaretinin mü- him sarsıntılara maruz kalması bu hareketlerle sıkı surette alâkadar bu- lunan gümrük varidatımız Üzerinde müessir olmakta gecikmemiştir. Her ne kadar ilk günlerin tereddüdlü ve buhranlı devirleri geçmiş ve vaziyet Isveç, müdafaa tedbirlerini arttırıyor Dikenli tel örgüleri, yeraltı istihkâmları ve büyük hava dafi İlani tesis ediliyor Stokholm 23 (A.A.) — İsveç, mü- dafas vasıtalarına büyük bir inkişaf vers şlamıştır. Bu sahada alman ye- rler şöyle sıralanabilir: Yeni ve genç bir ordu baş ku- Mmahdanı tayin edilmiştir: General İvar İalingu — Henüz askeri talim görmiyen 10, ,000 kura 150 günlük bir ta bim devresi için silâh altına çağrılmıştır. 3 — Keza 1937 ve 1939 sınıflarına Mensup babriye efradından bir kaç &- Bıf seferber edilmiştir. 4 — İsveçin, Baltıkta kâin Gotland Mevkii eskisinden daha fazla tahkim e- ilniştir. 5 Birinci #hemmiyeti derecede sevkülceyşi haiz Boeden istihkâmi, İs. Veçin selâhiyetli askeri şahsiyetleri tara- ndan inceden inceye tetkik edildikten *onra, zabtedilmez bir kale olarak tavsif vu uştur Fazla olarak, dikenli tel örgüler, yer istihkâmları ve gayet büyük hava ali bataryaları tesis edilmektedir. 7 | İ Metro hanındaki pasif korunma tecrübeleri A İsveç Veliahdinin nutku Stokholm 23 (AA) —İ evamına dalt radyoda bir nutuk söylemiştir. Vetiahd bu nutukta ezsümle demiştir ki «Bu harple münasebettar olan her şey, kalblerimize ateşten harflerle yazılmıştır. Yüzlerce yıllardanberi, İsveç millet rafından, civanmendiik ve şefkatla karışık böyle bir bamle görülmemiştir. Prens, sulhün şimdi bir emrivaki ve İs- veçin vazifesi Finlândiyaya yardım. etmek olduğunu söylemiştir. Prens, kralın miji bir komüte taşkll ettiğini, kendisinin bu komite relsliğine seçildiğini ve komitenin, Pinlândiya için çalışan muhtelif teşekkti- leri bir araya toplamakla mükellef bulun- duğunu söylemiştir. Feci bir tren kazası Kaunas 23 (A.A.) — Kaunas ve Vil no istikametlerinden gelen iki yolcu treni Vievis civarında çarpışmiştır. İki ölü, 23 ağır ve 6 hafif yaralı vardır. NR Metre hanında yüyalan pasif korunma tecrübelerinden birkaç sahne (Yazısı üçüncü sahilemizde) tavazzuh ederek dış ticaretimiz de ta- bil istikâmetini almış bulunmakta ise de gümrük varidatımızda harbin ilâ- nımna takaddüm eden ilk günlerden itibaren müşahede edilmeğe başlıyan tenakuş seyrini muhafaza etmekte devam eylemiştir. İçinde bulunduğu” muz fevkâlâde şartlar altında beynel- milel mübadele hareketlerinin az çok ağırlaşmış olması tabii görünmek icab ettiğinden bu tenakusun önümüzde. ki sene içinde de devamına intizar et- mek zaruri bulunmuştur. (Devamı 5 inci sahifede) Ankarada tıp fakültesi tesisi Hazırlanan kanun projesi Millet Meclisine verildi Ankara 23 (Telefonla) — Ankarada bir Tıb fakültesi tesisi hakkındaki kanu- na ek olarak bir kanun projesi hazırlan- miş ve Meclise verilmiştir. Ankarada bir Tıb fakültesi tesisine da- ir olan kanun, bu fakülteye ait teşkilât kad rolarının 939 senesi hihayetine kadar ha arlanarak bir kanun projesi halinde Mec ise verilmesini emretmektedir. Yeni ha- zırlanan proje ile bu müddet 1942 sene sine kadar uzatılmaktadır. Dünyanın bugünkü karışık vaziyeti, | Ankara Tıb fakültesinin inşası için evvel» | ce çizilmiş olan programda bazı tadiller | icra edilmesine ve bu sene yapılacak bir kısım inşaatın gelecek seneye bırakılma- sına sebep olmuştur. B. Molotof Berline gitmiyor İtalya, Moskova ile bir an- | laşma yapmakla ne kazana- | cağını düşünüyormuş Moskova 23 (A.A.) — Molotov'un Berline gideceğine dair olarak yabancı memleketlerde çıkan şa; asılsızdır. Belgrad 23 (A A.) — Belgrad gaze- telerinin Berlin muhabirleri Roma - Ber- lin « Moskova anlaşmasını tahakkuk et- | miş gibi göstermelerine “mukabil, aynı gazetelerin Roma muhabirleri, İtalyan zimamdarlar mahfillerinin henüz bir ka- tar vermek hususunda mütereddit olduk- larını, zira, Moskova ile bir anlaşma yap- imakla ne kazanacaklarını düşündükleri- ni yazmaktadırlar, m BrPüklkmntiler: Elâman ! ” Türkiye sadınli açıyorsunuz; — Elaman... Elaman... Elâmaaan. İlânihaye devam: — Elamaaaan.., Bin dereden bin su getirilebilir. Güfte böyle amma, bestede sanat var... Fakat sanalın dörtbaşı mamür gerek... Güflesiyle birlikte güzel ol- mıyan — ve Hacivat gustosuna göre bile demode — şarkıları ille âleme dinletmek mecburiyetinde miyiz? Bu müzelik eseri radyonun ebedi malı sanmamalı. Bir kere dinledik, iki kere dinledik... Isıtılıp satılıp ko- tarılması cidden gına veriyor; cidden elamaaan! ar tamamen Sahibi: Nec yaptı din Sadak — vi müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Almanya, Romany adan beş talepte Ni Mark fiatinin yükseltilmesi, Rumen malları fiatinin indirilmesi, Almanyaya fazla mal sevki isteniyor Bükreş 23 (A.A.) — Rewter muhabi- | ri bildiriyor: Alman hükümeti, Alman ekonomi eksperi Dr. Clodius vamtasile Romanya hükümetine bir nota tevdi etmiştir Dr. Clodius'un son aylar zarfında mü- | teaddid defalar Bükreşe gelip lümdur, Bu ziyaretle lar alma ekonomi | Almanyanın Romanya üzerinde tesirler Tera ettiği şeklinde tef- sir edilmişti, Romünya hükümeti bu aha kadar Al manyanın mübalâğalı taleplerine mukar | vemet etmeğe muvaffak olmuştu. ak için | | İ Almanların düşüncelerine göte, sabık Başvekil ve hülen Milli kalkınma cephe si reisi bulunan B, Vajda Voevod, Alman taleplerini B. Tatareskodan daha iyi kar-| slamağa mütemayil bulunmaktadır. Öğrenildiğine göre, Almanya, Roman- yaya verdiği bu notada, Romanyanın ha- rici Gcaretinde yaptığı mütemadi deği- e yabancı dö: pmasi sistemini artık müsa- İ er esası Üze- mahu ile karşılamıyacağını bildirmekte ve Roryanyanın birkaç hafta evvel taki» bine başladığı yeni ticaret sistemini şid- | detli surette tenkid eylemektedir. Almanyanın beş talebi Bükreş 23 (A.A.) — Havas: Clodiu- sun riyasetindeki Alman iktisnd heyeti, Rumen hükümetinden bazı taleplerde İyi haber alan mahfiller- de bu talepler aşağıdaki 5 maddede hus bulunmuştur. lâsa edile — Rumen i at mallarına konan resimlerin indirilmesi, 3 — Almanyaya gönderilecek Rumen malları fiatle 4 — Alman ohemya ile Moravyanın 5 — Tunadaki Alman römorkörleri- le gaz vapurlarına Almanyaya her ay aynlan petrol miktarı haricinde mahru- kat temini. Clodiua, Rumen İktismd Nezaretinin murahhaslarile görüşmelerine yarın da devam edecek ve bu görüşmeler büyük bir ihtimelle paskalya yortularından son- raya kadar sürecektir. (Devamı 4 üncü sahifede) in indirilmesi, Rumen kliring sistemi ne da ithali, Çinliler nihai zaferden emin görünüyor lar Harbin ikinci devresinde Çinlilerin muvaffakıyet talihleri son derece arttı Çüngking 23 (A,A.) — Çekini ajan- m bildiriyor: Hunangai kıtaatının kumandanı gene- ral Pai Çung-Hsi yaptığı beyanatta, harbin ikinci devresi zarfında Çinlilerin muvaffakiyet talihlerinin çok © arttığını kaydettikten sonra Japonyanın halen nücerret bir vaziyette kaldığını bil- ve Çinin nihal zaferi ile muhusa- öili şu üç çare ile mümkün olabi- bildirmiştir: I — Müstevliler, Çinin kendi vesaiti ile tard edilmelidir, 2 — Japonya bitkin bir hale gelmeli ve iflâs etmelidir 3 — Mütearızı durdurmak için bey- nelmilel bir hareket vuku bulmalıdır. General, bu öç ihtimal üzerinden bi- ri hakkında kanaatini bildirmekten istin- kAf etmiş, fakat nihal zafer ihtimalinin artığı hususunda israr eylemiştir. Japonya, harekete geçirebileceği 75-80 fhırkadan 50 sini seferber etmiş bu. lunmaktadır, Çine 46 Japon fırkası gön derilmiş ve mütemadi zayiatı telâfi için 30 defn takviye kıtaatı gönderilmesine lüzum hasıl olmuştur. Japonyanın harp masrafları 20 milyar yeni geçmiştir. Da- bili borçları gelecek sene 30 milyar ye- ne baliğ olacaktır. Generale göre, Japonyanın bugünkü dahili bünyesi askeri rejime uzun müd- det devam imkânım vermiyecek ve Ja- ponya nihayet harbin ağırlığı altında çö- kecektir Yeni Çin merkez hükümeti Tokyo 23 (A.A.) — Nankinde mer- kez siyasi konseyinin toplantısından son- ra yeni Çin merkez hükümetinin teşkili kararlaştırılmıştır. Uang-Çing-Nei bu hü- kümetin reisliğine tayin edilmiştir. (Almanya, g. Rusya, İtalya Avrupanın taksimi hakkında müşterek bir beyanname neşredecekler) — Gazetelerden — Zühal — Ovoo0!... Bu arşın bize kadar uzayacağa benziyor... Aydedo — Merak etme, yeryüzünde herkesin arşınına göre bez ver-