23 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İstanbul merkez bayileri: ERMİS BAKKALİYESİ Ankaranın Kavaklıdere şarabı Beyoğlu Sahne sokak AÇIK MEKTUP Bir müddeş istirahai ve seyehat etmek arzusunda bulunduğumdan Taksimde KRİSTAL Gasinosundaki seanslarıma nihayet verdim. Bu hususu teveccühkâr din- leytellerime hürmetlerimle bildiririm. 8 Sene 22 — No. 7693 —— Fiati her yerde 5 kuruş Reynaud'nu programı Alm Muharebe etmek ve yenmek. Her nereden gelirse gelsin ihaneti ezmek için Fransız enerjisini toplamak “Meclis 156 ya karşı 268 reyle hükümete itimad etti B. Molotof bugün Paris 22 — Nazırlar Meclisi bu s8“ bah B. Lebrun'ün riyasetinde toplan- Mış ve hükümet beyannamesini t0s- vib etmiştir, Beyanname öğleden son- ra Mebusan Meclisinde B. Reynaud ve Âyan Meclisinde de B. Chautemps tarafından okunmuştur. Beyanna mede hülâsaten şöyle denilmektedir: «Fransa topyekün harbe girmiş bulu- nuyor. Düşman, kudretli ve azimkâr, galebe çalmak için beşeriyetin bütün faaliyetlerini teksif etmiştir. Sovyet ihanetinin yardımiyle mücadeleyi bü- tün sahalara götürmekte ve bütün darbelerini biribirine uydurarak tah- ripkâr bir deha ile vurmaktadır. Galebe her şeyi kurtaracaktır, mağlübiyet her şeyi kaybettirecektir. Bugün parlâmentonun önüne gelen hükümetin tek bir hikmeti vücudu vardır ki o da şudur: Muharebe etmek ve yenmek ve her nereden gelirse gel- sin ihaneti ezmek için Fransız ener- jisini tahrik eylemek; toplamak ve sevk eylemek, Sizin itimadınız sayesinde vazifemizi yapacağız. Eğer başka bir müzahire ihtiyaç varsa vatanın ve İpmaratorluğun muazzam kaynakla. rına dayanmak, müttefiklerimizin yıl- maz gözlerine bakmak, milletimizin kahramanlığına, ordularımızın kuv- vetine, askerlerimizin tehalüküne ve şeflerinin kıymetine güvenmek ve "ihayet Fransanın ebedi dehasını ba-| d, daha tırlamak kâfidir» Berline Yanında askeri ve siyasi müşavirler var; Berlinde iki gün kalacak Londra 23 — Romadan bildirildiğine reisi ve Hariciye komiseri B. Molotof, bugün Berline gelecektir. Refakatinde as keri ve siyasi müşavirler de vardır, B. Molotof Berlinde iki gün kalacaktır, Suriye - Türkiye hudud gelecek göre Sovyet İcra komiserleri heyeti itilâfı yenilendi Suriye Fransız fevkalâde komiseri itilâfı imzalamak için Ankaraya gelecek — Müddeti hitam bulan Türkiye - Suriye hudud itilâfını yenile- ekspresile Ankaradan zim edilmiştir. Fransanın Suriye ve Lübnan fevkalâde komiseri bu protokolleri imzalamak için yakında Ankaraya gidecektir. Paris 22 (A.A) — Paul Raynaud, istizahlara verdiği cevabın ikinci kısmın- başka milletlerin, Fransız - İn- giliz blokuna (iştirakleri temennisinde bilunmuş ve «Bu iştirik, bizim Bein öe- sanüdümüzü asla bozmaz; dedikten sonra sözüne şöyle devam etmiştir: (Devamı 8 nci sahifede) HAN VERGiLERE ZAM YAPILACAĞI ANLAŞII Bazı müesseseler de yeniden vergi mükellefiyetine ithal ediliyor Hizmet erbabının kazanç vergisi ile sınai müesseseler muamele vergisi nisbetlerinde değişiklik yapılmıyacak. Bankalar ve sigortalar muamele vergisi ile tütün ve içkiler müdafaa vergisi zam yapılacak vergiler arasındadır Ankara 22 (Telefonla) — Meclisin bugünkü içtimamda Maliye Vekili kür- Müye gelerek, gelen evrak arasında bu- İnan vergi İâyil biran evvel Müzakeresini temin için muhtelit bir en “mende tetkikini istemiştir. p Müstakil sp relsi İstanbul mebusu & Ali Rana Tarhan, bu gibi vergi ka- larının mubtelit bir encümende tet- muvahk olamıyacağını ileri sür- ve mevzuubahs lâyihaların alâka- #acümenlerce ayrı ayrı tetkik edil- e melerini istemiştir. Meclis, müstakil grup reisinin bu mütalânsına iştirak ederek muhtelit encümen teşkili O hakkındaki teklifi kabul etmemiştir. Kazanç vergisi Dün meclise verilen ve riyasetçe ikt- sad, gümrük ve inhisarlar, adliye, mali- ye ve bütçe encümenlerine havale edi- len vergi lâyihalarının birincisi kazanç vergisi kanununda tadilât yapılmasına dairdir, Bu lâyiha ile ticari ve sınal te- sebbüslerden vesair işlerden alınmakta olan kazanç vergisinin nisbetleri artır. makta ve şimdiye kadar mükellefiyet haricinde kalan bazı müesseseler de ver- gap ee ithal edilmektedir. suretle yapılan zamlardan takriben 3.881,000 lira varidat temin edileceği hesap olunmaktadır. Ticari ve sınai o mücmeseler kazanç vergisinin 939 yılı 8 aylık tahakkukatı 10,969,285 liraya Ove tahsilât da İ (Devamı $ inci sahifede) Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası an - Sovyet - İtalyan anlaşması haberi mevsimsiz addediliyor B. Molotofun Berlini ziyaret ede- Zürih 22 — Berlinden gelen haber- taraftan kont Cianonun Berline, hat- tâ Moskovaya, Ribbenitropun Mosko- vaya gideceği hakkında haberler do- laşmaktadır. Selâhiyettar mahafll Almanya - Sovyetler « İtalya arasın- dn anlaşma haberini mevsimsiz ad. detmektedir. Düne kadar (Sovyetler İtalyanlara, İtalyanlar Sovyetlere hti- cum ediyorlardı. Hücumlar durmak- la beraber anlaşma için daha çok ça- lışmak lâzımdır. Brenner mülâkatında Hitler, ceğinden ısrarla bahsediliyor : Mussolini ve kont Ciano Londra 22 (AA) — B. Molotofun Berline dün âkşanı Avrupada tefsir mevzuu teşkili etmekte idi, Brüksek radyosu. nun dün aşkamki neşriyatına göre, 'Betlin siyasi mahfilleri Brenner mü- lâkatını az zaman sonra büyük ehem- miyeti haiz yeni bir siyasi tezahürün takip edeceği mütaleasındadırlar. Moskova ve Romanın üç ta- raflı bir ittifak akdedecekleri hakkın- daki şayialar, bir nazi şahsiyetinin be- yanatı üzerine zall olmuştur. Bu şah- siyet Belçika ajansının muhabirine böyle bir faraziyenin mevsimsiz oldu- bildirmiştir. B. Welles raporunu vapurda hazırlıyor Gebelitlarıkta gazetecilere cevap vermedi Paris 23 — Amerika teşarı B. Sümner Welles'i Amerikaya, götürmekte olan Kont dö Savua va- puru Cebelüttarık'a gelince güzete- diler vapura girerek B. Sumner Wel- les'ten beyanat almak istemişler ve kendisine bazı suller sormuşlardır, Amerika Hariciye nazırı gazetecilere cevap vermekten imtina etmiştir. Gazeteciler vapur süvarisi İle ko- nuşmuşlar, süvari (OB. Welles'in bütün gün, Avrupada devlet adamla- ri ile yaptığı temaslara dair rapor dikte etmekte olduğunu söylemiştir. B. Numan Menemencioğlu İzmirde İzmir 22 (Telefonla) — Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Me- i nemencioğlu bugün hususi surette An- karadan şehrimize gelmiştir. Menemencioğlu bir hafta kadar burada kalacaktı. Mikikmmtile rr: Halkımızın uyanıklığı Comödie Française'in ilk temsili pıda polis tedbirleri almak icap edi. yordu. Unutmamalı ki, İstanbul hak kının pek çok güzideleri son yıllar içinde Ankaraya nakletmiştir. Ve şa- yet biletler ucuz olsa, başta üniversi- teliler ve diğer genç münevverler, büsbütün tahacüm edeceklerdi, Hal kımızm bu o şeraitteki sanatseverliği