23 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler Son dakika Von Ribbentrop Belgrada gelecek mi? Belgrad mahafilinin haberi olmamakla beraber bu ziyaret müsteb'ad görülmüyor Belgrad 23 — Alman Hariciye Nasırı von Ribbentropun yakında Belgradı siyaret edeceği şaiyaları hakkında Yugoslar mahafilinin haberi yoktur. Fakat Almanyanın Balkanlarda sarfetmekte olduğu siyasi faaliyet itibarile böyle bir ziyaretin icrası Yugoslav mahafilinde müstebad görülmüyor. Dev tayyareler yapılıyor 10,000 kilometre katedebilecek ve 28 ton bomba taşıyacak tayyareler yapılıyor Vaşington 23 — Dauglas tayyare fabrikalarında, 70 ton ağırlığında mu azam bir tayyare yapılmaktadır. Tayyare dört motörlüdür, 28 ton bomba ala. cak, hiç bir yerde durmaksızın 10,000 kilometre mesafe katedecektir. Saatte sürati 400 kilometre olacak ve 10 tayfası bulunacaktır. Bu tayyare hiç bir yer de durmaksızın Avrupadan Amerikaya ve Amerikadan Avrupaya gidip gelecek- Rumen kralının hitabesi Romanya, hududunu şiddetle müdafaa edecek Bükreş 23 — Romahya kralı Karol, vellahâ prens Mişelin riyasetinde bulu- han âyan heyetini kabul ederken, bir hitabe irad etmiş ve Romanyanın siyasi hedef ve gayesi «Memleketin masuniyet, emniyet ve tamamiyetin olduğunu kaydettikten ve harici siyasette hükümete gösterdiği yardımdan dolayı, âyan meclisine teşekkür ettikten sonra Balkan antantı devletleri arasında tesanüdün daha ziyade sıkılaşmasından ve Rumen İktisad Nazırına Sofyada gösterilen hüsnükabtllden dolayı memnuniyetini beyan etmiş ve demiştir ki; — Romanya herkesle ve kommşularile iyi münasebetler iklame etmek ammnin- dedir. Romanyanın hariçle gözü yoktur, hududunu şiddetle müdafaa edecek- tir. Rador ajansı ültimatom notayı tekzip ediyor , Bükreş 23 — Almanyanın fazla petrol istemek için Romanyaya ültimatom mahiyetinde bir notu verdiğine dair olan şaylalar Rador ajansı tarafından res men tekzip edilmekte, ingiliz Kabinesi Londra mahafili tadilât için henüz zamanın gelmediğini söylüyor Londra 22 (A.A.) — Reuter'in par İimento muhabiri yazıyor: Avam kama tasi, dün akşam, 22 nisanda toplanmak Üzere paskalya tatiline başlamıştır. Mu- yet — Fin muahedesinin akdi, mebus İara, harp bahsinde hükümetin takip «& Üği siyaseti tenkid vesilesi vermişü. Bu tenkitler, İngiliz kabinesinde tadilât yer pılacağı hakkında mutad tahminlere yol açmıştı. Fakat, parlimento bakimından, sah günü hükümet için iyi bir gün olmuştur. Chamberlain'in şiddetli nutku Syit ada- pa yapılan hava taarruzu ve Harbiye en Stanleyin Hava Nazırı Kingsley Voodun ve Bahriye Nazırı Churchill'in enerjik hitabeleri, sah günündenberi ten- Sovyetlerin tedafüt pakta itirazı Helsinkide hararetli müna- | kaşalar oluyor — Sovyet Rusyanın Fin- Mndiye ai ağn teda Bit bir pakt akdine muhalefeti mühim münakaşalara veriyor. Sovyet hükümeti bunu kendi aleyhine ve 3ov- | yet — Fin muahedesine muhalif addet eki . Almanya da bu fikirdedir. Ibuki ortada böyle bir şey yoktur. | a pakt wef tedafüldir. Helsin- Zazetesi | muhalefeti emperyalist emellere atfediyor. Paris 22 (A.A.) — Norveç selareti, Moskova hükümetinin herhangi bir Nor- Weç limanında serbes mıntakalar istedi Bine dair verilen haberi tekzip etmiştir. Amasyada zelzele Amasya 22 (AA) — Dün gece sa .t 23,30 da Amasyi süren giddetli bir yer sai sar yoktur. kitleri araltmağa başlamıştır. Kabinede tadilât yapılması ihtimalle | rine geli bu meselelerin opaskalye | tatilleri zarfında bir karara raptolunması mümkündür. ilin bu işte ka- rarını çoktan vermiş olması ve bu kara- rini gizli tatmakta bulunması da muhte- meldir. Fakat, herhalde, kabinede der- hal tadilât yapılacağını gösteren bir #mare yoktur. | İyi haber alan Londra mahfillerinin Fikrine göre, kabinede bazı değişiklikler | yapılacaktır, Fakat, bunun, daha zama. | Bi gelmemiştir. Hükümetin siyasetini tenkide müte- mayil olanların ekseriyeti, yeni mahdut azah harp kabinesinde milli müdafas koordinasyon nezaretinin B. Winston Churehill'e tevdüni görmekle tatmin edilmiş olacaklardır. ... i ğini tekzip Alman tayyarelerinin vapur kafilesine taarruzunun | hakiki mahiyeti nedir? Lenâra 22 (AA) — İngiliz amirallığı bil- | diriyor: 20 martta Alman tayyarelerinin bir İngiliz vapur kafilesine taarruz ederek aühim hasara sebep olduklarına redilen Alinan tebliği tamamile fiç bir refakat yapııruna bomba nemiş, hiç bir Hesret vaptru be Alman tayyareleri İngiliz tayya, ce de bildirildiği veçhile tiç bitaraf vapur hasara uğramıştır. Kafileye dahil olmıyan #lâhsız 5,500 tonluk «Barnhilin izmir, İngiliz vapurunda, atılan bir ba: i gın çıkarmış ise de ateş söndürülmüş ve vapura bir şey olmamıştır. Amerikanın silâh satışı Vaşington 22 (AA.) Amerika 939 da yabancı memleketlere 9İB de- | kinin 9 misli silâh ve mühimmat satmışlar. Pasif müdafaa teşkilâtı Başvekil, Amiral Moureuw'yü kabul etti Ankara 22 (A.A.) — Başvekil dok tor Refik Saydam bugün Başvekâlet dai- reinde pasif müdafaa teşkilâtını tetkik etmek üzere şehrimize gelmiş bulunan amiral Moureu'yü kabul ederek kendisi- © bir saat kadar görüşmüştür. Mowrew bu akşam İzmire gitmiştir. Ora- da bir hafta kadar kalarak (tetkikatta bulunacaktır | İzmirden sonra İstanbula ge- cecak ve bu şehrin de pasif müdafaa teşkilât: tetkik ettikten sonra tekrar akaraya dönecektir. Başvekil İran elçisini kabul etti Ankara 22 (A.A) — Başvekil dok- tor Refik Saydam bugün Sğleden evvel BaşvekAlet dairesinde İran büyük elçisi Kikzımi'yi kabul buyurmuşlardır. Nafia Vekili Izmirde Vekil vilâyetin sulama işle- rini tedkik edecek İzmir 22 (Telefonla) — Nafia Ve- M general Ali Fuad Cebesoy, yanımda “ İşleri umum müdürü B. Salâhaddin olduğu halde bugün Ankaradan şebri- mize gelmiştir. Vekli Basmahane İstas- owunda Vali, Belediye Reisi ve daha k zövat tarafından karşılandı. Ge- pers Ali Fund Cebesoy küçük Mende- ves, Bakırçay, M. Kemalpaşa ve Karsca- bey havalisinde sulama işlerini tetki etmek üzere beş gün burada kalacaktır. Heyelân Bursanın bir köyünde bazi evler dereye sürüklendi Bursa 22 (A.A.) — İnegölün Sırnaz köyü civarında bir tepe suların tesirile dereye doğru kaymış ve bu civarda bü- lunan bazı evleri de sürüklemiştir. Ay- mea Bedri köyünde de bir heyelân ol- muş kayan toprak İnegöle gelen içme suyunun künklerini karmen tahrip etmiş” tir, Hükümet icap eden tedbirleri almış- tır, Nüfusca zayiat yoktur. Yeni demiryolu Ankara 22 (Telefonla) — Arifiye - Bolu Ürerinden Ismetpaşa arasında İnşası mu- karrer demiryolu hattının etüdlerine baş- lanmıştır. Bu hat şimal hattının mehdel olacağına göre Samsun - Sivas hattını | Amasya civarında. Alevi İstasyonunda ka” tedecek ondan sönra Kilit vadisini takib «erek Terean civârında Erzurum hattına mülâki olacaktır, Ankara P.T.T. levazım müdürü Ankara 22 (Telefonla) — Posta telgraf re telefon levazım müdürü B. Sakin ile Boyhan müdürü B, Kenanın becayiş'eri yapılmıştır. Tatlıcının ölümü Dün iki genç geç vakte kadar isticvap edildi Vemnecilerdeki tatlıcı Şamlı Abdülkadirin ölümü etrafındaki porar perdesi caldırılmamişlar. Emniyet müdürlüğü ikin- şubesi ci masası memurları dün cs bir çok #lerin malümatlarına mü- nat Bir Alman tebli- İ tenb edi Katillerin hakkında meşguldür u delâl) karşımda | suçlarını bugün itiraf etmeleri beklenmek- Kurşun geçmez benzin depolu tayyare Vaşington 22 (A.A.) — (Reuter): İngiliz — Fransız » nden kati olarak istemiştir. erald Tribune bu husunta diyor ki: sİngiliz — Fransız mübayaa k yonu fabrilkiam yapukkim siparişi zırhlı plâklar, kırılmaz camlar ve kurşun geçmez benzin depoları istemişlerdir.» İngiltereye hububat lisanssız giremiyecek Lonira 27 (AA) — Ticaret Nese reti, dün bir emirname neşrederek, hay- va Şiyeciklei “dai Ak Ginek üiere her türlü hububatın İsanssız ithalini 19 mart tarihli olan bu 178 martta meriyet mevkiine menetmiş! Amiral | henüz | Feci bir otomobil kazası Iki erkek, üç kadın yaralandı Dün gece saat ikide Küçükpazarda bir otomobil faciasi olmuştur. Küçükpazardan Balata gitmekte olan 1708 numaralı taksi o civarda Yasefin hurdacı dükkünma geldiği bir sırada direksiyonuna Ârız olan sakatlık yüzün. den bütün süratile dükkâna çarpmış, bu sırada otomobil içinde bulunan Balatta bakkal Dimitri, Yako isimlerinde iki er- rinde Üç kadın çok ağır surette yaralam- saşlardır. Şoför vakayı müteakip kaçmak iste- mişse de polis tarafından yakalanmış, yaralı erkek ve kadınlar üümidsiz bir hal- de Haseki ve Cerrahpaşa hastanelerine kaldırılmışlardır. Bugün, polis ve belediye seyrüsefer heyeti kaza mahallinde bir keşif yapa- caktır. Yaralı kadinların sıhhi vaziyetleri kak, Kristina, Yuvanna ve Zülâ isimle- | tehlikededir. Almanyanin petrol yolu Sunday Times: “Sovyet Rusya harbe girerse bu yolu kesebileceğiz,, diyor Sunday Times gazetesinin OSeratator namı müstear ile yazı yazan diplomasi muharriri son makalesinde diyor ki: «Avrapanın şimali şimdi bize kapan- muştır. Lâkin cenupta şimali Avrupa ka” dar iyi yahut daha iyi ümidler vardır. Bugünkü harbin şimdiye kadar en üsta- dane darbesi İngilterenin Türkiye ile it- “ak akdetmiş olmasdır. Türkiye 1914 #enesinde İngilterenin müttefiki olsaydı Umumi harp hiç olmazsa iki sene kısal- maş olur ve o zamandanberi bütün Av- rupanın tarihi iyiliğe dönmüş olurdu. Şimdi Türkiye ile ittfakımız yeni har- bin sevkulceyş cihetinden dönüm nokta- m olan gerektir. Harbin netici garp sephesinde elde edilemiyeceği ve Bal- tık denizinin harp sonuna kadar bize kapalı kalacağı anlaşılmaktadır. Almanyaya karşı en mühlik darbe petrol tedarik ettiği yolu kesmek ola- caktır. Sovyet Rusya harbe girecek olursa Üzerine hücum ederek bu darbeyi İindirmeğe muvaffak olacağız. indirmeğe muvaffak olacağız. Bakü pet- rollerine hava hücumları yapnbilecek hava üsleri eksik değildir. Diğer bir yol da İlizumu halinde Suriye, Filistin, Mu- sul ve şimali Iraktan Bakü petrollerine akınlar olacaktır. Gerek İngilterenin ve gerek Fransanın Yakın Şarkta büyük kuvvetleri vardır. Bu kuvvetler iyi dü- ölerek kullanıldığı takdirde geçen İmumt harpte general Maude ve Allen- binin zaferleri kadar şimdiki” harpte kati neticeler verebilirler. Finlândiyada harp etmek üzere teklif ettiğimiz heyeti seferiyeden bir netice çıkmadı. Fakat bu teklif bize başka bir bücum istikametini gösteren bir işaret olabilir. Nihai zafer için hücum etmek zararidir isveç ve Norveç 90 vapur kaybetti Norveç Hariciye Nazırı Almanyaya bir protesto gönderdi Londra 22 (A.A.) — Algier ismin- deki motörlü Danimarka vapuru, At- lantikle bir Alman tahtelbahiri tara- fından torpillenmiş ve birkaç dakika içinde dalgalar arasında kaybolmuş- tur. Vapurun mürettebatından üç kişi Ne bir kadın ölmüştür. Londra 23 — Norveç Hariciye Nasi- | rı Berline yeni bir protesto göndererek Norveç ticaret gemilerinin batırılma- sından dolayı şikâyette bulunmuştur. | Son haftaya kadar Norveç'in 110 bin fon tutarında 50 vapur ve 350 tay- fa kaybettiği anlaşılmıştır. Diğer taraftan İsveç matbuatı da İsveç'in şimdiye kadar 76.000 ton tu- tarında 40 vapur, 299 tayfa kaybetti- ğini yazmaktadır. Yalnız son iki gün içinde de 4 fele- Fung ile Göring arasında ihtilâf yokmuş Alman İkti istifa edeceği de doğru değilmiş Berlin 22 (A.A) —D. N. B. ajan- m büdiriyor: Amsterdamda çıkan Tel graf güzelesinin Havas ajansı tara- fından neşredilen bir haberinde Ak man İktisad Nazırı Fungun sıhhi se- beblerden dolayı yakında istifa edö- | ceği bildirilmekte idi. Keza Fung ile | mareşal Göring arasında noktal na zar ihtilâfları bulunduğu da söylen- mektedir, Bu haberlerin külliyen asılsız oldu- | Kont ğu salâhiyetli bir kaynaktan bildiri. | mektedir. Fung, Şubat ortasındanberi | ;adığını Tuna ve Balkan devletleri arasi?” hasta bulunuyordu, Fakat şimdi iyi- leşmiiştir. Pa, ya yortularından son» ra Nezaret işlerile meşgul olmaya tek- rar başlıyacaktır. General Wavel, döndü Londra 22 — Yakın Şarkteki İngiliz mandanı I Wavel cemubu a dönmüştür. General, Kap: lâkatlarda bulunmuştur. menk vapuru bâtmıştır. İki kişi bo- gulmuştur. Batan Danimarka vapurları 4 -A.) — Kiking ve Bot- hol isimlerindeki Danimarka vapurun da bulunanlurdan sağ kalanlar 20 sa- at denizde kaldıktan sonra kurtan!- mışlardır. Bunlar, bu vapurların bir- kaç saniyede battığını ve mürettebat» tan birçoğunun infilâklar esnasında öl düğünü beyan etmişlerdir. Diğer cihetten söylendiğine göre ge- çen salı günü İskoçya sahilleri açığın- da batan Minsk ismindeki Danimar- ka vapuru bir Alman tahteibahiri ta- rafından torpillenmiştir. Minsk, bir- kaç saniyede batmıştır. Mürettebattan 9 kişi 36 sant suda kaldıktan sonra kurtarılmıştır. Yedi kişi kaybolmuş” tur. Bir Ingiliz tahtelhariri Bir Alman yapurunu batırdı, mürettebat kurtarıldı Londra 22 — Bir İngiliz tahtelbahiri fl Danimarka | sahilleri açıklarında Mad* derheim adında 5000 tonluk bir Alms9 vapurunu batırmıştır. Mürettebat kurta” ri Macar Başvekili | bugün Romada | Roma 23 — Macar Başvekili kont Telekf bugün Romaya gelecektir. Seyahat husus bir mahiyette olmakla beraber Mussolini V* Clano ile görüşecektir. Olormale d'İtalia gazetesi Macar - İtaiyi? kimse aleyhine müter-:cih O” da anlaşmayı kolaylaştıracağını yazıyor. Filistin yüksek komiseri Beyruta gitti 4 Kudüs 22 (A.A.) — Filistin ve Şeri? Erdün İngiliz yüksek komiseri Hare Mihael ile refikası, bir hafta ve Lübnan Fransiz yüksek ko: B, Puaux'aun misafiri olmak üzere sabah Beyruta hareket etmişlerdir.