22 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Hava hücumlarının yakında şiddetlene- ceği bildiriliyor Macar Başvekil, Mussolini ve Ciano ile könuşmağa gidiyor , Bene 22 — No. 7692 — Fiatı her yerde 5 kuruş CUMA 22 Mart 1940 Almanya, Sovyetler ve Italya yeni bir Avrupa kuracaklarmış Bu hususta yakında bir beyanname neşredileceğinden bahsolunuyor ———— Sovyetlerin Fin - Isveç - Norveç tedafüi ittifakına muarız olduklarını B. Molotof teyid etti Fransadaki hükümet tebeddülü Ankara 21 (Başmuharririmizden) — Fransadaki hükümet değişikliği, için- de bulunduğumuz ahval dolayısile, İazla ehemmiyetle karşılandı. Gerek kendi memleketi efkârında, gerek dost memleketlerde haklı ve büyük bir iti- mad kazanmış olan Başvekil (Dala- dier) nin, kabinesini sağlamlaşlırması beklenirken, birdenbire istifaya mec- bur kalması, Fransızları bile şaşırttı. Hakikatte, Daladier kabinesinde beklenen tadilât yeni ihtiyaçlara uy- mak mecburiyetinden doğduğu kadar, bu âni istifa da eskidenberi mevcud bir vaziyetin. bu vesile İle meydana çıkmasından ibarettir. Başvekil (Daladier) Fransada bütün halk sınıflarının takdir ettiği, sevdi- gi, inandığı bir devlet adamı fdi. En nâzik zamanlarda iş başına geçmiş, Fransa düşmanlarının dahili kargar şalık ümid bağladıkları bir devir- de, birliği sağlamı temeller üze- rine kurmağa muvaffak olmuştu. Çe- koslovakyanın töksiminden ve (Mü- nih) anlaşmasından sonra Chamber- Iâin'le birlikte, Avrupada deva,nlı bir $ulk temini için uğraştı, nihayet Po- Jonyanın istilâsında Almanyaya barp ilân etdi. Avusturyanın İlhakından, Çekos- Jovakyanın parçalanmasından sonra dahi Hitlere inanarak daha o zaman kati bir harekete girişmemekle Avru- pada bugünkü Alman tahakkümüne yol açmış olmalarından dolayı, İngiliz Ve Fransız devlet adamlarının mesuli- yetleri der i tarih tâyin edecek- Ür. Fakat harbe karar verdikten son- ra Fransanın kudretli ve azimli ida- Tesi (Daladier) ye şeref veren bir hâ- kil Daladier, bü lam idaresin- Gen dolayı rında ne ka” dar sevgi ve şöbret kazanmış olsa da, kendisini parlâmentoya tamamen sev- dirememişti. Cümhuriyet prensipleri- ne ve parlâmento usullerine riayette Şok kıskanç olan Fransız parlâmen- tosu, sadece radikal sosyalistlerden Mürekkep olan Daladier kabinesini, her firkayı temsil edecek şekilde par- mentonun simasına tamâmen uygun bulmuyordu. Muhtelif zamanlarda Parlâmento, Daladler'ye ittifakla iti- Mad beyan etti İse, bunu, Başvekilin hâik üzerindeki kudret ve “tesirine Mebusan Meclisinin halel vermemek İstemesine atfetmek lâzımdır. Fakat hâdiselerin yarattığı İlk fırsat, Fran- $a Mebusan Meclisine, Daladier'ye bir Mevi İstiskal göstermek imkânını ver- di. Bu da Sovyet - Finlândiya sulhu- dur. Finlândiyaya yardımda geç ka- Minımnış olması, İngiliz ve Fransız efkâ- tında Gok fenn bir tesir bırakmıştır. in. en ciddi gazete. be devam etmösini k derecede, vaktinde Yardım €dilmeimiş olmasını, Fransa N. Sadak (Devamı 4 üncü sahifede) Bem 21 — Sovyetlerin Berlin sefiri tayyare ile Moskovaya hareket'et- miştir. Berlinden gelen haberlere gö- re bu seyahat Brenner mülâkatı ile alâkadar görülmektedir, Amsterdam 21 (A.A) — Sevyetler Birliğinin Berlin büyük elçisi B. Şvartzev'in Moskoraya hareketi, Al. man hükümet merkezinde hararetli Cenaze alayı tefsirlere yol açmakla ve-paskalya- dan evvel çok mühim siyasi hadisele- rin vukua gelebileceği söylenmekte- dir. B. Şvarizer'in Alman ve Sovyet ricali arasında yakında vukua gele- cek bir görüşme meselesini müzakere için Möskovaya gittiği sanılmakta- dır. (Devamı 4 üncü sahifede) Profesör Besim Ömer Akalın'ın cenazesi dün ihtifalâtla kaldırıldı Cenazede İstanbulun bütün güzideleri ve binlerce halk bulundu meki (Cenaze merasimi hakkın da tafsilât beşinci sahifemizdedir) Sahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Paris 21 — B. Paul Reynaud Kabi- meyi teşkil etmiş ve öğleden sonra Elysöe sarayına giderek — arkadaşlar nn Reisicümhura takdim eylemiştir, Paris 21 (A.A.) — Reynaud Kabi- nesi, yarın saat 15 de Mebusan ve Âyan Meclisleri huzuruna çıkacak- tır, Yeni Kabinede iki yenilik vardır. Birincisi, Reynaud, Chautemps, Dala- dier, Lamoürex,- Möonnet'den müte- şekkil bir harp komitesi olup haftada üç defa toplanacaktır. İkincisi Nezâ- retler arasında bir iktisadi konsey. dir. Bu konsey haftada en 83 bir defa toplanacak ve Maliye Nazırile, yazi- feleri iktisadi işlere taalluk eden di- ğer Nazırlardan müteşekkil olacak- tır. Paris 21 (A.A) — BR. Paul Reynaud Kabinesi üçüncü Cümhuriyetin 107 nci ve teşrii devrenin altıncı Kabine sidir. Kabine 22 nazır ve 12 müsteşardan müteşekkil olup dokuzu Âyan âzası, cümeni, yeni bütçe lâyihasnı bugünler de müzakereye o başlayacaktır. Lâyiha bugün encümen azalarına dağıtılmıştır. Projenin © esbabı mucibe mazbatasında, alt aydanberi Avrupada © cereyan et- mekte olan harbin harp harici kalan di- ğer memleketlerin iktsadi ve mali va- ziye*leri üzerinde yaptığı menfi tesirler- den memleketimizin de hariç kalmamış olduğu kaydedildikten sonra deniliyor ki: «Bu tesir bütçemizde gümrük resmi ile ithalât maddelerinden alınmakta olan muanele ve istihlâk vergilerinde ehem- TAynaraz papazları sulh için dua ettileri — Gazetelerden — — Avrupadaki harp iblisini kahredip sulh kızmı bizim manastıra düşmekten muhafaza eyle yarabbi!... Ankara 21 (Telefonla) — Bütçe en: | Reynaud Kabinesi bugün âyan ve 'mebusan meclisleri huzuruna çıkacak B. Daladier Milli Müdafaa Nazırı oldu ve beş nazırla de bir harp komitesi kuruldu IKabine 22 nazır, 12 müsteşar olmak üzere 34 azadan müteşekkildir. Bunlardan 9 u âyan azası, 22 si mebus, 3 ü parlâmento haricidir Yeni Başvekil B. Paul Reynaud (sağda acık başlı) eski kabinedeki Nazırlardan Campinchi, Chawtemps ve Marc Rucart ile görüşüyor, 22 si mebus, üçü parlâmento Harici olmak üzere mecmuu 34 âzadan mü- teşekkildir. Kabinenin siyasi teşekkülü şöyle- dir: (Devamı 6 ıncı sahifedej Yeni bütçe lâyihasının müzakeresine başlanıyor Lâyiha, tedkik etmeleri için bütçe encümeni azalarına dağıtıldı Memleketin müdafaası için alınması lâzımgelen ihtiyati ted. birlerle şimendifer ve yol inşaatının istilzam ettirdiği masraf ve karşılıkları ayrı bir lâyiha ile Meclise bildirilecek miyetli bir noksan husule getirmek su- retile tebarüz eylemiş olduğundan 940 bütçesi varidatının tahmininde bu te- nakus da nazarı dikkate alınmıştır, Diğer varidat menbalarmızda husule gelen fazlalıklar bu noksanı kısmen te- lâfi etmekle beraber yine 940 bütçesin- de, 939 bütçesi varidat muhammenatm na nazaran husule gelecek takriben 27 milyon liralık bir noksanı nazarı dikkas te almak mevkinde bulunan hükü; diğer taraftan memleket müdafaâsı nok” tasından alınması icap eden ihtiyati ted- (Devamı 4 üncü sahifede) Dikkatle: Arşınları ihtiyatlı kullanmalı «Yeni İnsanlık» mecmuasınn 10 mart 1940 tarihli, 2 sıyılı nüshasının 27 nci sahifesinden aynen: «Biz tarihimizin son safhasında en lüzumlu ve en büyük işleri görmüş ve görmekte devam eden üç büyük sima biliyoruz; siyasette -Alatürk, fikirde Hilmi Ziya, edebiyatta Nu- rullah Ataç!» Kıymetli Nurullah Ataç arkadaşi- muza, genç perestişkârları geçenlerde «Dahisin!» o demişlerdi de, zavallı: «Aman ben dahi değilim!» diye heye- cana düşmüş, protesto etmişti. O da, Hilmi Ziya da elbet bu yeni mukaye- seden samimi şekilde müteessir ola- caklardır, Akılsız dosttan akıllı düşman bile daha az zararlıdır! derler. Ne doğru! Gençler verdikleri hükümlerde ar- şınlarını ihtiyatlı kullanmalıdır,