21 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

21 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ankaranın Kavaklıdere şarabı İstanbul merkez bayileri: ERMİS BAKKALİYESİ Beyoğlu Sahne sokak ANKARA PAZARI Taksim meydanı — —— Sene 22 — No. 7691 — Fiati her yerde 5 kuruş Fransız Kabine — si istifa etti KŞAM sm — PERŞEMBE 21 Mart 1940 Bahibi: Necmeddin B,Sumner Welles dün Cenovadan Amerika- ya hareket etti Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Yeni Kabineyi teşkile memur edilen B. Reynaud bugün cevap verecek smmm Sylt adasında birçok yangınlar çıktı Ingiliz tayyarelerinin bombardı- manı büyük tahribata sebeb oldu Yeni hükümet kim tarafından teşkil edilirse edilsin Zombardıman tamam harbi zafere isâl için büyük bir gayretle çalışacak | Dün akşam neşredilen yarı resmi Alman tebliğinde de: “Bu | değişiklik bugünkü vaziyeti değiştiremez. Almanya mecbur edildiği | harbe, kazanıncaya kadar devam Paris 20 — Daladier kabinesi bu sa- İ bah istifa etmiştir. Başvekil, kabine İ azasile birlikte saat on buçukta Elysde sarayına gilmiş ve kabinenin istifa Reisicümhura takdim - etmiştir. Reisi- gümbür istifayı kabul ederek iki sene- İ denberi sarfettikleri mesaiden dolayı ka- bine erkânma teşekkür etmiştir. Nazır- lar 11,05 da saraydan ayrılmışlardır. Saraya giden kabine azaları arasında P.T.T, Nazırı B, Jules Julien yoktu, Bu Nazır hâlen Londrada bulunmak» tadır Reisicümhur derhal istişarelere başla- miş ve on biri on geçe âyan reisini, mü- teakiben meclis reisini kabul etmiş, bundan sonra da B. Daladier le Maliye Nazırı B. Paul Reynaud'yu kabul ederek görüşmüştür. Reisicümhur yeni kabine. nin teşkiline B. Reynaud'yu memur et- miştir. B. Reynaud kafi cevabını yarın sabah bildirecektir, Fransız mahafilinde yeni kabinenin kim tarafından © teşkil edilirse edilsin harbi zafere isal için büyük bir gayretle İ çalışacağı bildirilmektedir, | B. Reynaud'nun beyanatı Maliye Nazırı B. Reynand, Elysöe sa- rayından çıkarken gazetecilere beyanat- ta bulunmun ve yeni kabineyi teşkile, memur edildiğini söyledikten sonra: «Bu vazifeyi kabul edip etmediğimi yarın sabah Reisicümhura bildireceğim.» demiştir. Paris 20 (A.A.) — B. Reynaud öğ- o “Yeni Fransiz. Kabinesini teşkile memur edilen B. Paul Reynaud leden sonra âyan ve mebusan meclisle- rine mutad ziyaretleri yaptıktan sonra Daladier ile görüşmüştür. Sovyet Rusya, Fin - Isveç - Norveç ittilakına muarız Tass ajansı böyle bir ittifakın Sovyetler aleyhinde addedileceğini bildiriyor ir, Bu tebliğde İsveç, Norveç ve Fi ndiya arasında akdi düşünülen ittifa- kın Sovyet — Fin sulbile kabili telif ol- madığı ve böyle bir ittifakın Sovyet Rusya aleyhinde addedileceği bildiril. mektedir. Tass ajansı Noryeç meclin re- inin iki nutkunda Sovyet Rusya aley- inde beyanatta bulunduğunu kaydedi- Yor Norveç meclis reisi iki nutuk söyle- Mişss de hiçbirinsinde Sovyet Rusyadan ahaetmemiştir. Diğer taraftan Fin Ha- Yiciye Nazırı Tanner: «Düşünülen teda- İli ittifak 3 devletin bitaraflığile alâka- rdır. Bu ittifak Sovyet Rusyaya mü- Heveccih değildir.» demiştir. İsveç ve Norveç Hariciye Nazırlari da bu tarzda beyanatta bulunmuşlardır. İsveç Haricye Nazırmın cevabı Stokholm 20 (A-A:) — Finlândiya, İsveç ve Norveç aruszında derpiş edilen tedafüi ittifak projesinin Sovyetler Bir- liği aleyhine müteveccih olacağına ve bunun ise Rus — Finlândiya muahede- sine mugayir bulunduğuna dair Tass ajansının tebliğine cevap veren İsveç Hariciye Nazırı Günter, mezkür tebliğin herhalde bir suitefehhüme istinat etti. ğini, ittifakın tedafül mahiyette olacağı nı ve münhasıran melhuz bir taarruza karı müşterek mukavemeti istihdaf edeceğini söylemiştir. Alman gemileri Norveç kara sularını ihlâl ederse İngilizler derhal hücum edecekler baz dadra 20 — Avam kamarasında 'anatta bulunan B, Dalton, Norveç 1 osularının ihlâline devam edildiği ynatinde - olduğunu söylemiştir. B. amberlain şu cevabı vermiştir: rağ ngiliz bahriyesinin, hava kuvvetle- a Alman harp gemilerinin Norveç Sasularını oihiâ) edip etmedikleri e, ç» murakabede olduklarını söy! ii vaziyette bulunuyorum. Bir tek il ta vakası kaydetsek Norveç karasuları- ea gemisine hücum ede- vgüne kadar tahrip edilen üç gemi © Altmark hâdisesi salim eliniz “re, karasularının herhangi bir ihlâli ni tesbit edemedik. Norveç hükümeti yukarda zikredilen üç gemi vakasından inin karasularında olmadığını, üçün- cü vakada ise, geminin düşmanın icrda- lı neticesinde battığını gösteren hiçbir delil mevcut olmadığını bildirmiştir. Kendi hesabımla, bu iddiaların doğru olduğunu zannetmiyorum. Fakat, büz lar eski hikâyelerdir. Hakkı teslim ede rek şurasını söylemeliyim ki, uzun za- mandanberi Norveç : sularının — Alman harp gemileri tarafından, bizim tarafı muzdan da bu suların ihlâlini haklı gös- terecek bir surette, ihlâl edildiğini mü- şahede ve tesbit etmedik.» (Devamı 4 üncü sahifede) etmeğe azmetmiştir,, deniliyor Reynaud yarın sabah vaidi mucibince Reisicümhura cevap verebilmek üzere istişarelerine devam etmektedir. B. Daladier kabineyi tekrar teşkil etmeği kabul etmedi Paris 20 (A.A) — Daladicr, Radi- kal sosyalist partisinin parlâmento gru- punda izahat vererek, istifa verdikten sonra Reisicümhurun yeni kabineyi teş- kile tekrar kendisini memur etmek iste- diğini fakat parlâmehto ananesine tev- fikan bunu kabul etmemiş olduğunu söylemiştir. Ayan ve Mebusan Meclisle- rinin kararları Paris 20 (AA) — Havas ajansı bil- diriyor: Âyan ve mebusan meclislerinin »on kararları harbin duha azimli bir tarz- resinin iki meclisce Arzu edildiğini göstermektedir. Mezkür kararların siyasi hiçbir ma- hiyeti yoktur. Müstenkif. kalanlar, âyan- da olsun, mebusanda olsun çok mubhte- lif gruplara mensup bulunuyorlar. Fransız gazetelerinin mütalâaları Paris 20 — Gazeteler, kabinenin İstifası- nâ Finlândiya vakaytinin sebep olduğu mü- in hükümetin kâfi de- mediğini görmüş, ıştır. o İntran- sahifede) Türk - Yunan 20 marttan itibaren bir sene müddetle meri olacak Ankara 20 (Telefonla) — Geçen hafta şehrimizde parâfe edilmiş olan | yeni Türk — Yunan ticaret anlaşma- 81, Lasdik edilmek üzere Vekiller He- yeline verilmiş bulunmaktadır, 20 maârttan itibaren bir sene müddetle meri olâcak olan bu anlaşma Vekiller ikinden . çıkar çıkmaz re tebliğ olunacaktır. ! Sovyet şürası sulh muahede- sini tasdik etti Moskova 20 (A.A) — Yüksek Sov- yet Şürası Fin - Rus muahedesini tas- dik etmiştir. Alman Teslihat Nazırlığı Berlin 20 (A.A) — Siegfrled hat- tını yapmış olan general Fritz Todt yeni ihdas olunan Teslihat Nazırlı- ına tayin edilmiştir, e aaa Dikkatle rz: Bunlar ne kelime? Ankara. haberleri arasından iiba- $ «.. Disponibilitesi göz önünde bulundurularak...» $ «- Enterşanjabilite hükmü...» Bunlar da nö kelime? Her halde beynelmilel mahiyetleri yok. Doğrudan doğruya fransızca lâflar... Türkçenin ne güzel kökleri, ekleri diriltiliyordu. Onlar, bu gibi vaziyet. lerde işimize » yarayabilirdi. Meselâ sAraulusals ın «arsı başlangıcı «en- ter» & tekabül etmiyor muydu? Öteki kısımların da türkçeleri zaten mev- cuddur. Dilimizin şahsiyetini bu gibi fırsatlarla niçin tebarüz ettirmiyoruz? Londra 20 — Almanyanın Sylt ada- sındaki tayyare ve deniz üslerinin İn- giliz tayyareleri tarafından bombar- dımani dün akşam saat yirmide bâş- lamış ve sabah alta buçuğa kadar on büçuk saat sürmüştür. İngiliz tay- yâreleri birbirini takip eden dalga lar hâlinde hücum etmişlerdir. Hü- cumu yapan ve bombalarını atan tay- yareler dönüyor, yerine yenileri gidi- yordu. Bu bombardıman Alman tay- yarelerinin Scapa Flow'a taarruzla- rına bir mukabeledir. Fakat Alman tayyareleri pek ehemmiyetsiz zarara sebep oldukları halde İngiliz tayyare- lerinin bombaları müthiş tahribat yapmıştır. Tayyareler hangarlara, kışlalara, mühimmat depolarına, demiryoluna ve adayı karaya bağlayan köprüye bombalar atmışlardır. Bombalar mü- himmat depolarında birçok infilâkla- ra sebep olmuş ve büyük yangınlar çıkmıştır. Şafak vakti uçan tayyare İ ler bornbardımanın sebep olduğu | müthiş tahribatı görmüşlerdir. Tay- | yareler, bir tanesi-müstesna olmak | Ankara 20 (Telefonla) — Koordi- masyon heyeti. tarâfından hazırlanan aşağıdaki 12 ve 13 sayılı kararnamelerin meriyete konulması Vekiller Heyetince kabul edilmiştir. 12 sayılı kararname I — Türk bayrağını taşıyan 150 gros tonilâtodan yukarı makineli deniz vas- | talarının (sarsıçlı gemiler hariç) ecne- bi limanlarına sefer yapması Münakale Vekületinin müsaadesine bağlıdır. Bu humusta vaki olacak müracaatları tetkik ve Münakalât Vekâletine teklif etmek Üzere İstanbul mıntaka İlmin reis liğinin reisliği altında Münakalât Vekâ- Jeti ile İstanbul ticaret odası muıntaka ti- caret müdürlüğü deniz nakliyatı mekeri komiserliği ve denizyolları işletme umum müdürlüğünden seçilecek birer mümes- silden mürekkep olmak üzere İstanbul mıntaka liman reisliğinde bir heyet teş- kil edilir 2 — Lüzumu halinde Münakalit Ve- kâleti, makineli ve makinesiz bilümum gemilerin bu seferlerini tamamen mene salâhiyettardır. 3 — Bu kararname meriyete girme Bulut — Gürrrerrrr on buçuk saat sürdü mühimmat depoları berhava oldu Sylt adasının mevkiini gösterir harita üzere, tamamen üslerine dönmüşler- dir. Alman tayyareleri siviller üzerine bombalar atmışlardı. Halbuki Syit (Devamı 4 üncü sahifede) Ecnebi limanlarına sefer yapacak Türk gemileri Koordinasyon heyeti tarafından ha- izırlanan iki kararname meriyeti girdi | #icaret anlaşması | den evvel ecnebi. limanlarına gitmek üzere Türkiyeden ayrılmış veyahut bu maksadla yüklemiş ve ecnebi memleket- leri çin müruriyesini almış bu kabil de- niz vasıtaları yüklerini mevrut limanlari- na boşaltır boşaltmöz yüklü değillerse derhal, her hangi bir Türk limanına av- det etmeğe mecburdurlar Bu gemiler mutad avdet seyir hatla- N üzerindeki litnanlar için yük alabilir er, 13 sayılı kararname Kömür nakledilen başlıca Türk Ii manları arasında yapılacak nakliyata ait azami pavlunlar milli korunma kanu- nunun 36 ncı maddesindeki salâhiyefe müsteniden bu kararın neşri tarihinden itibaren 13/4/940 tarihine kadar müte- ber olinak üzere berveçhiti tadil edil- miştir, Zonguldak — İstanbul tonu 225, Zonguldak — Derince ve bütün Mar- mara limanları 250, Zonguldak — İz- mir 263, Zonguldak — Fethiye 275, Zonguldak — Mersin, İskenderun 325, Zonguldak — Samsun tonu 270 kuruş. Ev sahibi — Bereket versin şu paratonerlere!...