21 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Yeni Fransız Kabinesi | bugün teşekkül ediyor B. Reynaud dün gece ikiye kadar istişarelerde bulundu Paris 21 — Yeni kabineyi teşkile memur edilen B. Reynaud dün gece saat İkiye kadar istişarelerde bulunmuştur. B, Reynaud, eski kabinede Müstemlekât Nâzıri Mandel, Ziraat Nazırı Çuetile, eski nazırlardan Lamoureux, Louis Rollin İle görüşmüştür. Bu sabah diğer bazı zevatı görecek ve erken saraya giderek Reisicümhüra cevabını verecektir. B. Reynsud'nun kabinenin teşkilini kabul etmesi ve yeni kabinenin öğleye doğ» ru teşekkü) etmesi Kuvvetle muhtemeldir. Kabine yarın mecliste - programını okuyacaktır. Paris 21 — Kabinenin istilası âyan meclisinde hayret uyandırmıştır. B, Düladier'nin tadilâttan sonra gene kabinenin başında kalacağı ümid ediliyor du: Yeni'kabineyi teşkile Matiye Nazırı B. Reynand'nun memur sdilmesi iyi kar. şilanmıştır. B. Reynavd müşkül zamanlarda Maliye Nezaretinde büyük iktidar göstermiş, enerji sahibidir. Maliye Nezaretini bir milli iktisad nezareti haline koymak ve bütün iktisadi işlere hâkim olmak istediği söyleniyor. Vaşington 21 — Fransada yeni kabineyi teşkile Reynaud'nun memur edil mesi Amerikada iyi tesir yapmıştır, Gezeteler Maliye Nazırının iktidarından uzun uzadıya bahsediyorlar. Ablokanın şiddetlendirilmesi isteniyor Londra 21 — Avam kamarasında bugün bazı mebuslar, bilhassa Mander Vodley söz alarak Almanyaya karşı daha şiddetli bir abloka tatbikini istiyecek» lerdir. Başvekilin bu münasebetle beyanatta bulunması muhtemeldir. Sulh taarruzundan sonra Balkanlarda sulhü muhafaza arzusu ne kadar zaman devam edecek? Amsterdam 21 — Hollanda gazeteleri sulhi taarruzunun akim kaldığını ya giyorlar. Nev Rolerdamishe Courant diyor Ki: «Almanlâr şimdi İtalyanlarla iş birliğine daha geniş mahiyet vermek istiyorlar. Sovyetlerle münasebetlerini de daha kuvvetli göstermeğe çalışıyorlar. Fakat ne İtalya, ne Sovyetler bu fikirde değillerdir.» EHandelsbiâdet gazetesi diyor ki: «Sovyet Rusya Balkanlarda İtalyan me- Dafiini temin etmek istiyor. Fakat acaba ne kadar zaman için? Almanya Ro- manyayı temin etmeğe çalışıyor? Bu da ne kâdar zaman için? B. Mussolini 20-* kidir. Panslavizmin veya pancermanizmin hedeflerinden şaşmadığını bilir. Bu- nun için İtalyanın vaziyetini değiştirmesi beklenmemelidir.» Alman tayyareleri bir İngiliz vapur kafilesine taarruz ettiler Bir Alman tayyaresi düştü, batan vapur yok Londra 21 — İngiliz amirallığı tarafından verilen malümata göre, birkaç Alman tayyaresi dün İskoçya sahilleri açıklarında bir ticaret gemisi kafilesine taarruz etmiştir. Gemilere refakat etmekte olan İngiliz harp gemileri ve avcı tayyareleri derhal harekete geçerek ateş açmışlar ve Alman tayyarelerini püş- kürtmüşlerdir. Öğzrenildiğine göre yalnız iki bitaraf vapura gayet ehemmiyetsiz birkaç isabet olmuştur, Berlin 21 — İngiliz tayyarelerinin Syit adası taarruruna mukabele olmak üzere Alman tayyareleri bir İngiliz vapur kafilesine taarruz etmişlerdir. 4 va- pür balırılmışlır. Bir tayyare müstesna olmak Üzere diğer tayyareler üslerine dörmmüşledir. Londra 21 — Almanlarm iddiası hilâfına olarak vapur kafilesine taarruzda batan vapur yoktur. Yalnız 2 küçük Norveç vapuru hafif hasara uğramıştır. Balkan sulhu Bulgar Hariciye Nazırı: “Türkiyenin sulh idealine bağlılığı Balkanlarda vaziyetin iyileşmesini temin etmiştir,, diyor Sofya 21 — Hariciye Nazırı B. Popof dün Sobranyada harici politike hak- kında beyanatta bulunmuştur. Nazır demiştir ki: «Bulgaristanın “Türkiye ve Yugoslavya ile münasebetleri çok dostanedir. Türkiyenin sulh idealine bağhlı- $i Balkanlarda vaziyetin iyileşmesini temin etmiştir. Bulgaristan "Türkiyeye €bedi bir dostluk paktile bağlıdır.» Almanyada Teslihat Nazırlığı Bern 21 — Almanyadan gelen haberlere göre general Priç Tot Tesihat na» srrlığına tayin edilmiştir. Bu tayin, Göringin bütün Alman ekonomisine şamil diktatörlüğüne bir darbedir ve genersl Tot'un Göringe rakip olduğu söyleniyor. Almanyadan İtalyaya kömür gidiyor Bern 21 — Almanyadan İtalyaya kara yotile kömür sevkine başlanmıştır. Kömür yüklü ilk vagonlar İeriçreden geçmiştir. Hergün 18 bin ton körür geçe- cektir, pe İran Şahinşahının doğum yılı Reza Şah Pehlevi ile Reisi- cümhur ve Hariciye Vekilimiz arasında teati edilen telgraflar Ankara 20 (A.A) — gahinşah hazretleri- nin doğumlarının yüdönümü münasebeti- Je Reizicüimhur İsme! İnönü ile Ram Şah Pehlevi arasında aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur: Alihazreti hümayun Rezx Sah Fehleri - Şahinsahı İran - Tahran Zatı gahinşahilerinin doğumları yıldönü- mti münasebetle en har ve en samimi teb- yiklerimle birlikte şahsi sandetleri ve kap- deş İran milletinin refak ve ikbali hakkın- daki candan bemennilerimin kabulünü ri- on ederim. İSMET İNÖNÜ Türkiye Oümherreisi Ankara Terellüd beyramım münasebellie göster miş olduğunuz Jütuf ve muhabbet dolayısile en samimi ve Kalbi teşskkürldrimi fakdina #der ve sandetinizi ve dost ve kardeş Türk milletinin her gün daha fazla terakki ve tealisini candan arsu eylerim. Reza Şah Pehlevi fe Hariciye Vekili B, Baravoğlu arasında da samimi telgraflar teati olunmuştur. Askeri heyetimiz Halepte İngiliz ve Fransız askeri heyetlerile temasa devam ediyor Ankara 21 (Telefonla) — Ankura muahedesinin âskeri mesaili üzerinde temaslara devam etmek üzere Halebe gitmiş olan askeri heyetimiz orada Fransız ve İngiliz askeri heyetlerile temaslarına devâm etmektedir. Sulama ama işleri Tahvilât : çikarılması için Meclisten salâhiyet eriyor Ankara 20 (Telefonla) — Sulama | *© işleri için 31,000,000 lira sarfına me- zuniyet veren kanunun bir maddesi hâkkında Meclise bir kanun projesi verilmiştir. Bu proje ile, 31 milyon li- radan şimdiye kadar sarfedilemeyen kısımlar mukabilinde Zirmat Banka- sınca tahvilât çıkarılması ve bunâ | Maliye Vekâletinin Kefâlet etmesi için | Meclisten salâhiyet istenmektedir. Çıkacak tahvillerin kıymeti 7 mil geçmiyecektir. Üzere küçük Bakırçay, Ge- diz, M. Kemalpaşa ve Karacabey hava- umum müdürü B. Selâhaddin refakat Çay kanunu Ziraat Vekili Mecliste beya- natta bulundu. Kanunun bir maddesi tadil edilecek Ankara 20 (Telefonla) — Büyük Millet ize Meclisi bugün B. Refet Canitezin | başkakdığında toplünerk çay kanun Tâ: yihamnı müzakere etmiştir. Ziraat Veki- hi B. Muhlis Erkmen kanımun Türkiye - F Fransa Pariste bir konferansta Erzincan felâketzedeleri menfaatine bir müzayede i Dün Geceki ve Bu Sahbahki Haberler İtalya bugünkü vaziyette tavassutu düşünmüyor Yarı resmi Giornale d'italia, “ İtalyanın halledilecek hayati menfaatleri vardır ,, diyor Roma 20 (A.A.) — «Giornale d'İta- Man müdürü, bu gazetede çıkan bit makalesinde Brenner mülâkatının başlı ca hedefinin bir sulh projesi teşkil etti- #Muaaolini ibtilâf patlak vermeden ev- vel sulu kurtarmak için bir teşebbüste bulunmuş, fakat bazı Tükümetlerin muz kavemeti ancak hususi yeni şartlar altında tekrar İanabilir: Fakat bü şartlar Avrupanın şimdiki vaziyetinden pek uzaktır. Mus- solini sulh istiyor, fakat herhangi bir suk İtalyanın askeri hazırlıklarına müteallik bazı meselelerin yörüsüldüğü bildiril mektedir Almanya, İtalya ve Sovyet Rusya arasında müzakere Londra 20 (A.A.) — News Chronicle gezetesimin Roma muhabirinin bildirdi- ğine göre, bitaraf müşahitler Brenner mülâkatını Berlin, Roma ve Mosköva arasında görüşmeler takib edeceğini tahmin eylemektedir. İyi haber ulan Ber- lin mahfillerinde hasıl olan kanaate gö- re başlıca Sovyet devlet adamlarından biri yakında © Berline gidecek ve Von Ribbentrop da Moskovayi ziyaret ede- tektir, Londra 20 (A A.) — Daily Mail ça- zetesinin Roma muhabiri yazıyor: © İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre, iki diktatör arasında yapılan mü- İikat esnasında bilhassa Balkanların bi- taraflığını temin ve İtalya ile Almanya- nın Avrupanın bu kısmındaki menfaat- lerini tarsin hususunda İtalyanın Alman- yaya yardım etmesi meselesi mvzuubahs edilmiştir. Mussolini Avrupada henüz sulh nazı lunmadığı için Hitlerin sulh taarruzu su- ya düşmüştür. İtalya hükümetinin reisi vaktin henüz gelmediği kanaatindedir. Yabancı dil imtihanları Yazılı ve sözlü imtihan günleri tesbit edildi malns/neye göre, ber sene mayıs ve ikinci- devresine mahsuben mari 1940 nde yapılması İcra Vekilleri Heyeti- Bin $ mart 1940 tarih we 2/13007 karar ica- bidir. Bu imtihanın gün ve saatleri, amlan telimatnamenin birinci maddesinin B fık- rasma uyularak aşağıda ilân olunur: Ankara Dü, Tarih - Coğrafya fakültesin- de: 26 mart 1940 salı saat 9 da yazılı, 20 mari 1040 Cuma saat 9 da sözlü, İstanbul Üniversitesinde: 25 mari 1940 saat 14 te yazılı (Konferans slo- nunda), 29 mart 1940 cuma saat 14 te sözlü. Alman sefiri Ankaradan geldi Almanyanın Ankara büyük elçisi von Papen bü sabahki Ankara ekspre- sile şehrimize gelmiştir. Sefir birkaç gün burada kalacaktır, Pasif korunma İN Sele emeli bir tecrübe yapıldı ve muvaffakiyetle neticelendi İzmir 20 (Telefonla) — Bu sabah şehrimizde ansızın (halk evvelden ha- berdar edilmeden) pasif korunma tec- rübesi yapılmıştır. Alarm işareti verilin. ce balk öç dakika içinde sığınaklara çe- kilmiştir. Urla kazası üzerinden gelen 13 tay- yâre şehrin muhtelif yerlerine mef- ruz tahrip, yangın, gez bombaları atmışlar, ml Hfniyeleri, şehir itfa- iyesi, temizleme ve onarma ekipleri fa- aliyete geçerek kisa zamanda vazifele- rini muvaffakiyetle yapmışlardır. Gaz- lananlar hastanelere nakledilmiştir. Ne- ice alâkadar makamlara bildirilmiştir. Müzeler için mütedavil sermaye Ankara 20 (Akşam) — Müzeleri. mizde mevcut kıymetli eserlerin resim- lerini veya mölâjlarını elde etmek is- tiyenlerin arzularını yerine getirmek maksadile müzelere birer mıktar mü- tedavil sermaye verilmesi . kararlaş- mıştır. Emniyet müdür muavin: geliyor Şehrimiz Rrmiyet Müdür muavinliğine tayin edilen İzmir Emniyet Müdürü B. Sa- Mihaddin bügün #aat on ikide Ilmanımızda bulunacak olan Aksu vapurile esine een Sedaş itme Çankaya kaymakamlığına avdet edecektir. Amerikaya giden altınlar Geçen hafta 54,474,841 dolarlık altın gitti Waşington 20 âli — 3 martla biten. hafta içinde altın ithalâtı 54.474.841 dolara baliğ olmuştur. Ge- çen haftaki ithalât 42.656.946, iki af. ta evvel de 22.834.846 idi, Bu paranın 30762.898 i Kanadadan, 42676411 İgiltereden 2.352.922 si Hindistandan, 475.679 ü Honhkongdan, 3541901 Cenubi Afrikadan 5.730.114 ü İsveç- ten, 5;797.415 i Japanyadan ithal edi miştir. Viborgda Fin - Sovyet askeri arasında kavgalar oluyor Helsinki 20 (A.A.) — Finlândiyanın Rusyaya terkedilen şark mıntakalarında, ciddi hiçbir hâdise Okaydedilmemiştin. Maamafih, Viborgda, Finlândiya ve Sovyet askerleri arasında bazı döyüş- meler olmuştur. Sebebi, tahliye esma- sında Finlândiyalılar tarafından terkedi- len eşyadır. B. Welles Dün “Amerikaya mitevecci- ba Hande ali Cenova 20 — B. Welles bu sabah erkenden Cenovaya gelmiş, on birde refikasile birlikte vapura binmiştir. Vapur saat on üçle Nevyörka müte- veceihen hareket etmiştir , Amerika - Almanya diple- matik münasebatı Vaşington 20 (A.A.) — Bültimore || Sun gazetesi, Rooseveltin Almanya il6 diplomatik münasebetleri ihyâ ve Clarence Ricketti - Berline elçi tayin etmek tasavvurunda bulunduğunu ya” siyor. Clarence Rickett, sulh lehinde ve Guaker yardım teskilâtındaki faa- Hiyetile tanınmıştır. j Gazete, Rooseveltin Welles'in rapo- rTunu bekliyeceğini ilâve etmektedir. Hindistanda bir hadise Londra 20 (A.A.) — Kaksar kabile #inin polise hücumu hakkında Lahot* dan öğrenildiğine göre, bu hâdise üze” | rine Kaksar müslüman cemaati da” 4 Zatılmış ve reisleri tevkif olunmuştur. Akşam saat yediden sonra ateş sön dürmek mecburiyeti tahmil edilmi” tir. Slâh taşımak yasaktır. Kili yişti kadar tevkif edilmiştir. ; Komedi Fransez Atinada Atina 20 (A.A) — Paris vii Fransez'i Bükreşten buraya gelerek temsilini Kral, Başvekil, Nazırlar ve SE ğer yüksek şahsiyetler hazır olduğu de dün akşamı vermiştir.