22 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Mart 1940 — — Dün Geceki ve Bu Sahbahki Elfaberler Son dakika B. Molotof Paskalya yortusunda Berlini ziyaret edecek Paris 22 — Stokholmdan gelen haberlere göre Sovyet icra komiserleri reisi ve hariciye komiseri B, Molotof, önümüzdeki paskalya yortularında Beriine gi- derek Alman ricalile görüşecektir. Sylt hava üssünü tahrip edenlere hava meziyet nişanları verildi Londra 22 —İ ziliz kralı altancı Jorj Sylt adasındaki Alman hava üsleri- Bin bombardımanında fevkalâde temeyyüz etmiş olan filo kumandanı Turner, mülâzim Bennet ve başçavuş Fleçere hava meziyet nişanının muhtelif rütbele- rinden nişanlar vermiştir. İngiliz mahafilinde, Alman tayyareleri tarafından İngiliz şehirlerine bir teca- vüz vuku bulduğu takdirde İngiliz hava kuvvetlerinin dörbni mukabele bilmi- silde bulunacakları tasrih edilmektedir. Ruslar Hangoeye bugün giriyorlar Helsinki 22 — Hangoe şehri bugün Sovyetlere teslim edilecektir. Bu şehir civarında İsveç ekalliyetine mensup balıkçılar ve çifçiler oturdukları için bun- ları yardım zımnında bir beyanname neşredilmiştir. Finlândiya kabinesi istifa etti Paris 22 — Hel miştir. Ryti kabin, mu me te bırakacaktır. inkiden gelen haberlere göre Finlândiya kabinesi istifa et- harbi idare etmek ve sulh akdetmek üzere kurul tu. Harp bittiği ve sulh aktedildiği cihetle, yerini daha normal bir hükö- Irak yüksek müdafaa meclisinin içtimaı Bağdad 22 — Irak yüksek müdafaa meclisi, başvekil Nuri Sald paşanın ri- yaselinde dün toplanarak mühim bazı kararlar ittihaz etmiştir. Müdafaa meo- bisi, Bükreş 22 ip edilmektedir. bugün de müzakerelerine devam edecektir. Rumen kabinesinde tadilâi yapılmıyacak — Tataresko kabinesinde yakında tadilât yapılacağı resmen İngiliz Kabinesinde de tadilât yapılacak mı? Daha az âzalı ve daha enerjik bir Kabine teşekkülü isteniyor Londra 21 (A.A.) — Bazı Londra ger zeteleri, İngiliz kabinesinde tadilât yas pılması ve harbe daha büyük bir ener- ji ile devam edecek ımahdud azalı bir harp kabinesi kurulması üzerinde bu- gün yeniden israr etmektedir... Daily Mail'in diplomatik muharriri diyor ki: «Başvekil Chamberlain, paskalye ta» tilleri esnasında, kabinede tadilât ya- pılmasi meselesi üzerinde yeniden du- racaklır. Sanıldığna göre, Fransız devlet adamları, Fransada harbin da. ha enerjik bir tarzda İdare edilmesi- nin gittikçe daha kuvvetle istenilmek- te olduğu ve bu sebepten dolayı müt- tefiklerin halen enerjik kararlar al ması icap ettiği hususlarında İngiliz nazırlarının nazarı dikkatini celbetmiş- | ler News Chronicle gazetesi de şöyle di- yor: «Ümid edelim ki, mahdud &#zalı bir harp kabinesi kurulsun ve bu su- retle İngiltere için bütün enerjilerin harbin devamı üşerinde teksifi kabil Oueen Mary Askeri nakliyatta kullanıl. mak üezre Nevyorktan hareket etti Nevyork 21 — Harbin iptidasın. anberi Nevyork limanında bulunan İngiliz bandıralı Gücen Mary ve Mauratan'a vapurları buradan hare- ket etmişlerdir. Askeri nakliyatta kul- Jamlacaklardır. Nevyork 21 (AA) — Geçen Kâ- Bunusanidenberi Nevyork'ta bulunan İngilterenin 35.739 tonluk Maurm- tania vapuru kıtaat nakl! için Avas- buralyaya hareket etmiştir. İsveçte askerlik Stokholm 21 (A.A.) — Askert talim görmemiş takriben 10 bin genğ bu yaz silâh altıma çağrılacaktır. İ | i olsun. Fransa, daha yavaş düşünen müttefikine bir siyasi realizm misali vermiştir.» Londra 21 (A.A.) — Daily Mail gar zetesinin yazdığına göre, Chamberlain bu akşam başlayacak olan parlâmente tatili esnasında kabinede bazı tadilât yapmağı tetkik edecektir. Siyasi maha- şa mütalâadadır ki Chamberlain | mahdut bir harp kabinesi kuracak ve bu kabineye dabil olacak nazırlar ayrıca idert hiçbir iş görmeyip münhasıran harp plânlarile meşgul olacaklardır. Diğer bütün harp sahalarında olduğu gibi bu sahada da Fransa ve İngiltere el ele yârüyeceklerdir. Hiç şüphe yok ki yeni Fransız kabinesi de ayni hattı ha» reekti ittihaz edecektir. Şimdiki İngiliz harp kabinesi milif müdafaa reisleri de dahil olmak üzere dökuz azadan mürekkeptir. Chamber- İnin'in İşci partisi reisi Attlee ve Liberal partisi Cinelaire birkaç arkadaşla” rile birlikte kabineye girmelerini teklif etmesi muhtemeldir. Maamafih bunların kabineye girmeği kabul edecekleri şüp- helidir. Ancak harbin gösterdiği inki- şaflar bu iki partinin ananevi vaziyetini değiştirebilir. Romanya petrolleri Almanyaya fazla petrol verilemiyecek Londra 21 — Romanya ile arasında aktedilen yeni ticaret desi mucibince Romanyanın İtalyaya verdiği“ petrol yarıya indirilmektedir. Romanyanın bunu misal göstererek Ak manyaya da fazla petrol vermek müm- kün olmadığından bahsedeceği anlaşıl- maktadır. Alman heyeti reisi Clodius pazartesi günü Romanyaya gelmiştir. Cebelüttarıkta bir mülâkat Cebelüttarık 21 (A.A.) — Akdeniz Fransız filosu başkumandanı âmiral Esteva ve Afrika ve cenubi Atlantik Fransız garnizonları başkumandanı İtalya muahe- | amiral Ollive, İngiliz amirallerile gö- rüşmelerde bulunmak üzere dün Ce- belüttarıka gelmişlerdir. Nafia Vekili Dün akşam Küçük Menderes havalisine hareket etti Ankara 2! (Telefonla) — Nafin Ve- kili B, Ali Fund Cebesoy, refakatinde sular umum müdürü B. Salâhaddin ol duğu halde bu akşam 8,50 de kalkan | trene bağlı hususi vagonla su ve sulama tesisatını tetkik etmek üzere küçük Menderes havalisine gitmiştir. Oradan ay, M. Kemalpaşa ve Karacabey havalisine gidecektir. Vekiller Hayetiili dünkü içtimaı Ankara 21 (AA) — İcra Vekilleri heyeti bugün öğleden sonra Bâşvekâ- lette, Başvekil Dr. Refik Saydamın ri- yasetinde toplanmış ve ruznamesin- deki weseleleri müzakere etmiştir. Pamuk tohumu 2 (Telefonla) Pamuk pürguk re birliklerinin iştizal mevzu ları arasına “almasi Vekiller Heyetince tensip olunmuştur. Hudud sahiller s sıhhat umum müdürlüğü bütçesi Ankara 21 ( Tonla) -—- Hudud ve sahiller sıhh mum müdürlü. günün 1940 mali asraf bütçesi 479 bin 285, varidat bütçesi de 480 bin ra olarak bağlanmıştır. Avrupadaki #NEŞMEE nin ge elirle erinde is husule gelmesini mü- Zelzele mıntakasında mah- volan adli evrak nasıl yenilenecek? Ankara 21 (Telefonla) — Zelzele mıntakasında yanan ve hasara uğr- yan adli evrakın ne suretle yenile neceği hakkında Adliye Vekâletince bir kanun projesi hazırlanmaktadır. İstinaf mahkemeleri teşkili lâyihası Ankara 21 (Teletönla) — İstinaf mahkemeleri teşkili ve mahakimin teşekkül tarzları hakkındaki kanun projesini tedkik etmek üzere Adliye Vekfletinde teşkil edilen komisyon çalışmalarını bitirmiştir. Yedek subay ve askeri me- murlar hakkındaki kanun lâyihası Ankara 21 (Telefonla) — Yedek subay ve ekeri memürlar hakkın daki 1078 sayılı kanunun üçüncü ve on dördüncü maddelerinin tadili İ hakkındaki kanun lâyihası Mili Mü- faa encümeni Tüznamesine alınmıştır. Evvelce de bildirmiş olduğum gibi bu lâyiha İle; her iki senede bir staj için kırk beş gün müddetle hizmete çağırılan yedek subayların staj müd. detlerinin Vekiller Heyetince tayin olunması ve diğer yüksek mektep mezuları gibi tıp ve baytar fakülteleri mezunlarının da sltı ay müddetle ye» dek subay okulunda talim görmeleri istenmektedir. Fırtına ve yağmur Balıkesirde Çukurçayı köy- lerinde bazı evler yıkıldı Balıkesir 2! (A.A) — Geçen hafta- ki sürekli yağmurlar ve fırtınalar yüzün- den Savaş tepenin Konkurca ve Çükur- çayır köylerinde bazı evler yıkılmış ve Ür. dağ eteğinde bulunan “ Çayırköiylina gece uni olarak dağdan taş ve toprak parçaları düşmeğe başladığından halk, korku içinde köyü terketmeğe mecbur kalmıştır. Bu esnada on kadar eyin de duvarla. ni yıkılmıştır. Köy civarındaki dağın da ortasından çatladığı görülmüştür. Vazi- yetten derhal vilâyet makamı haberdar edilmiş, vali muavini ile nafia mühen- disleri hâdise mahallinde tetkikata baş- lamışlardır. Köyün bazı evleri tahliye ettirilmiştir. Çanakkale (Akşam) — Son yağan yağ- murlar Biga ovasını hemen İsmamen su altında bırakmış ve muhitine çok zarar ka etmiştir. İnsan ve hayvanca zaylat © dığı anlaşılmışsa da mezruatın yüzde doi sanının mahvolduğu söyleniyor. Hükümet çe icab eden tedbirler alınmıştır. Bigadan Çanakkaleye gelen şosenin 9 uncu kilo- metresini de su bastığı için posta ve nak- Myat bir gün sekteye uğramiştır, | da neşrettiği bir makalede diyor ki: İ | ezcümle demiştir ki: “Türkiye yakın şarkta emniyetin temelidir,, Bir İngiliz gazetesinin mühim makalesi Londra 21 — Manchester Guardian | gâzelesi Türkiyenin vaziyeti hakkın- | «Bu harbin İlk altı ayı ile geçen harbin ilk altı ayı arasında büyük | fark vardır, Fakat bize en fazla em. | niyet veren Türkiye ile ittifakımızdır. | İ Geçen harple Türkiyenin diğer safta olması büyük güçlüklere sebeb ol- muştu. Bugün Türkiye müttefikimiz. | dir. Bugünkü Türkiye, Kemal Ata türkün kurduğu sağlam bir memle- kettir, Türkiye Yakın Şarktaki emniyetin temelidir, Türkiye ile ittifakımızın İ arap milletleri üzerinde büyük tesir- ler yapması tabildir. e Türkiyenin ehemmiyeti çok fazladır. Çünkü Tür- kiye bir çok yerlerin kapısıdır. Çanak» kaleyi açıp kapamak Türkiyenin elin» dedir. Türkiyenin İngiltere ve Fran- sa İle müttefik olması Şarkta Alman- yanın istediği gibi hareket etmesine mani olacaktır.» Hava--muharebesinin yakında şiddetleneceği bildiriliyor Sylt adasında çıkan yangınlar uzun müddet devam etti Stokholm 21 — Buraya gelen haber- lere göre hava müharebesi yakında şiddetlenecektir, Almanya uzun müd- det beklemenin kendisi için zararlı olacağını anlamıştır. Londra 21 — Danimarkadan gelen haberler İngiliz tayyarelerinin Syit adasındaki Alman üslerine yaptıkları taarruzun çok büyük tahribata sebep olduğunu bildirmektedir. Bir benzin deposu içinde deniz tayyareleri bulu- nan iki büyük hangar, birçok askeri binalar yanmış, bir kısım tayyare top- Jarı ve Hindenburg seddi harap olmüuş- tur. Çıkân yangınlar dün öğleden son- ra elân devam ediyordu. Almanların bir kafileye ta- arruzu netice vermedi Londra 21 (A.A.) — Bahriye Neza. | retinden tebliğ edilmiştir: Dün akşam Alman tayyareleri İskoçya açıkların- Bulgaristan ve | komşuları Hariciye Nazırının Mecliste beyanatı Sofya 21 MA) — Krala verilecek cevap için yapılan müzakereler esnasın- da Hariciye Nazım B. Popof söz alarak «Harici | siyasötte vazifemiz, barbim | dışında kalınak için bütün gayretlerimizi sarfederek bu harbin neticesi ne olursa olsun Bulgaristanı korumak ve müttefik- | lerini müdafaa etmek olmalıdır. İ Dış siyasetimiz barış ve milletler ara- sında anlaşma ülküsüne sadık kalmış ve bu siyaset bize komşularımızla ve her şeyden önce kardeş Yugoslavya ve ken | disile daha 1925 de dostluk muahedesi imzaladığımız dost Türkiye ile münase- | betlerimizi islah imkânını vermiştir. Bu dostluk o munhedâsi milletimizin kendisile müşterek menfaatlerimiz olan Türk milletine karşı hissiyatını aksettir- mektedir. Bu samimi siyaset aynı za manda diğer komşularımız Romanya ve | Yunanistanla da milnasebetlerimizi sa- lâha imkân vermiştir. Bir çürmümeşhud İzmirde çoğukdarı ahlâksız- hığa sevkeden bir şebeke meydana na çıkarıldı İzmir 21 (Telefonla) — Zabıta, 14 - 16 yaş arası! çocukları toplayarak onları ahlâksızlığa sevkeden bir şebeke meydana çıkardı. Ragıp, Yakup, Mus- tafa ve meyhaneci Zeki adında dört ki- şinin bu işle meşgul oldukları, çocukları Azizler sokağında bir evde topladıkla- rı baber alınması üzerine tertibat alın mış ve mezkür ev bugün polisler tara- fından basılmıştır. Ragıp ve Mustafa suç üstü yakalanarak (adliye; teslim edilmişlerdir. Meyhaneci Zeki kaçmış- tır, aranıyor, > Evde, 7 si musevi olmak üzere İl çocuk bulunmuştur, Yapılan tahkikat neticesinde Ragıbın elebaşı olduğu an- laşılmış ve tevkif edilmiştir. Çocuklar da sorguya o çekilmişlerdir. Tahkikata devam ediliyor. | mıştır İ düşürülen bir tüyyarenin müretteba- da bir İngiliz kafilesine taarruz et mişlerdir. Düşman tayyarelerile kafi- leye refakat eden harp gemileri ara- sında muharebe cereyan etmiş, İngi- liz tayyareleri muharebe yerine gelmiş dafi topları da faaliyete geçmiştir. Almanlar, birkaç geminin battığını veya ciddi bir surette hasara uğradığı- nı iddin ediyorlar. Hakikatte ise ne bir İngiliz tayyâresi ne de bir harp gemisi hiç bir hasara uğramamıştır. Buna mukabil kafileye dahi! bulunan iki kü- çük bitaraf a hafif bir surette ha- sara uğra Amsterdam 21 (A.A.) — Şimal de- nizinde, dört Alman tayyareci, bir Hollanda vapuru tarafından küresi. Bunlar, İngilizler tarafından ta olup, bir subay ve üç yârsubaydan | mürekkeptir. 'Tayarecilerden ikisi ya- rahıdır, ingiltere Balkanlardan yiyecek alacakmış Almanya aldığı maddeleri Skandinavyaya satıyor mu? Londra 21 (A.A.) — Avam Kama rasında, Sovyetler Birliğinin Ameri- kadan yaptığı harp levazımı ve bi hassa bakır mübayaatını movzuu bahseden İktisadi Harp Nazırı Croos, hükümetin bu mesleyi pek yi takip etmekte olduğunu söylemiş! İktisadi Harp Nazırı, İngilterenin Balkanlardan azami derecede yiyecek maddeleri alacağını beya bu yiyecek maddelerden y mühim mikdarda mübayautta * Tunmuş ol yid eyicmiştir Croos, d demiştir k Np da Almanyanın dinâvya memle duğu hakkınduk doğru olduğunu zannediyo) Almanya, Sovyetlere 300 tayyare vermiş Moskova 2! (A.A.) — Havas bildir riyor: Finlândiya barbi esnasında, Al. manyanm, Sovyetler Birliğine 300 ava ve bambardıman tayyaresi verdiği söye lenmektedir. İrak Maliye Nazırının katili idama mahküm oldu Bağdat 2! (A A.) — Divanı harp, eski Maliye Nazırı Rüstem Haydarı ök düren katil Hüseyin Fevziyi idama mah küm etmiştir, İçlerinde eski Maliye Nazırı İbrahim Kemalinin de bulunduğu diğer beş max nun beraet etmiştir. İngiltere İtalyaya cevab verdi Londra 21 (A.A) — İngiltererif İtalya protestosuna olan cevabı dün Kont Ciano'ya tevdi edilmiştir. tav ze ölüme vr NM