22 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

22 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 -——— Almanya, Sovyetler ve italya yeni bir. Avrupa kuracaklarmış (Baş tarafı 1 nci sabifede) Bazı bitaraf müşahidler B. Göring ve Ribbentrop'un Moskovuya gideceği fikrindedir. Telgraf gazetesinin Berlin muhâ- birine göre, Alman hükümet merkezi diplomatik mehrfilleri, Almanya Sov- yetiler Birliği ve İtalyanın, yeni Avru- panın kuruluşu bahsinde, yâkında müşterek bir beyanname neşredecek- leri fikrindedir. Bu beyannameye gö- re, yeni Avrupanın kuruluşu, bu üç devletin idaresi altında cereyan ede- cektir, Almanyanın Roma büyük elçisi Berline gemi Roma 21 (AA) Roma büyük elçisi B, Mackensen bu sabah saat 7.50 de Berline hareket etmiştir. Tedafüi ittifak Stokholm 21 (A.A.) — Stokholms 'Tidningen gâzetesinin Moskova mu- habiri bildiriyor! Sovyet hükümetinin bir İskandinav tedalül itiifakını mü- samaha İle karşılayamuyacağı hakkın- da 'Tass ajansı tarafından yapılan neşriyat bugün B. Molotof tarafından teyid edilmiştir. Muhabire nazaran Sovyetler, Finlândiyanm 4 üncü bir Baltık memleketi olduğunu tebarüz ettirmektedirler, Helsinki 21 (AA) Finândiya radyosu, Finânya İle İsveç arasında tedafül bir pakt hakkında Sovyetler tarafından fleri sürülen itirazın Fin- Mândiya tarafından reddedildiğini bil- âirmiş ve neşriyatına şöyle devam et- miştir: «Sovyet itirazı, Fin - Sovyet barış muahedesinin âkid tarafları karşılıklı | her türlü tanrruzdan menetmesine da»| yanmaktadır. Şimal devletleri are- sında mütasavver ittifak ise tamamen tedaftif mahiyeti haiz olup, memleket üleyhine müteveccih değli- Frânsadaki hükümet tebeddülü (Baş tarafı 1 nci sahifede) ve İngiltere efkârı, hükümetlerin ka- rarsışlık ve yavaşlık kusurlarına ât- fediyor ve bu Sovyet - Pinlândiya sul- hunu affedilmez askeri ve siyasi bir hezimet sayıyor. Yerinde ve süratle karar verecek, harbi daha fazla kuv- vet ve kudretle idare edecek hükümet- ler istiyen milli cereyan, bilhassâ bu hâdiseden sonra çıkmış ve Dala- dier'nin çekilmesine sebep olan par- Mmento sürprizine imkân bırak- mıştır. Bu değişiklik, ne gibi sebeblerden Heri gelirse gelsin, Fransa parlâmen- to hayatının hangi icaplarından doğ- muş olursa olsun, göz önünde tutul- ması lâzım gelen bir nokta vardır ki © da Pransânın kuvvet ve hayatiyeti- ni ifade etmesidir. Hayat ve memat harbine girmiş bir memlekette, dahi- Mi hiç bir sarsıntıya meydan verme- den, umumi efkârın tenkid ettiği, parlâmentonun beğenmediği vaziyet- Yerden dolayı, harbi şimdiye kadar kiare eden otorite sahibi bir şahsiye- dolu bir zamanda husule gelen bu hadise bir daba isbat ediyor ki Fran- sı milletinin demokratik bünyesi, politika ve fırka hayatının günlük keşmekeşlerinden asla müteessir ol- muyâcak derecede sağlamdır. Bunlar, derin bir denizin sathındaki dalgala- râ& benziyor. Üstteki fırtınanın mahi- yeti ne olursa olsun, derinlikler bü- tün sükünet ve heybetini muhafaza ediyor. Sineklerin uçmasını bile artık bir siyasi ve askeri zafer addeden Alman propagandasının bu kabine tebeddü- Mine vermek istediği mânâların tam sıddına olarak iddia edilebilir ki bu değişiklik Fransada yeni bir hamle. nin başlangıcıdır. Zira, Amerika müs. teşarının seyahatinden, Hitler - Mus- solini mülâkatından sonra, sulh söz- lerinin çıktığı urada Fransız milleti- nin harbi daha fazla şiddetle idare edecek bir hükümeti iş başıma geçir- meği istemiş olması, malüm şartlar hiç bir | | dir. Buna binaen Sovyet tefsir tarzı kabul edilmez.» | Papalık gazetesi ne diyor? | Vatikan 21 (A.A.) — Havas ajana bildiriyor: OÖsservatre Romano gazetesi, Sovyetler Birliğinin Skandinavya odev- İetleri arasında tedafül bir ittifak yap- malarına mani olmasını Sovyetlerin, Av- rupa şimelinde yayılma arzusuna yeni bir delil gibi görmektedir. Papalığın naşiri efkârı olan bu gaze- te diyor ki: «Moskova hükümetinin vaziyeti, Sov- yeiler Birliğinin arzusunu yalnız Finlân- Sen zorla kabul ettirmekle iktifa et- ve Norveçe müşkülât çı- mal da çalıştığım, Fin « Sovyet muahedesinin akdinden dokuz gün son- Ta tamamen teeyyüd etmektir, eee hududu ünişleterök! istiyorlarmış Stokholm 21 (AA) — Stokholm Tidningenin Moskova muhabiri yazı- yor: Sovyetlerle Moskovadaki Fin he- yetihin ilk içtimamda, Ruslar son muüahede ile kendisine terkedilen hu- dudn bazı noktalarda genişletmek ta- sayrurunda olduklarını ihsas etmiş- lerdir. Finler bu yeni İstekleri kabul edeceklerini bildirmektedirler. Ayni gazete, Molotofun pek yakında Berline gideceğini haber vermektedir. Stokholm 21 (AA) — Tidengen güzelesinin Berlin muhabirinin yaz- ,odığına göre, paskalyalarda Molotof'un Beriimi ziyareti beklenmektedir. Almanya tedafüi ittifak hakkında Sovyetler Birliğile İ ayni fikirde Kopenhag 21 (A.A.) — Berlingske 'Tidende gazetesinin Berlin muhabiri | bildiriyor; Almanya, Şimal memleketleri ara- sında derpiş edilen ittifak hususunda Sovyetler Birliğinin noktai nazarına | iştirak etmektedir. Almanyanın da mütalâası şudur ki böyle bir ittifak Rusya ile Finlândiya arasında akde- * dilen sulha ancak zarar verebilir. Yeni bü'çe lâyihasının | 'müzakeresine başlanıvor (Baş tarafı | nci sahifede) bilerin tahmil ettiği masrafları karşıla makla beraber bütçe tevazününü ihlâl etmemek zarureti karşısında, tabii ha- lin avdetine kadar devam etmek üzere muhtelif vergilerde yekönu 28 milyon Braya baliğ olan zam ve tevsiler yapıl- masını, diğer taraftan, sivil bütçeler maaş ve masraflarından yüzde 10 nis- betinde tenzilât yapılmasını kararlaştır- muş ve bu suretle 940 mali yılı adi büt çesini 9359 bütçesinden 1,247,948 lira İnzlasile 262,312,140 Jira üzerinden tesbit ve tevziine ve cümhuriyet maliye- sinin ana (o prensiplerinden olan denk bütçe esasına tabii olmayan ahval ve şerait içinde de sadık kalmağı muvaf- fak olmuştur. Bu suretle tevzin olunan bütçede 1,240,000 lirası varidat farkından, 10,350,000 lirası yüzde 10 tasarruflar- dan ve 13,120,000 lirası da Milk Mü- dalan Vekâletinin fevkalâde mahiyette- ki bazı masraflarının fevkalâde tahsisat programına naklolunmasından dolayı ceman 24,700,000 liralık | fazlalığın 17,500,000 lirasi yeni kredi ve istikraz- ların faiz ve amortismanları ile eski te- kaüt ve yetim maaşlarını hükümetçe yapılan zamların karşılığı olmak üzere düyunu umumiye bütçesine, 2.500.000 hrası köy muallimleri i kilât masrafı ve diğer bazı ihtiyaçların karşılığı olmak üzere Maarif Vekâletine 3,600,000 birası muhtelif dairelerin Ba- rem ve teşkilât kanunlarının icap ettir. diği farkları karşılamak üzere maaş ter- “plerine 1,100,000 lira da 940 mali yinat ve İevazımı masrafları karşılığı ol- mak üzere ait olduğu daireler bütçele- sine ilâve olunmuştur.> Miyahada Avrupanın siyasi vaziyeti dolayısile memleketin müdafaası için alınması İâzım gelen ihtiyati tedbirlerle simendifer ve yol inşaatinın istilzam et- tirdiği 100,000,000 Jiralık O fevkalâde mahiyetteki masrafların ayrıca (tanzim olunan fevkalâde tahsisat programında derpiş edilmiş olduğu ve bu masraflar wa pevileri ile karşılıklarının ne suretle temin edileceğinin ayn bir Jâyiha ile Meclise bildirileceği zikredilmektedir. Tee dahilinde bir sulh elde etmek için s0- nuna kadar harbe devam kararının milletin irade kaynağından çıkma- sına delâlet eder, Bu tebeddülün baş- ka mânası yoktur ve Fransanın düş- manları bundan şevinmemelidir. N. Sadak Tiyatro tenkitleri: Pembe soka No. 46 (Baş tarafı $ tincü sahifede) Randevu evi işletenin bir adamı vardın Bu adam nedir? Nenin nesidir? Kimdir? Bildiğiniz şey randevu evi işleten kadının dostu oluşudur. Her saman sarhoştur. Eve gelen sözde aile kadınlarının müstehcen dırmağa bakar. Bir gün bu adam gözünü- sün önünde öldürülecek olursa ağlar mı- sınız? Hayır. Güler misiniz? Hayır. İşte «Pembe sokak 48» nın en zayıf nok- tası bu şekilde bir nevi #raji - komedi Ba- Mini almasıdır. İnsan eseri dinlerken kimi seveceğini. kime acıyacağını. kimden nef- Tet edeceğini pek birden kavrıyamıyor. Esef- de herkes ağianacak, herkes gülünecek, her. yoktur. Buna rağmen de his ve mantık aykırlıklarının farkına varılma» dan, mantıksızlığa ehemmiyet verilmeden beğenilerek seyredilecek, alkışlanacak, bu muvaffakiyeti de ancak ve ancak Yarat- tığı serebü ve dinamik olmasa borçlu kalacaktır, Tablolardaki mütemadi hareket | ve daha İlk perdeden başlıyan heyecan 88- rabı eseri alkışlatacaktır; randevu evi sah- nesi seyircileri pek İrkitmezse, Esasen | orada gördüğümüz iki evli kadın, evli ol- | maktan ziyade umumhaneye mal olmuş aluftelere benziyorlar Kİ, bu müellifin kaba- hatı, eserin de en aksak tarafıdır. Bu tab- lonun çiyliği giderilirse «Pembe sokak 46» ahlâki vasfını muhafaza ederek güzel bir ahlâk dersi vermekte senelerce devam eder ve etmelidir de, «Zehirli kucak» kadar yararlı hir eserdir. Temsil muvaffaktı, Cahide ile Talât kadar, Hailde ile Sami, Şaziye ie Zihni de içten candan oynadılar; bütün sanatkâr- lar rollerine girmişlerdi Selâmi İzzet Sedes KÜÇÜK HABERLER: A Beyokz ortamektep müdürlüğüne Art- yin ortamektebi sabık müdürü ve Gelen- bevi munllimlerinden B. Safa, Beşiktaş bi- cutdur. rinel ortamektep müdi de Gelen- bevi ortamektep müdür muavini B, Ekrem tayin edilmişlerdir. # Cerrahpaşa hastanesinde yeni bir kli- 4 Dün İtalyaya külliyetli miktarda pa- çavra, bu arada 284 balye pamuk döküntü- sü sevködümiştir. Pamuk döküntüsünün kilosu, hakiki pamuğun kilo Kati olan 40 kuruştan satilmiştir. # On iki gün evvel Bozcaada'da Mermer burnunda fırtına ve tipi yüzünden karaya oturan Bulgar bandıralı Tzar Ferdinand vapuru, Alemdar kurtarma gemisi tarafın- dan bugün saat 1630 da çekilrek yüzdürül- müştür, Gemi, kendi vamlasile yoluna de- vam edebilecektir. 4 Muzaffer ve Salâhaddin isimlerinde iki kişi Kadıköyünde heroln satarlarken cür- mümeşhud halinde yakalanmışlar, Muzaf- ferin üzerinde bir de bıçak bulunarak mü- sadere edilmiş; ikisi de Ermiyet direktör Möğü kaçakçılık bürosuna getirilerek hak- larında tahkikata başlanmıştır. 4k Dün Çengelköyünde komisyonda B. Malilin, Kabataşta bayan Gül'ün evlerin- de birer yangın başlangıcı olmuş, derhal | yetişen MKfaiye grupları tarafından söndürülmüştür. aş 4 Kadıköyde oturan yetmiş yedi yaşla | rında Simon İsminde biri, Taksim tramvay tevakkuf mahallinde dururken bir tram- vâyın sadmesine uğrıyarak yaralanmıştır. Simon, polis tarafından tedavi altına al- dirlmiştar. 4 Fatihte Sarıgüzel caddesinde terlikçi Halilin evinin duvarları dün yıkılmış, bina bu süretle tehlike gösterdiğinden, zabıta. tarafından boşalttırılmıştır. 4 Nişantaşında o Valikonağı caddesine amud Emlâk caddesinin kaldırımlarının in- şamna karar verilmişti, Halk, lâğımların açık bulunmasından Ye etrafı pis bir koku- nun istilâ etmesinden şikâyet etmiştir. Be- Jediye, caddenin kanalizasyonunu 9920 M- raya hale etmiştir. Bu haftaki maçların programı Taksim stadı: Beyoluspor — Anado- İs saat 12 hakem: Bahaettin Uluöz, Top- kapı — Hilâl saat 14 hakem: Ahmed Adem, Süleymaniye — Beykoz saat 16 haketi: Halid Galip. Şeref stadı: Y. Davudpaşa — A. Hi- sar saat İ0 hakem: Samih Duransoy, — bul. spor saat 14 hakem: Necdet Gezen, Beşiktaş — Fenerbahçe saat 16 hakemi Sami Açıköney, Fener stadı: Kurtuluş — Kalespor sa” at 14 hakem: Eşref Mutlu, Altıntuğ — Vefa saat 16 hakem: Tarık Özerengin, NOT: Evvelce tevzi olunan davetiyeler bitmiş olduğundan alâkadar ların bölge spor servisine müracaatla bu maçlar için hazırlanan davetiyelerini almaları tebliğ olunur, amam ma Münir Nureddin konseri Kıymetli sanatkârımız Münir Nurettin tarafından Şişli Çocuk Esirgeme Kurumu menfaatine Pangaltı 'Tan sintmasında 7$ Mart Cumartesi akşamı saat 21 de en son parçalardan mürekkep fevkalâde bir kan- ser hasırlanmışlır. Şimdiden bilet teda- riki için her taraftan müracaatlar vaki olmaktadır. Bileler Sinema gişesinde mev- k TAKSIM sinemasında | | bilirler. otoğrafları iliştirilmiş pazartesi günü ear kadar (Maarif Vekilliği Neşriyat müdürlüğü — Ankara) ad- * İstanbul Belediyesi ilânları * 22 Mart 1940 İkinci zafer haftası Görülmemiş bir muvaffakiyet, Şimdiye kadar çevrilen Filimlerin en büyüğü TÜRKÇE SÖZLÜ POLTAVA MUHAREBESİ (Deli Petronun sonu) Bu fevkalâde filmi muhakkak görünüz. Yarın akşam TURAN Tiyatrosunda Y "rakpi HAMIYET YÜCESES mi. Ni | “DÜMSÜLLÜ İSMAİL &- | e ae GECE ami Komedi 3 'Tafsilât el Hânlarında, Telefon: Mazi Bugün SAKARYA sinemasında Fransız sinemacılığının şaheseri ÇIKMAZ SOKAK Baş döndürücü bir film YILDIRIM GENÇLIK | CORINNE LUCHARRE || FRANKIE DARRO | ANNIE DUCAUX ROGER DUCHENNE tarafından tarafmdan gayet güzel bir sinema harikası Beşiktaş SU AD PARK Sinemasında HAGI RESUL (Türkçeyle arana ekmeye Gürenlere sorunuz. İlâve olarak: MÜNİR NUREDDİN'in şaricilarile süslenmiş GÜZEL İSTANBUL Seanslar; 2,30 - 4,30 - 7,30 ve 9,30 da Gala ASRİ SİNEMADA ,5i*. | DOROTHY LAMOUR ve e in HOLL'in fevkalâde bir tarzda yarattıkları ŞEN YUMURCAK KASIRGA Maarif Vekilliğinden İstanbulda Maar!f Vekilliği Kitap depoları ve yayınevleri müdürlüğünde çalışmak Üzere, ayni samanda Fransızca yarmağa ve muhabere dosyalarını takip ve tanrime müktedir bir daktilograf alınacaktır. Aylık öcreti 75 liradır. Biznagan | bilen ve tahall derecesi üstün olan tercih edilecektir. Taliplerin hüviyet cüzdanı, tahsil vesikam veya suretleri, çalıştıkları yerlerden al- dıkları iyi hizmet vesikalar, ikişer f, birer istida He 25/111/1940 2 büyük filim birden Sevimli, Şirin ve küçük SHİRLEY TEMPLEYin resine müracaat etmeleri G2) (0) İstimlâkinin umumi menfaatlere uygunluğu tasdik edilip kanunen 400 lira kıymet takdir edilmiş bulunan Beyazıd Camcı Ali mahailesinin eski karakolu yeni Cümhuriyet caddesinde eski 74 yeni 70 kapı ve kadastronun 585 ada 12 parsel No, sında mukayyet bulunan ahşap dükkânın mutasarıfları olarak tapuca bildirilen Hurşid oğlu İsmall. Hall! Xızı Fikriye, Hurşid, Emin kım Seber, Emin oğulları İbrahim ve Ahmed Tevfik ile Hurşid kızı o Şükriye'nin Ikametgâhları tesbit edilemediğinden 3710 No. kanunun 10 new maddesine tevfikan icab eden tebliğ vatakalarının bu gayri menkule, Belediye dâiresine ve umumis mahsus mahalline 20 gün müddetle talik edildiği ân olunur. (246) Ankara polis koleji avan proje müsabakası çılmıştır. 3 — Bu müsabakaya her yüksek mimari ile Türk yüksek inşaat mühendisleri gire- 3 — Müsabaka müddeti 25 Mart 1940 dan başlamak ve 25 Nisan 1940 da bitmek üzere bir aydır. 4 — Müsabaka talimatnamesi ve arsa vaziyet plânı ile program İstanbul İzmir Na- #ia müdürlüklerinden Ankarada yapı ve imar işleri releliğinden er EA in. (1328) O V2242) Gü. Muhafaza Deniz Mıntakâ komutan'ığından: İki Löman motörüre müsabaka İle Kaplan alınacaktır. İsteklilerin 8/4/940 Pazartesi gününe kadar vesikalarile birlike Hasköydeki Komutanlığımıza müracaatları. (2106 MEVLÜT “Tophane Mühürdarı Rifai Mahlu- mu merhum ordu müteahhidi Selâ- haddin Rifat'ın ruhuna 23 mart 940 Cumartesi günü öğle namâzını müte- Samani “apanış - 4 Sterlin 621 akip Nişantaşındaki Teşvikiye cami- e Dolar > inde mevlüdü nebevi kıraat ettirilece- 100 Liret Tâyış | inden kendisini sevenlerin teşrifleri 100 İsviçre Pr. 292024 | rica olunur. 100 Florin 001611 — 10 Bu öm TEŞEKKÜR 100 Drahmi 0.965 Hâmile bulunan refikamın hayatını çol o 10908 | büyük bir tehlikeden, yüksek bilgi ve di- Sen yanış | Tayetile kurtararak bize iki oğul kazandı. 100 Zloti vw ran, Kadıköy Moda caddesi Gül sokak No. 100 Pengo Ms#15 | 2 de mukim Kadın hastalıkları operatörü 160 Ley 082 | ve doğum mütehassıs B. Dr. ALİ RUHİ — düne, BOZKIR'a gösterdiği candan allik ve gef- 300 iavap Pe. 80.syış | Katten dolayı alenen teşekkürü şükrün we Raki — bilirim. Nesip