24 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AEŞAM 4 Mart 1940 Dün Geceki ve Bu Sakbahki Elaberler Fransız harp komitesi dün toplandı Gazeteler, mebusların hareketini Son dakika Balkanlarda vaziy Balkan devletleri icab ederse kendi- lerini müştereken müdafaaya hazır Belgrad 24 — Yugoslavya mahafili yeniden Balkanların vaziyeti ile meş- | gül olmaktadır. Yarı resmi Politika gazetesi bu münasebetle yazdığı kalede diyor ki: bir ma- | «Balkan bitaraflığı demek vakayie seyirci olarak mütevekkilâne beklemek | demek değildir. Balkan devletleri icap ederse bitaraflıklarını müştereken mü- dafan edeceklerdir.» Belgrad 24 — Yarı resmi Politika gazetesinin makalesi Belgrad mahafilin. | de tır yazılmıştır daf tün muha, ehemmiyetle karşılanmı Politika diyor ki k istiyorlar. Bir taarruza erle, gayrimuhariplerle Bu makale Brenner «Balkan devletleri kendi memleketlerini mü- ğrarsak hepimiz silâha sanlacağız. Bü- ve mülâkatı münasebetile bitaraflarla iyi münasebetler idame | ediyoruz. Vaziyetimizi değiştirmek istemiyoruz.» Tass ajansının tekzibi İ B, Molotof'un seyahati tamamen asılsızdır | as5 ajansı gece yarısı bir tebliğ neşretmiştir. Tebliğde de Bazı gazete işlerdir, Bu haber de bulunmuştur. lardır IT B. Molotofun Berline gideceğine dair tamamen asilsizdir.» Moskova 24 — B. Molotof dün gece büyük tiyatrodaki Don Kişot temsi Stalin ve Fin delegesi Paasikivi de bu temsilde bulunmuş- bir haber in- Uç taraflı anlaşma rivayeti Paris 24 mühim bâdiseler olacağını, bunun bir sürpriz teşkil edeceğini bildirmiş Anlaşıldığına göre Almanya, İtalyanın vazi; işikliği ims ediyordu. Halbuki İtalya Rusya ile kati bir yakınlaşmaya tar bir Alman - Sovyet - İtalyan anlaşmasını İ in böyle bir anlaşma aktedilecek kadar ilerlemediği kanaati anya Balkanlardan yiyecek almak istiyor. vyet Rusyanın Besarabyadan bahsetmemesini t0- iddia tahakkuk etmemiştir. harili vaz Alm statüni uhafazasını ve S . Bir Italyan Nazırının nutku Halk Kültürü Nazırı bir nutuk söyliyerek İtalyanın vaziyetin- | ki: «İtalya için sulh veya harp deselesi ikinci derecededir. Avrupada bugünkü değişikliklerden bütün meseleleri halledil. Esas İtalyanı miş olarak çıkmasıdır.» Uçan Alman tayyaresi imiş Milli Müdafaa Nezareti şu tebliği neşretmiştir: Yarı resmi | (D. N, B.) Alman ajansı 22 - 23 mart gecesi bir Fransız veya İngiliz tayyâre- sinin Belçika üzerinde uçluğunu bildirmiştir. Filhakika o gece Belçika üze- rinde bir ecnebi tayyare uçmuştur, Fakat bunun Alman tayyaresi olduğu Brüksel 24 — anlaşılmıştır. Almanya bir isveçli muhabiri hudud haricine çıkardı Berne 24 — Neue Züreher Zeitungun Berlin muhabiri Almnaya tarafın- dan budut haricine çıkarılmıştır. Alman propagandası, Brenner mülâkatından sonra fevkalâde ti, Bu vaziyetini değiştirmek İstemi- tar görünmüyor. Paris ma- kânsız görmemekle beraber ndedir Bunun için Balkanlarda ! Alman tahtelbahirleri yeniden bazı Danimarka vapurlarını batırdılar Kopenhag 24 — Alman tahlelbahirleri tarafından yeniden bazı Danimar- ka vapurlarının batırılması Danimarkada, heyecan uyandırmıştır. Bu vapur- Jar haber verilmeden batırılmış ve bu yüzden müretetbatından birçoğu öl- müştür. Nafia Vekili | Dün Be ve Menemende| sulama tesisatını tedkik etti İzmir 23 (Telefonla) — Nafin Vekili General Ali Fuad Cebesoy bugün, su | lar umum müdürü B. Selâhaddin ile bir- likte Menemen ve Bergama kazaların. da Gediz ve Bakırçay sulama tesisatını tetkik etti, Vekil akşam İzmire dönmüş- tür. Yarın (bugün) Manisa ve Salihli hı valisinde, müteakip günlerde de Azizi- ye tünel inşaatını, Denizli ve Nazilli su- İama tesisatı ile diğer nafia işlerini tet- kik edecektir. General Ali Fuad Cebesoy çarşamba günü Küçük Menderes ıslah tesisatını me- resimle açacaktır. Vekil perşembe günü .| Balıkesire hareket edecektir. Amiral Moureu İzmirde İzmir 23 (Telefonla) — Şehrimizde pasif müdafaa: teşkilâtim tetkik edecek eker “ız Bi kara a dar kald ıktan sönra İstanbula gidecek: tir. ın gelm Italyaya kömür Belçika, İtalyaya kömür gönderiyor Bükreş 23 (A.A.) — «Confidenzin> vapurunun 9000 ton Belçika kömürü ile Anversden İtalyaya hareket ettiğine dair verilen baber, Belçikanın iktisadi mahafilletinde büyük bir memnuniyet tevlit etmiştir. Bu hâdisenin Belçikadan İtalyaya bundan sonra muntazaman kö- mür gönderileceğine bir işaret olduğu | #öylenmektedir. Körür sevkiyatı, Al- | manyadan İtalyaya deniz yolile kömür nakledilmemesi yüzünden Anvers lima- nındaki işçileri bulundukları müşkül va- ziyetten kurtaracaktı Hangeo Sovyetlere teslim edildi Helsinki 23 (AA) —D.N. B. ajan. kolların - teatisinden Hangeo yarımadası toprakları gece Sövyetler Birliğine teslim edil. miştir, et Başvekil bu sabah geldi İstanbulda hususi mahiyette olarak birkaç gün kalacak Başvekil doktor B. Refik Saydam re akatlerinde kalemi mahsus müdürü B. Hasan Şükrü Adalı bulunduğu halde bu sabahki Ankara o ekspresile | şehrimize gelmişlerdir. ekilin ahati hususi yelte bulunduğu için herhangi bir istik- bal merasimi yapılmamış, yalmz Vali ve et müdürü tarafmdan Haydarpa- şa istasyönunda kazşılanmışlardır. Baş- vekil şehrimizde bir mü kalacaklar dır İZelzela komisyonunun içtimal Ankara 23 (A.A.) Başvekâlette akta olan zelzele komisyonu bu- gün öğleden evvel Başvekil Dr. Refi Saydam'ın riyasetinde toplanarak ça» Iışmış ve bazı kararlar vermiş Defterdarlar Tayin listesi Yüksek tasdikten çıktı | Defterdar- | sının ka- Bu husustaki R Ankara 23" (Telefonla) lar arasında de; rarlaştığını iste yorum: Burdur defterdar gün tas Hakâri, Sinoptan Reş Burdur. sop Çasakkal guldaktan Hüsn ağla dan Remzi Zonguldak, dar muavini Behçet t muhasebe müdürü Vahid İstanbul terdar muavinliğine, Ordu - defte Abbas Tokattan Cevdet Diyar- bakır, D akırdan Baha Ordu, Kü. tahyadan Tahsin Çoruh, Anka: dar muavini Ha: de Gi dan Tokat, Ankara defterdar muavinliğine | tayin edilmişlerdir B. Menemencioğlu İzmir 23 (A.A.) — İstirahat için şeh- İmiş olan H. Vekâl ibi B. Numan Menem ii ie: Belediye” ri dün v miştir Mukaveleleri yenilinmiyeeek mütehassıslar Ankara 23 (Telefonla) o — Sıhk Vekâleti, hıfzıssıhha müessesesi biri müdürü, kter i tahlil ve kontrol besi ile biyoloji imalât ve tetkikat leri müdürleri Ankara» Nümune hastanesi kulak ve burun o hastalıkları mütehassıslarının mukavelele; Bu sanide de şube in ve memeği kararlaştırmaştır. rın mukaveleleri teşri bitecektir. Riyo dö Janeyro konsolosumuz Ankara 23 — Royo Dö Joneyro'da fahri bir konsolosluk ihdası ve komsolosluğa Brezilya Mesai Nezare- | ti sabık umum müdürlerinden doktor Alfonsun tayini yüksek tasdika iktiran | etti, (Telefonla) Ankara kız lisesi talebeleri Hatayda İskenderun 23 (Akşam) — Ankara kız lisesi talebelerinden 65 kişilik bir kafile bugün, başlarında öğretmenleri olduğu halde Hataya geldiler. Bükreş elçimiz vazifesi başına döndü Bir müddetenberi şehrimizde bulunan Bükreş büyük elçimiz bay Hamdullah Sup- hi Tanrığver, dün gece 20 de kalkan Tra siivanya vbapurile Köstenceye mütevecei- hen şehrimizden ayrılmıştır. Feci bir otomobil kazası Bir kamyon, bir kıza çarptı, kız ağır yaralanarak öldü Dün gece Yedikulede feci bir otomo- bil kazası olmuştur. Şoför İstratinin ko- yun derileri yüklü bulunan o kamyonu, Yedikuleye doğru ilerlemekte iken yo- lan bir tarafından diğer tarafına geç mekte olan sekiz yaşlarında Hacer #- minde bir kıza çarpmış, kızcağız bu sadmenin tesirile kaldırım üzerine fır- Jayarak başı kaldırım taşlarına da isa” bet etmiştir. Hacer; derhal en yakın eczaneye gö- türülüp ilk ted yapıldıktan söni Yedikule hastanesinde nezfi dahili ne- tcesinde ölmüştür. Soför tevkif edilmiş olup tahkikata devam edilmektedir, İAL are maal baz | müz şiddetle tenkid ediyorlar aris 23 (A.A.) — Yeni kabinenin | » kı ı sabah E ud. nun riyasetinde, Maliye nezaretinde ilk toplantısını yapmıştır. Bu ce! Başvekil muavini Chau- temps, . Milli Müdafaa (ve Harbiye Nazırı Dâladier, Bahriye Namrı Cam- pinehi, Hava Nazırı Laurent Eynaç, Abloka Nazırı Monnet, Maliye N: Lamoureux, Müstemlekât Naziri Man- döl, Teslihat Nazırı Daütey, general Gamelin ve amira! Darlan iştirak et- rdir. Daladler €vvel general dıya görü Gamelin İle uzun uza müştür, Paris 22 (A.A.) — (Havas): Meclisin önüne akib eden günlerde olduğu de Paris matbualı Meçlis ede Ka celseleri t bugül kere neşgrul olmakta tefsi; ziyâde her gazete nin kendi çe ili siy temayülü sız maktadır. Bu kabine buhranı harp İenberi ilk buhrandır ve bazı ler mebusları bu işe kâfi deri miyet vermemiş olmakla it- ektedirler, bazı İşte bunun içindir ki, Petit Journal- de Coriolan: «Dün bir kabi günü, fakat aynı günü idis dedikten ayınız ki demektedir. sonra «Baylar unut harp içerisindeyiz» | ğu güzelesi başmakalesinde dir di halledi'miştir. izli komitenin 9 sanda içtimâmı temin si mesele hiç şüph dış vaziyet ve hükümetin ic kımından nihai surette halle tir Ordre gazetesinde Bure, Paul naud kabinesinin parlâmentoda bir rey almadığını müşahede eder etmişti diyor ki: «Fransada bir bulununca di adam aranır, fak saretini kırmak ici! Mik henüz ayaktadır ve Paul naud'nun vazifesi ağıf olacaktır. Ancak Clemenceau da 1917 de iktidarı eline bundan da çalışılır. R Alm zannedebilirdi Figaro gazete ki «Hükümet iktidar: mevk mıştır. Mevzuubahso! ekseriyet mevcut olup olmadığı değil olduğu ve yehut.süd8 ce Fransanın hayatı mezuubahsoldu” oyunların8ı bilmek kal bit ide be girilmi; zaman parlâmento âlet olunup olunmuyacağını meselesidir, Yegâne ekse leketin kurtulmasını isti Fransızların ekseriyetidir.» men bütün Türk- Yunan ticaret "Jitılafının esaslı hüküm leri Yunanistana gönderilecek Türk mallarının bedelleri nasıl ödenecek? Ankara 23 (Akşam) — |l martta Ankarada imza edilen Türk - caret ve tediye anlaşmasının başlıca hü- kümleri şunlardır: | — Her iki merleket mengeli em diğer tarafın ülkesine ithali anında itha- Isi Yunan © emlekette cari umumi ithalât re- imi hükümlerine tebaan girecektir 2 — Pirinç ve hububattan Garbi Yu- nanistana ithal edilecek Türkiye menşeli emtianın fob bedelleri Yunanistarı ban» kasına drahii ölarak ödenir. Yunanis- tan Milli bankası bu suretle tahsil edece- ği Türkiye menşeli mal bedellerinde: Yüzde yirmi beşini Türkiye Cümluri? yet Meikez bankası emrine bu bânkânin tayin edeceği bir dövizle âmade bulun- durarak yüzde altmışını kliring A hesa- bına kaydedecektir. Kliring A hesabına yatırılacak meba- liğ Türkiyeye ithal edilecek Yunanistan inenseli emtia bedelerinin tediyesinde kullamlacaktır. Kliring B hesabına yatı- | rılacak mebaliğ ise: İkametgâh: Türkiyede olu p da Yuna- | nislanda bulunan kimselerin masraflar. | Conte di Savoia Vapurda yapılan araştırma doktor Schacht'ı bulmak içinmiş Nevyork 23 (AA) Daily news gazetesinin tan haber aldığına göre, OSum- ner Wellesin bindiği İtalyan Obandıralı Conte di Savoia vapuru, İngilizler tara- fından 13 saat tevkif edilmiştir. Bu tev- kife sebep Alman devlet bankası eski direktörü Dr. Sehacht'ın gemide bulun- duğuna dair çıkan bir şayindır. İngilizler, ocak dairelerini, tahlisiye Kayıklarını, hava manikalarını, direkle- rin tepesine varıncaya kadar her tarafı tamamen © Aramışlardır. e Fakat, Dr. Schacht vapurda o bulunmadığından bu araştırmalar beyhude olmuştur. Newyork Cebelüttarık- Bayındırda yeni binalar İzmir 23 (A.A) — Bayındırda Tay- yare Cemiyetinin yeni yaptırdığı binanm ış“ töreni ile hükâ — besi binalarının temel atma merasimi dün yapılmıştır, diğerine İken samim na (seyyah, talebe ve saire) ; Türkiyedi oturan Türk ve Yunan tebaası kimsele'| rin Yunanistana gönderecekleri paraları esine; Türkiyenin Seli rına iştirak masraflarına; Türk gemileri" nin Yunan sularında ihtiyar edecekleri masrafları karşılamağa; nakliye ücretle liman resimlerinden gayri bilcümle salf tediyelere tahsis edilecektir. 3 — Yunanistana ithal edilecek Tür kiye menşeli hububat ve pirinç hedellefi serbes dövizle ödenecektir 4 — Posta paketi, gazete ve mecmüf| « lara teallük eden navlum ve sizorta m3 rafları her iki taraf ithalâtçıları tarafı” dan kliring yolile ödenecektir. Bundan evvel Yunanistanla. aramızd* mevcud 26/9/935 tarihli kliring anlar masının, o bu anlaşmaya zeyl olaf 15/12/938 tarihli protokolun yukarıds' ki esaslara aykırı olmıyan hükümleri # yeni anlaşmaya dere ve ilâve edilmiş” Vekiller Heyetince tasdik edilmiş ol#f yeni anlaşma bugün gümrüklere olunacaktır. Von Ribbentrop Belgradı ziyaret edeceği haberi i doğru değil Belgrad 23 (A.A) — Havas: Vİ Ribbentropun yakında Belgrada göl” ceği hakkında burada ısrarla dön şayinlar salâhiyettar mahfillerde yid edilmemekte ve mezkür mahi bu hususta hiç bir malümatları o” dığını bildirmektedirler, Bundan başka ayni mahfiller Br, ner mülâkatından sonra gazeteleri mevzuu bamsolan Berlin - Roma - kova anlaşma projesini de tereddüt” şüphe ile karşılımaktadırlar Bir İngiliz fabrikasında infilâk Londra 23 (A.A.) — Dün Chart daki Harcey demir fabrikalarında az#am bir'inbik infilâk je kın şiddetinden işçiler hav içlerinden dört kişi ölmüştür.