25 Mart 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Mart 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İstanbul merkez bayileriz ERMİS BAKKALİYESİ Ankaranın Kavaklıdere şarabı Danlmarka ve Norveç Almanyayı protesto etti Bene 22 — No. 7695 — Fiati her yerde 5 kuruş FAZARTEİ 25 Mart 1940 Bahibi: Necmeddin Sadak — Neşriyat müdürü: Şevket Rado — Akşam matbaası Almanya, Sovyetler, Italya Balkan bitaraflığı hakkında beyanname neşredeceklermiş Bir Fransız gazetesi: “Ablokada iki delik var, bu delikleri ttkamak lâzımdır,, diyor Almanya - Sovyetler - Italya arasında ittifak tasavvuru Su Londra 24 (A.A.) — Seunday Times gazetesi, İtalya ile Sovyet Rusyayı ba- rıştırmak için Alman siyasetinin sar- fettiği gayretleri mevzubahis ederek diyor ki: «İngilterede şu intiba mütemadiyen artıyor ki, ne İtalya ne de Rusya Ber- lin - Moskova - Roma Üçler ittifakını akdetmek hususunda hiç de tehalük Böstermemektedir. Bu proje ikinci plâna âtışılmışa beriziyor. Rusya, kominterm âleyhine müteveccih bir siyaset üzerine kurulan mihvere gir. meye mütemayil gözükmüyor. İtalyan « Rus münasebetlerinin süratle iyileş- Wesi imkânı tahakkuk etmemiştir. İtalyanın da Ruslarla şumullü bir anlaşma yapmak istemiyeceği âşikâr- dır, Binaenaleyh, Alman propaganda- sının. geçen hafta ilân ettiği mühim hadisat vukubulmuyacaktır, Bununla beraber, harbin yakın Şarka. sirayef, etmesine mâni olmak hususunda o Alman - İtalyan - Rus ağizbirliği mevcuddur ve en muhte meli her üç devletin ayrı ayrı biree deklarasyonla Balkan memleketleri- hin bitarafığına diğer devletler tara- fından riayet edildiği müddetce ria- Yeti teahhüt etmeleridir. Bu bir ne- Vi Balkan statükosunu tanımak de- Mmektir, Sovyetler, “Balkanların Sov- yet Rusya tarafından hiç bir şeyden endişesine mahal olmadığını temine hazırdır. Bundan İtalyanın memnun olmaması için de hiç bir sebeb yoktur, Bovyetlerin vereceği teminat Rusya- Mühim siyasi faaliyete sahne olan Bal kan ya düşüyor görünüş: Tiyat re meydanı nmi Balkanlarda yayılmak fikrinden vazgeçtiğini isbat : eylemeğe “matuf olacaktır. Ablokadaki iki delik Paris 24 — Journal gazetesi Al- manya, Sovyet Rusya ve İtalyanın | Balkanlardaki politikasından bahisle diyor ki; «Almanlar Balkan ekonomi- sinin kendi emirlerine âmade olma- sını İstiyorlar. Bu hususta bütün mu- kavemeti kırmağa çalışıyorlar, Mütte- fikler boş münakaşalara * girmeden “vakayii görerek tedbir almalıdırlar. Hitlerin maksadı . müttefikleri hare- ketsiz bulundurmaktır. Geniş bir ma- nevra karşisında < bulünduğumuzu gözönünde tutmalıyiz. Almanya etrafında abloka ilân et tik. Fakat bu ablokada iki delik var- dır. Biri şimalde, diğeri-renupla Bal- kanlarda. Bu delikleri tıkamak, har- bin devamını azaltmak demektir.» (Devamı 10 uncu sahifede) Mava hâkimiyeti Bir İngiliz gazetesi : “ Kati hâkimiyet olmadan harbi kazanamayız ,, diyor Londra 24 (A.A.) — Observer gaze-* tesinde Garwin şöyle yazıyor: Demok- Tüsilerin harbde daha. büyük bir azim YE daha geniş bir görüş göstermeleri Mzımdır. Zaferi kazanmak için: 1 — Hava kuvvetlerimizi artırmak bir kaç milyon fazla kadın ve tea ve bilhassa işçi kullanmakta iş- 2 — Hava hâkimiyetini kati olarak e almalıyız. Çünkü bu olmadan har- kazanmaya imkân yoktur. Mütte- Üklere harekât teşebbüsünü hava hâ- kimiyetinden daha müessir temin ede- cek bir şey yoktur, 3 — Harbi iyi bir tarzda sevk. Ve idare için küçük bir harp kabinesi iş tiyoruz. Bu kabine, büro işlerile kati. siyasi kumanda heyetinin derhal ku- rulması lâzım geldiğini bize isbat ediyor. Cephede sulh taarruzu! Alman propagandasına Fransızlar şiddetli bir ateşle mukabele ettiler Epoda servisi, dün Ren üzerinde büyük Sa, rh taarruzuna teşobbüs etmiştir. lar 'etİ umumiyede bu nevi propaganda» lay a9Yare tarafından anılan bandrol- ; risaleler ve hoparlörler vasıtasile Pağimaktadır. im hakiki bir propaganda taarruzu karnında lmmeki. z tn re Yandan havadan risaleler atilmak- ve gdrollar ağaç dallarına sarılmakta sark enin sağ sahilindeki o duvarlardan salı yekta idi. Hoparlörler her tarafta shine propaganda yapmakta idi- bağ Nehrin sol sahilindeki istihkâmlarda i “nan Fransızlar, faaliyete sinirlene- İL Paris 24 (A. A.) — Alman propa- | | rek şiddetli bir otomatik tüfek ve mit- ralyöz ateşi açmışlar ve propaganda lev- balarını delik deşik etmişlerdir. Hopar- lörlerde konuşanlar saklanmak mecbu- riyetinde kalmışlardır. Alman askerleri mukabele ettiklerinden Ren'in her iki tarafı arasında şiddetli bir ateş teatisine başlanmıştır. Diğer taraftan Fransızlar Siegfried mev- zilerinin arkalarına keşif tayyareleri gön“ dermişlerdir. Fransanın Şark kısmu üze. rinde 3 Alman keşif tayyaresinin uçtu- ğu görülmüştür. 3 tayyare de İngiltere- nin cenubu şarki sahilleri açığında görül müştür, Diğer cihetten İngiliz tayyareleri Ş$imal denizi üzerinde uçmuşlardır, | Başvekil İ Ankaraya döndü Seyahat tamamen hususi mahiyette idi Dün sabah Ankaradan şehrimize gelen. Başvekil doktor Refik Saydam Parkotele inmiş, burada bir müddet istirahat etmiştir. Başvekilin İstan. bulu ziyareti tamamen hususi mahi- yette idi, Öğleden sonra otelden çıka- rük rahatsız bulunan büyük biraderini |* ziyaret etmiş ve dün akşamki ekspres- le Ankaraya dönmüştür. Başvekil istasyonda Vali ve Beledi. ye reisi, Parti idare heyeti reisi, Bm- niyet direktörü, dostları ve kalabalık bir halk kütlesi tarafından uğurlan- mıştır, EDülrürmtile z: Bu tabirler dirilmemelidir! Son günlerdeki bir vefat ilânından; «Filânca efendi hazretleri Hakka yürümüştür.» Müteveffaya bizim âe hürmetimiz vardır, Üstaddı, fârıldı, allâmeydi. Merasim yapılmalı, gençlik — ve ta- bir caizse — «ihtiyarlık; kendisine Icah eden ihtiramı göstermelidir. Fakat, «Efendi hazretleri, tabirini kullanmak? Hayır! Tekkevari, dervişvari tabirler? Hele e bisbütün hayır... çoğalan Ankara 24 (Telefonla) — Devlet bütçesine dahil dairelerin 1940 mali yı- lı masraflarına karşılık tutulan 262 mil- yon 300,000 -iralık -varidatın tahminin- de ne gibi esaslara istinad edildiğini ver» &i ve resimlerin tahakkuklarına nazaran tahsillerinde görülen tenakus ve tezayü- de göre başlıca iki kısma ayırarak müta- lâm etmek mümkündür. Tahsilâtı azalan vergiler Birinci kisim, yani 1939 tahakkukatı- Da nazaran tahsilât az olacağı tahmin edilen vergiler şunlardır: Hizmet erbabı kazanç vergisi, hayvan- lar vergisi, gümrük vergileri, sefineler rüsumu, damga resmi, pasaport ve kan- çılarya harçları, diğer harçlar, ithalât muamele vergisi, hayvan sağlık resmi, devlete sid emlâk satışı, resmi matbaa” Jaş, umumi mektepler, Konya ovası su- Yeni bütçe lâyihasına göre Tahsilâtı azalan ve versiler Tahsilâtı fazlalaşan vergilerden hangilerinin nisbetleri artırılacak, hangileri artırılmıyacak Inma hasılatı, hazine portföyü gelirleri, faizler, tayyare resmi, müteahhitlerden alınan teberrüler, eski alacaklar, sakli- yat vergisi, ham petrol ve müştekatından alınan istihlâk resmi, bazı maddelerden alınan istihlâk resmi, Bunlardan damga resmi, nakliyat ver- gisi, ham petrol müştekatından alınan istihlâk resmi ve bazı maddelerden alı” nan isthlâk vergisi hariç diğerlerinin nişbetleti 1940 yılında da aynen muhafaza edilecektir. Nisbetlerinde bir değişiklik yapılmıya- cak vergilerden mühiralerinin 1939 yı- lındaki tahakkukatına nazaran tahsil va ziyetlerile 1940 yılı için yapılan varidat tahminlerinin istinad edeceği esaslar gun“ lardır: (Devamı 4 üncü sahifede) Dünkü spor hareketleri Balkan kır koşusunda Yugoslavlar birinci oldular, Türk takımı ikinci, Yunan takımı üçüncü geldi. Beşiktaş dün Fenere yenil. Gy — mesine rağmen lig şampiyonu oldu — Bakkalın faturası!... Müdüre getirdim!... — Dur, biraz bekle, haber vereyim, adamcağız belki seni ashabı mesalih- İten sanıri...