3 Ocak 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

3 Ocak 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

j © Tarihi dünür romanı: 23 — Bizi iki defa ele veren herif tir bu,.. Şu sahte Mer gemisi, Ha- © tırladın mı? — Evet... — Ona göre davran... Her hak de yakalamak lâzım... Havyar ko- © senlern kırbaç, iyi çalışanlara pa- © çamura var, Bakalım İbni İmad'm © entarisi altından hangi sinyor çı © kacak! , — Peki rela,.. | Reisin sözleri foranlarla levet- a Jere tekrar edildi; geri temen i hissedilecek kadar hızlandı, Sakte Mese gemisi ikide bir dümen kırr yor; zikzak yapıyor, Iiâkin iki Türk © gemisinin rota çizgisinin birleşe - © ceği noktada onunla beraber deği — siyordu. © Oruç reisle Budak rels, alılacuk © topların barıtlarına aesdilar; sıkı bir manevra ile iki taraftan sbor- da oldular; tuzak geminin kaptanı $on dakikada güya kumazlık yap- © mağa kalkıştı; zaton korkmuş olan — tayfalarma emretti: — Silâh çekmeyin! Sonra Oruç reise, kıç kasaranm “önünde ellerini göğsüme götürerek baş eğdi ve selâmladı: — Ve sleykümüsselim, faddal © YA seydi! Leventler bir dakikada bütün tayfaları bağlamışlardı. Oruç rels kaptanm önünde yalın kılıç dur muş, acı acı gülüyor, ve soruyordu; — Senin takma adın İbi İmad İakât asıl adın nedir? — Asıl adım mı?, — Evet... Çünkü sen Arap ve : i A LR EZ — Böyle olmasaydım kaçmaz. , — Ben onun için kaçmıyordum; sizin müslüman olduğunuzu zannet- 'miyordum; yaklaşmea anladım s- “mA şaşırmış bdlundum, Oruç reis sağına solüna baktı: — İbrahim, Hafan Ali. Şu soyun! Gemi kaptanı bir dakikada çr rılçıplak oldu. Yüzü esmer olduğu hâlde vücudu bembeyazdı. Etra- fmda kahkahalar koptu: — Korku müslümanı,.. © müslümanı imiş Oruç. reis bu sefer Kuzgun Al. ye emretli; — Şunu eöylet!., © İM gardiyan, kaptanm iki ko- lundan tuttuler; gerdiler, Kuzgun Ali boş dallı kırbacmı onun çiplak Yücudunda şaklattı. Bir daha, bir © daha vurdu. Kaptanın küçük kara gözleri büyüdü; alımdan kara — boyalı bir ter boşandı. Turna Ha- — san denizden aldığı bir kova suyu Ghün başından aşağı dökünce yüzü de vücudu kadar ağardı. Oruç reis ihtar etti: — Doğruyu söylersen bu işken — öslden kurtulursun! © — Söyliyeseğim! 5. — Çabuk olr * Adı Paolo Fremini imiş; Ka © İabriya'da doğmuş; on üç yaşımda > İken Pirf reise esir düşmüş; Me Sirda satılmış; on dokuzunda kaç © © miş; dökuz senedenberi Rodos şö- ni pin hizmetinde bulunu- i- 1 yi aleni emretti: i — Entariyi giydirin seren cun- / dama asm! ! Paolo sarardı; iki levent biraz onu sallandırmışlardı; ikin ei kaptanla Tostromo ve baş gar diyanı da yanma astılar; ötekileri İkİ urzana tesbih gibi dizerek iki miys taksim ettiler. Forsaları kıymetli malları, pa silâhları, hattâ ip ve demir. aldıktan sonra gemiyi başi boş 'biraktrlar; Rodoslularm onu bul ları gecikmezdi. © Fenlkeye dönerken Antalya ta- rafmdan bir kırlangıç göründü; 6 tarafa gittiler, Fin sonra şehzade haber aldılar; fakat haber... Korku Or en reis fazla söyletmedi: tutmalıyım; seni hamam hr De türlü işkenceden kur Yazan: Kadircan Katlı Yavuz Selim babası sonra şehzade şehinşahm Oğulln- rmı, şehzade Ahmetle oğullarını yok etmişti, Korkud, öldürüleceği Dİ anlayıı Piyale Bey ve bir kaç kişi ile birlikte, saraym güzel ta- kımı güzel atlarına binmişler; Fenikeyo gelmek üzere sapa yer lerden yola çıkmışlar; Teke dağ larına dalmışlar; bir gün dağda v yecekâiz kalmca bir yürük bulmuş- lar; yiyecek getirmek için ohu keti- di atlarından birine bindirerek gön- dermişler. Fakat böyle fakir adam” | da bu kadar sisli ve cins atm bu- lunması yürükler arasında şüphe uyandırmış, dönüşte arkasından gitmişler; şehzade İle kapıcıbaşıyı ve adamlarını yakalamışlar, İstag- buldan gönderilen Sinan ağa iyi kalpli ve şair şehzadenin cellâtir. Zin: yapmış, türbesini beklemek ve temizlemek vazifesi de Piyale Be ye verilmiş! Budak reis artık Ege kıyılarına dönmekte mahzur görmüyordu; O. ruç rel ona hak veriyor; Mkin kendisinde intikam (hırsının arak miş değil çoğalmış olduğunu hisse- diyordu; korsantığın pek kürk bir İş olması da onu açık denizlere çe- ken sebeplerdendi; eventler de çan atıyorlardı. Bu sebeple ayrıl. mağa karar verdiler, Uzun Durmuşia Çeşmeli Kara Mehmet, Paytak Recep gibi birkaç deniz kurdu Oruç reisin gemisine aimdıler; yurtlarına dönmek isti yen bir kaç kişi onların yerlerine seçtiler. Kara Ömer, reisin yanına 80 kuldu: — Ayşe burada mı kalacak? — İyi hatırlatın; sesbu ne yapsak! Orug reis elini genç denizeinin omuzuna. koymuş, gözlerinin içine, oğlunun mürüvvetini istiyen bir baha kalbile bakıyordu, (Dovamı var) Bir günde üç muhtekir yakalandı Üçü de musevi vatandaş olan muhtekirler adliyeye verildi Fiat mürakabe komisyonu, k ki muhtekirin suçunu sabit gö'e rek adliyeye teslim etmiştir. Bun lar Galatada Mertebâni sokağın da 9/1 de Teohari İle İstiklâl caddesinde iplikçi Malahutadır. Mercanda Mercan hanında 15 numaralı terlikçi müracaat ederek Çakmakçılar sokak 65 numarada kundura le vazımatı satan Moizin 90 kuruşa satılan mukavvayı 110 kurusa sattığını idin etmiş, bunun Ü- zerine Moiz yakalanarak adliye. ye verilmiştir. Vakıt Asım Us, Ege tütün o piyasasının gecikmesinin ticaret vekfletinin res mi tebliği alıcıyı korumak için oldu- gunu izah ettiğini, şimdiye kadar müs, tahsilin elinden bir takın tacirler ta. rafından maliyet fiyatından dahi v- cuza koparan malların, bundan böy le hükümetin müdabülesi ilç (değer fiyatını bulacağını anlatarak diyor ki: “Artık son defa milli korunma kanununda yapılan tadiller müs tahsilleri korumak bahsinde hüsü- meti kâfi derecede kuvvet ve sa lâhiyot ile techiz etmiştir. Bun- dan sonra devlet sermayesi ile teş kil edilecek hükmi şahsiyetler it halât ve ihracat isleri yapabilecek, teabımda stoklur vücüde getirebi- lecektir. Diğer taraftan muhtelif memleketlerden yapılan o istikraz larm ödenme sertlarmda nakit yerine mal esası kabul edilmiş ve istikraz mukaveleleri hep bu esi *a istinat olduğundan bizzat bü. kümet de kendi fhtiyaçları İçin piyasadan mal mübayaa etmek lü- zumunu hissedecektir, Demek oluyor ki mallarmı satış öldükten | J ihyaları için etüdierini Tarihi Abideler Vakıflar idaresi Yeni bir program- la işe başiadı Oğrendiğimize göre vakıflar idnresi un ber tarafında olduğu gihi Is ierinden mühim bir kısmının tatımüzdeki yaz devresinde tamir ve yaplırmağı başlamıştır. Vakıflar idaresi şehrimizde şimdi birçok enerin aynı zamanda tamirleri. ni yaptırmaktadır. Bunların başımda, Yenicami, Atatürk köprüsile Azapka pı başındaki Sokullu camii, Üsküdar da Şemsipaşa, Çinili ve eski valde es eri, Süleymaniye camli ve Kadın güdaki Sokullu camileri vardır, 'Teşvie kiye, Büyükderedeki Kara Kethüda, Balipaşa ve Rüstempaşa camileri ile Mahmutpaşa camiinin tamirleri ikmal olunmuştur. Vakıflar idaresi, yeni programına yalnız camileri dağıl, vakıflar iiaresi nin elinde tulunan bazı imaretler ile diğer medreseleri tamir ve bunları tanzim işini de almıştır. Bu suretle asırlardanberi ihinsi edilmiş bulunan büyük ve güzel sanat oaorleri Arat kıymetlerine halel gelmeden tamir 6- dilmiş olacaktır. Çarşamba günü bayram Kurban derileri ile bağırsaklarını hava kurumuna veriniz. Istanbul müftlüğünden: 7 ikincikânen 1941 tarihine mü- sadif salı günü gilhlecenin dokuzu olduğundan arife, çarşamba günü de bayram olduğu ilân olunur, Bayram Namazı 18172 D? 8 6 Bugün bütün milletler savaş sahasında büyük (tesirleri görül mekte olan hava kuvvotlerini dur maksızın artırmakta ve servetleri- nin mühim bir kısımı bu hususa sarlü feda etmektedirler. EHamiyetli ve çok faziletli olan milletimiz ise bu hava kuvvetinin lüzum ve ehemmiyetini pek güzel takdir ederek bu uğurda lâyrki veçhile çalışmakta ve kendi bü- yüklüğü ile mütenasip bir hava kuvvetine malik olmağa azmü gay. ret etmektedir. Bu hususta Türk hava kurumu- nun pek feyizli ve kıymetli hiz- metleri görülmekte olduğu ma- İsmail polise | tümdur. Binaenaleyh bu gayeye bir hiz. met olmak için —-Diyanet riyase- binden evvelep verilmiş olan fet- va mucibinee— kurban bayra- mında kesilecek kurban derilerile barsakların Türk bsva kurumu emrine verilmesi muhterem aha limize arzolunur. taksitlerini ödemek ve yahut mem- teket mahsullerinin satış fiyatları maliyet fiyatmdan asağı düşürmek gibi hareketleri Karşılamak için devlet de bir alıcı gibi piyasaya müdahale edebilecektir. Ve devlet kuvveti piyasada fiyat koruyucu bir nâzım rolü yapabilecektir, Bu vaziyet göz önüne getirilince ellerinde satılık mal olan müstah. sillerimizin neden dolayı telâş et melerine mahal olmadığı anlaşıla- bilir. O kadar ki bundan sonra müstabsillerin malların satama mak korkusu yerine allarm muhtaç oldukları malları piyasa da bulamamak korkusunun basla. ması ihtimali bile hatıra gelir.” Yeni Sabah Hüseyin Cahit Yalçın “Ad'lâne sulh. başlıklı baştnekalesinde Amerikurm. eri gelen şahsiyetlerinden (birinin tavsiye ettiği, “Almanya eski hudul. Yarına çekilecek, tazminat hiç mevzu Için piyasaya çıkaracak olan Türk 'ubahn olmiysesk, o Çekoslovakya ile mlistahsilleri bundan sonra İhr catçı alıcılar karsınmda yalnız ka lacak değilerdir; barı İstikrarların Lehistana mubtariyet verilecek, Nor veç, Darlmarka vesair işgal (o edilen devletler eski ballerine dünscek , Sü- Et işi nihayet halledildi Kasaplar, canlı toptan fıyatlara bir misli zam ederek satış yapacak Fiat mürakabe komisyonu dün kül toplantısında perakende et sa- tışları için bir formül bulmuştur. Buna göre kasablar mezbahada. ki canlı hayvan fiatlarının bir misline perskende satışlarda bu. | lunacaklardır. Meselâ, mezbahada canlı etin kilosu 25 kuruşa ise kasab dilk- kânlarında. 50 kuruşa satılarak- Türk - italyan anlaşması Dünden itibaren meriyetten kalktı Türk - İtalyan ticaret ve kle. ring anlaşması, ay başından İri, baren meriyetten kalkmıştır. Bu anlaşma evvelee İk! tarafın riza” siyle temdid. olunmuştu. Fa. bu defa anlaşmanın müddeti pi- hayet bulmadan iki ay evvel kr iki taraf da temdidi için bir r-| zu göstermemiş ve hükümetimiz anlaşmanın meriyetten kalktığı. | i ni mıntaka ticaret müdürlüğüne bildirmiştir. Anlaşma dünden iti. baren meriyet mevkiinden kalk mış bulunmaktadır, İ ei Buzhanedeki peynirler BHükümetçe çıkarı- bp satılabilcek | Mıntaka, ticaret müdürlüğü, peynir tacirlerini yarın bir toplantıya oda vet etmiştir. Bazı tacirlerin, piyasaya mal çe karmadıkları balbüki, O buzhanelerde mühim miktarda #toklar bulunduğu anlaşılmıştır. Tecirler, bu stokların müstahsillere nit olduğumu iddia et. mekte iseler de unsiların buznmeye tacirler namına teslim edildiği teabit edilmiştir. Mtaka Ticaret müdürü, yarınki toplantımda ( peynirtacirleri, bu ge, kilde Ezrekette devam ettikleri tak- dirde tevzinti bizzat O hükümetin idare edeceğini bildirecek ve Bazarı | dikkatlerini” oclbedecektir. | Muallimlere kıdem | zamları verilmeğe başlandı 1938 senesinde zam gören 300 muallime kanuni hakları dünden itibaren tevzie başlanmıştır. Ki dem farkı olarak 14,500 lira ö- veyakanalı beynelmilel hâle sokulacak Almanyaya miüstemlekeleri geri veri, ieoek şeklindeki âdilâre sulhu zihne nin kabul elmediğini, bu şartlarla sulh yapdamıyacağını ileri o sürerek Almanyanm aynı kuvvetle harbo baş lamasinı hiçbir kuvvetin menedemiye. ceğini, Almanlar eğer galip gelirlerse kendi iddinlarınca bin sene (o dünyaya hâkim olacakların!, bir teşebblisi kü rı İle zararı arasnda bü kadar muaz zam bir fark olursa harplen sonra Hitlerin rahat oturmasını gerçekten manasız bir hata olduğunu İzah edi yor ve sözlerini göyle bitiriyor: “Memleketlerin yakılıp yıkılmasın. dan bahsederken bu feliketlere maruz olmamış bsanlar galiba hakikati zi, hinlerinde Biyikile tasavvur edemiyor lar. Londrada yapılan tahribat tüy- leri ürpertiyor; açık İngiliz şehirleri, nin bombardımanını ve oradaki çalık çocuğun katli vindanları tiretiyer,. Bunlar oszusız mi kalacak? İtalyan, ları vatan topraklarından ve Arnavut Tuktan kovmak için bu miithiş mev. #imde dünyan en müthiş astarabla. rma göğüs görerek çarpışan Yunan, Uular sadece, vatanlarını, kurtarmak. tar, Canlı et fiatlarını, her akşam Ankara radyosu neşretmektedir. MEZBAHADA DÜNKÜ TOPTAN SATIŞ FİATLTRI Beyaz Kuruman 21,75 Dağlıç nr. Kıvırcık 2625 Keği 14.16 İnek 10 Dana 14 Parti bir yurd galerisi açacak Bu sene de ressamlar memleketi dolaşacaklar Cumhuriyet balk pertisinin o dört senedenberi, reaaamlarımıza yurdun muhtelif köşelerini görmek ve onların mübalarını fırçalarile tenbit © etmek fırsatını vermek için tertip ettiği yurt İ seyahatlerine iştirak etmiş o olan on rossumımızm yaptıkları tablolar için verilen tahsisut dün gelmiştir. Öğrendiğimize göre, cumhuriyet halk partisi önümüzdeki sene duha ge niş bir yur soyahati tertip etmek ka. rarını vermiştir. Bu seyabata (daha fazla ressamımızın iştiraki temin olue nacak ve bunlar yurdun gösterilecek yerlerine giderek tablolar yapacaklar. dır, Cumhuriyet halk partisi genel sek. reterliği renamlarımızm bu suretle vücüde getirdikleri ve parça © parça güzel yurdun mühtelif O köşelerinin ve halkın yaşama ve çalışma hususi yetlerin! tesbit eden tablolardan mü. rekkep olarak bir yurt galerisi kur. mak kararındadır. Böylece — bem bum günkü Türk cemiyetinin o arzettiği bususiyetier ebediyen yaşatıincak ve bam de reaaamlarımıza bliyük bir teş. vik gösterilmiş olacaktır. Benzin tahdidatının neticesi , Ticaret müdürlüğünün raporuna göre pek cüz'i bir tasarruf yapılabilmiştir İstanbul muntaka ticaret mü- dürlüğü, benzin tahdidatının bu. güne kadar olan tatbikatından a. hnan neticeleri bir rapor ile ti- caret vekâletine bildirmiştir, Bu raporda benzin tasarrufu. nun vasati 85 - 90 ton gibi cüzi bir mukdarda olduğu bildirilmek tedir, şürtile kollarmı sallıyarak memlekete eliboş düncerkler mi? Fakat bu şart, lar dahilinde başlayuyık sulh Yunanla tan için hurpten korkunç bir hayat sahnesi arandecektir, Adrdçe küçük, bu millet kullandığı mali fedakârlık. ları nasıl telifi edecek? Ölenlerin a. ilesine nereden tahsisat verecek? Ha, rap" olmuş binaların nasil tekrar vü. cuda getirerek? Eğer dünyada bir a. dali varsa Yunanistana taarruz cür, münü işliyen İtalyan faşistler yakıp yıktıkları binaları, yolları ve Köprü. leri tamir için birzat çalışmağa mec. bar tatulmalıdırlar, Fukat bütün bu tazminatların Us, tünde medeniyet ve beşeriyetin müte» Arrızlardan İstediği bir teminat mosa, tesi vardır. Artık diktetörlükler din. Dünyayı ateşe verecek rejimlere kar, sı aynı ihtiyat tedbiri fazla mı olar? Adilâne salı, harbe bir daha imkân bırakmıyacak ve miilemrrizın sebeb olduğu maddi ve manevi zararları ta. mamen telâfi edecek bir sülten baş, kn bir şey alamaz. Fer millet istediği ve lyık olduğu hdare şeklini derd se intihap edebilir. Fakat bu Idare şekli başkın milletler için bir Gehlike kaynağı olmamalıdır, kaide vardır: Fovkalâdeliği ileri sürülerek bir malm methl sene si yapılırken, © malm fenslarm- daki fenalıkların sayılıp dökülme- sinden tevakki edilmelidir, Yani bir sirke ilânı yapılacağı zaman bu- Bun sirke ruhundan yapılmamış bu- lunduğunu, bir yağ ilâm yapılır. ken karışık bulunmadığmı tebarüz ettirmekte fayda yerine zarar var- dır: Çünkü bunların zikri © fim okuyanda muhakkak fona vasıfla. rm uyanmasma İyilerinins© bunlar verir, belki münasebet görmiyecekler?,, Görenler de, moseli hırsızlığı iyi ünüler Gin mil A mi garipsiyeceklerdir. Hatlıdırlar, Maksadım hirsızlığı methetmek değil, fakat bunun, da. ha çok, hele kışları bir sığınık te min etmek arzusuyla yapıldığını bir sabiknlı ilâniyle ortaya koy. maktır, Ücüncü Sulh cezada sorguya çe- kilen bir suçlu, mahkeme tevkifine karar verdikten sonra hâkime &y- nen şunları söylemiş: — Ne yapayım bay hükim, mu. kadderst böyle imiş. Sabfalıyım “— Hani aklmıza bir şey gel. mesin, Bazı sabikalılar gibi kıyr ge girmek için, içeri düşmek falan ha. trimdan geçmedi; bay hâkim.” İşte, cemiyetin tedavisi lizımge. len bir yarası önha! Hava denemeleri Bayramdan sonra hem gece, hem gündüz yapılacak z Beyazıtta Soğanağa mahalle- gece ve gündüz olmak üzere ıki hava taarruzu denemesi yapıla- caktır. Bunun için hazırlanan ta limatname dün vilâyet makamı. na verilmiştir. Vilâyet ekiblerin vazifeleri hakkında bir beyanna- me hazırlamaktadır. POLİSTE: Kim yaraladı ? Bir genç kız dün odasında yaralı bulundu Bayazidde Soğunağa mahalle- sinde oturan Sabahat Benli a- dında bir kadın dün sabah oda, sında ağır yaralı olarak bulun- muştur. Sabahat göğsünün seğ tarafından bir tabanca kurşunu ile yaralanmıştır. İfadesi alınamayacak derece de yaralı olduğundan Sabahatin kim tsrafından yaralandığı an. laşılamamış, Haseki hastahane sine kaldırılarak tahkikata baş. lanmıştır, EVLEN: ELER Kıymetli Adliyecilerimizden Turceli müddelumuml muavini Bay Mustafa Kıray ile İnhisarlar idaresinin Paşa” bahçe fabrikası Amirlerinden Bay Re En Akcinin kızı Bayan İsmetin sikâh-