4 Ocak 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

4 Ocak 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

SEİR ni MZ KE A İY ri ee Tarihi deniz romanı: 24 — Bilmem ki... Her halde bizim- | le kalması doğru olmaz! — Midilliye gönderelim... Yal niz bir mesele kalıyor: Senin eve mi gitsin, bizim eve mi? — Hele şimdilik bizde kalsın; dönüşte alırsın ! Kara Ömer kızarmıştı; ötekiler şehzade Korkudun yasma rağmen gülümsemekten kordilerini alazra: dılar. Oruç reisin işte bu hali, levent- lerin en küçük arzularını ve fikir. lerini dinliyerek — onları sevindir mesi hiç bir gemi reisinde yoktu; © yalhız rels değil aynı zamanda tam manasile bir “baba” idi, Hat. tâ şimdiden ona “Baba Oruç” di yenler vardı, İki gemi hemen yola çıktılar; açıkta bocalıyan tuzak gemiyi de yedeklerine aldılar; karanlık be- sarkon Keşişlemede bir filo gördü- ler; Rodoslular olduğunu tanıdılar; tuzak gemiyi bıraktılar ve kendi leri son hizla uzaklaştılar, Rodos ve Leros'u göçtikten son- rs Oruç rels Budak reisi selâm Yadı; leventler karşılıklı el ve çev- re salladılar. Bunların arasmda Kara Ümerle Ayşe en sessiz ve durgun görünüyorlardı; hakikatte hepsinden çok heycenn duydukla rma şüphe yoktu; Kara Ömerin kendisi bile buna şaşıyordu; Ayşe ise beniz duyduğu hislerin asıl mahiyetlerini bilmiyordu. Oruç reis Fenike ile Rodos m rasmda gördüğü Rodos gelilerin- den hiç olmama birini haklamak arsusunu yenemedi; oraya rola verdi, Bir hafta kadar dolaştığı, hattâ Kıbrısm etrafında tam bir | devir yaptığı halde kimseye rast- lamadı, Onuncu gün küçük bir İs- panyol gemisini yurdu; aldığı e sirler arasmda üç yakışiklr deli kanlıdan başka Lübnanlı iki kırda varda, O akşam bir yıldız fırtınasınn ilk işaretleri belirdi; sabaha kargı sertlendi; Oruç reis İster İstemez provayı kibleye çevirdi; ikinci gün İnkenderiye iimanma girdiği saman geminin armalarında fazla zarar yoktu. Fırtma uzadı; bir aralık diner gibi oldu; tekrar başladı; Asır hükümeti yabancı bir korsan ge- misinin uzun zaman limanda kal - masına izin vermiyordu; son za- manlarda Sultan Selimle arazmın bozulması, oRodoslularla, iktifaka benziyen bir anlaşma yapılmış ol- ması da ayrıca ve mühim bir em geldi. Lâkin Oruç reis bunun çare siri buldu: Son defa İspanyol ge- misinde yakaladığı esir delikanlı ve genç kızları, Uzun Durmuşla Tok Mistafayı, bir kaç levendi ya- nma alarak hediyelerle Kâhireye' kadar gitti; sultan ona Misirm her hangi bir Hmanmda kışlamak için izin verdi. Oruç reis uzun zaman düşündü, Anadoludan gelen baberler yeni padişahım, gözlerini garba değil sarka çevirdiğini; şimdiden İran Üzerine sefer halinde bazırlıkları Yaptığını, bunun için bütün hıristi. yan devletlerile hoş geçinmeğe ça” lıştığını bildiriyordu, İskender pa- şa filosunun da hâlâ Anadolu sa hillerinde dolaştığı, ticaretin dur- duğu, bu yüzden halkın sıkıntı çek- tiği duyuluyordu Bu vaziyet karşısında serbest korsanlık yapabilmek için Akdeni- zin garp taraflarma gitmekten başka yapılasak şey yoktu. Nisan ayının sonlarında Iiman- dan çiktilr; batıy. rots verdiler, Otranta önlerinde bir kalyon vurdular; ilya de Malta arasm- da bir barçaya rampa ettiler; Mal- tanım batısında iki brikantinden bi rini kaçırdılar, ötekini batırdılar; dnhba sonra ufukta Iki ticaret ge- taret gemisi daha gördüler, Hasan AN: — Burada denizden gemi kay. niyor; me bolluk!,. Dedi, Tok Mustafa cevap verdi: — Bizde yiyecek hal kalmadı. Yazan: Kadircan Kaflı Oruç reis söze karıştı ve dü- mendeki Durmuş Aliye emretti: — Alabanda iskele.. Cirbeye!.. Bir Türk gemisinin arkasında iki aktarma olduğu halde yaklaş- tığını gören kale nöbetçileri be- men reislere haber verdiler; acaba bu kimdi? O zamana ksdar ba kanların hiç biri görmemişlerdi. Umanda gemi bağlıyanlar da: — Kimmiş bu gelen?. Diyerek en yakm kuleye koştu- lar, Dikkatle ve hiç konuşmadan bakarlerken içlerinden biri ba- ğini: — Buldum... Oruç relstir!. Bu Sarı Snitti, Biraz ötedeki es- mer delikanlı tasdik etti: — Ta kendisi! Bu da Arap Ahmetti,., Oruç pvisin kisa zomanda yaptı: | Ea işler çoktan buralara kadar gel | mişti; şimdi onlarm o bazıları ha- brianıyor; anlatılıyor, aynı zaman- ân limana iniliyordu. OÖnlerinde al sarıklı, uzunca boylu, otuz yaş- lsrmda, top sakallı Muhittin reis vardı; dayısı Kemal reisi andırı - yordu; onun yanmda yetişmiş; Sapyenza muhsrebesinde bulan muştu. İki reis heyecanla kucaklaştı. lar; leventler sarmaştılar; Tunus körfezinin bu küçük ve o zamana kadar 1ssız kalmış olan adasında, yedi sekiz yüz mil uzaktaki Ana - doludan gelen Türkler kahramanca sevçinin en güzel örneğini yasatı- yorlardı, (Devamı var) Dün kabul edilen kanun lâyihaları Ankara, $ (A,A,) — B. M, Mec isi bugün Refet Canıtı başkan hğmda toplanarak haziran - ağus- tos 1940 aylarına sit divsnt muhd- sobat-raporunun sunulduğuna dair mazbata ile milli korunma kanu- munun 36 ner maddesine bir fık- ra ilâvesi hakkındaki kanun lâyi- hasını ve divanı muhasebatm üç aylık raporları Üzerine ittihaz edil- mekte olan kararların meriyet ve sömulünün tayinine mütedair maz- batayı müsukere ve kabul eyle miştir, Devlet memurları aylıklarının tevhit ve teadilüne dair kanına ek konun lâyihasmm ikinci müzake- resi yapılmış ve kabul edilmiştir. Bundan sonra meclis maaş kanu- nuna müzeyyel kanunun üçüncü maddesinin tadili, meri gümrük ta- rifesinde muvakkat mahiyette de- Bişiklikler o yapılması ve yabancı memleketlerie muvakkat tcaret anlaşması akdi ve ticari anlagma- lar akdine yanaşmıyan devletler müvaridatma karşı tedbirler itti- bazı hususlarında hükümete salâ- hiyet verilmesine sit kanun lâyi- halarını,. Türkiye — İngiltere a- rasında 2 birincikânun 1940da aktedilen tediye anlaşmasınm tas- dikine ait kanun lâyihasının birin» ci müzakerelerini yapmıştar. Meclis gelecek pazartesi günü toplanacaktır. Vakıt Asım Uz, bugünkü makalesinde, memlekette istihsal faaliyetini plân laştırmak esasından bühsetmektedir. Muharrir, tikümete verilen © yeni #alâhiyetleri ve bunların. hedeflerini anlattıktan sonra diyor ki: “Hükümet bir sene piyasada mem. leket ihtiyacından (azla kalan herhan &i bir mahsul görür de toplar ve atok. Jar yaparsa bunları ertesi seneye kam dar satmak yolunu bulabilir. Fakat tatbik sahasına girmiş olan anlaşma” lar mucibince kükümetin kendi tamh. bütlerini ifa için piyasadan falan cins maldan şu miktarda salin almak ister ve arar da bulamazsa © vakit baki katen müşkül bir vaziyete düşer. — İşte günün birinde böyle bir zor. tuk karşısında kalmaktan kurtaracak şey mili istihsal faaliyetlerini pilin. aştırımaktır; her sene yeni Zirdat mevsimi girerken hangi nevi mahal. lerin istihsalini birinci plâna © almak tâzımgeleceğin! tayin ederek müstah sillehe yol göstermektir; yardım ölçü. terini de ora göre tutımaktı Yeni Sabah Hüseyin Cahit Yalçm, bugün Türk - İngiliz dostluğundan bahsetmektedir. 3 milyon liralık zıraat makineleri Ziraat vekâletinde kurulan komisyon Amerikan firmalarile temasa geçti Ziraat vekâletine, zirsat ma, kine alât ve edevatı mübayaası için üç milyon liraya kadar tah. sisat verilmesi hakkındaki ka- rar tasdik edilmiş olduğundan vekâlette mübayaa işi İle meşgul olmak Üzere bir komisyon te. şekkül etmiştir. Komisyon mal İ zeme imal eden muhtelif Am İ rikan firmalari ile temasa £ miştir. Komisyon ayni zama, da getirilecek makinelerin nev ve cinslerini tayin İi guldur. Makinelerin en kısa bir zamanda getirilmesine çalışla. caktır. v —— Yeni Halkodaları açılacak Halkevlerinin yıldönümü merasimi programı hazırlanıyor 11 şubatta memleketimizde ilk defa Türkocaklarını da içine a larak kurulmuş olan Halkevleri, — yıldönlimü münasebetile ya. cak büyük merasim için şim. den hazırlıklara başlanmıştır. Bu yıldönümünde açılacak Hal kevlerinin isimleri tayyün etmiş olacaktır, Bu sene Halkevlerinin kurulu. ışunun yıldönümü ve yeni açıla. cak Halkevleri ile Helkevlerinin küşad merasimi İli şubatı takib edecek ilk pazar günü, yani 16 şubatta yapılacaktır. Ogün tt; vekilimiz Parti Genel başkan ve. kili sıfatile Ankara Halkev'ade bir nutuk söyliyecek ve nutuk radyo ile neşrolunacaktır. Nutuktan sonra merasim ya- pılacak ve bütün Halkevlerinde nutuklar söylenecek temsiller ve konserler verilecektir. Bu meyan da İstanbul vilâyeti dahilinde 12 Halkevi ve Yalova Halkodasın. da o gün için tatbik olunmak &. zere programlar beprlanmak)a. dır. Öğrendiğimize göre bu sene memeleket dahilinde Halkevlerin den ziyade Halkodalari açıla. caktır, İki oda ile bir salonlu bir bina ve senelik 250 Jiraya kadar gelir temin edebilen yerlerde bi- rer Halkodam ( açılabilecektir. Halkodalarının çok verimli oldu ğu bu odaların faaliyete geçtiği son bir senedenberi yapılan tec, rübelerle sabit olmuştur. Milli Şefin Ziyafetleri Dün akşamki ziya- fette Başvekilimizle vekiller de bulundular Ankara: 4 (Hususi) — Reis cumhur Mili Şef İsmet İnd | tarafından mebuslara verilmek. t8 olan ziyutetlere dün akşam du devam edilmiştir. Dün ak, ..kı syafette b ilimizle vekiller de bulunmüzla Peynirler piyasaya çıkarılmazsa "Ticaret müdürlüğü stoklara el koyacak Buzhaneler 15 günde bir beyanname verecekler Fiat mürakabe komisyonu, buzhanelsre birer tezkere gün. dererek me dlarının beyannı melerle bildirilmesini istemisti: Buzhaneler heron beğ günde bir beyannameye tâbi tutulacak lardır. Mintaka - ticaret müdürlüğü, peynir tacirlerine, piyasaya pey- nir çikarmamakta devam ettik. leri takdirde hükümetin stoslu. ra ci koynsağını ve tevzistı biz. zat idâre edeceğini bildirmiştir. Tacirler fnt murakabe komis- yonunun pazartesi günkü içti. maa çağırılarak kendilerine son ihtarda bulunulacaktır, * Vilâyet seferberlik o müdürlüğü bayramertesi yapılacak alârm teri, besinde seysiseter işleri, ekiplerin vam Eifeleri hakkında bir talimatname ha- Zırlamış ve alikadarlara göndermiş. tr. * Kadıköyünde Mods O caddesinde bakkal Yorgi, Sava ve Abbas zeytin. yağı fiyatlarında ihtikâr yaptıkları & çin Üsküdar mahkemesinde 25 şer li. ra para cezasına mahküm olmuşlar. dır. * Sular idaresi muhtelif o yerlerde yeniden su depoları inşa etmeğe kâ- rar vermiştir. * Sultanahmetleki sanatlar mekte Bi deposundan gene 150 kilo ağırlığın. da dökme ve kurşun halitası çalm- miş, yakalanan Hüseyin ve Mahmut adlarmdaki iki hırsız tevkif edilmiş. tir, * Konya posta başmüdür muavini TAH? Yılmaz hariciye vekâleti muka- sipliğine tayin edilmiştir. * Riganın yeni çiftlik köyünden Hü seyin adımda bir genç köy civarındaki gölde ördek avlarken donarak ölmüş. tür. İD Mubarrir, Ingiliz bagvekili Çörgüln. Türk matbuatı vasıtasile Türk mile, tine gönderdiği mesajın bıraklığı iyi tesiri tebarüz ettirerek filhakika Türk wnilletinin ve Türk matbuntının İngi- teresin ve umumiyetle büyük demek. xasilerin davasmı ilk dakikadanberi bütün azamet ve ehemmiyeti ile av. ramığ ve bu davayı benimsemiş bi tunduğunu kaydediyor ve şöyle de. vam ediyor: “Türk matbantı, vaziyet ve siyasi ahval icabı, harp harlei kalmış bir memlekete mensup olmakla bermber, mücadelenin mevzu ve gayesini teşkil vürn ihtilafın cihanştrmi — manmemı iirâk etmekten ileri gelmiş bir hara, ret ve heyecan ile hissiyatı açıktan açığa Izhardan geri durmamış ve de. mukrasi esaslarına hürmetkür — ölen beşeriyetin ahlâki, ve yüksek kıymet, lerini müdufun etmeyi bir vazife bil, miştir, Türk matbuatı bir buçuk o seneye yalım bir samandanberi hiç yorulma. dan, sarılmadan ve ufak bir tered. düt anilikası bile yecirmeden ba Kam, panyasmda devam edebilmişse rmuhak kak ki fihamımı Türk milletinin ruhun dan ve kalbinden almıştır. dıklıarı ve çok tehlikeli buldukları va, ziyetlerde bir Türk matbuatı müda. #na ettiği idenle beslediği aşkım ve İn. giliz milletinin sebat, metamet ve va, gibi meziyetlerine göster diği itimadn tesiriyle hiç © yolundan saşmadı. Matbuntımız silâh ile harbe iştirak etmemiştir, Fakat heal saha. sında demekrasi milleleri ile müşte, rek bir mücadeleye atılmış olusaktan miiftehirdir. Çünkü ortada filân veya balın devletler arasmda mahalli veya mahdut bir motion doğurabilecek br harp yoktur. Göklerde, karalarda ve denizlerde bülün şkldetiyle devam et mekte olan bu harpte bütün beşeriye tin mukadderatı mevzuubahs oluyor. Dünya hakikaten bir dönüm noktası. sa gelmiştir. Ya kahır ve tahakkümü Şehirden | şehre erzak | naklı yasak | Bu kabil gıda maddeleri kaçak sayılacak Ankaradan bildirildiğine güre, dicnret Ve köleti sade yağ, pirinç fasulya gıbı memleketimizde ye. Gişen gıda maddelerine narh koy. nayi kararlaştırmıştır. Bu muksadla ticaret müdürl'k lerine bir tamim yayılmış ve ken dilerinden bulundukları mabel de istihlâk ve istihsal olunası bu nevi maddelerin satış ve alış fi atlarını tevbit ederek bildirme leri istenmiştir. Her mıntakada muayyen ba. yat sartları nazarı itibara alına» rak bu gida maddelerine narh konacağındun, her hangi bir ih. tikâra mani olmak için bir hirden diğer bir şehire sokula. cak bu kabi! gıda maddeleri ka- çak eğya gibi telâkki edilecek ve getirenler hakkında kanuni tatbikat yapılacaktır. — Bakırköy ve Boğaz otobüsleri Belediye bu seferleri Belediye Sirkeci . Bakırköy ve 'Taksim - Yenimahalle otobüs seferlerini kaldırmaya karar ver. miştir, Bu hatlarda işleyen oto. büsler şehir dahilindeki hatlara verilecektir. Bunun sebebi şeh'*. de nakil vamtası sıkıntısı çekil mesi, Bakırköyüne tren, Yeni, mahalleye de vapur bulunması. dır. ———oz Sinemalar fazla seyirci almıyacak Cumartesi ve pazar günleri ba zı sinemaların haddi İstiabisin. den fazla seyirci aldıkları görül duğunden dün belediye riyaseti, kaymakamlara gönderdiği bir e. mirde bu cihetin önüne geçil mesini bildirmiştir. ymm İngilizlere tiftik satacağız İngiliz Balkan Ticaret müdür- lüğü tiftik ve yapağı ihracat bir. liğine gönderdiği bir mektubda: Büytik Britanya namına 57 bin kilo tiftik mübayaatında bulunu. lacağını, #lacağı malların kilo. suna 145 - 190 arasında fint ve. rildiğini bildirmiştir. Mektuba nazaran bu mallar, nisana kadar satın alınacaktır. Tacirler ise mallarını nisana kadar elde tutmaktansa daha ev vel isteyen diğer müşterilere sat mağı tercih etmektedirler. keymetlerden mahrum kalacaklardır, yahut artık totaliter ve otoriter ve illerin teşkil ettiği kâbuslan mede niyet kurtulacaktır... Hüseyin Cahit Yalçm, © kargılıkir Türk « İngiliz ittifak ve münasebetle, rinin dürüstüğünden bahsederek İn- giliz politikasının hale, © samimi ve açık vasfının Türk efkârrumumiyesin. de İngiltereye karşı hürmet ve emmi yeti takviyeye yardım etmiş olduğu. mu tebarliz ettiriyor ve diyor ki: “Mir. Çörçülin işaret ettiği gibi, çel, mekte olan iyi günlerde bo dostluk dünyanm istikbali ve bütün hür mil etlerin enniyel, saadet ve refahı için pek büyük bir ehemmiyeti haiz. oluca- ğında bizim de biç şüphemiz yoktur. Türk , İngiliz dostlak bağları tama, mile müttehid menfaatler Üzerine be tinat ettikten başka takip edilen ça, yelerin temizliği ve yüksekliği de bir kat dahs takviye edilmiş bulunuyor. Uzun bir devreli tarihiye için o Türk « Hogiliz menfaailerini — ayırabilecek. mülâkazaları tasavvur edemiyoruz. İngiltere her zaman Yakmşarkia de. mokrasi ve sulh idenllerine — hürmet eden müttefik bir millet olarak Türki- yeyi hazır bulacaktar.., 4 İKİNCİKANUN — 1941 © Bulgarlar Demiryolu eşya nakli tarifesine Yüzde beş zam yaptılar Yunanistanla aramız- $ da daha seri ve ucuz nakliyat imkânları aranıyor Memleketimizle Yunanistan Bulgaristan arasında 3senedenbe ri mer'i olup her 3 memleket şi. mendiferlerinde bu memleketle. rin muayyen mahsulleri ve ihraç eşyasına gerek doğrudan doğru- ya sevkiyat gerekse transit eş- yası İçin tatbik olunan üç tarı* lı müşterek eşya tarifesinde va. zı tadilât yapılması Bulgarlıtan tarafından teklif olunmuş ve bu Türkiye ve Yunanistan tarafın. dan kabul edilmiştir. Yeni tadilât şubatın birinden itibaren tatbik olunacak. Bu ta dilât İle tarifenin Bulgar demir yollarına sid kısmında 15 ton ax vagonlarla naklolunacak eşyı te retlerine yüzde beş Mmıkdarı.ia 'Türk ve Yunan demiryolları dareleri Bulgar demiryollarında yapılan bu zam dolayısiyle ken- di tarifelerine bir günü zam yap mamağı aralarında kararlaştır. mışlardır. Bu suretle tenzilâtlı tarifede zam keyfiyeti münhası. ran Bulgur demiryollarında ka. Iscak ve tiç taraflı müşterek ten zilâtlı tarife diğer hükümlerile olduğu gibi devam edecektir. Diğer taraftan memleketimiz- le Yunanistan arasında daha zi. yada tenzilâtlı ve seri nakliyat esasına müstenid bir tarife tat. biki imkânları tedkik olunmak. tadır. ölen hayvan bakiyeleri Makine yağı ve düğme yapılabilecek Şimdiye kadar ölen veya ölcü. rülen hayvanların lâşeleri Edir. nekapıda hayvan mezarlığına gö. mülmekte idi, Fakat bu gömülme bazı defa- lar lâyıkile ifa edilmediği'len taaffünü mucib olmaktadır. Be. lediye hem bu vaziyeti önlemek ve hem de ölen hayvanların ya. ğından ve kanından istifade et. mek üzere bir teştithane kurma» ya karar vermiş ve bu karar $e. hir meclisince de, kabul edilmiş. tir. Teştithanenin kurulmasına lâ. zım olan âletler bundan bir müd det evvel Almanyaya sipariş e dilmiş ve getirtilmiştir. Evvelce getirilen bu âletler tekrar musyeneden geçirilmiş ve noksansız olduğu neticesine Ya. rılmıştır. Teştithanenin tesisj i. çin müracaat eden müteahhidin mukavelesi şehir meclisi tarafın dan kabul edildiğinden altı'ay sonra Sütlücedeki bağırsakhane Ki ve bazı maddeler İstihsal edi- lecek, düğme yapılacaktır, Et işi Yeni esastan fazlaya satan 15 kasap cezalandırıldı Kasablar, satacakları ete fiat lini kabule mecbur tutulmuşlar- dır. Bu yüzden kasablarla bayven kesenler arasında bir ihtilâf çık. mıştır. Kasablar, bu bir misli f). atın ne kadarının birinci el olan tacirlere kalacağının tesbiti için belediyeye mllracaat etmişlerdir. Belediye iktısad müdürlüğü key. fiyeti tedkik etmektedir, Dünkü kontrol neticesinde şehirde 15 kasabın canlı hayvan fiatlarının bir mislinden çok faz- Jaya et sattıkları görülmüş hak. larında ceza zabtı tutulmuştur,