6 Ocak 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

6 Ocak 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Tarihi Sin romanı: 26 Deyince yakasından tuttu; öteki silkindi ve bir küfür savurdu. İşte © zaman batakçmın suratmda kor- kunç bir tokat şakladı; bunu bir yamruk tamamladi ve olduğu yer- ds ileri geri sallanarak düşü; ağ- zndan, burnundan ve kulağından kan geldi, Hızır reis oradan çikip gitti, Biraz sonra dostlardan biri koşarak ona haber verdi: — Mesomonyatis öldü; subaşıys gittiler; çabuk kaç!.. Mahkemeye düşerse mahküm o- Yacağna şüphe yoktu; kendisini mazür gösterecek sebepler bulun, duğu igin belki fazla ağır olmıyan bir eoza ile kurtulabilecekti; fakat ceza ne kadar hafif olursa olsun o- nun bütün işlerini, hattâ bayatını altüst edebilirdi. Artık Tuna boy- larına sipahi olarak gitmek hülya. 81 bir rüya olarak kalmıya mahküm idi; denize açılmaktan, o vefalı ve eski dosta sığınmaktan başka çare yoktu; hemen sehile koştu. İlk rastladığı kayığa atladı; Ayamavro adasına, geçti, Burası henüz Vene. diklilerin ellerinde olduğu için su. başımın eli oraya kadar uzanamız, dı, Gerek yerli Rumlar, gerek Ve- nedikliler Türk idaresinden kaça. lara iyi kabul göstermek siyaseti- ni tutayorlardı; her iste kolaylık gösteriyorlardı. Hızır reis kararını vermişti; Cir- beye gidecekti. Onun eski tayfalarmdan başka korsanlığın masalları andıran kâr. Jarını işitmiş olan civardaki Türk denizcileri ve macerayı seven ieli- kanlılar Ayamavroda toplandılar, 1513 senesi yazm jik günlerinde büğlük bir yelkenli gemi Cirbeye giriyordu; limana yaklaştığı zaman 'Türk tüccar gömilerine mahsus bay rağı çekmişti; bunu Her reis göndermişti; büyük bir sevinçle kar srlandı ve getirdiği hirçak kereste, küREK, "Halat, dömir gibi cşyası ka. rağa “çıkarıldı. Oruç reis o sırada gemileri tıklım tıklım esir ve mal dolu olduğu, arkasmda dört düş- man gemisini stirükleyip gelindiği haldp seferden döndü; zaferden pek memnundu; fakat kardeşinin geleceğini öğrenmesi başlı başma bir saadetti, Onun başmdan geçen maserayı dinlediği zaman borçlu- nun eksiliğine âdeta sevindi; hattâ onu karşılamak ümidiyle hemen ye, niden denize çıktı, Hızır reis bir iki hafta sonra ti- caret işlerinde kullamlmak üzere kısağa konulmuş olan küçük bir tekneyi setm aldı; korsan gemisi olacak şekilde donattı; İeventleri- ni allı ve denize açıldı. İtalya kıyılarmda baakmla hir gemi vurdu; onun toplarmı kendi gemisine yerleştirdi; birkaç gemi Cirbede ara sira pazar kurulur; biriken mallar ve esirler satılırdı; Tunus vo civarından, hattâ Cezayir ve Misırdan, Yunanistan ve Anado. adan buraya tüccarlar, esireiler gelir; alış veriş yaparlardı. Bu 8- rada liman irili ufakir gemilerle dolar, kalenin etrafına çadırlar ku, rulur; her renkten ve milletten, ber kıyafette adamlar görülürdü. Bunlarm arasmda #ipsi bir ihtiras havası eser; dalavereler çövirmek isteyenler de bulunurdu, Fakat ge- co gündüz, limanda, Kırda, kalenin her tarafımda dolaşan yağız ve p- labıyıklı leventler en küçük bir ah- Miksızlığa meydan vermiyorlardı, Davslart olanlar Türk gemi reisle. rinin kurduldları divanda adalete kavuşuyorlardı, Bazan kele kapısı. nm önünde bir katilin, bir namus düşmanının asıldığı baran da bir hırsızm elinin kesildiği görülüyor. dı. Böyle bir günde Hızır reis de gel, miş, mallarını ve esirlerini satıyor- du; Baba Oruştan başka bütün re. isler adada bulunuyorlarör, Bu #i- Yada Oruç reis de iki düşman kali- tesini yedekte sürükliyerek geldi; iki kardeşin kucaklaşmaları pek heyecani: oldu; onların sevinçleri öteki reislerie leventlerin do yüz- lerine vurmuştu, Yazan: Kadircan Kaflı Oruç reis kendi mal ve esirlerin. den en İyi ve güzellerini ayır; Hi. zır reis de öyle yaptı; ötekiler bu- nu koş karşıladılar; çünkü fiyatlar fazla düşmiyecekti, Birkaç gün sonra pazara çıkarı. lan mal ve esirler iyi fiyatla satıl. mış; tüccarlar, Arap şeyhleri, Hı. ristiyanları kurtarmak Üzere gelen papazlar gitmişlerdi. Anadoludan kopup da buraya kadar gelmiş sa- nılan bu küçük toprak parçasında yine en temiz, pürüzsüz ve yayga- rasız Türk karakteri, kahramanlık destanı yaşanıyordu. Bsba Oruç Hız resile birlikte gemisinin kasarasma döndü. Orada başbaşa kaldılar ve konuştular: — Burayı nasıl buldun, Hızır? — Güzel... — Adayı gezdin mi? Kaleyi göz- den geçirdin mi? — Biraz... — Eğer bizi rahatsız eden olmaz. sa İyi bir yer... Fakat kuvvetli bir dövletin donanma ve ordusu gelir de kuşatırsa hiç bir taraftan yar- drm göremeyiz! — Evet... Muhasarayı yarıp çik- mak da güç olur, — Şurada biraz ileride Tunus Sultanı var; ahali müslümandır; bizim kardeşlerimizdir. Herhangi bir deniz hirsizi gibi yaşamanm 80- Du yoktur; bir gün bizi bastırır ve — Kiçin sultanla anlaşmıyorlar? Bize daha iyi bir yer, daha sağlam bir kale vermez mi? Hattâ lüzu- #unda yardım etmez mi? — Bana kalırsa hepsi olur; fa- kat bizim yoldaşların bir kusurları var, — Nedir?., — Tomehkirlik... — Anlamadım? — Tunus sultani kendi toprakla- rında oturarların kendi izni olmak- sızm korsanlık etmelerine Yazı de- ğildir; yapanların mallarını yapte- diyor. — Hakkı var, İzin alınsm, gani- metlerin de beşte biri kendisine ve- rilsin; şeriat böyle emreder, — İşte bizim yoldaşlar bunu ver- miyorlar, Az tamâ'çok siyan vere- cek, farkında değiller... — Vaziyeti kendilerine melı!,, anlat (Devamı var) Ağrıda zelzele oldu Ağrı, 5 (A.A.) — Bu sabah 1.55 de burada şarktan garba oldukça şiddetli ve tahminen beş saniye sü, ren bir yer sarsıntısı olmuştur, Ha. sar yoktur. Bozguncular Adli makamlardan müsaade almağa ihtiyaç kalmadan Askeri makamiarca takip edilecek "Ankaradan verilen bir habere göre, harp esnasında veya fevkali- de zamanlarda bozgunculuk suçuy- ia maznun bulunan kimseler hak- kında adli makamlardan müsaade istihseline hacet kalmadan doğru- İ dan doğruya askeri makamlarca ta- kibat yapılması mevsuubahistir. Bu hususta icsbeden tedbirlerin slm. makta olduğu bildiriliyor. Türk ooza kanununda bozgüncü- Tük suçumun cezas: 161 İnci madde- nin birinci fıkrasında göyle tesbit edilmiştir: “Harp canasmda âmmenin telâş »e heycennint mucip olacak veya düşman karşısında milletin muka. yemetini azaltacak gokilde asisiz, mübalâğalı veya maksadı mahsusa müstenit havadis veya haberlor ya yan veya nakleden veya milli men- İsatlere zarar verecek herhangi bir faaliyette bulunan kimse bir sene- den âşağı olmamak Üzere ağır hap- 36 konulur,” Hariciye Vekili geldi Hariciye Vekili Şükrü Sara, coğlu dümkll eksperesle Ankara- dan şehrimize gelmiştir. Harici, ye Vekilimiz öğleden sonra Şe. Tef stadında yapılan lik maçla, rını seyretmiştir. POLİSTE: Sinemada eski karısına ateş etti Fakat kurşunlar kimseye isabet etmedi Evvelki akşam, Şâhzadebaşmda Ferah sinemasında Arif udında hi- risi, evvelce ayrılmış olduğu karısı Müheceeli, başka bir erkekle gör- milş, tabanca ile kadına ateş açmış- tır. Etraftan yetişenler Arifi ya- kalıyarak polise teslim etmişler- dir, Kurgunlar, hiç kimseye isabet elmemistir, BİR ÇOCUĞUN TRAMVAY ALTINDA TOPUĞU EZİLDİ Tavukpazarında oturan İbrahi- min 6 yaşlarmdaki oğlu Necati, bin. diği Ortaköy - Aksaray hattmda m 100 numaralı tramvay ara- geldiği vakit afla- a istemiş, düşmüştür. Düşme Be- ticesinde çocuğun topuğu, teker. Tekler altımda kalarak (ezilmiştir. Çocuk hastahaneye kaldırılmıştır. Dördüncü Vakıf Hanı. dördüncü katında SULH TIMSALI OLAN GÜVERCİNLERE DE SiRAYET ETTİ Evvelki gün kanlı bir muharebe oldu ve yuvalarını müdafaa edenier mütearruzları püskürttüler! Dördüncü Vakıfhan sakinleri, evvel ki gün sabahtan akşama kadar de vam eden büyük bir güvercin mühse rebesine şahit olmuşlardır. Dördüncü Vakıfhanın dördüncü ka. linda Ücaret odasının bir penceresi kıyamda bir güvercin yuvası vardır. Sebelerdenberi buraya gelen güven cinlere oda müstuhdemini tahtadan bir yuva yapmıştır. Bu emri hayır. dan güverelmlerin memnun ve minne'e tar oldukları görülmektedir. Yumurta mevsimi (geldiğinden bu yuvanm sakinleri yuvalarmı tanzim başlamışlardır. Fukat yuvasız Yulu. nan dört güvercinin da bu yuvada gös #ü olmalı ki burayı zapt ve sahipleri. ni kovmağa teşebblis etmişlerdir. Yü» vanm sahibi dişi ve erkek güvercin yuvalarını kan revan içinde mubafa 78 etmeğe çalışmışlardır. İşte bu ar bede sırazanda İki tarafın da dostları işe karışmış ve Dördüncü vakıfbanın Bu iç kumda büyük hir o güvercin mubarobesi başgöstermiştir. Saatler. Ga devam eden muhurebeden sonra Yu vanm ostl sakinlerinin (o taraftarları galip gelmiş ve yuvayı muhafazaya muvaffak otmuglurdır. Ticaret Vekâletinde tayinler İzmir ve İstanbul mıntaka ticaret müdürleri değişti Yeni İstanbul mintaka ticaret enfe dürü Sait Rauf Sarperin yarın gebre mize gelmesi beklenmektedir. İstan- bul mntaka Bearet midürlüğünü ve kâleten yapan teşkilktlandırma ie gm müdürü Avni Sakman da bay, tsmertesi Ankazaya giderek sbas va Zifesine başlıyacaktır. İzmir ticaret müdürlüğüne vekület sans dalresi şefi Nojat tayin olun muştur. İzmir mmtaka ücaret müd'e rü Mehmet Alinin Berlin tearet ata. şeliğine tayin olunacağı haber verik mektedir. Yeti iç tisaret umum müdürü sabık Paris ticaret kanmeyimiz Gemal Ziya. 3m da büçünlerde Vişiden gehrimize gelmesi beklenmektedir. ——— Milli piyango yarın Eminönü halkevinde çekilecek Mi piyongonun dördüncü tertip ücüncü keşidesi yarn -E- müinönü Halkevinin yeni salon. larmda çekilecektir. Piyasada yün ipliği kalmadı mallar pazarlarına iplik gelecek ,Son zamanlarda başta yerli mal- lar pazarları olmak Üzere İstanbul piyaassında hemen hiç örme yün İpliği kalmamıştır. Yün ipliğinin en çok kullanıldığı mevsim bilhassa kahraman askerlerimize halkın bü- yük hir tohalükle örme €şya hazm- ladığı bir sırada bulunduğu" için yün ipliğine talep her senekinden fazladır. e Askerlerimize yapılan kışirk hediyelerin bir çoğunun ya- ren kalması da ayren meselenin ehemmiyetini arttırmaktadır. Her yün binlerce kişi yerli mallar pa- zarlarına müracast etmekte, iplik #ramaktadır. Yaptığımız tahkikata nazaran Bursa merinos ipliği fabrikası bü- tin kudretiyle yün ipliği imalâtma devam etmektedir. Bu hafta s0- nunda yerli mallar pazarlarma yine iplik gelecek ve bu gelişin arkası kesilmiyecektir. Fakat islep her türlü tahminin ve Marinos ipliği fabrikaamm İs- tihsal kudreti fevkinde olduğu i - çin zaman zaman bu inkrtalar ol - ması tabil görülmektedir. Bir taknn tüccarların bu halden istifa le etmemeleri için gayri tahil görülen talepler is'af edllmiyecek- Yeni Sabah Hilseyin Cahit Yalçın, Taymin gas müharririnin mütalcalarına temel tete Xü eden haberlerin doğru olup olma. malarma göre, onlardan o çıkartan Manâların da doğru yahut yanlış ok maları tabi bulunduğunu, bu itibarla şimdiden kati bir kanaat izhar etmek tense vakaylin Ankişafını o beklemek ihtiyata daha muvafık olacağını kay. değiyor. Hüseyin Câhit Yalçın, bununla bee Taber, Taymis muhartirinin sözlerin de dikkazi çeken noktalar bulundu Şunu, mesel İtalyanm gittikçe AL man himayesi altına girmekte bulue duğu kukkındaki mülalesnın — kendi kanaatine de tevafuk ettiğini kayde. derek diyor ki: “Almanyanın İtalyaya tayyare kuv- vetleri yollaması bugünkü şörült al imda İtalyada Alman nüfuz ve tesir, tadan kalkmışter. Ufacık bir sarsan, ya bile tahammül edemiyen ve bir ik hücuma maruz kalınca mtttefikinden İmdat İstemeğe (oOkalkan bir devlet müstakil bir büyük devlet rolünü oy. mamak ve İmparatorluk İhtirasları beslemek hakkından mahrum (kalır. Bugünün en bariz siyasi vaklası İtal yanm ba sukutu olduğunda pipi yok ... Hüseyin Cahit Yalçın, Italyayı av. cu içine aldıktan sonra Almanyanın ne yapacağını soruyor ve Tayala Tava harririnin, Almanların Bulgaristan ü zerinde: bir tazyik yaparak Yunazila tso şimali şarkisinde Alman nüfu, zunu artırmak iatiyacekleri o yolura daki miltaleasını tahlil ederek diyor kiz “Bulgar başvekilinin dam şu sırada hastalanarak tedavi için o Viyanaya gitmesi ve oradan da İzini kaybede- rek belki de Führeri ziyarete koştuğu yolunda rivayetlerin ortaym gelmese mubarririn bu düşüncesini takviye e, decek bir emare teşkil edebilir. Fakat Aimanyanm Balkanları rahat cağı hakkındaki teminatı benüz pek yenidir. Vala bu türlü teminatları az. gok ihtiyati kayıtlarla o karşılamak züruret kesbetmişse de aradaki m. man o kadar kısadır ki Bulgaristan ve Balkanlar meselesinde Alman poli. kasmda bir değişiklik vukan gelire bunun Almanya için bile bir rekor. sayılması icap edecektir lgaristam üzerindeki bir ye ni inlaş etmesine ve Sovyetler Biri, ginde şimdiden tabmini müşkül ola <ak aksülümeller doğurmasına İntizar olunabilir. Böyle bir ihtilâti göze ola, bilmek içim Almanyanın bu teşebbüs, ten bekleyebileceği ameli faydaları tayin edebilmek zordur. Hüseyin Cahit Yalçın, İngiliz mu harririnin işaret ettiği İtalyan mat buatının aleyhimizdeki © meşriyatına ve 12 Ada meselesine temas ederek şöyle davam ediyor: “İtalyan faşizmi kendi aleyhinde hitenlekette kabarmakta olduğunu gördüğü rromauniyotsizlik, hattâ nef. ret ve Mimatsızlık karşında o <idğ endişelere düşmüştür, Böyle bir daki, kada prestijini muhafaza etmek eme, M islyan matbuatnı hülâ beyselmi, Mel siyasetin İtalyan noktal mazarıın bir kıymeti kalmış giy mütalratar dermeyan elmeğe, etrafa © tehditler aavurmağı, mewlâ Türkiyeyi korku tacak müitazsimans Beşriyat yapma. ğa sevketmek , gülünç olsa da , yarı, ri diyp kabul olunabilir. Onün için Malyan gazetelerinin neşriyatı Tür. kiyede hiçbir tesir yapamaz. Yalnız barada Onikiadn — meselesi mevzuubahs oluyor ki o kanaatimizce bu mesele şimdiki halde henüz olgun değildir. 1 Giornale italia Türkiyeyi Onikinda hakkmda o İngiltere | ile gizli bir anlaşma yapmış olmakla ii, bam ediyormuş. Bu havadisin doğra olmadığı derhal göze çarpıyor. Çür, kli, Türkiye Oniklada hakkmda İngi Here ile bir anlaşma yapacaksa buna gizlemeğe hiç muhtaç değildir. Tür. kiye anlaşmasını yapar ve İeranta da geçer,Onikiada meselesini bu harp ta bil bir serotta halledecektir. İtalya, nın Akdenizde ki hâkimiyet bülyaları #u tarihe karışacaktır. Ondan Sonra di bu mesnlonin alâkadarlar arasın, da on dostane, hak ve adalete en uy. gun bir tarsda kati şeklini o bulma, sından tabii bir şey olamaz. Binaene, leyh, Türkiyenin istical etmeğe ve iyi zorlamağa ihliyacı yoktur. Hitlerin Türkiyeyi elde etmek üze, re Onikiadadan birkaçım şimdiden arama almmazını temenni etmiş. ler, bir kısım aza İse bey lan , İnin iyi iş göremediğini ileri w Bu hafta sonunda yerli | rek bir bina bile elde edemiyen ce. | MADDELERİ Yağ ve fasulye fiyatları bugün tesbit edilecek Vekâlet, müşterek iiyatla? ilân edecek Fiyat mürakabe komlayonu bugün toplanarak gene gıda maddeleri fiya'e ları tesbit için tetkiklerine o devam edecektir. Kunisyon Pirinç fiyatları tesbit etmiştir. Bundan sonra fasulye Fiyal murakabe komisyonu bütün fiyatların tesbitinden sonra bunları tie caret vekâletinin emri mucibince Ve. kâlete bildirecektir. Vektlet Türkiye nin muhtelif yerlerinden o gelecek fi. yatları karşılaştırarak O memleketin inuhbelif mntakaları içi o müşterek fiyatları bulup ilan edecektir. Yeşilay kongresi Tütün tiryakiliği ilede mücadele edilmesi istendi Yeşilaylılar senelik köngreleri- ni dün sast 11.30 da Bminönü Hal- kevinin konferans salonunda yap- mışlardır. Azadsn bir kısmı yeni dileklerde bulunarek bilhasea (sigara) düş, manlığınn da Yeşilay mefküresi miyetin açıkta kaldığından şikâyet etmiştir. Bundan sonra Mazhar Osman kürsüye gelerek 38 senedir bu ce, miyetin davası uğrunda çalıştığını söylemiş ve bu işi gençlerden bi. rinin yapmasını memnuniyetle kar. şılıyacağmı ilâve etmiştir. Nihayet Fahrettin Köorim, Mare heyetinin vazifesini yaptığını söyle- âikten sonra bina meselesine te- mas ederek, elde mevcut imkân, lar dahilinde bir bina temin edildi. ğini bilâirmiştir. Bundan sonra, Yeşilay Kurumu- na yeni giren 50 âza, ağızlarına i$- ki Mm and içmişler- nikke yeni idare heyeti se, gimine geçilmiş, Doktor Mazhar een riyasete, Doktor İbrahim Zati Öget ve Safiye Hüseyin Elbi ikinci reisliklere, Doktor Fahrettin Kerim Gökay'da umumi kâtipliğe seçilmişlerdi — Hava denemesi bugünlerde yapılacak Ankaradan bildirildiğine göre, hükümet pasif korunma tedbir. leri etrafmdaki kararları parti parti (Otatbike başlayacaktır. Halkımızm devamlı bir teyak. kuz içinde bulunmasını temin ve pasif korunma için almış ol- duğu malztmenin ziyaa uğra, maması için büyük hava dene. mesinin bugünlerde yapılması. na karar verilmiştir. Bütün vi. İâyetlere lüzumlu direktifler ve. rilmek üzeredir, Kastamonuda pasif korunma denemesi Kastamonu, 5 (A.A.) — Dün | burada muvaffakıyetle neticelenen bir pasif korunma denemesi yapıl. Muştır. — may me Türkiyeye terketmek için Museliniyi| Şehrin tatbikat plânları sorladığı hakkındaki şayin bizce teyide mühtuç görünüyor. Çünkü O Führer harbin başlangıcındanberi Türkiyenin takdp ettiği açık ve dürüst © siyaseti detnlaren teeribe etmiş olduğu için hazırlanıyor Şehircilik mttehassısı Prost, geb- rin nizrm plânma göre tatbikat pile sını semt semt hazırlamaktadır. Mü, tehasuız, bu plânları hazırlarken bis Onikiadadan bir kaçı o ile TÜFKİYEYOİ yansa pasif korunma işlerini gözünün oluna şaşırtmak kabil — olnandığıma elbette kanaat getirmiştir. Onikiada, mn hepsi Tialyan hâkimiyetinde çı, yenin böyle bir kombinezona kapılma. Sı aynı zamanân böyük bir gaflet teş, kil eder, Vakıt Asım Us, Ankaradan telefönla ver, diği başmakalesinde Bulgar başveki. linin seyahatini bahis mevamu yapmak de tutmaktadır. Mütohmasın, gimdiki halda Süleymaniyeden Halice doğru İnen snhanm plânlarm: yapmaktadır. Mercandar eski Âli paşa sarayma ve buradan Veldehanma kadar olan sa. ha yeşil saha olacaktır. Sivas, 5 (A,A,) — Velimiz, dün, Ulaş nahiye merkezine yerleştirii- miş olan göçmetlerin ihtiyaslarınm. temin edilip edilmediğini mahallin. de tetirik etmiş ve bu vatandaşlar