7 Ocak 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

7 Ocak 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

At koşularına ait bazı im. 5 meraklı vakalar jar samanlar, yani, İB“O yı- lamda, binicilik nizamnamelerine bir kayıt konmuştu. Bu kayde göre bir at muvasalat noktasma cokeysiz de varsa aldığı derece muteber sayılırdı. Fakat bu maaddenin ömrü çok kısa, ancak bir kaç ay sürdü. Neden biliyor musunuz 7 Az saman geçmeden, atları- sın »ekilarından katiyen emin bulunan birçok cokey, arriveye yaklaştıkları ve düz piste çık» tıkları zaman, atın yükünü ha- fifletmek ve'daha fazla sür'atle koşmalarını temin etmek için ağerden kendilerini stmıya baş- Madılar. Bu da o maddenin lâğ- vedilmesini intaç etti. Bugün at Mikte muvasslat noktasma var- * ması İcabeder. 'Binicilikle alâkadar değilseniz bile bir maniden atlamanın bir a4 için ne büyük bir gayret ve maharet istilzam edeceğini tah- min edersiniz. Fakat öyle at - İar vârdir ki onlar için mani aş- mak bir oyuncak işidir ve ma- ileri dizginleri tutulmadan bile aşarlar. Bunu meşhur dünya mania atlama gempiyonu Yüz- bağı Gufttierez'in “Ozoppo” ATLARDA SİNİR MESELESİ * Yarış atları içinde barı İna- nılmıyacak vakaların kahrama- ma olan atlar da vardır. Meteli “Bnaânuela” adındaki ksrak bu sana"yâpılan Vârese at yarışla- triğa 1600 metrelik bir yarışa girmiye hazırlanıyordu. Bütün atlar hareket noktasma gelmiye başladıkları bir sırada bu kısra- ğin yerinde duramaz bir halde ve'bir sinir buhranı içinde bu- Yasiduğu görüldü. Mütemadiyen tepiniyor, sanki üstündeki ooke- yi kendisine ağırlık veriyordu. Nihayet âsabiyeti son haddine varan at cokeyi Üstünden attığı gibi yarış başlamadan evvel sa- hada yıldırım hıziyle koşmıya , başladı. Etraftan kendisini dur- "duymak İsteyenler buna muvaf- ; fak olamadılar. Herkesin hayret ve ri içinde sahayı tam tç defa (Beş bin metrelik bir me- İl) devrettikten sonra bir şey ; olmamış gibi sakin bir halde ge- lip hareket yerinde durdu. Bu kıymetli ata bel bağlamış ve.onün için bahse girişmiş o- Jan birçok kimseler atın yarışı bile hitiremiyeceğini tahmin et- tiler, Fakat parlak bir koşudan sonra ve kahir bir üstünlükle, yani ikinciden tam üç at boyu farkla birinci gelince ipodromu dölduran binlerce halk hayret - ten dona kaldı. Lâfımız kısraklar üzerindey - ken bunlar üzerinde salâhiyet - tar kimselerin yaptıkları bazı tetkikleri de kaydetmöden geç- miyelim, Bunlarm katiyetle ve sağlam delillere istinaden ifade ettiklerine göre dişi atlar ar- keklerdeh daha akıllıdırlar. Fa- kat diğer taraftan onlardan da- ha azgın ve daha sinirli olurlar. Ve erkek'atlira kıyasla köğsü sehalarındaki faal devreleri da- ha kısa sürer. SAP KANLARIN SADAKATİ Bazı atların çok sinirli oldu- Zunu söylemiştik. Bazılarının da fazla hassas olduklarını kay» iödelim, * © i Birâgin adında bir atm bazan “ok uteeti ve bazan çok isteksiz osdağn Pararı'dilienti celbetenin Cokeyi düştüğü halde dünya şampiyonu bir nt Bası kereler, evvelce mütasd- dit'defalar geçmiş olduğu âtlir yanımda fena bir koşu ile ancak sonuncu geldiği görülürmüş. Ba zan da geçilmez sanılan rakiple- rini geride birakirmiş. Birçok araştırmalardan sonra bu garip halin sebebi anlaşılmış: Hava vaziyetinin oOGiragin âsabı üzerinde çok büyük tesir- leri olduğu görülmüş: Güneşli havalarda nâmağlüp olan at, bava hafif yağmurlu veya sisli | bile olsa imkânı yok koşmayor- muş. Nihayet bunun çaresinin İ bulunamıyacağını anlıyan atm Aahibi, onu ancak iyi havalarda kogğturmak kararmı vermiş: Ga- zete münekkitleri de bunun Üze- rine o haftaki yarışlar hakkın- da yürüttükleri mütalealar ara- sına şunu da İlâve etmiye baş- lamışlar: “Hava müsait olduğu takdirde Biragin de depardı (hareket noktası) hazır buluna- Sonra, bazı atların, yalniz er- kek binicilere tahammiill ettik- lerini've kadm biniğileri, imkâ- nı yok, üzerlerine bindirmedik İerini söylersek inanır mısınız? | Fakat diğer taraftan yalnız bir kadın binici tarafından yetişti- Koşuyu bitirip birinci gelen at yarışlarında cereyan eden bir vakayı zikretmek icabeder: Bir maniayı aştıktan sonra at yere düşüyor ve Üzerindeki biniciyi de altıma alıp baygın bir hale ge- tiriyor. Uzaktan yardıma ko- şarlarken at zorla ayağa kalka- rak, esketini dişleriyle yakalıya- rak binicisini de kaldırıp yardı- ma koşanlara doğru götürüyor. Biniciye ilk tedavi yapılırken, at, yanma çöktip adam gözleri- ni açmcaya kadar kalkmaktan imtina ediyor, Nihayet o zaman atm topalladığı görülerek yapı- lan muayene neticesinde bir ba- cağmın kırıldığı meydana çika- rilryor, Son olarak sizi alâkadar ode- bilecek bir noktayı daha tebarüz ettirelim: Koğu beygirleri en az uyuyan hayvanlar arasmda yer alırlar, Saatlerce ahirlarda uznp yat- makta bulunmalarma rağmen uyku saatleri dördü geçmez. En fazla ancak beş saate kadar'u- yuyanlar görülmüştür. Bundan daha fazla uyuyan bir hayvanm büyük muvaffakıyetler kazana- bilecek bir koşu beygiri" olamıs yacağını mütehassıslar iddia et- mektedirler, Yarış atlarmdan gayrileri günde 6 - 8 saat uyur- lar. Me, Bu pazar yapılacak maçlar Futbol ağanlığından: Fenerharçe stadı: Saat 11, Fenerbarçe — İslan- bulspor (B.T), saat 13, Beyoğlu- — İstanbulspor, saat 15 Fe g8 — Süleymaniye, Şeref sindi: Saat 9.15 Beşiktaş — Galatama- ray. (B.T), saat 11 Vefa — Altın. tuğ, sast 13 Galatasaray — Top- | Kap, saat 15 Beykoz — Beşiktaş, rilmiş bulunün atların da kadın | icileri fakat olmak şartiyle başka bi taşımitya razı oldukları, erkekleri sirtlarına bindirmedik- | leri görülmüştür. Sonra, atm en obur hayvan- lardan biri olduğunu da kaydet- mek İcabeder. Onu kendinize dost yapmak ve uysal kılmak İ- çin İlk çare kendisine şeker ver- mektir, Umumiyetle yarış atı ol- sun, yük atı olsun, bütün atlar bisküvite bayılırlar ve çikulâta- dan nefret ederler, Atların #adık ve vefakâr- larına kuvvetli bir misal olarak son aylarda Avrupa şehirlerin. den birihde yapılan mânia'r at | Karagümrük stadı: Sant 13 Galatn gençlik — Şişli, Güneş, saat 15 Ortaköy | gençlik — Feneryılmaz, Bozkurt. Anadoluhisarı sahası: Saat 11 Rumelihisar — Bey beyi, saat 13 Anadoluhisar — A- lemdar, saat 15 Anadolu — Hilâl, NOT: İlân edilen saatlerde baş- lama vuruşu yapılacak ve fasıla boş dakikyı geçmiyecektir. Takım larm ve hakemlerin buna göre ha- reket etmeleri tebliğ olunur. 7-1-1941 BOS Ajanı 18.20 Karışık pro, BS eğ pro. gram, 18.05 Ünzband. 1880 Komaşman. 19.50 Ajans, 2015 Radyo temi, 20.45 Kore, 7130 Konuşma, 00 Alak, 845 emek Me. tasi, 1238 Türkçe plâk tar, 1250 Ajanı 1805 eb pak ga, ve Tiyatrolar | | Dram kısmında: e Alışam 20.30 da 1 APTAL *1 Rıza Tiyatrosu HALİDE PİŞKİN be raber 9 İkiselikinan Perşembe akşamı Kadıköy Büneyya simecnaamda (0 Wa 4) &. perde Bey atladı İPK VE Er Eee Beyoğlu Halk Sineması Bugün saat 11 de, Akşam 20 de: 1 — KISKANÇLIK 2 — CANİ DOKTOR. İstanbul dördüncü icra memerki, Bir borçlan dolayı ipotekli © olup paraya çevrilmesine karar; verilen Sultan maballesinde eski bostan yeni yalt çıkmazı sokağında eski 1 yeni 1 mükerrer numaralı 6895 met- Te nrurabbamda mensucat fabrikası sitiığa çıkarılmıştır. Fabrika bibası: Zemin ve kolonlar tamamen batonarme, pencereleri de mir çerçeve, kaprlar makaralar “ze Time mütehârrik demir çerçeveli an. do'e saçtan ve çatısı tamamen demir üzerine ondüle galvanizli saç kaplıdır. Ve bütün bunlar #abrikarm dahilinde makinelerin ihtizazma O mukavemet sdecek surette yapılmıştır. Ve fabrie kapın da opera dairesine demir ve ka- pıdan girilir. Burada ahşap bir | hane yapumış gene.bi dairenin arka cephesinde erkek ve kadınlara mah. mus yemekhane vardır. Buradan boya» ma, dairesine geçilir. Yukaftda da bir ambar ve kadm ve erkeklere mahsus belâ ve fabrika haricine o çıkan bir kapisi vardır. Buradan da gene demir bir kapı ile dokuma dairesine girilir Bu rada .ahşap bir yarıhane ve fabeikpe Bm önündeki meydanlığa çıkan demir bir kapı vardır; Bu dalriden | tuğla duvarlar yapılmış cinni harman daime, sine girilir. Bütün bu dairelerde izah edilen iş bölmelerine göre makineler tesis ve tespit edilmiştir. Karan dairesi: Bu dsireye fabrika önündeki meydandan ayrı bir kapı ile girilir. Büraya da kazan ve teferrin tr yerleştirilmiştir. | Bu deposu: Bu dapo betonarme ola. İ rak inşa edilmiştir. Al su deponunun bitişiğinde iki metre murabbaz. Yor İp gal len ve fabrika aylummdaki kun ydi ân epey “si” tesliiktia hit kr #m vardır. Asil sa deposile sekin bü çuk metre surahbar saba: Üzerine me, min katı ecsahanedir. Birinei kat: Yazıhanadir. İsinci katı-Bir odadir. Üst kat su deposu olarak laşa sdle miştir, Ahşap © barakalar: Bu © burakalar fabrikanın ön cephesine muvari ola. rak yapılmış olup üzerleri kiremitli ve tamamân ahşap olarak Inşa «dik miştir. Bu barskalardan biri maran- goz, diğeri bekçi odası ve dört adedi de ardiye olarak kullanilâri altı Kısım dan, ibarettir. Fabrikada elektirik ve sa vardır. Sahası: Fabrikanm umumt #zhasm kapıdan 6098 metre muraboar Olup asri fabrika binası 2248 metre mürale bar, bir saha iberine inga edilmiştir. Takdir olunan kiymeti: Fabrika ve mügtemillâşmn mevki ve vaziyetleri, pe; ve itarzı inşasına ve temin edilebi- leceği randımanis. bugünkü emlâk ve mümasl gayrimenkulâtı alım v3 sa tım piyasası gözönünde tutularak toe mamına 215.880 lira kıymet takdire dilmiştir. Bu kıymetta makineler ve aksamı dahil değildir. Mukine aksamı: Fabrika beş dare ye münkasim olup birinci datresi yün İpli (kamgarı) dairesi; ikinci das tönimatı resi. kaba yün ipliği .(atrieçern). Ve güncü dairesi: dokuma dairesi: dör. dtincü “dairesi apre dairesi, © beşiği dnireni, yardımcı tesisat dairesi, Birinci yün iplik daire: İngiliz mamulâtından olan (Prim amith) bu dairede bir adet top makar ve bir can cillobot ve bir adet çift fabrikası iğlı cillobot ve bir adet 4 iğ: cillobot ve bir adet 6 ığlı cillobet ve bir sdet B-ığir cillobot ve tir adet 80 sgir HU makinesi ve 2 adet beher 28 :ğlr fi- lit makman ve beş adet beheri 200 İ iğ sabir bilkü makindst ve iki adet beheri 300 ığlı taklam bükme ve bir adet 40 bobinli katlama makinasi ve iki &det çile meekinest ve merkür mrs Kinalerden Mzar makineleri daha İyi bir vaziyette hüküm katlama ve Kat, lama bükme makineleri is fazla müs tameldir. İşbu makinelerin mukadder kıymet 9800 ira olup bunlara mub- telif kayışlar, trasmisyon yedek diğe ler, muhtelif sit için yüzde 10 zam| ile ceman 10780 Hiradır. | İl kaba iplik makinesi: Bu daire. | de mevcut ihzarat ve büküm makine | leri birsdet kerpıktı ve iplik “açma İ makinesi (italyan mamulâtmdan) ve bir âdet toz makinesi, ve bir adet Hereson makinesi ve bir üdet hallaç wakinsal ve bir adet üçil tafak maki nesi ve 165 M.C, eninde | yüz giti dört yumak İtalyan o mamiulâtmdan ve taileri muntazamdir.' Ve bir-adet 400 ığlık vargel makinesi İngiliz mi mulâlindan ve bir adet vargel ip ima lipa mahsun makine işbu makineler için on bin ra Kiymet takdir ediiniş olup muhtelif tranamlayonlar kayışlar için yüzde T zamla tamamı 10700 lir keymetinde' olduğu) Uçüncu dokuma dairesi: Made Maliye Vekdtelindeni Gümüş yüz kuruşlukların tedavülden kaldırılması hakkında ilân Gümüş yöz kuruştukların yerine gümliş bir liralıklar darp ve piyasaya AN miktarda çıkarılmış olduğundan gümüş yüz kuruşlukların $1 Ükineikâ Bun 194) tarihinden sonra tedaviden kaldırılması kararlâştırılmıştır. Gümüş yüz kuruşluklar | Şubat 1941 tarihinden itibaren artık tedavti etmiyecak ve ancak yaln Mal Sandıkları Je Cumhuriyet Merkez Bankası gübelerimce kabal edilebilecektir. Elinde gümüş yüz kuruşluk bulanların bunları Mal Sandıklartle Cuz buriyet Merkez Bankas şubelerine tebdil ettirmeleri ân olunur. (70025) (10216) Devlet Demiryolları ve Limanları o işletme Umum idaresi ilânları Türkiye, Yunanistari ve Bulgarlatan demiryolları arasmda meri Üç ta. raflı miişterek eşya tarifesindeki Bulgar demiryollarına ait eşya ücretlerine 1 gubat 941 den itibaren yüzde 10 zam yapılmıştır. (26) (ir) »... Muhammen bedeli 22500 (yirmi ikibin beşyüz) ilra olan sterilizmayor cibazları ve taferruatı 17 şubat 941 pazartesi günü saat 15,30 da kapalı zarf ususlü ile Ankarada idare binasında satır alinacaktır. Bu işe girmek İstiyenlerin (1887,50) bin altı yüz seksen yedi Hira esli kuruşluk muvakkat teminat ile kanunun tapin ettiği vesikalar ve teklirle rini aynı gün saat 1430 a kadar komlayon reinliğine vermeleri lâzamdır. Şartnameler parasız olarak Ankarada malzeme dairesinden, Haydarpa- sada tesellim ve sevk gefliğinden dağrtriacaktır. (12494) Muhammen bedeli (1800) lira olan 150 adet hastane pelerini (2211041) çarşamba günü saat (11) on birde Hay rpaşa gar binası dahilindeki komis yan tarafımdan açık eksiltme usulile malın alnacktır. Bu işe girmek istiyenlerin (138) tayin ettiği venrikle birlikte ekeiitme ürlik muvakkat teminat ve kanunun günü saatine kadar komisyona müra- Bu işa ait şartnameler komisyondan parma olarak dağıtılmaktadır. (78) , ... Muhammen bedeli 404 lira olan muhtelif ebatta 75 adet Gürgen dilme ile 5,760 M 3 gürgen kalas 18-1'041 çarşamba günü Haydarpaşada çar binağt dahilinde komisyon tarafından açık usulle satn almacaktır. Bu işe girmek isteyenlerin 67 lira 5 kuruştuk muvakkat sast (11) on hirde okatitme beninat ve kanunun tayin ettiği vesalkis birlikte eksiltme günü smatine kadar Koma, yona müracaatları lâzrmdır. Bu işe ait şartnameler Komisyondan paramız olarak dağrtilmaktadır.. (02428) Istanbul Belediyes Alibey deresi üzerindeki abpap İsiprünlin tamiri açık ekelitmeye koms'e muştur, Keşif bedeli 5171 ra 47 kuruş ve ilk teminatı 387 lira 86 kuruştur. Keşif ve şartname zabıt ve muamelât müdürlüğü kaleminde görülebilir, Than. W 201.041 pazirtesi günü sat 14 te dalmi encimende yapılacaktır. Tajiçe lerin ük teminat makbuz veya möktupları, (hale tarihinden 8 gün evviğ wi. lâyet nafin mildürlüğüne mtracantla. alacakları fenni ebiiyet ve 940 yel Ait ticaret odam vestzalarile ihale günü imüsyyen saatte daimi enetimenda bulunmaları. (27) A Aiman mamulâtıpdan ve iki gönçü makinesi ve tiki ade cenin 22 bağir bobin makinesi ve bir adet atkı bobin makinesi 20 Iğlı » yeni va, ziyette ve bir adet butkal makinesi ve makinelere 17300 lira kıymet takdir edilmiş olup kismen yeni olan © slât ve edövst transmisyonlar kayışlar & çin bunu da yilzde 25 zamla tamamı. ns 14090 İira kıymet takdir edilmiştir Dördüncü apre dairesi: Bir yıkama makinesi (burda), bir gene yıkama makinesi, bir dink makinesi .ve bir süzgeç makinesi ve bir makaa mak'a nesi, yeni vaziyetie ve göne bir makas makinesi hurda ve bir şardon makine si ve bir Ütü makinesi ve bir koman sobast ve bir dekanir çömleği maasi. indir ve bir bakır kaplı pervaneli ip» ifk boyama kazanı ve bir kumaş boya teknesi ve bir paçavrr teknesi ve bir Obenmayer pamuk boya o makinesi hurda ve bir süzgeç sökülmüş derde'» ti tamir eski makine olup bu dairede mevcut makinelere 11160 lira kymet takdir edilmiş olup o transmlayonlar kayışlar için yüzde 7 zamia Oceman 12940 lira kıymet takdir edilmiştir. Beşinci yardımcı: Tesisat fabrikada orman 111 kuvvet takatinde ekseriyet le Selnmens marka 28 Osyonchron mü tenavip cereyanlı 220/380 voltluk gü yet iyi vaziyette elektrik motörü mev | cut olup kabloları ve tenvir tesisatile beraber 4000 lira kıymet takdir olun. | muştur. Buhar kazanı alev o borulu 85 metre ve 2 sathı teshinde teori'e siz ve su buhar terisatma da 2000 Ji. ra kıymet takdir olunmuştur. Ve yar. dımet tesisata bu tübaria © 6000 lira kıymet takdir edilmiş olup büllan ma kino aksama da ceman (48,420) lira Kıymet takdir olunarak makine aksa. raile mas fabrikaya ceman mlteha » #18. ehli vukuflar buzurle — 370050 lira kıymet takdir olunmuştur. Gayri menkulün Bududu: Sağ tars. fı çıkmaz sokak ve etrafı Mehmet namına if0z olunan mahal ve sol tas | rafı bostan sokağı yeni aralik iskele, | arka tarafı aharm menzil bahçesi ve Katrlatanı ve'ön tarafı bostan çıkma zile mahdut ve kayda nazaran da 11658 sira 20 parmaktan ibaret olan iki bostandır. Mataliea yapılan msste hası 9898 MM. olarık yukarda göste, rilmigtir. 1 — İşbu gayrimenkulün arttırma şartnamesi ILIS41 tarihinden itiba ren 980/5 No. tle İstinbul dördüncü icra dairesinin musyyen numarasın. da herkesin görebilmesi için açıktır. İlânda yazılı olanlardan farla maife mat almaz istiyenler, İşbu şartınma, ye ve dosya numarasile memuriyeti. mize mliracaat etmelidir. 2 — Artırmaya iştiraki için yakar da yazılı kıymetin yüzde 7,5 nisbetin de pey veya mfifi bakanım — teminat mektubu tevdi edilecektir. (Madde 124) ? — Ipotak sahibi slacaktılarla" di. er alâkadarların ve irtifak hakkı see ir olan iddlalarını işbu ilân tarihinden itibaren on beş gin İçinde evrakı müm bitelerile birlikte memüriyetimize bil. dirmeleri seap eder. Aksi halde hake ları tapız mletili ile'sabit * olmadıkça satış bedelinin paylaşmasndan hariç kaltriar, 4 — Gösterilen günde arttırmaya İştirak nöörler arttırma şartnamesini okumuş ve ilaumlu malümat — alış ve bunları tamamen kabul sd ve iti. bar olunürlar, 5 — Gayri menkul 271. 041 tarihin de Pazartesi günü anat 14 ten 18 ya kadar İstanbul dördüncü lera meprir: huğunda üç defa bağrıldıktar sonra en çok arttırana ihale edilir. o Ancak artürma bedeli zuhammen < bedelin yüzde 75 şini bulmaz ve satış istiyo. nin alacağma rüçhani olan diğer ve Iacaklılar bulumup da bedel bunların bu gayrimenkul ile temin edilmiş als, caklarınn mecmuundan fazlaya. çıke mazsa en çok arttıranın taahhüdü ba. ki kalmak üzere arttırma 10 gün dre ha temdit edilerek 6.2041 tarihinde perşembe günü mast (o 14 ten 16 ya Kadar İstanbul dördüncü icra mamur luğu odasında arttırma bedeli satış istiyenin alacağına rüçbanı olan diğer alacaklıların bu gayrimenkul We tas min edilmiş alacakları mecmuundan fazlaya çıkmak şartile en çok aritm rana ihale edilir, Böyle bir bedel elde edilemez ihale yapılmaz. — Ve satış talebi düşer, 6 — Gayrimenkul kendisine ihale olunan kimse (o derhal veya verileni mühlet içinde parayı vermezaa ihale kararı fesolunarak kendisinden eve vel en yükmek teklifte bulunan kimse arzetmiş olduğu bedelin almağa razı olursa ona, razi olmaz veym bulunmaz sa hemen 7 gün müddetle arttırmıe ya çıkardıp en çok arttırana (ihale edilir. İki ihale arasmdaki fark Ve gös gen günler için yüzde 5 ten beslp © lunacak faiz ve diğer zararlar ayrıci bükme hacet kalmakamın memüriye Gmizce alıcıdan tahsili olunur, (madde 133) 7 — Alrer arttırma bedeli haricire de olarak yalnız tapu ferağ haremi yirmi senelik vakıf taviz bedelini we Male karar pullarını vermiye meebr, dur, Müterakim veriler, benvinet we tani zifat ve tellâliye resminden mütevellit belelye rüsurnnu ve müterakim — Kakıf icaresi alıcıya ait olmayıp arttırma bedelinden tenzil olünur, İşbu gayri menkul yukarda gösterilen tarihte İK tanbul dördünet icra memurluğu oda” #nda. işbu ilân ve gösterilen arttırms şarinnmesi dalresinde satılacağı 107 olunur.