January 13, 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

January 13, 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

Mim. SON HAVADİiISLER KANUN 1941. —— PAZARTI Yazı işleri Te me ihtiyatsız Sözler Malyanlar ir,, diyorlar, İngilizlerin zaferi bir racağına biz de inan Çünkü Tunustan öleye ge “düşmanm zaferi İğ duracak ve İğ ri imkânsızdır. İtalyanlar kendi siralarmı beyhude obekliyecek. lerdir gibi görünüyor. PA Yazan: Hüseyin Cahit Yalçın TALYAN gazeteleri Bardi. ya mağlübiyelini İlslyan olkârmımumiyesine mazur göster. mek için ellerinden gelen geyreti yapıyorlar, Bunu tabli görmek lâ. xndır, Harp içinde bir hü. bir mağlübiyete uğ” rayınca, (o bunun O vahametini ilân etmez; mümlüin olduğu ka- dar tevil bakar, Fakat bu müna, sebetle dermeyan edile mütalca. lar her türlü akıl ve mizatık hu dutinrr haricino çıkarsa uzaktan ahvali seyredenlerin bu halden bir kümet takım münâlar çıkarmaları da 70- ruridir, İtalyan neşriyatmdan bi. zim çıkardığımız mâna İse halleri, | hin pek perişan olduğundan ve ba | perişanlık yüzünden ne söyliye ceklerini — saşırdıklarndan Mharet- tir, İtalyanlar, © “düşmanm zaferi mutlak bir yerde duracak ve Sı. Ya bize gelöcektir,, diyorlar. İvgi, Yzlerin zaferi bir yerde duracağı” Alman askerlerinin girmesine Sovyet Rusya muvafakat etmiş değildir Tas ajansı diyor ki: Eğer Bulyaristan- da Alman askeri varsa... Bu bizim muvafakat ve malümatımiız vssep00tesmazr 10000000 0040000004040100 0000000200884 | vukubulmuştur. Londra, 1$ (A4.4.) — BBC.: Moskova radyosu, dün 'Tass ajansının şu tekzibini neşret, miştir: Son günlerde ccedi gi ge, | menba. ölürak * Bulgar mahfilerini AR ha, ma Üz de inaniyoruz. Çünkü Tu- | berlerde Alman askerlerinin Bul bastan öteyo geçmeleri imkânsir. dir, İtalyanlar kendi sıralarını bey. hude bekliycceklerdir gibi görünü. Yor. Onlar bu ümütlerini haklı gös- | termek için a kuvetlerinin kıs ww külisş henüz Grazyaninin elim, dedir, Asker ve miihimmaiça ihti. yatlarmız boldur, diyorlar, İşi; belki bu teminatina İlalyuda bir tılkdar insan © aldanır ve bekler, Fakat yarm Tobruk, Derhe, Bin- Basi ilâh, birer birer düşünce bu sözlerin nekadar ihtiyatsmen söy. Tenmiş oldağu, göze çarpıhıyacak m1? O zaman, hani İiwvetlerinizin kısmı külüsi daruyordu, mühimnia, tiz ve İhtiyatmm boldu, neden mağlâb oldünuz” denilirse İtalyan gareteleri'çok küçük mevkide kal mıyacaklar mr? Fakat İtalyan gazetelerinin neş. riystı dikkatle okunursa kendile, rinde galebe ümidinin hakikaten mahvolmuş olduğu güze çarpar. Şu sözlerine bir dikkat ediniz: “Biz münferit bir harp yapalıyo- ruz; Almanya İle birlikte müşte, rek bir harp “yapıyoruz. “İtalya müşterek gayeye büyük hizmet, Mrde bulunmuştur. Netice harbin hayeti umumiyesindedir, vo bu he- #lee mikverin zaferi oldeaktır.,, Asrkoa görülüyor ki İtalyanm bütün zafer ümitleri Almanyanın galebesino hağkı kalmıştır. 'Mün. Yeri bir harp yapmıyoruz” deme. min başka bir mânası yoktur. “E- vet, biz İtalyanlar mağlüb olduk. Galebo ümidini de kazbellik. Fa, | kat müttefiklerimiz var, Onlar ga, Tebe edecekler, biz de bunu müs- terek bir zafer bilerek Hühar e, deceğiz,, denilmiş olsaydı, yine ay. Mİ mâna ifade edilmiş olurdu. Dünyalara sığamıyan, xölnan 2â- man bütün dünyayı harp avazele, ri içinde bırakan mağrur faşizm için bu sukut, ba tevağa ne nir bir hakikat vo haris, macera *€ ver devletler için ne büyük bir dersi İ garistana geldiğini ve gelmekte bulunduğunu ve bunun da Sov, yet Rusyanın malümat ve mu, vafakati ile vuku bulduğunu ve Bulgir hükümetinin Alman as. kerlerinin Bulgaristana girme. sine dair sorduğu Suale, Sovyet Rusyanın muvafakat cevabi verdiğini yazmışlardır. (Devamı 4 üneilde) Bulgar Başvekilinin nutku: Hiç bir ecnebi menfaat bizi sevk ve. idare etmemelidir Bulgaristan Muahedelerin sull yoliyle tadiline taraltardır Bulgarlar nasyonal - Sosyalist, Komünist ve ya Lejyoner bir devlet kurmak arzusunda değildirler OY'azısı 4 üneüde) bir rol oynamak hulyasıma ebediy. yeu veda etmiş demektir, Bir fik, Ya anlatıyorlardı, Almanlara sor- muğlar, galebe oltiğiniz zaman İ, İalyanlara nereleri vereceksiniz? demişler, Onlar ön şü ccvabı Yer. mişler: “Kiliç kuvveti e zaptet- tikleri yerlerin hepsi İtalyanlara | kalaraktır.,, Bunün türkçe kısmen İ Madesi: “İtalyanlar “hava alacak. Bagtin kendi başıma hiçbir iş be. * rindekinden birçoğunu da üste ve eeremiyeceğini böyle itiraf eden bir İtalya artık dünya siyasetinde | receklerdiri Hüseyin Cahit YALÇIN haricinde | j yeyatağından taştığı bildirilen bir toplantı İNGİLİZ ORTA Londra, 13 (A.A) <- Rüyter Ajan” #1 bildiriyor: Orta şarktaki İngiliz başkumandan lığı. müşakmilleri volan ” Cenerai Marasnl Corgvali “İle hava” vis Mare” gali Etrahurst, İngiliz — Türk müz hedesinin * imaşsınganberi * yukubak makta ölan yutad noktalnazar taat si içla yârm Ankaraya muvümidt « deceklerdir. Akdiniz filosu başku, şaandanlığının hususi mmürnşasili clan Amiral Sir Hovard Kelly görüşmeler” de hazır bulunacaktır. Bu konferans, Fransa, muharip va” Ziyetinden çıktığındanberi ilk topian- #& olması enisteme olmak üzere, bu. (Devamı-4 üncüde) Hâdiselerin Tetsiri Bulgar Başvekilinin nutku Neden italyan Ajansından alındı? Yazan: HASAN KUMÇAYI NADOLU (Ajanı Tulgar Başveklli Profesör Filof'un Rusçukta söylediği nutku Stefani Ajasmdan almış, Tabii olârak ğü şekildedir. Halbuki Solya ras, yosunu dinliyenler Stefani ajansı: nim yaptığı bu hülüss ile notkun Aslı arasında büyük bir fark oldu, an gördüler, Bulgar Başvekil küçük bir devlet olan Bulgarisis. nm revizyonist olmakla o beraber Avrupa harbine karışmak İsteme- Libya cephesinde Tobruk etrafında ingiliz çemberi daralıyor Tunustaki italyanlar İngilizlerin Tunus hududuna kadar gelmeleri ihtimalile Endişeye düşmüşler Roma radyosu onları sakin olmağa davet €diyor (Yazımı & üneüde) dlğini, bundan başka Bulçar mille, tinin kendi Hiirriyötine ve istikiğ. line bağlı “bulunduğunü, ba” hürri- Yet vo bstikliâli icabında müdafaa sileceğini söylediği halde İtalyan Ajansr. bu mühim noktaları tama, 7 meskit “geçmiştir. Bu su. mutkun mahiyeti değişmiştir. İtalyaya taallük eğen işleri Btö- fani ajanemdan almak tabiidir. Fakat bizim bildiğimiz Balgarista. bın da kendine göre bir ajansı vardır, Bulgar ajansı Bulgar bağ. vekilinin nutkunu Anadolu ajansı- ta vermekte gecikmiş olabilir, Bu takdirde bir iki Türk Enzotesi ta, rafından, yapıldığı, gibi “ bu mufku Sofya radyosundan almak daha doğra olurdu. Böyle yapılmış ol, saydı birçok Türk gazeteleri Bul gar ha$vekilinin nutkunu mihver, cilerin boşuna gitmiyecek yerleri, ni bertaraf ettikten sonra meşre- den Stefani ajansının propaganda dolabma düşürülmenilş olurdu. HASAN KUMÇAYI Yağmur Antakya, 12 (A.A) <- Bir Bafta, dnnberi fasrlasız bir surette yiddetle yağın yağmurlar bir felâket halini almış, defne şelalelerindeki şehir sa yu depomunu tahrip etmiş, değirmen Teri yıkarak ağaçları söküp (götür müştür. Bu yüzden şehir dündenberi susuzdur. Bundan başka Antakya , Yayindağ gosasini do mular © basmız, köprüler yılılmiş, o münakelt dar, muştur. Asi mehri demirköprü ciğür rında yatağından çıkarak bir çok “e kilmiş tarlaları istilâ etmiştir. İnsan vo hayvansa telefat ve maddi sarap büyüktür. Yağmus devam etmektedir. Aadolu ağansmini verdiği haber, bilhasen (insan ve hayvanca telefat ve maddi | zararın büyük olduğu hakkında. ki kısım, gehrimizde merak ve (Devamı 4 üneüde) yukarığa # mize beyanatı Hataydaki tuğyan felâketinde insanca zayiat yoktur bu sabah dindi sular çekiliyor Bu «ahah gezplemize beymen bulmaa Hatay velisi Şiki Sökmenser Yeni bütçe üç yüz milyonu bulacak Ufak derecöli memurların maaşlarına zam imkânları araştırılıyor Ankaradan verilen malümata göre, vekâletler 1941 malt yıl bütçesi üzerinde hazırlıklara başlamışlardır. Maliye Vekâleti, yeni sene bütçesinde yapılması, nr lüzumlu gördükleri değişik, liklerie istedikleri, tahsisatı bil, dirmelerini vekâletlerden iste miştir. Yeni bütçeninİ martta Bü, yük Millet Meclisine verilmesine çalışılacaktır. Devlet tahsilâtı dihya vaziyetine tağmen mun, tazaman yükselmekte olduğun. darı fevkalâde tahsisat bariç ol. mak üzere yeni bütçenin 300 milyonu bulacağı tahmin edil, mektedir. “Asli'maaşı 10 , 30 lira arasm. ia bulunan maaşlarm birer de, Hadiseler TARIH KADİRCAN KAFLI Gazetemizde kergün bu başlık altında bir fıkra yazmağa başlamıştır rece yükseltilmesi - bütçede dört küsur milyon lira bir fazlalığı mucip olacağı. söylenilmeletedir. Arnavutluk cephesinde Şimal cephe- sinde büyük bir muharebe başladı Elbâsan istikametinde Yunanlılar Garvani'yi işgal ettile, Moskopolis mıntakasın- da da bir köy işgal edildi Atina, 12 (A.A.) — Dün ak şam neşredilen 77 hunaralı tes- mi tebliğ: Mahdut mikyasta mevzii te mizleme harekâtı vuku buldu 100 esir ve mebzul: miktardâ ganimet ele geçirdik. Bu gani met arasında 8i milimetfelik 10 havan topu, bir çok mitral. yöz ve otomatik tüfek wardır. (Devamir 4 nede) *