13 Ocak 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

13 Ocak 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

| i i i | 13 İKİNCİKANUN — 7941 AKŞAM POSTASI Sahibi v4 Nağriyat Müdürü Masan Rasim Us İDARE EVİ: istzbd hakarı satisi | Pa e an ÇİM akya rem meki ER Hâdiseler Ve Tarih BADOGLİYO- OSMAN PAŞA İtalya hakkındaki son haber. lere göre devlet veisi Musolini ile mareşal Badogliyo arasında ihtilâf mevcut olduğu anlaşılı. yor. Eğer yazılanlar doğru ise İl Badogliyo Arnavutluğa gilmiş, | orada daha fazla mukavemetin imkânsızlığını görmüş; tahliye edilmesi fikrinde bulunmuştur. Esasen bu tanınmış asker öle, derfberi faşizmi hazmedemiyor. mus. Bunun üzerine azledilmiş, | hattâ vatanhaini ilân edilmiş. Her ne sebeple'olursa olsun | devlet adamlarile kumandanlar arasmdaki ihtilâflar memleket | ve milletin aleyhine olur. Tarih. | te bir çok misalleri vardır. Hü, kümdarlarm en mühim vazife, leri de bu gibi ihtilâfları önle. mek, doğuracağı fena reticeler. den vatanı korumaktır. 1569 da Mısır valisi Sinan paşa serasker Lala Mustafa pa. şa İle Beylerbeyi Özdemir oğlu Osman paşayı çekememiş; İs. tanbula mektuplar ların bir çok entrika ve iht larından bahsetmişti Burunsuz diye meşhur olan Çavuşbası ve | Yedi çavuş bir fermanla Mısırı gönderildi, Mustafa pasanm İs. tanbula dönmesi emrolundu. Os, man paşa da hemen Yemen Beylerbeyliği vazifesine gitmez. $e idam olunacaktı. Cellât ora. va vardığı zaman Osman pasa gitmiş bulunuyordu. Sinan paşa aynı zamanda A. rabistan oseferine gönderildi; elinde icabında doldurulmak fi. Zere boş fermanlar vardı. Bey. Jerbeyliği Osman peşadan aldı; #alim bir adam olan Ros Hasan Paşayı tayin etti, Osman paşa kelleyi kurtarmak için dağlar. dan ve ç , si geçti, İstan. bula geldi. Sinan pasanm tara, © İmi tutan Sokullu Mehmet pa. şa ne Mustafa paşayı ne de Osman paşayı mahvedebilmişti. Mustafa paşa İstanbula gelince hapsolundu; lâkin vaktiyle o. nun sayesinde saltanata geçmiş Kadircan Kaflı (Devamı 4 üncüde) Onun ölümünün derin acısını Mâ, al.renkli şarapların rüyasmda u yuşturmağa çalışan İyi ve ince ruh lu babum da Hhtizarın: titrek elin. de tuttuğu son bir kadeh şarapla ülerek geçerken, beni sevgili dos tunun himayesine sığındırarak gü. ler görleri ebedi rüyasma daldı. Varmı yoğunu sadık ellerine teslim ettiği iki emektar uşağı mızla, dindar ve manevi inanişli dadrm babamın etrafinda sevgi ve #ipanyşla ürperen nemli bakışlarla dolaşırlar ve ona aralarında evli- ya derlerdi, Annemin genç ölü, münden sonra o babamm erdiğine hülkkmetmişlerdi, Hele son hâdise bu imanı büsbütün kuvvetlenir. . mişti, Babam, öldüğü gecenin ari, fesinde sevgili dostunu karşısına alarak dalın derin, daha manevi bakan güler gözlerini onun gözle ine daldırarak: — Bu akşam Fuzulinin, Nedi . min, Hayyamm, Şeyhin ruhların davet ediyorum, Bana eşsiz bir a. venk, misli görülmemiş bir bezmi i bilhassa İtalyanın ani clarak yı. İtalyanın bu harpteki rolü Berline göre İngiliz kuvvetlerini oyalamak için Kendisıni feda etn.ek- ten ibarettir! Lonüra, 12 (4.A.) — Naziler | tarafmdan yapılan tefsirlerden Almanyanın İtalyaya ne mak, | satla yardım ettiği anlaşılmak. İ tadır. Bu tefsirlere göre yardım | kılmasına mani olmak ve İng iz adalarma karşı yapılması İ derpis edilen harekâtı kolaylaş, tırmak mâksadile İngiliz kuv, vetlerinin mümkün olduğu ka. dar çok Afrikada kalmalarını temin etmek imidile yapılmak, tadır. Almanya bu suretle İtal, yaya düşen yegâne rolün kendi. sini (eda etmekten ibaret bulun. duğunu itiraf etmektedir. Ayni itiraf, Üçlü paktın Berlinde im, zası esnasında Varı resmi nazi mahfillerinde de isitilmişti. Bu mahfellerde Amerikanın İngiltereye yardım ermesinin ö, nüne geçmek İçin Japonyanm Amerikaya ilânharp (etmesi lâzımgeldiği açıkça beyan edil. mekte idi. Japorvanım mı müca, delede ezilmesir2 - bir mahzur görülmemekte idi. “Das Reich” isimli mecmunda Dr. Göbels, İngiltere Basvekili Çörçile şiddetle hilcum ederek onu İtalya ile Almanyanın ara. sini açmak istemekle itham et. mekte idi, Bu mecmuada çıkan diğer bir makalede halihazırda. ki atalet şu gekilde izah edil, mektedi: “İngilterenin İtalyaya laar. Tuzu ancak Almanya İngiliz a. dasına nihai darbevi indirme, den evvel İngilizler İtalyayı harp harici brrakmağa muvaf. fak oldukları takğirde ehemmi. yeti haizdir. Voelkiseher Beöbacnter geze, tesi, bu sükünet devresine “ya, ratıcr” vasfını verdikten sonra Akdenizin İngiltere imparator. luğu için hayati bir ehemmiyeti olduğuna dair serdettiği mutale. alariz oAlmanyanın O İtalyaya yardımınm manasmı gizlemeğe çalışmaktadır. Alman propagandası şimdiki ataleti, kış mevsiminin güçlük. lerine atfetmekte ve yakmda kati muvaffakıyetler kazanıla, | cağını vaadeylemektedir. — e —— Romanyada mahküm olan askerler Bükreş, 12 (4-A4.) — Röyter: Bir çok asker, itaatsizlikten dolayı üç seneden beş seneye e hapse mahküm edilmiş. Tr. . İbrail polis müdürü, “halka görülmemiş zulüm” yaptığın. dan dolayı başvekil general An. imiz tarafından azledilmiş, ir, Amerika ile Ingiltere arasında Yeni bir | anlasma Ingiliz müstemlekele- rinde kurulacak Amerikan üslerinin yerleri kararlaştırıldı. | Vaşingten, 1? (A,A,) — Harici ye nazırı B. Hull, dün nktam, be- | yanstia bulunarak batı yarım kü, resinde bulunan İngiliz müstemle- kelerinde Amerika tarafmdan in- şa eğilecek olan sekiz bava ve de- , niz Üselinün yerleri hakkında Ame, rika ile İngiltere arasında nnlaş- ma hasıl olduğunu bildirmiştir Harisiye nezareti erkânı Ameri- kan heyetinin 99 sene müddetle bedelsiz olarak kira mukaveleleri imza edeceğin bildirmişlerdir... | ».. | Londra, 1? (A,A,) — Müstemle. | kât nezeretinin bildirdiğine göre, Trinidad adasmda o Amerikaldarın kuracakları deniz ve hava üsleri, nin yerleri hakkmda bir anlaşma yapılmıstır, Adanm şimalt garbisinde bir de- niz üssü için 11 karelik bir mıntaka, adanm ortasmda başlıca hava üsleri için 11 mil karelik bir mıntaka ve nihayet ndanm baska bir tarafımda rıhtımlar ve yardımcı tavvare meydanları içir küçük bir yer ayrılmıştır. | | Nevyork. AZ LAA,) Hudson motör kumpanyam, Detrolt civarında bir tophaneyi işletmek üzere Amerika tahriyesile bir mukavele yapmuştar, Fabrikanm iaşası 18 milyon dolara çı kaçaktır. * Bern, OZ (A.A — Dün gece Cenevre şehrini» beş defa bavn teb. Mye işareti verlimiştir. Hüviyeti meç bul tâyyareler kafile halide © garp istikametinde uçmuşlardır. * Yeni Delhi, 12 (A.A) — Hind'or dusu umum! karargahmın yüksek rüt bell sibaylarıncsın biri dün radyoda beyanatta bulunarak 1941 senesi zar. tında Hind ordusumun yetişmiş ve tam teehizatr 500.000 mevcutlu olacağını siylemiştir. * Miami, 12 (ALA. — Florian vala sinin daveti üzerine Amerikan hava kuvvetlerinin senelik manevrnlarında hazır bulunmak üzere Vindsür dükt dün tayyare ile Miamiyo © gelmiş ve akşama doğru göne tayyare ile Ham kamasyı dönmüştür. * Londra, OZ (A.A) — Müstakil Belçika ajansının bildirdiğine — yöre Belçika müstemiekât nazır, O Belçi. ka kongosu Kıtalarınm yakında Afre kadaki barekAta İştirak edeceklerin! Gotem. burgda yeni bir Feribotun © ingasmna başlanmıştır. 4€ senedenberi işlermeke te ulan eskisi 4 milyondan fazla yok cu taşmmıştı. Veni feribot, 29 metre | uzuntuğunda olkcak ve 1300 yolcu tra | gyabilecektir * Helsinki 17 (A.A) — Mühkeme, Fin . Sovyet “sulh ve dastluk,, censi yetinin feshine karar vermiştir. Bu nim sebebi, ba semiystin ismine rafe| Dr. Gübelse göre Almanya yeni bir taarruz hazırlıyor Karpatlara doğru Bohemyada asker sevkıyatı yapılıyor Mivdekd, 12 ÇA.) — AC gaze tesinin Berlin muhabirinin bildirdiği. ne göre, Göbals ecnebi gazeter bir teplantımmadn gazete muhabirleri ne gelsek Alman tsarrizunu şu we lerle haber vermiştir Ns saman ne de tarih zikretmiye rum, Fakat şunu kati oiarat söyliye yin ki Almanya yeni bir taarruz der. si ve Alman kuvvetlerinin yeni bir teaahürürü hazırlıyor, Öyle bir ders ki bunu niç kırma unutmıyacaklır.., > Alman hududu, 12 (A.A) — Afi Bohemya himaye idaresi toprakla nı dahilinde asker ve malzeme sevki, yalının kesafet peyda ettiği öğremii mektedir. Münih -Prag—linz, Slovakya bu- dudu - Münih — Prax hatlarile kar patları doğru Bohemyanm şimalinden xeçen hat hemen kimiler nakeri nak. Yyata tahsis edimiştir. e Hindiçinide harp Siyam kuvvetleri Kamboça gırdiler Fakat Fransızlar tarafından pskürtüldüler rinin Tokyo, 12 (A.A.) — Hanoi. | den gelen haberlere göre, Cam, bodgede Pailin'e girmiş olan Si. yamlı kuvvetler Fransızlar ta, rafından tardedilmiştir. SİYAM TEBLİĞİ Bangkok, 18 (4.A4.) — Siyam başkumandanlığnm tebliği: Siyam kuvvetleri Cambodge'a girmişlerdir. Mekong İlzerinde hudut boyunca evvelisi gün baş. liyan top ateşi dün de devam et, miştir. 11 Siyam bomba tayyaresi, Hindiçinide Sienrops'a, Fransız, larm evvelki gece bombardıman teşebüslerine karşılık olmak üze re bir akın yapmışlardır. 3 Fran 83 tayyaresi alevler içinde dü. sürülmüş ve diğer bir çok tay, yare de yerde hasara uğratıl. mış veya tahrip edilmiştir. yam tayyareleri tarafından di. ger müteaddit yerlere de taar, ruzlar yapılmı: Dün gece Büngkokda vesair vilâyet şehirlerinde ıştkları ka, rarima İlân olunmuştur. BE gm * Tokyo, 18 (A.A) — Stefani Hoş gazâtesi Vıadivostokdan o Uzak şerka çok mik'urda yahudi geldiğini i da lık hücresi cevap verebiliriz...,, rem Mesut bir İzdivacın müstakbel / semereleri ve bilhassa çocuk veri. mi bakımından tâbi olduğu sarila- rm en mühimmi gerek babada bu- hahk, gerekse anada analık kabili. yetinin mevcut bulunmasıdır. Wer İnsan ve hattâ her canlı mahlük, rüşeymi teşekkülü itibariyle yarı ! baba ve yarı ana hieresinin birleş- mesiyle kadın tenasül uzvu dahi- linde seşvünema bulmıya başlıyan tam bir höcrenin mahsulödür, Bu hücre sıra ile ruşeym, daha sonra #amanında doğmıya namzet ve bir nevzat olacak ve istikbalin işçisini, memurunu, öğretmenini, ülimini, | Kumandanın olduğu kadar, cemi. | yet düşmanlarını ve katillerini teş- İ kil edereztir, O halde gerek erkek ” husyesinin ifraz ettiği ve halkım tohum manasiyle andığı ufak meni bayvancığı Çmenevi höveyn) ve | gereke kadın yumurtalıklarının çı. | kardığı yumurtseıklarn sağlam, nesil vücuda zetirmiye etverişli ve cinsi münasebetler arasmda birle- şebilir bir kabiliyeti. olması lea- betmektedir. Bir erkeğin muaye. nesi karşısında bu meselenin halli, kadında okluğuna nazaran çok da- ha kolaydır, Çünkü kuvvetli ve genç bir erkek dilediği anda mil- yonlarca babalık hileresi yani me. ni hayvanesğı çıkarabilir; halbuki ananm yumurtalık hücreleri hem çok daha nadirdir ve aynı zaman. da her zaman ve irade İle dökü. lemez, hücrelerini kimse göremez, Erkeğin bir santimetre mikâp me- nisinde 120 den 600 milyona kadar hücre olabilir ve hurdebin alında taze müstahzar halinde muayene edilen bu mayide hayattar ve Hkaha elverişli hücreler hakkm- da bir fikir almak kabildir, 1677 de Ham namını taşıyan hayatiyatçı bir âlim tarafmdan ilk defa mikroskop altmda hareketi keşfedilen meni hücresi yani hüveynimenevi (Sper matozoon) un bugün dahi tam ma- Basiyle nitisacım bilmiyoruz. Aynen kanın bir milimetre mikâ. bmda kırmızı yuvarlaklarını saydı- Emir gibi, mikroskop altımda me- nevi hayvancığını mütalea etmekle de erkeğin akameti hakkmda bir fikir verebiliriz, Fakat menevi hayvancık o müs- takbel çocuğun ancak yarısını taşı- dığı elhetle halledilecek bir mesele man iki memleket aasmmnki iyi müs İ yazmaktadır. Vildivostokda © birçok | karsısındayım. Birçok şıklar mev- nsğebetleri (NA! etmiş olmasıdır. yahudiler yola çıkmak tzeedirler, NE ZI tarb hazırla! Ve beni yolcu yap artık?,.. - demişti . Ben bu istek. ten yalnız tanbur, yalnız gazel, yalnız şarab anlamıştım... Fakat onun dostu bunun manasını söze, rek, köyün İmamını ve yalı kom, şularmdan birkaç tanışığı da da vet etmişti, Yalınm salonu o ak. şam üstü mumlar ve büyük lâm, balarir aydınlanmış, büyük avi - senin altma uzun ve çiçekli bir sofra kurulmuştu. Benim sırtıma ilk defa, uzun, beyaz ipekten bir #lbise giydirmişler, başıma İnce beyaz tüller takmışlardr, Bu ga . rip hazırlığa şaşmakla berber, parlak teller, ince küme küme tül ler içinde kendimi çok beğen . miştim. Dadrma ba hasırlığın #- Üreğil Yazan: NEZİHE MUHİDDİN bebini sordum, O, gözleri nenili beni kucaklıyarak: — Evleniyorsun artık, baban böyle istiyor , diye huçkırmıştı. Beyaz sarıklı, beyaz sakalı i, .mam çilli beyaz ellerini kaldıra - cak ağır ağır dursın: mmıidanir . ken bütün, eller göke (kalkmıştı. Geniş topsilerin üstünde piril pi cil parlıyan billür kadehlerle ger- betler dağıldı, Ve herkes sofraya oturdu. Sessizlik içinde yenen Ye, mekten sonra herkes dağılarak, eski yalı gene loş ve hazin *8ix. üğma daldı, Babamm sadık arka- daşı siyak ve yeni bir elbise için. de incelmiş görünen vücudu İle kapmın önüne gelerek, şakaklar. na asii bir genişlik veten hafif ağarmış saçları ve cana yakın se- vimli ve kibar gülüşüyle beni ko. tuna aldı, Bir kadm eli gibi yu . muşak nemli, beyaz eli, elimi tu tarken onu hep müşfik, candan vir dost gibi kabul etmiştim, Sis. Ii, henüz inkişaf etmemiş gene kızlık hulyalarımın içime esen ve sevgili diye resmettiği genç por tre bu dost yüzü değil,.. Avucuna elimi rüyalarımda, aşkın heyeca siyle teslim ettiğim el, bu yumu şak nemli beyaz el değildi! Baksmın odasına girdiğimiz za. man o bir şarap okadehinin kızı) balyasma dalgındı. Bizi karşısm - da görünce gözlerini kaldırdı, O bakişmi hiç unutamıyacağım!.. Ne mes'ut, ne rahat, ne İçten bir se, zwubahistir: Beni sağma, sevgili arkadaşmı soluna aldı, Uzun bir zaman öy | le sessiz olurduk... Sonra ilâhile-* şen sönük bir sesle; — Bana son arabi o susunuz! . dedi , Ben küçük bir billür kı dehi doldururken içimi ezen gizli bir matemle gözlerimden yaşlar akıyordu... Uzattığım kadehi bir hamlede içerek ona: — Sen de , dedi - sende kadeh sun”, O da titrek elleriyle bögalttık , tan sonra tekrar uzattığı, kadehi doldurdu, Babam onu mumyalaşan Mine aldı, içine baktı, baktı, Fa, kat İçmeden tepsinin üstüne bı takarak ellerini ellefimize vurdu. Gözleri mastwn çocuk güzleri gibi gülümsüyordu. Daha solmuş, da . ha sönmüş, saçlarınm bulutu da , ha beyazlanmış gibiydi. Göz be , beklerinde derinden bir Obümma parlıyordu. Başka bir âlemden ge- len sesiyle: bir (Devamı var) gray NAAR SANA AAA AAA, İzdivaç Meseleleri vi Hekime göre ideal izdivaç ve şartları “Bir erkek dilediği anda mulyonlarca baba- çıkarabilir; halbuki ananın yumur- talık hücrelerini kimse göremez; o halde baba olabilir miyim? sualine karşı daha ere kolaylıkla Yazan: Dr, RASIM ADASAL 1 — Menide hiç hayaltar hüsre yoktur. 2 — Mayattar veya ölü biç bir hilereye tesadüf edilmez. 3 — Mevcut olan hücreler ölü- dür. 4 — Hücre meventtur, miktarları çok azdır. 3 — Hücreler zayıftır, harekâtı cansızdır; hayatiyetleri azdır. İste bu müsbet hayati görüşlere göre hem tam akamet ve hem de müstakbel çocuğun hayatı hakkım. da aydınlatabiliriz, Fakat bir şah- sın meni mayiiyle dışarıya döktü- ğü bütün hayvancıklar -— mikros- kop altında bir başı ve bir kuyrü- Zu olan ve hareket eden bir şekil. de görünür — yumurtalık ifraz o- lan ana hücreleriyle buluşup ilkah olabilir mi?,, Hayatiyetinin, sah kabiliyetinin çok ehemmiyeti var- dır. Doğduktan sonra ölen çocuk. larm, irk zaafiyetinin mekanizma- ları arasında bunun rolü çok fazla- dır. Normal cinsi münasebette dö. külen meni hayvancıklarının yüzde sekseni şekiles normal ve biribirine müşabihtir; kadm yumurtaların döküldüğü yere doğru İmelzabiyle (fiziyolojik sexeappejl) ilkah vaki olur, Kadının tenasül uzvu dahilin. deki bu fiziyolojik ve gal sevgi ve kortizanlığınm mekanizması, bu sa. — tarlarm mevzuu değildir; ancak ka- dm yumurtası ile erkek weni hüe- resi arasmda elektrik hamulesi ba- kımından bir zıldiyet olduğunu söy Temekle iktifa edelim, Menfi hamulesi olan Huveyn me. nevi, müsbet bamuleli olan kutba, yani yumurlaya tevcih eder ve bin- leree meni hücresi arasmda ancak bir tanesi bir yumurtacık tarafım. dan güler yüz görür, harimine 60. kularak ilkah ile müsatkbel bir in- «an iskeleti kurulmuş olur, Kadmm yumurtası hakkında, erkekte oldu. ğu gibi, basit bir munyene ile bir hüküm verilemez; çünkü amalığın yezüne mısdakı aybeşı kanıdır. Muamafih yumurtalıkları normal, aybasları muntazam, çocuğa Ana rahminden dünyama doğru yol veren havsalası tabli genişlikte 0- lan bir kadın yakini bir ihtimal ile (ana) olmak etiketini taşır, Fakat şunu da unutmıyalım ki cinsi münasebetlerin vasıta ve s8- haları olan tenasii! uzuvlarının za hiri sağlamlığını rağmen, cinsi te- şevvüsleri mucip olabilen diğer mühim guddeler de vücutta mev cuttur; ve bunlar kana döktükle- ri ve Hormon dediğimiz maddeler husyelere ve bilhassa bü yumurta. lıkları tesir ederler, Dimağm kai- desi ortasında nihayet bir nohut hacminde bulunan o (İpofiz gudde) cinsi fonksiyonla çok alâkadardır: ve bunun bazı hastalıklarında ge rek erkekte ademi iktidar ve gerek kadında akamet görülür, Rinmen- aleyh müstakbel öve ve zevcenin einsi kabiliyetleri araştırılırken te. nasil uzuvları haricinde cinsiyetle münasebettar olan diğer vücut gwddelerini gözden o geçirmelidir. Çünkü bunlardan, birisinde bulu nzı bir teşevvüş, erkeklik ve ka dlmlfk ruhunu, yani hakiki ask il casını ve meyelânmı bozacak ka- dar önemlidir; halbuki bundan son. raki müsahabermizde göreceğimiz gibi, mesut ve ideal İzdivaçta ruhi anlaşma esastır, Dr. RASİM ADASAL fakat (*) Bu seri makalenin birinelei #8, fkincisi 30 birincikânun 1940, tçünele *0 1, 4 üncüsü 5, 5 incisi 11 iktnetkd, Bun LI nlaha anımızda çikmistir.