24 Mart 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

24 Mart 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

HABER — sierm posran. MWENT — vay - ———ş— & İDoğumunun 100 ncü yıldönümü ni koyamadık karileri- mizden özür dileriz (Bu sürümde okuyueukurmiz ga zetemiz. yanındaki — kuponin birlikte gönderreekirri EVLENME TEKLİVLERI, 15 AKA MA, is 5 ALIM, z SATIM ti haiz ılmyan parasız Besrolunur EFvlenmi tekliileri: öö. &, Doy vir n hayatımdan boçlunsa doğru, vücut ve gehrece ye kışıki: (Olsan bilen ) sıhhat, Ni fakat parasız hir b enes resimlerini "5 arayanlar * Evvtlee bir şirkette ve piyangu gişelerinde çalışan teerji bir genç yazıhanelerde iş aramaktadır. Arzu sienier Beyoğlu Ağahamam &t mulia. ra birinci katta (J.P) ye mürncnat ve debilirler. Lisenin 10 uncu sınıfına dovali & diyorum Öğleden soura boş kalan 2.4 süztimde çalışmak istiyorum. 9 sene romense tahsilim vardır ve romence, Ti çek iyi bilkyonum. Romence ders verebilirim. #lhkalı müesseselerde ça Işahilir ve aynı zamanda tercüman. Mk 14 yapabilirim.,, İstiyenler gazete. #inde (N » 107. Ziya) remzine mek, tupiı müracaat edebilirler, * 25 yaşımdayım, Askerlik vazifemi yeni bilirdim. Tahsilim arta Üçe Oka dardır. Munmeteye Aşinayım. Eski ye. Bi yazıları fevkalâde okur © yazarım. Herhangi bir mücamsede vazife almak #etiyorum. İstiyenlerin o Zonguldakta halk fırkası kütüphane memuru Bay Nuri (H.Ç) remalne süratle yanında mürmezatları, * 35 yaşındayım. Bundan evvel döviz * Ortamektep mezunuyum, 48 yaşın dayim Askerlikle bir dişiğim yoktur Keki rarfleri mükemmelen Okur Yaza rim. Dwhtilo da bilirim. Müesmeselerde kâlipti? istiyorum. Aza kanaat ede Fim. İekiilerin, B. K, rumuzuna tab #iren müracaatları, * Yen hamlerle mükemmelen duk. ten orta tahsilli tecrlibeli genç bir Türk bayan resmi, hususi daire ve müasseselerde iş aramaktadır. İht. yacı olanların Şehremini o Bdalkadım sokağı 1 numarada Iffet ndresine m9 raçaatları » 1837 vevellütlüyüm, seyi iyi de #eeade frmal ettim, Herhangi bir mü, türkiye vummuriye ZıRAAT Kuruluş tarıhı Arası Bankasından kumbara ve 50 dram bulunanlara senede & üns göre Ucramiye 4 sia 1000 Tirnlik 4,000 Virz & 0 m . 0. « ww . 10. “ m . 4. DİKKAT: İdem; işiniyetlere Yararıtye Ki nal Mar j rinde yer 1855. — sermayesi: İUUUUU,ULU Türk Lirası Şube ve Ajans adedi: 265. Zarat ve ticari her nev banka muameleleri. Para biriktirenlere 14.200 lira Peramiye veriyor. ndaki paralar bir sene içinde S0 Uradan aşağ tığ: takdirde 9, 20 Pazlamiyle verledeztir 1 amire, 11 Eyi), | Sidenmi. Her ig: kabul ederim. İstek | esssesde bir iş arıyorum. Taşraya da öler'n (Er Tamy rumumuna bildirme İ veri |. tayı, alevi Yazi kumama engel ol , sar, Den de dayatımı kazan <eturiyetindeyim, Herhangi #weeacde veyn yazhanede AA, 14 pabilirim. arzu edenlerin Er | Son Dakika gezetem vasıtasile (M.Ş | rumuzuna mÜFAaCmaT Dersler shvez bir fiyati rtyaziye ve Cizik ders * Ortamektep ve Hse talebelerine wri vermek is'iyen bir genç © vardır 5 Haber gazetesinde MMA rumuzünu müracaatları #luse mezunuyum, Almanyada mü- hendisi:k tahali gördüm. Istiyenlere evlerinde busust Almanca © ve türkçe dersleri vermek istiyorum. Arzu eden: lerin Haber gezeteri vasıtanile (A.M. $ .) rumuzuna müracaatları * lat. Üniversitesi kimya mühen- disiyim. Pisik . Kimya . Umumiri. yaziya derslerini (türkçe, o franarzcn) olarak veren tecrübeli © bir hocayım. Olgunluk « Devlet - Deneme imtihan. Marina hatırlanmak istiyenler (A Be Kur) remzine mektupla bildirsinler. Müteferrik 3 Yeni denecek kadar çok az kul. tanıtmış on tonluk bir otomatik pron ve bir beygir kuvvetinde yeni motörü bavi «lt tezgühi İle birlikte acele 560 Uiraya satılıktır Adreş Bayoğlu (o yerlimallar pazarı karşısında posta sokak No. 8 Sarkis, Satılık vini « Florya — Kalltarya asfalıı üzerinde baş oda, banyo vena, Ir.modern ihtiyaçları o karşılayacak bir şekilde 450 hastee mürabbal bir ar an üzerine inşa edilmiş bir vilât yedi bin trayn aatılrkter. İstiyenlerin göre mek ve görüşmek için yerine müra, caatları Aldırınız Aşağısa rumumarı yam sam © Kuyueularmaman AEMİRTME gelen mektupları tünrenanemizcen — Serge sakuktan öğleye Kalar veya sazı 17 ER Ni (e, 18) CAD.) (8.CB.) (Küçük) lâkyâr 24) 4D. 30) (AD. 122) (Şan) (GERÇEK) (Can) (Sadık) (sP.8 72) (Deniz 12) (Deniz 3091) (BP. 11) (KİŞMET) dAzra if) (ABC, KUR) (48 M2) (İH Y) (Gülseren 50) (Çidem) (Diken) (AL 2. Ü) SPRR) BANKASI Möaraz LASAPTUİ Veremedi en defs ekilecek kur'a Be aşağıda Yağrtalnce tır 100 ade 58 tirslik 54006 Hira 1 *— . m. . . 2 m , 11 Birineikinm tarihle, | kutlulanan ressam Ogüst Rönuar'ın Maceralarla Bundan bir müddet evvel Fran. sız sarat âlemi —içinde bulundu. ğu bütün müşkülâta rağmen— meşhur Fransız ressamlarından Oğüs: Ronuar'ın doğumunun yü- züncü yıldönümünü kutluladı. Ozüst Rönuar, Fransızların bin bir müskülâta göğüs gererek yeti şen kıymetli san'atkârlarından bi. ridir: 25 Şubat 1841 tarihinde Li. mojda doğmuştur. i Ozüst Rönuar henüz pek çocuk | denecek bir yaşta iken &ilesi ile İ birtükte Parise gelmiş ve Luvr'a İ yerleşmiş idi. Küçük Rönuar mek- hai gdlerken sık sik Luvr müze- J sine uğrar ve mektepte küçük det. terinin sayfalarını insan resimleri. ie doldururdu. Ogtst Rönuar on üç yaşıma gel- diği zaman ailesi tahsilini kâfi gördü ve para kazanması için ken disini topraktan oyuncaklar ya. Pan hir adamın yanına çırak ola. rak verdi, Rönuwar, burada küden mamul oyuncakları düz bir renge boyayordu. İşte bu şekilde Rönu- ar Ogüst ilk resim çıraklığına bas- Tadı. Boyadığı oyuncaklardan düzü. ne başma beş para âlryordu. Dönuar yavaş yavaş bu saha. da terakki etti ve bir müddet son- ra patronu Mari Antuvanet'in kü- çük büstlerini boyamak işini ket. disine havale etti. Rönuar bir büs. tü sekiz parâya boyayordu. Hem sana'ti öğrenmiş, hem de kazancı artmıştı, Çıraklık bu şekilde 17 yasına kadar devam etti, Röntar'in önün- de hayat sahası açılmıştı. Artık o porselen üzerine boya yapabilen mükemmel bir işçi olmuştu. Gün de hiç değilse en az altı frank ka. zanabilirdi. Serserilik hayatı Fakat fayans üzerindeki ilk ça. lışmalerı muvaffak olmadı. Bunun üzerine Oğüst Rönuar yelpazeleri boyamağa, üzerlerine işleme yap- mağa başladı. Artık yelpazelerin üzerire küçük çiçekler, kelebek ve- ja gülen kadın resimleri yaparak hayatını kazanıyordu. Bu şekilde müşkülâtla geçindiği günisrin birinde Rönuar, bir atöl. ye önünden geçerken camekânda şöyle bir ilân gördü: “Perde işinde çalışacak bir işçi aranıyor... atölyenin sahibi Misyonerlere iş yapıyordu. Bunlar Zencilere dini telkinler. de bulunmak için büyük storlar üzerine yapılan ve dini sahneleri * canlandıran, hristiyanlık #lemini temsil eden tablolardı. Ogüst Rö- nuar bu atölyeye derhal kabul o- undu ve ondan sonra fırçasından birçok mukaddes sahneleri canlan. tırır resimler çıktı Bir müddet sonra atölyenin en kıymetli elemanı olmuştu, Haya. tint oldukça geniş bir şekilde kaza myor, hattâ para arttırarak bir enara bile koyabiliyordu. Ozgüst Rönuar'an çocukluk arka- taşı olan Laport'un ifadesine gö- re bu sıralarda, Glerye'nin yanma irdi ve orada Mone, Şisbey ve tazil ile tanıştı. İşte bu tarihten sonra Rönüar'. ük maceralarla dolu hayatı saşlıyor. Esasen zamanın bütün i akir san'atkârları da ayni mace. | e dolu hayatı yaşamışlardır. Bu hayat çok müşkül olmuştur, Çün kü ne resim meraklısı amatörler, İ he de tabloya kıymet veren alter ilar o devirde hemen hiç yok gibi di, Empisiyanistlerle mücadele Şimdi bizzat Rönuar dinliye m... ' dolu hayat Rimuar, dostu Volar'a demiş ki: — Birçok maceralarım arasin. da hilhassa bir kunduracının karı sının resmini, bir çift ayakkabıya mukabil yapmamı aslâ unuta mam,. Tabloyu bitirdiğimi zanne dip, ayaklarımı ısstacak ayukka. hılara kavuşacağım düşüncesiyi #vindiğim zamanlar, kadmın ya teyzesi, va kızı veyahut ihtiya' hizmetçisi gelmiş: Mösyü, yeğenimin, yahut ar nemin veyahut bizim hanımın bü: nunu bu kadar büyük mü görü yorsunuz? Gibi müdahalelerde bulunmu ve beni defalarca işe tekrar basla tarak bu çirkin kunduracı karısını Madam O Ponpadur'un yüzünü yapmak mecburiyetinde kalmış. tım, Ne yapayım bir çift ayakke- bıya sebip olabilmek için bütün zorluklara zöğüs germek lâzımdı. Ben tam resmi tamamladığım bir sırada, bu kere de mileden biri ka- dınm gözlerinde veya şurasında, burasında en titiz sana'tkârın gö- remiyeceği kusurları bulup çıkarı yoriardı. Artistin o bahsettiği bu devir, Gerbua kahvebanesinin meşhur ol- duğu zamanlardır. Rönuar o ta rihlerde bu kahvede Antoni anne. nin kabaresinde arkadaşlarını bul. muştu. Ozüst Rönuar pitürest yerleri çok severdi. Hareketli, gürültülü, renkli Kafe Kong'lara banliyöda- ki yeraltı kabarelerine, halk balo- larına bayılırdı.. Sağlam adaleli, balıkçı kıyafetli delikanlılar, eti canlı; parlak gülüşlü, renkli elbi. sali genç kızlar ona ilham verirdi, En meşhur eserlerinden olan “Ga. let Değirmeni,, ve “Kurbağa yu- vas, tabloları bu senelerin mah sulüdür Oyüst Rönuar 1873 senesinde €mpresiyonistleri ortaya atan Du ran Rüel ile tanıştı. Bu emprisiyonist ismi o devirde açılrnş olan sergiden ve bilhassa Mons'nin herkesin istihzasına uk rayan Empresiyon isimli tablo. sundan Sonra birdenbire halk ta- rafından ortaya atılmıştı. Ve bundan sonra, mücadelenin başlamış olduğunu haber veren bu kelimenin ilk sergi için muhafaza edilmesinde Rönunr rar etti ve fikrini şöyle müdafaa etti: — Bu şeki'de hareket etmemiz sergileirmizi geşecek olanlara; Yüz kere nefret edeceğiniz üslüpta re- simler göreceksiniz, Eğer buna tağmen gelirseniz Sergiye girmek için vereceğiniz on (ranka yazık olur... Demekten baska bir şey değil. dir. Buda doğru bir harekettir. Sergimizi ziyaret edenleri kendi pârlimize tamamen kazanmış olu. TUZ. Dedi, Bu vaziyet sa; âlemin- de oklukça mühim bir gürültü ko- pardı. Fakat bu gürültüye rağmen empresionistler yine eserlerini sa. tacak kimse bulamadılar. Azami derecede müşkülâta ma. ruz kaldığı zaman Ogüst Rönuar da diğer bütün arkadaşları gibi kolunun altıma beş altı tablosunu alarak müşteri aramak Üzere se yahate çıktı. Ogüst Rönuarın bul- duğu en güzel müşteri Marten ba. ha isminde bir kumarbazdır Marten baba bu tabloyu alır. ken büyük menfaatler urumuştu. Röruarm birçok tablolarını göz“ den geçirdiği zaman en ziyade “Loca., isimli tabloyu beyendi (*) Rönwar bu tabloyu 1874 sene. sinde yapmıştı, Tahloya bir fikir koymak he. vesine düşenlere gülen Römuar “Loca.. ismini verdiği tabloda #erginliğin bütün güzelliği içinde bulunan fevkalâde güzel bir kadı- nı kıymetli mücevherler, atlaslarla “Los” isimi süslemiş ve böylece muvaffak ol- muştur.. Bugün bu eser san'at kıy. meti bakımından bize kadar gel. miştir, Evet bugün bize kadar gelmiş olan bu san'at eseri Rönwar'a ha- yatında büyük bir şey getirmemiş tir. Çünkü san'atkâr her şeyden evvel karnını doyurmağa mecbur. du.. Bunun için de en güzel eser. lerini satışa çıkarmıştı. Fakat “Loca,, isimli bu tablo beş yüz Frank bile getirmedi. Marten ba- bâ levkalâde olarak bu tabloyu 425 İrank vererek satın aldı. Sanat hırsı Ogüst Rönuar bu tablonun sa- tılışı hakkımda şunları söyler: — Aldığım bu paradan beş pa. sara bile sarletmeme imkân yoktu. Çünkü her şeyden evvel oturdu. Zum yerin kirasını verecektim. Elime o kadar âz bir para kaldı. ki.. Boya almak imkânlarım bile azalmıştı, Sonra Marten Baba Hemen her fırsatta kendisini al- dattığımı bir tek tablo için 425 İrank aldığımı yüzüme vuruyor, âdeta tahkir ediyordu. Ogüst Rönuar, san'etkâr, res sam doğmuştu.. Son senelerde sa. hile yakın bir yerde yaptırmış ol. duğu rabat evinde romatizma ağ- rıları ile hareketsiz kaldığı zaman- lar bile sürüklenerek atölyesine gitmekte ve artık kazık gibi kal. mış, hareketsiz parmakları ârası. na fırçayı alarak gönlünü oyala- maktadır. Çünkü onda durmadan resim yapmak ihtiyacı vardır, Sa- kattır. artık İmçasını kullanamı. yor, Fakat san'at hesevi gözlerine toplanmıştır, Görüyor. O kadar.. Bekin Rönuar ne dişor: Ber bir ressamın gözünde resim yapmak hevesi ve İhtirasını gördilğüm zaman onunla beraber ayni hevecanı duyarım,. Oğüst Rönuar, hayatının son dakikalarına kadar imkân buldu. #u her an en müşkül, en taham- mölsüz vaziyetlerde bile resim yap maktan geri kalmamıştı. Mösyö Berar, Ocüst Rönuarı san ziyare- tin: Volar'a şu şekilde anlatır: — Biliyor musunuz Rösmuart ne şekilde gördüm.. Artist her halde mühim bir şeyler yapıyordu. Kol tuğunda iki büklüm olmuştu. Başı âdeta dizlerine değecek gibi idi Kolu rahatça hareket edemiyordu, Fakat buna rağmen Rönuar son tablosunu tamamlamağa çalışıyor ve gözlerinde memnuniyet ışıkları yanıyordu. İnkilâp ve anane Bütün Empresiyonist arkadaşla rrile beraber büyük bir inkılâp ya- şamış olan Oğrüst Rönuar san'a- tinde an'aneden bir türlü ayrıla- mamıştı. Biz bu kokuyu onun hâ. tıraları arasındaki şu cümlelerden çıkarabiliyoruz: “Tabiatte olduğu gibi, san'atte de, yenilik diye yakalamağa çalış- tığımız her şey hakikatte, eskinin değişik bir şekilde devamından başka bir şey değildir., “Jan Bodo bana bir gün: Dostum size seveceğiniz birfsini tanıtacağım, dedi, ve kalktık, bir- Tikte Mariy'e gittik, Burada Ma. yol bahçesinde bir heykel yapmak. la meşguldü.. Hiç bir esasa dayan- madan heykeline şekil vermeğe çalışıyordu, Bu benim ilk defa rastladığım bir usuldür. Diğerleri eskiye ancak kopya usuliyle yakla şacaklarını kabul ederler. Halbu. ki Mayol böyle yapmıyordu. Fa kat eseri o kadar eskiye yakmdı. ki hemen etrafıma bakındım, zey- tin ağaçları aradım., Sanki birden Yunanistana gidivermistim.... Nasıl yaşıyor Oyüst Rönuar bugün mütevazi hattâ oldukça zengin bir hayat sür mektedir, Bir çok (okimseler Paristen bilhassa kalkıp Rönuarın, Kagn- daki atölyesine gitmekte, eserleri. ni görmektedirler. Oğüst Rönsarın artık son'zevk- eri tablolarını fırçasmın ucu ile değil gönleriyle okşamasıdır, Çün- kü mojsallanı artık tamamen tu. tulmuş olan kolları kıvrılamamak. ta, hareket edememektedir. Oğüst Rönuar san'atkâr ruhunu tatmin için şimdi tekerlekli koltu- ğunda deniz kenarına kadar götü- rülmekte ve orada tebiatin güzel. liklerini seyretmektedir. 13 yaşında san'at hayatına atı. lan ve yüz yaşını doldurmuş olan resim Ogüst Rönuar çok sevdiği hayata, gümel manzaralara hayat dolu nezartarla bakmaktadır. (9) Bu tablo, klise mize verdiğimiz tablodur. karileri- VAKIT matbaası Kitap kısmını yeniden tanzim edip açmıştu Kitap, mecmua, Tâbiler namına diz5: isleri alır. gazele basar.

Bu sayıdan diğer sayfalar: