3 Haziran 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

3 Haziran 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 BABER — Aksam Postam Kıbrısta Müdafaa fertibatı ta- mamlanıyo; | İhtiyarlar ve çocuklar şehirlerden dağlara gönderildi Lefkoşa, 2 (A.A.) çini yakm & inle alara ba ait son işleri de tam. Bazı Wtiyatlarıs 00 tâkliye odilerek dağ tir. Birkaç İngüiz kadm şimdiden «adadan ayrım; müdafan niz: i mamurlarm el yma salâbiye nişletilmiş, yağına gibi ve t haberler neşri gihi cürümlerin ceza lara çarpılncağı tebliğ edilmiştir. Va ziyet gergin, takat sa » Halk mü kemmnel soğukkaniiık göstermekte - dir, Almanların Ktbrma karşı muvaf - fakıyet Mhlimali hakkında tefsirstta balunan Cyppus Post gazetesi düşma nin Giride nasaran Kıbrısta dahs gay Hi misslt vaziyette olduğunu bildir - mekiedir. Zira 12 adadan bir ist tagsbbünü ve Suriyeden hava hi ları yapılması milmkün olmakla bara” ber Yunsnistandaki hava tsleri daha uzaktarır. Güzete mütalesama şöyle devam 6 yor: Giritteki parlak İngiliz muksveme, tinden sonra düşman maneviyatının sarmimış olması ve Kıbrısın kuvveti müdafanamı kırmağa teşebbüs için taptaze kuvvetlere ihtiyaç baml of. mast muhtemeldir, Kıhrısta kendi Ox. lerimize ve kıtadaki bava meydanla. rına pek yakın bulunuyoruz. Halbuki Giritte “Almanlar bu müssit vaziyetta idiler. İngiliz filosu da Krbersn birkaç saat memfadedir. Nefsi adada da, GL ritie fevkalâde parlak bir surette dö. vüşen Kıtalar kadar azimli bir müdafi, ler kıtasma malik bulunuyoruz. Bütün Amil ve unsurlar Kibrsa (karşı bir Alman teşebbüsünü feviralide tenadil. fe baği: bir iş haline (Okoymaktadır. Kıbrısın bu mizrağı büsbütün kırma, « gök Silimkilndür. Kıtırın şimdi düş. mania onüü şarki munuman Jai rasları arasında durru dır. ve çocuğu der. veri General Veygand Vişide Visi, 2 (A.A) — Ofi: Hükümetin Afrika wmumi dele. | gesi general Veygund, bugün öğ. | iye gelmiş ve «ant | 17,30 da maroşal Peten ile bir gö rüşmde bulunmustur. a Ey ZE SE (Buştaratı 2 inci sayfada) “Sariya il kemhudut bulmuyoruz. Buriys Fransız işçeli altındadır ve ba memleket bizden © koparılmış bir parçadır. İngiliz hükümeti ve matbu. pir Fransa Milisler Cemiystinden çekildikten sonra Vişi | hiileimetinin oralarda bir hakkı kalmadığını söyle 41. Meyvayı koparmak için elimizi uzatmak yetecek gibi görünüyor, Fs. kat ba karmalnrmek boğuşmaya sa rih bir tehlike, istiklâlimizğ ve meven. diyetimizi tehdit eden bir korka ole madıkçs girmemek azmindeyiz. Fran. m devletinin mümessdli bu dürüst ha- reketimizi olsun takdir elmiyor mu? Dünyayı sarsan hela Fransayı bir bazan yaprağı gibi yerlere seren ba manszam bâdirede, Mili Şefin isabet. Ni ve azimli idaresinde, Türk siyaseti. nin dürüstlüğü her tarafta tasvip O tunmaktadır. Londra kadar Berlin ve Moskova, Vaşington kadar Tokyo has yeket hattımızı aikışlamakin meşgule dür... Tan M. Zekeriya Sö zın beyaratırdan 6 nig infini,, başlıkiz «ümle diyor ki; “Amiral Darlın hâlâ tarihin tec. rübelerinden ders almımışa benziyor. O vakit yapıdan paylaşmanın Fran sının başıma ne büyük siler ge Hrdiğini hâlâ anlamamış balınsyor. DI küçük iiiletlerin emperyalist is tilalara karşı tek başlırma kıyam edebileceklerini kabul etmiyor. Kal, buki Suriyeye bakıp neye İbret aleme yor. Güya mandster sfatiyle girdiği Sariyode Fransa halk için ne yapmış. #r? Hiç olmazsa Suriye halkına kene disini sevdirebilmiş midir? O balde Yürklerden ne bekliyordu? Framsır Milena, (arşı knilarımı bağlayıp Yransz, tahakkümüne boyun eğmek mi *“Türkün hiçbir zaman boyunduruk mitmda yaşamıya tahamımi etmedi, Bai tarililen olsun üğrenmedi mi?, makalesinde e2- İ ye elçisi Ce 3 HAZIRAN —198 Irak Kralı Bağdada döndü Yeni kabıne süratle kurulacak İomatik erkânı hazir bulunmus. imemiş İtalvan ikbal merasiminde hazar aliniz Japon elçisi g Bir Macar firmasının teklifi (Baş tarafı 4 selde) ziraat ağı gibi mühim maddele. ektir edişidir, İkincisi de Macar firmasının teklif ettiği bu hususi takas anlaşmasını s0. kiz milyon liralık kargılikit bir mü badeleye dayınmasıdır, Macar fir. ması bu suretle ancak devletler arasmda (Oresmen yapılabilecek vüs'atte bir hususi anlaşma tek» lif etmektedir. Bu husnei firmanm sekiz mil « yon liralık bir mübadele teklifin- | de balunmas: bizim harici ticarc. timizde simdiye kadar görülme - miştir, Bu yeni Avrupa harbinin beynelmilni iktısadi nizam üzerin- deki tezahürlerinden olarak teba. rün etmektedir. Bu Macar firmasının yapmış ol duğu müracaat alâkadar makam. ME tarafından tetkik olunmakta - Kanada Başvekili (Baş tarafı 1 neide) bir tank livaaı, bir zırhir fırka ve muavin kuvvetleri o gönderece, ğiz. Halen bahriyemizin 50 bin askeri vardır. Bunlârın adetleri artmaktadır. Tayyareci yetiştir. mek > 50 adet talim kampi Pİ Y, e Gene “Tan,, da Refik Hast, “Gün. Jer geçer Otununda Fraraanm keciliğinden, hiçbir Mitiyacr olmadığı halde Kilikyaya göz kaymuş olmasmdan ve bunu (kaybetmekten mütevellit hoşnutmuzluklarından bak. sederek diyor ki; “Kilikyayı pazardan dönen yanlış bir hesap, bir zafer haftası sayarak golrtan unutup gitmeliydi, deği mir | İşte size, şimdi, asl şaşmanız lâzım. geden bir meseleyi ifşa edeceğim: Fransada, birçok generellerin, mebus. arm ve bir sürü irili ufaklı, pantas lonları düşük, srtmadsu karaciğerleri kuruyup çelireleri irin rengi bağlamış, başlarında sam yeli osan müstemlekr. lerin idare ottilderi bir (Kilikyayı kuru tarma) cemiyeti mevcutta, İlide bir toplanır, “Ahi, derler, vah derler; broşürler yazar, kitaplar basar, nutuk. lar söyler; tüld kiyaseti bile göster meyip yetişemedikleri ürüne ekşi dre | mek şöyle dursun, gözlerini bize dikip Kayganadan pay umarlardı! Fransa, bu açıkgözlülüğün ilk ceza. seni « bera de sulh zarında, askeri kudretinin kofluğu beniz matüm des | gilken » Kilikyanın analtarı olan Ha tayı kaybetmekle çekti, Arkasından ' Soriye ia arasmilaki © parmuk İpliği koptu; Tususun © eli kulağında; Fas | yolen, Ameriku ve Okyanustaki arazi | yo gelince; havada balut, sen onu w. nut! Asil yurdu hiç sormaymız; Lo. | komoti? çarpmış koyum sürüsü gibi | perişan bir tablo arzediyor. Görüyorsunuz ki, sözünü bilmiyen fena politikmedar, milirtinin uğradığı felâkete karşı her şeye rağmen duyu. lan rikkat hissini bile Yürekten slip atnıya sebeb oluyorlar. Bana kalırsa (kaybedilmiş Kilikyayı kurtarma ) G0 miyeli yerine artık (kaybedilen milli | şerefi yoktan varsizme) cemiyeti kur. mal, bundan sonra da yedi memla, / ket aşırı yabancı kapıların (Kilidini zorlamaktansa kendi evinin kol demi. rini sağlam vürmak ve şahdamarını korumak daha doğrudur!,, Dünün ve bugünün haber ve hâdiseleri Hitlerle Musolini Dün Brenner- de beş saat görüştüler Akdeniz ve simali Afrika hâdiseleri tetkikten geçirildi Brenner geçidi, 8 (A.AJ— D. N. B. ajansı bildiriyor: Hitler ve Mussolini bugün Brenner'de birkaç saat süren bir mülâkat yaparak siyasi vaziyeti görüşmüşlerdir. Mülâkatta AL man hariciye nazırı Von Rib. bentrop ile İtalyan hariciye na- zirı Kont Ciano da hazır bulun. muştur. En samimi dostluktan mülhem olan görüşme iki müt. tefik memleketin hükümet rois- leri arasmda tam bir görüş bir- gi mevcut olduğunu göstermiş. tir. Berlin, 2 (A.A.) — Yarı res. mi bir kaynaktan bildiriliyor: Bugün Brennerde vukua gelen omuncu Hitler - Musolini görüş- mesi hakimda, aşağıdaki tafsilât öğrenilmiştir: Beş saatten fazla sürmüş olan görüşmelere, İki hariciye nazi. rmdan başka, zaman zaman, Al. man orduları başkumandeanlığı şefi Mareşal Keitel ve İtalyan genel kurmay başkanı General Caballero da iştirak etmiştir. Öğleye doru yemek için görüş- melere fasıla verilmiş ve altı zat yalnız olarak öğle yemeğini ye- miştir, Bu fırsattan bilistifade, Mare. gil Keitel ile General Caballero da, samimi silâh arkadaşlığı zih. riyeti içinde, iki memleketin a5. keri sahadaki işbirliği üzerinde görüşmüşlerdir. Brennerdo ayfıca Almanlar- ur; Alman basını şefi Dr. Diet, rih, parti sekreterliği şefi Bohrmann, Almanyanm Roma maslahatçüzarı Prens Bismark, Roma atdşemiliteri General Von Rintelen, İtalyanlardan bulunanlar da şu zevattır: İtalyanm Berlin büyük elçisi Dino Alfleri, genel Kurmay, dan General Gardin, Berlin ata- şemiliteri General Marras, pro. tokol şefi Celesia. Görüşme, mihverin Akdeniz ve şimali Afrikadaki muzaffera. ne harekâtı havası içinde cere- yan etmiş ve bugünkü Alman ve İtalyan tebliğlerinin bildirdiği Girit muharebesinin nihayetlen- mesi, müzakerelerin merkezini | teşkil eylemiştir. a Ruzvelte verilmesi teklif edilen salâhiyet Vaşington, 2 (4.4) — Har. biye nezareti, kongreye, fevke. lâde ühval devresi esnasmda Ruzvelt'e milli müdafaaya lü, zamlu ber türlü emvali tekâlifi harbiye olarak müsadere etmek salâhiyetinin verilmesi bakkm. da kanuni bir tedbir ittihazmı tavsiye etmiştir. Yüksek devlet memurları bu tedbirin, umumi harpte reis Vilson'un salâhiyetle.. rine m ih bulunacağını kay. etmektedir. — — — ——— İs ve işçi bulma kanunu Mecliste Ankâradan bildirildiğine göre iş ve İşçi bulma kanun lâyihası Büyük Millet Meclisine sövko. tunmuştur, Bu gibi tavassut işleri, Iktısat Vekâletince teşkil edilecek bir bilro tarafından hiçbir ücret mu. ve olmaksızın yapılacak, Ir, e — Tuhafiye eşyasına âzami kâr hadleri kondu Fiyat murakabe komisyonu dün öğledensonra toplanmıştır. Dünkü toplantıda komisyon tuhafiye perakende satışlarına yüzde 25, toptan satışlarma vüzde 28, hurdavat eşyasından el alât Ve inşaat malzemesinin ve tan #satışlarma yüzde 10 kâr kabul etmistir, Alman başkumandan - lığı tebliğ ediyor: Girit muhare- besi sona ermiştir Yeni Zelandalı bir asker anlatıyor: Alman paraşütçüleri İngiliz arkadaş, ateş etme! Diyorlardı Berlin, 3 (A. A.) — Alman or- duları başkumandanlığınm tebij) - Girit muharebesi sona ermiştir. Bütün ada düşmandan kurtar! » mıştır, Alman kıtaları mağlüb ©- dilen İngilizlerin son Üssü olan Sfakia limanmı dün zaptetmişler- dir. Dağ krtalarımız Sfakia'nım “yi malindeki dağlık mmtakada İng'. lizlerin #on mukavemetini kırmış. lar ve yenklen 3.000 esir almiş - lardır. Alman hava kuvvetleri bu son temizleme hareketine müessir su rette yardım etmişlerdir. Giritie İskenderiye arasındaki deniz mntakasmda Alman muba rebe tayyareleri bir İngiliz muh. ribini üç tam isabetle batırmışlar. dır, Bu muhrip harp filosuns men sup diğer gemilerin teşkil ettiği bir grup arasında seyrediyordu. Kahire, 2 (A, A.) — Giritten ük tahliye edilen askerler 29 Maymta orta şerkta bir İmana muvssalat eden bir İngiliz gemi « sinden çıkmışlardır. İki aydan faz 1s wiron bir müddet zarfinda Yu- manlstanda ve #onra da Giritte Alman hücumlarma bütün kuvvet, leriyle karşı koyan ve muharebe- den yorgun bir halde bulunan bu insanlar kendilerini nihayet nisps ten emin bir yerde buldular. Bun. lardan birçoğu Yen; Zelaşdalıtar » dır, Yorgun ve bazıları 10 günlük İraşlı olmalarma rağmen neşele. rini muhafaza ettikleri görülmek je vapuru kürunlikta müvasn- bee “öden diğeF bir“ Yapı griipiP takip eli.” Bir Yenj-Zolandalı şunları anlar iyor: Gök mütemsdiyen bomba ve mitralyöz ateşi açan tayyarelerle doluydu, İrkâp moktalarma var. mak için uzun ve elim bir yürü » yüş yapmağa mecbur kaldık, Ha » ve çok zalimdi. Bazan yağmur, bazan da kar yağıyordu. Bu vazi. yet nakliye hizmetlerinin işini çok urlaştırmıştır. Günlerce yürüyen adamlarımız hususi surette yetiş. tirilmiş Alman XKftalarinın vahşi taarruzlarına maruz kalıyorlardı. Tahliye edilen askerler aratm- da birçok yaralı vardı, Kıtaların - dan ayrı düşen bu yaralıların bü. yük bir kısmı muharebe yerinde ancak iptidai tedavi görebilmiş - lerdir. Bununla beraber bu yara» | lar sardı kol ve bacakları veya. hut sargı içindeki vücutları ile sr- | kadaşları ile birlikte tırmanmağa ve yürümeğe muvaffak olmuşlar - dır. Daktorlar, cerrahlar ve bar. tabakıerlar hayat kürtarmak'için gece gündüz müendele etmişler - dir, Herkes şı mütalesyi beyan edi- yor: Bizi endişeye düşüren o Alman askerleri değildi, Onlarla boy öl çüşebiliyaruz, Fakat Alman bava kuvvetleri bizi taciz etmiştit, Bir Yen; Zelandalı Almanların paraşütle (o mitralyör indirdiğini söylemiştir. Bazı erler, eski Al - man boks şampiyonu SŞmelingin Yeni Zelandalıiar tarafından air « nen esirler arasında bulunduğunu teyit ediyorlar, Büçok paraşitçü ağaçları, ba. #iları da telgraf tellerine takıl - mışlardır. Ekseriya şu feryatlar işitiliyor. du: — İngiliz arkadaş, ateş etme, Arkndaş, lütfen su. Bazi yaralılar, çadırdaki hasta. nelerinin 40 tayyare taramdan nasıl bombardıman edildiğini an - latmışlardır. Çadırı paraşütçüler islâ etmiş ve yaralılara pek fe na muamele edilmiştir. Bununla beraber bir Yeni Zelanda bölüğü bunların imdadma yetişmiş ve ya ralıları mücavir mağ rs nak» letmiştir. Çünkü hastanenin ida « mesine artık İmkân kalmamıştır. ———— emen Yeni kabineyi Cemil Mafdai kuarcak Bağdat, 3 (A.A.) — Naip yeni ke, binenin teşkilins Cemli Mafdatyi iriöe ur eğmiştir. li Bir ay zarfında Ortaşarta 244 mihver tayyaresi tahrip edildi İngilizlerin tayyare kaybı ise 150 tayyaredir Kahire, 3 (A. A.) — İngiliz hava kuvvetleri orta şark umumi xarargâhmın neşrettiği bir tebliğ, mayıs ayı zarfında orta garkta 244 düşman miş olduğunu bildirmekte nda, İngiliz hava tayyare kaybetmiştir. miktarının vetleri 66 Fakat bunlardan bir pilotları kurtulmuştur. Bununls, tabrip edildiği kat surette tesbit olunan düşman yarelerinin umumi mocmuu, 17 © baliğ olmaktadır. Bu rakam 1 - çinde artık bir daha kullarlamı- yacak kadar elddi suretle hasara uğratılmış birok diğer düşman tayyaresi dahil değildir. May ayı rakamları, bazı ba « kumdan hususi bir ehemmiyeti ha. iz bulunmaktadır. Harbin başla - masındanberi o bmparatorluk kava kuvvetleri için çok semerel; bir muvaffakıyet menbaı teşkil etmiş ölan şarki Afrika cephesi, İtalyan. ların Eritrede ve cenubi Habeşis- tanda inbizemı ile gayrifaai bir vaziyete girmiştir, Mayıs ayında bu mmfakada yalnız iki düşman tayyaresi düşürülmüştür. İraktaki kargüşeltklar osnasmda, Bsilerin hava kuvvetleri bir hafla içinde yok edilmiştir. 45 asi tayyarı yerde tahrip olunmuş, dokuzu giliz avciları torafından düşürül - müştür, Bu tayyareler müteaddit Alman vardır. Malla Üzerinde, dört man tayyaresi hava daf; batarya. | re avcilar taratmdan düşürülmi tür, Girit ve Suriye ile Süveyş ve Siçilya gibi tâli harekât sahnele rini ihtiva eden diğer cephelerde, 37 düşman tayyaresi & rafmdan, 27 düşman tayyaresi ha. va daf; bataryaları tarafmdak di- şürülmüştür. 72 tanesi yerde tah» Tip adilmiştir Ru favvaaralardan Büyük bir kısmı, Almanlarin ik”. san ve malzeme kayıplarını hiç na zarı dikkate almadan tayyate ve ssker naklettikleri Giritle düşü rülmüştür. Abdülhak Hâmit veresesi (Baş tarafı 1 nede) eme müdürü Selim Nüzbetten ürek keptir. Söylendiğine göre vukuf eb. Hinin Ok iki azası, şairin geyrimünte, | gir eperlerinin beher anyfasıza 8 Lİre kıymet tkör etiniş Selim Nüzset is | muvafık bulmamıştır. Merhum Abdümak Himit, bundan tam ot bir sene evvel motezce tescil 1 bir seret İle, bugün eşyaları | entiz Beşredilmiyen © eserlerinin teli? bı uni rofkam İüisyen (hani. ma) devretmiştir. Bu devrin (bayan Lüsyenden alman 1500 Vira mukabilin. | 4s yapıldığı ön senette tasrih odimişe tr. Abdilihak Himidin kız: mina HA. mit ise üç sene evvel o mahkemeye mürsesat ederek bu sepadin hir mu. vazaa eseri olduğunu, binasmaleyk ib. telini ve kendi miraa hakkının tanm- masını istemiştir. Emine Hirmld, mer- humun eserlerinin 1500 (liradan çok dazin ettiğin! ileri sürmektedir. Mevztumu hülâsa ettiğimiz İm ga. yanı dikkat davaya, dün de İstanbul asliys üçüncü hukuk mahkemesinde hakrtmıştır. Dünkü celse kısa ve mis, | Yeten münakaşasız geçiştir. Halbu. 1, bundan evvelki bir oalanda de Tün. yenin avukatı Nurullah Koral bir as ralik: “— Şimdi şiir asrı değil, kıtal aris dıe, Burlarm maddi hiçbir kıymeti yoktur.., gibi bazr sözler (söyleyince Emine Hümidin avukatı buna İtiraz etmiş, münakaşa uzamış, bilinsin sa. | dede davet tavsiyesini mücip olmuş. tu, Dinienen bazı şahitler, o Tilayenin Abdlihik Hümide parsca yardımda bulunduğunu, eğer yardım etmeseydi iri Azamın) İiskal yirmi sene ev. val ölmüş bulunacağını söylemişler. dir, Dürkü celsede Lüsyenin o avukatı senedin ölüme hağlı tir tamrruf ee. nedi olmadığını, bir satış senedi ole duğunu iddin elmiş, Emine Himi. “soral Vavel'in din avukatı ie müelkili ile bu husus, | ta temasta bulunmak Üzere davanın | talikini istemiştin Bu talep, son ol. mak şertils poza tarafından kaul ediimiştir. Fransa Iktısadi zor- luklar içinde! Sanayi müesseselerinidih, istihsali mühim nisbette b azalmış bulunuyor Budapeşte, 8 (4.42 — Pest Ioyd gazetesi Fransanm zorl sa nakliye güçlü ai gazetenin yazdığına göf anımda Fransız demifi yolları üzerinde işleyen yük 2 ye baliğ oluyordu, Hatbuki ağustosta ancak 15,00 şt. Bugün Fransada 25,008 iğ ki bin yük vagonu bulu! müstemlekeleri inkitan —uğrami rinde büy bir tesir m maden.sanayli iğ, dokumacılık ve dericilik sana$ sal şubelerini en seneye n3 yilzde 60 hatti 70 nisbetinö sukut etmiştir. Sanayi mü selerinin istihsali arasında — bulunması 41 mayısında işsiz 460 bine baliğ olm B ada hayvan mikiğ n bire azalmıştır. Bu?” pılmış 6 çok hayvan kesilmiş olmasın ibarettir. Suriyayi işgal mesa! (Baş tarafı 1 neide) Fükat bu teniitler kadar şu © het de doğrudur ki Girit müdi #1 sanlı bir safha olarak kali dır ve Britanya bahriyesinin ordusunun uzun tarihinde bi iak fasıldır. Almanlar, asker ve tayya: yıpları cok ağı atalet verisi mah dığı istikbalde görülece Önümüzdeki mesele, ye deniz üssümüzün ve # müdafaası Bu müdafi an Kıbrs a si temin için lüzumlu ler, en bakımından © büyük eh 5 etme inan Almanlardan sl de Gayli'a İl ine müstac r yapılmalıdır. Filistin ve Mısırda Fransız kuvvetleri, Su karşı bizim hav kı vve teri eninde “Beyrula ve © doğru yürürlerse, bu teşcilef lebilmiş olacaktır. Bu günler, *ğ kâr bir siyasi hareketi, rotkârane sursite harekât lunmuk lâzumsa riskler in cap ettirmektedir, Kıbrısın Suriyenin dost hü Ali isyanının yıkılması vukua gelmiştir. Hindistan yi Tu bir iaşe yolunu ve kıyı" petrol kaynağını bu suretlö münam stratejik bir vardır. Arap dünyasınn Bin yanmda yer alması “8 lerimize arkalarını çet mak suretiyle veriler emmi nihayete ermesi de Mami faası için kudretli bir Çünkü bu, yalnız Muserin vel dudunun emniyetini muhalif mekle kalmamakta, fakat görmüş şeci kıtalırdan mü muazzam bir ikavveti sori Tukarak bu kuvvetin gimsi naklini mümkün kılmaktı halen, © kıtalarını takviye için "dabi vakit bırakmadan Libyada © za geçmek zere kendisini mu kadar kuywoti bulmafi ” “ündür,