27 Eylül 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

27 Eylül 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 BABER — Akşım Postam ŞAŞIRTIR SERİN Dünden 2 BYLÜL 1941 & Buaüne Anadolu ajansının verdiği haber, Were göre dünya vaziyetin bir bakış Kiyefte Şimdiye kadar yarım milyondan fazla esir alındı BKırıma “arşı taarruz devamı ed yor Amerika ile Papa arasında- da müzakereler . Pariste i- damlar - İranda teslim olmı. yan Almanlar . Maçeke ya. pılan teklif Şark cephesinde harekât ayni giâdette devam ediyor. Führerin umumi karargâhmn bir tebliğine göre, Kiyefin şarkında çember içi» ne alman düşman kuvvetlerinin imhası pok yakındır. Esirlerina . dedi şimdiye kadar 574.000 kişiye baliğ olmuş ve mütemadiyen de artyakla bulunmuştur. İğtinam edilen gannim halen ta. dad edllemiyecek kadar çoktur, Londradan bildirildiğine göre şark cephesinde vaziyet şudur; Leningrad çok iyi tulunmakta , dır, Ve Leningrad bir bölgesin. de Ruslar göğüs göğüse yaptıkla, rı şiddetli bir muharebeden Sonra Almanları birkaç mil geri almış “ Jardir, Muhakkak muharebe bu şiddetile daha uzun müddet devam edemez ve iki taraftan biri za . yıflamaktı gecikmiyeeektir, Bidayetlerde o Timoşenkonun Srolenske doğru yaptığı taarru. zu boga saymış olan Almanlar şim. di ehemmiyetini irkâr etmekle beraber ve Rus tanrruzunun Smo. tenskin garkında durdurulduğunu söylemekle buna telmih etmeğe başlamışlardır. ” Cenupta Rus Xıtalarnm Harko. fu müdafaaya memur edilen Bud” enni ordusunu Alman çemberinden kurtularak jltihaka devam etlik . leri alnan haberlerden anlaşıl . maktadır, Ruslar Harkofta silâh endüstrisi merkezleri bulunduğu i, Gin bu yere büyük bir ehemmiyet verdiklerinden müdafaanm çok şid detii muharebelere meydan ver - mesi muhtemeldir, Simdilik Alman zırhii tümenlerinin Harkoftan 35 mil messfede bulundukları bildi - rilmektedir. Moskovaya cepheden gelen ha * berler, Leningrad yakmlarnda i, şitilmemiş olduğu bildirilmektedir. Şehrin büyük bir tehlike geçin. diği kabul edilmekle beraber mü, defilerin şiddetli bir mukavemet gösterdikleri ve hattâ bazı nokta. İarda muvaffakıyetle başarılan hü cumlara geçtikleri haber verilmek» töğir. Londrada endişe Birkaç güne kadar belli olacak olan Leningrad âkrbeti hakkm - da Londrada büyük bir yelsdu. yalmaktadır. £ Bununia beraber sannedildiğine göre, hücum eden - lerle müdafaada bulunanlar ara . sında şanslar müsavidir, Kırıma karşı taorruz devam Ediyor Sovyet cephesinden alman ha - berlere göre, Almanlar Kırında Porikor bermahi boyunca hücumle, rına devam ediyorlar, Selâhiyetli İngiliz mahafülinde harekâtın güç oldüğu beyan edi” mektedir. Diğer haberlere göre, Almsnlar Leningrajl bölgesinde ağır ilerle . mekle ve Ruslar giddelli mukabil kücumler yapmaktadırlar, Her iki tarafın da zayiatı çok ağırdır. Macar ajansı bildiriyor Şarp cephesinden Macar ajana. « bildiriliyor: Müttefiklerin Ukraynadaki hare xâtt derpis* edilen plân da'resinde #yam etmektedir. Düşmanm ma, salli mukubil taarruzlarma rağ » nen müttefikler biçok mmntaka * arda arazi küzatmışlardır. Her rafta Rusların mukabil taarruz. ” ösmen Muvâkket bir zaman çn silâh alima alınan Okrtaların istirakiyle tardedilmiştir. Düşman krtnlarının orka taraf- larına yerleştirilmiş mitralyözle rin tahdidi ile mukohil tanrrusle. ra sevkedildikleri müşahedr olun» muştur. Amerikada bitaraflık Kanunu Nevyorkten < bildirildiğine göre Ruzvelt, kongreden, bitaraf'ık ka. munlınun derhal Ilgasını talep et - miyccek, yalnız tüccar gemileri - »jn teslihine müteallik ma i) ilgasmı istemekle iktfa tir. Bu usul, süratle neticeye üu. laşmak arzusunu göstermektedir. İniirat taraftarları, muhalefet imkönma malik olmadıklarını #i » raf etmektedirler. Amerika ile Papa arasında Müzakereler Üç gayriresmi şahsiyetten mü, rekkep bir Amerikan heyeti, M. Myron Taylor ile papa arasında başlamış olan müzaketata devam etmek Üzere yarın Romaya hare. et edecektir. İyi malümat alan mahfillerde öğ renildiğ'ne göre bu komisyon »6vattan mürekkeplir: Dahiliye nezareti eski müsteğ& rı Charles Franklin Vest, banger Villiam Cullansefford ve Charles Finn Villams'dır. Amerikada tamir edilen Gemiler Hali hazırda Birleşik Amerika da tamir edilmiş veya edilmekte bulunmuş (İngiltere ve Serbest Fransaya alt gemilerin yekfinu şimdi 27 ye beliğ olmuştur. Amerikan murahhasları Moskovada . Moskovadan (bildirildiğine göre üçlü konferansa iştirak edecek 0. lan Amerikan murahhasları Mos.» kovaya varmışlardır, Rus , İngiliz işçi partileri komi. İngilizler tarafından yapılan lek « ii Ruslar kabul etmişlerdir. Bu toplantı mümkün olur olmaz ya * pılacaktır. İngiliz heyetine M. Valstencont ve M, Cirtrancne da dahil olacak. tar; Pariste idamlar Pariste öğrenildiğine göre dev» let mahkemesi Üç ölüm cezası ver. dördüneli maznunun gizlendiği yer zabta tarafmdan bulunmadığm - dan gıyaben iörnma mahküm edil. miştir, Fransada sabotaj Diğer taraftan Fransada sabo - tajlar devam etmektedir, Nantes” de bir maden yağı deposu yanmış. tr, Alman işgali altmdaki yerlerde de bu böyledir. İranda henüz teslim Olmıyan Almanlar Taymisin diplomatik muharriri yazıyor: İran polisi henüz müttefiklerin emrinde bulunmıyan Alman tebâ « asma yarma kadar teslim olmala. rı, aksi takdirde ele geçirildikle. r: vakit İran mahkemelerine sev- kâdileceklerini tebliğ etmiştir. Bu karar, takriben 80 Alman alâka” dar etmektedir. Maçeke yapılan teklif Londradaki Hırvat mabfillerinin aldığı haberlere göre, Alınanlar, Hırvat İlder ve sebik Yuzoslav başvekli muavini Dr. Meçeki Hır. vatistanda yeri bir Kislinz bükü. meti kurmağa ikna çtmeğo çalz. maktadır. Yugoslavyanın istilâ - sındanberi Maçek üzerinde fevka « iâde büyük psikolojik tazyikler man veya İtalyan emelleri he- miştir, Mektep- ler açıldı —— ilk, Orta ve Lisej kitaplarını VAKIT kitabevinden alınız SON HABERLE | 156 Sevilde 70 gün evvel ölen Novogrod civarında Almanlar kış harbine Bir papasın | Aazırlanıyor cesedi tefes- (Novogrod ahalisine .. . süh etmedi Doktorlar hâdisenin doğruluğunu teyit ediyor Madrid, 27 (A, A.) — 16 Ey lülde de VAscens'on isminde bir rahibe Seville şehrinde ölmüş fa. kat henüz defnedilmemistir. Çün“ kü rahibe ölellon gün olduğu halde cessdinde henüz tefessiih 5. Mmetleri görülmemiştir. Birçok doktorlar bu garip hâdisenin doğ. ruluğunu teyit etmişlerdir, Hâdise hükümet makamlarma bildirilmiş. tir, Seville halkı mucizeden bahset. mektedirler, Dört şoför Bir tüccarı zorla otomobile atarak kırda soydular Evvelki gece, Beyoğlu cadde. sinde garip bir soygunculuk ve. kası cereyan etmiş, dürt goför, bir oto, mobile bindirerek 18sız bir gazi- noya götürmüşler, Burada girt- lağına basarak cebindeki parala. Soyulan tacir, Yakup adımda birisidir, Soyanlar da Necmi, Mehmet, Andelya ve Kemal admdaki şoförlerdir, Ta. cir, evvelki gece Beyoğlunda İmam sokağındaki Özdem bira. hanesine gitmiş, rakı içip sarhoş olduktan sonra sokağa çıkmıştır. Bu sırada yukarıda ismi geçen goförler, taciri aralarına alarak ağrım kapamış'ar ve kendisini bir otomobile koyarak Mecidiye- köyündeki Tepe gazinosuna gö- sarhoş sarhoş bir tüccarı Zorl rı almışlardır, törmüşlerdir, Burada tacirin cebindeki 440 lirayı çal. mışlar ve tekrar kendisini 'Tak- sime getirip bırakmışlardır, Za- bta, yakalarsıştır. Açıkgöz dün sorgun ha, kimlirince tevkif olunmuş'ardır, Suçlular üzerinde 250 lira bu. lunmuştur, Her akşam (Baş tarafı 1 ncide) İşte o hikmet İtalyan radyosu. nun arada sırada bu gazeteden sanki ecnebi bir menbamış gibi için temin ei. Ba usul, yalmz, Türk matbuatı Meselâ mihver radyoları İngiliz, Sovyet gazetelerinden, hatti Amerikan matbustmdan güys fıkralar alır. dar, bunları düşmanlarının acizle. rine, sıkmtılarma, ozaaflarma bir kend; propagandası tiği istifadolerle çıkmış oluyor. hakkında — kullanılmıyor, delil diye etrafa yayarlar ve ken di efkârı umumiyelerini teskin ve tatmin etmek isterler, İşte Bük- diye kabul otmişiz, Günün yirmi dört saatinde va - ! kitli valdisiz gelebilen yüzlerce telgraf arasında halisini mağsu- şundan seçerken birkaç tanesinin gözden kaçması tabii ve mazur ad dedilmek lâzımgelir, Kontrolu yal nız bir makamdan beklemek ve mex'uilyeti ona yükleğip isin için den çirmaktansa bizzat #azeteler sz çok müteyakkız bulunsak, kay- nağı meşkük, soysuz ve şüpheli havadislere yer vermesek, hiç ol. mazsa bu baptaki tereddütlerimi xi isaret ederek meselenin tenvir!» tutsak yapılmaktadır, Fakat Maçek, Al * İmemleket efkâri umumiyesini te- uğramaktan vikaye vaz. asbma çalışmağı dalma rsddet » | fesine daha milessir surette isti ni temin etmek yolunu şevvüşe rak etmis oluruz zannederim, Wüseyin Cahit YALÇIN İngiliz tavyarelerinin akınları Londra, 17 (A.A.) — Dün gece İngiliz hava kuvvetleriaş mensup bazi tayyareler Almaayada Ren mıntaka, amın sekeri hedeflerine ve Manş Us zerinde Alman işgali atmda bulu - gün bazı llmanlara taarruz etmiş » terdir. b #v ve muayenehane nakl « Dr. Emin Şükrü Kunt İç Hastalıkları Mutehassını Osmanmey Bomouti tramvay du- rağı Na. 237 Tetefam 81784 Mergün ikiden sonr beton siperler kazdırılıyor Meskov, 27 (MA) — “Km Yıldız,, gâzetesine gönderilen bir tel, graf haberinde Leniugradmı cenubun» da Sovyet kıtalarınm Mr o aydanbari Volkot sahilini tuttukları bildirilmek tedir. Bu hat şimdi Alınanların elinde bulnan Novogroda taıriben iki kilo metrelik bir masafedın geçmektedir. Almarlarm bu nehri geğnek için yap tıkları bütün teşeböleler akim kal, maştır, Sovyet keşif Zelları gece sik sık nehri göçerek Alnian esirleri ge « tirmektedirler. Sovyet ağır topları son o günlerde dört Alman butaryamnı o ve ati hir topçu birliğini tahrip etmişlerdir, İs leri mevsilerden Rus akzerleri Al, manların kış içi: betondan o siperler kazdıklarını ve erkek kadın tülün No vograd ahailsini zorlu #iperterde g8 « tıştırdıklarını görmektedirler, Wolkoftan şark sahile Rus ördü. #unun muküvemeti şirsal cephesindeki Alman kuyvetlerinin umumi vaziyeti üzerinde pek müsssir olmaktadır, İlmen gölünün cenubunda cereyan eden şiddetli muhareboler neticesinde Almanlar hiçbir muvaffakiyet elde 6 dememişler, üstelik bir goz insan, ve mtihim miktarda malzeme kaybetmiş, lerdir. ingiliz tayyareleri Leningradda (Baş tarafı 1 nede) giliz tayyareleri dahi iiunan yüzler ce tayyârenin himayeslal tında, bulunan İeningrad müğafileri (Omuvaffakiyeti hü, cumlarda bulunmuşlar ve birçok nok. talarda Almanları geri püskürtmeğe muvalfâk olmuşlürdır. Bin “birkaç gün içinde Almanler Leringrada kar şı mühim taarruzlarda bulunmuşlarsm da muvaffakiyet elde edememişlerdir. Geceleyin yaptıkları tearrular daa, kim beraktırtımıştır. Harp cephenin en ş'malinde Alman ların Murmunska karçı yapmış olduk ları taarruz püskürtü müztür. Burada Almanlar 30 kilor.otrs geriye attimişe lardır, Finlândiyadan geler haberlere göre İngiliz ave tayyareleri Alman (pike tayyarelerini bozgun uğralmışlardır. Merkezi cephede Möreça! 'Timoşen ko Smolensk otvarında tasrrumuna de, vam etmektedir. Birkaç noktada AL manlar geri atılmışlardır. Uxzrayanda: Kiyefir şarkında mu » harebe biltün şidöstik devam etmek tedir, Ruslar muhasara atında Obulunan kuvvetlerden birkuç fırkanm kurtula,, bildiklerini bildirmişlerdir. Bu mımlakadı Almanarm yarın milyon esir aldıkları hakkındaki idin İarı Moskovada caçma tejikki edil « mektedir, Odesnâs müdafiler bütün kuvvet » lerle muharebs etmektedirler. Alman İ ve Rumen kuvvetleri burağa son za İ manlarda 50.000 kadar zaylat vermiş, | lerdir Beş otobüs cezalandırıldı Son yirmi dört sadt zarında 2621 numaralı taksi şoförü Ah- met, yol İşvalinden, taksimetre bayra; indirerek angaje hissi verdiğinden. ehliyelnamesiz ve karmesiz (çalıştığından, 3098, 3174, 3011, 3169 ve 3146 numa ralı otobüslerde muayyen nok. ta'arma kadar gitmediklerinden para alm bilet kestemekten ve fazla yolcu almaktan cezalandı. rmıştar. Bundan bagka 3 dilenci de ya, kalanmış, ve adliyeye verilmiştir. YENİ BIR SINEMA AÇILIYOR Belediye, Tepobuşında kendi malı İ Man elfema binasının o etrafını açıp güzelleştirmiye ksrar vermiştir. Ha ber aldığımıza göre tnmir edilip bos yanmağa başlanan bu hina o yeniden döşenecek ve pek yakında (şehrimiz yeni bir sinama kazmtscsktır. ilk ingiliz tankları Şark cephesindeki (mağ harekâta iştirak etmeye başladılar da taarruza başlamışlardır. Yakın. ön Rusyaya bir miktar tank daha gevkedilecektir, oo Ayri zamanda İngiliz tayyarecilerinin Rus cep . besinde Alman tayyarelerile hava muharebeleri yaptıkları da bildi rilmiştir. Eksperlerin o bildirdiğine göre İngüterede tank imalât: harbin başlangıcmdanheri vekor teşkil ©. decek bir raksms buliğ olmakta" dır, İngiltereden halen Rusyaya gön derilmekte olan tayyarelere ve harp malzemesine gelince bu mal, weme milttefiklerin elinde bulu. anan muhtelif nakil vastalarile gönderilebilen azami miktarda sev kedilmektedir. Bir müteahhit dolandırılıyordu (Baş tarafı i necide) Ancak, maden müteahhidi bu işten her nedense güpaelendiğinden polisle ri haberdar *İmiş ve tir cürmümeşhut hadisesi tesbit ettirmiştir. Maden müteahiddinin, Abdürrah man Ahmederie mutatak (o kaldığma göre peşin olarak 604 lira verecek ge ri yanını birkaç gün acora Ödiyecek tir. Zaknta bü 600 İranın numaralarını tesbit ettirmiş ve Abürrahıman Ak. meder dün müteskhitten paraları & Lrken kendisini yaka'sm:şlardır, Sahtekâr ve dolandırıcı (o kurtuluş yolu kalmadığını görünce, sahte mak, bumu ağzını atarak yatmak istemiş, fakat buna imeydin verilmemiştir. em Barbaros ihtifali (Baş tarafı 1 neide) rağm: yavaş yaveş şeref direğine gekmiştir. Bundan sonrs makbereye Ge « lenkler konulmuş ve Beşiktaş kay makamı Sabri Sözerle bir deniz su bayı tarıfından söylenen nutuk « larda ayni zamanda Preveze ?a - ferinin de yıldönümlü olan bu gü, nün Türk (denizcilik tarihindeki mevki ve ehemmiyeti, Barbarosun Akdenizi nasıl bir 'Türk gölü ha“ inç getirdiği bugünkü Türk deniz Glerinin Barberosun ahfadını teg- Xİ ettikleri anlatılmıştır. Nutukları müteakip, bir denizci miifrezesi tarafından buvuya Üç el silâh atılmış, bu hareketin â. fade ettiği matem havası, mera . simde bulunanların üzerine geril. miştir. Dahâ sonra, merasime iştirak &. den sskeri ve sivil kıtaların geçit rermi başlamıştır. Beşiktaşta bu sabahki merasim cereyan ederken limandaki va « puriar düdük çalmak suretile ih, tfale iştirak etmişlerdir. Diğer taraftan bu gece Halkev. lerinde de merasim (yapılacaktır. derken projektörlerini hep sahil tarafına çevirerek denizden de gö rünen Barbaros makboeresini ay - âmlatacaklardır. — Balıkta Savyet filosu Londra, 27 (A, A.) — Radyoda söylediği ve Leningraddan Mosko, va radyosu tarafından alman nut kunda, Baltıktaki Sovyet filosu - nun siyasi kısmının müdürü Le - bedef, “Teşrimievvel ihtildli,, ve “Marat,, (o isimlerindeki Sovyet zıthlılarmın düşman kuvvetlerine düdi zayiat verdirmeğe devam ettiklerini söylemiştir, Mumaileyh Hangoe ve | adalarının henliz Sovyetlerin elinde bulunduğunu, Öselde karaya çikan 15 bin Al - manm imha edildiğini ilâve eyle. miştir, — nn Amerikada iki muhrip denize indirildi Lanüra, Zi (A.A) - NevsYormeya de, “Hambleton,, ve “Rodman,, İsime lerinde #ki mubrip denize indirlimiştir. Bu gerer, aöylendiğire göre, 16 kâ, nünuevvel 1940 da kusağa konmuştur. Londra, 77 (A, A,) — Londra halkma verilen bir habere göre ilk İngiliz tankları Rus safların Kanton, gi kuvvetleri “g küin münbit Shtuhing m” Yerdir. ledi i Hile iv N li İN Nt