9 Ekim 1941 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

9 Ekim 1941 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Harkof ve Kırım ceplesinde bü” yük Alman İsarruzunun başladığı haberi gelmiştir. Slalingraâ ve Doneç hattmı hedef ittihaz eden büyük taarruz sırasında Kırım yarmadasının isgnlini kolaylaş - tırmak ve buradan Alman ordule. ri için tehlikeli olabileeck her - hangi bir hareketi önlemek dü. sincesiyle Kırım işgalini çabuk- laştırmak sarureti görülmektedir. Bu arada Alman pareşütçülerinin harekete geçirilerek Kim yarı - madasma issilrilmeleri Ve Girit harekâtmdaki safhaları burada bir daha tatbik etmek arzusunun bu” landuğu kanaati yavaş yavaş kuv. vetlenmektedir. Preskop berzahı - nm Alman kuvvetleri tarafından geçilmiş bulunduğu hâberi henüz kat'i bir mahiyet almamış olmak. la berâber, Sovyet Rusya tebliğ, lerinin bu gntakada mütenddid mihver plânörümün düşürüldüğün. den bahselmekte bulunuşu, Al . man kuvvetlerinin bu berzahn ka“ dar sokulmuş olduklarmı gösterir mahiyettedir, Kırm (yarımadasında, Giriite olduğu zibi mihver havacılarının muayyen bir tabiyeyi tatbik ede, eskleri (o düşünülürse, Zeçirilmiş safhalara ve müdafaa sistemleri. se göre burünkü tedbirlerin Ki - rımda alınmasında ax çok bir ders mevcut bulunduğunu kabul etmek icap eder, Bu vesileyle Girk o harekâtının biribirinden farklı olan safhalar,. nr gözden geçirmek, Kırma karşı mihver paraşütçülerinin giriştik « leri mücadelelerin inkişaf devre - lerini daha önceden kestirebilmek hususuna yardım edebilir, Girit adasınn rsi si şütçüler ve plânörlerle içgali bu çeşit harbin çok güsel bir örneği, di vermiş ve muhtelif safhalarını bariz bir şekille meydana koy « muşta, Bu, ada üzerinde görüldü ki, paraşiitçüler: — Şiddeti bir hava bombardı. man taarruşunu müteakip, seyi bu hayata atıl, dafaa edecek ve bir kuracak kadar sayıda paraşütçü - kıtaları bu müdafan edilen zynta. kalara serbestçe ve bol miktarda indirmişlerdir. — Asıl mesele il ae başlamış ve bu paraşütçülerin mal ve iaseleri devresi harekâtm sonuna kadar devam etmiştir, Alman havacılığı muhtelif cep, helerde ve başka başka safhalarda giriştiği hareketler de göstermiş « tir ki, hava taarru » runu dajma pikecilerin yardımile başarmışlardır. Kısa zamanda ve mutlak bir tahrip arzu edilen mm. 4 — Merak etmeyin.. — Şu halde biraz #orra görür. şürüz, Allahazsmarladık. z — Güle gile Sir! Şimdi gelirim. Sam Coys telefonu kapadıktar #onra, oturmakta devam etti, Yer do yatan Getlib Vurmsor'e baka rak; — İşte sende, dedi, sen de kendini “yenilmez, zannediyor © Sun, Muvaffakıyetlerden gözün dö nerek, teşebbüs etmediğin cüret kalmadı, Fakat el, elden üstündür. İşte senden ustası da çikmen ah. Tetin yolunu böyle takma sakalla tuttun! Sonra içini çekerek ilâve ett: — Allah saklasa da Sir Vilyams da kendi ustasına rasgelmese! Nihayot Sam Coys ayağa kalk. tı, Gotlib Vurmserin sakalını, bi. yığın: büyük bir ihtimamla düzelt, ti; sonra kapıyı açarak iki memur — Bir yere gitmek mecbüriye- tindeyim. Ben gelinceye kadar kimseyi içeri almayın, Anlaşıldı mr? Kimse, benden başka kimse çeri girmiyecek! Sonra kulaklarına fısıldadı: — Devlet sırrı movzubaha,. Artık emirlerinden dışarı çikan bulunamazdı, Hemen bir taksiye atladı, Skotland Yarddaki bürosu” HAVACILIK Alman paraşütçüleri Giritteki harekâtın Kırımda tekrarlanacağı kanaati var.. takaya, daha ziyade cöpheler ü » zerindeki sahalara pikecilerini sev kederek bombardıman (hazırlığını ikmal etmektedirler, Demek olu - Yazan. A. ŞARKLI yor ki bir paraşüt harbinin baş * lamasından önceki pike bomibardı. manlarmı önliyebilmek, böyle bir teşebbüsün akamete uğratılması - na muvaffakıyet hâsıl olmasa bi» ie, akmatılmasında o muvaffakıyet elde edilebilir, Pike bombardıman taarruzları nm bazırlık devresi olan tahrip faaliyetleri o baltalanamıyacak o - lursa, paraşltçülerin ilk hamle o. larak serpilecek kosşmlarını temiz” lemek gayreti müspet bir netice verebilir, Bunun için de kesi? bom bardımanların tevcih edildiği mm. takalar civarmda, pessif korun « manın paraşütçülerle mücadele e kiplerini bol miktarda bulundur , mak, muvaffakıyette kolaylıklar verir. Ve esasen bu köprübaşı kü- racak öncüleri avlamış olmak iş . gal kuvvetlerinin (o indirilmelerini imkânsız kılar, Taarruzun bu İkinci devremi ön“ lenemiyecek olursa, maruz kal . nacak güçlükler önünde henüz mü. swlele kaybedilmiz sayılmaz, Fsas olurak işgali yapacak kuvvetlerin plânör ve nakliye tayyareleriyle taşınması fırsatını kaçırmamak lâ. amdır, Giritte Alman nakliye tayyare . lerinin ve plânör katarlarınn bü » Yük bir emniyetle işlerini görme, lerinde âmil, İngiliz av tayyareci lliğinin mihver gike bombardıman. lariyla tariz edilmiş olması ve hat tâ bu havacılığın Giritten Libya sahillerine çekilerek © uzaklardan daha milessir tir şekilde eral ha. reketine mâni olunacak kanaati. nin doğmuş olmasıdır... Girit adasıyla, Kırım yarımada. smın coğrafi vaziyetleri ve müda- faa imkânları gözden geçirilirse, Giridin tecrit edilmiş vaziyetteki ve Üslerden uzak mevkii ile, Kır, 10 Sene Evvel Bugün 9 İLKTEŞRİN 1951 CUMA yeni kabinesine fırkacılardan, teknisyenleri alasaktır. mın anavatanı olan yakınlığı vo Sovyet tayyare meydanlarında © lacak müdafan (Oimkânsir lehte | görünür, Bu sebeple bir avantaja sahip olan Sovyet Rusyanm ©n fazla güvenilir tarafı, paraşüt har bine karşı hazırlıklı ve daha ziy». de bu çeşit hava tabiyesinin ke ordusundan ve teşkilât bünyesin - de taammüm etmiş bulunmasıdır Mihver tayyareciliğinin iki se nelik bir tecrübe devresi ve mw- vaffakıyet safhaları inkâr edile - cek değildir. Fakat “mınlars kar. silik Sovyet Rusyanın da güvend'- ği tarafların bulumacağı şüphesiz. dir. Paraşüt harbinde en kıymet” ti işi yapan nakliye tayyareciliği ve plânör Katarları olduğuna gi. re, bumlarm silâhsız bulunuşları, bâva muharebelerinden kaçmma - larını icap ettirir, Bunları av tay- yarelerinin yakalaması takdirinde muvaffakıyet yüzdesi avcılarm le. binde güler. Cünkü hiç de slâl- sız olmıyan bü tayyarelerin makinclitüfeği iri (o gövdesine v0 hareketsizliğine göre çok aziir, Bombandrman baskmiyle ve di. ğer Kıtaların indiritmesile başlı “ yan paraşüt harbi, isgal kıtaları, nın nakli ve ikmellerinin munta « zam surette yetiştirilmesile irki « şaf etmektedir. Giritte tatbik e - dilen mihver sisteminin Kırımda - ki muvaffakıyet şansı, pek de benzer ölçüde olacağa benzemi » yor, Daha fazla müşkülüta tema © düf edileceğinde kuvvetli bir ihti. mal görünür, Paraşüt, harbiyle bir krtanm ve ya denizlerde tecrit edilmiş bir 8“ danm seri surette işgel edildiği - zi gösteren Girit harçkitından sonra Kırımın ne gibi şartlar sl « tındn ve ne dereceye kadar mu fak olacak işgalinin merak edile. ceği de muhakkaktır. Burada mih- ver paraşütçülerinin mutlak avantaja malik bulunmadıkları n2. zarı itibara almırsa, Sovyet Rus * ya havacılarınm çetin bir müds - fan manzarası arzedeceklerini küs bul etmek zarureti vardır. Sovyet tebliğlerinde bildisilen, Alman plânörlerinden birkaçı dü - gürülmüştür cümlesi Kırımda ikin. ci devre harekât sona ermiş bü- Yunduğumu ve isgal kuvvetlerinin de nakliye tayyareler; ve piinöf katarlariyle sevkedilmeğe başlar” dığını işaretler mahiyettedir, E - ğer böyleyse — ki plânör müca- delesi başladığı -muliaksa — işin büyüğü, passif mücadeleden ziya. de hava müdafaasma kalıyor de « mektir, Bu noktada Sovyet av tay yareciliğinin hareket tarzı da €ü- terosan olacaktır, Çünkü Sovyet havacılığı paraşüt harbine karşi ilk defa mücadeleye girişmiş bu * Tanuyor demektir, nunun ceplerin; sokmuş, dudaklı, rında yana sarkan bir cigara, ha- linden memnun, London * Brldge. deki “Ünyon bar,, ım yoluns ko" —3— HAYDUT YATAĞINDA Rahtım üzerinde şurada burada açılmış meyhaneler o görünüyor. Sisin içinde kaybolmuş, kirli ve iğri böğrü bir sokağın köşesinde “Ünyon Bar, ağını kurmuş bir örümcek gibi bekliyor... Şöhreti, Londranın şakavet yatağı olan bu mahallesindeki bütün batakhane « erden üstündü. Gecenin ve gün »- düzün her saatinde, gehrin hattâ belki de dünyanm en tehlikeli ve korkunç insanları bu barm, duman lı ve kirli havasında haydutlukla * rini hazırlarlardı, Polisin bu fenalık yuvasma in . mesi çok pahalıya mal olurdu EF. ğer memurlar tek veya birkaç ki, şi halinde içeri girerlerte sağ çik.. maâlarma imkân yoktur. Bu şöhret iyi bilindiği için ihtiyaç halinde polis buraya adetâ askeri tertip. Je, kalabalık bir baskm yapardı, Bu vaşiyotlerde de #stjssnni emir. ler mevcuttu: meselâ “eller yuks” r,, dendiği vakit kıpırdayan olur. sa en ufak bir tereddüt gösteril « meden derhal vurulsbilirdi, Buna rağmen gene bu barda polis ara, dığını bulamaz, eli bog dönerâi, ,Sam Coy's bütün bunları gayet i- Yi bilmekle beraber, hig aldırış ot- miyordu, her geyin kendi soğuk kanlılığma bağlı bulunmakta ol duğunu biliyordu, İşte bunun içir ağzında tütünü çiğniyerek ve elle Tİ gene pantulonunun cebinde, es! lana sallana içeri girdi, Burada herkesten çekinilirdi, onun için bir anda Sam üzerinde birçok na. zarların dolaştığını hissetti, Fa » kat hiç bozmadan ayn; yürüyüşle Merledi, Bitaz sonra herkes onu0, kendilerinden biri olduğuna he - men hemen inanmıştı. Zaten du » man İçinde göz gözü görmüyordu. Doğru gitti, başbaşa vermiş kor « kunç insanların oturmuş oldukları kalabalık bir masanın yanma bir İskemle çekörek yerleşti, Yanımda garsona bönzer bir adam belirdi; kaba kaba: — Ne istiyorsun? diye sordu.. Sam Coys kasketini arkaya ite zeki Marmara film stüdyosunda ler) filminde Abdülvehep Sinema mevsimi baslariren MARMARA FİLM STÜDYOSUNDA BiR SAAT türkçeleştirilen (Mesut güns Kırk yıllık Wallace Berry, nasıl türkçelertirildi? - Bir s0. hıkta minareye tırmanan, ucurulmuş bir köprüden moto. sikletle atlıyan Türk cocukları - Rejisör ve artist buluna. madığı için yerli filmden vazgecildi! Şehrimizde İpekfilm stüdyosun. dan maada bir de (Marmara film) #ebdyosu vardır. Marmara film stüdyosu, diğer stüdyoya nazaran daha yeni bir zamanda faaliyete bazlamız, Be - yoğlunda Bursa sokağına sapınız, gidiniz, gidiniz, sokağın nihayetin. de 40 numaralı büyük bir bina var, Beki musiki sanatkârları ce, miyeti binası, Lütfen zili çalarımı, sınız? Ne o, içeriye bırakmıyorlar mı? Evet, öyledir. İçeriye birak. mıyorlar, Evvelec randevu ve j * zip almak izm, Bu randevuyu bir gün evvelden aldığım için, stlldyo müdürü Ce mil Yumnu'yu bana muntezir bul. dam: — Ben (Haber) den Reşat mt. — Evet efendim, sizi bekliyor. Metan Yumntı, merdivenden çı - kıp da sofaya girliğ'niz vakit, gö. tahta çıkrıklarla ğindeki oda- da duple edilecek filmin parçala — Evvelâ şöyle bir kadeh getir bakalım, dedi. Sonra git Tomas Murdek) ar » kadaşa kendisile konuşmak iste | diğimi haber ver, Tamas Murdok İsmni isltince mun yüzü değişti. Korktuğu, hatlâ titrediği beji oluyordu. — Ya! dedi ve gözlerini Sa . mm Üzerine dikti: — Demek Sen hava sıcak olun. ca Murdokun nefes almaya çıkte. ğını unutmuşsun! Sam Coys, garsonu daha dik - katli, tütününü gayet sâkin ciğ « nedikten sonra cevabımı verdi, — Yirmi dört yaşında oldu * ğ#umdan nekadar eminsem, Tomas Murdokla hemen konuşmak istedi. ğime o kadar eminim, Sen git söy le, Buğün hava s'cak afkat yarm daha sicak olacak! Sam Coys garsonun artık emini. yet getirdiğini anlamıştı, Fakat e bir sual karpamda daha kal — Sen iyi terbiye almışa ben. aiyorsun arkadas, hangi mektepte okudun bakalım? Sam Coys Oböyle tecrübeleri çok geçirmişti, onun için mekter. ten ne kastedildiğini anlamakta gecikmedi: mektep hapishase de- mekti, Bü suretle garson Sama spa olup olmadığını soruyor * — Cok mektep gezdik arkadaş, dedi, amma unuttuk, en Sonuncu. su “Peüton » TI, di, (Devam var) rım ayırmakla meşguldü, İzahat verdi: — Efendim, burada hâzırladı . ğımız göre, bir gün san. fında türkçeleştirilöcek filmin par çalarmı ayriyoruz. Bunlara numa, ra koyuyoruz, Bu parçanm duplü. jİmda çahşacak artistlerede o günkü rolleri verilmiştir. Her se. ansa İştirak edecek eartistlerin & simleri bizce malüm, Böylece, hiç aksamadan, her gün sekiz sant ça” bsabiliyoruz. — Daha fazla çalışmıyor mu - sunuz? — Buzi zamanlar günde on al tı saat de çalı ımız oluyor, Fev. kalâde ahvelde tabii, — Müârmara film stüdyosu ne zaman kuruldu, ilk çevrilen film Bedir? — Marmarefiim, Özcüfilm, Ke malfilm ve Lâle'nin iştiraki ile ça. İşmaktadır, 1037 de kuruldu. İlk çevirdiğimiz film de Trükya ma . nevraları filmidir. Bu filmi, tabil görmüşsünüzdür? — Evet, Başka filmleriniz? — Çanakkale (Geçilmez! Bu film, evvelce (Çanakkale) ismile Rüsterilen filme, stüdyomuzda ilâ- ve edilen sahnelerle meydana ge“ tirilmiştir. Maamafih biz, yerli film çevirmeği tehir ettik, Reji . Sör yok, artist yek! Pek mükem. mel yeri (film yapabileceğimize kani oluncaya kadar duplâğa çalı, gacağız, Duplâj deyip de geçmi - yelim; bu da bir sanattır ve kabi, İlyet işidir. Duplâjda çalıştıracak eleman bulmakta bile zorluk çeki- yoruz, Sonra bu iş, dünyanın her tarafında bizimkinden çok evvel taammüm (etmiştir. İngilterede fransızca film, Fransada ingilize film gösleriimez gibi bir şey, — İlk türkçeleştirdiğiniz film? — Banlbek yıldızı, Arkasından (Arşın Malalan), (Aşım göz yaf” ları), Yuyarda şu anda yine bir film türkçeleştirilmektedir, Görmek Ms. temez misiniz? — Rica ederim. Mermer mard'venlerden yukari. ya çiktik, karanlık bir odaya gire dik, Perdede bir macera film: gös. teriliyor. Ayni © sahne defalarlt tekrarlanâr, Artistler rollerini â - yice ezberlemiş olacaklar ki be » yaz perdenin üzerindeki beyaz Hm ba yandı söndü, Kırk yıllık İnGiw liz Vollas Berri, türkçe konugman ön başlamıştı! Oallar yanmoz Türk Vollasn Borriyi de gördüm: Mahmut Moral! Bu seansta Mah. muttan başka Suavi le Samide rol almışlardı. Mahmut, esasen stüdyonun dup'j geti. “ REŞAT MAHMUT (Devamı 5 incide) 0