10 Kasım 1919 Tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 3

10 Kasım 1919 tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 3

7 – Sinasun karyesi ahalisi namına Belediye Reisi Dimitro, Ürgüb kasabası Hristiyan Mahallesi' namına Muhtar Yuanaki ve Yeni Mahalle Muhtarı Yanofli (?) ve Vasil ve Ürgüb tüccarından Üftadi vesaire imzalarıyla varid olan telgrafda Müdafa'a-i Milliye teşkilatından beri emn ü asayiş-i memleket daha ziyade tekemmül eylediği ma'al iftihar beyan edilmekdedir. - - - - - - ❖ - - - - - İzmir'den: 1 – Dün öğleyin Soma Cephesi'nin sol cenaha Yunaniler bir alay kuvvetle ta'arruz etmişlerdir. Üç sa'at devam eden muharebe neticesinde telefat-ı külliye verdirilerek iki kilometre içeriye püskürülmüştür. Bila sebeb vuku' bulan ta'arruz protesto edilmiştir. 2 - Nazilli Rum Havra Heyeti tarafından İzmir'den Yunan kıta'at-ı askeriyesi kumandanlığına keşide idilen telgrafnamede deniliyor ki taşrada gerek İzmir'de ve gerek havalisinde kumandanız altında bulunan Yunan asakiri tarafından Türk kavm-i necibine karşı tatbik idilen mu'amele-i vahime ve mezbuhaneden haberdar oldukça fevkal'ade dilhun ve müellem olunuyordu. Binaenaleyh bu vilayetin işgal haricinde kalan aksamında yaşayan daha pek çok Rum unsuru bulunduğu bi't teemmül oradaki siyaset-i sakimeye artık nihayetlendirerek taht-ı tevkife aldırmış olduğunuz genç ve ihtiyar Müslümanların tahliyesi ve kendilerine fi-maba'd insanca mu'ameleyi kendinize bir hareket ittihaz itmenizi bir kere daha rica idiyoruz. 3 – Yunanlıların paralı Rumlardan teşkil ettikleri jandarmalar İzmir şehrinin inzibatına tahsis edilmişlerdir. Nusaybin: Hayat-ı milliyemize agah olan İngiltere Hükumeti'nin heder-i deme mahal bırakmayarak Ayıntab ve Mar'aş ve Urfa vesair işgal idilen aksam-ı memleketimizden çıkmakda olduğu ma'al memnuniye istibşar kılınmakdadır. Şu kadar ki heyecan ve tesir-i milliyi tahrik ider suretde bilad-ı mezkurenin hatta Diyarbekir vilayetinin Fransa Hükumeti tarafından işgal olunacağını bazı Suriye gazeteleri yazmakdadır. Haksızlıkdan haksızlığa ma'ruz kalan ve hiçbir tarafda edna bir nur-ı adalet görmeyen ve vefasızlıkla ebedi esarete mahkum bırakılmış ve taksim edilmiş görülen millet-i Osmaniye'nin muhafaza-i vatan, hukuk-ı milliye uğrunda kanlarının son damlasını her suretle fedaya azm itdtiğini umumi kararla arz idiyoruz. İşgal harekatı milleti tahrik demekdir. Milletin hareketlerine sebeb olmak milyonlarca ma'sumların kanının isalesine sebebdir. Böyle bir hareketin vuku'una hiçbir medeniyet ve beşeriyet razı olmayacağı bedihidir. Yeni bir İzmir faci'asına ve milyonlarca ma'sumun mahvına meydan vermemek üzere Ayıntab ve Mar'aş ve Urfa'nın Hükumet-i Osmaniye'ye dever teslim ve işgal edilmiş olan tekmil diğer mahallerin de tahliyesine ve işbu protestonamenin mensub olduğumuz hükumet-i mübeccelenin başvekalet-i celilesine ve Amerika Reisicumhuriyeti Mister Wilson cenablarına (Woodrow Wilson) isal ve iblağı kanlı bir ye's ile insaniyet namına istirham kılındığına dair acizleriyle sekiz aşiret dokuz Kürd aşiret rüesası tarafından keşide kılına n protestonamemizin takipi mütemennadır. Nusaybin Müdafa'a-i Hukuk Cemiyeti Reisi Süleyman Arabgir Ma'raş, Ayıntab ve Urfa'nın da bu kere Fransızlar tarafından işgali haberini kemal-i teessüfle aldık. Ve mütareke şeraitine muhalif olarak böyle istilacuyane harekatın ma'azallahu teala memalik-i İslamiyenin taksimi gibi bir maksadı istihdaf etmekde olduğuna göre din ve namus ve hayatımızı tehlikede görmek zaruretiyle bu felaket-i Alem-i İslamiyet'in artık gayr-i kabil-i ihtiraz heyecan ve helecanına sebeb vermekdedir. Birçok def'a tekrar idildiği üzere Wilson cenablarının bütün heyet-i ictima'iyeye hitab ve cem'iyet-i akvam meselesini ilad eyleyen on ikinci maddesine itimaten sulh müzakeresine iştirak eyleyen milletlerin kendi mukadderatlarına hakim olacakları sırada an'anata tarihe ve alelıtlak Türk ekseriyetine malik olan şu memleketde bihamdi lillahi teala asayiş-i umumi zerre kadar haleldar olmadığı halde Fransız istilasına ma'ruz kalması İslam olmaktan başka bir kusuru olmayan Türkler hakkında o hitabeyi bir medar-ı iğfal mahiyetinde göstermekde ve hiçbir adl ü hakkın düşünülmemekde olduğunu işrab etmekdedir. Dinlerinin hilafet-i mu'azzama-i İslamiyeye istinaden yaşayacağı kanaatini besleyen biz Türkler bu işgali en şamil ma'nasıyla protesto ider ve hükumetin bu işgali ret hususundaki kaffe-i teşebbüsatına mevcudiyet-i milliyemiz ile müzahir olacağımız Yerli Rum ve Yunan Mezalimi Ika' idilen mezalim-i vahşiyanenin tahkik idilebilen aksamı hakkında vücuda getirilen kitabeden:  [Maba'd] Nefs-i kasabada bu kadar ahali-i Müslime ile beraber kırk bin Müslümanı temsil eden ve evsaf-ı memduha-i zatiyesi itibarıyla da umum nazarında muhterem olan Müftü Efendi'nin sırtındaki yirmi günde ancak tedavi idilebilen ve tabib raporu da mevcud bulunan yara ve bereler açılmıştır ki bugün bir karye papazı Türkiye'de nazar-ı tahkire uğramamışken bir cema'at-i İslamiye reisine resmen Yunan zabitlerinin yapdğı şu mu'amele-i vahşiyane her türlü tasverin fevkinde addolunmaya sezadır. 14 – Silah taharrisi yalnız İslam mahallatına hasr edilmiş ve her nedense men-i taharriyat emri verilinceye kadar taharri gören evlerde sabi ve müsinn ve ma'lul ve kadın hiçbir ma'zeret ve hususiyete iltifat edilmeyerek bila istisna herkese “silah çıkar” diye tüyleri ürpertecek işkenceler yapılmış ve ahalinin kısm-ı azamı, mevki-i zati ve medenileri nazar-ı itibara alınmaksızın helalar içine sokularak mevadd-ı gaitayla karıştırılmış ve güya kadınları taharri için yanlarına birer Hristiyan kadın terfik edilmiş bulunduğu halde İslam kadınları da cebren askerler tarafından taharri edilmek gibi küstahlıklar irtikab edilmiştir. Medeni millet ve hükumetlerce ve bilhassa Avrupaca kadınlara olan hürmet malum iken Yunanlıların ve askerlerinin bu gayr-i medeni hareketleri, kadınlara işkenceleri acaba kendilerine saha-i medeniyetde zerre-ma (?) bir mahal tahsisine müsaid midir? Şübhesiz ki hayır… 15 – Haksız yere işgal altında bulunan resmi polis dairesine geceleri fahişeler celb ve alenen icra-yı ayş ü nuşla fahişehane ittihaz edilmiş ve bu hal aylarca devam etmiştir. 16 – Kasaba haricinde tavla ve bağcelerinde kendi işleriyle meşgul olan İslam kadınlarına defa'atle tecavüz vaki' olduğu gibi şehir dahilinde bile her rast geldikleri İslam kadınını alenen ve birtakım evza' ve şartla tezyif ve tahkir ve pek küstahane sarkıntılıklar yapılmış ve yapılmakda bulunmuştur ki ta'dadı mucib-i suda'dır. Köylere Dair 17- Orhanlı'dan Boşnak Halil Ağa'nın biraderzadesi Şakir bin İbrahim sabık Orhanlı muhtarı Leonida nam bir yerli Rum'un garaz-i şahsi ve teşvikiyle ve üzerinde silah vesair nişane-i cürüm olarak hiçbir şey bulunmadığı halde cami-i şerif derununda derdest ve karakolda şededen darb idildikden sonra kasabaya getirilmiş ve kurşuna dizilmiştir. 18 – Orhanlı'dan Boşnak Mehmet Ağa başda ma'hud Leonida olduğu halde bazı Rumların teşvikiyle tevkif ve İzmir divan-ı harbine sevk idilerek bir buçuk aydan beri orada bila sebeb mevkuf tutulmakdadır. 19 – Karyede silah taharriyatında ahali fevkal'ade tazyik edilmiş, Muhacir Elmas oğlu Ahmed ve biraderi Niyazi, Boşnak Berber Hasan darb edilmekle beraber yine Leonida ve rüfekası tarafından Farac oğlu Halil hakkında silah var diye ihbaratda bulunulmuş bilahare kendisinden yirmi sekiz lira alarak tazyik ref' ettirilmiş sonra bu adam parasını istirdada tevessül itmesiyle Leonida'nın teşvikiyle karakolda pek şiddetli bir suretde darb edilmiş ve eser-i darbdan hasta olarak bir hafta kadar karakolda yatmış ve bu adam başına ayaklarıyla vurulmak suretiyle darb edilmiştir; engizisyon mezaliminden bir numune daha… 20 – Orhanlı'dan Kürd Derviş'in bir kısrağı, Testici Süleyman Usta'nın güzel bir beygiri, Muhacir İlyas Ağa'nın bir öküzü gasb edilmiştir. 21 – Müslümanların sükungah-ı ebedisine çekilen ölülerine kadar teşmil-i tezyif idilerek Orhanlı İslam Kabristanı hela ittihaz edilmiştir; mukaddesat-ı diniyeye pek çirkin bir ta'arruzun bir numunesi daha. 22 – Orhanlı'da mukime Tonaz zevcesi Emine denmekle ma'ruf kadının iffetine tecavüz edilmek istenilmiş ise de vaki' olan feryat ve figanı üzerine tahlis-i nefis idebilmiştir. 23 – Hisartepe'den Mahmud oğlu Kıligin Ali tahte'l-hıfz Leonida tarafından Orhanlı'ya celb ile kiliseye habs ettirilmiş ve bilahare Leonida tarafından iki yüz sarı lira taleb olunmuş pazarlık otuz beş sarı lira ve elli yedi banknot bir kilim ve iki kuzuya bitirilmiş, bunlar Orhanlı'dan Yüksüğün Hasan oğlu Hüseyin vasıtasıyla Leonida'ya verilerek ertesi günü tahliye ettirilmiştir. Yerli bir Rum'un para mukabilinde adam tahliye ettirmesi veya aksi halde kurşuna dizdirtmek derecelerinde mazhar-ı kudret olması Yunan kumandan ve efradının ma'deletden, hiss-i temeddünden ne kadar uzak olduğuna bir delil daha teşkil itmez mi? 24 – Hisartepe'den Döne'nin bir buzağılı ineği kurşunla vurulmuş, Mahmut oğlu Ali'nin de iki ineği yaralanmıştır. 25 – Hisartepe'den Tahir Bey asker ve Rum çetesi tarafından tevkif idilerek bir gece sabaha kadar bila istirahat gezdirilmek suretiyle işkence idilerek para taleb edilmiş ve bilahare mikdarı gayr-i malum para alınarak serbest bırakılmıştır. 26 – Musacalı karyesinden altmış yaşlarında Arablı Kara Halil Çavuş Yunan askerlerinin mezaliminden tahlis-i nefis etmek üzere Hisartepe'den hicretle kafile ile beraber ailesini göndermek üzere o kafileye iltihak etmek istemiş ise de o sırada Hisartepe karşısına muvasalat eden Yunan askeri İyiceler mevkinde gayr-i müsellah olan Kara Halil'i yakalayarak ayağından cerh etmişler, oradan mecruh olarak Yeniköy'e sevk iderek ve bir dere içinde ellerini yukarı kaldırtarak kasabalı Bakkal İlya'nın oğlu Katı ile askerler tarafından kurşuna dizilmiştir. [Maba'dı var]