10 Kasım 1919 Tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

10 Kasım 1919 tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

te'min iyleriz. Hülasa sulh-i daiminin Türklerin de hukukuna ri'ayet ile hasıl olabileceğinin ve aksi takdirde günde bir, memleketin istilası suretiyle tazyik ve tehdid edilmekde olan muhit-i İslamiyetin feveran-ı muhakkakına hiçbir mülahaza mani' olamayacağının sulh meclis-i alisine arz ve iblağıyla milletin teskin ve tatminine medar olabilecek kararın istihsal ve beyanını mütteheden arz-ı istirham iyleriz. Eşrafdan Cemil Belediye Reisi Şükrü Ulemadan Cemil Müftü Ahmed İzmir Fecayi'i İzmir Fecayi'ine Dair Resmi Raporlardan Bazıları: Dersa'adet Umum Jandarma Kumandanlığına İzmir Jandarma Taburu Kumandanlığından mevrud rapor sureti manzur-ı alileri olmak üzere aynen ve rapten arz ve takdim kılınır efendim. 20 Mayıs 35 İzmir Jandarma Alayı Kumandanı Ka-i makam Süreyya Ayın on beşinci günü malum olan vakanın hudusundan mukaddem taburda ifa- yı vazife etmekde idim. O esnada odama gelmiş olan Mıntıka Müfettişi Mülhakı Yüzbaşı Ziya Efendi ile birlikde pencereden vurud etmekde olan Yunan askerine bakmakda idik, gelen askerlerin önünde elinde bir tabanca olan bir sivil Rum muhterizane ilerleyen Yunan askerini teşci' etmekde idi. O esnada kışlık kapısı karşısında toplanmış olan İslamlardan mürekkeb gayr-i müsellah on on beş kişilik kadar bir kütlenin üzerine bir Efzun neferi hücum iderek kütle-i mezkureyi dipçik ve süngü ile darb ve ta'arruz ettiği sırada bir el silah endaht idildiği ve bunun üzerine Yunan askerleri tarafından ateş açıldığı ve daireye ta'arruz esnasında beray-ı iltica giren anasır-ı muhtelifeye mensub yirmiyi mütecaviz eşhas dahi yukarı alınarak muhafaza edilmişlerdi ki bunların meyanında Rum çocukları ve gazete muhbirlerinden iki şahıs dahi mevcud bulunuyordu. Müte'akiben ta'arruz vaziyetinde bulunan üç süngülü ve bir mitralyoz Yunan neferi daireye hücum ve ta'arruza hazırlandıkları esnada gazete muhbirinin Rumca ihtarı üzerine ateşin neticesine kadar dairede mevcud bulunanlar daima süngü ve ateşle tehdid ve bilhassa “Zefiri” namında Efzun neferinin gayet vahşiyane mu'amelesi tahtında bulunduk. Haricde ateş kesilmesini müte'akib elinde revolver bulunan bir sivil Rum vurud iderek Yunan askerlerine dairede bulunanların mahfuzen generalin nezdine götürülmemizi emir ve tekrar muayeneden sonra cem' olunarak müsellah bir müfreze muhafız tarafından Park ve Kordon istikametinde götürülmekde bulunduğumuz esnada gerek Park civarındaki halkın ve gerekse önümüzde bulunan Zefiri'nin adeta dans idercesine ahaliyi aleyhimize hücuma teşvik ve halkın sopa darbeleri ve silah tehdidleri ile ara sıra tevakkuf iderek cebren “Zito Venizelos” sadalarıyla Pasaport önünde halkın kafileyi imha ideceği sırada insaniyetperver bir Fransız zabitinin kılıç çekerek müte'arrız üzerine yürümesi ve muhafızlara işaret iderek hareket etmekliğimiz ile hayatımız mevki-i mezkurda te'min edilmiş ve vapura muvasalatımızda Yunan askerleri tarafından tekrar barid ve tahkir-amiz bir ses ve çehre ile muayenelerimiz icra olundu. Ve şahsımdan nakdi bir şey zayi' olmayıb yalnız vazife kayışım belimden bir nefer tarafından kemal-i tahkirle çıkarılarak alınmıştır. Vapur içinde kamara salonunda takriben yirmi yedi kadar umera ve zabit ile ahalinin haberleri olmayarak derdest idilenlerden efradımızın diğer bir kısım halkla kömürlükde bulunduklarını işitiyordum. Vapur Punta'ya hareket ve takriben altı sa'at sonra iskeleye muvasalat ettik. Bir sa'at sonra vapurdan ihrac idilerek meydanlığa sevk ve orada umera ve zabitanla efrad-ı ahali tefrik idilerek tekrar kafilelerle hayvan vagonlarına ilka' olunduk. İki sa'at sonra tekrar çıkarılarak Patris Vapuru'na nakil ve beş yataklı bir kamarada on beş kişi olmak üzere ikamet ettirildik. Bu nakil keyfiyetlerinde gerek ahalinin ve gerekse Yunan askerinin hemen ta'arruz etmek hareketleri mevcud bulunduğu gibi lisanen yapılan tahkirat da fikr-i beşerin tasavvuru fevkinde idi. Gerçi şahsıma bir ta'arruz vaki' olmamış ise de kafiledeki birçok zevatın darb olundukları ve süngülendikleri yara ve berelerinden müşahede idildiği ve paraları gasbolunmakla beraber çoklarının da itlaf ve imha olundukları söyleniyordu. 16-5-19 takriben zevalde “Mösyö Kırş” “Mösyö Ke”nin delalet-i insaniyetkarıyla vapurdan Yüzbaşı Ziya'nın tabur katibi Edhem Efendi birlikde alınmak suretiyle tahliye olunduk. Jandarma müfettişlik ve alay ve tabur dairelerini nazar-ı teftişden geçirdiğimiz zamanda mezkur dairelerin tahribat ve eşyalarında gördüğümüz nevakısla şahsıma aid zayi'atın ayrıca bir listesi alaya verilmiş olduğundan vaka-i müessife-i cinayetkarane hakkındaki malumat ve meşhudatımı mübeyyen rapor tanzim ve takdim kılındı. ∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼ İzmir Jandarma Kumandanı Süreyya Bey'den 20-5-19 tarih ve 1-7 numara ile Umum Jandarma Kumandanı Miralay Kemal Bey'e gelen şifre suretidir: Seydiköy Rum ahalisi jandarma karakoluyla bölük deposuna hücum iderek esliha ve cebhaneleri yağma eylediği ve ahaleden birinin ifadesine nazaran Gölcükler ve Görüce Gonabudarı, Gümüşdere Mahallesi'ne merbut Cuma Ovası, Gürece, Akçaköy, Çitiller, Dereköy, Çamur Dereköy, Şaşalı karyelerinde İslamlardan birçok kişinin şehid idildiği cesetlerinin hala meydanda bulunduğu ahali-i sairenin firar eylediği ve hükumetin mu'avenetini istirham etmekde oldukları ve henüz şehid ve mecruh mikdarı anlaşılamadığı İzmir jandarma taburu kumandanının iş'arına atfen ma'ruzdur. ∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼ 22-5-19 tarihiyle İzmir'de On Yedinci Kolordu Kumandanı Mirliva Ali Nadir Paşa'dan Harbiye Nezaret-i Celilesine varid olan rapordan muktebesdir: 1- : 22-5-35 sa'at 10 evvelde bir tabur Yunan piyadesi “Menemen”i işgal etmiştir. Esliha, makineli tüfekler ile cebhaneyi ve (şifresi halledilememiştir) hayvanatı (şifresi halledilememiştir) teslim almışlardır. 2- : 16-5-35 Urla şibh-i ceziresinin muhtelif cihetlerinde muhtelif kuvvetde yerli çeteler tarafından İslam köyleri duçar-ı ta'arruz olmuş haneleri ihrak ve yağma ve ahali-i İslamiye kısmen şehid edilmiştir. Urla'da bu eşkıyaya bilmecburiye mukabele edilmiş ve nihayet bir Yunan torpidosundan Urla İskelesine çıkarılan otuz neferlik bir bahriye müfrezesi ile bir Yunan nizamiye bölüğünün takarrübü üzerine mukavemetden sarf-ı nazarla Urla Yunaniler tarafından işgal olunmuştur. Ba'de'l işgal zabitan ve efrada esir mu'amelesi yapılarak tahkir ve tezlil, eşya ve techizatı gasb edilmiş ve ancak bir İngiliz zabitinin Urla'ya muvasalatı ile zabitanın hali bir parça kesb-i salah eylemiştir. 3-Urla'nın Gülbahçe ve Kuruçeşme havalisindeki müfrezeler hakkında henüz malumat alınamamıştır. Sivrihisar'daki bölük efradı kamilen firar etmiş ise de bölük kumandanı henüz Sivrihisar'dadır. Bu havalideki kura ahali-i İslamiyesine aid haneler umumiyetle yağma ve ihrak ve ahalinin bir kısmı şehid edilmiş ve bir kısmı da dağlara firara mecbur olmuştur. 4-Ayvalık henüz bir devlet tarafından işgal edilmemiştir. ∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼ 23-5-19 tarihiyle Aydın'da Elli Yedinci Fırka Kumandanı Mehmed Şefik Bey'den Harbiye Nezaret-i Celilesine mürur-ı şifre rapor suretidir: Aydın'a gelen ve hadise günü İzmir Kışlasında tevkif ve tahkir idilen zabitandan On Yedinci Kolorduya mensub Matbu'at Sansür Müdiri Faik ve memuru Mülazım-ı Evvel Zekai Efendi'lerin ifade-i tahririyeleri mealen bervechi ati arz olunur: 1-İzmir'in işgal günü daire-i askeriye olan kışlada kolordu evamir-i yevmiyesiyle, umum umera ve zabitan ve firad vazifeleri başında toplanmışlardı. 2-Bir Yunan alayı Hükumet Dairesi Meydanı'na geldikde kışladan hiçbir ateş patlatılmamış iken bila sebeb kışla üzerine ateş açmış, on dakika devamdan sonra kışladan irae olan beyaz bayrağı müte'akib kesilen ateş üzerine kumandan ve zabitan sıraya dizilerek hatır ve hayale gelmez hakaretlerle süngü dipçik tokat darbeleri altında rıhtım üzerinde mevkufen sefineye götürülürken Yerli Rumlar ve Yunan torpidosu zabitanı revolver ateşiyle karşılamışlar ve bu yürüyüşde “15” umera ve zabitan bila sebeb şehid ve kırk kadarını cerh etmişlerdir. Keza birçok firad şehid ve birçoğu da bila sebeb cerh edilmişlerdir. Kumandan Paşa'yı bir Efzun neferi tokatlamış, Erkan-ı Harbiye Reisi süngü ile yanağından yaralanmış ve Kolordu Ahz-i Asker Reisi Süleyman Fethi Bey hayatından naümit ağır suretde yaralanmıştır. Güya Türkler tarafından açılan ateşe mukabele-i bilmisil olduğu hakkındaki Yunanlıların işaatı bilahare biasl ve esas olduğu bilhassa İtalyanların bu hadise-i vahşiyaneyi büyük bir gayret ile tahkik ve enzar-ı medeniyeye bildirmekde oldukları ma'ruzdur. İ'lanat Sivas İcra Dairesinden: Kaleardı Mahallesi'nden müteveffaye Hacı Sıdıka Hanım zevci İzzet Efendi'nin Sivas Mahkeme-i Şer'iyesinden Hacı Sıdıka Hanım hemşiresi Hayriye Hanım aleyhine istihsal eylediği 1 Cemaziyelevvel sene 337 tarihli i'lam-ı şer'i mucibince mahkumun bih onbeşbin yüzelli kuruşun te'min-i istifası zımnında taht-ı hacze alınarak furuhtı karargir olan müteveffaye Hacı Sıdıka Hanım'ın Kaleardı Mahallesi'nde canib-i yemini Ahi Efendi hanesi ve bağcesi, yesari İzzet Efendi hane ve bağcesi, arka ciheti Nazırzade bağcesi ve cebhesi tarik-i amm ile mahdud bir bab dokuz gözü müştemil hane ve bağce ve avlu ile bir lüle ma-i carinin tarih-i ilandan itibaren otuz gün müddetle mevki-i müzayedeye vaz' olunduğundan emval-i gayr-i menkulesinin kıymet-i muhammenesinin yüzde on nisbetinden pey akçesi tevdi' etmek ve müzayedeye iştirak eylemek ve daha ziyade malumat almak isteyenlerin Sivas İcra Dairesine müraca'at eylemeleri ilan olunur. - - - - - - - - - - ❖ - - - - - - - - - - Yıldızeli Kazası İcra Dairesinden: Zira'at Bankasının Yıldızeli Sandığından akça istikraz edip vade-i mu'ayyenesinde tediye-i deyn itmeyen Sivas'ın Kaleardı Mahallesi'nden Mütevellizade Bekir Ağa'nın Akveran-ı Kebir karyesinde Değirmenocağı Mevkii'nde tarafları tepe ve Hacı Efendi ve Yörükoğlu tarlasıyla mahdud on sekiz dönüm bir kıt'a tarlası iki yüz, Kabristan Üstü Mevkii'nde tarafları tarik ve keza ve Kabristan ve Mütevellizade Abdurrahman Ağa tarlasıyla mahdud yirmi bir dönüm bir kıt'a tarlası bin, Hatice Pınarı'nda tarafları Hatice ve Osman ve Abdurrahman tarlasıyla mahdud yedi dönüm bir kıt'a tarlası yüz, Abdioğlu Mevkii'nde tarafları Yörük oğlu Seyit Ağa ve dere ve tepe ile mahdud bir kıt'a tarlası yüz, İndibi'nde tarafları ark ve Molla Ahmed ve yol ile mahdud dört dönüm bir kıt'a tarlası yüz, Kurucaöz'de tarafları Muharrem ve yol ve keza ve dere ile mahdud on dönüm bir kıt'a tarlası altı yüz, Büyük Çayır'da tarafları öz ve hark Molla Ahmed ve Molla Hüseyin tarlasıyla mahdud yedi dönüm bir kıt'a tarlası üçyüz, köy önünde tarafları öz ve Resul ve Mehmed Efendi ve Hüseyin Ağa tarlasıyla mahdud yedi dönüm bir kıt'a tarlası dörtbin dörtyüz, Çorak'da tarafları öz ve Abdurrahman ve Molla Süleyman ve pınar ile mahdud dokuz dönüm bir kıt'a tarlası ikiyüz, Kıran'da tarafları yol ve Abdurrahman ve Ahmed tarlasıyla mahdud on bir dönüm bir kıt'a tarlası ikiyüz kuruş bedelle talibi uhdesinde takarrur iderek muvakkat karardadesi keşide kılınmış ve tarih-i ilandan itibaren onbeş gün sonra ihale-i kat'iyesinin icrası tabi'i bulunmuş olduğundan yüzde beş zammıyla talib olanların ve daha ziyade malumat almak isteyenlerin Yıldızeli İcra Dairesine müraca'at eylemeleri ilan olunur. [Sivas:Vilayet Matba'ası]