17 Kasım 1919 Tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

17 Kasım 1919 tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

Yerli Rum ve Yunan Mezalimi İka' idilen mezalim-i vahşiyanenin tahkik idilebilen aksamı hakkında vücuda getirilen kitabdan: [Maba'd] 27 – Yeniköy'den namus ve hüsn-i haliyle ma'ruf Halil oğlu Hakkı, köye gelen bir tabur asker kumandanı tarafından silahların teslimi hakkındaki emre teb'iyetle evinden silahını alub getireceği sırada birkaç asker tarafından kollarından sımsıkı bağlanarak ve tabura ateş idecekdi denilerek kumandan muvacehesinde ağaca asılmış salıncak gibi sallayarak ve her sallandıkça başını ve omuzlarını ağacın sakına çarpdırmak suretiyle kafasını ve kollarını pek dilhıraş bir halde kırarak bilahare yere düşürülmüş ve henüz canının çıkmadığını görerek kafasına dört beş el kurşun sıkılmış bununla da teskin-i gayz idemeyerek on on beş kişi üzerine savletle taşlarla dipçiklerle başını ezmişler ve öldürmüşlerdir. Bir tek köylünün hem de ma'sum bir ferdin bir koca tabura taarruzu taht-ı imkanda mıdır? Silahı teslim eden bir sahib-i hüsn-i hal işkencelerle öldürülmekle mi mükafatlandırılır? Bu biçarelerin silm olan hukuku böyle çürüyüb gidecek midir? 28 – Bundan on beş gün mukaddem oralarda *** asayiş hiçbir hal ve hareket olmadığı halde Kestelli karyesinin on on beş dakika ötesinde ve Oduncu Yolu üzerinde karye-i mezkureden Deli Mustafa'nın hizmetkarı Ahmed sağ memesinden kurşunla vurulmuş ve sağ kulağından sokulan bir süngü sol kulağından çıkmış ve göğsü kasab dükkanında teşhir olunan koyunlar gibi yağları görünmek üzere dilim dilim kesilmiş olarak bulunmuştur. 29 – Yine aynı tarih ve aynı mevkide karye-i mezkureden Molla Mehmed oğlu Süleyman Efendi de belinin sağ tarafından süngü ile yaralanmış ve kafatası parçalanarak beyni sağ eline konulmuş bir halde görülmüştür. 30 – Bundan bir buçuk ay kadar evvel köy halkı kemal-i sükunla kendi işlerine bakarken Kestelli'ye bir zabit kumandasında bir süvari müfrezesi gelmiş, bunlar meyanında sabık Ilıca nahiyesi müdüri Mustafa Bey'in hizmetkarı Yorgi tarafından Memicinin oğlu Mustafa Efendi'nin hemen bulunub teslim edilmesi, aksi halde köyün ihrak ve ahalinin itlaf idileceği beyan edilmesi üzerine Hacı Osman'ın hanesinde bulunan mumaileyhin merkum Yorgi tarafından bir dipçikle kafası yarılmış ve o sırada o civarda bütün maceradan bihaber bir halde koyunları sağmakla meşgul olan Hacı Osman'ın hızmetkarı Ali de [Mustafa Efendinin o eve girdiğini gördün de haber vermedin] diye derdest idilerek götürülmüş ve zabitin emriyle arkalarından, üçer kurşun başlarına ve üçer kurşun da sırtlarına tevcih edilmek suretiyle her iki bigünah katl ü fena edilmiştir. 31 - İslamlardan alınan silahlarla ekser Rumlar teslih edilmiş ve elyevm Rumların kısm-ı a'zamı hatta sekiz yaşında çocuklarına varıncaya kadar müsellah gezmekde bulunmuşlardır. Silah taharrisi memleketin asayişi namına yapılırsa Rumlar ne için müstesna tutuldu. Ve ilaveten ellerine neden silah verildi, Müslümanlar öldürülmek için mi? Asayişi muhafazaya kafi asker var iken bu teslihin sebebi meydanda değil midir? 32 – Müdde-i umumi İbrahim Edhem Bey bila sebeb mevkuf bulunduğu sırada hanesi tahliye edilmiş ve elyevm Yunan jandarma kumandanlık dairesi ittihaz olunmuştur. 33 – Jandarma ve polislerin silahları alınmış ve kendileri on beş gün bila sebeb tevkif edilmiştir. 34 – Jandarma ve polis dairelerindeki nakit ve eşya-yı cirmiye ve kabil-i nakil mefruşat aşırılmış, evrak ve defatir parçalanmıştır. 35 – İlk çete sözü çıkar çıkmaz sevk-i husumetle yerli Rumlar tarafından gösterilen on beş Müslüman Ahmedli'den ve işleri başında gayr-i müsellah oldukları halde çeteye mensub diye derdest idilerek kasabada güya divan-ı harb kararıyla kurşuna dizilmiştir. 36 – Kaza ka-imakamı Haydar Bey'in haremi Yunan askeri tarafından ala-melei'n-nas duçar-ı tahkir olmuştur. 37 - Çatalçeşme kahvehanesinde oturan bir kısım Müslüman halkı devriyeye hürmet ettirilmek üzere ayağa kalkmaya icbar ve tahkir edilmiştir. 38 - Hal-i esaretde bulunan Yüzbaşı Hüsnü Bey'in zevcesi Zehra Hanım'ın istasyonda bulunan eşya denkleri muayene bahanesiyle açılmış ve kendisi tahkir ve eşya meyanında bulunan zevcine aid elbise ve nişan ve apoletleri sökülerek yerlere atılmıştır. 39 - Musevi tüccar-ı mu'teberesinden namus ve iffetiyle iştihar eden Jozef Eskenazi Efendi'nin zevcesi postanede gişeye mektub bıraktığı sırada muhafız Yunan askerleri tarafından kıçı sıkılmak suretiyle namusu duçar-ı tecavüz olmuştur. 40 - Ahmedli'de Receb nam şahıs hükumet önünden gayr-i müsellah bulunduğu halde alınarak ve İtalyalının bağı civarında tüyleri ürpertecek feci' işkenceler yapıldıkdan sonra kurşuna dizilmiş ve biri memede olmak üzere iki çocuğuyla zevcesi bikes bırakılmıştır. Bu vakadan bir hafta sonra da kendi hanesinde nalan ve meşgul-i fiil olan bedbaht zevcesi göksünden kurşunla katledilerek ittisalde bulunan bağceye sürüklenmiş ve henüz kundaktaki yavrucuğunun ağzı da anasının memesine verilmek gibi alem-i insaniyeti lal ve ebkem bırakacak vahşetler yapılmıştır. Avrupalılar medeni add ettikleri Yunanilerin asar-ı vahşetlerini böyle listelerle okuyub anlayacaklar, başka yerlerde fotoğraflarıyla da görecekler ve görmüşlerdir. Yunan komitacının propagandaları güneş *** gibi hakikati asla örtemez. 41 – Ahmedli'den Muhacir Ahmed, Kestelli karyesinden Sığırtmaç Ahmed, altmış yaşlarında Tulu Mehmet, Tatar Ocağı'ndan Nasuh oğlu Mustafa, Dibekderesi'nden Çakır oğlu Ömer ve Süleyman, Karaköy'den Ayan Seyit oğlu Molla Mustafa namındaki zavallılar hanelerinden ve işleri başından alınarak pek müdhiş işkenceler yapıldıkdan sonra kurşuna dizilmişlerdir. 42 – Ahmedli'de bir muhacir kadını cerh idildiği gibi yirmi otuz kadar Müslüman kadını bir yere toplayub başlarını açarak saatlerce güneş karşısında teşhir edilmiş ve namuslarına ta'arruz idildikden sonra kendilerinin süngülerle şehid idileceği ve yavrucuklarının ateşde yakılacağı gibi teşebbüsat-ı ve sair gayr-i kabili tasver işkence ve terzilatda bulunulmuştur. 43 – Ahmedli'de mukim *** Mehmet kerimesi pek elimane bir suretde bikri izale edilmiş ve yirmi yedi lirası da gasb edilmiştir. 44 – Tatar Ocağı'ndan Hasan Kahya oğlu Ali Ağa'nın tütün tarlasında iken Kasab Yanko ve Kara Yusuf oğlu İstilyo yanında bir Yunan süvarisi bulunduğu halde alınub Ahmedli'ye getirilmekde iken yol üzerinde bir ormanlığa girilüb Yunan neferi tarafından yüz elli sarı lira vermediği takdirde itlaf idileceği bildirilmiş Yanko İstilyo'nun rica ve kefaletiyle iki gün sonra elli sarı lira verilmek şartıyla salıverilmiş ve peşin olarak otuz banknot alınmıştır. [Maba'dı var] İ'lanat Sivas Mahkeme-i Sulhiyesinden: Mukaddema Sivas'da Pazar Mahallesi'nde iken ahiren gaybubet iyleyüb el'an ikametgahı meçhul bulunan Manastırlı Tahir oğlu Rıfat'dan beş adet altın lira-yı Osmaninin tahsili hakkında Sivas Divan-ı Harb Daimi Reis-i Sabıkı Mustafa Sabri Bey'in ikame etmiş olduğu alacak davasının rüyeti bin üç yüz otuz beş senesi Kanun-i Evvelinin on sekizinci gününe tahsis kılınmış olduğundan yevm-i mezkurda ezani saat yedi raddelerinde Sivas Mahkeme-i Sulhiyesine bizzat müraca'at itmesi veyahut tarafından bir vekil göndermesi aksi takdirde muhakemesinin gıyaben rüyet olunacağı ilan olunur. ----------------- Yirmi üç senelik hayat-ı resmiyesini vazaif-i adliyenin en nazik ve kanunen birinci demek olan memuriyetlerde geçirmiş olan ve ciddiyet ve iktidarıyla efkar-ı umumiyede bir mevki-i mahsus ve müstesna istihsaline muvaffak olmuş bulunan Sivas Bidayet Ceza Reis-i Sabıkı Tevfik Bey dava vekaletine başlamış olduğundan herhangi mevadd-ı hukukiye ve cezaiye dolayısıyla adliyede alakadar bulunanların mumaileyhe vekalet vermek ve müraca'at etmek suretiyle mazhar-ı hak ve adalet olmaları ilan olunur. ----------------- Muvakkat İlmühaberi Senedi Numarası 0007905 Hisse Senedi Numarası 203030 Namıma muharrer balada numaraları gösterilen İtibar-ı Milli Bankası muvakkat hisse senedi ilmühaberini esna-yi harbde zayi' ettim. Nüsha-i saniyesini istihsal etmek üzere hükmü olmadığını ilan eylerim. Gürün'ün Emin Bey Mahallesi'nden İbrahim Paşazade Muharrem Tahsin ------------------------- Tonus Kazası İcra Dairesi'nden: Aziziye kazasının Timurboğa karyesinden **lizade (?) Abdülvahab Efendi'nin Şehr-i Kışla kasabasının Yukarı Mahalle'sinde mukim Kara Feyz oğlu müteveffa Hüseyin Aşkar zimmetinde alacağından dolayı terekesine vazı'ü'l-yed bulunan biraderi Mihri aleyhinde Tonus Bidayet-i Hukuk Mahkemesinden istihsal ettiği i'lam mucibince ma'a güzeşte mahkumun bih alacağı olan on üç bin yetmiş üç buçuk kuruşun te'min-i istifası zımnında müteveffanın metrukatından kasaba-i mezkurenin Yukarı Mahalle'sinde kain iki tarafı yol arkası arsa cebhesi meydanlık ile mahdud biri dış tarafda büyük diğeri iç tarafda küçük ve üzerleri açık avlu ve dört oda ve bir sofa ve bir ahur ve bir samanlık ve müştemilat-ı saireyi cami' bir bab mahcuz hanesi işbu ilan tarihinden bi'l itibar otuz gün müddetle müzayedeye vaz' edilmiş taliblerin yüzde on nisbetinde pey akçesini müstashiben müddet-i müzayede zarfında pey vaz'etmek ve daha fazla malumat almak isteyenlerin Tonus İcra Dairesine müraca'at itmeleri ilan olunur. - - - - - - - - ❖❖❖❖❖❖❖ - - - - - - - - Milli Sigara Kağıdı [Dünyanın en iyi ve en nefis sigara kağıdı] “Hem iyi sigara kağıdı içüb sıhhatinize hizmet hem de Müslüman ve Türk müessesesine yardım etmek ister misiniz”... İstanbul'da Türk ve Müslüman müessesesinin, nefasetiyle pek büyük rağbete mazhar olmuş “Milli Sigara Kağıdını” isti'mal ediniz. Numunesi Sivas'da Mahkeme Çarşısı'nda “Al Yıldızlı Mağaza”da Sükuti Hocazade Şükrü Efendi'nin ticarethanensinde mevcuddur. Siparişatın İstanbul'da Çakmakçılar Yokuşu'nda Sümbüllü Han'da üst katda (1) numarada “Milli Sigara Kağıdı” i'malathanesi sahibi Keskinli Abdullah Niyazi Efendi'ye verilmesi ilan olunur [Sivas:Vilayet Matba'ası]