8 Aralık 1919 Tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

8 Aralık 1919 tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

Huran Aşayiri Huran Aşairi kamilen cami'a-i Osmaniye'den ayrılmamak üzere ahd ü misak eylemişlerdir. Irak Arabanı Irak ahalisi dahi aylardan beri işgal altında yaşayarak duçar oldukları mezalimden ref'-i şikayet etmekde ve cami'a-i Osmaniye'ye rabıtalarını te'yid etmek için fırsatcu görünmekdedirler. Basra, Bağdad, Musul ve havalisinde en küçük şeylerden dolayı hükm olunan gali ceza-yı nakdiler servet-i umumiyeyi tahrib idecek derecede yüksek ve gayr-i adil olarak vaz' idilen rüsum ve vergüler, hükumetde görülecek işlerin aylarca intac idilememesi hasebiyle duçar oldukları zararlar, ahaliyi kuva-yi işgaliyeden tenfir etmekdedir. Ahalinin halet-i ruhiyesi, yüzde yetmiş beş Hükumet-i Osmaniye'ye tarafdar, yüzde on beş Arab Hükumetine merbut, yüzde beş İngiliz muhibbidir. - - - - - - - - - ❖ - - - - - - - - Garbi Anadolu Ahvali Soma Cephesi'nde tarafımızdan yapılan mukabil taarruzla düşmanın elde ettiği nukat istirdad ve düşman bütün cebhede ric'ata mecbur edilmiştir. Düşman Cum'alı köyü sırtlarından top ateşi icra etmiştir. Bir tayyaresi de kasabaya doğru bir sa'at cevelandan sonra İzmir istikametinde gözden kaybolmuştur. 28 - 11 postasıyla sekiz vagon dahilinde 250 kişilik bir Yunan kuvveti Manisa'ya çıkarılmıştır. Akhisar'dan bildirildiğine göre Kuva-yi Milliye ile Yunan askeri arasına girmek üzere 400 İngiliz askeri gelecek ve Yunan askerleri geri giderek terhis idilecekdir. Çay Turu (?) Cephesi'nde düşman tarafından fasılalı bir suretde makineli tüfek ateşi açılmıştır. General Milne'in gösterdiği hattı işgal için Yunanlılar Ödemiş mıntıkasında Milas istikametinde şiddetli top ateşiyle ta'arruza başladılar. Kuva-yi Milliye tarafından mevziler şiddetle müdafa'a edilmekdedir. ——————— 30 Teşrin-i Sani: Nazilli'den. General Milne'in tahdit ettiği hudud ile alakadar olan Ödemiş'in Kaymakçı karyesi şimaldeki sırtları işgal için Yunanlıların Teşrini Sani 35 tarihinde yaptıkları ta'arruz esnasında mezkur sırtlardaki müsademe ile alakası olmayan Karcaova, Ayasuluğ, Eseli, Çaplı, Kaymakçı-ı Kebir, Uzundere, Çerkes köylerinin içerisine Yunanlılar üç saat bila fasıla top atmışlardır. Bu ateşden müteessir olan kadın, çoluk, çocukdan ibaret ahali diğer karyelere firar itmeye başlamışlardır. Kendilerini kurtarmak emeliyle dağlara kaçanlardan ahvali havaiyenin tesiriyle birçok kadın ve çocuk incimad neticesi olarak telef olmuş firar idemeyen bazı aceze katledilmiş genç kadın ve kızlara ef'al-i şenia icra edilmiştir. Yunanlıların Aydın ve havalisini işgale başladıkları günden beri irtikab ettikleri bu harekat-ı vahşiyane insaniyet için bir lekedir. Bütün Hristiyanların ve ezcümle Rum ahalinin mal, can ve ırzını muhafaza itmeyi biz vazife-i diyanet ve insaniyet add eylemekteyiz. Yunanlıların bu son mezalimine alem-i insaniyet daha ne vakte kadar göz yumacakdır. ——————— Nazilli: Son Telgraf. Mücahitlerimizin kısa bir hücumuyla düşman yarım saat kadar mukavemet ettikden sonra yüzlerce zayi'at bırakarak firara mecbur olmuştur. Yunanlılar Kışla'daki karargahlarını karşı yakaya nakl etmişlerdir. Ümera dahil olduğu halde bütün zabitan da Venizelos'un aleyhine kıyam etmişlerdir. Ve kendisini katl ideceklerini bildirmişlerdir. İzmir'de Hristiyan Mahallesi'nde ve civar köylerde birçok haneler hastahane ittihaz idilerek Ödemiş'teki yaralılar yerleştirilmiştir. Zayi'atın çokluğu Yunanlıları pek ziyade müteessir etmiş, asker arasında isyan emareleri baş göstermiştir. ——————— General Gouraud ve Suriye General Gouraud geçen hafta Beyrut'a çıkmıştır. Mersin'e bir mikdar daha Fransız kıta'atı ihrac edilmiştir. Suriye'de, Kilikya'da, ve hatt-ı güzergahında Fransız kuva-yi işgaliyesi hiss olunur derecede tezyid edilmekde ve ahali-i mahalliye pek ziyade adem-i hoşnudi gösterilmekdedir. General Gouraud'nun Beyrut'a muvasalatında pek soğuk kabul edilmiştir Lübnanlıların kamilen müsellah olarak Fransızları kabul itmemeye karar verdikleri rivayet olunuyor. Suriye'de Katoliklerle Marunilerden ma'ada hiç kimsenin işgale nazar-ı hoşnudi ile bakmadığı tahakkuk etmekdedir. Haleb'de galeyan daha ziyadedir. Ahali nümayişler yapmışlar, bütün dükkanları kapamışlar, müsellahen kuva-yı işgaliyeye mukabeleye hazırlanmışlardır. İngilizlerin Arab Hükumetine üç bin at, beş tayyare, dokuz zırhlı otomobil, elli bin silah vermiş olduğu rivayet idiliyor. Zahire sevkinde müşkülat gösterdiğinden dolayı Suruç ka-imakamı Fransızlar tarafından azledilmiştir. Mısır Ahvali Said Paşa'nın istifası üzerine Mısır Kabinesi ber vech-i ati teşekkül etmiştir. Reis-i Nuzzar Yusuf Paşa Nafı'a Nazırı İsmail Sırrı Paşa Muhaberat ve Münakalat Nazır Ahmed Ziver Paşa Adliye Nazırı Ahmed Zülfikar Paşa Evkaf Nazırı Hüseyin Devriş Paşa ∼∼∼∼∼∼∼∼∼ Mısırda ihtilalin devam ettiği oradan Suriye'ye gelen bazı yolcuların ifadesinden anlaşılmakdadır. Tiflis'te Bir Suikasd Krenski Hükumeti zamanında Erivan'da ifa-yi hizmet eyleyen Haluk Bey Kamçof Tiflis'de katl edilmişlerdir. Azerbaycan ve Tiflis matbuatı bu cinayetden son derece müteessir olarak buna Tatar Harekat-ı Milliyesine karşı tevcih edilmiş bir hareket-i tedhişkarane nazariyla bakıyor. Kamçof ahiren Ermenistan'da Tatarların muhacirin komisyonu azasından bulunuyordu. Rusya'da Meclis-i Müessesan Varid olan haberlere göre Bolşevikler bir meclis-i müessesan teşkil etmek üzere intihabat icrasına başlamışlardır. Mu'tedil ihtilalci fırkalarla ittifak akdine de teşebbüs etmişlerdir. Ermenistan'a Mu'avenet Çagadamard gazetesinin Boston'dan aldığı bir telgrafa göre Ermenistan Cumhuriyeti murahhasları tarafından vuku' bulan müraca'at üzerine Reis Wilson Ermenistan Hükumetine otuz beş bin ton un itasına, yani takriben on milyon dolar ikraza me'zuniyet vermiştir. Hwar (?) Sefine-i Harbiyesi Şimdiye kadar İngiltere'de inşa idilenlerin en büyüğü olan Hwar (?) Sefine-i Harbiyesi'nin tecrübesi Kanun-ı Evvelin yirmi yedisinde icra idilecekdir. Mezkur sefine 900 metre tulünde, 4 – 5 santimetroluk toplarıyla mücehhez olub masarif-i inşaiyesi 6 milyon İngiliz lirasına baliğ olmuştur. --------❖-------- Şark Ahvali Batum'da Rum ve Ermenilerden milis teşkilatı yapılmakda olduğu ve elyevm işbu milislerin mevcudu bin beş yüze baliğ bulunduğu, mevcudları sekiz bine iblağ idildikden sonra Gürcistan şimendiferine de vaz' eyleyerek Batum'da ictima edilmekde olan İngiliz kuvvetlerinin dahiline sevk idilecekleri bildirilmekdedir. Ayrıca Rum ve Ermenilerden jandarma da teşkil edilmekdedir. Rumların Trakya'ya Ermenilerin de Iğdır ve Bayazıd havalisine hareket için hazırlık gördükleri rivayet olunmakdadır. Amerika Mu'avenet Cemiyet-i Hayriyesi namına Konya'da bulunan Miskoşman (?) bin küsur liralık melbusatı İslam fukarasına doksan iki lira bedel ile tevzi' eylemiştir. Yeni Bir Hükumet Geçen Pazartesi günü Karpatlardaki Donna Kıtasının muhtariyet idaresi resmen ilan edilmiştir. Bu hükumet Çe – Slovak Hükumeti gibi demokrasi esaslarına göre teessüs etmiştir. Rusya'daki harekat hakkında son gelen birbirine zıd malumatın hülasası ber vech-i atidir: Finlandiya eski Rusya'yı ihyaya ma'tuf olan Kolçak, Yudeniç, Denikin ordularına mu'avenet itmeye karar vermiştir. Petersburg kapılarına dayandığı haber alınan Yudeniç Ordusu kat'i bir inhizama uğrayarak pek müşkülat ile ric'at etmiştir. Litvanyalılara şarkda Loban Gölü ve Raklani civarlarında Bolşevikler taarruz etmekde Meri'de (?) Babav (?)taraflarında Alman kıta'atı hücum etmekdedir. Tilora kumandasındaki Ukranya kıta'atı Denikin'e ilan-ı harb etmiş, Denikin bir tarafdan Bolşeviklerle diğer tarafdan Ukranyalılarla muharebeye mecbur kalmıştır. Ma'mafih Denikin Ordusu cenubdan şimale doğru epeyce terakki etmiştir. Sibirya taraflarında icrayı harekat eden Kolçak'ın pek mühim bir hezimete uğradığı ve kendisinden hiç bahsedilmeyecek derecede kıymeti tenezzül ettiği anlaşılmakdadır. - - - - - - - - ❖ - - - - - - İLAN Tokad Cinayet Mahkemesinden: Tokad'da mukim Kehneli oğlu Ohan zevcesi Maryem nam-ı diğeri mühtedi Nuriye'yi firar ve polis memuru Muhittin Efendi'ye teşhir-i silah maddesinden maznun-ı aleyh olub heyet-i ithamiyece cinayetle itham olunarak hakkında ahz ü girift verilmiş olan Bursa'nın Çelebi Sultan Mahallesi'nden olub Tokad Hastahane İnzibat Memuru Hacı Mehmetzade Hacı Mehmed Efendi mahdumu Ferid Efendi'nin, elyevm isbat-ı vucud itmemiş olduğundan Usul-i Muhakemat-ı Ceza'iyenin üç yüz yetmiş birinci maddesi mucibince mahkemeye gelmesi için canib-i riyasetden işbu tarihten itibaren müceddeden on gün mehil verilmekle işbu müddet zarfında mahkemeye gelmediği halde kendisine kanuna ita'at itmemiş nazarıyla bakılarak muhakemesinin gıyaben bi'r-ru'ye hukuk-ı medeniyeden iskat ve emvali hacz olunacağı ve bu esnada bir guna mukabil dava ikamesine hakkı olamayacağı ve aleyhinde davaya kıyam idileceği gibi bulunduğu mahalli bilenlerin haber vermeye ve bilcümle zabıta-i adliye memurlarının kendilerini derdest itmeye mecbur olduklarını mübeyyen işbu kararname Usul-i Muhakemat-ı Cezaiye Kanununun üç yüz yetmiş ikinci maddesinden istinbat olunan ahkama tevfikan tanzim ve mu'amele-i hacziye hakkında tebligat-ı mukteziye icra vesair mu'amelat ifa olunmak için nesh-i kaffesi müdde-i umumiliğe tevdi' kılındığı ilan olunur. Mühür Zayi'i 312 tarihli mührümü ezkaza gayb ettim. Hiçbir kimseye düyunum olmadığını ve her kim tarafından bulunur tarafıma tevdi' olunursa beyan-ı memnuniyet olacağı aksi takdirde hükmü olmadığını ilan eylerim. Yenihan İkinci Daire Süvari tahsildarlarından Mehmed Tevfik [Sivas:Vilayet Matba'ası]