15 Aralık 1919 Tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

15 Aralık 1919 tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

inkar demek olacakdır. Devletler, Cemiyet-i Akvam te'sisine Amerika tarafından icbar edilmişlerdir. Sulhun şeklini tayin hususunda dahi Amerika pek çok müessir olmuş. Binaenaleyh müştereken başlanan bu işi yarıda bırakmak Amerika'nın da takbih ideceği bir hareket olacakdır. ______________________ Lloyd George'un, Britanya Hükumetinin Türk meselesini bir an evvel halletmek arzusunda bulunduğunu, bunun için İngiltere'nin Düvel-i Müttefika ve Müşarike ile müzakeretde bulunduğunu beyan etmiştir. _______________________ Clemenceau (Georges Clemenceau) Alman üsera-yı harbiyesinin i'adesi hakkında Almanlar tarafından dermeyan idilen i'tiraza cevaben Almanların mütareke şeraitini ifa itmemeleri hasebiyle üseranın i'ade edilmediğini, binaenaleyh bundan dolayı bütün mes'uliyetin Almanya'ya raci' olduğunu beyan etmiştir. Romanya Hükumeti İtilaf notasına cevab vermiş ise de halihazırda mevcud buhran-ı vükela ve memleketin ma'ruz kaldığı müşkülat hasebiyle kat'i ve ani bir cevab i'tası mümkün olmadığını beyan etmiştir. Petit Parissien gazetesi her ne kadar Romanya'nın bütün metalibi tazmin edilmemiş ise de arazisinin tevsi'i ve vahdet-i milliyesini te'min eden bir mu'ahedeyi Romanya'nın behemehal imza itmesi lazım geldiğini yazıyor. _______________________ Amerika Meksika Meksika'da harb-i dahili vuku' bulmakda olduğu ve reis Carranza'nın firar ettiği te'min idiliyor. Cemahir-i Müttehide ile Meksika münasebatının munkatı' olduğu rivayet olunmakdadır. Amerika teb'asından olan Valas namında birisi Taykpo kurbunda katledilmiş olduğundan bir ültimatoma intizar idiliyor. Franchet d'Esperey'in Seyahati Şark Orduları Kumandanı General Franchet d'Esperey'in yakında Atina'yı ziyaret eyleyeceğine dair Yunan Hükumetine tebligat vaki' olmuştur. Yunanistan'ın asar-ı atikasını ziyaret ideceğinden bahsedilmekdedir. Fransa'da Hizmet-i Askeriye Fransa'da hizmet-i askeriye iki seneye tenzil edilmiştir. ∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼ Kalender Kasr-ı Hümayunu Şevketmeab Efendimiz Kalender Kasr-ı Hümayunu'nu ibtidai zira'at müessesesi vücuda getirilmek üzere Türk Çocukları Çalıştırma Derneğine tahsis buyurmuşlardır. Batum'da Batum'da müteşekkil hükumet-i muvakkateye Düvel-i İtilafiyece müzaharet edilmekde ve Karadenizli Rumlardan teşkilat-ı askeriye icrasına devam olunmakdadır. Şimdiye kadar iki tabur kuvvet tensik edilmiş olub Rus Ordusuna mensub birçok Rum zabitleri Karadenizli Rumlar tensikatına iltihak etmekdedir. Batum hükumet-i muvakkatesinin az zamanda beş taburluk bir kuvvet vücuda getireceği tahmin olunuyor. Yunanistan'daki Karadenizli Rumlar dahi hükumet-i muvakkateye murahhas-ı a'zami tasavvurunda imişler. Trabzon Metropoliti'nin hükumet-i muvakkate ile pek sıkı münasebat te'sis ettiği ve ikide bir de Batum'a azimet etmekde olduğu bildiriliyor. Azerbaycan'da Yakın zamanlara kadar Bakü'de bulunmuş olan İngiliz kumandanı Morning Post gazetesine atideki mektubu göndermiştir: Azerbaycan Hükumeti memleketde asayiş ve inzibatın muhafazasına kadir olduğundan İngiliz askerine hacet kalmamıştır. İngiliz askeri Tiflis'i terk idecekdir Bakü'deki intizam ve asayiş şayan-ı hayret bir derecededir. Azerbaycan askeri fevkal'ade bir suretde tensik edilmiştir İki sene zarfında husule gelen mükemmeliyet şayan-ı takdirdir. Azerbaycan Hükumeti ile akvam-ı muhtelife arasındaki aheng-i i'tilaf ve hüsn-i münasebet berdevamdır. Polis ahalinin itimat-ı tamını celb eylemiştir. Hülasa Azerbaycan Hükumetinin diğer Kafkas hükumetleri arasında en mükemmeli olduğuna itimat-ı perverde eylemekdeyim. Azerbaycan Hükumetinin Zangezur Ermenileriyle muharebeye başladıklarını yazmıştık. Ahiren menabi'-i mevsukadan alınan haberlere göre son günlerde Nahcıvanlıların Zangezur'da henüz isimleri tahakkuk ve tayin edilmeyen üç Ermeni köyünü zabt ettikleri anlaşılmıştır. Bakü'de gönüllü ordu ile münasebetde bulunan Rusların tevkif edilmekde oldukları ve Azerbaycan zabıtasının gönüllü ordu işgalindeki mahallerde münteşir Rumca gazetelere Azerbaycan hakkında makale yazan eşhasın taharrisi ile meşgul bulunduğu istihbar kılınmıştır. __________ Akd-i Müteyemmen Geçende namzedlikleri icra buyrulmuş olan Kerime-i İsmet-vesime-i Hazret-i Şehriyari İsmetli Rukiye Sabiha Sultan Hazretleri'nin Veliaht-ı Saltanat Devletli Necabetli Abdülmecid Efendi Hazretleri'nin Mahdum-ı Necabet Mevsum-ı Alileri Ömer Faruk Efendi Hazretleri'nin emr-i mesnun-ı akidleri viladeti Hazret-i Risaletpenahi'ye müsadif şehr-i Rebiyülevvelin on birinci Cuma günü Topkapı Sarayı Hümayunu'nda icra kılınmıştır. ________________ Cemiyet-i Akvam Geçen Pazar akşamı Cemiyet-i Akvam murahhaslarının Brüksel'e muvasalat ettikleri ve Belçika Heyet-i Murahhası tarafından istikbal olundukları bildiriliyor. Brüksel Konferansı birtakım mesa'ilde efkar-ı umumiyenin amal ve temenniyatını izhar itmesi maksadıyla in'ikad eyleyeceği ve ezcümle milletlerin hukuk ve vazaifi, divan-ı ali te'sisi, eslihanın tenkisi, müşterek bir kuvv-i askeriyenin teşkili ve ekalliyetlerin müdafa'ası hususlarının mevzu-u bahs olacağı haber verilmekdedir. Kral konferans a'zasını kabul etmiştir. ___________ Amerika'da Suriyeliler Michigan'da, Amerika'da mukim Suriyeliler tarafından büyük bir kongre akdedilmiş ve ictima'dan evvel sokaklarda nümayişler yapılmıştır. Reis E's-seyyid Ahmed şu mealde bir nutuk irad eylemiştir. Suriyeli misafirler, mader vatandaki kardeşleri gibi, mutalebat-ı meşru'alarını serdetmelidir. Kongre Müslüman ve Hristiyan tanımaz onun bildiği Amerika'nın vesayeti altındaki bir Suriye istiklalidir. Trakya'da Tensikat Gümülcine'den iş'ar olunuyor: Trakya'dan Bulgar askerleri ve Bulgar memurini çekildikden sonra General Şarpik'in nezareti altında mahalli idare ber vech-i ati teşekkül edilmiştir: Gümülcine mutasarrıfı İslam, mu'avini Rum'dur. İskeçe ka-imakamı Rum, mu'avini İslam'dır. Dedeağaç mutasarrıfı Rum, mu'avini İslam, Sofili ka-imakamı İslam, mu'avini Rum, Dimetoka ka-imakamı Rum, mu'avini İslam, Karaağaç ka-imakamı İslam, mu'avini Rum'dur. Beş kazanın ve İskeçe'nin belediye reisleri Müslüman'dır. Her mutasarrıf ve ka-imakamın ma'iyetine ayrıca bir Fransız müşaver tayin edilmiştir. Gümülcine'de 60'ı süvari ve 40'ı piyade olmak üzere kamilen İslam olarak bir jandarma müfrezesi ikame edilmiştir. Her yerde asayiş ve emniyet mevcuddur. _____________ Amerika Ordusu Washington'dan bildirildiğine göre Amerika Senatosu umur-ı askeriye encümeni, Amerika Ordusunun 300000 kişiye iblağına karar vermiştir. Harbiye Nazırı beş yüz seksen bin kişilik bir ordu kadrosu hazırlamıştı. Müşarünileyh Amerika'nın Ermenistan ve Türkiye üzerinde bir manda kabul itmesi ihtimaline karşı bu kadroyu ihzar etmiştir. Halbuki bu mikdarın kabul edilmemiş olmasından istidlal idildiğine göre Kongrenin manda kabulü için hükumete hiçbir salahiyet i'ta itmeyeceği tahakkuk etmekdedir. Şark Cumhuriyetleri Amerika mahafiline gelen bir telgrafda Azerbaycan, Gürcistan, ve Erivan cumhuriyetleri arasında yeni bir mukavele akdedildiği bildirilmekdedir. Üç cumhuriyet Kafkasya şimendiferlerinden bilakayd ü şart serbestçe istifade ideceklerdir. Üç memleket arasındaki gümrük hududları lağv edilmiştir. Mevaridat-ı ecnebiyeden alınacak rüsum her üç hükumet arasında müsavaten taksim olunacakdır. İtalya – Yunanistan Münasebatı Mesacero gazetesi yazdığı bir başmakalede Venizelos'un seyahatindeki ehemmiyet-i siyasiyeden bahsederek diyor ki: Yunanistan'ın esbab-ı tarihiye ve ırkiyeden dolayı Yunan bayrağının temevvücünü görmek istediği arazideki temayülatı İtalya tasdik etmiş ise de diğer taraftan Yunanistan'ın da İtalya'nın hukuk-ı ticariyesini tasdik eylemesi lazımdır. Venizelos, Mösyö Titoni'yi ziyaretden sonra Poliks (?) ile uzun uzadıya görüşmüştür. Kral Venizelos şerefine bir ziyafet keşide etmiş ve ziyafetde Nitti ile Sforca (?) ve Yunan Sefiri Turomblos ve heyet-i sefaret erkanı hazır bulunmuşlardır. - - - - - - - ❖ - - - - - - - İ'LANAT Emraz-ı dahiliye ve intaniye mütahassısı Bakteriyolog Doktor Behçet Adil Frengi bel soğukluğu mütehassısı Radyolog Doktor Ahmed Naci Sivas'da Eczane-i Ali Rıza karşısında te'sis idilen muayenehane-i tıbbide, dahili, intani, harici, asabi, cilt, frengi ve bel soğukluğu hastalıkları taharriyat-ı bakteriyolojiye ile vaktin en son usulleriyle teşhis ve tedavi olunur frengi yaraları henüz başlangıçta iken mikroskob vasıtasıyla teşhis ve bu suretle bu müdhiş hastalığın tedavi-i kat'iyesi taht-ı te'mine alınır. Nüksü itmemek üzere bel soğukluğu sür'atle tedavi idilir. Her türlü kan, balgam, idrar, gonokok muayenatı icra idilir. Her gün vakt-i zevalde hasta kabul olunur. -------------------------- Milli Sigara Kağıdı [Dünyanın en iyi ve en nefis sigara kağıdı] “Hem iyi sigara kağıdı içüb sıhhatinize hizmet hem de Müslüman ve Türk müessesesine yardım etmek ister misiniz”... İstanbul'da Türk ve Müslüman müessesesinin nefasetiyle pek büyük rağbete mazhar olmuş “Milli Sigara Kağıdını” isti'mal idiniz. Numunesi Sivas'ta Mahkeme Çarşısı'nda “Al Yıldızlı Mağaza”da Sükuti Hocazade Şükrü Efendi'nin ticarethanensinde mevcuddur. Siparişatın İstanbul'da Çakmakçılar Yokuşu'nda Sümbüllü Han'da üst katda(1) numarada “Milli Sigara Kağıdı” i'malathanesi sahibi Keskinli Abdullah Niyazi Efendi'ye verilmesi ilan olunur. [Sivas: Vilayet Matbaası]