29 Aralık 1919 Tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

29 Aralık 1919 tarihli İrade-i Milliye (Sivas) Gazetesi Sayfa 4

liramız mukabilinde öteden beri tedarike alışmış olduğum mikdarda eşya alamamakda olduğumızdır. Maliyede ihtisası olanlardan işettiğime nazaran harbden evvelki elli milyon liranın mukabili şimdi yüz kırk milyon liradır. Paranın ve malzemenin kıymetindeki bu tahavvülü muhalifler inkar edebiliyor mu? Muhalifler, memleketin ruhu mesabesinde olan tüccar sefaininin teksirini istiyorlarsa bunları himaye idecek vesaiti de te'min itmeyi unutmamalıdır. “Bana dediler ki seyahat-i hariciyenin idaresi için yumruğu sıkmak icab itmez. Bunlara cevab vermek için belagatkarane sözler bulamıyorum. Ancak siyaset-i hariciyeyi, müzahir bir kuvvet olmaksızın idareye teşebbüs etmek pek gülünç olur. Zaman oldu ki bir tayyare Afganistan'da bir harb vuku'una mani olmuş idi. “Umumiyetle müsavi bir nisbet dairesinde tahdid-i teslihata muvaffakiyet olunursa biz aynı derecedeki tefevvukumuzu nisbeten cuzi bir masarif ile idare etmiş olurduk ancak buna hemen imkan olmadığı cihetle Cemiyet-i Akvamın te'sisi tarihine kadar cereyan idecek olan müddet zarfında memleketin selametini te'min için teslihatımızı idame itmeliyiz.” [İkdam] ------------------- Petit Parissien Gazetesinden: Şimdiye kadar Fransa ile İngiltere arasında hiçbir zaman bu derece sıkı bir i'tilaf olmamıştır. Konferansın birinci devre-i ictima'iyesi Almanya ile mu'ahede-i sulhiyenin tasdiki üzerine vuku' bulacak ve müte'akiben ikinci devre-i ictima'iyeye Paris'de başlanılarak Türkiye Sulhu müzakere idilecekdir. Bunun suret-i teşekkülü Amerika'nın Versailles Mu'ahede-i Sulhiyesi hakkında ittihaz ideceği mukarrerata tabi' olacakdır. Londra'da İstanbul ve Asya-yı Sugra meseleleri hakkında i'tilaf-ı tam husule gelmiştir. Aynı zamanda Fransa, İngiltere, İtalya arasında muhtemel olan bilcümle ihtilafatın izalesine çalışılarak bu keyfiyet dahi tamamen muvaffakiyetle neticepezir olmuştur. ------------------- Paris'den Bildiriliyor. Türkiye Sulhu'nun Noel yortularından biraz sonra tekrar itmesi muhtemeldir. Türkiye ile akd idilecek sulhun önümüzdeki sene ibtidasına doğru hüsn-i neticeye rabt idileceği burada kuvvetle ümit edilmekdedir. ------------------- *** gazetesi mu'allak meselelerden hiçbiri hakkında Amerika'nın iştiraki olmaksızın bir karar verilemeyeceğini yazıyor. Avrupa'da hadis olan vaziyet-i siyasiye ve Fransız İngiliz hükumetleri tarafından Türk meselesinin halline dair yazılan karar üzerine Venizelos'un yakında Paris'e azimet ideceği mahafil-i resmiyede beyan idiliyor. ------------------- Britanya Hariciye Nazırının Mühim Bir Nutku Lordlar Kamarasında Hariciye Nazırı Curzon Ermenistan'ın vaziyetinden bahisle şarkdaki harekatın Fransa İngiltere'ye büyük ve ağır vazifeler tahmil ettiğini, Fransa'nın bu külfetden bir kısmını der'uhde etmek üzere davet idildiğini ve Fransa ile akd idilen i'tilafnameye tevfikan Suriye Kilikya'nın bir kısmının kendisine tevdi' idildiğini söylemiştir. Hindistan Muhtariyeti Hindistan muhtariyeti hakkındaki kanunun Avam Kamarasında kabul edilmesini te'yeden Londra'da bulunan Hindliler tarafından Hindistan Nazırı Montagon'un şerefine bir ziyafet keşide edilmiş ve bu münasebetle Hindistan için yeni bir Kanun-ı Esasi tanzim ile rehberlik etmiş olduğundan dolayı namının ilelebed Hind Müslümanlarının hafızasında menkuş kalacağı beyan idilerek Nazır-ı müşarünileyhe karşı hissiyat-ı ta'zimkarane izhar olunmuştur. Parlamento Hükumeti tarafından iş bu yeni kanunun tasdiki İngiliz Hükumetinin Hindistan metalibine tamamen muvafakat gösterdiğini isbat etmekdedir. Hindistan Nazırı cevaben yeni kanununun mevki-i meriyete vaz'ından sonra Hindistan'ın tamam bir istiklale vasıl olması sadece bir zaman işi olduğunu ve bunun tamamen Hindlilerin kendilerine aid bir mesele olduğunu söylemiştir. Azerbaycan'da Mevlid-i Nebevi Mevlid-i Nebevi bütün Azerbaycan şehirlerinde pek parlak suretde tes'id olunmuştur. Gence Belediyesi Miralay hasekelik vekili mirliva Rehb'e Gence hemşehrisi unvanı i'ta iylenmiş ve bu münasebetle Cem Bey namını almıştır. Mümaileyh şehir ihtiyacatına sarf edilmek üzere 20000 ruble vermiştir. -Yenigün- --------------- 1 - Siyaset-i hariciye Venizelos'un bazı siyasi mülakat ve entrikalarına çehre-i mülayemet göstermekdedir. Hükumet-i İtilafiye emrivakilere karşı ne karar ittihaz ideceğini düşünmekde ve hiçbir husus hakkında kararını bildirmekdedir. Avrupa'nın bugüne kadar tecrübe ettiği hadisat –fi-maba'd- işleri cereyan-ı tabi'iyesine terk etmek politikasını takip itmeye mecbur olmuştur. Anadolu'da zuhur eden “Harekat-ı Milliye” karşısında Hükumet-i İtilafiye sükutu tercih iderek “Harekat-ı Milliye”nin alacağı şekle ve netayice intizar etmekdedirler. 2 - Amerika Avrupa'da bilhassa Şark'da münferid bir politika takip itmesini iltizam idiyor. Bu da ancak Ermenilere karşı icab eden vazaifin ifa idileceği te'min idiliyor. Erivan Hükumet-i Muvakkatesi Rusya'nın ihya ve i'adesi namına ileri harekatda bulunan Hareket Ordusundan endişe eyliyor. Rusya dahilinde teşekkül eden Ukranya, Gürcistan, Azerbaycan, Ermenistan hükumetlerinin adem-i tasdiki hususunda en ma'ruf Rus politikacısı Sazanof'un Paris'de Düvel-i İtilafiye ile mün'akid Hafi Mu'ahedenamesi Erivan Hükumet-i Muvakkatesinin şübhelerini artırdığından Paris Sulh Konferansına protestonamelerle müraca'atda bulunuyorlar ise de konferansça Amerika Heyetinin Erivan'a gitmesi Ermenistan istiklalinin teşkilini isbata kafi olduğu, Rus Ordusunun ileri hareketi Ermenistan'a karşı ta'arruz mahiyetinde bulunmadığını te'min eylemiş ise de ileride vuku' bulacak emrivakilere ma'ruz kalacağı ve netayici hükumet-i muvakkataca muzır olacağı i'tiraf idiliyor. 3 - Bundan 3 - 4 mah mukaddem Paris'den Venizelos'un daveti üzerine Patrik Ka-i makamı Brabranda Abanos Metropoliti Yevakim, Trabzon Metropoliti Hrisantos ve Doktor Aleksandr Papas ve daha birkaç kimseler beraber olduğu halde Dersa'adet'den bir Yunan harb gemisine rakiben Marsilya tarikiyle Paris'e getmişlerdi. Beynlerinde yapılan müzakereye Türkiye'nin İstanbul'da ibkasına sulh konferansınca karar verildiği takdirde bile aslen kilise olan Ayasofya'nın Patrikhaneye i'adesi keyfiyeti ile Türkiye Rumları hakkında müzakere edilmişti. 4 - İzmir'de İtalyanlar ile Yunanlılar arasında büyük bir rekabet mevcuddur. Oraca yapılan intihabatda İtalyan acenteleri tarafından kura ahalisinin her birine ayrı ayrı para vermek suretiyle İtalyanlar kendi taraflarından intihab idilen meb'uslar için bu suretle re'y topluyorlar. Buna mukabil Yunanlılar dahi Yunan muhibliğiyle müştehir bazı İslamları meb'us intihab ettirmeye çalışıyorlar. Bu meselenin tahaddüsü sırf Fiume'de İtalyanlara gösterilen müşkülatdan münba'isdir. 5 –Belçika kralının Amerika'ya seyahatinin Türkiye mandasını Belçikalılara te'min etmek maksadıyla icra ettiği hakkında kuvvetli rivayat mevcuddur. ---------------------- Afganistan'da Hareket-i Milliye İtalya'da münteşir Tribune gazetesinin Londra'dan aldığı telgrafa nazaran Afganistan'ın vaziyeti hakkında atideki tebliğname neşr edilmiştir: “Kabil nehri şimalinde hudud boyu sakin ve sakit gibi görünüyor. Fakat Kaşan'da çeteler icra-yı fa'aliyet idiyor.” Afgan kıta'atı Hindistan'da Veziri Kabilesi'nin sakin bulunduğu kıtayı işgal etmişlerdir. Afgan Ordularının Türkistan'daki (Merv) şehrini işgal iderek Asya'da Müslüman ittihadını te'min etmek üzere fa'aliyet ve harekete başladıklarını Londra'da münteşir Times gazetesi yazıyor. -İzmir'e Doğru- ∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼∼ Şuun-ı Vilayet Mektubi-i Vilayet Salahaddin Bey Dersa'adet'e azimet etmiştir. Mektubçuluk vekaleti Mektubi Mümeyyizi Mehmet Ali Bey tarafından ifa olunmakdadır. Meclis-i İdare-i Vilayet Başkatibi Tevfik Efendi'nin teka'udlüğünü istid'a eylemesine mebni yerine Umur-ı Hukukiye Müdiriyeti Birinci Katibi Vehbi Efendi tayin olunmuştur. Vilayet Mektubi Kalemi Sermüsevvidi İsmail Efendi umur-ı hukukiye müdüriyeti birinci katibliğine nakl olunarak yerine müsevvid Ali Galib ve müsevvidliğe dahi Fazıl Efendiler tayin olunmuştur. -----------------❖--------------- İtizar Geçen nüshada “Elbistanlıların Mukarreratı” yazılacakken sehven “Mar'aşlıların” denmekle ma'ali'tizar tashih-i keyfiyet olunur. ------------------ Abonelerimize Karilerimizden aldığımız mu'tad mektublardan gazetelerin vusul bulmadığından şikayet edilmekdedir. Ma'ahaza gazeteler muntazaman ve sür'atle izhar ve sevk olunmakdadır. Bu hususda Sivas Posta Başmüdürü Beyefendi'ye müraca'at idilerek alakadar-ı memurine evamir-i lazıme verdirildi. Karilerimizin bulunduğu mahaller posta idarelerini dahi müraca'at-ı lazımeye teşebbüs itmeleri rica olunur. ---------------❖--------------- İLAN MUAYENEHANE-İ TIBBI Emraz-ı dahiliye ve intaniye mütahassısı Bakteriyolog Doktor Behçet Adil Frengi bel soğukluğu mütehassısı Radyolog Doktor Ahmed Naci Sivas'da Eczane-i Ali Rıza karşısında te'sis idilen muayenehane-i tıbbide, dahili, intani, harici, asabi, cild, frengi ve bel soğukluğu hastalıkları taharriyat-ı bakteriyolojiye ile vaktin en son usulleriyle teşhis ve tedavi olunur frengi yaraları henüz başlangıçda iken mikroskob vasıtasıyla teşhis ve bu suretle bu müdhiş hastalığın tedavi-i kat'iyesi taht-ı te'mine alınır. Nüksü itmemek üzere bel soğukluğu sür'atle tedavi idilir. Her türlü kan, balgam, idrar, gonokok muayenatı icra idilir. Her gün vakt-i zevalde hasta kabul olunur. [Sivas: Vilayet Matba'ası ]