9 Şubat 1929 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

9 Şubat 1929 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

“OLUDA MİLLİYET mir / 5 (Miniyet)— Ha hiş &i , zemheriden kork- Ast ateşte kaynayan tence- İP'dondururdum . * İzmirde #ösin ateşte kaynayan tence- İ değilse bile , galiba bütün İrlileri donduracak . Şehrin fln saran dağlar kardan eyaz bir hale geldi. Bu balı Karşıyaka arkasındaki ler sisten görünmüyordu . İzmir vapurunun gelmeyişi kı ciddi bir endişeye düşürdü. an dahilinde vapurların ba- mayarak açıkta demirleme- İİ bu endişeyi bir kat daha » Yapılan tahkıkat kar ine yakalanan İzmir vapu- in Çanakkalede demirlediği aşıldı Derlerki İzmire Kar yağmaz. sözü kim söylemişse şimdi irde olmalıydı. Kuşbaşı de- len tarzda kar yağdığını gö- hem “kendi sözünü tashihi kşamdan beri fasılalı kar ya- ktadır, Fakat furtuna yağan fı İzmirde bırakmıyor. Burası şimdi adeta bir do- arma kutusu gibidir etrafımız. . furtuna şiddetle esiyor, buzla kapil, Bizler de sağ- , soldan, alttan, üstten ma- kaldığımız soğuklardan tit- kdeyiz. Buralı ihtiyarlar 15 seneden- il bukadar şiddetli soğuklar madığını temin ediyorlar. Bu- mukabil odun ve kömür fi- ilarıda bu seneki kadar hiç ikselmemiş. ECZACILARIN İSTEDİGİ Side hey'et muvaffak olarak avdet etti İspirto fiyatlarını Müskirae inhisar İdaresi 130 kuruştan 315 kuruşa Çi- Pması üzerine şehrimiz eczadıları Ankaraya bir beyler göndermişlerdir. hey'er Ankarada Sıhhıye ve Maliye kileelecile temas etmiş ve ispirto m kilosunun eskisi, gibi 130 ku» atılmasını temin etmiştir. Avek ispinlar cezanelere İnhisar mest tarafından değil Sihhiye mü ÂR PİYASASI DURGUN İhracat mevsimi gelince vaziyet iyileşecektir Mevsimin en büyük balosu cuma gecesi Borsa sarayında rildi, Hilâli Ahmer cemiyeti tarafından hazırlanan bu balo büyük bir alâka ile karşılandı. Baloya memleketin ekâbiri, mi- mtaz aileleri, konsoloslar, ec nebi aileler çok yüksek tuva- letlerle iştirak ettiler, Hitâliah- mer bu balo dolayısile 10,000 liraya yakın bir menfaat temi- nine muvafiak oldu. Mevsim dolayısıyle burada iktisadi vaziyet biraz durgun- dur. Piyasada buhran olduğu- nu işaa edenler her halde ha- ddinden fuzla bedbini göster- mektedirler. Filhskika ebniye için sari edilen para mütedavli sermaye- yi kısmen ortadan kaldırmışsa- da bunun bıraktığı tesir ihracat mevsiminin hululi ie zail ola- iliracatcı eller ralittehit bir cep- caktır. . Elverir ki, zürra ve he edebilecektir. ASRİ HAYAT İzmirde her şehirden evel başlamış olan içtima! hayat bilhassa Karşıya- kada bütü: şaşaasıyla devam etmektedir. Karşıyaka kulübü oranın kibar mahafilini haftanın muayyen gecelerinde sinesine ir. İzmirde de İz - Nalm B, otelinde edilmektedir. Bu: aile lanmalar çok eğlenceli bir su - retle geçmektedir. Diye bilirimki İzmir eski modren İzmürdir. Yalmız şu dondurucu ve insanı yatağa düşlirüci kuru soğuğu olmasa, ğe Nihat Şevki TIP TALEBESİ Ankaraya hey'et yolladı Tıp talebe cemiyeti tara- fından hükümet nezdinde bazı teşebbüsatta bulunmak üzre intihap edilen hey'eti murahhasa dün Ankaraya gitmiştir. Bu hey'et, bilhassa Tıp fakültesi mezunlarının askeri #tiyetleri tarafından cevzi edilecek İ hizmetlerini hastahanelerde Mamafi müskirm inhisar idare» ine heniz bu hususta bir emir gel Rediğinderi ispirtonun yüksek fiyatla şıpa “devam edilmektedir. Fakat 5 kuruştan; ancak malı olmayan Ma otmeleri ve stajdan sonra mecburi hizmete tayin olu- doktorlara (o techizat ki cözahaneden başka hiç bir eczacı | bedeli verilmesi Için salâ- ire almamıştır Kezacılar cemiyeti, hey'eti. marah- kası dün şehrimize avdet Gtmiş Ve Şu izahatı vermiştir li Sihhive Vekili Refik Bey, “pire hakkındaki muracaatımızı kâbul *ki, Vekil Bey, hazırlanmış olan ceza örileşinin yakında tatbik edileceğini, Türk kodeksinin 1 hazirandan itibaren hik edileceğini, ecza depolarında alka perikende vera toptan ilaç etılmamasi için bizimgelen “tedabirin Bihaz olunucagını beyan etmiştir. lik teşebbüs de kabul edilmiş, i- amnsrmesi muvafık görülerek teşviki anavi kanunundan istifade olunacağı vildirilmiştir. Yakandı şirket teşkil edilecektir. MAARİFTE alebeye yeni basılan kitaplar verilecek Lise kitaplari yeni harflerle #bedilmekte olduğundan şim- liye kadar ise erdeki mecani elebeye kitap "erilememiştir. Âhiren kita rn tab'ı hita- ha erdiğinden ğ okey dilerek gele- ; ©. halta için- İs talebeye te- > © edilecektir. TAİ Şehir Kıraatı Devlet > matbaasında köy iradtındas sonra şehir kırag- Ran tab'ına başlanmıştır. Şehir iraatı Millet mektepleri içindir. Bn Kirantin de köy kıraati gibi | 000 nasl “kadar « basılacağı Mein dmağ ss hiyettar mekamata müracaat edecektir. YARI ÜCRETLE SEYAHAT Türk - talebe birliği, Da- rültünun ve yüksek mek- tepler o talebesinin, o bütün vesalti 'nakliyeden nısıf üc- retle istifadesini temin için hükümete müracaat etmiştir. — ama Rasathane Müdürü Rasathane müdürü Fatin bey, dün Ankaraya hareket etmiştir. Bu seyahatın, rasathanenin yeni bütçesile alâkadar olduğu ve kadronun tevsil için tahsisat almak üzre teşebbüsatta bulu - nulacağı anlaşılmıştır. Ri ik İzmirde tütün piyasası İzmir tütün piyasası yeniden can- lanmıştır. Son günlerde İnhisar ida” veda bezi mritakalaniz ve bilim Menemen-Foça havalisinde mübaya- ma başlamış bulunması piyasanın durgunluğunu hareket kalp edebil. miştir. İstihbaratımıza göre bazı Türk ve ecnebi tütün kumpanyaları da Seydiköy ve Menemende cubayanta başlanmıştı. Verilen fiyatlar geçen seneye nazarın yüzde yirmi beş ve ouz raddesinde noksandır. İnhisar idaresi mubayaatı tevsi ederse kum- panyalar da alımlarında devam ede ceklerdir İzmirde grip var izmirde ( Grip ) hastalığı el'an sari şekilde devam etmektedir. Mek- teplerin kapatılması için emir verii- mesi hakkında müracaat edilmiştir. Tedbir olarak sinemaları ve kahve- teri kapatmak kabildir, Evelce Sıhhiye müdürlüğü tarafın” dah” beyannameler > mbedilmiş. ve İLME e alimi MİLLİYETİN ŞEHİR VE Poli/TE BENZİN İŞTİ- AL ETTİ Dört müşteri ile dük- kân sahibi yaralandı Nuruosmaniyede Vezir hani altında bakkallık eden Necati elendi dün dukkâ nında benzin varilini açarken bir iş- tal olmuş ve dükkânda bu- Tunan 4 müşte ri ie Necati efendi 'yarala- nmışlardır. Dü- kkün eşyasile beraber yanmı- ştır. Dükkân 10,000 liraya siğo- rtalı idi. 4 Yangın çıktı — Evelki göce Nişantaşında Ahmet bey sokağında Talât beyin evinden yangın çıkmış- sa da bastırılmıştır. * Gümüş hırsızı — Kapalı çar. şida kuyumcu Parnasın dükkünma hırsız girmiş ve 200 liralık gümüş çalarak kaçınışur, » Soförü döğenler Evelki akşam Eyipte Fesane caddesinde iki kişi şoför Şekibi düğmüşler, det. desi edilmişlerdir. « Çotuk kayboldu — Vefada Mustala beyin oğlu T3yaşında Nahit iki günden beri gaipcir. çocuk aran maktadır. » Çakır Vahan tutuldu Bir müddetten beri Beyoğlu ve Şişlide yapılan sirkatlerin faili olarak çakır Vahan namında eski hir sabıkalı yakalanmıştır. Vahanin evelden kulma $ senelik mahkümiyeti vardır. — a0 KAZALAR VAPURLA İSKELE ARASINDA Balıkçı İstavri sandali ile köprüde Kadıköy iskelesi ya- mından ken © Seyrisefala idaresinin. Heybeli vapurile İs- kele arasında kalarak yaralan- mıştır. Mecrulı hastaneye kal dırılmıştır. Karları temizlerken. — Rıhtım şirketi elektrikcilerinden ana Taksimde bir garajın nli temizlerken düşmüş ve ağır surette yaralanmıştır. 150 koyun dondu. — Ra- mide (150) koyunun evelki ge- ce kar altında kalarak donun tesirile öldüğü anlı ii VAPURDA BİR KAZA — Hollanda bandıralı «Dreh» va- para limanımızdan Çanakkaleye kitmekte iken, vapurun Çarkçı başısı yuvarlanarak ağır sure- tte yaralanmış ve vapur bu kaza limanımıza av- dete mecbur olmuştur, Emden geliyor Alman gemisi burada merasimle karşıla- nacak Pazartesi günü ilmanımıza gelecek olan Emden kruvazörü Için bir merasim programı ha- zırlanmıştır . Cemi süvarisi Alman sefiri Her Nadolal gemi- min erkânı ile beraber Anka- rayada gidecektir . Program şudur : — Emden 11 Şubat saat “8, darpaşa önünde memleketi cak ve Selimiye cevap ve — Emden Kruvazörü Boğaz içine gidip dolaşacak ve sonra Dol mabahçe önünde demirliyecektir. 3 — Eden süvarisi 11 Şubat saat “11.de Vali beyi, saat “12,de Üçüncü kolordu kumandanın “12,30, da Donanma kumandanın ziyaret edecektir. 4 — “1535, de vali bey “16. de kumandan paşa “1630,da do- nanma kumandanı iadei ziyaret ede ceklerdir. 5 — “12, şubat sali günü 66. Alman deniz talebesi saat “14” den “17,ye kadar deniz mektebini ziyaret edeceklerdir. Akşam sane “20, dede Mecidiye de Emden sövarisi ve zabitanına mahsus bir akşam yemeği verilecek ve Emdenden “12, Zabit iştirak etmek üzere ziyafet “40, kişilik olacakur.. Çarşamba ve Perşembe günleri mu- ayyen programa çöre öğleden evdi donanma zabitanı Emdeni gezecek- lerdir b — Erkanı Harbiye mektebi Efendilerinin oEmdeni . gezecekleri gün aynca tespit edecektertir. Şubat 15 Cuma günüde Alman sefiri bir hala verecektir KATİLLERİ Karyoladaki muha- vere her şeyi zabıta- ya anlattı Geçenlerde İzmirde Bozyakada| müthiş bir cinayet olmuş Giritli Mehmet bey isminde bir Zat pek feci bir surette katledilmiştir. Vak'adan sonra yakalanan kör Mevlut, Uşaklı Sadık ve İspartalı Şükrü ismindeki katillerin muha- kemelerine İzmir Ağır Gez amah- kemesinde devam olunmuştur. Katiller cürümlerini “tamamen nunlardan Uşaklı Sadık, katilin kör Mevlut tarafından “yapıldığı: mı müstantikic ifadesinde söy- lemişti. Buna rağmen Uşaklı Sa- dık ta dünkü muhakmesinde müs- tantikliğe böyle bir ifade verme- diğini söylemiştir. Müteakiben şahitlerin istimala- rına başlandı. Şahirler Karantina komiseri Yaşar Tahatri memuru Nazmi, Raşit, Taharri komiseri Tevfik, karantina komiser muavini! Mitat maktulün biraderi Ahmet Rifat, Şık sinema sahibi Ata bey- lerdi. Şahitlerin ifadelerine nazaren katiller daha mahkemeye veril. meden her şeyi İtirsf etmişlerdir. Mezmunlar iki defa karakola celb edildikleri zaman komiser mua- vini Mitat ve diğer şahit Ata beyler karyolanın «luna * girerek katillerin ne konuşacaklarını dinle- mişlerdir. Katiller yalnız bir odada kal- dıklarını zannederek hir birleriyle konuşmağa başlamışlardır. Uşaklı Sadık arkadaşlarına" şu. sözleri söylemiştir ; — Artık sabrım kalmadı. Ben bü işi baştan nihayete kadar anlatacağım. Sadığın bu sözlerine şu cevabi vermiştir. Söyle... Zaten beni gören olmadı. Reni nasl olsa komiser Yaşar bey kurtarır. Fakat sen yanarsın. Karyolanın alumda bulunanlar bu muhavereyi aynen #aptetmiş- lerdir. Dünki celsede şâhitlerin ver- diği ifadelerde, katillerin ikinci defa karakola celbedildikleri 7- man Uşaklı Sadığın cürmünü itiraf ettiğini ve, hatta spartalı Şükrünün cinayetle alâkadar ol. duğunu » söylediğini © dermiyan erüiller. Bi Maktülün » biraderi - Mehmet Rifat B. de kardaşının « öldürül. mek üzre kara Fatma dağına gö- türüldüğünü söylemiş vebu me selede evelce kardaşiyle bir tarla inden aralarında münazas. olan Hasan isminde birinin de alâka- der olduğunu Made veplemişti. Muhakeme, Hasanın celbi icin Başka bir güne talik edilmiştir. CEVATBEY GEDİ Tokyo sefirimiz Cevat Bey dün Ankaradan gelmiştir. Cevat bey , yakında Japonyaya mü- teveccihen hareket edecektir. SEYYAHLAR Lorantik vapuriyle gelenler milli sergiyi beğendiler İngiliz bandıralı “Loran- tik, vapurile gelen (440) seyyah, dün öyle üzeri şeh- rimizin güzel yerlerini ve bazı Ocamilerle (müzeleri gezm işlerdir. e Seyyahlar, Seyrisefain yolcu salonunda açılan milli eşya sergisini çok beğenerek ehemmiyetli miktarda mübayaatta bu- lunmuşlardır. “Lorantik, vapuru, dün GİRİTLİNİN | #MANETTE Itfaiye teş- kilâtı Şehir harici yerler için itfaiye yapılacak İdarel hususiye tarafınden vilâyetimiz dahilinde şehir harici yangınlar için yeni bir itiaiye teşkilatı vücude getirilmeye (başlanmış ve şimdilik (O Avrupadan dört arazöz makinesi getirtmiştir. Bu makineler şehremaneti tarafından muayene edildik- ten sonra teslim alınacaktır. Bu yeni teşkilâtın müsta- kil ml idare edileceği ve ya Istanbul İtiaiyesine mi rap- tolunacağı henüz malüm değildir. Şehirler kongrası Mart ayında İspanyanın Barslon ve Sevil şehirlerinde toplanacak olan Beynelmilel şehirler kongrasına Şeh remaneri de dayetedilmiştir. Emsnet Dahiliye Vekâletine müracaatla kon- graya iştirak için müsade istemiştir. Hayvan hastalığı Balata Avram efendinin ahırda bulunan ineklerde şarbon hastalığı görüldüğünden burası karantina altına alınmıştır. Halkah köy sığırlacında da şap hastalığı zuhur etmiş burada de sihhi tedhir alınmış. Tatavla yangını Maznun olanlar anlaşıldı Polis ikinci şube müdüriye- 4 Tatavla yangını hakkındaki tahkikat Ikmal ve cihet adliye- ye tevdi etmiştir. Rapora nazaren yangın Çe kan evdeki bakkal Yao! fle bu evin diğer sakinleri yangı- nın zuhurundan, Aya Sarandi kilisesi o hey'eti o mütevelliyesi yangının büyümesinden ve ter- kos şirketile bazı erkâm Su vermediklerinden mazaundurlar. YARARLIK GOSTERENLER Tatavla ve Kr Ti nlarında büyüh yararlı ren 8 İtfaiye amiri ile 9 şöför, 28 çavuş ve meler ikramiye İle taltif edilmişlerdir. Verilen ikra- miye miktarı üç derece olup 60, 100, 120 liradır. HABERLER Sıtma mücadelesi istanbul Sıhhiye müdü- riyeti ilkbahardan itibaren Adalar ve Pendik civarında sıtma mücadelesine başla- yacaktır. Mücadele hey'eti- nin kadrosu hazırlsamış ve Vekflets götderilmistir. Sanayi sergisi Sanayi Birliği Ankarada | milli mahsulât teşhir için | bir sergi açmaga karar ver- miş ve Ankara Fırkasından salon istemiştir. Birliğe bu hususta cevap gelmiş ise de havaların fenalığı dolayısiyle ! hey'eti idare içtima edeme- ginden bir karar ittihaz edilmemiştir. Sergi kapandı — Türkocağında geçen hafta “Türk | matbascılığının iki yüzücü sedesi münasebetile açılan (Kar) derken (a) nın üstüne nasılsa bir (sm) uzatma işareti koymak gafletinde bulunan bir olanlar için, yahut ta şöyle kenarına bir kaç yüz çuval kö- mlir yığan esnaf için bugünler (karlı) değil, sahiden (kârlı) ol- vayı sever dememişler. Şunu bunu bırakın ama kışın bu kadar zorlu olacağını müne- ceim başımız da dahil olduğu halde kimse kestirememişti. Av- rupadan geçen soğuk dalgasına sit haberler bize kurt masalı gibi geliyordu. Günün birinde hararet sılırdan aşağı yedi de- receye İnip te karın İrtifa: bir metreyi bulunca aklımız başi- mıza geldi, Tamam bir duvarlar çekildi | Sokaklardan, bastonsuz geçemez olduk. Söz- ün kısası hayat adeta durdu. Her kes bir kuytu yer bulup çekildi. Vazitesini terk edemiyenler de düşe kalka işlerinin başına git- tiler. Ya deniz aşın yerlerde oturanlar... Onların halini hiç sormayın. Tipi yüzünden evine döne- miyerek soğuk otel odalarında gecelemeğe mecbur olanlar mi ararsınız, trene binip yarı yol- dan geri dönerek sabaha karşı bat... yere bat gibi bir şey. Hakkı da yok değil. Güdük ay bize edeceğini etti . Bunca sone oçamur gibi duran Hajicin yosunlu suları bile hay- ret ve dehşetinden dona kaldı, ... Karlı haftanın intibalarından bazı şeyler : Tipi şiddetlenmişti . Koca caddeden kimseler geçmiyordu. Bir aralik. daşı sargılı , iki koca karı peyda oldu. Yolun ortasını kesmiş , karşılıklı kar topu , oynuyorlardı . O sırada biri yere yuvarlandı. Öteki de Jırsal bu fırsattır diye stüne çıktı, öoğuşmağa başladılar. Düşmemek için koluna girdi- gim arkadaş, o meydanın koca karıları göstererek : Cinler cırt oynamağa başladı , çabuk yürüyelim dedi. Galiba aynı günün akşamı sergi dün akşam kapanmıştır. Birlikte konser Sanayii nefise birliğinde gelecek perşembe günü bir müsamere veril- mesine eveisi akşam içtima eden Birlik hev'eti idaresi karar vermiştir Bu müsamere yalnız davetliler idi, Ebussuut caddesinden ge- ! çiyordum. Baktım karşıdan bir İ cenaze getiriyorlar . Şöyle bir kenara çekilip yol vereyim dedim. Tam o sırada kulağımın yanında aşina bir ses duydum: — Pek hürmet gösterme, İyi ve birlik azalarma tahsis edilmistc. | gir mal olaydı bu havada kapı dışarı etmezlerdi ?... Çocuk filmleri Himayei etfal cemiyetinin çucük filmleri bir müddetten beri Trakyada gösterilmektedir . Filmler yakında şebrimize (o gelecek ve bütün aiekteplerde talebeye göste Jecektir. | FORDİLEMUKAVELE| Topane anbarlarını oto- mobil montaj fabrikası ha- line getirmek üzre hazırla- nan mukavele bugün Seyri- .akşam seyyahları hamilen Haviava hareket etmistir. ilim idaresinde İmzala- ramazanda | ERLERİ İstanbul Cuma günleri nasıl eğleniyor GÜDÜK. AYIN CİLVESİ Bir haftadan beri Kar altında kalan “Istanbul, dan bazı intibalar.. ıssızlığına baktı baktı, sonra ; Gülmedim ama, lütife ye- rinde olduğu için doğrusu ye hoşuma gitti, Yine «ipinin , > ortalığı toza dumana kattığı bir saatte idi; otomobili | Karaköy meydanından geçiyor- dum. Tanzifat- amelesi kazma- lara sarılmış, karları temizli- yorlardı . Manzara alâkamı du. Tevekkeli kurt dumanlı ha- | ce/befmiş olmalı ki bir müddet baka kalmışım . Birisi kolun dan çekti : — Böyle hayretle neye ba- kıyorsun? Karları nasıl kaldır- dıklarına mu ? Hayır denim, nasıl kal- dırdıklanna — değil, Şimdiye kadar niçin kaldırmadıklarınc... Bizim evin karşısında bir hatta | yokuş vardır. Karlar dona çe- dan beri tipiden göz açamıyo- | Kİnce yokuş aşağı kayan fa ruz. Evlerimizin önüne buzdan | yana... Bu sabah yine böyle bir alay, çocuk, tahtaları kızak haline getirip kayarlarken ağ- Zn açıp bunları O seyröden şemsiyeli bir adam zırr diye koyıp yere yuvarlandı. Çocuklar bu sukut vâk'asına gölüştüler : — Zarar yok, dediler, dü- şeni Allah görür amca — Herif cevap verdi; — Allahın gördüğü bir şey değil böyle sizin gibi çoluk çocuk ta görüyor. yoksa... Yollarda ayak üstü konuşanlar — Sen açtın mı? — Neyi?. — Ağzını değil ya, dükkânı... — Birader bu zamanda kömürcü dükkânından başkası açılır mı? Yedi ekmek fazla aldım, ne olur ne olmaz. — Bende dayadım bulguru. Evde tarhana da var. Ekmek- siz kaldılarmıydı .... — Nasil? Pöf ne sicak diye şikâyet edermisin? Ba hava tam bizim gibi yağlıların havası . i rafa yığdığı adam boyu karın içine gömülmüş, bir sokuk fo- tografçısına resmini çıkarmak istiyordu. e Fotorafcının mahut kırık dolabını bir türlü tanzim edemediğini görünce sabırsız- ukla bağırdı: Çabuk ol yahut... Öteki cevap verdi. Az durun, aynayı takıyo- rum. Sen aynayı o takıncaya kadar ben de oymayım barı. Ve donmamak için bir iki gö- bek atıp ısındıktan sonra tek- rar vaziyet aldı. Ker bu hızı ile devam ederse kim bilir da- ha nelere, me sahnelere şahit olacağız. M.S.