28 Mart 1929 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

28 Mart 1929 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

MİLLİYET MİLLİYETİN HARİÇTEN: ALDIĞI MEKTUPNE TELGRAFLAR Lahy mahkemesinin kararından sonra yeni bir mes'elemi? Durup durup mes'ele çıkarıyorlar, fakat hak hiç bir zaman örthas edilemez Cinevre, 4” 1g J Milliyet | — Geçen 1928 se- nesi Eyldi içtin umumişinde, Cemiyeti o Akvam, beynelmilel selslni - ticariye Ittihadı tanının Brükselde akdettiği bir konferans mukarreratına müs- tenit bir Istida almıştı. Bu isti- dada, beynelmilej sefaini ticca- riye ittil a'ı zabitamı, 1927 sene- sinde Bozkurt - Lotüs vapurla- rının musademesi neticesi ola- rak ikl hükümet arasında hasıl olan ihtilâfın halli için Lahy Beynelmilel divamı adaleti tara- İmden verilen kararın bu güne kadar mevcut ve cari kavanin ve adata muhalif olduğunu ve pek çok mehuzir tevlit edece. | gini uzun boylu İzahettikten | sonra Cemiyeti akvamın alâka- | dar şubesi tarafından Lahy hü- kmünün tevlid ettiği müşkül va-| ziyetin tetkikile İlk imikad ede- cek beynelmilel bir konferansta bu hükmün husule getirdiği | wahaziri tefedebilecek beynci- | milel bir itilaf csasatını talep | etmiştir. İ Cemiyeli akvam baş kltabe- | ti, beynelmilel selaini ticcariye “| itihadı zabıtanın bu istidasını, aldiyeti itibarile Cemiyeti ak- vam transit şubesine ODerayı tetkik havale etmişti. Transit şubesi bu istida karşısında kal dığı müşkil vaziyetten çika bi mek Için beynelmilei sefaini ti. cariye ittihadı zabıtanının bu talebini, hiç bir mütalan ilâve , 1020 semesi 25 şu- Londrada İn'ikadede- cek olan beyneli limanlar konferansının ruznamel müza- ithal etmekle iktifa Merkür konfermos hali in'i- katta olduğu Için bu bapta veri- lecök bir karardan bahsetmek Makâmı bugün için yoktur . Bile kaç gün zarfında beynel- milel o llmanlar o konferansının kararı anlaşıdacakür. Tabit kim ve beynelmilel bir mahiyeti haiz olan bu meselenin ilmanlar konferansı tarafından tetkik edi- lerek ya kabul ve ya reddedi- | leceği gibi, yine mutalaası alın- mak üzre beynelmilel bir adli komisyona gönderilmesi de ağ- lebi ihtimaldir. & Beynelmilel sının bu talep ki ve yahut teşekkülü adil komisyonun Kararı her ne şekilde tezahlir ederse etsin, Lahy divam #da- letinin kararına muhalif bir şekilde imkân yoktur. Çünkü , talep edilen beynel- milel bir IAS zöminl aramak ve yahut temin etmek , Cemi- yeti akvam İle beraber doğan ve ona mensup olan ve beymel- milel on, yüksek bir mdnlet Mücseosesi mam ve şöhretini “İktisap eden Lalhıy divanı ada- Teala hükümlerini wakzetmek olacaktır. Şurasını hemen söyleyelim ki, | beynelmile! (o sefayini Uticeriyo | itikadı zebıtamınm talebi de, emsali gibi kalın beş on tane dosya çoğulimaktan kâli kalmıya- cak ve medcesi iso yine crmsall gibi semelerce sürüklenen ve matlup neticeyi vermiyen bir mesele halini ikisap etmek olacaktır. i konferansı da divanı Türk Cumhuriyetinin beynel milel sahalarda kazandığı par- lak muvaffakıyetlerin Avrupa Wlar tarafından kenüz hezme- zabi- | dilmediğini maaticessüf bu vesile ile bir kere dahan görüyoruz. Bozkurt - Lotüs meselesi, bize Lahy divanı mdaletinde Türk ve Fransız moktal nazar- larının serdedildiği o heyecanlı günleri hatırlatıyor. Sahibi me- kale bu mahkemeyi , ve tezleri takip etmek üzre hasbelvazile | Lahide bulunuyordu. 927 sene- sinin 3 ağüstosunda «ast on buçukta Lahy divanı Fransız tezini dinlemeğe başlamıştır. Fransiz hakimlerinin Tktisa ettiği kırmızı ve uzun bit elbise ve göğsünde asılı bir nişanile huzuru divana çıkan profesör İ Badvan (Basdevant) temam uç buçuk gün sabahtan akşama kadar fransız hükümetinin Boz kurt. Lotüs müsademesindeki noktayı nazarını bir çok mlsa leric ve beynelmilel bukuk na- | Una ve (aamlile istinaden ve bülâsa kaptanının anlatmağa çalıştı, olarak ta Lolüs | Türkiyede tevkif edilmesi bey- nelmilel kavanin ve muahcdata bir taarruz olduğunu ve binaen aleyh Bozkurt-Lotüs hadisesin- deki türk tezinin reddile Lotüs kaptanıma, haksız olarak tevki- flnden dolayı, tazminat verilme- sine hükmedilmesini talep et- işti, Türk Cumhuriyetinin genç | adliye Vekili Mahmut Esat be- yelendi de Türk hükümetinin Doktal nazarını bizzat ikibuçuk gün devam eden mutantan elim- lelerden munrra ve fakat pek teiidellel ve kavi olan bir tezle | 1927 senesi | divana bildirmişti . 7 Eyi günü divanı adalet hük- münü alikadarana teblig edi- | yordu. BU hüküm iransızlar ka- dar dostlarını da hayretlere dü- şürdüğünü görmüştük . Çünki Fransızlar divanın ka- rardan pek çok emin görünü- | yorlardı. Halbuki hakka hörmet &den divan, dostluk hissinden muarra ve temamen hukukcu kafasıyle türkün hakkını tamdı ve bu suretle cihan nazarında bitârafane hareket ettiğini isbat etti, Ümitederiz ki Londra iimaslar adalete mecbur olduğu hörmeti göste- recektir. Her ne suretle netice- lenirse meticelensin, Lahy 'diva- sının Bozkurt - Lotüş mesele ki bükmü hukuku beynelmi- arlak ve umit olunmaz bir sahife işgal etmiştir. Ziya Hüsnü umman Foch un cenazesi Paris, 28 ÇA.A:) — Mareehal Foch un cesedi Napoleonun ya- nında yapılacak olan asıl me- zarına gakledilmesiae intizaren şimdilik “luvalides te Cavcan des gouverneurs»e konulmuştur. m aiğimse Yeni bir saray yapılacak Cenevre , 25 (A.A) Gemi- yeti akvam sarayının Inşa edi- leceği arsanın alınmasına alt mukavele Imza edilmiştir . Miliyetin tarıhi telrikası 55 TEMİRLENK zelerle kendin! yormayan bu adam geçtiği yerden bir kara bulut gibi geçiyordu. Mamayı sürüp çıkardı, Volga nehri üze- rindeki Saray şehrini aldı. Rus prenslerinden haraç istedi. Fakat bunlar üç sene evel ka- zandıkları Dön nehri üzerindeki galibiyeti unutmamışlardı. Onun için böyle bir haraç talebini kabul etmediler. Toktamiş bunun © üzerine ateş ve karla hakimiye- dini tesis erd. Yanan şehirlerin dumanları arasında Moskovaya » yürüdü, : orasını muhasara ett, ildı. Moskovadaki büyük prensi muztarip bir halde bıraktı. Bundan sonra Rus prensleri, “ehin olarak Saray şehrine, Tok- tamiş nezdine kendi. oğullarını yolladılar. Ceneviz ve Venedik asilzadeleri de gelerek Ondan earet İmüyazatı istediler. Fakat feletin çarkı yene dön- dü. Artık Altın ordunun kuman- danı olan Toktamiş, evelce 'Te- mirin nezdine sığınmış olün Tok- tamiş değildi. Semerkandin ihti. şaminı ve Tatarların o yetlerini görmüştü . Hiç haber yermeğe lüzum, görmeden ve ondan gör- müş - olduğu iyiliği düşünmek- sizin Temirin üzerine yürüdü. Maiyyerindeki asilzadelerden ba- zileri kendisini bundan vaz geçir mek istediler: — Temirin gösterdiği dostluktan istifade ettin. “Talihinin yeniden gilterede Manş tüneli i Tetkikat muhtelif | i cihetlerden devam | ediyor İ venara, 28 (A.A) — Avam | Kamarasında M.Baldvin Manş Tünell meselesinin iktisadi ei- İ hetinin bitarafane bir tetkikata | tabi tutulacağını ve askeri cihe- #nin tünel komitesinin projenin iktisadi menfmat ve ya mazar- İ rat hakkında vereceği rapord m) sonra tetkik edileceğini bevtan etmiştir. Harpte hiyanet edenler Londra, 26 ( İ ve hava kuvvetler'n: sit kanun esnasında amele verilen ve müzakeresi fırkası tarafından hall harpte irtikâp alçaklıklar hakkında muayyen idam cezasının Ilgasın talep eden takrir 108 reye karşı 174 rey ile reddedilmiştir. Veliahtin avdeti Londra, 26 (A.A.) — Prens dö Galles Paristen hava tari- kiyle avdet etm İngiliz bankası müdürlüğü | Londra, 25 (A.A. M. Mo- İ mtağu Norman bu gün yeniden İngiltere bankası müdürlüğüne intihap edilmiştir. Sırbisiand M.Venizelosun teşekkürü Belgrat,26 (A.A.) — Sırp-Yü- nan Milâfnamelerinin İmzazı münesebetile Yugoslavya ve Yi nanlstan başvekiileri arasmda | tebrik ielgrafları teati edilmiştir. M.Venizelos ceneral Zivkovoçe gönderildiği teşekkür telgrafında| Cenevrede akdolunan itilâfların imzasını ve İki memicket ara- sındaki den bağlıyacak olan dostluk mwüdhedesinin Imza edilmek üzre bulunmasını memnuniyeliz mü- şahede eylemekte bulunduğunu bildirmektedir. Belgrattan geçiyorlar. Paris, 27 CA.A.) Hisdi İ Çiniye gitmek üzre dün Paris- ten hareket etmiş olan tayya- reci Balliy ile Reginenai özle- den sonra Padouya inmişlerdir Bu sabah Belgrada gitmek ni- yetindedirler. Yeniden harp başladı Londra, 26 (A.A) — DaliyMali Changhaldan istihbar ediyor; Nankin hükümeti wouhan eyaletine resmen İlânıltarp etmiştir. Ceneral Çang-Çing- Çanz kumandasındaki kuv- vetlere 7000 milliyetperver Ntühak etmi tr. Bunlar Tehe- fon garbında uğradıkları bir taarruzdan Sonra Htihay ey- lemişlerdir. Bu şehir henüz cenupluların elindedir, ve örli idare ilân olunmuştur. Ma Seytgazi Xazasının Kamuşça ve Siyrecik ormanında kapalı zari usu. le 17 mam 1929 tasihinde ibelesi ukarter wahterik 1315-4688 mikâp çam eşcisiyle 2748 kanar çam hatabına yevmi mezkörda wlip Zuhur etmediğinden şeraiti sabıka düktesinde 17 misin 920 tarihinde ihale edilmek üzre tekrar müzayede yevazedilmiştir . Şereiti anlamık isteyenlerin Ankara ermen müdür. iyed umumiyesiyle ekişehir ve Is tanbul orman baş müdüriyetlerine ve Seytgazi orman mesmelkt me murluğuns müractatları ilân olunur. ett9 —ş şa değişip değişmiyeceğini yalnız Allah bilir. Kim bilir betki tekrar ona muhtaç olursun. Fakat Toktamişe bu sözler kâr etmedi, Kendisi neticede ka- zanacağından pek emin bulunu- yordu. Temir, eskiden Altun or duya alt olan Urgancı aldı. Tok- tamiş ırkına mahsus olan ihtiyat ve tedbir düşüncesile harekât tertip. ediyordu. Altın Ordunun bazi kuvvetleri Hazet denizi civarında Temirin ordusu “İle harbe tutuştu. Harp devam ediyordu ki bir posta tatarı atını olanca hızı İle koş turarak Temirin ordusu arasına geldi. Bu postacı Oraya dokuz yüz mil mesalede ölan Semer- İ kancten yedi günde gelmişti. Bunun getirdiği habere göre Toktamiş Altun Ordunun kısmı külli ile Syr nehrini geçmiş, "Temirin asıl arazisini istilâ cde- Orduya | edilecek | ananevi rabıtayı yeni- | Aimamyne KO: SEMİ YANDI İBUNUN BİR KUNDAK. İ ÇI ELİLE YANMIŞ OL- M ASE MUHTEMELDİR Hambourg, 26 (A.A.) “Nord-Deutsche-Lloyd. kumpa- yasına ait olan tezgühının — nbtmları önünde | Inşaatı ikmal edilmek Üzre bu- | lunan “Enropa, namındaki mw- aran transatlantik salı sa- bahı bir yangın neticesinde he- i men hemen tamamen harap ol- muştur. Felâket mahalline yetiş- miş olan kara ve denir itiaiye kuvvetlerinin müşterek mesaisi ateşi durduramamış ve yangın vam etmiştir. Geminin tamamen zıyaından o korkuluyor.” Çunkü şimdiden yana yatmağa başla” muştır. Hasar 50 milyon mark tahmin olunuyor. Bu felâkctin bir kundakçı elle vukua gelmiş olmasından kuvvetle şüphe edi- iyor. Yangın söndürüldü Hamberg, 27 (A.A.)—İtiaiye, Buropa transallaniiğinde dün gece İ zuhur ve şiddetle devam eden İ yangını söndürmeğe muvaffak olmuştur . Başvekil hasta Berlin, 26 (A.A) — Buşvekii hafif surette rahatsız olduğun- dan bir kaç gün yatacaktır. Zeplin Birinci sahileden mabaa lAlman gazeteleri ne diyorlar ? Son gelen alman gazeteleri zeplinin Akdenizde bir tetkik seyahati yapmakta — olduğunu ve büyük balon kumandânının takip edeceği hat hakkında serbestii hareküta malik bulun- duğunu yazmaktadırlar. Aynı gazetelere göre komandan hare- ketinden evel yalnız Peşte ve Vi- yana üzerinden geçeceğini be- yan etmiştir. Balon Obharekeiünden evel havada (6) gün kalabilmesi 'için lâzım gelen malzemeyi hamil bulunmaktadır. Belenun Selâ- nik ve ve Belgrattan geçtikten şonra peşte ve Viyana tarlkile geri dönmesi de muhtemel gö- rünmektedir. Mamafi balonun şehrimiz üzerinden geçeceğine dalr olan ümitler henüz zail olmuş değildir. Balon nihayet bugün de şehrimiz Üzerinden geçebilir. Bugün geçecek Yeşilköy Tayyare kara? gâh, verilen malâmata göre il bu sabah (9) da şehrimiz ürerin- den göçmesi muhtemeldir. Atina, 27(A.A.) — Graf Zeplin balonu saat yedide şehir üzerinde uçmuştur, . Zeplin nerelerde ? Fredriokshmfen, 26 (A:A.) — Graf Zeplin balonu Salı sabahi, Girlt üzerinde uçmuş ve şark istikametinde (yoluna devam etmiştir. Kudilş. 26 (A.A. ) — Graf Zeplin balenu t on yedide Hayfa üstünde (gözükmüştür. Balon Kudüs istikametinde uç- makta idi. Ramleh telgraf ista- syonuna balondan çönderilen bir telsizde Zeplinin saat on beşte geleceği | bildiriliyordu. Hava gayet güzeldir. rek, Semerkande girmek üzre bulunuyordu. Bunu öğrenen Te- mirlenk o kadar çabuk hareket etti ki büyük Horasan Yolunun imtidadınca bir çok yerlerde at değiştirerek uyku uyumakâizın gece gündüz yoluna devamla, Toktamiş Semerkande gelmeden evel yetisti, Şimalden gelen muhacimlere karşı ilerideki kalelerin çoğu mukavemet ediyordu, Tenirin büyük oğlu Ömer Seyh, bunlara karşı çıkarak harbe girişti Mag- Tup olarak maiyyetindeki kuyyet. İerin dağılmasına, tepelerin arka. sına İldca etmesine rağmen, Ömer nadir tesadüf edilen bir cesaret gösterdi. Temirin geldiği haberi o duyulunca Tok kuvvetleri, işlerinin ancak yarısını yapmış oldukları halde dağıldılar. Buhara civannda bir sarayı yaktıktan sonra, Syr nehrinin öte ve Bloevoss | lAyıhasının Âvam kamarasında | öğleden sonra dahi şiddetle de- | ! tebat tamuvakkaten serbest ! 40 kilometre uzakta bulunan Amerindn Ihtilâf şie ddetli| İngiliz gemisinin batırılması meselesi büyüyor b (AA) ” ni meselesi | yazıyor. finin şiddeti artma Amerika | güzetelerinden — hiç birinin gemi kaptanının davasını müdafaa et- memesi manidardır, Amerika hari- ciye nazareli esası kaçakcılık of- masından dolayı şintdiye kadar maliye nazareli tarafından takip edilmiş olon bu meseleyi eline aleiştır. TAHKİKAT YAPILIYOR Washington, 26 (A.A) — Amerikan sahil muhafızları tarafından garkedilmiş olan “İmalone,, gemisinin kaptanı Randeli 500 dolar nakdi ke- faletle serbest bırakılmıştır. 7 kişiden ibaret olan müret- bırakılmışlardır. Yeni hariciye nazırı Washington, 26 (A.A) — Filipin adaları sabık valisi M. Stimson, M. Kelloğun yerine hariciye nazaretini deruhte etmek üzre bugün buraya gelmiştir. İspanyol tayyaracisi Bucnos-Ayres, 26 (A.A) — Arkadaşı İzlesias ile bir- ilkte oSeville-Bahya seya- hatını yapmış olan İspanyol tayyareci Jlmenez sıtmaya tutulmuş ve hastaneye kal- dırılmıştır. Riyo dö Janeyro istikametinde seyahata bir kaç gün sonra başlanıla- bilecektir. Müthiş bir infilak Filadelfiya, 26 (A.A) Gibbstown o baruthanesinin bir barakasında takriben 1500 kilogram nitrogliserin infilâk etmiştir. Bir amele telef olmuştur. İnfilâk uzak mesafelerden duyulmuş ve Filadelfiyada bir çok camlar kırılmıştır. Amerikada patrel konferansı Nuyork, 27 (A.A.) — Royal Dutehshell “ petrol konsorsiyo- mu reisi sir Henry Deterding Amerikan petrol enistitüsü kon- feransında hazır bulunmak üzre dün gelmi rika, #eksika ve cenubi Ameri- kadaki şimal devletlerinin pet- rol İstihsellerinin Sir Henry, Avrupa ve Amerika şirketleri bir itlaf elde edebil- dikleri takdirde petrol piyasası nın vaziyetini eyice kontrol edi- lecegini beyan etmiştir. Setir vazllesinden ayrılıyor Londra, 27 (A.A.) — “Ameri- kanın Londra sefiri yakında bu vazileden infikâk edecektir. İIhtirat halledilecek mi ? Londra , 27 (A.A.) -İmalone gemisi Kanada tabliyetinde ol- duğundan bu mesele le Kana- dının Washiogtondakl orta e» çisi meşgul olacaktır. Elçi İngi- Wiz sefiri ile sikt bir surette te- masta bulunacak ve sefir de Mhelâfın safhalarını dikkatle takip edecektir. tarafına çekilip gittiler. Bununla beraber Temirin mem- leketi çignenmiş, kısmen harap olmuş, esir diye bir çok adam alıp götürülmüş, bir çok beygir zaptedilmiş, ölüler ezilmişti. Altın Ordunun bayrağı görü- münce diğer bayraklarda kaldı. rıldı, Temirin “solunda Urgançlı Sufiler - Hozadenin tasllukat-har. /! be girdiler. Sağında ise dağ sil silelerinin eteklerinden Gat Mogol- ları vardı ki bunlar atlarına bi- nerken aşagı İsdkamette beygir- lerini sürüyor, yağmaya gidiyor- lardı. Nibayet kimin! bakim olacağı meselesi halledilecekti. "Toktamiş Cengiz Han sülalesinden gelmişti. Yasa mucibince bütün Mogol kuvvetlerini Kendi çeri altına alabiliyordu.. Temir ise küçük bitmedi EEZ'Son HâberleriZ Yeni Maarif teşkilâtı Teftiş işlerine Jazla ehemmiyei verilmektedir edilen mel © maarif müessesatinm merkezden ida hey'eti vekilede intnç edilmiştir, Aldığımız malumara bir teknik tedrisat diğerleri gibi müs ebemmiyet göre vermektedir . Mevcüt maarif möessesan daimi müra merbut olacâk olan teftiş riyas Açıktaki memurla- rın maaşları Ankara , 27 (Milliyet) — | Memuriyetlerinin ilgası hase- | biyle açıkta maaş almakta bu- Imnan memurların bir vazifeye tayinlerinde aldıkları açık ma- aşlarinın memurin kanunu mu- ciblüce tayinlerini tebelluğ ettik- leri tarihten itibaren kesilecektir. | Tayinleri tahvil mahiyetinde telâkki olunanlar hakkında dahi| maaş kavunu ahkâmının tatbiki icap ettiğinden bunlardan da tayin — emrini © tebelluğden sonra muayyen müddetler zar- fında hareketle yeni memuriyeti mahallerine muvaselet edenle- rin yeni memuriyet maaşlarını istifaya buşlayıncaya kudar ge- çecek müddete «it maaşları | Memurin © kanununun tatbiki masrafından verilecektir, Vilâyat merkezli Ankara, 27 (Milliyet) — Bir lis vilâyetinin merkezinin Muşa naklile Vilâyet hüdudunun tevsil hakkındaki. layiba dabiliye encü- meninde tetkik edilmektedir. darei önümüzdeki ine hüsusiyelerce n vekâletine ir esi hakkındaki mülbak bütçe sene maarif ve wbesi yapılması tekarrür eylemiştir. B kil olacaktır. Maarif vekâleti teltiş İşle teftiş Ridvan Nafız b Zaruri masrı yok Ankara, 27 (Milliyet hakimce naip ve ehli vi rak tayin edilen memi ri zarariye olarak kararnamesi fevkinde ücret takdir edilmekte anlaşılmaktadır . Hazine Ile eşhas ar davalarda omemuriade edilen naip, ehli vukuf reye mahkemelerce me: rarname fevkinde mas ruriye ve yevmiye teapi hal verilmemek üzre kı hazine avukatlara tet dirilmiştir . m Yozgat vilâyeti Yozgat -Yerkti den 75—9 kilomes yol ve menfezler bedel keşifi nisanın ihale edil konulmuştur. tatikinin malumat almak kâmt nafia ilan olunur. eee MZXXXX EEE ee p4 p MUHİT 6 INCI NÜSHASI ÇIKTI GÖZ DAGİ Sslon ve mektep KARAGÖZ © temsil REŞAT NURİ renkli iki sahife Muhariri: OsmanCemal ResamMünifFe, 47 Hikâye, müteaddit ve tenevvi makaleler, yüz mütecaviz resim, elbise kalıbı vs. EYY ZEY YYX AMALAALARARAAAAA, KAZI En iyi müstahzarat. “A&spirin, Komprimalari ekseriya taklit edilirler). Taklilerinden saktamak İçin daimâ kirmizi bandırollu 10 Büyer” ambalajına dikkat ve 1) markah hakiki “ Kârlı bir ziyaret | Bunu Beyoğlunda caddei kebirden geçerken luifeü 148 nemarf BAZAR ÇEKOSLAVAK ticarethanesine uğrayarak tecrübe e. bilirsiniz en mükemmel ve en şık kum lardan en mutena biçimlerde Pardesüler, Kostümler, pantalon “,20 tenzilâtla satıldığını göreceksin Kârlı bir ziyaret değil mi?