2 Haziran 1929 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

2 Haziran 1929 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

> TEPEDELENLİ An VASILIKİY Öyleyse gel hesap ver! Sus senin ağzını yırtarım. Meço Bononun oğlu bunu Yy Hiliyeta Telrikası : 22 Hasırda oturan adam: Ali Pa- ganın İstettiği «Selfo bono» idi, yüzügözü sarılmıştı, etrafında- kilere gülerekten birşeyler anla- tuyordu. Silâhşurlar Selimle Fehimi görünce yol açıp birer kenara çe kildiler, İki kardaşın Ali Paşa-| fi nın Has adamı olduğunu hepsi de biliyordu. Yüzü sarılı oturan Selfo:— Sabahlar hayır! buyurun. dedi. Şöyle bir yerinden kımıldanı"! gibi oldu. Malum: O da sayılı fırtınalardandı. Selim merak içinde kardeşi Fehimin yüzüne baktı. Bu Selfo' ya ne olmuştu? Yüzünü gözünü neden sarıp sarmalamışlardı? Selim: iş olsun! gel seni Pa- şa istiyor! dedi. Seli — Paşa mı? mori benim vu- rulduğumu bilmiyor mu? apmaz! AYHA Yüzü sarılı Selfo Haniya? öyle olmasaydı «El mas» meydana çıkmaz mıydı hiç? Artık saray kapısma gelmiş- lerdi. Az sonra gök bakışlı Te- pedelenlinin karşısına çıkacak- lardı. Selfonun keyfi kaçar gibi Yo.. Ali Paşanın bir şeyden haberi olmadığı gibi Selimle Fe him de mes'eleyi bilmiyorlardı: rını çabucak çevirip anahtar de- Jiklerine kurşun akıtarak ardın- dan sürgü kollarmı sürdüren «Selfo» idi, Yoksa iç kale çok- tan, . Hurşit Paşanm eline geç- miş olacaktı. Seraskerin adamları ilk ağız- da şaşkınlık alâmeti göstermiş- lip kapatılınca duvarlardan aş- mayı akledememişlerdi. Bir da- ha ele zor geçecek olan büyük bir fırsatı kaçırmışlardı. Mes'ele bundan ibaretti, Fe- him, muhafız kovuşundaki Ar- navutları toparlıyarak mazgal- lara taskim etmiye götürdü. Gerçi bunlar üçbeş kişiydi. Fa- kat sıkışık zamanlarda üç beşi yüz kişiye karşılık tutulabilirdi. Selim ile mecruh Selfo yalnız kaldılar. Selim yaralı adamın yarasının ağır olup olmadığını anlamak istedi: Hayır Selfonun yarası ağır değildi. Hatta pek ehemmiyetsizdi. Sadece yana- ğına bir telli kurşun isabet et- miş kaba etini yarıp geçmişti. Selim:— Haydi gidelim kar- deş. Paşa seni bekliyor. dedi. Eh... Selfonun keyfine payan yoktu, Öyleya, sabah sabah gös terdiği yararlığı Ali Paşa duy- muş olacaktı ki acele kendisini istetiyordu. Kimbilir ne iltifat- lar yağdıracaktı. "anlaşmış olması lâzımdı. Yüzü sarılı adam yerinden kalkmıştı. Kovuş köşesine da- yalı olan ağır tüfeğine el sun- muştu. kapıdan çıkacakları za- man Selim ona sordu. — in Elmas nerde? Bak; işte bunu Selfo da me- rak ediyordu. Elması dün ak- a beri gördüğü yoktu. zardeği iç kalede bulunmuş ol- saydı şimdiye kadar mutlak meydanlarda görünecekti, «Selfo» omuzlarını silkti — Bilmem ki,. demek istiyordu. Artık yola düzülmüşlerdi. Al Paşanın kaleye bitişik kesme kayalardan bina edilmiş ihtiyat sarayma yaklaşıyorlardı . Selim Çami sordu dedi ki: — Bire Selfo, Gece yarısı Pa- şa sana kardeşini sordu mu?Sen kahve ocağında oturuyor, de- din mi? — Dedim ama Elmas huvar- dalığa gitmiş sandım. —Ah Selfo, . senin kardeşin dış kale kapılarını düşmaria nç- tı. Bu gece nankör Ağonun ya- nındaydı!.. —Sus! ağzmı yırtarım senin. olmuştu. Açıkçası üzerine toz kondurtmak istemediği karde- şinden kendi de şüphe etmeğe başlamıştı. Evet, evet.. Selfonun ayak- ları şimdilerde sovuk sulara eri- yordu. Gece yarısı kendisini içe- riye almamalarınm sebebini şim di anlıyor gibi oluyotdu. Demek kardeşi oradaydı. Orada Ağo ile anlaşmıştı. Fakat buna da ihtimal vere- miyordu. Çünkü kendi Paşa ta- rafından Ağoya gidip dış kale kapılarını ona ısmarladığı za- mandan evel Ağonun Elmasla bitmedi golürler grevi (Birinci sayfadan madat) meselesidir. bunda amil olan şey otomobillerin sermayeleri. nin temamiyle kurtarılmama- sıdır. Bu vaziyetin çok devüm ede- meyeceği tahmin edilmektedir. Dün eski yeni bütün faytonlar iyi iş yapmışlardır. Dün sabah Şehremaneli mu- avini Hamli, Seyrüseler merkez memuru (İhsan beyler o Vali | Muhiddin beyin riyasetinde bir içilma aktederek bazı kararlar almıştır. Dün Taksimde çalışmak iste- yen bir otomobili menetmeğe teşebbüs eden ve otomobilin ca- mını, çerçivesini kıran üç şo- förle Akı cihetinde grev lehinde propağanda yapan Iki şoför zâbıtaca yakalanmıştır. Vaziyet hakkında Şehremaneti muavini Hamıt bey bir muhar- ririmize şunları söylemiştir. — Emanet taksilerin tenzili kakkındaki kararını ciddi tet- kikata ve hesaba müsteniden vermiştir. Bu günden itibaren tenzilâtı (taksi kullanmayan otomobil ve şoförler menedile- ceklerdir. Otomobillerin bu gün işlememesi bizi alâkadar cimez. Yalnız çalışmak (isteyenleri men'e kalkışanlar olursa bunlar takip edilecek ve polisle zabital belediye bu hususla müşterek çalışacaktır. Tatbık edilmek istenen tari- fenin idare etmeyeceği hakkında | yalise HARİCİ HABERLER PAZAR 2 HAZİRAN Fransada Alınacak para Yıkılmış yerlerin famirine verilecek ——— Paris, 31 (A.A) — Meclisi meb: usan hariciye encümeni, hükümet Almanya tarafından vuku bulacak tediyatın her şeye rağmen tabrip edilmiş eyalzderin imanına tahsis edilmesini temin için Amerika ile müzakerata girişmeğe davet eden Sosyalist tekliflerinin tetkiki ve hu hususta bir rapor tanzimi için mü- tehastısların mesaisi neticesine İnti zar etmeğe karar vermiştir. Paris, 31 (A.A)— Hariciye encü- meninde börçler hakkındaki sosyalist teklifi mevzuu balıs edilmiştir. M. Paul Boncour, hükümetin bir emirna- me ile irilâfla tasdik hususunda encümenlerin ceyi ile iktifa etmesinin kâfi olmadığı muraleasndadır. Müte- hassısların raporu tevdi edilir edilmez hükümetler arasında. cereyan &iecek müzakerattan evel, encümen hüküme tin acilen karar verebilmesi için 805 teklifini ve raporunu tanzim edecektir. M. Poincare sosya- ist teklifinin müzakeresi taribini | meclise Salı günü bildirecektir. Müzakerenin tehiri Paris, 31 (A.A) — M. Poincar, M. Franklin Bovillon « hükümetin mecliste müzekere edilmeden evel borçların tesviyesi ve tamirat hakkın da bir karar ittihaz edemiyeceğinden Salı günü aktedilecek çelsenin sonun» da meclisten bu müzakerstm tarihi- ni tespit etmesini talep edeceğini söy- lemiştir. Mamsiley, M. Franklin Bowillon üc M. Renavdel in istizab takrirlerinin açilen Müzakeresine mu- halefet cdöceğini de ilâve eylemiştir. Mutabık kalabildiler mi? Paris, 31 (A.A) — Mürtehassiş ların AL, Schache an Ahdicazi kayıdarı ve bilhassa tecili düyun hakkında mutabık kalmış oldukları zannoluna- yor. Almanya, “bir sene sonra bey- nelmilel bankalarda devir ve havnle- ler içim tecil telebinde bulunabile- cektir. Şömendüferler teminatına ge vt 4 ince kabili nakil borçların masyyen bir kısmını geçmemek üzre her on beş gilnde bir gayri safi varidat te- minat olarak irse edilecek ve fakat istikraz, tahvilleri ihracına müsazde olunacaktır. Tulaf edilen birnokradâ | ihraç ve mübaya maddesidir. Son | 22 senevi taksite, Amerika hattı ba. reketini tebdil eylediği takdirde Al manyanın bundan edeceği istifadeler mekelesine. kabili nakli düyunün tedriç kaldesine “tabi olmasına ve nihayet Belçika markları meselesine ait müzakerata devam olunmaktadır. Alman o murahhasların, yarın cevap verecekleri söylenmektedir. İ Paris, 31 (A.A) — Hükümetin borçları alt itilâfları bir emirname ile tastik ettireceği | haberi, siyasi sr mâhafilinde © galeyan. cevir , Marin gropunan yetosunun vahim siyasi neticeler tevlit edeceği mütafeasını. serdedecektir; zira bu halde mezkör grup hükümet ekseriye- ti haricinde kalacaktır. Meclise haber verilecek Paris, 1 (A.A) — Meb'usan meclisi hariciye encümeni, Baş vekilin tâmirat ve borçlar me- selesini encümenlerle meclisle- rinin malâmatı haricinde hallet- miyeceği hakkındaki taahüdünü senet Mtihaz eden bir ar sureti kabul etmiştir. Paris, 1 ( A.A, ) — Nazırlar meclisinde kükümet tamirat ve borçlar mes'elesine temas etmiş, başvekli İle hariciye ve maliye Dazırları salahiyettar encümen- lerce Istima edilmeden ve mec- fste müzakere cereyan etme- den bü Iş hakkında hiçbir ka- tr vermemek hususundaki ar- Zusunu teyit eylemiştir. Memurlar grevi “Paris, 1 (A.A) — Dün kısa dün şoförler. cemiyeti namına Emanete bir Istida ve bazı he- saplar verilmiştir. Bu istida hey'eti fenniyeye havale edil- miştir, Serbest mi bırakılmalı? Şotörler cemiyetinden Suat bey de şanları söylemiştir. Iki, üç sete evel Şehreminedi, icra ettiği tahkikat neticesinde taksi ücretleriği birk kuruş olarak cesplt eziği zaman benzinin tenekesi 250 kuruşu. legliz Mirası 900 den aşağı idi. Şimdi ise benzinin tenekesi 350 kuruştur. Otomobil we İüstik we her şey bayünden ucuzdu,Hayat Meço Bononun oğlu bunu yap- maz! — Gel Paşaya hesap ver.. — Mori Allaha olsa hesap ve! pahalılığı püğünden bafiki, Fazla olarak ortada daha az taksi ve daha Ççokiş vanlı, Meselenin en tabii ve en adilâne tara balli, yirmi kuruş İşlemek fnkânını gören cikl ve küçük araba Sahiplerinin. yeni karuşa İşlemelerine wüssade edilir bir grev ilân eden *İ91,, Posta, Telgraf ve Telelen memuru bir «y müddetle vazifelerinden çi- karılmıştır. Nihayet mutabık kaldılar Paris, | (AA) — Mümefiklere mensup mütehassıslar ile M. Schaciği Alman ihsirazi kayıtlarının bir çoğu hakkında mutabık kalmışlardır. Ajans mümessilleri Istanbul, İ “A. A,, — Anka- rayı ziyerete gitmiş olan mütte- fik ajanslar murahhasları ile Te- fakatlerindeki zevat bu sabah şehrimize dönmüşler ve istas- yonda karşılanmışlardı.. Murah- ühim bir kısmı bugün * bereket etmişler. is gönderilme- Siyasi “ırhaler arasında (022 Yone sossınn BL Yannniştanda Atina, 21 (Milliyet) — İta- Iya kralının Radosa seyahat © deceği hakkındaki haber buraya gelince Atina gazetelerinde ve Yunan mahafilinde bir hoşnut- suzluk başladı. Malümdur ki İtalya hükümdar: Radosla bera- ber İtalyanın idaresi altında bu- İunan diğer Akdeniz adalarını da ziyaret edecektir. İtalyanın idaresi altındaki Oniki adadaki Rumlarm Yüna- nistana iltihak için nekadar ha- ratetle propağanda yaptıkları malümdur. Bu propağandalarm idaresine memur Dr. Skevos| Zervos şimdi Istanbuldadır. Bu- nun iki arkadaşı daha vardır. Bunların İstanbula gitmelerin- den maksat orada Fener kilise- sile temas etmektir, Bir mesele vardır: İtalya hükümeti Oniki adada mühtariyeti haiz bir Rum kilisesi tesis etmek istiyor. Şim di Istanbula giden Dr. Skevos ile arkaşlarının maksadı Fener kilisesini kandırıp bu husussta İtalyanın talebini kabul ettirme | mektir. Şimidi bu adamlarm burada bulunmaması hasebile Atina ga- zetelerinin neşriyatı daha az ha raretli olmuş isede gazeteler ye- ne şunu söylemekten kendileri- ni alamadılar: İtalya kralınm Onüki adaya seyahatı İtalya — Yunan münasebatını bir kat da- ha iyi leştirecek mahiyette de- gildir!.. Bir kısım'gazeteler de bilhas- sa şu noktada ısrar ediyorlar: Yunan donanması İtalyanm Ta- ranto limanını ziyaret etmek is- tiyor. Hâlbuki İtalya hükümeti aradaki misaka rağmen Oniki- adanın vaziyeti hazırasmı değiş tirmemek fikrinde olduğunu bir kere daha bu suretle izhar edi- yor. İşte meselâ «Proiya» gazete-| si daha İleri giderek İtalyan li- manını ziyaret edecek olan Yu- mesini hükümete teklif ediyor. Yahut da İtalya kralı Onikiada- yı ziyaretinden avdet ettikten sonra Yunan donanmasınm gön 'derilmesini ileri sörüyor.Çünkü, diyor, Yunan donanması İtaly- ada iken İtalya hükümdarmın da Radosta bulunması çok şa- yanı dikkat olacaktır. Venizeloscu bir gazete olan! « lis» gazetesi Yunanis- tanm İtalya ile samimi münase- batta bulunmayı istediği halde İtalya tarafından böyle bir mü- kabele görmesini teessüfle kay- derek Onikiada Rumlarmın müş kül bir vaziyette olduklarını ya- zıyor. «Katimerini» gibi bir mu halif gazete de İtalya kralın ziyareti Oniki ada Rumların Yunanistana iltihak için teza- hüratta bulunmalarına bir vesi- le olacağını söylüyor. Gene muhalif bir gazete olan «Politia» gazetesi de şöyle di- yor: «Biz İtalya hükümdarmn Yunan sularma vaki olan seya- hatini selâmlarız. İsteriz ki bu İvesile ile dost devletin oradaki İhalkkm mühik şikâyetlerini naza- rr dikkate alacağımı ümit ediyo- ruz.» Hülasa bütün Atina gazetele- rinin neşriyatı su merkerdedir: Hoşnutsuzluk!. , » Çin - Rus ihtilâf Moskova, 1 (AA) — Sovi- yetler © Rusyasının — Harbindeki konsüloshanesinde yapılan tahar- riyat dolayısile Çin maslahatgü- zarına bir nota verilmiştir. Bu protosto horasında Nankin hülkü- metinin muahede ve İtilâflar ah- kâminı İblâl etmeğe ve tahrikât yapmağa maruf hareketlerle So- viyet Rusyasnın seabrim daba - — Son Haberler BE Oniki ala Gümü farleer Kısı mese Kab ed (3) lira gümrük konmuştur kâğıda yapılan zam üzerine gazetecilere verilm mutasavver Ankara, 1 | Milliyet | — Mecliste gümrük tarifeleri / lâylhası bütçe encümeninin cüzi tadilâtı vechile kabul edilmiştir. Bütçe encümeninin tadilât esasla . mecliste aynen ka- bul edilmiştir. Tadilâta göre parça ha- linde tüzün yüz kilosu (25) lira, her şekilde kaymak kabili ekil mevat ile mah- lut olsun, olmasın 120 Hira, kefir dahil olmak üzre yo- kurta 12 lira, sanayide müstamel balık yağlara 6 lira, çeltik pirince 7,5 ayık- lanmış 15 lira. Silindir şapka adedine 4lira, sair şapkalarra 3llra, Türkiye - Fransa Hudut itilâfı hakkında Tan gazetesinin makalesi Paris, 31 (AA) — Havas ajansı bildiriyor; Tan gızetesi Si du hakkındaki Türk-Fransız müzs- keratından bahsederek prensipler hu- suyunda bir kilâfa vanldığıdı ve ferrunt hakkında da varılıcağını yaz» makta ve huğutm teessüs edecek normal vaziyetin bedi olacağı husu- si menfastleri ve alelumum Türk-Fran- sız münasebet Üzerinde kayit ve aret ettikten öonra bilumum Türk- ransız o meseleleri hi iki memleketin münasebetlerini sağlam esgilmen İstinat ettirecek umumi bir rilâtın Fransanın her sehada aradığı tekarıp ve sulh siyaseti namına ehemmiyetli bir netice teşkil edece- #ini beyan etmektedir. Edirne jandarmasında Edirne $1 ( Milliyet ) — Bura jandarma vazifesinin çokluğuna bina- en yeni sene bütçesinde bir vilâyet jaıdarma kumandanlığı” muavinliği ihdas edilmi Bu makama Bursa jandarma kursandanı binbaşı Zeke- tiya B. tayin edilmiştir. Divanı muhasebat reisi Ankara (Milliyet) — Fuat beyin Isanbul Divanı muba- sabat reisliğine tayini bu gün- lerde iradeye arz olunacaktır. Kadriye H. Arkadaşlarile bera- berİzmire gönderildi Uzun zamandan beri devam etmekte olan Kadriye hanım ve rfekası hakkındaki tahkikat yeni bir safhaya girmiştir. Ma- 1üm olduğu veçhile Müstantiklik tetkikatta bulunmuş ve evrakı Müddel umumillğe berayı tetkik vermişti. Müddel umumilik ma- kamı da son günlerde bu mes- ele İle fazla meşgul olmuş ve tetkikatın hitamı çok yakınlaş- mıştı. Fakat Mahkemel Temyiz baş müddel unumlllği gördüğü Yüzum an daldaki ta kik bulunan Kadriye hanım davasını İzmire nakletmiştir. Evrak bu gün İzmir middel umümtiğine © gönderilecektir. Mevkufların yarinki Seyri sefain postasile ( nakledilmeleri çok muhtemeldir. Amerikada şiddetli sıcak Nuyork, 31 CA.A) — Dün sicak mıntıkalara has bir hararet küküm (sürmüştür. o Hararet azami derecesini saât 14 te bul muş ve o saate İahrenhelt ter- momtresi 90 derece kaydet miştir. Şimdiye kadar 20 kişi ölmüştür. Selânikle tifo hastalığı Berlin, 31 (A.A. ) — Atinadan prim için lâyıha 60 kuruş, matbaa kâğıdı ve kesilmemiş yazı kâğıdı Ile adi matbaa kâğıdına 3.75, kesilmemiş yazl kâğıdına ve ey! matbaa kâğıdına7,50 Sanayın mahsus gayrisaf kirecozota 3.5, müstahzaratı kimyeviye ve sanalyeye 20 lira gümrük vazedilimiştir. Bundan mada muhtelit encümenin makineler tari- fesi hakkında hükümetin yaptığı teklif üzerine icra ettiği tenzillât bir miktar daha tezyit o olunmuştur. Mafafih kabul edilen şekil hükümetin teklifinden gene dundur. Diger tarifeler muhtelit *»»« çimentonun yüz Kilusuna | hazırlanıyor encümeninki — gibi edilmiştir. Yalnız müstamel elb hali hakkında şmuhie cümenin koyduğu alya Kralının sefa Tarifede Yapılan son tadilât ve İman güzelleri | Szündir şapkaya (5), sair şapkalara! iyet kaldırılmış ve ağır” sim konmuştur. Yarın mecliste yıhası müzakere eöl tir. meclis pazartesi kararı verecektir. Belediye layınasi keresl gelecek seneY$ kılmıştır. Yeni tarlf&i gıda yapılan zam © gazetelere verilmesi savver perim için ba hazırlanabildiği de pazartesi celsesli zakero olunacaktır. İktisat meclisi açild Tediye muvazenesine dair râl # | tetkik edilecektir Ankara, 1 ÇAA) — Ali iktisat meclisinin ü ” resl bugün öğleden evel İktisat vekili Şakir beyin riyasei mıştır. Hasan bey “Trabzon, riyasete, Celâl bey “İZ” vekilliğine intihap edilmişlerdir. Tediye muvazenesine dair üzre bir komisyon teşkli edilmiştir. Komisyon tetkikati çarşamba günü hey'eti u Ankara, 1 (A.A) —B.M, Meclisi buzün reis Kazım Paşa hazretlerinin oriyasetinde top- lanmış, ve İzmir şehrinin Ima- nna sari edilmek üzre miktar ve şartları ve mahalli zarfı Da- hiliye o Vekâletince tetkik ve tasdik olunmak şartlle İzmir belediyesine 2 milyon Hraya kadar akdedilecek istikrâza ha- zine namına kefalete Maliye Vekilinin mezuniyetine ve deniz ve hava kedikli küçük zabk maaşatma, Ordu Ikramlyesine dnir kanun lâyıhalarile Kibrit #nhisarı muamelâtının tarzı resine müthalilk kanun lâyıha- Irım müzakere ve kabul et- miştir. İzmir Kasaba hattı Ankar, | (A.A.)— B.M.Mec- Hal bugün Şark ve İzmir kasa- ba hatları Itllaflarını tasdik et- maliştir. Kibrit inhisarı Ankarâ, 1 CAA. ) — BM. Meclisinin bugünki lctimamda Sanayi birliği Muamele © vergisinden | tecil edilmekte olan paraların mukas- siren alınmasını temin için Anka raya giden Sanayi birliği heyet avdet etmişlerdir. Heyete riyaset eden kâtibi umumt Nazmi Nuri Bey bu hu- susta şunları söylemiştir: — Muamele vergisi ile prim arasında kalan mikdar fabrikala rmızın vaziyeti maliyesi zalf ol- duğundan sanaylimize büyük bir darbe olacaktır. Teşebbüsümüz İktisat vekâle- doce büsnü telâkki edildi. İktisat vekâleti Maliye vekâ- letine bildirdi, Bir kaç güne kadar muvafık cevaba intzardayız. 928 ve 99 seneleri prim far- kı hakkinda da (temennileri mizi vekâlete arzettik. “Teşviki sanayiden istifade eden fabrikalardan oktruva veğisi alın- maması İçin müracastımıza ds yekâletten Ağustosı kadar halle- dileceği cevabı verilmiş Li miyeye bildirecektir; ——o— Dün Mecliste Kabul edilen Kanu | müzakere ve kabul maliye vekaletine yollaf , hazırlanan . raporu eek iğ müdürlük vasitesile 84'* cek olan kıbrit inhiseni İnn tarz idaresi. V£ larında devlet inhisar durulmasına dair kanu” sma nazaran kav, di kull. yılan mekanizma maklar inhiserdan bari Kaçak olarak w ve çakmaklar. müsaderfii la beraber her kibrit 25 kuruş her çaki £ bin kuruş her suni Sg için 25 kuruş para © İdarenin ticari mahiy* verilecek mütedavi! idare olunacaktır. Ankarada Ankara, 1 (AA) Zf lecek olan Ticaret temelleri anılmıştır: Balıkçıların alık neden 25 Balıkçılar cem” meto müracaat içinde vapur denize dökülen ve mazotlu imha ettiğini VE memleketin bildirmişlerdir. P vapurların tar me nin nüksetmesi ve İhelmamisri tedir.