3 Haziran 1929 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

3 Haziran 1929 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Engilterede Baldvin ! Işvekil şimdilik mevkiini bırakmıyacak Berlin, 1 (A.A) — Cemi- yeti akvamın Madritteki Içtimaımda İngiltere hükâ- metini Sör Austen Chamber- laln in temşil edeceği Lon- dradan bildiriliyor. Bu key- i M, Bamiwin in hiç bir P suretle şimdilik iktidar mev- “klini terketmek niyetinde © oldığına deli teşkil eder © gibi görünüyor. © Liberallerin muvaffahiyeti © Londra, 1 (A.A.) — Libe- © raller birçok muvaffakıyet “daha kazanmışlardır. Son Intihapta rakiplerine galebe çalan İlberal o namzetlerin hid i | | reye terkedilmiştir. Mecliste mü- v : edilecek Paris, 1 (A.A) — Nazırlar meclisi borçlar meselesini, bu baptaki mukavelenin ne suretle “tasdik edileceği noktasından tet- kik etmiştir. Mukavelenin bir kere M. Briandın -akvam cemi: : mahkemesi, reisi ile kâtibini intihabata hile karıştırdıklarından dolayı IkiilA üçay hapse Ve iki HA üç sene > müddetle medent bukuktan ıskat “cezalarına mahikâm etmiştir . Japon sergisi, Paris, 1 (AA) — M. Doumer- — gwe İle M. Adaçi Jepon sanayii “sergisini açmışlardır. R Tenis maçı Paris, 1 (A.A) — Beynelmilel Fransa tenis şampiyonlukları dö- mi fialinde Lacoste Tildeni “6/1, 5/0, 6/3 ile Mis Wilis te Mis “ Benrdti 6/2, 7/5 ile mağlöp etmiştir. Çinde Sun yat senin ölüsü Pekin, 1 (AA) — Çin cüm- “kuriyetinin ilk rejsi Sun yak senin “naşı bu güv bir tabut içine ko- © nulmuştur . Tabut çinliler için “ bundan böyle bir ziyaret yeri olması muhtemel bir dağ tepe- sinde inşa edilen metfene götü- rülmüşcür. Pekinde bir hafta mu- azznm merasim yapılmıştır. Me- resim tabutun naklıyle hitam bul- muştur. Alayda ecnet. memle- ketler namına (8 siyasi mümes- esl hazır bulunmuştur. © Albert Thomasın nutku Cenevre, 1 (AA) — Bey- “nelmilel messi bürosu müdürü M. Albert Thomas Çin cümhu- riyetini kuran Sun Yat Senin © wücuda getirdiği eser hakkında © İzahat vermiştir. Çin murahhas heyeti relsi M. Tehou arkadaş- ları namına teşekkür etmiştir. yunmazişdmm dişi Pangalosun adamları © Atina, ZCA.A ) — Pam taraftarı sabık nazırlardan “Tavoularis parlamento tarafından teşkil olunan tahkikat komisyonu huzuruna kendiliğinden gelmiştir. © Mısır Kralının seyahatı 0 Sirağs, 1 (AA) — Avrupaya itmekte olan Mısır Kralı Fuat bu- © taya vasıl olmuştur. © Bulgaristanda feyezan 2ÇAÂ) — Pek şiddeti ve Bulgaristanın gireli kısmında feye ara, büyük MİLLİYET PAZARTESİ ham, irade - (eni gümrük farilesinin esasları İş ankasınınilibarı günden güne arlıyur Maliye 1. Saracoğlu Şükrü Hey izl veriyo. Debi Tayin edilen nispelerde mübalâça yoktur. Zamanın tiçin ia edir Ankara, 2 (Milliyet) — İş ban- kası heyeti umumiye içtimainda Mahmut Bey (Siirt) demişir ki: Malumu âliniz bir şirket ekseri- ya paraya olan ihtiyacından do- layı sermayesini tezyit etmek ister Takdir buyurursunuz ki milessese- niz böyle bir vaziyet böyle bir Zaruret karşısında değildir. Daha on beş gün evel burada tetkik ve tasvip buyurduğunuz blanço bankanızın para cihetile ne kadar müsait ve geniş bir vaziyette bulunduğunu açık açık göster- miştir. Filhakika “mevduat 34 milyon liradan fazla olan kasa mevcudu dalma 10 milyondan aşığı düşmiyen piyasada 25 ilâ 30 milyon lira işleten muame- İati urcumiyesinin yekünu yüz- lerce milyon lirayı bulan İş bun- kasının sermayesini bir milyon lira tezyit etmekle maddi bir vüsat his- setmiyeceğini herkes bilir. Meclisi idarenizin tezyidi sermaye teklifi büsbütün başka bir gayeye ma- tuftur, teklifimiz bankamızın in- kişafı için “ötedenberi çizmiş ol- duğumuz ve şimdiye kadar dik- katl sadakatle * takip ettiğimiz bir hatu hareketin bir proğre- mın tabakkuku yolunda bir adım daha atmayı istihdaf ediyor, bah- settiğimiz hatı hareketi şöylece izah edebilinz: İmkân ve vesile buldukça bir taraftan sermayeyi diğer taraftan ibryat akçesini tedrici bir tekâmül seyrine “tabi olarak muntazaman — arttirmak... Efendiler bizim gayemiz ser- mayemizi muhitin ibtiyacatina tekabul edecek bir mikdara çıkar” mak ihtiyatımızı da sermsyemi- zin mikdarına ibiâğ etmek ok malıdır. Böyle bir temenniye hayalperestlik izafe olunamaz. Bu gayeye varmak için hulüs ile azm ile O namuskârlikla çalışmaktan halkın o İtimadını Kazanmaktan başka bir vasıtaya da ihtiyaç yoktur. Memleketimizin o served ve elemanlarımızın — kabiliyed bu neticeyi istihsale müsaittir. Vakıa müessesenizin bugüne kadar elde ettiği neticeler sermayesinin mik- darı ile alâkadar değildir. Bize eyi neticeleri veren amiller ser- mayenin (çokluğundan ziyade melelerimizdeki intizamdır.. Memurlarımız feragat ve eld- diyetidir. Müdürlerimizin vebil- bassa umum! müdürümüzün İs- tkamete disipline olan farti ria- yetleridir. Onlar bundan böyle de bu yolda devam etmeği bir şeref ve namus borcu bilmek. tedirler ancak şurası da muhak- kak ki banka sermayesinin art- möâsı dahilde de haricte de eyi tesirler yapmaktan hali kalmıyor Sermayesi artan bir müessesenin kabiliyet ve itibarı da herkes nazarında © nispette artıyor İnsanlar zavahire erkama dahs kolay iman ediyorlar binaenaleyh arzettiğim gibi tezyidi sermayeden istihdef ettiğimiz gaye maddi olmaktan ziyade manevidir Yalnız şu moktayı da arzedeyim her muameleden Olduğu o gibi bu iştede müessesenin yüksek menfaatini ne kadar dü- şündükse muhterem hissedarlar mızın fayda ve menfaatlerini de aynı derecede nazarı dikkate aldık. Meclisi idaremizin teklili böyle bir mahiyet arzediyor. —ee Şura deavi reisliği Ankara, 2 (Mülhyet) — Mec. İste şurayı devlet deavi dairesi telaliğine sadliye müsteşarı Fuat azalığe esbak şurayi evkaf aza- er İ serbesti islilade Millet o Meclisinde Maliye vekili Saraç oğlu Şükrü Bey Ağustostan itibaren tatbik edilecek olan yeni gümrük tari- feleri hakkında bir nutuk irat miştir, Gerek bu beyanatın metnini, gerek tarifede resim- den maaf olan eşyayi ajansın bildirdiği surette dercediyoruz: Ankara, i (A. A.) — B. M. JMeclisinin buzünlü ictimamda edimin. Bu kanın neşri tarihinden üç ay sonra müte- İberdir. Kanunun müzakeresine baş- lanmazdan evel Maliye Vekili Sara- İcoğlu Şülerü bey şu beyanatta bulun muştur? «Efendim, Yüksek meclisin nazarı İtasvibine arzedilen tarife malümü- İnuz olduğu vecihle 332 senesinde tan izim edilmiş ve tatbikine başlanmış- tı. İlk tatbike giren tarifemizde dev letimizin tatbik etmek istediği ha- riçten ithal edilecek olan mallardan büyük nisbet ve miktarda gelen İde 15—20 arasındaki kıymetleri zerinden vergi verebilmesi esası ta- İkip edilmiştir. Zinet eşyası addedi- len ve miktarları mâlâm bulunanlar İbittabi yüzde 20 nin fevkinde bulu- İnan nispetlerle tarife kanununa der- İcedilmiş bulunuyor. Ve bu tarifede üç sene için tecrübe ve tatbik e İmek üç sene sonra tecrübelerin ve-| İreceği neticelerden istifade edilerek | tashih edilmek esası üzerine yapıl İmiş ve binaenaleyh muvakkat bulu- İnuyordu. Aradan üç sene © geçince İbir kararname ile bunu bilâ müddet temdit ettikleri gibi milli hükümet tarifedeki rakkamları asıllarile te: yit derek bir kanunla da bunun bi- lâ müddet temdidini kabul etmiştir. Arzettiğim gibi ilk tarifemiz yapıl di; ithalattan almak iste: İğimiz resimlerin büyük miktarı de 15 ile 20 arasında bulunuyor, İnet eşyası addedilen diğer kısmında İderece derece vakıa yüksek nisbette tabi tutuluyordu. Diyebiliriz ki o va- kit tarifeyi yapanlar ithalât cmtası nn yüzde yirmi etrafında çok yakın dolaşan nisbet dairesinde bir resim almak istemişlerdir. Aradan seneler geçtikten sonra bilhassa © umumi! harbin sarurt neticesi olmak dolayı- sile eşya kıymetinin o mütemadiyen artması, diğer taraftan paramızın kı- ymetinin mütemadiyen azalması tak riben yüzde yirmi nisbetinde resim almak istiyen devlet resminin yüzde altıya kadar inmiş olduğu bir vazi yete koymuştu. Mimi hükümet bu ara yerde açılan mesafeyi tamir © debilmek için zamanın vergi ve güm | rük rüsumu aleyhine çalışmasından İmütevellit zararları bertaraf edebil- mek için yaptığı tetkikler ve besap-| lar neticesinde tarifede o münderiç rakkamları bazı ersallerle darbet- | mek suretiyle yeniden terifenin ilk bir resim almak esasını takip. etti. O zamandan beri gene zamanım mü- temadiyen çalışması neticesi tarife nin ilk ithalât emtiası üzerinden al- mak istediği resmin derecesini yüz- de 12 ile 14 arasında yeniden indir #aiş bulunuyordu. AĞUSTOSTAN İTİBAREN Lozan muahedesinin devletimize vermiş olduğu serbestinin mebdei 0- lacak olan önümüzdeki Ağustos iç- inde gene bir tarife kanunu memle- ketin ihtiyaçlara daha uygun, memleketin menfaatlerine daha wy. gun bir şekilde tertip ve tanzim ey- lemeği bir vazife edinen hükümeti- niz teşkil ettiği komisyon marifeti- yle senelerdenberi çalışarak arzet- tiğim gibi tarifeyi ilk mebdeindeki nisbeti muhafaza edebilmek gayesin de idi. Komisyon senelerce çalıştı memleketin muhtelif müessesatı ik- sadiyesi ile temasa geldi, memleke tin bütün tHearet odalarına müraca- İst etti bilhassa bunlar arasında Is- , |)Muhtelif komisyonların, günü konmuş olan nisbet dahilinde, verdiği (eerilkelerden ve Lozan muahedesinin verdiği edilerek yapılmıştır larm nispetinin dunurda kalmakta» dır. Sanayii çok inkişaf etmiş mem- İeketlerin biraz ağır — bulunuyorsa da doğrudan doğruya memleketin iktisadi ihtiyaçlarını düşündüğümüz ve onu biran evel tatmin edebilmek lerin bir kısmından kıymet iti- barile dundur. Saniyen tarife ilk ya pıldığı için hükümet ve devlet bun- dan ne almak istemişse biz sadece © miktarı almak için tespit ettik. SANAYIİN HİMAYESİ Bu tespit edilirken bir İersım sac İmayiimizi himeye “etmek esasını da temin ettiğimizi ümit ediyoruz. 5. dece vaziyeti himaye etmek olmadı devlet varidatının bir kısmını temini eden ithalât gümrüğünü bize vermiş olduğu mebaliğ daima gözümüzün önünde kaldı ve tabii olarak bu ta- rife tertip edilirken memleketin ik- tisadi ihtiyaçları olduğu gibi mali ihtiyaçları da göz önünde tutuldu. muhtelif tecestüslerin üzerinde senelerden be ri çalışmak istedikleri lâyıha mecli- si âlinin encümenlerinde bilhassa çok rağbet gören mühtelif enelimen tarafından uzun uzadıya ve aylarca tetkik edildi. Tetkikin yermiş oldu- ğu netice zannediyoruzki memleke- , milletin menfaatine her cihetten siyanet edecek bir derecededir.» GÜMRÜK RESMİNDEN MUAF Büyük Miller Meclisinde evelki günkü kabul edilen yeni gümrük ta- fifesi kanununa nazaran aşağıdaki eşya gümrük resminden muaftır: Zi- raat ve teşviki sanayi için kanunlar- İn resimden istisnacdiin ve edilecek İmevat ve hayvanat, Türkiyenin bir noktasından bir ecnebi © toprağına geçmek şartile diğer noktasına ge- len veyahut ecnebi memleketlere ç karıldıktan sonra gittiği memleketin gümrüğünden dışarı çıkmıyarak ve ya muvakkat kabul usulüne tabi tu- tulup mahiyeti asliyesi hiç değişmek izim azami bir sene zarfında tekrar ithal edilen yerli ve ya evelee güm- tük resmi istifa edilmiş ecnebi eş- yası, altı ay zarfında iade edilmek İşartile panayırlar, tiyatrolar ve sir- kler, koşu ve yarışlar için muvakk, ten itbal edilen umum eşya ve hay- vanat, tamir ve ya boyanma için mem leketten çıkarılıp ve ya ithal ediler eşya, şu kadar ki gümrük resmi te- diyesine tabi tutulacak yeni aksamı asliye ilâve edilmemiş olması meş. ruttur. Yeni aksame asliye ilâve o- Tunduğu takdirde bur aksamdan re- sim alınır. Yerli mahsullerin ve ma» inullerin İhracatına mahsus olarak ithal edilen yeni ve kullanılmış ve markalanmış şişeler, çuvallar ve fr- İçrlar ve madeni vesair kaplar ile bun lardan evtlce ithalât resmi istifa e- dildikten ve ya yapıldıktan © sonra yerli mahsulât dolu olarak ihraç e- dilip bilâhare şeraiti mahtusa tahtın- da boş ve ya dolu olarak gelen siron- ler, aşağıdaki ilâçlar ve tıp aletleri hükümetin tayin edeceği müddetçe İneosalvarsan, iyodupotssyom, saf bi. yodür dö merkür, saf iyodür dö mer kür, saf selisilât dö merkür, saf si- İyanür dö merkür, teferrmatile bera- ber Rontken cihazı, mezkür cihazı işletecek olan motör ve dinamoları dahildir. Teşhir ve ya koşu ve binek veyahut eşya nakletmek için ecnebi memleketlere gönderilip gene iade edilen Türkiye mahsulâtı mamulât, hayvanat ve hakil Vasrtası, ibrücatta sargılık olarak istimal edilecek je- lâtinden her hevi mensucat ve ma denlerden ve “Solefan kâğıtlarından meyat ve tütün balyalarında kulla wılmak üzre ithal edilecek körüklü mukavalar ve incir mahsulünün am- İbalajında kullanılmak için celbolun- lacak kâğıt ve etsali naklinde istimal edilen hususi ter- tibatı halis arabalar vesaire. Maliye ve İktisat vekâletlerince tayin oluna tanbul ticaret odası yalnız o başına İmemleketin menafiine en uygun gör- dtiğü'bir tarifeyi tertip ve tanzim etmek suretiyle komisyonun vazife- isini azami derecede teshil etiği için huzurunuzda teşekkür etmeği bir (vazife bilirim. Tarife kanunu ve o- nun rakkamları hakkında cereyan eden münakaşaları ve yapılan propa- Zandaları hakiki noltasma getirmek zaruretinde olduğumuz için. Şu bir kaç cümleyi huzurunuzda tekrar et- mek İsterim: Tarife rakkamları ilk günkü nisbetin etrafında bulunmak. üzre yapılmıştır. İddia edildiği gibi mubalagalı bir tarife değildir. Unut mamak İlzendır ki tari- cak müddetler zarfında ihraç edil mek şartile resim vermekle mükellef olanlar tarafımdan getirilen ve ya bunların namlarına giren esya, mu- afen ithal olunduğu halde muhtas- İsun lehine istimal edilmeden veya- İhut bir müddet istimal edildikten İsonra heyeti asliyesiyle veyahut ma- hiyeti tebdil edilmek süretiyle mu- afiyeti gayri haiz mahallere devre- dilen eşya devredildiği zamandaki İşekil mahiyetine göre temsil edile- ceği tarife maddesi üzerinden güm- yapıldığı İrük resmine tabidir. Bu tarifede jdevletler sevrudatı meyanındaki şe İeemnuiyeti zikredilmiyen e eşyanın başka kanunlarla ithali menedilmiş ine bu memnuiyet devam eder. JAYRI RESİMLERE TABİ EŞYA Ayrı ayrı resimlere tabi o istediğimiz içindir. Bu itibarla onla cm tarifesine nazaran belki bizim ta maddeler ve| Son Haberler D.M. Meclisinde Dünkü celsede bazı Kanunlar müzakere ve kabul edildi Ankara, 2(CA.4.)— B.M Medisi bu gün reis Kâzım paşa hazretlerinin riyasetinde toplan- mışur. Kâzım paşa Maraş meb usu Nurettin beyin vefatını teb liğ etmiş ve merhumun hatırasına hürmeten celse bir dakika sükün içinde geçmiştir. Müteakiben fuz- nameye geçilerek askerlik mü- kellefiyeti o kanununun — ikinci muddesinin beşinci fıkrasiyle 35 inci maddesinin H fıkrasının t- diline dair kanun lâyıhasiyle 3 Mayıs-929 tarihli iskân kanunu: nün İl indi maddesini muaddil kanun lâyıhaları müzakere ve kabul edilmiştir. Buna nazaran hariçten muhacir sılatiyle kabul edilenlerin — umumi seferberlik müstesna muvazzaf askerlik hiz- metleri 6 sene tehir edilecektir. Hükümetin. tayin ettiği mahaller. de oturmayanların askerlik müd- detleri 2 sene müddetle tehir olunacakbr. 6 ay içinde tesdl yaptırmıyanlar bu haklardan is fade cdemiyeceklerdir. Ankara, (AA) — B.M Meclisinin bugünkü içtimsında Türk harflerinin kabul ve tatbiki hakkındaki — kanunun o meriyeti tarihinde yeni Türk harilerile indşar eden matbuata prim verilmesine dair teklifi encümene iade ermiştir. Meclis yarın saat 14 te top- lanacaktir. Ankarâ , CAAJ—BM Meclisinde şose ve köprüler hakkındaki kanun İAyıhası müza- kere ve kabul olunmuştur. Ka- nunu ihüya etiği o esaslara nazaran memleketin bütün şöse ve köprülerinin İnşa ve tamiri Nafia» vekâletine verilmektedir. Devletçe mühim “görülen ş0- salatın umumi istükametleri ikü- sadi ve askeri noktai nazardan alâkadar makamlar tarafından tes- hit olunu: bu mahlüttar alınacak resim mikta. rının tayininde ihtiva etmekte oldu- İ gu maddeler arasında resme tabi o- İlanların siklet itibarile galibine iti- bar olunur.Ancak bu mahiüttaki mâd delerden en yüksek resme tabi olan siklet He yüzde onbeş (15 da- hil) nisbeti mütecaviz olursa tama: mı bu en yüksek resimli maddeye göre resme tabi tutulur. Kezâlik iş- bu mahlütü terkip eden maddelerin herbiri de yüzde onbeşten dun olur- $a en yüksek resmi veren hangisi ise resmin tamamı onun Üzerinden yüz- de on tenizilâtla alınır. Kalmlığı ne olursa olsun, tarifede mevcut olma- dıkça gümüş yaldızlılarda Asıl re m yüzde yirmi, ve altın yaldızlı. larda yüzde kırk, fazlasile tahsil o- Tunur, Mubtelif rüsuma tabi eşya bir kap derunünde bulunur ve mü- kellef burların cümlesinin içinde en yükaek resme tabi olan nevi addedi- İerek giimrüklemesini beyannamesin de teklif ederse bu teklif | gümrük idaresince kabul olunur. MAKİNELER, MOTÖRLER İÇİN Makineler, motörler, iptidal mad- gibi memleketin yarayan eşya resimlerinin kismen ve ya tamamen üç ay müddetle teci- line Meliye Vekili mezundur. Bu te- istifade edebilecek eşyanın nevileri İcra Vekilleri heyetinde ta- yin olunur, Aşağıda yazılı ağaçlarla döküm halinde ithal edileni mayile- Tetleri tayin edilmediği — atkdirde gümrük idaresi tesbit eder. Eşyayi mezkürenin metre mikâbı (700) ki. lodur. J İNGİLİZ 9 TÜRK LİRASI Meşe ve cev yri kerestele. İtin ber metre mikâbı (500) kilo, ma- yiatın ber hektolitresi 90 kilo, rük umumi tarifesi bir İngi (9) Türk lirası hesibile tesbit ve o hesap tarife nisbetlerinde esas itti- haz edilmiş olduğundan bu kanunun sırasında her üç aylık vasati göre yukarıda gös- rilen nisbet yüzde yirmi derece- sinde bir tenezzül ve ya tereffü ar- zedecek olursa umumi tarifede gös- terilen resimler üzerinde Maliye Ve- kili tarafından bu tenezzül ve ya te- reffü nisbetinde tenzilât ve ya zâm- miyat icra ve tarifedeki resimler mü teakıp üç ay zarfında ona göre ten- zil ve ya zamlar ile tatbik ve istifa olunur. Kanun barveçhi ati muvak- kat bir maddeyi ihtiva etmektedir: Kendileriyle ticaret mukaveleleri ak dolunurak konsolide edilmiş bulunan ker ve şekerli mevat ile petrol — ve rin makbul sebeplerden dolay? sık-| | Hariciye Perileri Transız vekilimizin heyanal hükümet arasında muahefe akli için müzakereye girişiyor İtalya ile deniz hudutlarımızı tahdit ettik Yunanislanla anlaştık. Hiç bir komşu” muzla aramızda esaslı ihillâf kalmadi Ankara, 2 (A.A) — Hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey bugün B.M. Meclisinde. atideki beya- hatta bulunmuştur: Arkrdaşlarım, blitçe münese- betile harici işlerimize dair bü- yük meclise maruzana bulunur- ken mahiyerlerinin istilzam etti- gi ehemmiyet ve hassasiyede alâkadar olduğunuzu bir çok vesilelerle izhar buyurduğunuz. muallak Türkiye - Suriye hudud ve şimendüler ve mübadele İş- leri hakkında meclis müzakerele- rini tatilimizden evel sarih beys- hatta bulunadileceğimi arzetmiş- tm. İşte bu arzunuzu yerine ge drmek için kürsiye geldim. Der- hal şunu arzermek © isterim ki tasvibinize iküran eden yolda çalışmakta ihtimam ile devam olunarak Büyük reisimizin her vakit zamanında tecelli eden tenvir ve irşadile bugün hükümetimiz. son kalan harici ihtilâf ve mes İeleri de alâkadar hükümetlerin karşılıklı gösterdiği arzu ve hüs- nüniyetle halletmiş bulunuyor, Bu mes'elelerin halledilmesinin Türkiye üzerinde yapdığı ve yapacağı iyi ve dostane tesirleri bilhassa kayd- etmek isterim. Yunanistanla aramız da olân mübadele işlerinin hall edilmiş şolması dahi Türk - Yu- nan münasebatı üzerinde iyi bir tesir yapacağı ümidindeyim. Bu meyanda dostane balli çoktan beri mukarrer olan alya ile deniz hudutlarımızın tabdidi ve oradaki adacıkların Lozan “muahedesine göre aidiy- yetlerinin . teklifimiz mucibince Lahy adalet mahkemesi tarafın- dan tayini için icap eden kom- prominin evelki gin İtalya bü- yük elçisi ile aramızda İmza edilmiş olduğunu da memnuni- yele arzederim. Kezâlik İran komşumuzla da hudutlarımızın tesbit ve tahdidi usulünde İtilâf edilmiş ve bu maksatla müşterek bir komsiyon teşkili ve onun sür'atle işe baş: laması takarrür etmiştir. O hal- deki aruk yeni Türkiyenin bü- tün komşulariyle hudutları filen ve tamamiyle tesbit edilmiş ve hiç bir hükümetle esaslı ibtilâh kalmamıştır. Hallolunan mes'eleler hep geç- miş devirlerden ve ya onların. neticelerinden kalmış ve sene- lerden beri efkârı umumiyemizi işgal etmişti Bunların. halli hu- sosunda her taraftan gösterilen itidal, adilâne ve muslihane ne- ticeler icin nihayet bir intaç usulü bulunmasına imkân verdi. Müilledler hayatında eksik olm yacak olan gelecek meselelerin karşılanmasında ve halledilmesinde Türkiyenin kendi menfaat. ve haklarını her yola tercihan beyelmiel mwslihene © wsüllerde aramak © mesleğinin Gmit bahş olduğunu da Obündan istdll etmiş oluyoruz. Bu anlaşmaların. tabil ve eyi neticeleri olarak bizim Paristeki büyük elçimiz avdetinde Fransa ile bir dostluk ve uzlaşma ve hakem muabe- desi müzekeresine — girişecekür. Bu anlaşma ve muahedenin he- Fransa o münasebau İbenzin müştakkatından mukavelena- 'me hitamma kadar 08- ki tarife mucibince gümrük ve isti- Rİ in) dutları Üzerinde tecssüs edecek olan emniyete kuvvet ve ünü nun olacağımıza şüphe yok” Atineye gidecek olen elçimiz d dethal Yunan hükömetile Essi mukarrer olan dostluk ve hi muahedesinin müzakeresine: b” lıyacaktır. Ba yakın komşum” la dalma arızasız ve emoiye' münssebatta bulunmak © DİZ hakiki emelimizdir. ialedili” gin» arzettiğim bu meseleleri esaslı hadarına gelince bu , Türkiye-Suriye hudadu çin S7 hududun tetkikine memur KÖZ misyonun mesaisi ve “Türkiyeni” oradaki emniyetinin istilzam © tiği vaziyet nazarı itibara alın” rak iki tarafın muvafakedle Dİ” hat kabul olunmuştur. Mübade işlerinde evvelce de arzeti iki tataf hükümetinin mü ve temaslarından mülhem mübadele komisyonundaki reislerin İstatoko; esasındaki! kinat ve teklifatını kabul < Deftiryolu * taes'elesinde WE” esas iribarile anlaşılmış OP hususta teatisi lâzım gelen vi tuplarm tahriri ile iştigal i mektedir, i ola Rusyada Ford ile mukavel€ ingiliz Intihabı etrafındi. j Berlin, 1 (ASA) ei bildirildiğine göre fagiliz sosyeli. nin galibiyeti - Sovyet arya kısmı azamı tarafında İngiliz zakirlarımen Süvyetlere karşi ei getirilen cephenin inhidamı ö tellikki ve tefsir olunmaktadıf. nr tüya gazetesi İngilterenin hari setinin bir horul yekün giz keşif ve tahmin ediyor. Berlin, 1 (AA) — eri bildirildiğine göre Sovyet Üy dört sene zarfında 30 milyon “e kiymetinde kamyon, orom0 a Rusyada verde vmktör. teslimi ve getirilecek olup. senede bir ni bin otomobil inal edecek Ol” yi yi sende: fabrikalar İnşa Ve İL hakkında Ford müessesesiyl€ kavele akdeylemiştir. İ İspanyada Cemiyeti ak içtima! g yi al) e Barcelondan Madride Roma, 1 (AA): — M > li akvam cemiyeti müzakere. etmek için Cebelirtarik ei “ ride. gitmek üzre “Biani v puruna “binmişlerdir. Z Schubert in eijaset ki ik, cemiyeti akvam içelmmana KÜ veye cek olan Alman merehdi, : yola gk gl Sazan Madi Çetmi Sağ geceki. ri >