5 Temmuz 1929 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1929 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

0 Aİ, KARAANAZ7 Ames © #0 Sİ mlm. e GWTPE Ra BOLKAR RE 4 TR Az evel de Preveze başlan aşağı yandı, kül oldu ?. Hüliyein eirikas 54 Ben Fransızları aldatmıştım, onlar benim isyan edeceğimi sa nıyorlardı, hatta Ceneral Bona- part ta böyle biliyordu. “Korfo” da bulunan Fransız Valisini dâvet ettim, o bana Ce- neral “Roz” atlı birini gönderdi. Benim maksadım Pransızla- rın bizim sahilde daha evvelce Zaptettikleri “Dört Nahiyeyi” almaktı, Rozu hapsettim. Fran- sızları kırdım geçirdim. Az evel de söylemiştim ya: Bunun üzerine vezir oldum! Çünkü Fransızlar ben yokken Sülyotlarla Preveze Rumlarına silâhcephane vermişlerdi, ev- vela onlardan başlamamın se- bebini anladınız mı şimdi? Oradan Prevezeye yürüdüm, Preveze baştan aşi yandı kül oldu. Prezede bir Rum birakma- dım, yerlerine Müslümanları yerleştirdim. > Devlet Rus ve İngilizlerle ittifak etti, bunun sebebi Mısır meselesidir, Fransızlar Korfaj| ve yedi adarlan kovuldular. (*1 Eh... artık Sülların icabma bakmak zaman: çatmıştı: Tam bir sene evel yâni: 1215 cnesinde idi, Hâziran aymda 3“ bin kişilik kuvvet topladım. Nakşibendi Şeyhi “Yusuf” efen eline Kurânı verdim, Si- larımla yemin ettik: »— Sülları kahr etmeden el- den silahı bırakmıyacağımıza: .. Dedik. Dağmı sardım, Allah belâlarını versin: Süiyotlar bu sefer benim has düşmanım olan Avlonya Muta- sarrıfı İbrahim ve Delvine Mu- tasarrıfı Mustafa Paşalarla an- laşülar. Bunlara Çamlıklıradı Müslüman olanlar da yanaştı- lar, ben bunu hemen haber al- dum, aralarına nifâk soktum, Yi- ne Sül Rumlarının üstüne yürü- düm, bu defa karşımda kimi bulsam beğenirsiniz? — Allah allah! .. Vallah ben kulun şu işlere akıl erdireme- dim, elbet yine onları buldu- nuz? — Ne gezer? Devleti buldum! devleti... Ruslar Rumları aya- klandıramıyacaklarını anladılar İstanbulda - anlaştılar, benim bunca kan dökerek Fransızlar- dan kurtardığım dört “Nahiye” ya elimden almak istediler. Maksatları buralarda Rum #- haliyi kendi kendilerini idâreye yedi adada alıştırmaktı, zaten Cümhuriyet y. düşürüleceklerdi, benim de ko- Tum kanadım kırılacaktı anladı- nız mı ? — Beli sultanım. Can kulaği- le dinliyoruz! — Dinleyin dinleyin... Be- Ve “Kelleme” göz diken dev- in hangi çıkmaza gittiğini anlayın. — Hemen kesenin aç tım, paraya dayandım, la rüşvet yağdırdım, ancak Vos- (9) Cezyiriseb'a: Korfo, Paksos, Aya Mavro, Piyaki, Kefalonya, Zan- ta, Çuka, adaları... 19) Votrone, Parğa, Prevere, Vö- anlaşmalarına bir engel telâkki edi- lirdi. Bugün o engel, Pariste imza edilen rapor ile bertaraf edilmek üz- alâkadar redir. Fakat hükü- metler tarafından tasdiki ve enge- lin ortadan kalkmasile dünya siyase- ti yeni ve daha müşkül meseleler karşısında kalacaktır. İşte | şimdi Avrupa devletleri ve Amerika bu meseleler ile ldurlar. Bir defa Ren'in tahliyesi bu tami- at işinin haline talik edilmişti. Son ra tamirat meselesi | halledildikten sonra Saâr havzasınm Almanya'ya iadesi icap edecek. Fransa, Amerika ya olan “stock borcunu”, yani harbin sonunda Fransada bırakılan Ameri- ka'ya ait eşyanın bedelini bu tamirat in hallinden sonra tediye TEPEDELENLİ - Pyg ALİ PAŞA VASILİKİ öylemiştim.. AYHAN anlıyacağınız gibi söyleyeyim: Devletin milkini yine devletten Satın almış oldum. “Sül” Rumları üzerine yürü- düm, tam işi bitireceğim Sıra- da; — Gel... Ali! Dediler. Edirne ve Filibe taraflarında tekrar Eşkiya üzerine davet edildim. Büyük oğlum Muhtarı yolla- dım, Edirnede Arnavutların A- Iğfesini veremediler, Edirne halkı ile benim askerim arasın- da çarpışma oldu. Koca şehrin bir kısmı yandı, ben Rumeli va- lisi oldum, Eşkiya perişân edil- di. Tepedelenli tekrar kahve çu- buk tazeletti, Mehmet Paşa kor- ku ve hayretler içinde ihtiyar adamm karşısında kımıldana- muyordu.” Ali Paşa tekrar başladı: — Ben şu sakalları Rumlarla Oğraşa savaşa ağarttım, bir za- man başımı gâileden alamadım. © Oğlum Mubtar Edirneden dönmemişti. Tam bundan yirmi bir yıl evel: (1216) senesinde... Napolyonla tekrar boğuşmağa mecbür olmuştum. Napolyon biriki yıl evel Fran- sığları bozup Parğa ve Preveze- yi ellerinden almamı bir türlü hezmedememiş olacaktı, ki: Sül âsilerine el altından yardı- ma başlamıştı. Parğa limana Arap atlı bir Fransız gemisile silâh cephane gönderdi, üçyüz “Sül” bunları teslim aldı. Hemen on bin kişilik bir kuv- vet topladım. Ortanca oğlum Veliyi Başbuğ tayin ettim. Veli onların üzerine yürüye- ceği zaman: Sülyotların çok- tan... Taarruza (geçtiklerini Mehmet Paşa: —Elbet sultanım, siz gibi bir “Delir” vezirin leşkerine birşey yapamadılar? Diye sordu, ve: sustu. Ali Pa- şa tâne tâne söyledi: — Tam yüzseksenbeş yarar yiğitimin başmı yediler: Şehit ettiler! — “İnna lillâhi ve inna ileyhi racion!, ,.” Saliblahmer kongresi Cenevre. 3 (AA) — Beynelmi- el Salibi ahmer komitesi tarfından tanzim edilmiş olan ve harp esirleri ne yapılacak muameleye mütcallik bulunan projeyi tetkike memur edil- miş olan komisyon, harp. esirine in- sani bir surette muamele yapmaktan #mtlna eden müharipler Üzerinde müessir bie tazyik olmak üzre mu. kabele bilmisil yapılması suretinde Ay Casus tutuldu Budapeşin , 3 (AA) — Ga. zeteler, Çekoslovakya demir yol- ları amelesinden pechanın tevki- Sizin| fini icap ettiren casuzluk hadi- sesinde alâkadar olmak töhme- tiyle Hidis Zemetide bir Ma. car köylüsünün tevkif edilmiş olduğunu bidirmektedir. müşkül tamirat » belki dört, belki de daha fazla, müşkül mesele karşı. | sında kalınıyor. Bu müşkülütm, İn- giltere ve Amerika'da hükümet te-| beddül ettiği, ve cihan siyasetinin yeni bir cereyan almak, yeni bir is- tikamet takip etmek istidadınr gös- terdiği bir zamana tesadüf etmesi işleri büsbütün iğlâk etmektedir. Bu müşkülâtı iki kısma ayıra bi- Hiriz; 1 — İtilâf devletlerinin Almanya" ya arkı ekili, 2 — İtilâf devletlerinin kendi ara- larındeki meseleler, s.. Tamirat meselesi halledilmezden evel devletler müddei, Almanya denaleyh vaziyetinde idiler, Şimdi roller değişmiştir. Almanya müddei, MILLİYET “CUMA “45 TEMMUZ 1929” HARİÇTEN ALDIĞIMIZ HABERLER Engilterede Muhalifler Hükümete yardım vadediyorlar Londra, 3 (A.A) — Kralın mutkuna verilecek cevabi ariza hakkında yapılan müzakerat €5- nasında M. Mac Donald, borç lar meselesinin halli konferansına telmih ederek kendisi için hali hazırda Young plâm hakkında beyanatta; bulunmanın mümkün olmadığını söylemiştir. Mumaileyb, İngiltere hükü- metinin evelce akdedeilmiş olan Yiç bir mukaveleden rücu etmi yeceğini, fakat istikbalde yapı lacak itilâflarda İngilterenin mu- hik menfaatlarının feda edir miyeceğini, unetmiyacağını beyan Japonyada Yeni-kabine "Tokyd, HAA) — Baron Tans- kanın rişaseti alundeki kabinenin 18. tifası Üzerine yeni - kabine 2 temmuz tarihinde eski nazırlardan mübhalelet mevkiinde bulunan | ibörel “fırkası reisi M. Hamayuchinin riyaseti altın- da mezkür fırka erkânından teşekkül sümiştir. Kabinenin başlıca âzasi ça 2e- vattır M.K. Adatci Dahiliye, Baron Shidehara Hariciye, Cenera! Ygaki Harbiye, Amiral Takarabe Baheiye, M. İnovye * sabık , Japon bankası müdürü Maliye, M. “Tawarâ Ticaret, Kibine, başvekii dahi olmak Üzre (3 azidan imifrekkeğer. Resmen bildirildiğine göre-buhranı vükelanın sebehi dahili meseleler. olduğundan Çine karşı takip “edilecek siyaset müstesna olmak süze Japonyann harici siyasetinde bir tebeddüle in etmiştir. .M. Baldvin, muhafaza | zer emek dopeü değildir kârların fırka” gayretile hiç bir Çin siyasetine gelince, yeni hü: surette muhalefette bulunmuya- | kümet fırkası, eski kabineden daha caklarını, kükümete muavenet | Tiber deyranacığım öteden beri ve muzaherette bulunacaklarını, | ilâm ecmekte idi yalnız her iki tarafın biraz ne*| Yunamislanın mall vaziyek fislerine hakim olmalarını bü A MAR yeceklerini beyan etmiştir. meclisi, - bütçeyf.kabul. ettikten Bahri devletlerle müzakere | sonra" xi. Neviselos, Yunanisls Londrü, 8 (A.A. ) — Avam | gın malt vaziyetinin yi voldo- kamarasında Hiberallerin lideri : M. Loyd George, tek bir bahri devletle müzakerata girişile yerde bahri devletlerin bir kon- ferans halinde içtiman davet edilmesini iltizam: etmiştir. Mu maileyh, demiştir ki: *Sösyalistlerin ihzari tahdidi teslihat komisyonu uzun bir ko- mediden ' başka bir şey değildir. Zira tahdidi teslihat sahasında şimdiye kadar hiç bir şey ya pılmış değildir. Hatta hükümet Avrupada cezri bir tahdidi tes- lihat tatbik ettirmeğe muvaffak olsa bile sulhun maruz bulun duğu tehlike baki kalacaktır. , İnthabatta ıslahat meselesine temas eden M. Lloyd George, liberal müntahibin parlameutoda daha azami surene İstifade et mek niyetinde bulunduğunu söy- lemiştir. Müstakil. amele fırkası relsi olup amele fırkasının sol cena hini temsil eden M. Mextan, ge rek kralın ve gerek M. Thomas im nutkundan dolayı inkisarı ha- yale uğramış olduğunu. ve inü- habatta yapılıcak ıslahat hakkın- daki tekliflerin bukadar mütedi! olmiyacağını lunduğunu beyan etmiştir. İşsizlere iş bulunacak Londra, 3 (A.A) — ;M. Tho- mas Avi kamarasında hükd- metin işsizlik buhranını izale hu- susundaki teklifleri hekkında uzun uzadıya teşrihatta bulunmuştur. Mumaileyh, hükümetin ithal edi- len emtia yerine memleket istih salâtının kullanılması için baş vurulması lazım gelen en İyi çareleri araştırmağa azmetmiş ol duğunu beyan etmiştir. Demir. yollar kumpanyalarıma muhtelif servislerin elektrikleştirilmesi, yer- alı batlarmın tevsi ve teşmili gibi bir çok projeler tevdi edil miştir. M. Thomas başlıca yollar için S senelik bir programda amman tiyor. Fransa'dan başka diğer devlet ler buna razı dırlar. Fransa'ya gelin- <c lahliyeden evel Ren mıntakasın- da ikame edilecek bir daimi mura- kabe komisyonunun şeklini tesbit etmek istiyor. Herr Strezeman hafta arası Rayhştaşıda irat ettiği nutuk. ta Almanya'nm böyle bir muraka: beyi kabul edemiyeceğini söylemiş- tir, Saar'ın Almanya'ya iadesine gelin ce; Versay muahe göre, bu muntakada 1935 senesinde bir plebi- «i tyapılacak ve halka Fransa'yı me, yoksa Almanya'yı mı tercih citikle- ri, ve yahut beynelmilel bir idare a)- tında yaşamak ir istedikleri sorula- caktı: Fakat Versay muahedesinin bir çok maddeleri tatbik edilmediği gibi bu noktada da musır olmakta, bir fayda görmediklerini Pransırlar söylemişlerdi. Şimdi pazarlığa zemin olmak için bu noktada israr etmek istedikleri anlaşılmaktadır. Bu izahattan anlaşılıyor ki itilâf devletleri ile Almanya arasında ol- imak üzre birinci srrfa ithal ettiği. ümit etmekte bu gunu söylemiştir. YUNAN KABİNESİNDE Atina, 4 ÇA.A.) - Hariciye nazırı, müstafa dahiliye nazırına vekâlet edecektir. b Felemenk kabinesi LaHay, 3 (AA) — Kabine istila etmiştir. Kraliçe kabine- nin istifasını kabul etmiştir. —— Arnavullukta cinayet olmadı Tiran, 3 (A.A) Matbust İda esl, bazı ecnebi gazetelerine göre Arnavutluk hizmetinde bulanan bir İtalyan zabitini öldürmüş olduğu ri- vayet edilen Ali Mehmet fsiindeki şahsın Amavut memürlarınca mechol olduğunu ve arâvutlukta böyle bir katil , hadisesinin vuku bulmadığını bildirmektedir. ARAR ME 2 ME LE AMMA 9 buçuk milyon tali yollar için de 6 senelik bir peögrümdü 28 milyon ingiliz lirasının sarfı hu- susunun düşünülmekte olduğumu beyan etmişiir. Tenis müsabakası Londra, 3 (A.A) — wimble don tenis müsabakasının. yarım finalleri Cochet ve Borotra na: mında iki Fransızn muvallaki- etlerile neticelenmiştir. Bunlardan | birincisi Amerikalı Tildeni 6/4,6/1 ve 7/6 olmak üzre kolaylıkla mağlup etmiş, ikincisi de ingiliz Austini 6/1, 10/8, 5İZ ve 6jile yenmiştir. Selâhiyet isliyecek Lönden, 4 (AA) — M. Baldvin ve M. Loyd George un teklifi üze rine başvekil M: Mac Donald, socle kadar hükümetçe halli mültezim olan meselelerin Avam kamarası «zasından muhtelif zevat tarafından ileri sürü- len meselelere tercih edilmesini natık olan takriri geri almıştır. M. Mac Donald, hükümetin par lamentoya yalnız nazaretlere mütcal- lik bir veya iki kanım Hiyıhası ve keza parlamentonun temmuz miha- yetinde tatilinden evel işsizlik mese- lesini halletmek hususunda hükümete salâhiyeti kâmile veren diğer bir iki İayıha da tevdi etmek niyetinde bu- lunduğunu söylemiştir. © İtilâf devletlerinin kendi aralarm- daki borç ihtilâfr da Fransa ile Ame rika arasına İnhisar etmektedir. Bu borçlar iki nevidir: 1 — Stock (İstok) borcu. ? — Harp borçu. Stock borçu Amerikalıların Avru- paya getirip te harp sonunda Fran- sa'ya sattıkları eşya ve levazım be- delidir. Bu eşya Amerikalıların har- be iştirakleri müddeti zarfında Avru paya yaptıkları sevkiyatın mecmuu demektir. Harp sonunda bunlar ge- ri götürmek imkânsızlığı o karşında gayet ucuz bir fiyatla Fransızlara satılmıştı. Gayet ücuz bir / Fiyatla satılmış olmasına rağmen, fiyatın bir buçuk milyar İngiliz litası ka- dar bir meblağa baliğ olduğu mazarı itibara alacak © olursa, Fransa'ya devredilen eşyanın miktarı hakkın. da bir fikir elde edilebilir. İki sene evel hususi bir anlaşma ile bu miktar 800,000,000 İngiliz lira sma indirilmişti. Ayni itilâfa göre bu sekiz yüz milyon İngiliz lirasmın gelecek ayın İlk günü, yani 1 Ağus- tosta tediyesi lâzımdır. Fransa, Al Mranunmındlan Borçlar? Yunanistanın konfe- ransa daveti şüpheli Paris, 3 (A.A. ) — Meb san mecjisi, hariciye encümeni mazbata muharriri borçlar hak- kıhdaki itilâfların tasdikina mü tenllik ihtirazi kayitlerin mübtelif formüllerini şahsi mutalaalarile birlikte yarın tevdi edebileceğini söylemiştir. Maliye ve hariciye encimenleri mazbata muharrir- leri olan M. Piciri ile M. Stem itilâfnameler metnine ithal edile- cek ihtirazi kayiler hakkında M. Poincar& ile uzadıya görüşmüşlerdir. uzun Yunanislanı da alacak- lar mı?.. Paris, $ ( A.A.) — Petit Parisien gazetesine göre önümüz deki konferans hakkında başve- kâletler aras müzakerat, Roma nist Ti cereyan “eden a ve Yuma: ı mahdut ol vletl nferansa işti rak edip etmiye hakkın dadır. m Belçika luk hadisesi dolayısile “mülâzim Joiric milli müdafasya müteallik vesaiki ecnebilere vörmek ihane- üle ittiham altına alınmışur. Şeker konferansı Bruxelles, 4 (A.A) — Şeker müstahsili olan memleketler mü- messillerinden mürekkep konle- rans' istihsaldcın taksimi nispetin- de yeniden teipit ile meğrul olmaktadır. . İstihsaldtrın o tahdidi) ve taksim nispetinin yeniden tayini mevzuu bahs olmak oldügu istihbar edilmiştir. Fakat Aza arâğında henüz bir İtilâf hasıl olmamıştır. Zanno- lunduğuna” görü Avrupa «devlet leri kendilerini bir milyar 1,757 milyon ton, yani 1928 senesine 250,000 ton fazla ayrıl- ir. nazaran Alın frank yok Paris, 3 (A.A) — Paris birinci hukuk mahkemesi; İzmir-Kasaba Türk demiryolları hamillerinin eshamımı Fransada mezkür kum- panya tarafından | ihraç edildi- gini ileri sürerek tediyatin altın frank özerinden icrası hakkında vaki (taleplerini reddetmiştir. e Matbuat ve İngiltere Berlin, 3 ÇA. A) — Alman ge zetelerinin ekserisi İngiltere kuralının nutku hakkında tafsilâttn bulunmak tan ictinap eylemektedir.. Mamafih Berliner Tapbları ve Gazzete de Voss inkisarı hayallerini kaydetmek tedirler. Bu gazeteler amele kahine- Sinin gerek bahri tahdidi ceslihat ve gerek Renin tahliyesi meselelerinde daima müsbet davranacağını tehmin ediyorlar. İlanat kongresi Önümüzdeki ağustoma | Berlinde beynelmilel ilânat kongresi toplana- caktır. Aym zamanda da Münihte bir sergi âçılarık muhtelif sanatkâr. ların yaptığı duvar lânlar teşhir edilecektir S Son Posla ve Tekira Umum müdürü teftiş seyahalına çıkıyor Akika, 4, (Telefonla alın- mıştır) — Dahiliye - vekâleti, posta ve telgraf işlerinin düzel tlmesi' için postu” umum #ildü- rü Fahri beyin Şark viliyetlerine kadar uzuyucak' esaslı bir teftiş seyahatına © çıkmasına ? lüzem görmüştür. Fabri bey Ktanbul- dan seyahata çıkacaktır. Kendi. sine posta umum muhasebe muavini Teyfik ve fen umum muavini Nehit beyler iltihak edecektir. win stahibuldan pazattesi ha- et etmesi mukarrerdir. Bu zevat büyük merkezlerde idari ve fenni tetkikatta bulunacak- lardır. Üzüm mahsulü bu sene bereketlidir. izmir, 4 (A.A) — Ticaret odası nın mühtelif menatıktan aldığı malümata nazaran İktisadi mın- taka dahilinde bu seneki üzüm mahsulü bereketi. olmuştur. Mahsulün geç kemale ermesi, havaların bidayette soğuk gii- mesinden neşet etmişse de soğu- gun mahışul üzerinda zararı gö- rülmemiştir. Mevzif bazı dolu hasarından başka ehemmiyetli bir hadise yoktur, Üzüm rekolta- sinan bu 60 bin ton olacağı tahakkuk etmiştir. Geçen sene 45, evelki sene 48 bin tondu, fi- ata gelince Avusturalya üzüm rekoltası bu sene çok noksan zuhur oetüğinden (İngilterede fiatlar yükselmiştir . Türkiye mallarına talip vardır. Bu itibar- la Üzüm bu günlerde münasip larla muamele görmeğe baş- Tamıştır. Bir Alman doktoru Ankara,4(Milliyet) — Türkiye valandaşlığına alınmasını İste- yen ve yapılan tahkikatta kü- tüğe geçirilmesinin münasip bu- landuğu anlaşılan Alman ceba- sından sabık Gillhane hastaha- mesi sertabip ve lâboratuvar Müdürü Doktor'Franz Burchard Gevrke) in tabilyet kanununun altıncı maddesi mucibince Türk vatandaşlığına kabulü Icra Ve- kileri Heyetince tasvip olun- muştur, Tabiiyetimiden ishat Ankara, Milliyet) —Eermeni taşınk komitesi rücsasından olup Istanbulun istihlâsı Üzerine firar ile elyevm Pariste ikamet ve memleketimiz aleyhindeki cereyanlara da iştirak etmekte bulunduğu anlaşılan “Çagada- mart,, gazetesi bhaşmularriri Agyazar Şuvariş efendinin Türk vatandaşlığından o iskatı, İcra Vekilleri Heyetince karar altına ahamıştır. Rusyaya ihracat Ankara, 4 (Mülüiye — İkti- sat Vekili Şakir bey buradaki Rus ticaret mümessilini kabul ederek kendisile uzan uzadiye görtüşmüştür. Mülâkatta Rusyaya sevkedi- lecek eşya meselesi mevzubahs olmuştur. — —.— Profesör Yansen Avrupadan avdet eden profe- sör Yansen bugün Ankaraya gi- decektir. Aldığımız maldmata gö- re M. Yansen (917 senesinde de Istanbula gelmiş ve O zaman Btanbulun planı hakkında hükâ- met erkânile temas etmiştir. aberler Aydında pami istasyonu | Ankara; 4 (Telefonla a | muğtur) — İktsar Vekaleti rafından Aydında pamuk yonları * tesis edilmesine Mi veri r. Bunun jçin Veli ayrıca» tahsisat Bİ etmiştir. Münasip bir yerde aldıktan bütçede sonra inşanti baş caktır, Vekâlet pamuk mütgl ss, Celâl Bey Adanaya gicmiii Oradan. Aydma gidecektir. ——e Antrepo | yo -Birinsi sahifadan mabs femiz değildir. Bunun için kendimize Rıhtım şirketini hatap addettik. 4 Eşyanın kıymeti nekadi limanda maynalar içinde | ran malların kıymeti altı Şi oilyon lirayı tecavüz etmekeğii Dolu maynalardan. bir K bu gün Saraybürnunda , gün anbarlarının. yanındaki bı aral boşululacaktır. Bu; | na bu arziyeye bi lar Konacık şambalar örtü! ve muhafaza memurları tutulacaktır. #ıhtım şirkeli yaplı.? Bundan mada Rıhtım şi dün eski Fenerdeki depo 'mi lini müstacelen attrepo. hi koymuştur. Dünden itibaren kabalüne başlanmıştır. Rıhtım keti bir gün içinde Galarada alat yerinde ve Hasköyde depo kiralayacaktır. Bunlar kâfi değil... Yaptığımız tahkikatı göre tün bu tedbirlere rağmen bul ancak yüzde 25: 30 mikdar tenezziil edecektir. Buhran del ettiği takdirde kiman Şirketi yük şilepler kiralıyacak ve bi Jarı antrepo haline “koyacı Barltrda” KAYI gelmeyecek 3000 tonluk bir gemi ki; cak ve Sarayburnuna yani larak antrepo haline konacı Bu vapura 100 mavnalık konacaktır. Tüccar şikâyetçi de Bu buhrandan çüccar şiki etmemektedir. — Çünkü limanda ve omavnalarda kadar Kalırsa okalan © ül şirkete aynı İştar tedir. Buhran dol sirketinin o günde masraf iki bin fi 1 geçmek Edipler birliğ C.H Fırkası Güzel seni birliğinin inkişafı ile daha dan alâkadar olmaktadır. kol istifa edecek olan (Birlik iğ heyetinden Sadi, Peyami $ Vedat Nediin Beyler “dün merkezine giderek Istanbul yet idare heyeti reisi Emil Beyle görüşmüşler, birliğin Jâtı, müspet me gibi mesaide lunduğu ve azası adedi hakki izahat vermişlerdir. Temmuzun 8 inde top sına evvelce İdar& Heyetince! rar verilmiş olan Birlik ko tehir edilmiştir. Kongre gün rıca ilân olunacaktır. haberlere göre, Amerika tecili kabul etmemiştir. İşte Fransızların Amerika aleyhi- ne ateş püşkürmelerine sebep bu. dur. İkinci nevi borca, yani harp borçlarına gelince, İngiltere, İtalya ve diğer itilâf devletleri Amerika ya olan borçlarının tesviyesi için muhtelif zamanlarda birer mukavele imzalamışlardır. Fransa'da Waşing-| ton sefiri vasıtasile böyle bir mmuka | küme vele imzalamış ise de bunu şimdiye kadar tasdik etmemiştir. Amerika, | tamirat meselesi halledildiği cihetle bu mukavelerin tasdikini istemekte dir. İşte tamirat meselesinin — hallile siyaset ufkunda beliren o müskülât bunlardır. Yani dünya bir çıkmazdan. iki çıkmdza giriyor demektir. ... İngilterenin bu vaziyette rolü ne- dir? Bismarck Berlin kongresinde bitaraflığını ima için bu kongrede rolünün “namuskr bir tellâllık” tan ibaret olduğunu söylemişti. Dün ge- len bir İngiliz gazetesinde İngiltere nin bugünkü siyasi müzekerelerde —— olan sözlerini kullanmakla O amele hükümetinin iktidar mevkiine geç- mesile hasıl olan yeni vaziyeti te- barüz ettirmektedir. İngiltere'nin bu konferanslarda ne derece namuskâr bir tellâllık yapacağı malâm değil- dir. Fakat şu ki Bak dwin hükümeti iktidar mevkiinde iken böyle bir söz söylenemezdi. İşin iç yüzü şudur ki İngiltere hü * tebeğdüllünden sonra bitaraf denilemiyecek derecede Almanya'ya ve Amerika'ya doğru meyletmiştir. İngiliz hükümet ricali bu hakikatı daha açık bir ifade ile söylemiyorlar sa, İngiliz gazeteleri bunu daha va- tag Yisanla mr aim iz harici siyasetinde nisbi istik- rar olduğu ve bu siyasetin o keskin zaviyelerle değil, yumuşak daireler halinde döndüğü hissini hasıl etme! içindir. Fransızlar kendilerini böyle kayıtlarla mukayyet addetmediklerin den, gazetelerinin yazılarında daha samimidirler. Son posta ile | gelen Echo de Paris gazetesi Macdonald ile Snowdon arasında bir fark oldu- "ğunu söylüyor. Fransız gazetesine kili de Fransız düşmanıdır dost görünür ve düşmanlığını den gizliye yapar. Bir ay evelki İngilir.i masebatınn şekline göre, gaf tezat manzarası değil mi? ... Macdonald hükümeti kır ile Avam kamarasında proğ! kudu. Nutkun metni henüz miştir. Fakat telgrafla veril salara göre üç harici meseleye edilmektedir. Evelâ tamirat işi halledil Ren tahliye edilecektir. deceği harici siyasetin dört taşını bu nutukta saymıştır: © ka, Rusya, Almanya, Frans#”. Bahri rakabet sahasınd