21 Ekim 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

21 Ekim 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Haftalık mali icmal İktisat meselelerinde katiye- | gıtlerın nominal fiatleri bervec- ye ile o hükmetmek'ne ir tehlikeli ve mucibi husran Seydir! Geçen © haziran ayr Sinda Amerika o Cemahiri İİ Ptehide kongresi “Hawley- Me tarifesi ismi ile yad o- ia gümrük kanununu müza- İİ ettiği sırada, hükümet na- İM kanunu müdafsa eden ay- lan Mr. Watson, yeni tarife isinde vaziyeti iltısadiyenin AY geçmeden ıslah edileceği- bin etmişti. O vakıt bakır yy“ pamuk 13,85, buğday da | İeşient ediyordu, şimdik | İy ise sırası ile şunl! İş ;8 79 çent. Görüldi İİ kanun, teminat hilâfma ola- İGK. dahili fiatleri himaye ede: bir | İİ Şediği gibi, hem Amerikada iş-| İ| liğin çoğalmasına, hem de A- Merka piyasasınm kapanması tegnden Avrupa buhranının te düne sebep olmuştur. Hafta zarfinda Almanyada yi sosiyalist partisi reisi Hit ine kendisinden çok bahset #ç Maliyeye ait vermiş oldu- hi birçok takrirler meyanmda da nesinde, Almanya dahilin ıç bütün Borsalarda — vadeli amelâtın ilgası ile yalnız pe- — Muamelâta müsaade olun- amı; diğer bir tanesinde Al- yada faiz haddinin yüzde 5 Şrek tahdit edilip her kim bu Üaddeniazla talep edecek olursa iletti hapis cezası ile tecziye Mhmasnı; nihayet üçüncü bir İcde bütün Almanların mem haricinde sakladıkları ve Yahut ahiren kaçırdıkları serme İtlerin mahiyet ve & miktarını iiyeye bildirmekle — beraber xe talep vukuunda bunları tek- Uİ ŞE Almanyaya celbe icbar edil- (| yerini teklif etmiştir. Bu tek- » €sasen © mütezelzil olan yet ve itimadı iade edeceği Pek benzemiyor. a lmanyadan külliyetli miktar 44 Holandaya altın, İsvicreye ye kambiyo gönderilmesine de- &m olunmaktadır. İsvicre Ban ep bu paralara yüzde 2 faiz Bü fakat İsvicrede kul- slacak yer bulunmadığı için bu ları ecnebi sermaye şeklin- tekrar Almanyaya idhal ede- yeYüzde yedi fairle ikraz edi- a Kaçırılan sermaye yüzünden yipanya durup durduğu yerde de beş faiz ziyan ediyor de- ir. İ | İngilterede işsizlerin adedi ya, afta zarfında 14,500 arta- İk. 2.176,000 e baliğ olmuştur. Riya verilen senevi tahsisat rr 100,000,000 isterline ba Olmaktadır ki bizim paramız Üy ilyar otuz milyon Hira ertir. Yang nancinl Times” gazetesi ha 12 piyasasının bu kadar fe- İ piya görülmüş, * işidilmiş yz di diyor, ve bazı kâğrt- wn, Eülünç bir raddeye düşme- Müpeiiret ederek sermaye ve ce olanlara bu fırsatm kaçı Mamasını tavsiye ediyor. Yrgealyada da işsizlerin adedi Tay çoğalmaktadır. 31 Ağ- ta 375,000 e mukabil 30 Mülla 301200 e çıkmıştır. İspan peçetası hafta zar. yeni bir sukut (o kaydetti. 5g, İngilize mukabil 48,50 tan Ye geriledi. ,Bu hafta zarfında İzmir ve ihracat © merkezlerinden hala, © müvaredatı bir evvellei İlt a nisbetle cem'an 250,000 gin gelmiş; bunun 150,000 i kongo: tüccar, mütebakisi de Yaş 9"Siyom tarafından müba- #dilmiştir, , Esham ve Tahvilât en emi atalet ve derman- Miyeçi Ne Fiatler umu- le gevşektir. Bu handa yalnız Ünifiye bi; de U Şimendiler kâğıtları ytü Stmişlerdir. Geçen hafta di Fe 97 #4 de kalmış iken Taşi ü şam son muamele 106 34 zerine vukubuldu. rsyomun isterlin muba Ez 'evam etmesi, muvaze- iza, iyenin gu sırada ehi- ir, p olduğunu ispat etmekte- ariste Türk fondoları hak yi glmitler de bü sebepten do ŞE almaktadır. 44 tanbul Borsasında bazı kâ- Konan NE çiz hi atidir: İstikrazı Dahili Rumeli Simendiferi İş Bankası (hamiline) nama muhadcer) 240 170 # 21,0 # 9 12 lira sas 1060 yonu Tahvili Arslan Çimento Telefon Reji 820 Bomonti 3815 İş Bankasının nama muhar- İ rer senetleri ile hamiline ait se- İnetleri arasında görüldüğü üze- re 120 kuruş bir fark vardır. Bu fark ikincilerin bir elden diğer ele geçmesinin kolay olmasın- dan ileri gelmektedir. Ancak İş Bankasınm bu müvakkat ilmü- | haberlerinin elân kat'i senetler- le değiştirilmemesi muamelâtı bir az iskâl etmektedir. Fakat bu muvakkat Oolduğundan bu mahzurun yakmda izalesi bekle niyor. Heh halde muamelâtın vakkat senetlerin bir an evvel değiştirilmesi şayanı arzudur. Kota harici Mısır Kredi Fon siyelerin fiati de şunlar dır: 1886 tertibi 175 1903 115 1911 112,0 Serbes Fırka Başı birinci sayfada tasma döküldü ve yirmi beşi mütecaviz memur tasnife başla dı. Tasnif 10 saat yani gecenin dötdüne kadar devam etti, Dört kısma ayrılan reyler sayıldı ve şu neticeye varıldı: Halk Fır- kası 14,624 Serbest fırka 9,600, müstakil namzetler 20, imzasız ve adressiz olanlar da 1098. İntihabatm Halk Fırkası lehi ne neticelendiği telefonla vali Kâzım Paşaya bildirildi ve maz batası tanzim edildi. Asayişi te min etmek için gece sabaha ka- dar jandarma ve polis müfreze- leri mahalle aralarında ve bele- diye etrafında devriye gezdiler. Maamafih şehirde hiç bir hâdi 8e cereyan etmesiş ve Halk bu neticeyi sükünet ve memnüni- yetle karşılamıştır. Bu netice S. Fırka erkânmı derin bir inkisa- ra uğratmışlar. $. Fırka taraı- ni tutan Yeniasır ve Halkın se- si gazçteleri propaganda mak- sadile Serbes Fırka namzetleri- ne kahir bir ekseriyetle rey ve- rildiğine dair her gün mühay- yel rakamlar neşrettikleri için bu neticeden fena halde mah- cup oldular ve intihabata güya fesat karıştığını göstermek için Serbest Fırkanm kendi nam- zetlerine verilen reylerin 16,000 olduğuna dair hususi bir defter tutmuş olduğunu beyan etmek gibi gülünç bir iddiaya kalkıştı lar. Serbest Fırka ocağı da bu sabah toplanmış ve intihabı pro testo etmeğe karar vermiş imiş. Halbuki bütün bu iddialar esas sızdır ve Serbest Fırkanın düş tüğü feci vaziyeti kurtarmağa matuf bir manevradan o başka bir şey değildir. Çünkü sandıklar Serbest Fır ka mümessilerile, gazeteciler huzurunda açılmış ve — Verilen reyler sayılmıştır. —— ee e—— Defterdar Şefik Bey Defterdar Şefik B. dün Mer- diven köyüne giderek emlâki milliyeye ait olup satılması mü- karrer bulunan arsaları tetkik et mi; lira iştir. Tahlisiye bütçesi Tahlisiye müdür umumisi Necmeddin B; Ankaraya « git- miştir. Bu seyahat bütçe ile kadardır. İdarede bu seneden iti baren baremin tatbikine çalışıla caktır. Necmeddin B. Ankarada on beş gün kalacaktır. | Rıhtım işleri İ Rahtim şirketi müdürü M. | Kanonj Ankaraya gitmiştir. Na fıa Vekiline bazı mesail hakkm- İda izahat verecektir. M. Kanonj bir hafta sonra şehrimize döne- cektir, Kaymakâm ve, nahiye müdürlerinin içtimat Kaymakam ve nahiye müdür leri dün Vilâyette ( toplanarak bazı idari işler halkında talimat almışlardır selâmeti noktai nazarmdan mur- | i MİLLİYET Vali muavini cevap veriyor Başı birinci sayfada len azanın intihap mazbataları hazırlanmağa başlamıştır. Key- fiyeti tayin bugün yarın birer tezkere ile âzaya resmen tebliğ edilecektir. Mülhakattan Kar- tal ve Yalova intihabatı bitmiş- tir. Diğerleri de bugün tamam olacaktır. Kartal ve o Yalovada da halk fırkası namzetleri kazan mışlardır. Yalovadan Darülbe- dayi müdürü Suphi, Kartaldan da mütekait kaymakam Şera- İfeddin B. ler intihap olunmuş- İlardır, İntihap dedikoduları hâlâ bitmedi!... İstanbul intihabatı bittiği halde henüz dedikodusu bitme- miştir. Öğrendiğimize göre kar- şı fırka erkânı yeniden bazı iti- raz ve şikâyet istidaları vermek tedirler, zlardan birinde: “Rey varakalarının matbu ol- ması iyi değildir. Herkes istedi ği namzedi kendi elile yazmalı ” denilmektedir. İddia gülünç!.. Beyoğlu kaymakamı Sedat B. bu hususta bir muharririmi- ze demiştir ki: — Herkesin okuyarak, met- nini anlayarak imzaladığırey va rakalarınn yolsuz olması iddi- ası gülünçtür. Bu gazetelerde imza ile çıkan bir yazmın imza sahibine ait olmadığını iddia et meğe benzer. Matbaalar durur- ken el yazısı ile yazmak taş dev rine rücu değil midir? Diğer bir itirazla, temditten sonra davul çalmarak halka ha- ber verilmediği ileri sürülmekte dir. Halbuki bu da bütün halka İ gazetelerle kaç kerre ilân edildi inden duymıyan kalmamıştır. Nezihe H. m iddiası nedir? İntihabattan sonra, karşı fer- kadan © Nezihe o Muhiddin hanımın bu husustaki fikirlerini H. diyor ki: — Bu işte teessürümüzü mu- cip olacak bir şey yoktur. Haki- katte bizim kazandığımıza kaniim,Manen de, maddeten de. Bunu bir çok müşahadelerimle söylüyorum.. İntihabat yerin- den hiç ayrılmadım gibi bir şey. Yalnız, bugünkü intihap kanu- nu kat'iyyen müsait değildir. 50 bin kişi kadar rey vermiş ve 15 giin sürmüştür. Demek ki bir kişi iki dakikada işimi bitiri- yor.. 50 bin kişiden gayri vatan daşlar hak itibarile meflâç bir haldedirler. Halk fırkası liste- sinde hiç tanınmamış kimseler vardır. Halbuki bu zevatm 7, 8, bin rey kazandıkları yazılıyor... Şaşıyorum, bunlara rey verenler kim ve nasıl vermişler?... Nakiye H. m cevabı Diğer taraftan Halk fırkasm dan Nakiye H. bir muharririmi ze demiştir ki — Gördünüz ki bütün intihap müddetince elimizdeki kanunu hakkile tatbike çalıştık, Kim ne söylerse söylesin biz vicdanen, de, kanunen de istirahat içinde- yiz. Vazifemizi lâyıkı © veçhile yaptığımıza eminiz. Nezihe Mu hiddin hanımın söyledikleri va- rit değil ir. Fakat öyle düşün- müş, düşünebilir. Bizim namzet ke nkkımdaki söyledikleri- ne cevabımı bi; ileri beri bizzat kendilerine Z Herkes ne söylerse söylesin, bütün dünya biliyor ki intihaba tı C. Halk fırkası bihakkın ka- zanmıştır. Serbest Firkadan istifa ediyor Mukaddemce intisap eyledi. ğim Serbest Cümhuriyet Fırka- sından bu kerre istifa eyledi. gim cihetle keyfiyetin muhte - rem gazetenizle neşrü ilânınr ri ca ve bu vesile ile de Esbak Da hiliye nazırı Memduh Paşa mer huma karabetim olmakla bera- İber kızı olmadığımın' da tashi hen ilânını rica ederim efen - dim. Sadrı esbak Giritli Mus. tafa Naili Paşa ahfadından | ve merhum Hüseyin Bey İ kızı Arnavutköyünde mu- ! kim Fatma almağı faydalı bulduk. Nezihe) Yapılan dakik bir hesaba göre| SALI 21 ğ Spordaki ikilik Başı birinci sayfada haber vardı. Tahkikatımıza na- zaran şimdiye kadar araya mu- tavassıtlar dahi girmemiştir. Vaziyet bütün gerginliğile ber- devamdır. Şehir sporuna mühim bir dar be vuran bu halin yürümiyeceği İni, zaman göstercek ; müş- jkülât baş göstercek, iki tarafın İlig maçları tatsız tuzsuz olacak İve elhasıl bir keşmekeştir gide- tektir. Bu sebeple biranevvel vaziyetin düzelmesi i tarafın da biraz fe dakârlığa katlanarak birleşme sini temenni ederiz. Aris takımı geliyor Önümüzdeki cuma ve pazar günleri fevkalâde mühim iki maç sçyredeceğiz. Yunan milli futbol takımına beş oyuncu veren Selânik şam piyonu Aris Yunan takımı di- ğer klüplere mensup üç milli v- yuncu ile takviye edildiği halde şehrimize gelmektedir. Şimali Yunanistan şampiyonu gelen haberlere, vesaike nazaran çok kuvvetlidri.Birİngiliz antrenörü nün nezareti altında çalışan bu takım komşu memlekette Fe- İnerbahçe, Galatsaray dercesin- tde sevilmiştir. Yunan futbolü- nün Türk futbolile boy ölçüşme si ilk defa vâki olduğundan her iki klübümüz memleketin şere- file mütenasip bir galibiyet el- de etmek için antremanlarma kuvvet vermişlerdir. Aris takımı hakkında karileri İmize daha iyi bir fikir vermek için aldığımız malümatı kayde delim . (Aris) takımı 1914 senesinde teşkil edilmiştir. 1927 senesin- de şampiyonluğu almış, fakat bir ihtilâf yüzünden tekrar edi- len şampiyonada ikinci olmuş- tar. Trakya ve Makedonya şampi yonasında biribiri ardı sıra altı sene şampiyonluğu muhafaza etmiştir, Bugün millt Yunan ta kımma verdiği beş oyuncudaa bilhassa iki kardâğ olan santr | ve ol hafla sol'"'müdafi çok methedilmektödif!'Sarı fanilâ, siyah pantalon rengini taşıyan! Aris oyuncuları narin yapılı atlet gençlerden “mürekkeptir. Oyunu çok nazik ve fatulsiız! oynarlar. Kalecileri on altı on yedi yaşında bir gençtir. Kendi 8i ayni zamanda atlet komple- dir, | Yalnız teessüf olunur ki, son, İzamanlarda gözlerinden muzta-| rip olan bu genç gözlük kullan) mağa mecburdur. . Takım İskoç oyunu oynar. Bu çok fenni, seri, açıklarla da- ha fazla oynanan güç ve o dere ce müessir bir oyundur, Ayni zamanda basketbol ve vaterpol şampiyonluğunu uzun! senelerdenberi muhafza eden Aris takımı ecnebilerle temasın! da da iyi neticeler almıştır. Me- selâ meşhur Çek (Viktorya Zis kof) takımını üç sıfır, Bulgar Leviski) yi de dört iki yenmiş- tir. (Botskai) gibi Macar profe yonel takımlarilede çarpış- mış iyi neticeler elde etmiştir. ! Ecnebilerle yaptığı maçlarda | da temayüz eden şampiyon o©- yuncuların isimlerini takım ha- linde kaydededilm; Çonmlis ! Gicopulos Economan Costaounis Vikilides 1 Vi lides 11 İ Bogdanos Koltekis Kitoosli Katsarapulos Arghiriadis İ Aris klübü reisinden Fener bahçeye son gelen telgrafta No votni veya iristol (otellerinin birinde yirmi kişilik yer ıhzarı nı ve yüze yakın seyahle bera- ber salı sabahı Selânikten hare ket ve Dedesi tarikile per- şembe sabahı İstanbula muvasa lat edeceklerini bildirmektedir. Takım hakkında mütem- mim malümatı (karilerimzie maçtan evvel bildireceğimizi vadeder, kıymetli futbolcuları- mıza muvaffakıyetler temenni ederiz. , A. Esat, — eee —— Mevsimin ilk konseri Perşembe günü akşamı Tö- tonya salonlarında — mevsimin| ilk konseri verilecektir. Konseri dinlemek için yalnız Tötonya klübü azası olmak icap etmeyip herkes gidip dinliyebilecektir, TEŞRİNEV VEL Darülfünun intihabı dedi! 195v kodusu devam ediyor Başı birinci sayfada pa Darülfünunlarile müvazi su- rette vazifesini ifa etmesi mat- lâptur.” âsnü Hâmit B. hücum ediyor Fen fakültesi müderrislerin- den Hüsnü Hamit B. Edebiyat ve İlâhiyat fakültelerinin müş- tereken kabul ettikleri bu teze bazı fen müderrislerinin de tâ- raftar olduğunu söylemiş ve ek- seriyet tarafına şiddetle hücum ederek demiştir ki: — Yedi senedenberi Darülfü- hunun ilmi ve idari işlerile pek yakından meşgul oldum. Hâsıl edebildiğim kanaat şudur; Da- rülfünunda Şarkın köhne zihni- yeti mücadele etmektedir. Bir taraf her şeyi olduğu gi- bi muhafaza etmek, yani statik bir Darülfünun istiyor. Bunun için de muarizlarma şarkın köh ne ve sakim usullerile galebe çalmağa uğraşıyor. Diğer taraf garp zihniyetile çalışmak, yani dinamik bir Da- rülfünun istiyor. e Darülfünun müderrislerinin iş ve siyaset &- damı olmaktan ziyade ilme has- rı mesai eden, garp usullerine göre çalışmasını bilen zevat al- masını talep ediyorlar. Ekseriyetin namzet gösterdi gi şahısların bu fikirde olduğu- nu kat'iyyen iddia etmem. Bunların şahsan pasifik zevat olmaları muarizlarımızı kendi- lerine rey vermeğe meyi ettiri- yor. Ekseriyet içinde iş ve siyaset sahnesinde iş görmeği itiyat © dinmiş ve şark zihniyetinde o- lan kimselerin de (bulunduğu muhakkaktır. Bundan başka cu- ma günkü ekseriyet te sun'idir. Hakiki ekseriyetin bizim ta- rafımızda olduğunu ve geçen se neki ıslahat meselelerinin sun'i ekseriyetin teşekkülünde amil olduğunu zannediyorum. 4 aydanberi tahrik edilmiş bulunan endişe ve infial hisleri bir an için prensip ve mefküre- ye galebe çalmıştır. İstifam kat” İyyen mevzuu bahs değildir. Köprülü zade Fuat B. ne diyor? Ekalliyet partisinin başında bulunan Edebiyat fakültesi reisi Köprülü zade Fuat B. de şunla- rı söylemiştir: — Bizim nezaketimize muka bil karşı taraf asabiyet gösteri- | | mektebi müdürü Server B. mer- yor. Tahir B. in rey pusulasma bir namzet ismi yazılması hak- kındaki itirazları iki namzet için aynen varittir. Bu kadar basit bir şeyin Tahir B, tarafından anlaşılmaması imkânsızdır. Bi- naenaleyh ifadelerinin zabtmde bir yanlışlık olduğunu zannedi- yorum, Tahir B. in pek âlâ bilmesi İâzrm gelir ki biz muayyen bir grup namına muayyen prensip- lerle ortaya çıktık. Darülfünunda karşılıklı ve prensip itibarile biribirinden ay- rı iki zihniyetin mevcuttur. Bir kısmnı Darülfüinunun ol- duğu gibi kalmasını istiyenler, bir kısmı muhtaç. olduğu tekâ- müle çalışanlardır. Hattâ Hukuk müderrislerin- den Zühtü B.tarafından da “mü frit, mutedil (” diye itiraf edilen bu hakikatı Tahir B. neye inkâr ediyorlar. | Biz doğrudan doğruya iki fakülte kararma istinaden hare ket ettik, Bunun inkâr edilmesi için hiç bir sebep görmiyorum. İhtilâf mevzuu olan 18 inci madde meselesinde biz kanunen haklı, çıkacağımızdan eminiz!” Emin intil mazbatası - na cevap gelmedi Darülfünun emin vekili Mus- tafa Hakkı B. henüz yeni emin hakkında vekâlete gönderilen mazbataya cevap (o gelmediğini söylemiştir. Edebiyatçılar, Ve- kâletçe, kendi noktar nazarları kabul edileceğini ümit ederek yeni bir intihap için © hazırlan- makta ve mütemadiyen propa- ganda yapmaktadır. Ekseriyet müderrislerinin mukabelesi Diğer taraftan “ekseriyet” müderrisleri. o muarizlarına suretle mukabele etmektedir: “Şimdiye kadar yapılan &- minlik intihaplarında hariçte işi olan müderrislerde olmiyanlar da namzet gösterilmiş ve daima maslâhat nazarı dikkate alın- mıştır. Böyle bir mesele intihap gü- nü müzakere edilemezdi. Bu fakülte meclislerine ve divana ait bir iştir. Zaten cu: meclisin böyle bir salâl sa ıslahat meselesi de gör dü. Eğer ekalliyetin tezi doğru| olsaydi daimi müderris olupta Edebiyat ve İlâhiyat fakülteleri ne riyaset eden Fuat Beyin baş- ka bir inkişaf temin etmesi icap ederdi. Halbuki bu fakültelerin me- İsai itibarile diğerlerine hiç te- fevvuku yoktur. Nizamnamede eminin daimi müderris olmasına dair bir şart yoktur. Esasen her iki şekilde tecriibe edilmiştir. Her şeyden sarfı nazar Darül fünun müderrislerinin ekseriye- ti olan 60 reyin bir noktada içti İmar bir hâdisedir, 98 müderris ile yapılan inti- | hap meclisinin nisabı kararı 50 olduğu halde, ekalliyetin çekil- mesin rağmen Hukuk namzetle ri hukukan tesbit olunan nisap miktarmdan fazla rey almışlar-| dır. Ekalliyetin teklifini kabule imkânı kanun! yoktur. Çünkü elliden az rey alan namzet vekâi lete arzedilemez. Darülfünun muhtasiyeti, ki müntesiplerinin muhafazasına çok itina etmeleri lâzımdır. Ve- kâlete ekseriyetin itimadını ha- iz iki namzet gönderilmesini i- cap ettirir. Ne kadar namzet istenirse| rey varakalarma o kadar | isim yazılması zaruridir. Her halde esas Darülfününun muhtariyeti dir, İki namzet intihap etmek en yakın şekildir. Bizce muarızların maksatla- rı vakit kazanmaktır, Nisap olmadan ekalliyet nam İzedinin Vekâlete gönderilmesi | mümktin değildir. İki üç senedenberi Darülfü- nunda bir ekalliyet var ki tahak küm edebilmek için mütemadi- yen Darülfünunu sarsıyor ve iti barını düşürüyor. | * Bunlar Darülfünun için bare min bir an evvel teşmilini temin etmek lâzımdı. Eczacı ve dişçi humun ailesi hâlâ maaş alama- mıştar, Böyle müspet işler yerine de- dikodu ile, izzeti nefisleri renci- de etmekle meşgul olmağı ter- cih etmek doğru mudur? Darülfünun tıpkı mahkeme- yi temyiz gibi, Şurayı Devlet gi bi toz kondurmamak milli bir vazifedir. Bu yegâne ilim mües sesemizin şerefi çok yüksektir”, | Hukuk fakültesi kâtibi umu- misi Etem Akif B, diyor ki: — Edebiyatçilar asıl ileri sür dükleri tezlerinin çürük olduğu- | nu anlamış olacaklar ki şimi diğer bir mevzuu üzerinde mü-| nakaşa kapısı açmak istiyorlar. | Bu iddialara karşı eminlik et- miş olan hazık doktorlarımız- dan Besim Ömer Pi; ve Neşet Ömer Beyin hariçte te sarfı me- sai ettiklerini ve hâlâ ettiklerini söylemekle iktifa ederim, Edebiyatçiların ileri sürdük- leri mesele bir iki günde müna- İ kaşa edilemez. Bunu bizden Av- İ rupalılar da düşünmüş ve en ma Jkul şekli bulmuşlardır. Bizde de bu tatbik edilmekte dir.” Yuha hakkında bir tekzip Sabık fen fakültesi reisi Hüs- nü Hamit Beyin Darülfünun &- min intihabatı esnasında tehev- vürle sarfettiği bazı sözler yü- zünden çıkan mesele dolayısile müderrislerin bir kısmı şikâyet- te bulunmuşlardı. Dün Darülfünun emin vekili tavassutu üzerine bu meselenin | kapandığını söylemiştir. Hüsnü Hamit ise şunları söy lemiştir: — Ben intihap yerinden ay- rılırken dehşetli gürültü vardı. Bana “yuha” diye bir ses geldi. Fakat celsevi idare elen zat ta Mis Elberson Başı birinci sayfada görüşen bir muharrimize şu be yanatta bulunmuştur: “ Dört senedir Foks, Para- munt, Doç Juner filim kumpan yalarıyla çalışıyorum, Valanti no ile bir çok filim çevirdim. 25 yaşındayım. 10 gün İstanbulda kalacağım.Tekrar Parise gidece ğim. İki ay Pariste kaldıktan sonra Amerikaya avdet edece- ğim. Hali hazırda Foks kum- panyasına mensubum. Tekrar memleketinize gelerek film çe- virmek isterim. İstanbulda çok İşayanı dikkat yerler var. Türki yeyi've Türkleri çok sevdim, | Romanlarda okuduğum efsane- vi şarkla inkılâpçı şark arasın- da'ı çok fark var. Amerikada Filâdelfiya şehrinde doğdum. Tahsilimi Viyanada yaptım .,, M. Venizelos Başı inci sayfada yanı memnuniyet bir hâdise teş kil etmemekle beraber mesele- nin umumileştirilmemesi ve bü hücumlarış bütün Türk matbu- atına teşmil edilmemesi lâzım geldiğini ve İ | gazetele- rinden yalnız ikisinin bir müd- dettenberi ekalliyetler meselesi le meşgul olduklarını söylemiş tir, M. Mihalakopulos beyanatı- na devamla Türk - Yunan mü- nasebatınm pek dostane olmak ta devam ettiğini sureti kat'iye de temin etmiş, M. Venizelo- xun. Ankarayı muhakkak suret- te ziyaret edeceğini ve bazı Türk © gazetelerinin (Yunan aleyhtarı neşriyatından müte- vellit endişelerin de kendiliğin den zail olacağını ilâve etmiş- ir, Atina, 20 (Anek) — Bazı ma- hafil Türk gazeteleri tarafın- dan rumlar aleyhinş vuku bu- lan neşriyat M. Venizelosun Ankarayı ziyaretinin tehiri mü- İtaleasmda bulunuyorlar. A eeesie emin Müze müdürü Halil Bey Bursada İstirahatte bulunan Müze müdiri Halil B. avdet et- miştir, Halil B. Bursada arkeo İoğik tetkikatta da bulunmuş- tur. Adliyede tebeddülât hak kında malâmat yok Adliyede bazı tebeddülât ola cağı şayiaları hakkında alâka- dar makamlar ademi malümat beyan etmektedirler. Hile çimento sanayii Ticaret Odası çimento komis. yonu dün toplanmış ve çimento sanaylinin vaziyeti ve fabrikalar arasında bir tröst olup olmadığı tetkik edilmiştir. Sigorta komisyonu Sigorta tarifelerini tesbit ©- den komisyon dün toplanmış ve nakliyat sigortalarma ait tarife nin tesbitine devam olunmuş- tu: A tı net müspet bir neticeye vâsıl olmamış! Yuha denmemiş ise bence mesele kal | mamıştır, Benim aleyhimde mtiracaatın mânası yoktur. Çünkü müşteki vaziyette ben olabilirdim.” Darülfünun emin vekili Mus- tafa Hakkı B.den bu mesele hak kında âtideki tebliği aldık: “Darülfünun Eminliği Vekâ- letinden tebliğ olunmuştur. bı için aktedilen hafi içtima €s- nasında Fen Fakültesi müder” rislerinden Hüsnü Hamit Beyin celseyi terkederken arkasmdan “yuha” diye bağırıldığı bazı ga- zetelerde okunmuştur, İçtimaa Riyaset etmiş olmak sıfatile beyan ederim ki hiç bir İ müderris ve muallim tarafmdan kat'iyyen bu yolda bir söz sarfe dilmemiştir. Hâdise şundan ibâ rettir, Edebiyat Fakültesi Mü- derrislerinden bir kısmı celseyi terkederken kendisinin de'ayni fikirde bulunduğunu ve reye iş- tirak etmiyerek salondan çıka- cağını tehevvür ve şiddetle söy- liyen mumaileyh Hüsnü Hamit Beye bazıMüderrisler “Uğurlar olsun” demişler ve bazılarıda hu tehevvüre gülmekle mukabele etmişlerdir. Bunun üzerine Hüs nü Hamit Bey geriye dönerek içtimada bulunanlara kafşı yine tehevvürle bazı sözler sarfetmiş tir. Hakikati hal bundan ibaretir im.” € i