21 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

21 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

(3 ncü yal « 2i 10125 »X | 1430 Teşrineve! |) İzmir intihabatı Biliyorum muhterem (Vakıt) okuyucuları İzmir belediye inti- habatının neticesini bildiren ra- kamlar karşısında ne düşüne- cekler, ne hissedecekler? Yani kendi hesabıma bu rakamları görünce bir taraftan memnun. bir taraftan da mahzun oldum, Memnun oldum; Çünkü gör- düğüm 14,624 rakamı C. H. F. namzetlerinin kazandığını göste- riyordu. Mahzun oldum; Çünkü S. F. nın kazandığı 9,960 rakamı İzmirde H. F. sının bukadar va- tandaş reyi kaybetmiş olduğunu ifade ediyordu. Bizim için tesek liyi mucip olan o kazancın ya- nındaki bu zayiat memleket he- sabina sadece mahzun olacacak değil, ağlanacak bir şeydir! Güzel Izmirin mütareke içinde nasıl bedbaht macıralara sahne olduğu malümdur. Bu vatan par- çasının Yunan çizmeleri altın- dan nasıl kurtarıldığı meydanda- dır. Acaba İzmirde $. F. yarey vermek suretile H.F. sınm tavsi yesi hilefina hareket eden İzmirli vatandaşlar okadar yakın bir maziye ait bu acı hatıraları bü- ön bütün unuttular mı? Yoksa taranların bugün nerede, hangi fırkanın başında bulunduklarını farketmiyorlar mı? Ismet Pş. Sivas şimendifer is- tasyonuvun açılma merasiminde butük söylerken bize şu beşareti | vermişti: “Şimdiye kadar Siv. tan İzmire gidecek askerlerimi- zin iki hafta yol yürümeleri Jâ | zımdı. Bugünden itibaren bu iki hafta iki güne indi!, Demişti, F. ya rey veren bü vatan- daşlar Şark © vilâyetlerimizden kendilerini herhangi bir düşman tâarruzuna karşi iki günde mu dafan * için kuvvet yetiştirmek imkânını bu suretle tahakkuk ettiren İsmet Pş. hükümetinin C. H.F, hükümeti olduğunu hiç düşünmediler mi? Memleketin herhangi bir ta- | rafında S. F., H. fırkasına karşı bu kadar yakın bir rey alabilir di. Hatta Samsun gibi Gazinin Anadoluda ilk ayak bastığı bir şehirde bile ekseriyet alabi- di.Bunlardan müteessir ve mü- tahayyir olmazdık. Fakat bütün milli mücahede devrinin hedefi ve timsali olan İzmirde bugünkü netice olmamalı idil O güzel ve münevver Izmir şehrinde Muda- faayı Hukuk Cemiytinin mevlü- dü olan C, H. fırkası kazanmak- beraber bukadar fazla rey kaybetmemeli idil Mehmet Asım RAHMİ Beyin gazetemiz için yazdığı çok nefis roman. “Deli Filozof. Yakında beşliyecek ve matbuat âleminde bir badise olecektır. Yalovadan intihap edilen Suphi B. İstanbul mülbakatında intiba- | bat devam etmektedir. Plerşen- | beye kadar neticeleri alınacaktır. Kartal intihabatı neticelenmiş veC.H. fırkasınn © namzed i olan mütekait kaymakam Şera- kasının namzedi o Darülbedayi müdürü Suphi B, kazanmıştır. Istankul mahallatından kaza: nan memzetlerin (mazbataları | belediyeye gönderilmektedir. İ Uunlar mahzende hfz olunacak. İ br. Yârından itibaren de yeni İ azalara resmen tebligat yapıla- | caktır. rr... ene ra rar eyer sa nam $. C.F. cıların yaptıkları . Balıkesirde Mülhakat intihabatının da neticeleri alınıyor Intihapta kanunsuzluk Mazbatalar ikmal ediliyor | | | Belediye intihabatı hakkında bir gazeteye bazı sözler söyle imei; Molla B. belediye inti- tının gayrikanıni olduğunu iddia etmiş, ezctimle tek sandıkla rey toplanmak için zamanım kâfi olmadığını bir de Fatih sandı ğnm, Cibali fabrikasına götürü mesi dolayısile kanuna gayri muva- fık hareket edildiğini söylemiştir. Bu hususta dün vali muavini Fazlı beye müracaat ettik, Şu beyantta bulundu. — Sarahaten menedilmeyen hususatta encümenlerin intihabın selâmetini temin edici kararları nafizdir. Fatih sandığının denik diği gibi Cibali fabrikasına uğ- tur. Mahaza bunu intihap encü- | meni bir tesbilat için yapmış ise i bilümum intihabın şıhbatine tesir olacağına Kani değilim. öğle bir iddiâ vaki ise tabi her iddia gibi tahkik oluwücük ve tetkik edilmek için merciine sevkedilecektir. Sandıkların taaddüdü mesele- sine gelirce bu intihapla buna | kanuni imkân yoktur. Çünkü altı ay evelden ilânı zaruri idi. Bundan .#önraki | intihaplarda sandıklar tabii taaddüt etttirile- i cektir, — Sertan taninrusazu00aa199pa0rNAN akasya. bir gazve taklidi ve akın! Sabık Balıkesir meb'usu Veh- bi Beyin çok garip manzaralı bir nümayişe ön ayak olduğunu işittik. Birtaraftan işin garabe- tini, aynizamanda fecaatini dü- şündük; ibtimal vermek isteme- dik. Fakat diğer taraftan bize bu haberi veren zatın şahsım, mevkiini (düşündük; inanmak ıztırarını hissettik. Bakınız, işittiğimizi anlatalım ! da, sonra hep beraber bir hü- ; küm verelim: | Vehbi B. ile bir kaç arkadaşı | Balikesirde (deveye “binmişler. | Serbes fırka namına propağân- da yapmak için köylere gitmiş- ler. Busuretle başlarına birkaç bin köylü toplamışlar. Sonra hepisi beraber vilâyet merke- zine gelmişler. Balikesir hükü- met konağı önünde . nümayiş yapmışlar! Bu nümayiş esnasında ağ Museviler arasında bir mesele Bu Hazan Ef. de kim? ———— Yakında bir musevi kongresi toplanacak ve orada cemaat namına kimin söz söyliyeceği anlaşılacaktır M. Soryano münasebetile bilhassa Balat ve Kadıköy, Yel değirmeni taraf- larında Museviler tarafından Halk fırkası ve hükümeti aleyhinde yapılan tezahürat Musevi ödü: halini almıştır. Bu tezahürat Mu- sevi cemaati işlerini idare eden birkaç kişinin tabriki ile bazı oradaki balk fırkasının kökünü kanyacaklarını bağırmışlar! Bu- nun üzerine Vali Özdemir Salim B. nümayişcileri dağıtmağa mec- bur olmuş. Bu nümayişten mak- sat belediye intıhabatı üzerinde serbes:firka lehine tesir yapmak imiş. Bununla beraber nümayiş- çiler dağıdıldıktan sonra yapılan intihabatta yine balk fırkası kazanmış. Belediye — intihabatr < sadece şehir halkının alâkadar olacağı bir “şeydir. Bir şehirde yapıla- cak belediye intihabatı ile o şehir “haricindeki (kimselerin, bilhassa köylülerin hiç bir mü- naşebeti yostur. Hal böyle iken acaba nasi bir maksst ile Veh- bi B. ile arkadaşları Balikesir haricindeki ( köylüleri toplayıp e tirmek ihtiyaç ve za- ir per eri Neden dolayı intihap hakkı olmıyan binlerce köylüden mürekkep bir kalabalık ile şehirliler Üzerine tesir yapmak istemişlerdir? Di- | ğer taraftan Balikesir gibi Ana- dolu şehirlerinde deve binek | vasıtası - değil, sadece bir yük | hayvanıdır. Bununla ancak pala- mut ve saire gibi ağır eşya nakledilir. Hal böyle iken acaba Vehbi: B.. ile (arkadaşları nasıl bir maksat ile at ve saire gibi diğer nevi binek hayvan- la duruken develer üzerine binerek köyleri dolaşmayı ter- cih etmişlerdir? Yoksa hakika- ten zannedildiği gibi develer vasıtasile - nümayiş (hareketine bir nevi gazve manzarası mı vermek istemişlerdir? | İ | Tek mi, çift mi? Darülfünun meselesi ekine 6 ıncı sayafamızda | atfedilmektedir.Tahrikçilerin başı | tabririnden Balat ve Yeldeğir- İ vat ile yakından alâkası olan Musevi zahuratının mahiyetini izah M. Rayzner ralıldığına dair ma'ümatım yok- | (Istanbulda belediye intihabatı ! Musevilerin iğfal edilmiş olmasıns Apdülhamit zamanındaki haham başının damadı olan Yaşua B. ile dünkü nüshamızda Musevi demaâli amina imtali bir varâ- KâğiHeşredilen Hazan B. oldu” ğu söylenmektedir. Malüm olduğu Üzere mevzu bahis hadiseler vukuunu mütea- kip Musevi cemaati namına M. Rayzner, M. Soryano ile Sami Künzberg ten mürekkep bir beyet Dolmababçeye (giderek Millet meclisi reisi Kâzım Paşa Hazretlerini ziyaret etmişlerdi. İntibap esnasında bir takım Mu- seviler “taralından vukua getiri- len hadiselerin mevzii olduğunu, bu hadiselerle asıl Musevi cema- ati kitlesinin alâkadar bulunma» dığını temin etmişlerdi. Birkaç gün sonra gazetemize “ Musevi cemaati heyet idare reisi Isak Hazan , imzasile bir mektu; geldi. Bu mektupta Kâzım Paşr Hazretlerine Museviler namına 4 müracaat eden zevatın hiç bir sıfat ve salâhiyetleri olmadığı ileriye sürülüyordu, Aynı zaman- | da dünkü müshamızda aynen Beşrettiğimiz bu mektubun tarzi meni hadiseleri tasvip edildiği anlaşılıyordu. Museviler namına Kâzım Paşa Hazretlerine müracaat eden 26 İ bir zat dün bir mubarririmize | Balat ile Yeldeğirmenindeki te- si j ederek demiştir ki: İ Bahseitiğiniz işlerde bilhassa | iki kişinin mesuliyeti vardır. Bunlardan biri Kadıköyde otu- VW. A-K-LT 3 üncü tertip hediye kuponu : No. 13