9 Kasım 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

9 Kasım 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ne ver RE A peş Si. TE, Gayri mübadillere para tevzii formülü LL vüüyerie “ | Darülfunun L Berediyede | S5. Fırka arama — Nizamnamede mev- cut maddeye yapılan itiraz Serbest fırka itiraza cevap verdi 8. Fırkanın nizamnamesinde! bir maddeye vilâyet umuru h: rükiye mlidüriyeti itiraz etm ti. Bu cihet S. Fırkaya tefhim “olunmuştur. $. Fırka buna ver- ği cevapta nizamnamenin hu Susi olduğu “ mecburiyet, kay- dinin usulden bulunduğu müta- bulunmuştur. Mesele tekrar umuru hukuki Yeve havale olunmuştur. Halil Fikri Bey Staje alman vilâyetimiz jan- kumandanı miralay Ha- Hi Fikri Bey, dün şehrimizden hâreket etmiş ve jandarma zabi 5 tarafından teşyi olunmuş- Balıkçılık mektebi Ankasa, 8 ( Telefonla ) — ırı janda ma kumandanir yapılmıştır. len rüsumat memuru Küçükçekmece rüsumat mi- İettişi Refik Boy yatağında ölü “larak bulnumuştur. Yapılan tahkikat ve muayene neticesin- 'İe kalp sektesinden öldüğü an- İaşılmuştar. Kambiyo Bir haftada 86,500 isterlin alındı Osmanlı bankasına mev- du para 914,468 isterlin. 30 Teşrinievvel 1930 tarihin — 6 Teşrinisani P. gü- akşamına kadar İstanbulda benliğiar Konica yam azalış dan Osmanlı bankasına 86,500 İsterlin çek olarak teslim olun- duğu ve bunun mukabilinde ih- tiyat evrakı nakdiyeden 890993 lira yirmi beş kuruşun mevkii tedavtile varedildiği ve bu su- tetle bidayeti muameleden 6 iteşrinisani 1930 akşamına ka- dar konsorsiyomca çek olarak Osmanlı Bankasına yapılan is- tetrlin teslimatının 914,468 is- terlin ve bir penaya ve buna mu! kabil mevkii tedavüle çıkarılan *vrakı nakdiyenin de 9,420,431 lira otue sekiz kuruşa baliğ ol- duğu anlaşılmıştır. İsmail Müştak Bey Mömnuniyetle haber aldığı- Misa göre, Politika refikimiz muharrirliğini eski gazeteci erden İsmail Müştak Bey der ühte etmiştir. İsmail Müştak , matbuat hayatmda tema- etmiş kıymetli bir şahsiyet luğundan gazetecilikte tekrar İiyete geçmesi bütün meslek larını memnun O edecekti iştak Bey, önümüzdeki per. $embe günü Politika refikimi #in baş sütununu işgale başlıya “ağı gibi, kendisnin eski köşesi 9lan “mirsadı ibret,,e de münta aman devam edecektir. Arka- daşımızı tebrik ve muvaffakıye- temenni ederiz. “İcra, iflâs “kanunlarını değiştirecek zevat Ankarada toplanmakta olan Üâdili kavanin komisyonuna işti İk etmek üzere Hukuk birinci si Feyzi Daim, İcra reisi Sul ikinci ticaret reisi Osman iri Beyler, dünkü trenle Anka p gitmişlerdir. orsada bir sahtekârıkl Kambiyo borsasında bir sah ikârlık yakalanmıştır. Kirkor ni de biri sahte fiat cetvele < bastırmış bu süretle bir kaç arethaneyi iğfal etmiştir. Evvelki gün Kirkor Efendi Şahte cetvelleri satarken zabıta fındarı cürmü meşhut halin ağ sarmıştır. rkor efendi veye teslim edilmiştir. MİLLİYET PAZAR » NN Sis, tipi Divanın yevmi içti- İnşaat « | Limanın intizamın- Dal ala | Apartman İnşaatı | elan ye maaşı meselesi pek çoğaldı <2 teşkil etsin? — E Dem e 28 metro yüksekliğinde aşit Beyin rahatsızlığı devam; » ettiğinden divanın ne vakit top bir aparlıman yaptırılıyor lanacağı katiyetle maltim olama | o Son ayirda şehrimizde inşa- maktadır. İçtimam yarın yapi at, bilhassa apartıman — inşaatı ması ihtimalinden bahsedilmek| çoğalmıştır. Ezcümle Maçka ile tedir. Ekalliyette kalan müder| Teşvikiye arasında yeni bir 2- risler divanda noktai. nazarları partıman inşaatına başlanmış- nr şiddetle müdafaa etmek üze tır. Her katında dört daire bulu re hazırlanmaktadırlar. Fen fa|nacak olan bu apartıman 28 met kültesinin de edebiyatçılara il. ve irtifamda yapılacak ve İstâm- tihak edecekleri beklenilmekte-| bulun en büyük binası olacak- dir. Konuşulacak meselelerden! tir. Bundan başka Ayaspaşa ve biri de bütçedir. Bareme dahil) Şişhane cihetinde de muhtelif) olduktan sonra omüderrislerin bir kısmının ücretle çalışması ekalliyette kalanlar tarafından teklif edilecektir. Ekaliyetçiter daimi olmıyan müderrislerin ba | reme dahil olmalarını isteme- mektedirler, İlme vakfı hayat meselesi de bilhassa müdafaa edilecektir. Ruhiyat müderrisi Şekip B. dün bir muharririmize | demiştir kiz “— Bizim müdafaa ettiği- miz mesele kemalini buluncaya kadar devam edecektir. Çünkü Fili bu Darülfünun meselesi: şeyden evvel yalnız ilmi mesaisi ile meşgul olmalıdır. Hariçte işi olanlar bareme as la dahil olmamalıdır. Daimi ol- mıyanlar mahdut ve muayyen bir iş görüyorlar. O halde mah- dut ve muayyen bir para alma- ları lâzımdır. Müderris maaşla rı şimdiki halde en çok 193 lira dır. Bu da bir kaç kişinindir, 80 lira maaş alan bir çok müder ris vardır. Bu acınacak bir vazi- yettir. İptidai tahsili olmıyan tramvay kontrollarr içinde 110 lira maaş alan kimseler vardır. Bu şerait altında müderris, bundan sonra kürsüde ders oku tamaz. Bütün bu meselelerde gayet haklı olduğumuzdan di- vanda şiddetle müdafaa edece- ğiz. Müzakereler çok harretli olacaktır.,, Tevfik Kâmil Bey, İapartımanlar inşası için beledi- yeden bir çok kimseler ruhsat almışlardır. Gazi köprüsü için toplanan para Gazi köprüsü için vesaiti nak İiyeden toplanan zamlar sekiz yüz bin liraya baliğ olmuştur. Bu suretle inşaat bedelinin dört te-biri derecesinde bir kısmı te min edilmiş olmaktadır. Fakat inşaat için karar ancak kambiyo! meselesi halledildikten sonra verilecektir. Hazır kıyma satmak menedildi | Belediye sıhhat müdürlüğü | kasap dükkânlarında hazır İma satılmasını menetmiştir. İdema kasap dükkânlarmda müş teri istediği zaman istenilen pliktarda kıyma yapılarak satı- tacaktır. Maarif mülettişi umumileri İstanbul muntakası Maarif müfettişi umumileri vekâletten aldıkları emirle derhal teftişe çıkmışlardır. Müfettişi umumi- İller badema maarif eminliği ile İrabıtalarını kesmiş bulundukla- rından raporlarını odoğrundan doğruya vekâlete gönderecek- lerdir. Müfetişler mektepleri ancak vekâletin emrile teftiş edebile- ceklerdir. un Ankaradan geldi Buradaki işleri tanzim ettikten sonra | Garbi Trakyaya gidecek Gayrimübadillere 125,000 isterlinin tevzü formülü Hey'eti Vekile Muhtelit mübadele komis- yonu Türk hey'eti murahhasa- sı reisi Tevfik Kâmil Bey dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Tevfik Kâmil Bey kendisile görüşen muharririmize Garbi Trakya seyahati hakkında de- miştir — Garbi Trakyada komisyon işlerini yakından tetkik edece- ğim, eğer varsa şikâyetleri din- Teyecek, intacma çalışacağım. Mukavele mucibince iki tarafm tatbikini teahhüt ettiği karşı- kel işler vardır. Bunlar orada ne dereceye kadar tatbik edil miştir. Yunanlılârm iade etme- leri icap eden emlâk iade edil- mişmidir, edilmemişmidir, bun larla yakından meşgul olacağım seyahatimizin hedefi budur. Bu seyahat için istical ediyorum, fakata bundan evvel komisyon işlerini tanzim etmek icap edi- yor, Dahiliye pek yakında İstan bulda kalması icap eden Rum- ların cetvelini verecektir. Bun- dan sonra iade edilmesi icap et- tiği halde iade edilemiyen Yu- nan emlâkinin tazmini icap et- mektedir. Bütün bu sebepler do layısile evvel emirde komisyon işlerinin tanzimi icap etmekte- dir.Bir ay sonra da komisyonun mali işleri hakkında görüşmek üzere Ankaraya gideceğim. Bel ki Garbi Trakya seyahatin: bun dan sonra yaparım, Seyahat gü ye gönderiliyor Tevfik Kâmü Bey nü katiyetle takarrür etmiş de- ğildir.” Tevfik Kâmil Beyi dün gay- ri mübadiller cemiyeti reisi ve İstanbul meb'usu Hüseyin Bey- de ziyaret etmiş, gayri mübadi lere ait mesail etrafında gi müşlerdir. Komisyon hey'eti u- İmumiyesi yarın saat 16 da içti- ma edecektir. Hey'eti umumiye nin rüznamesi şudur? 1 — Riyasetih tebligatı, 2 — Firari emvaline vaziyet İ da dördüncü büronun teklifatı, | 3 — Komisyon bütçesi, Mukavele mucibince 23'tem muz 930 tarihine kadar mek- Bir iki gündür devam eden sis, evvelki gece ve dün sabah ta bütün İstanbul şehrini kesif bir tabaka ile örtmüş, ürun müd det limandaki seyrüseferi dur- durmuştur. Sis, evvelki gece sa- at 10 da başlamış, Kesafeti git-! gide artmak suretile sabah sa- at sekiz buçuğa kadar devam etmiş, Boğaziçi, Kadıköy, Ada lar hattı vapurlarının sabah se- ferleri inkıtaa uğramıştır. Ve Buğaziçinde, Adalarda, Kadıkö yünde oturan halk gene ii nin başma yetişememişlerdir. Senelerdenberi, sisli havalar- da limandaki hareketin sekteye uğramaması için bir takım ted-| birler düşünülmüş, projeler ha- zırlanmış, fakat bu düşünceler, buprojeler bir türlü tatbik saha sma girememiştir. Tahlisiye iş lerile alâkadar bir zat bize diyor ki: “— Sisli, tipili havalarda, & manlardaki seyrüseferin intiza- mını temin etmek liman ticare- lisiye idaresi, bütçesi hiç müsa it olmadığı halde geçen sene li manın bazı mmtakalarma sis dü dükleri, işaret fenerleri vaz'ım düşünmüş, fakat o sene mali ba zı sebeplerden dolayı tatbikine imkân bulunamamıştır. 'Tahlisiye idaresinin limanda- ki bu gibi tedabirin ittihazında tekâsül gösterdiği hakkında ya- pılan neşriyat, vâki olan tariz- ler tamamen haksızdır. Tahlisiye idaresinin vazifesi bu değildir. Bu iş, her makam- dan evvel Ticareti bahriyeyi a- lâkadar eder. Diğer memleketlerin bazıla- rında da bu işleri halkm yardı- mile teşekkül etmiş bazı cemi- yetler vardır. Eğer bizde alâka dar makam bu işleri ya, sa bu halden müşteki olan Bor gaziçi, Adalar, Kadıköy halkı mız böyle bir cemiyet teşkil et sinler. Bu bir düşüncedir. Maa- mafih makul bir fikirdir.,, ————— Bir pasaport Polise lüzumu olan bir pasa- ort gelmi tüm kalmış olduğu halde hükü- metler tarafından sahiplerinin firari olduğuna desteres olunan emlâke vaziyet etmeden komis- yona miiracaat edecektir. Ko- misyonun dördüncü bürosu bu emlâkin hakikaten firari emlâ- ki olup olmadığını tetkik için gazetelerle ilân etmeğe karar vermiş, fakat ilân müddetinin tayinini hey'eti umumiyeye bi miye bu formülü tetkik ve müd deti tayin edecektir. Yarın öğleden evvel de ikin- Trakyada tevzi edilecek (olan 150 bin isterlinin sureti tevzii- ni kararlaştıracaktır. Haber al- dığımıza göre İstanbul Vilâye- ti dünden itibaren İstanbuldaki Rum etablilerinin Tistelerini ko- misyona tevdie başlamıştır. Gayri mübadillere tevzi Gayri mübadiller cemi reisi Hüseyin Bey dün kendisile görüşen bir muharririmize şun larr söylemiştir: — 62,500 İsterlinin ne suret le tevzi edileceğine dair olan for mül bugünlerde maliye vekâle- tinden heyeti vekileye gönderile cektir. Hey'eti vekile de tetkik edilecek olan bu formül yalnız 62,500 isterlinin sureti tevziine değil, 125 bin isterlinin tevziine şamildir. Malüm olduğu üzere 62,500 isterlin bu o paranın ilk taksitidir. Hükümet gayri mü- badillere bu 125 bin isterlinden maada emlâk de verecektir. Ga ) İyri mübadillerin istihkaklarına İiçin takip olunacak usul hakkın | karşılık olarak Anadoludaki e- 'tabli Rum emlâkini, İstanbul ve Anadoludaki firari emlâki, İs- İtanbul haricindeki Yunan emlâ İki gösterilmiştir. ti bahriyesinin vazifesidir. Tah rakmıştır. Yarın hey'eti umu- | ci büro içtima edecek ve Garbi ANI 1430 Mahkemelerde | üçükhırsız i —...— | Yaşından fazla sabıkası varmış Mahkeme, sabıkalarını polisten soracak Üçüncü ceza mahkemesi hu- ir jandarma muhafaza- müş çıplak ayaklı, bir çocuk çı- karıldı. Ancak 13- 14 yaşlarında görünüyordu. Meğer yaşından, azla sabıkası varmış, Bu sefer mahkemeye gelişi, hırsızlık yü») ais Reis sordu: — Anlat bakalım, Bekir, bu sefer de seni bir evde yakalamış! lar. Bekir, birdenbire çoştu: — İki gözüm kör olsun ki, bir şey çalmadım. Yalan söylüyor- lar reis bey... Şahit olarak çağrılan bir polis memuru Bekiri, evden bizzat çı kartıp karakola götürdüğünü isöyledi. Bekir burada büsbütün kendini kaybederek: | — Sus be yahuj diye bağırdı, İ Allahtan kork yabu.. Sen beni! İevin içinde gördün mü? | Reis şahide sordu: — Kendisine eve niçin girdi- ini sormadınız mı?; — Sorduk. Ekmek istemeğe i girdiğini söyledi. Bekir, mintanmın dizlerine İkadar düşen yırtık kollarını sal- lıyarak, ş — Bak şu yalana!. Ben sana bir şey istemeğe geldim, deme- dim be!. Yatmağa geldim de- dim. — Güpe gündüz âlemin evin: de yatmağa gidilir mi? — Ne yapayım beyim. Sokak ta yatmama müsaade etmiyor- lar. Nereye gitsem bekçiler ya- kalıyor. Ber hiç uyumayım mı? sabıkalarınm tekrar zabıtadan hakkında tahkikat Zabıta Galatada Mahmudiye caddesinde bir silâh mağazası bulunan Halil B. isminde birini| tevkif etmiş ve evinde taharri-| yat yapmıştır. Bu zatm zabıtaca yakalan- masının sebebi bir silâh mübaya ası işidir. Halil B. polis nezare- tinde Adliyeye sevkedilmiş, hakkında tevkif müzekkeresi ol madığı cihetle bir gece tevkifha nede kalmış ve tahkikat evrakı müddei umumiliğe verilmiştir. Müddei umumilik te i den tahkikatın icrasmı müstantıklığa havele etmiştir. İkinci mustantık meseleyi tet- İkik ederek Halil Beyi teminata İrapten serbest bırakmıştır. Mumaileyhin evinde yapılan) taharriyat neticesine dair olan, rapor da mustantıklığa verilmiş | tir. İ Tahkikata devam edilmekte ir. Yarın aleyhine iki dava Yarn gazetesinde bir şantaj meselesi etrafında yapılan neşri yata iymi karıştırılan Avukat #yazavu YEPUEŞELEŞ *g tag PES gazete aleyhinde açılan hakaret davasının rüyetine dün Üçüncü cezada devam edilmiş ve Yarın) mesul müdürüne zorla getirilme si için tebligat ifası kararile baş ka güne kalmıştır. Ayni gazete muhakemeye daha başlanmış- tır. Bu davada müddei Şehrema| netidir. Dava da hakaret davası dır. Bu da dün tebligata kalmış- tır. Gümrük hırsızlarını yakalıyanların taltifi Gümrükteki 12,000 liralık ha- hı hırsızlığının failleri olmak üzere yakalanan Kurban Veli, Haydar, Acem Handan ve İbra him haklarında zabıtaca tanzim olunan tahkikat evrakı müddei umumilik tarafından dördüncü, müstantıklığa verilmiştir. Yapılan tahkikat meyanında bu sirkat işini bilhassa çulcu Hü aleyhine gene İkinci cezada bir)” bulundu Iktısatçılar Aralarında bir türlü uyuşamıyorlar Ayrı ayrı cemiyetler teşkil ediliyor Şehrimizdeki iktisatçılar iki kısma ayrılmışlardır. Bundan bir müddet evvel Al- manyada tahsil görmüş genç iktisatçılar aralarında bir cemi- yet yapmağa karar vermişler ve faaliyete de geçmişlerdi. Bunu gören ve Fransada tah- sil gören iktisatçılar da derhal haşka bir cemiyet yapmağa ka- rar vermişlerdir. Şimdi bu iki zümre birleşerek “Avrupada tah sil görmüş iktısatçılar birliği, namı altında bir cemiyet yapma ğa karar vermişlerdir. Memleketimizde tahsil gören iktisatçılar da bu vaziyeti gö- rünce arada bir fark olduğunu, hissetmişler ve onlar da bir ce- miyet kurmağa başlamışlardır. Üsküdar meydanı çeşmesi Üsküdarda iskele civarında büyük meydanda bulunan bü- yük çeşmenin asarıatikadan madut olduğu anlaşılması üz ne mezkür çeşmenin & ve telvinine başlanmıştır. İzcilik mütehassısı celbedilmiyecek Bu sene getirilecek olan izci- lik mütehassısmın o celbinden sarfımazar edilmiştir. Şimdilik buna lüzum görülmemektedir. Bu, ayni zamanda bütçe mesele si olduğundan ayrı bir tahsisat! bulunamamaktadır. Ekonomi Muamele vergisi Sanayi Birliği raporunu verdi Verginin dahili sanayiden kaldırılmasını istiyor Sanayi birliği tarafından mu amele vergisinin dahili sanayi üzerindeki menfi tesisatma Ve bu verginin dahili sanayiden kaldırılmasına dair hazırlanan rapor Birlik tarafından dün hü- kömete verilmiştir. Raporda | haziran 1927 sene| sinde mevkii meriyete giren mu amele vergisini hariçten gelen mamulâttan yüzde altı nisbetin de almacağını, fakat dahili sana yiden alınması lâzım gelen yüz de altının tecil edilerek teşviki" Sanayi kanunu mucibince verile cek primlere mahsup edilmesi lâzım geldiği yazılmaktadır . Halbuki 1927 senesinde muame- le vergisi yüzde 5 primle yüzde 1 fabrikalardan alınmıştır. 1928 in yüzde biri alınmış geri kala- nın nısfının alınmasına başlana caktır. 1929un yüzde altı mua mele vergisi de tamamen alın- maktadır. 1930 muamele vergi- si de aydan aya alınmaktadır. Rapora nazaran ithalât ve u.racattan alman müamele ver, gisi yanında dahil sanayiden alınan vergi pek azdır. Yekünü ancak iki milyon lirayı doldur- maktadır. Binaenaleyh lâğvı is- tenilen mıktar pek çok olma- Boğaziçi yolcuları azalıyor Şirketi Hayriyenin Boğaziçi- ne taşıdığı yolcu . günden taş yolcu ücretleri de arttırılmış tr Tenzilâtlı aylık bilet karnele rindeki tenzilât kaldırılmış ve karneler sadece bir kolayirk te mini vasıtası olmuştur. Şirketi Hayriye teftiş heyeti reisi İzzet Beyle görüşen bir muharririmize mumaileyh şu İ- zahatı vermiştir: “— Yolcu adedimizin gittik- çe azalmasma karşı bazı tedbir- ler alınmıştır. Kömür, tamirat masrafları azaltlmış, seferler diger bir formüle göre tanzim -İedilmiştir. Bu milli şirketin muhakkak yaşaması için tedbirler alınması zaruridir Şirketin tesis ettiği Altınkum plâjları ilk sene gördüğü rağbe $ kaybetmiştir . Boğaz içinde ev yaptıranlara şirket bir sene müddetle mecca ni bilet karnesi vererk bu tarafa rağbeti celbötmek istemiştir. Fa kat bu sene ancak yeniden 25 ki şi ev yaptırabilmiştir. Boğaz içi nin bu rağbetsizliği bizi çok za rardide etmektedir . Geçen sene yolcu adedimiz 10,835,887 idi. Bu adet her sene tenezzill etmektedir. Bu senenin istatistikleri ikmal edilmek üze- redir. Bu sene tenezzül yüzde 3 nisbtindedir, Önümüzdki yaz mevsimi için irket bazı tedbirler alacaktır... rem m rr işube müdürlüğünce tamamen meydana çıkarılmış ve sahibine İteslim edilmiştir. Bu mühim hırsızlık faillerini meydana çıkarmak hususunda hüsnü hizmetleri görülen me- murların ikramiye ile taltifleri takarrür etmiştir. Muhsin Bey dava açtı Dahiliye vekâletinden gelen bir emirle azledilen belediye mü fettişlerimden Muhsin B., Yarn gazetesince azli sebebi bir gaz deposu meselesile alâkadar gös terildiği için mezkür gazete a- sevih ismindeki bir İranlının i- leyhine dava açmıştır, makla beraber devlet fabrikala- rı da bu fazla dahil olduğundan hepsi bir buçuk milyon Jirayal geçmemektedir. Rapor dahili sanayiden mua mele vergisinin âcilen kaldırıl- ması ricasile bitmektedir. Sanayi komisyonu — * Dün ticaret odası sanayi ko-. misyonu toplanrak mesleğe ait bazı hususat hakkında müzake- ratta bulunmuştur. Hayvan borsası resmi Hayvan borsası binde dördü celeplerden ve binde dördü de kasaplardan alınan binde sekiz hayvan borsası resmi binde ikisi celeplerden ve binde ikisi de ka, saplardan alınmak üzere binde, dörde indirilmesini kararlaştır- muştı. Borsa meclisi tarafından bu karar İktısat vekâletine arze” dilmişti. İktisat vekâleti bu şekli kabul“ etmiş ve bu suretle etten alman: borsa resmi yarı yarıya inmiş- Bunun et fiatlerinin tetnezzü- Jünde mühim tesiri olacaktır, Ticaret mecmuası Ticaret odası mecmüâsının gelcek nüshası fevkalâde olarak çıkarılacaktır. Bu nüshada af, yon, fındık gibi başlıca ihracat eşyalarımızm vaziyeti yazılacak, tir. Kambiyo fiatleri Dün borsada İngiliz lirası” 1030 kuruşta açılmış ve bir arasi ık 1030 kuruş on paraya kadar" yükseldikten sonra 1030 kuruş- ta kapanmıştır. Liret 9,01 Altın 912 kuruştan muamele görmüştür. Sanayi birliğinde Sanayi birliğinde bugün iki komisyon toplanacaktır. Bu içtimalarda milli mamulât | ve masnuatımızın ne suretle Hes; #asetinin temin edileceği görüs, şülecektir. Kambiyo Borsası Tahlisiye müdürü Tahlisiye umumi mi Necmettin B., Ankara'ya git 5 miştir. Necmettin B. Ankara'dat idarenin yeni sene bütcesile mep * gul olacaktır. # i | il |