17 Aralık 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

17 Aralık 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Adana ve havalisindeki seylâp durdu. Mahkemelerde Ihtilâs! İlhtilâsla m âsla maznun İ Haydar Bey İ Dün ikinci cezada muhakeme edildi Anadolu sigorta şirketinin p defterleri üzerinde tahri- Yaparak zimmetine para g€- diği iddiasile mezkür şirket Jarmdan Haydar B. aley bir dava açılmıştır. Dün İ- i cezada rüyet olunan dava- Müddei şirket namına vekili t Şüküfe H., hazır bulunu du. Dava evrakına nazaran terde yapılan tahrifat, geçen Attın 31 inci günü icra edil ir. İddiaya göre Haydar B. 22 inci günü kapanan 10,500 lira üzerinden ye- €tmiş, fakat ay nihayetinde yekünu tahrif ederek yekü- 6000 lira olarak göstermiş- * Diğer taraftan Haydar Be- '€vkafm vakıf paralar müdi- ttinden aldığı 500 küsur li- da noksan gösterdiği iddia mektedir. Dünkü ( celsede İsenun vekili Sadı Rıza Bey, ia hin edildiği söylenen para- Miktarı malüm olmadığını, ple diğer memurların or attıkları rakamların biribi- tutmadığını söyledi. Mah- Anlaştılar Bomonti, lokantacı- larla uyuştu Kendilerince muayyen bir komisyon verecek Lokantacilar . cemiyetinin Bomontinin bira fiatlerini indir mesi için teşebbüs ettiği ve in- dirmediği takdirde Bomonti bi- ra, rakı ve gazozlarını satma- mıya karar verdiği yazılmıştı. Aldığımız malümata göre cemiyetin teşebbüsü bu şekilde değildir. Teşebbüs gazetelere yanlış aksetmiştir. Bomonti şirketi bira satan lokantacılara muhtelif komis- yonlarla bira vermekte, bu yüz- den zararlı rekabetlere meydan verilmektedir, Lokantacılar teşebbüslerin- de bira fiatlerinin indirilmesini değil, lokantacılara verilen ko- misyonların tezyidini ve komis- yonlarda müsavat teminini iste mişlerdir. Teşebbüsü şirkette musip görmüş ve lokantacıların smıflarma göre bir komisyon tespitine razı olmuştur. Şoförler cemiyeti Şoförler cemiyeti intihabatı möselesi henüz Yale miş. tir. Fakat esnaf murakabe bü- rosunun bu günlerde intihap gü neticede, mazmun vekili- talebi veçhile, şirket müdü- mi Beyin malümatına edilmek üzre muhake başka bir güne talik etti. Komün istlerin muha- nde hafi olarak devam e- » Mahkeme, dün © geç te kadar yalnız bu dava ile Bul olmuştur. uhtelit mahkemelerde görülen davalar Muhtelit Türk-İtalyan mah- di Seyrisefain idaresi dan Piyetro Danino ale- açılan dava (bitmiş, bu taki hüküm dün tebliğ olun » Seyrisefain, dört vapu- h almarak İtalyaya götü- Miş olmasından dolayı kırk lira tazminat istemektedir. reddine karar verilmiş muhtelif yerlerdeki em- inin iadesi talebile Diran nünü bildireceği zannolunuyor. Seylâpdindi Su altında kalan binalar yıkılıyor Hakiki hasar mikdarı henüz tesbit edilmedi ADANA, 15 — Yağmur de- vam etmekle beraber hızını kay betmiştir, Seyhan nehri biraz alçalmış fakat Taşköprü civarı ile Türk ocağı binasınm bulunduğu mm- taka el'ân su altındadır ve bu taraflarda bulunan binalar birer birer yıkılmaktadır. Açıkta kalan felâketzedelerin miktarı bin kisiye yaklaşmakta dır. Felâketzedeler han ve ha- mamlara yerleştirilmişlerdir. elbise de dağıtılacaktır. İnsan zayiatınm miktarına gelince, bu da henüz belli değil İdir. Bu dakikada olarak İsayılan ancak sekiz kişidir. Mülhakatm vaziyeti ise ta- mamen meçhuldür. Köyler ile en küçük bir muhabere vasıtası bile mevcut değildir. MERSİN, 14 — Yağmur din miştir. Etrafı istilâ eden sular yavaş, yavaş çekilmektedir. Za- rar ve ziyan çok fazladır. Beş yüz bin lira kadar tahmin edili- yor. Birçok evlerle şimendifer yölunun bir kısmı yıkılmıştır. Silifke ve Tarsusla muvasala ke silmiştir. isi İş Bankasının tasarrafa dair güzel bir reklâmı Tasarruf davasında İş Bankası önayak oldu | Banka iki sene evvel getirttiği kumba- ralarla halkı tasarrufa çalıştırdı Yerli mallar haftası ve vitrin İş Bankasmın tasarrufa ver-| Ronomi Nebati ipek Adanada ismi meç- hul bir nebat İpek gibi parlak elyaf vücuda getiriyor Adanada çiflik sahiplerinden Ahmet Hilmi Bey tarafmdan çiflik erazisinde pamuk gibi ko- za yapan bir nebat bulunmuş- tur. Elyafı pamuğa nispetle çok daha parlak ve düzgün, fakat kisa olan bu nebar Ahmet Hil- mi Bey sureti hususiyede yetiş- tirmiş ve bir kökte 500'koza ye tiştiğini görmüştür. Henüz is- mi olmıyan, fakat şimdilik ne- hati ipek denilen bu kozalalar- dan İstanbul ticaret odasma bir miktar gönderilmiştir Oda bu kozaları sanayli nes- ciye mütehassıslarına göstere“ cek ve nesç sanayiinde bundan istifade edilip edilemiyeceği tah kik edilecektir. Nümunelik yetiştirilen ve ihenüz ıslah edilmemiş olan bu İnebatın elyafı pamuk elyafından daha kısa ve daha yumuşak, fa- kat daha mukavimdir. İpek gi- bi parlaktır, kutru müsavidir. Mutahassıslar bu nebatın men- sucatta kabili istimal olduğu ne ticesine vâsıl olurlarsa sanayi âleminde mühimi bir yenilik ola cak, Adana da mühim bir istih- sal maddesi elde etmiş büluna- caktır. Nebat üzerinde ehem- miyetli bir tetkik yapılacaktır. i | Yerli isim taşıyan ecnebi! kumaşlar İ Üzerinde eski harflerle Flo- rya, Anadolu, Bursa, muhayyer ve saire gibi markalar bulunan kumasların, mensucatm yerli mal zihabını tevlit etiği için gümrükçe ithaline mâni olun- makta idi. Gibibi Üzerindeki resimler, etiket- ler, markalar ve yazılar yüzün- den Türkiyede ima) edildikleri zannedilen bu malların badema | markalı, etiketli, resimli yerleri kesildikten sonra ithaline müsa | ade edilmiştir. | leri satılamayor Trabzon ve Artvin tütün pi- yasasında satış buhranı vardır. Bu hususta Trabzon tütün tacir leri, tütün inhisar idaresine mü- racaat etmişlerdir. Trabzon da satılmamış milyonlarca kilo is- tok tütün vardır Hükümet Sam sun tacirlerine yardım ettiği gi- bi Trabzon tütün tacirlerine de Trabzon ve Artvin tütün- gh Şeker itilâfı Şekerciler Alpullu fabrikasile anlaştı Evvelâ yerli şekerler sarfedilecek.. Şeker ithalât tacirleri ile Al- pullu fabrikası arasında memle- ket sanayii lehine bir antant ya- pılmıştır. Bu antanta nazaran evvelâ dahili istihsal istihlâk edilecek, bilahare hariçten ithalât yapıla caktır. Bu antanta şimdiye kadar Ruslar iştirak © etmemişler ve daima fiatleri düşürerek yerli istilisale rekabet (o etmişlerdir. Maamafih şimdi Ruslarda bu) antanta iştirak etmiş bulunma maktadır. Diğer taraftan da kahveciler birliğinin teessüsü de emri vaki haline gelmiş bulunmaktadır. Birlik daha ziyade kredi mese- lesini halletmiş olacaktır. Tica- ret müdürlüğünün bu hususta- ki tahkikata trüst yapıldığı sa- yiası üzerine başlamış, fakat ke yfiyet anlaşıldıktan, yapılan şe- İyin trüst olmayıp birlik olduğu tahakkuk edince tahkikat dur- muştur, Haysiyet divana bir eczacı intihap ediliyor Etibba Odası Hey'et Divanı- na 16 kânunusani cuma günü Darülfünun koonferans salonun da bir.eczacı aza intihap edile- cektir, İntihap Odaya mükayyit ta- bip, diş tabibi, eczacı ve dişçi azanm iştirakile yapılacakır. Aza intihap hakkını haiz ec-| zacı azanın 35 yaşmı ikmal et- miş olması ve 10 sene ifayı hiz- met etmiş bulunması ve hiç bir suretle mahküm olmaması meş Tuttur. Etibba Odasının senelik he: yeti umumiye içtimaı bu intiha- batı takip edecek ve bu intihap, ta cuma günü gene Darültünun konferans salonunda toplana- caktır. Hilâliahmer balosu Hilâliahmer cemiyeti per- şembe günü Türkuvaz salonla- rında kışlık balosunu verecek» ir. Cenaze otomobilleri Hifzıssıhha kanunu mucibin ce belediyeye ait cenaze nakli- ne mahsus araba ve otoomobil- ler cenazeden başka bir şey nak ledemiyeceklerdir. Sıhhiye müsteşarı Behçet Bey Ahvali sıhhiyesi çok iyidir Bacağındaki kurşun bugün çıkarılacak Evvelki gün bir taarruza üğ rayarak ayağından ve kolların- dan yaralanan tütün inhisarı ü- mumi müdürü Behçet B. in sıh- Jhati iyidir, | Mumaileyhin, © kaldırıldığı İ hastahanede tedavisine devam olunmaktadır. Verilen malüma- ta nazaran Behçet B.in kolların daki yaralar sıyrıntıdan ibâret tir. yaranığ en tesirlisi a- Çünkü kurşun içe- ride kalmıştr.Bugün bacağın i- çinde kalan kurşun e ameliyatla çıkarılacaktır. Maamafih ameliyatın muvaf fakiyetle neticelenerek ayakta hiç bir arıza kalmıyacağı temin edilmektedir. Öğrendiğimize göre, hâdise- de hiç dahli olmadığı halde ö dürülen kapıcı Hüseyin âilesi ve iki çocuğu vardır. Hâdisenin akabinde intihar eden Hayri B. de altı çocuk ba basıdır. ia ğe Rıhtım temdidi doğru değil ettirmek mevzuu bahistir Rıhtım şirketinin mukavelesini temdit için hükümetle müzakeratta! bulunduğu ve şirket drektörünün bu! işle Ankarada meşgul olduğu hakkın-| da bazı neşriyat olmuştur. Bu hususta alâkadar bulunan bazı zevat, Rıhtım şirketi imtiyazının tem didinin mevzuubahs olacağını söyle-| mektedirler. Çünkü şirket mükavelesinin bit- mesine otuz altı sene kadar bir müd det vardır. Bu müddet bitmediği, ve bitmesi- ne de daha epey zaman olan imtiya- zın temdidinden bahsetmek yanlıştır. Maaınafih temas ettiğimiz alâka- dar memurlar, şirketle ümet ara-| sında, imtiyazda mevcut bazı taahhü datın ifa edilmemesi yüzünden bir ih | e mevcut olduğunu söylemektedir. ler. Bir hafta evel Ankaraya giden şir: ket drektörü hükümetle temas etmek te ve müzakeratın safahatnı Paris- teki şirket merkezine bildirmekte. ir, 30 şoför cezalandırıldı Otomobillerin 20 kilometro- dan fazla gitmemeleri hakkında ki emre riayet edip etmedikleri hususunda yeniden teftişat yapı İmtiyaz müddetinin! Şirkete taahhütlerini ifa| Sıhhiye müsteşatı Hüsamet| larak son bir hafta içinde emre tin Bey dün Sıhhiye müdüriye-| riayet ik görülen etin Vilâyelte Vazifeler ayrılacak Kaymakamlar ve | merkez memurları Kadınlar muhtar olabilir mi, olamaz n İstanbul vilâyetinde veni ya. pılan mülki teşkilât dolayısile İbazı hususatta kaymakamlar ile merkez memurlarınm vazifeleri tearuz emektedir. Aldığımız malümata göre bu mesele hakkmda vilây: niyeti umumiye müd fik Hadi Bey tetkikatta bulun- maktadır, Bu tetkikat neticesin- de idari hususatta kaymakam jve merkez memurlarının vazife- leri ayrılarak tesbit olunacak- ar, Bu tetkikat sayi olduğu gibi ceraimin takibi polisin mi külâta maruz olması dolayısile leğildir. Çünkü herhangi bir cürüm veya caninin takibinde merkezler eskisi gibi takibat yapmaktadır, yalnız merbut ol- İdukları kaymakamlıkları da ha- berdaar ediyorlar, Kadmlar muhtar olabilirler mi? Muhtar intihabatı için istih zarata devam olunmaktadır. Bu miinasebetle kadı da muhtar ve hey'eti il Âzası olup olamiyacağı müna- kaşa edilmektedir. Bu hususta salâhiyettar bir Zat dün muharririmize demiştir iz — Hey'eti ihtiyariyeye kim- lerin âza olabileceği daha fazla köy kanunundan istihrac olun- maktadır. Filvaki kanunda ihtiyar mec lislerinde birinci derecede civar ve sihriyeti olanlarm; vani baba ile oğul, kaynata, kardeşlerin iç tima edemiyeceği yazılıdır. Bu de ihtiyar meclislerine yalnız er keklerin âza intihap olunacağı- nı gösterir. Eğer kadınların da aza olmasına cevaz. verilseydi kanunda, kaynana, ana ile kızı bir mecliste içtima edemezler, Bibi bir kayıt olması lâzım ge- lirdi, Defterdar B. hasta Defterdar Şefik Bey iki gür den beri hasta bulunmaktadır. Hariciyede müsabaka imtihanı ANKARA, 16 — Hariciye müsabakasının bugün — altıncı|diği kiymet ve ehemmiyeti tak-| yardim edilmesi isteniyor. tine gelerek bir müddet meşgul vekâletinde münhal memuriyet Muhtelit Türk-İngiliz mah- sinde de Dimitriyor, Mm b. Con Kostantin, Ana Gor 18 ve Mm Amelya tarafla- muhtelif yerlerdeki mül. | in iadesi hakkında açtıks | davalar da biterek iade ka- | Verilmiş, Takohi ve Haçık “iEyan taraflarından açılan r da reddolunmuştur. Şiktaş yangını tahki- katı bitti iç iktaşta ütün tüccarı Sa- uri Beyin büyük tütün de- lan yangın çıkmış ve bu- cat binlerce kilo tütün yandığı gibi, yanındaki dalı Ali Rıza Paşanın ko- * Ye bir bahçivanın evi kül Bitmiştir. jiktaş polis merkezi Sa- Wri Beyi nezaret altına Ve mumailehy mevcuden miş Bey i umumilik, Salim Nu hakkındaki tahkikat ev- beşinci müstantıklığa tev İŞ Ve müsantık Salim Nu vap ettikten sonra , .Yetinin devamına lü- ,Sörmi Mirakmıştar. Tahkikata gay £ olarak devam edile- h günüdür. Müsabakaya giren vi- trinler meyanında Türkiye İş Bankasmın Beyoğlu şubesinde yaptığı vitrin de kayde şayan- dır. Celbettiği kumbaralarla ta- sarruf işinde ön ayak olan İş Bankası bu vitrinle yalnız mü- sabakaya iştirak etmekle kalma mış, ayni zamanda vitrinde fi- İlimle de tasarrufun kiymet ve faidelerini halka göstermek gi- bi çok nafi ve faydalı bir tasar- ruf propaganda Bankasının vitrininde gösteri- İen filmin mevzuunun Amerika da bir çocuğun tasarruf neticesi nasıl tahsilini devam ettirdiğini nasıl Darülfünuna girerek bü- yük adam olduğunu, tasarruf- tan nederece istifade ettiğiniteş kil etmektedir. Halk filmi alâ- ka ile seyretmektedir, Türkiye İş Bankası tasarruf kumbaraları ile daha 1928 sene- sinden itibaren memlekette ta- sarruf temini için sarf mesaiye başlamış ve.bu mesaisinde her- gün bir parça daha fazla muvaf fak olmuştur, Bankanın bu sa- hadaki faaliyeti yalnız nakdi tasarrufu temin etmekle kalma- mış, Banka Avrupadan celbetti- ği kumbaraları da memleketi- mizde yaj rya muvaffak ol- muştur, İki senedenberi Avru- padan kumbara getirilmemekte yerli kumbaralar kullanılmakta bulda gördüğü rağbet on binler le ifade edilemiyecek kadar çok yapmıştır. İş| dir etmemek kabil değildir. Ban ka daha bir tasarruf haftası ve günü tayin edilmeden evvel İs- tanbul şubesinin küşadı tarihi olan 25 kânunuevvel (o tarihini Banka için tasarruf günü olarak kabul etmiş ve geçen sene bu- gün de Bankada merasim yapı- larak Türk amelesini, muallim. İleri bankaya toplamış, tasarruf yolunda yürümenin, âileleri ve çocukları tasarrufa alıştırmann. İfaidelerini anlatmıştı, Bunun büyük faydası görülmüş, bu bir sene zarfında tasarruf kumba- raları muamelâtmda şayanr ha- yret bir tezayüt görülmüştür. Banka için 25 kânunuevvel ber mutat tasarruf günüdür. ——— . Bir tavzih İstanbul gazetelerinden bazıların da Dil Encümeninin faaliyetlerine da ir bana atfen bir takım sözler intişar etmiş. Bir defa, ben her hangi bir ga zete muhabirine beyanatta bulunmuş değilim. Bu sözler olsa olsa hususi bir konuşma esnasında dinlenip yan- ış zaptedilmiş bazı cümlelerin pera-! kende serpintileri olabilir. Yakında, bizde dil ve kültür me- selerine dair fikirlerimi makale şek- linde neşredeceğimden, o eksik, karı- şık ve bozuk beyanatın bana atfedil. memesini rica ederim. ENE Türk ocağında konferans 17 birinci kânun çarşamba günü akşamı saat 18 de müderris Ayni za- iyerek kendisini ser-| dur. Kumbaraların yalnız İstan-|de Hasan Tahsin Beyfendi tarafın. dan Milli Tasarruf haftası hakkında bir konferans verilecektir. Bunu mü- Teşrinisanide İstanbul limanının faaliyeti Geçen ay içinde limanımıza 856 vapur gelmiştir. Liman istatistikleri. harekâtında birinei eden Yunan vapurları dır. Bir ay içinde limanımıza gelen Yunan vapurlarının miktarı 193 e ba iğ olmuştur. İkinci dereceyi İtalyan vapurları işgal eder. Yekünu 187 dit, Üçüncü derecede İngiliz vapurlar? gelir ki bunların da yekünu 148 dir. Ayni ay içinde limanımıza 127 Türk vapuru gelmiştir. Bu suretle va liman harekâtında dördün İ istatistiklerine Yunan, apurlarınm birinci plânda kalmasi yeni bir şey değildir. Evvelki istatistiklerde de Yunan ve İngiliz İ İtalyan vapurları mühim mevki işgal! ediyordu. Bu vapurların ekscrisinin, Timanımızla bir münasebeti yoktur. Transit olarak Rusyaya geçmişlerdir. Yalnız transit olarak zdan 98 tane Yunan vapuru" geçmiştir. semees. —— yeni teşkilât ANKARA, 16 (Telefonla) — ziran bidayetindebazı değişikler yapılacaktır. Bu değişikliğin kara seyahatinde bu hususta ve- kâlete bir proje takdim etmiştir, Bilhassa Maliye şubeleri kısın ni . Bezi ster diği İvan hiye vekâletinin emrile eczane) mıştır. Tetkikat neticesinde key sali yin iakin e ini coni: iyotlu dei erode! ih dir. Defterdar Şefik B. son Aç İcek ve eczaneler satabilceekler mali va olmuşlardır. Şeker teberruatı Panpaltıda Kalyoncu zade şekerci İsmail Hakkı Bey Hi- mayci Etfalin Yeniköydeki ka-| Sandık cemiyet âzalarından ö-; lender yurdundaki talebeye tev 4 edilmek üzere (200) külâh şe ker teberr”, etmiştir. Kadastro plânları Büyükadanın Cami ve Emin Sinan mahallelerinin kadastro, plân ve haritalarile senetleri tapu idaresine devr ve sahiple- rine tevzi edilmiştir. Bu ayın nihayetinde Mimar Hayrettin mahallesinin plân ve haritaları kadastro idaresinden tapuya devredilecektir. Baytar mektebi rektörlüğü Baytar mektebi drektörlüğü ne mezkür mektep fiziyoloji mi derrisi Sabri Bey tayin edilmiş- İstanbul Defterdarlığında| tir. Sakarini herkes satamayacak ithali memnu bulunan sakari herkes satmıyacak ancakSıh! Li ir, Mubtelit mübadelede Mübadele komisyonunda dün teakip. sinema gösterilecektir. Bu) PaŞ Memurlarının salöbiyetleri | bürolar umumi bir içtima dan fazla şoför tecziye edilmiş- tir. Teavün sandığı Lokantacilar cemiyetinde bir |teavün sandığı tesis edilmiştir. lenlerin ailelerine muayyen nis- bette bir para verecek, hasta o- lanlara, kazaya uğrayanlara da gene muayyen nisbetlerde mu- avenet edilecektir. | Gümrükte ihtilâs var mı? Bir muhakeme © esnasında gümrük memurlarından İzzet, Kâzım ve İhsan Beyler gümrük te 2000 liralık ihtilâs olduğunu söylemişler, bunun üzerine de gümrükte tahkikat başlamıştır. Maamafih gümrük müdürü gümrükte her hangi bir ihtilâsr Sureti katiyede tekzip etmekte- dir. Lokantaların istihlâk | vergisi Lokantacılar cemiyeti lokan talardan istihlâk vergisinin kal- dırılması için iktisat ve Maliye İstanbul Defterdarlık ve Maliye| ( Hususi tağyirata tabi müs-| vekâletleri nezdinde teşebbüste tahsil şubeleri teşkilâtında ha-)tahzarata dahil olması şehrimi| bulunmuşlardır. Bu teşebbüsler hüsnü kabule mazhar olmuş ve bu hususta tetkikata başlarıl- irdır. Müsamere.. Güzel Sanatlar Birliğinden: 18-12-930 perşembe günü Saat 17 40 ta verilecek ereye azal ile davetlilerin teşrifleri rica olunur. İdan Sa: ler için bir müsabaka imtihanı yapılmıştır, Müsabakada birin- ciliği İstanbul Hukuk fakültesi mezunlarından Kemal B. kazan mıştır. Diğer muvaffak olanlar şunlardır; Hukuk mezunların Mülkiyeden mezun İrfan, Faik Âli, Ticaret mekte binden Şadan Beyler Gümrükler umumi mü- dürlüğü nakledilmeyecek ANKARA, 16 (Telsfon'a)— Gümrükler umum müdürlüğün İstanbula nakli için tüccar tara fından burada henüz bir müra- caat vaki olmamıştır. Fakat te- mas ettiğim mehafilde böyle bir şeyi lüzumsuz ve gayri kabil görülmektedir. Aslı yok Bir gazetede Rusyadan bu- raya gelen eşyanm Türk menşe sehadetnamesi ile Romanyaya sevkedildiğini yazılmıstı. Tica ret odası bu haberi sureti kati- yede tekzip etmekte ve Türk malarından maada hiç bir şeye menşe şehadetnamesi verilmedi ğini bildirmektedir. Oburun ismi ne imiş? Birkaç gün mukaddem Beya zıt lokantalarmdan birinde A- dem Timur namında birinin 120 köfte ile birkaç kap yemek ye. diğini yazmıştık, Bu yemekler. yiyen oburun ismi Adem Timur değil, memleketinden yeni ge- len İşkodralı nantindı