27 Nisan 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

27 Nisan 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

MILLİYEY KAZARI Yilâyetle, Vergiler Arazi vergisi taksit- 2 | © Ekonomt © ağ T. Borsası i i Muamelâtını tavsie | Vatandaş! Halktan doğan ve halk için, halkın refahı için çalı şan ve her fırsatta milli ik. tisadı teşvik ve himaye eden “Mi Tasarruf ove İktisat Mahkemelerele | | Kerli ferli kaçakçı bir ; “ bir müzakereye Şehir meclisi dün ikinci Teis vekili Necip B. in riyase- tinde toplandı. Karara raptı İ- Cap eden bazı evrak okunarak Ait oldukları encümenlere ba” Vale edildikten sonra Darülbe- dâyi ve şehir bandosunun Vâ- #iyetlerinin münakaşasına £€- Şildi, Bu mevzu eti bil- hassa azadan Refik Ahmet B. le Avni B. arasındaki münaka $â hayli hararetli oldu. Darülbedayi hakkında hararetli bir münakaşa Encümen mazbatası bu mü- €sseselerin belediyeye raptile belediye reisi tarafndan idare- 8ini teklif ediyor ve bunlar için Ayrı ayrı birer talimatname ha- zırlanmakta olduğunu bildiri- Yordu. Encümen namma söz a- lan Refik Ahmet B.bu şekli müdafaa etti. Avni B. cevap verdi: — Bu müesseseler esasen belediyeye merbut değil midir ki ona raptedeceğiz. Cemiyeti elediyeden ayrılan altı ki ik bir mürakabe hey'eti bütün Müamelâtını kontrol etmiyor Mu?.. Müesseseye belediye büt $esinden tahsisat verilmiyor Mu?” Dedi. Refik Ahmet B. cevap veriyor Refik Ahmet B. de: — 331 tarihli bir nizamna- Sayi müstakil bir müessesedir. Avni B. tecahülü arifane gös- İsriyorlar, Belediyenin müesse iye verdiği para muavenet fa ndan bir yardımdır. Esas büt Seye dahil değildir. Hattâ bun- evvelki senelerde bu mua- etin yapılıp yapılmaması da Münakaşa edilmişti. Şayet Da- İİ Tülbedayi bilfarz sıhhiye müdi- iyeti gibi bir şube olsaydi tah- Sisatının verilip verilmemesi Münakaşa edilir miydi? Mües- Senin bütçesi 78 bin liradır. Be *diye bünun 20 bin lirasını ve- "iyor. Üst tarafı san'atkârların #ahsi mesailerile temin edil yçektedir.” Mukabelesinde bu- nd, Tahsisat meselesi münakaşı edilmiş mi? Avni Bey, gene noktai na- Hab. er hatası © esnasında ir müesseseleri idare €- e k olan çocuklar dün de va- lerine devam — etmişlerdir. repobaşmda çocukları eğ ig lirmek için verilmesi mü Me var, Buna nazaran Darülbe | Şehir meclisinin pp bir es Şehir meclisi nisan içtima temdit edi Darülbedayiin şekli idaresi hararetli | Çocuk haftasın in EEE Onuncu tikmektepte yeknasak ilbas edilen çocuklar sl sebebiyet verdi zarını müdafaa etti. Ve altı se- nedir aza olduğu halde Darül- bedayi tahsisatı müzakere © lirken verilip verilmemesinin münakaşa edilmiş olduğunu ha tırlamadığını söyledi. Refik Ahmet B. buna da: — Avni B. altı senedir aza oldukları halde tahsisat mese- İesinin münakaşasını hatırlaya madıklarmı lüyorlar, Altı sene daha evveline giderek söy leyeyim. Ben 12 senelik gazete ciyim, bu münakaşe yapılmış” tur ve yapanlar da malümdur. Cevabmı verdi. 5 Diğer azaların fikri Salâh Cimcoz B. de: F — Zaten aramızda esasta bir fark yok. Şayet Avni B.in de- dikleri gibi Darülbedayi bizim hakiki evlâdımız ise bütçenin esasına dahil etmeliyiz.” Dedi. Tevfik Salim Paşa, müessese- nin şimdiki vaziyette belediye- ye merbut olup olmadı; halledilmesi lâzım geldiğini leri sürdü. Tetkikat icrasile bu cihetin tesbiti için mazbata ka- vanin encümenine verildi. Mezbaha resmi Mezbaha resmi çok olduğu için et fiatlerinin pahalı oldu- ğu ve binaenaleyh resmin okka başmdan alınması muvafık bu lunacağı hakkındaki takrir 0 kundu. Makam namına muha- sebeci Nuri B., mezbata! be- iediye için en müm bir vari- dat memba olduğunu takririn ik edildikten sonra cevap ve bileceğini söyledi: Teklif muvafık görülerek müzakeresi ir edildi. w > Yeni mektepler için mak ktepler eniden açılacak me İ ei bütçesine > step | lim tahsisatı v€ önümü > MN ü ilk tahsili e SO uklarından bu yapamayağ inndiliri tahsisa hakkımdaki teklif tı , bütçe encümenine havale ölun- 2 ivesi bazı hamiyetli zeva- Maine bir çok çocuk- lara bayramlık elbiseler Medar sik ettiği gibi, « on beşinci ilk mektep te ayni suretle yetmiş hes fakir çocuğuna ba; leri tesbit olundu 931 mali senesi emlâk ve a- razi vergileri taksit müddetleri tesbit edilmiştir. İstanbul ve kazaları için tak sit zamanı temmuz eylül, kâ- nunuevvel mart aylarıdır, Ada- lar için temmuz, eyldl, teşrini- aani aylarıdır. Eski Menemen | kaymakamı Eski Menemen kaymakamı Cevdet Bey İstanbul polis mü- fettişliğine tayin edilmiştir. Vali teftişe çıkıyor Vali Muhiddin Bey Kurban bayramında mülhakatı teftişe çıkacaktır. Hasan Reşit Bey Sabık Şark Vilâyetleri Türk Ocakları müfettişi olup Muş meb'usluğuna intihap edilen Hasan Reşit Bey (o şehrimize gelmiş ve dün Vali muavini Fazlı Beyi ziyaret etmiştir. Polis 3 üncü şube müdürü Bir ay müddetle mezuniyet almış olan polis üçüncü şube müdürü Kerim Bey, Giride git miştir. Orada on onbeş gün ka- larak avdet edecektir. Kerim Bey Giritlidir. Metruk em'âk Muhtelit mübadele tâli ko- misyonu, son zamanlarda him mikyasta metruk meydana çıkartmıştı Vaziyet derbal vilâyete dirilmiş ve tahkikata n mıştır. Defterdarlık. faaliyete erek bu yeni emvalin ma- Lee beli tesbit ede rek defterlerini tanzim* başla- mıştir, Ziya Beye 2 ay mezuniyet Polis birinci şube müdür muavini Ziya Bey, Avrurada tedavi olarak geçenlerde çehri- mize avdet etmişti. Mumaileyh henüz tamamen iyileşmediği i- çin iki ay mezuniyet almıştır. Malül'er cemiyetinde bir sulist mal Harp malülleri cemiyetinde bir sui istimal meydana çıka rılmıştır. Cemiyetin idare hey'eti ile evvelce her hangi bir sebepten dolayı araları açılan bazı malül lerin ötede beride cemiyet na- mma kitap takvimi ve saire sa- | tarak paraları kendilerinin aldı ğı meydana çıkmıştır. Bu me- seleye milli müdafaa vekâleti vazıyet etmiş ve cemiyetten bazı izahat istemiştir. Ipek tohumu enstitüsü BURSA, 25 — Bu sene inşa edi. lip böcekçilik enstitüsüne tahsis olu nan tohum kışlığında şimdiye kadar Fenni bir şekilde saklanan ipek böce ği tohumları satılmağa başlandı. Şim iye kadar köylüye vaktinden evvel halin ie suretle önü alınmıştır. Enetitü ayni zamanda yeni bir u- & Istanbul koleji sporcu- ları İzmirde 25 — Robert kolej Milk bir kafe hal misafir ol- İstanbul vo cuları gelerek |: ir Kolejine EE Sant beşte Ezim <1 leybol maçı yapıldı ve on ikiye karı) emlâk Hanımın evinde rakı İnanılmayacak şey... Bu ker Ji ferli hanım bir kaçakçı olsun ha!... Evet, inanılmayacak $€Y amma ne yapalım ki hakikat | bu merkezde... Evinde bulunan | kaçak eşyadan bir kaç parçayı | sayalım: Bir kebir kazan, ve cibre çek meğe mahsus imbikler, bir mik tar soma ve anason, saçak ola- rak elli kıyye kıyılmamış tütün üç havan, bir müberrit (v.s. v. (8) İ — Zabıt varakası okunduktan sonra Reis maâznun hanıma sordu: — Ne diyeceksiniz? — Hiç efendim, ne diyece- ğim... hepsi iftira... — İftira olur mu,. Evinizde bir çok Şeyler bulmuşlar... İ — Neler bulmuşlar. — Demin okundu. İşitmedi- niz mi? Meselâ bir koca kazan bulmuşlar... — Efendim, o bizim çamaşır kazanı idi. imbikler?.. — Haberim yok onlardan. — Ya, anascna ne diyecek- siniz? | .— Anason ne olduğunu bil- | İ mem bile efendim. Görsek hiç haber ver- mez mi idik? Dava evrakında isimleri ge cen daha bir çek humlar var- dı. Bunların da hakeme kaldı. i Neşetin mubskemesi İ mevkufen görülecek larında bir kadın yüzün- den Kavga çıkarak İsmail ismin deki arkadaşını yaralayan N* şetin dün Ağırcezada muheze mesine başlandı. Ne'ct gayri mevkuf olarak muhakeme edi liyordu. Ancak mahköme, eve velce bir cerh vak'asından 3 s2 neye mahküm sdilmiş ein İ İ nazarı dikkate alarak nin tevkifine karar , vermiştir. Muhakeme şahitlerin, celbi i- çin diğer bir güne birakılmış- tar. Haydar Rifat Bey ne gün çıkıyor? Avukat Haydar Rifat Bsyin hapishanedeki o mahkümiyet müddeti Nisanın 28 inci günü hitam bulmaktadır. Haydar Rifat B. bayramın birinci günü saat 14 te tahliye edilecektir. Oktruvacıların dünkü muhakemesi 16000 liralık bir ihtilâsta bulundukları iddiasile Ağırce- zaya tevdi edilen Oktruva vez- nedarı Sadık ve kâtip Nured- kadın mahkemede | leri ve dahaneler neler bulunmamış... İ inşaat şirketinin Ti İ zı vesaikin tetkiki için İ sadere edildiği iddia olunan çe- | İstihkak kazanı, cibre imbik- ni Mehmet ef. hakkında müş- tantiklikçe yapılan tahkikat ik mal edilerek evrakı | ağırceza mahkemesine verilmiştir. Gelecek hafta Mehmet ef. nin ağır ceza mahkemesinde muhakemesine başlanacaktır. Karagümrük cinayetin- de kadın parmağı İki hafta evvel Karagümrük te Çamur Şevketi öldüren Alâ- eddin hakkında tahkikat yapı- lirken 3 kadın da tevkif edil mişlerdi. Ayşe, Hediye ve Fat- ma isimlerinde olan bu 3 kadı- na ait tahkikat evrakı 6ncı müstantikliğe verilmiştir. Müstantiklik katil Alâeddin ile Fatma hakkında tevkif mü- zekkeresi keserek bunları tev- kifhaneye sevketmiştir. Ayşe / ve Hediye serbes bırakılmışlar | dır. Türk-Belçika muhtelit mahkemesinde Pazar olmasina rağmen muh telit Türk - Belçika mahkeme- si dün de toplandı. Vil Bork kiye hu- dutları dahilinde ve muhtelif | mahallerde inşa ettiği köprü- ler bedeli inşagtından dolayı | hükümetimiz aleyhine açılan | 58,300 altın franklık davanm . Tarafeynin eylediği ba- muha- keme talik edildi. M, Ürt rafında Fener bahçedeki dalyanına vaziyet & | iasile hükümetimiz açılan 17 bin küsur li- rahık tazminat davası da ayni sebeple talik olundu. M. Brebon tarafından mü- Tik cıbuk ve lâvhalarmdan de- Jayı hükümetimiz aleyhine açı Jan 9,760 İngiliz lirakk tazmi- nat davasının da mürafaası ya- pıldı ve karara kaldı. rı bir celsede de 909 Bel- ika istisraz hâmillerinin bele- diye aleyhine açtığı dava iki taraf arasında sulhen halledil - diği içim bu baptaki itilâfname tescil olundu. Türk - Belçika mahkemesi bugün de toplanarak Anadolü D:miryollar idsresinin Belçika hükümeti aleyhine açtığı da- vaya bakaca'ttır. Bu davada Demiryollar idaresini Darülfü- nun emini Muammer Raşit B. temsil edecektir. ve eee mazbataları Mübadiller iskân müdü- riyetine davet olunuyor 1 — Mübadele ve teffiz işle- ri tasfiye kanunu yedlerinde is- tihkak mazbatası bulunan mü- badiller bu (o mazbataları 28 mart 931 tarihinden itibaren 2B Haziran 931 tarihi gayesine kadar Vilâyet teffiz komisyo - nu riyasetine ibraz ve mukabi- linde makbuz almağa mecbur: dur. 2 — İstihkakı veyahut bakı- yei istihkakı olup şimdiye ka- dar mazbata almamış mübadil din Ef, lerin muhakemesine dün de devam edilmiştir. Ge- yördu. Müddei umuminin ev- rakı mutalea etmesi için muha- ler de 28 mart 931 tarihinden itibaren 28 haziran 931 tarihi- mecburidir. 3 — 28 haziran 931 tarihine Cemiyeti, bu bayram münase. betile yapılacak alış verişte bağırıyor: Vatandaş! Elindeki paranın kıymeti artsın istiyorsan yer- li malı Okullan!. Türk taciri! Yerli malın Türkiyede rehberi sen ; olacaksın. Mal sipariş €- derken yerli - malı al,” Türk sanayicisi! Seni Türk müstehliki vatandaşa ve Türk tacirine tavsiye © eden bizi mahçup bırakma! Alıcı vatandaş! Alırken yer- li malı iste! Satıcı vatandaş! Satarken — yerli malı ver! İhtikârla mücadele Daimi encümen azası- nın tasavvur ettiği şekil nedir ? Daimi encümen, azaları yeni Belediye kanununun o 15 ncı maddesi üçüncü fıkrasmın ta- dat ettiği vazifeleri ihtikârla mücadele mefhumu dahilinde görmektedir. Bunun için bele- diye iktısat müdüriyeti bu gi- bi yerlerdeki satış fiatlerini tet kik ve tesbit etmiş, encümene bildirmiştir. Encümen, bu tet- kikatın tevsiine lüzum görmüş bu hususta iktisat müdürü Ke- mal Ömer Beyle görüşülmüş- tür. Şimdi iktısat müdürlüğü, fiatler için yeni bir etüt hazır- lamaktadır. £ Neticeye göre, daimi encümenin yüksek göre- ceği fiatleri indirmek esbabinı temin edecektir. Bu da narh şeklinde olmıyacaktır. Yüksek fiatle satış yapan yerlerin sınıf ları yükseltilecektir. Bu suret- le fazla vergiye tâbi tutulacak olan müesseseler de sınıflarını yükseltmemek için fiatleri in- dirmeğe mecbur kalacaklardır. Matbuat cemiyetinin Yalova tenezzühü Matbuat cemiyeti bayramın ikinci gi Yalovaya bir tenez züh tertip etmiştir, Kalamış va puru çarşamba günü sabahle- yin onda köprüden ( kalkarak Kadıköyüne uğrayacak ve doğ ruca Yalovaya gidecektir. Bur sa belediyesi Yalovaya gidecek gazetecilerin iskelede kalma- maları için Bursadan otomobil tedarik ederek Yalovaya gön- derecektir. Gece Yalovada ka- lanlardan Seyrisefain bir cemi- le olmak üzere otel ücretlerinin nısıf olarak alınmasını emret- miştir, Vapur akşam altıda Yalova dan kalkarak o Marmarada ve Boğazda bir gezinti yaptıktan sönra gece yarısı köprüye döne cektir. Bir ziyafet İZMİR, 25 — Halk fırkası dün gece müntehibi sanilere çay ziyafeti tertip etmiştir. Sanayi e.babının dilek leri tesbit olundu Kredi temini, kazanç vergisinin adilâne tarhı, diğer muamelâtın basitleştirilmesi meb'uslarımızın iştirakile sana yi birliğinde bir içtima yapıla- cağını ve görüşülecek mesele- lerin ruznamesi - i| çen celsede teşkiline karar ve- İ ne kadar İskân tali rilen ehlivukufun raporu oku- | lüğüne e a nama YK bi emri levi nl narak defterlerde tahrifat ya- | rı ve tanzim kılmacak mazbata | İah Beylerin de iştirakile bir pıldığını tesbit etmiş bulunü- | ları için makbuz almaları keza | içtima yapılmıştır. Dünkü içtimada, sanayi er- babının dilekleri, arzuları tes- keme başka bir gün bırakıldı. | kadar mazbatalarını vermiyen- | bit olunmuştur. Tesbit edilen Karakolda dayak at- | lerle ayni tarihe kadar mazbata | bü dilekler makla maznun muavin için müracaat etmiyenlerin 28 haziran 931 tarihinden sonra şunlardır 1 — Geçen Mecliste iktisat Üsküdar polis merkezinde | mürataatları kat'iyyen “kabul | lipte ikmaline vakit kalmayan iken Nuri efendi isminde birini | edilmiyeceği cihetle bir an ev- | muamele merkezde dövmeklö maznunen ih merkezi komiser muavi İ ten tebliği « vel müracaat ötmeleri Vilâyet- edilmiştir. > — n vergisi kanununun bu senei maliye zarfında tatbi- cular arasında rekabet devam karar verdi Ticaret Borsası muamelitini tey. | si etmeğt karar vermiştir. Borsada "© muamele gören 42 maddeye ilâveten * bazı ehemmiyetli ticari kalemlerin de borsaya intikali mükümmemdir, 4 Bu meyanda tütün, kereste, kömür, yumurta ve kahve vardır. Melüm-- |. dur ki ithalât ve ihracatımızın en © || hemmiyetli kalemlerini teşkil eden bu maddeler bugün tanzim edilme © miş bir şekildedir. Bu maddelerin | ne arbitajları ne de teslim ve tesek. lim kaideleri beynelmilel şekle uy- mamaktadır. Bu yüzden tüccar ara- sında bir çok zararlar, müşküller ve kua gelmektedir. İşte, umumi tica. |, retimizin tanzimine doğru gidildiği şu zamanda bu ehemmiyetli kaler: lerin borsaya alınması alâkadarlaren pek ehemmiyetle telâkki © ediliyor. Yaptığımız tahkikata göre | ticaret borsası bu husustaki tetkikatını bi. tirmek üzredir. Fındık tacirlerimizin vaziyeti soruldu... i Geçen sene Almanyada fındık ta- | ahhüdatını ifa etmiyen bazı yerli tüe (© carların vaziyetleri Alman piyasala- rınca ticaret odası ile borsasmdan 89 rulmuştur. Yaptığımız tahkikata gö- re bu sualden maksat geçen sene Al | manyaya tealimatını ifa etmeyen tüc carların bu sene Alman (o tücarlarik (© temasa girmelerinde bir tehlike olup || olmadığını öğrenmektir. İ Ticaret borsasının ve Ticaret O- 'dasının bu suallere ne cevap verdik. leri malâm değildir. Peşte sergisi mümes- sillerimiz gitti Mili İltısat ve tasarruf cemiyeti nama Peşte sergisine iştirak ede. © | cek olan Vedat Nedim ve Daniş B, ler dün akşam Peşteye hareket et © mişlerdir. Beraberlerinde, ibracat emtiamız © dan nümuneleri ihtiva eden 60 san- dık eşya ve memleketimizin hayatı © iktisadiyc, içtimaiye ve müessöseleri ne ait resimli grafikler götürmüşler. | dir. Fındık mahsulünün zararı nekadar ? Ticaret Borsası, havaların fena gitmesi dolayısile fındık Oo mahsulü. alin ne nisbette hasara © uğradığım (© Trabzondan bir telgrafla sormuştur Bugün borsaya gel ... cevapta fin dık mahsulünün yüzde on derecesin de bir hasara uğradığı ve ancak sahil den içerilere doğru hasar nisbetinin yüzde elli ye kadar arttığı bildiril. . mektedir. Vapurcular arasındaki rekabet şiddetlendi Marmara havzasmda vapur ediyor. Hattâ bu rekabet yü || zünden Çanakkale'den buraya 80 kuruşa bilet kesilmiştir. Ticaret Odası rekabetin or- tadan kalkması için Yunanis- tanda olduğu gibi bir kanun çı karılmasını muvafık görüyor. Oda bahriye şubesi bu hususta bir kanun projesi yapmış İktı- sat vekâletine göndermiştir. ! rük resminden muaf mevaddı iptidaiyenin muhtelif zamanlar da verilmesi fabrikalar mesai- sini işkâl etmekte oldukların- dan ya kame usulünün ihdası veya senevi ihtiyaç miktarınm «| bir taleple ve bir muamele ile | fabrikalara en basit şekilde ve- rilmesi. i 3 — Makine muafiyetlerine ait muamelâtın basitleştiriime | si. sö ;