4 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

4 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PAZARTESİ 6 ncı sene, No 1876 NUSHASI $ KURUŞTUR Dördüncü Meclis Dördüncü Büyük Millet Mec i bugün açılıyor. Her mec İs, kendisine mukadder olan İarihi vazife ve mükellefiyet tokati nazarımdan memleketin Politika havasında, teşri haya si bir ehemmiyet Büyük Millet isi; istilâya uğrayan vata Ni kurtarmak, onu hakkettiği İitiklâle kavuşturmak vazife- $le karşılaşmıştı. “Herşey Sephe için!,, Onun sarsılmaz düsturu olmuştu. Bu politi- Ka düsturundaki isabet, en ni- hayet kazanılan büyük askeri #aferle teeyyüt etmişti, İkinci Büyük Millet Mec- isinin vazifesi, birinci meci- in vazifesinden daha ehemmi- Yetsiz değildi. Zafer ve sulhe tâğmen, memleketi eski zihni- Yet, eski kanun ve usullerle | İdareye kalkışmak milli is hihayetsiz fedakârlıkları teh keye koymak olurdu.İikinici Bü Yük Millet Meclisi, fikri, igti- Mal, siyasi hayatımızda ©» Muazzam inkilâpları yapt. Üçüncü Büyük Millet Mec- sin ele kendiliğinden İaayyin etmişti: Dahilde ve hariçte istiklâl ve hâkimiyeti- hi kazanmış, beynelmilel vazi- Yet ve münasebetini başka “evletlere nisbetle müsavi hu- uk esaslarına göre kurmuş © lan Türkiyede kanuni bir istik İfar, kanuni bir idare tesis et- Mek., Üçüncü meclis,bu va Zilesini imkân ve içinde yaşa- Yılan şeraitin hududu dahilin- de yapmıştı. Bugün açılan Dördüncü mec isin vazifesi ise daha müstes- İha bir hususiyet arzediyor. Bu Yazife iki cephelidir: Bir taraf- İan memleketin mevcut maddi Mitraplarını dindirmek, diğer Taraftan bazı vatandaşların kr- İlan maneviyatını düzeltmek. Yeni meclise mukadder olan Ağır vazifenin hülâsası işte bu ârı umumiye bir nevi ümit Ve intizar halindedir. Dördün- üyük işler beklioyr. Şu da var ki Türk milletinin mantıki, id- Taki, akliselimi çok kuvvet lir. Fanilerden elbette mu- “izeler beklemez, fakat müm- lerin de tahakkuk ettiril- Mesini bihakkin ister. Memle- #te mevcut vesait ve şeraitle Yapılabilecek © bir çok faideli Nilerin bulunduğu ise muhak- tar. İ anlaşılıyor ki, o Dördüncü iyük Millet Meclisi, en ziya- “e memlektin iktisadi müşlei- tile karşılaşacaktır. Memle- €tin ihtiyaçları kolaylıkla tes edilebilir. Bütün © marifet inları tahakkuk ettirmek için m olan vasıta ve menbala- “ bulmaktadır. Bu vasita ve Menbaları ise, bütçenin her *tne daralan varidat fasıllarm çıkarmak zordur. Dünya- İY saran umumi buhran, Türki- “ekti, Bu tösir bugün devam iyor, Önümüzdeki sene için- zail olacağını ise isimse te- edemez, Bunda ne hükü- #tin ne de rejimin hiç bir mes yeti yoktur. Mevcut vasıta imkânlarla yapılabilecek iş- krin yapıldığını görmek, efikâ- ümumiyeyi tatmin edebilir. Yeni Meclise müşkil vazifele- e muvaffakiyet dileriz. Siirt Mebusu MAHMUT ie > Gazi ciftliğinin yıl dönümü ANKARA, 3 (Telefonla) ii orman' çiftliğinin tesis yıl ti mü münasebetile salı gü- » giftlikte merasim yapılacak ieS bir çok davetliler iştirak-ede » Şurasını unutmamalı ki, | İC Büyük Millet Meclisinden | Yede mutlaka tesirini göstere- | ANKARA, 3 (Telefonla — Saat 22) — Yarın sabahki fur- İka grupu içtimamda divanı ri- İ yaset intihabının mecliste ta- mamen serbest bırakılması ve İferkanın namzet göstermemesi esası fırka reis vekili İsmet Pş. tarafından teklif edilecektir . Bu vaziyet karşısında öğleden İ sonra mecliste yapılacak inti- | hapta reylerin dağılacağı ve İnız Kâzım Paşanın riyasete aka yakın kahir bir ekseri- yetle intihap olunacağı kanaa- & umumidir Halk fırkesına dahil bulun- mayan muhalif müstakillerin kime rey verecekleri henüz ma- İlüm değildir .İdare amirlikleri- le kâtipliklerde geçen meclise nazaran ehemmiyetli tebeddü İ lât olması ihtimali kuvvetlidir. İ Yalnız Necip Ali Beyle Ruşen İ Eşref Beyin idare amirliğine İ've kâtipliğine tekrar intihap larına kat'i nazarla bakılmakta. dır. İ Reis vekilliklerine intihap İ edilmeleri kuvvetli görülen ze- vat, Hasan (Trabzon). Rasih İ (Bursa), Vâsıf (İzmir) Beyler dir. Sabri (Manisa) ve İsmet İ (Çorum) Beylerden de zaif bir ihtimal dahilinde babsedilmek tedir İ ANKARA, 3 (Telefonla) — gün) sabah on buçukta içtimaa davet edilmiştir. Bu içtimada İ meclis riyaset divanı için inti- İ hap yapılacaktır. İntihabın fır İ ka dahilinde namzet gösteril- meden serbesçe icrası ihtimali riyatle M. riyasetine LL GL GL, Başmakarriri: Siiri Rrobusa HE ANERNIE Fırka grubu içtimama riyaset etmesi muhtemel olan İSMET PAŞA kuvvetlidir , Meclis 14 te açılacak Meclis yarın saat on dörtte, toplanacaktır, Açılma merasi- mine iştirak için bir çok dave- tiyeler tevzi edilmiştir. Samiin. localarının kifayetsizliği naza - rı itibare alınarak içtima salo- nunun arka tarafı matbuata ve davetlilere tahsis edilmiştir . Yarmki (bugünkü) celsede Ri- yaseti cümhur intihabı yapıl dıktan sonra Gazi Hz. Teşkilâ- tı esasiye kanununun otuz 8s€- Istanbuldan müstakil yeni bir namzet | Fabrikatörler Bürhaneddin Beyin nam- zetliği için Fırkayı müracaat ettiler 4 namzet ilin olunması memle- ket sanayli namma istirham ve | ği a | BÜRHANEDDİN P. İstanbul mıntakası fabrika - törleri ve sınai | müesseseleri, İktısat vekâleti sanayi mü: 4 tişlerinden kimyayı sınai mü hendisi Dr. Burhaneddin B. in münhal meb'usluklardan biri - İ ge namezt gösterilmesi için bir İ İnazbata ile C. Halk fırkasma İ müramat etmişlerdir b Sel 1 Rarka divamna gönderilen bu mazbatada Burhaneddin B- in ihtisasından mecliste istifa- "silmesi icin İstanbuldan a) temenni edilmektedir. İstan - bul Sanayi birliği de bu husus- ta Ankarada teşcbbüsatta bu- lunmağı muvafık görmüştür. Burhaneddin B .evvelce bir talepname ile fırkaya müraca- at edenler meyanındadır. Son intihabatta namzet gösterilme- diği halde sanayiciler namma meb'us çıkarılmasnıa çalışılan Burhaneddin B. dün kendisile görüşen bir muharririmize de- miştir ki: : “ — Programım sanayi siya- etimize muayyen bir — cephe vermek ve bu cephe üzerinde işlerin inkişafını temine çalış- maktır . Bu husustaki raporumu Tica ret odaları umumi kongresine tevdi etmiştim . Memleketimizde sabuncu - luk, dericilik, yağcılık ve şeker cilik gibi çok ehemmiyetli kim- yevi sanayiiin inkişafı için mec- Tiste çalışamğı çok büyük ve şe- refli bir vazife addetmekte- yim.,, Burhaneddin B. sanayi mü- esseselerinin aralarında imza- layarak hazırladıklari bir maz | Bugün Motip küeetindan Cove Fırka grupu saat 10 da toplanarak | Divanı riyaseti intihap edecek İ İntihabın serbesçe icrası için fırkaca namzet gösterilmeyecektir. Kâzım Pş. nın kahir bir ekse- intihabı muhakkak görülüyor kizinci maddesi mucibince kür- süye gelecek ve meclisin huzu- | runda şu suretle yemin edecek | tr REİSİCÜMHURUN YEMİN SURETİ “ Reisicümkur sıfatile Cü:m- | huriyetin kanunlarına ve hâ- kimiyeti milliye esaslarına ria yet ve bunları müdafaa, Türk milletinin saadetine ( sadikane ve bütün kuvvetimle sarfı ms- sai, Türk devletine teveccüh & decek her tehlikeyi kemali şid- detle men, Türkiyenin şan ve şerefini vikaye ve ilâya ve de- ruhte ettiğim vazifenin icabatı na hasrı nefsetmekten ayrılma yacağıma namusum (üzerine söz veririm.,, Gazi Hazretlerinin yemini mütcakıp irat Obuyurdukları nutkun kısa, fakat çok mühim olacağı anlaşılmaktadır İçtimada 290 mebus bulunacak Meb'usların büyük bir eks€- riyeti Ankaraya gelmişlerdir. Yeni meb'uslar bugünden itiba ren meclise gelerek meb'us ar kadaşlarile tanışıp görüşmüş- erdi: İka Yarın sabah Ankaraya gele- cek ekspres ve Konvansiyonel ile yüze yakın meb'us'daha bek leniyor .On münhal olduğuna göre halen mevcut olan 307 meb'ustan asgari 290 hattâ 295 nın yarmki içtimada bulu- nacağı şüphesizdir - ANKARA, 3 (Telefonla) — Halk Fırkasına mensup Siken fırkanın namzedi olmadan müs tekilen intihap edilen meb'us- (Devamı beşinci sahifede) Fırka kongresi Istanbul murahhasları yarın hareket ediyorlar Cümhuriyet Halk fırkası u- mumi kongresine İstanbul vi- lâyet kongresinden idare hey'. eti reisi Cevdet Kerim ve he- yeti idare azasındanı Salâh Cim coz yedek azalığa da Kadıköy C. KERİM B. FARUK! B. kaza rcisi avukat Faruki (o ve Adalar kaza reisi Sadeddin Rı- za Beyler de yedek aza intihap olunmuşlardı. Salih Cimcoz B, in meb'usluğa intihap edil- mesi ve bu suretle umumi kon- grenin azayı tabiiyesi meyanı- na dahil bulunması itibarile Vilâyet kongresini temsil ede cek asli murahhaslıklardan bi- ri inhilâl etmiştir. Fırka kâti- bi umumiliğinden gelen talima ta tevfikan yedek azalar ara- sında kura çekilmiş (ve kura Faruki Beye isabet eylemiştir. Cevdet Kerim ve Faruki B. ler umumi kongreye iştirak etmek üzere yarın Ankaraya gidecek lerdir, ——-——— bata ile fırkaya vaki müracaat- tan malümatı olmadığını söy- lemiştir Gazi k Hz. Fırka binasında iki saat kaldılar. ANKARA, 3 (Telefon - Is) — Gazi Hazretleri, bu akşam fırka binasını teşrif buyurmuşlar ve umumi kütiplik makamında iki sant kadar kalmışlardır , Büyük reis, fırka bina - sından ayrılıncaya kadar fırkanin önünü kesif bir ka- labalık kaplamış bulunu - yordu . NUTUK RADYODA DİNLENECEK ANKARA, 3 (A.A) — Büyük Millet Meclisinin yarınki içtimamda Reisi- cümhür Gazi Mustafa Ke- mal Hezretleri tarafından irat buyurulacak olan nu- tuk ayni zamanda Ankara radyosuyla neşrolunacak - tır, Tulümevç her zamanki gibi 1550 metredir. Saat 15 ten sonra (dinlemek mümkündür . Hey'eti vekile içtimal ANKARA, 3 (Telefonla) — Heyeti vekile bugün mutat iç- timamı akteylemiş ve içtimaa se vakte kadar devam etmiş- tir , —....— Ankaranın su ihtiyacı nasıl temin edilecek? ANKARA, 3 (Telefonla) — Ankara, su işlerinin tedviri için Nafıa vekâletinde bir komis- yon tarafnıdan hazırlanmış ©- lari program ikmal edilerek he- yeti vekileye takdim edilmiştir. Bu proğrama göre alınacak â- cil tedbirler şunlardır: Yosunlar vadisindeki bendin ikmali, Klae civarında ve mür- tefi bir mahalde büyük bir de- po İnşası . Bu tesisat için on güne kadar münakasa açılacaktır . — Ankara'da asri bir sanatoryom ANKARA, 3 (Telefonla) — Ankarada bir modern sanator- yom inşası için tetkikat yapıl- maktadır . Mecliste sıhhiye bütçesinin müzakeresi esnasında bu mese- lenin mevzuu bahsolması ve lâ zım gelen tahsisatın vaz'i muh temeldir , Ortamektep muallimleri kongresi ANKARA, 3 (Telefonla) — On beş haziranda bütün mek- tepler de başlyıacak olan imti- hanları müteakıp bilümum or- ta mektep müdürleri temmmuz içinde Ankarada toplanacak kongreye iştirak edeceklerdir. Maarif vekâleti orta mektep tabüyat hocaları için Ankara da bir tatbikat kursu açmaya karar vermiştir. Temmuz ayr içinde toplanacak olan kursta fizik ve kimya tatbikatı gö cektir , Darülbedayi Kıbrıstan Mersine gitti KIBRIS, 3 (Milliyet) — Türk Darülbedayi heyetinin buradaki temsilleri pek büyük rağbete mazhar olmuştur. Da- rülbedayi heyeti bugün Mersi- ne mütveccihen hareket etmiş tir. Heyet Mresinde üç temsil verecek ve müteakıben seyaha *ine devam edecektir , BUGÜN ade bir daire açılıyor. i Muhtelit takım Fırka kongresi '0 Mayıs pazar günü tonlanıyor Bugün Meclisin küşadından evvel parlak bir zafer kazandı Beogradski takımı 6-2 mağlüp oldu sporcularımız nasıl oynadılar ? rüepi, Istanbuldari Eeogradshi maçından iki enstantane Dün parlak bir galibiyet kâzandık. Galatasaray, Fener, Beşik- taş'm oyuncularmdan teşkil olunan muhtelitimiz, meşhur Beoğradekiyi, yarım düzüne gol atarak yendi. Dün pazar olmasına, maçın devair dağılmadan başlaması- na rağmen stadyum kalabalık- tı, Fe Maç saat beşte başlıyacaktı. ( Saat dört buçuğa geldiği halde muhtelitte oynamaları muhte- mel oyuncular soyunmuyorlar- dı. Zeki'nin eli sarılı, iki gün evvelki maçta düştüğü zamaş yaralanmış; Mehmet Salin yıpranmış, Niyazi de ortada görünmiyordu. Bu vaziyet kar şısında takım çıkarmak güçle- şiyordu. Ekseri oyuncular da yorgun olduğu için oynamağa isteksiz diler. Burada dikkate şayan Beogradıki kalecisi bir sütümüzü (karşılarken bir şeyi kaydedelim: Beograda (Devamı beşinci sahifede) Kestel gölünün taşma- sı bir felâket oldu 150,000 dönüm su ile Burdur arasında kayıklar altındadır. Antalya işliyor imi Anlalya ile muvasalası ancak kayıklaria temin edilen Burdur şehri ANKARA, 3 (Telefonla)— Bugün memleketlerinden ge. len Antalya meb'usları Ke Bp arma tel gölünün taşmasını büyük bir felâket olarak nakleyle- (Devamı beşinci sahifede) meme caddesinda Muszzer namında İbrahim Ef, feci bir su- rette Bidürülmüştü. Muazzez, Ankara Ermeni muhacirle- rinden olu, p asıl ismi kadınla” yakalanan k Idir. Resmimiz cinayet kah- yüzü Kemal, Agop ve tıstıkçı Kemali