4 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

4 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

e mi “ runda çok fedakârlıklir yaptı. © Kemalistler bu siyaseti anla- | edecek bir Fransız Kabinesi | gm No:2 HYEBE FRANSIZLAR Muharriri: A, H. “> Courrier de Syrie'nin manidar makalesi : Aleyhimizde yapılacak tertibatı hazır- lamak için bir zemin teşkil eder amda fransız mitralyözlerinin şehit ettiği Araplarla dolu bir 50'a” Pran- halinde oturan Kürt rüesasını huduttan uzak- Bütün bu hâdiseler, sanın kendi 4 Taştırdığı, ocaklarını harmanla mı, tarlalarını terke mecbur | ettiği ve bir şehir dahilinde srkı bir nezaret altında yaşa- mağa moobur tuttuğu bir za- manda yapılmıştır. Fransa bu | tedbirleri Türklere hoş görün- ç mek ve Kürt kiyâmınm bastı- » rılmasında onlara yardım et- mek için alıyordu. İsmet Pa- Ja şa Fransanın bu hizmetini tak den Fransaya karşı teşekküra , lerde yazıile s yaptıkları » işlerinden büsbütün ayrıdır. © — Antakyadaki Türk propa- ogandası böylece devam ederse idir. ii Şarkta olduğu kadar Avru- yardımına en çok muhtaç oldu . gu böyle bir zamanda Türkiye edecek şeyler yaparsa dahilde © ve hariçte kuvvetlendiği tak- KU dirde neler yapmaz! Fransa, Türk dostluğu uğu- Sa mak istemiyorlar. Bugün Fransa Suriyelilerle j, Türkler arasında henüz halle- — dikmemiş meselelerin hesabmı görecek kudrettedir. Meselâ — Suriyelilerin ve mültecilrin em dir etmiş ve meclis kürsüsün- İ memleketler zaptetmekte de- gil iktısadiyata hâkim olmak- tadır. İktısadiyata hâkim ol- sak, iktısadiyat yollarını elde bulundurmak demektir. Bun- İdan bir kaç sene evvel maruf bir Frasız gazetesinde şöyle İbir makale okumuştuk: “Bol- şevik tehlikesinin Avrupaya, | Türkiye ve Boğazlardan geçe- ceğini ileri sürerek İngiltere | Suriye ve İrâkin otamamen Fransaya terki mukabilinde İs tanbulda bir müdafaa tesis ct- melerine Fransanın muvafaka tini istiyor, Bu müracaatin al- 4s, ta dildirmişti. Fakat Türk- | tında Hint yolunu ve petrol membalarını Avrupaya bağla- yacak yolun can alacak r sını elde bulundurmak ©. « dı gizlidir. Fitbakika Hint yo- 4“ pek fena neticeler doğurabi- | lu ve petrol membaları İngiliz hayatının bir ukdesidir. Her i ne pahasına olursa olsun girdi “7 padada Fransanm iyilik ve ği yerden çıkmamak prensibi- İni takip eden İngilizler İstan- bula girmiş ve bir takım vesi- İNU Mandater hükümetimizi taciz | lelerle şehri tamamen işgal et miş olmalarına rağmen, gene çekilmeğe mecbur olmuşlardı. Işte bu müracaat o kaçan fır- satı tekrar ele geçirmeğe ma- tuftur. Fakat buna muvafakat yoktur ve olmayacaktır. Ta- İrih dikkatle takip edilirse gö- fülür ki İngiliz muharebeleri- nin en çoğu bu yol uğrunda yapılmıştır: Birinci Napolyon Mısır ve Hint seferine teşeb- © lâik, gümrük itilâfı, tekmil fbüs etmeseydi “Sainte Hâlâne mücrimlerin ve “Darrus,, u öl © dürenlerin teslimi, “Geys,, ler “tarafından yağma edilen em- valin iadesi ve kabilelerimize, o mat usulü kâfi gelmezse Fran © sz makamatı için mukabelei © — bilmisilen başka yapacal bir “şey yoktur, © Bizim Suriye kabilelerimiz © mukabele etmesini ve intikamı b mızı almayı bilirler.,, “Couriyer de Surie mem- © İeketimizde hemen ili defa is © mi işitilen bir gazetedir. Hat- tâ şu makale matbuatımızca “şiniç yüzümü bilenler içinbu makale ve bunu yazdıran saik i görülmemiş gibidir. Fakat i- ler çok mühimdir. Işte bize o nakledeceğimiz vesaik ve taf- silât ispat edecektir ki ehem- iyetsiz bir gazetede ehem- makale tamamen bir telkin &- “seridir ve aleyhimize yapıla- cek tertibata zemin hazırla- mak içindir. Bu bahse makale mizin sonuna doğru tekrar av- edeceğiz. oo“ irmeyecekti. İkinci Wilhelm istanbul - Bağdat - Basra hat- tına el atmasaydi bu günki me fasma düşmeyecekti. Rusya- nın şimdiki vaziyetinde de Hint hedefinin büyük bir rol oynadığına şüphe yoktur. Kısaca naklettiğimiz bu ma kale asırlar süren bir an'ana- nin tarihi tezahürlerini göster mektedir. İstanbulun beynelmilel bir rekabet noktası olması ve mil- li kuvvetlerimizn kudreti İngi lizlerin bu noktadaki emelleri ne mâni olunca Hint ve petrol yolunu Irak ve Suriyeden ge- çirerek Akdenize bağlamak ve deniz hâkimiyetinden istifade ederek daha kısa ve daha ucuz bir yol elde etmek çaresini dü şündüler, Fakat harpte ayni suretle galip gelen Fransanm bu gayeye seyirci kalması mümkün değildi. Berut; İran ve Irak ticaretinin transit mer kezi olacak, hacılar bu yoldan geçerek mil; bırakacak- lar, Suriye! leri Fransız siyasetinde rakiplerine karşı daha kuvvet- li bir mevki almıs olacaktı. Bu MİLLİYET PAZARTESİ $ | HARİCİ HABERLER.. MAYIS 1931 Mısırda olup biten şeyler Hükümetin yaptırdığı intihabata iştirak etmemek için muhalifler çalışıyor. Galeyan a Na Milliciler hükümet aleyhinde.. Mısırda Sıtkı paşa kabinesi memleketi istediği gibi idare edip duruyor. Bir seneden beri bu idare devam etmektedir. Parlâmento olmadığı için hü- kümet de her türlü mürakabe- den azadedir. Sıtkı paşa kabi- nesi ilk iş olarak . parlâmenlo- yu dağıtmış ve daha ileri gide- rek kanını esasiyi istediği gi- bi tadi) edivermiştir. Veft fırkası milletin reyile iş başına gelmişti, Fakat hü- kümdar ile çrkan bir ihtilâf yü zünden çekilmeğe mecbur ol- du, Veft milli hükümetinin ye- rine getirilen Sıtkı paşa hükü- meti şimdi bir seneden beri memleketin idaresini ele almış oluyor. Bu vaziyet karşısında Vett fırkasile ahrar fırkası arasında bir ittifak aktedilmiştir. Sıtkı paşa hükümeti kanu- nu esasiyi tadil ettirdikten son ra şimdi yeniden intihap yap- tırmak istiyor. Halbuki kanu- nu esasiyi hükümetin hiç bir zaman tatil ettiremiyeceğini ileti süren muhalifler bu intiha | Batın hiç bir kıymeti olmadığı- nı söyliyerek kendileri buna iş- tirak etmiyecekleri gibi halkın da bu intihabata iştirak etme- mesini emin için çalışmağa karar veren her iki fırkamn reisleri son günlerde büyük sa- yılabilecek bir macera da ge- çirmişlerdir. Bindikleri | tten durdurulmuş, halk toplanmış, polisle mücadele olmuş, Veft İırkası reisi Nahas paşa başın- dan yaralanmıştır. Bu kabil maceralara rağ- men M:sır da şimdiki hükümet | aleyhindeki mücadelenin bite- ceğine hükmedilmemelidir. KAHİRE,2 A. A, — Vet ve Ahrar fırkalarının liderleri 12 saat evvel zorla binmiş ol- dukları trenden haylı canları sıkılmış ve saatlerce ayni va- ziyette kalmak neticesi olarak ayakları adeta tutulmuş bir halde saat 21 de inip kurtul- muşlardır. Lidetlerin binmiş oldukları tren başvekilin emri üzerine muhtelif istasyonların kör yol denilen taraflarında saatlerce bekletilmiş ve niha- yet Maadide piyade kışlası ö- nünde durdurulmuş ve bu ma- cera da burada nihayet bulmuş tur, Tanta istasyonuna doğru katile katile gelmekte olan Velt fırkası âzası polis kuvvet- Jeri tarafından dağıtılmıştır.30 kadar kimse tevkif edilmiştir. Kahire istasyonu hâlâ mu- hafaza altinda bulundurulmak tadır. Trene binmek isteyenle. rin üstü başı dikkatli surette aranmaktadır. Alaska'da içki; yasağı kaldırıldı NEVYORK, 2 (A,A) — A- Ingiltere mektubu İl | Yeni bütçe lâyiha- sına itirazlar LONDRA damn bildiriliyor: — Liberal liderlerden Sir Herbert Sa- mwel liberal klübünde iratettiği bir butukta Maliye Nazırı Snowden tarafından hazırlanan bütçe projesi- Di müsait bir surette tefsir ettikten sonra işsizlere iş bulmak üzere hükü metin yapmak tasavvurunda olduğu büyük ameliyat ve inşaat için para bulmakta müzkülât çekmiyeceğini söylemiş ve muayyen vaktından ev vel inkihabat yapılmasına hiç de lü- zum görmediğini ilâve eylemi Bütçe hakkındaki münakaşayı gan muhafazakâr fırkası tiderlerim. den Chamborlain mevcut vergiler- den bazılarının tezyidine ve bir ta kım yeni vergiler ihdasına ait tekli- fatı ihtiva edeceğinden korkulan ye- ni bütçe projesinin bütün tahmin- lerin hilâfma olarak korkunç bir şekilde ç itiraf etmiş fa issiyata istinat et- Gğini ve hele işsizlere munvenetin hazineye dnha kaça malolacağı hu- küt ile geçiştirdiğini söy- Hatip haftada bir milyon lira artan inne masraflarının kabar- icesi olarak gelecek nisanda 150 milyon bir açıkla karşı laşılacağını zikrederek bu vaziyete nihayet verilmesi lüzumu üzerinde iştr. Chamberlain crazi ver gisinin tezyidine sit teklifi muayyen ve mahdut bir sınıfa karşı bir teca-| vüz diye tavsif etmiş vedominyonlar müstemekelerden gelen şeke- rin bir istihlâk resmine tabi tutul. ması tasavvarumu tenkit | ederek gümrük resminin ecnebi şekerlerin. den alınmasını tavsiye o etmiştir. Chamberiain gerek varidatı. artır. mak gerekse o İngiliz senayiine yardım - etmek © için O himaye usulünün kabulü | lüzumunu İ- leri o sürerek oyalıız İngiltere tarafından” edhâbi mallara tatbik &- dilen fakat buna mifkabil ecnebi memleketlerin hiç biri tarafndan İn giliz mallarma"tatbik edilmiyen ser- | best mübadille sisteminin devamı ha- linde İngiliz sanayiinin münkarız 0- si ğleme e —— Amerika buğday gönderiyor PORTLAND, 2 (A.A) — Doğru Malümat sahibi olmakla tanmmış mahafil İngiltereye gönderilmek üzere 9000 ton buğdayın :yakmda vapurlara yükletilmesine ( başlanacağını haber Vermiştir. Yerli hubu - bat mifstahsilleri cemiyeti elin İde bulunan 12,000 ton mikta- İ rındaki buğdayı ihracat tacir: | İ leri vasıtasile tamamen satmış- | İ tır. Bu miktarın 9000 tonu İn- | gilteerye, 3000 tonu da Japon- yaya gönderilecektir . ii Barselon hâdiseleri BARŞELON, 2 (A.A) — Şehrin her tarafnıda sükün hü- | küm sürmektedir. Miralay Ma- cia araba ile sokaklarda dolaş- maktadir; Sabahleyin anarşist lerle komünistler arasında bir arbede olmuştur .Bu esnada ko cavüzatta bulunmuşlardır. Si- vil muhafızlardan bir kişi öl- müştür, Bir kişi ağır ve müte- addit kimseler hafif surette ya- 3 kişi ağır, 10 Isişi de hafif su- rette yaralanmışlardır. 3 kişi tevkif edilmiştir. Bunların ara- sında bit de tanınmiş bir ko- münist vardır Fransada 1 mayıs günü PARİS, 2 (A.A) — Bir ma- yıs günü memleketin her tara finda sükün içinde geçmiştir. Yalnız, Paris civarında Bezons da komünist belediye reisinin i- daresi altında nümayiş yapan bir alay polis kuvvetlerile karşı laşmıştır ,. Bunun üzerine bir arbede çılımıştır. jan- darma zabiti ile bir jandarma neferi ve iki polis komiseri atı- lan kaldırım taşlarile yaralan- maşlar ve ayak altnıda kalımış- lardır. O esnada vak'a mahal mer eder ii Romanya Yeni intihabatta hükümetin vaziyeti BÜKREŞ, 2 (A.A) — Hü- kümet bir beyanname neşrede- rek yakında yapılacak intiha- batta milli birlik namma ter- tip edilecek namzet £ listesini terviç ve iltizam edeceğini bil- dirmiştir , Fransa ve Romanya PARİS, 2 (A.A) — Prens .Chika ile M. Briand arasında tebrik ve teşekkür telgrfaları teati edilmiştir. Prens Chika gönderdiği telgrafta gerek his- sen ve fikren biribirine bağlan- mış olan Fransa ile Romanya arasmda elbirliği lie sıkı su- rette çalışmakta devam edile- ceğini kuvvetle ümit ettiğini yazmıştır . M. Briand verdiği €vapta, Romanyanın sabık Paris sefi- ti ile tekrar bir arada çalışmak imkânmı elde ettiğinden dola- yı memnun kaldığını beyan et- miştir. M. Briand,.. prensin Fransada bıraktığı hatıranın Fransa ile Romanya arasında mesai iştirakini temine matuf faaliyetin karşılıklı bir itimat dairesinde devam edeceğine en sağlanı bir zaman teşkil ettiği- ni ilâve eylemiştir . Deniz itilâfı meselesi NEVYORK,2 (AA) — Hariciye nazırı M. Stimsonun Fransız - İtalyan deniz itilâfr- na müteallik İngiliz ve Fran- sız notaları etraflı — surette tahlil ettiği ve halli geri kalan teknik meselelerin evvelce'zan nedildiği gibi aşılması müşkül bir mani teşkil etmeyeceği ka- naatinde ; bulunduğu söylen- mektedir.. M. Stimson, vaziye- tidaha fazla tetkik etmek iste- memiştir. PARİS, 2 (A.A) — M. Mas sigli deniz itilâf: hakkında ye- niden başlamaktan bir faide cl- de edilemeyeceği fikrinde bu- lunmaktadır . Ispanyada vaziyet SEVİLLE, 2 (A.A) — Ko- münistler tarafından yapılan bir mitingte kabul edilen karar suretinde sabık kralın mahke- meye verilmesi, ceneral Bören- guernin kurşuna dizilmesi, si- vil muhafızların silâhlarının a- Jınması, ahaliye silâh dağıtıl- ması, Fasın? Katalonyanın ve Basgue'larla meskün havalinin terk,i Abdüllerimin serbest bi- Takılması ve bir ihtilâl mahke- mesi teşkili istenmiştir , Kral Aifonso LONDRA, 2 (A.A) — Si bık kral Alphonso Parise gi mek üzere öğleye doğru Lond- radan hareket etmiştir . C. Akvam Meclisi CENEVRE, 2 (A.A) —A- vusturya, Çekoslovakya (ve Belçika hükümetleri Cemiyeti akvam meclisinin gelecek içti- mamda oAvusturya - Alman gümrük birliği meselesi hak- kında yapılacak müzakereye iş- tirake davet edilmişlerdir .Bu hükümetleri mezkür içtimada sırasile M. Sthober, M. Benes ve kuvvetli bir (o ihtimale göre M. Hymans temsil edecekler - dir. Dünyanın en yüksek binası NEVYORK, 2 (AA.) Dünyanm en yüksek ve büyük binası olarak “Empire (State Building”in açılması resmi; re- isicümhur M. Hoover tarafın- Mlz disi Mi kik Üdedk ilde it öz | Bü | ANKARA, 3 (A.A)— Cüm huriyet Halk fırkası kâtibi u- mumiliğinden tebliğ olunmuş- Romanyada diktatör lük şayiaları Sefaret bir tebliğ neşrederek b şayiaları tekzip ediyor.. ANKARA, 3 (A.A) — Ro- monya sefareti tebliğ ediyo; Romanyada diktatörlük ilâ- nı hakknıdaki bütün şayialar asılsızdır. Böyle bir tarzı hare- ket kralm noktai nazarına mu- halif olduğu gibi 40 senelik si- yasi hayatile de sabit olduğu veçhile başvekilin de noktai na zarına mugayirdir. Kral tarafın dan tayin olunan mesai kabine si büyük ekseriyeti iktidar mev küni terkeden ve siyaseti yeni hükümetin siyasetine uymayan bir fırkaya mensup bir parlâ- mentoya istinat edemezdi. Ye- ANKARA, 3 (Telefonla) — Polis muavin ve komserlerine ait umumi imtihanların netice leri tesbit edilmiş ve Emniyeti umumiye müdürlüğündeki ko- misyon mesaisini ikmal etmiş- tir. Hazirandan itibaren muhte lif kadrolarda istihdam edile - yonları ve lokantası Seyrisefain idaresi Yalova kaplıcalarmda halk için ucüz mıştır. Halk pavyonları iki üç kişilik ve ya- İ tak ücreti 60 kuruştur. İ — Seyrisefain idaresi fakir hal- kın Yalova kaplıcalarından isti fadesini temin için ucuz bir 16- kanta da tesis edecektir. Bu 1o- kantada piyaz, ciğer, pilâv gi- bi ucuz yemekler bulunacak, 40 kuruşa yemek yemek kabil ola- caktır , Bu şeraite göre bir günlük Yalova masrafını, banyo da da- hil olmak üzere 150 kuruşla te- min etmek mümkündür . Halkın Yalovadan istifade etmesi için otomobil nakliye ücretlerinde de tenzilât yap - mak lâzımdır . Yunan meb'usu dün Ankaraya gitti Şehrimizde bulunan Yunan meb'uslarnıdan M. Makas dün ekspresle Ankaraya gitmiştir. Mumaileyh Ankarada bir kon- ferans verecektir . » Ingiliz sefiri mezunen gitti İngiliz sefiri M. Klark dün ekspresle Lozana mütevecci- hen şehrimizden hareket etmiş tir, Sefir cenapları Lozandan | Parise ve Londraya gidecek, yirmi güne kadar şehrimize av det edecektir - Iki Bulgar hudut haricine çıkarılıyor Polis İstanbula sahte pasa- portla gelmiş olan Boris ve Sen mış, bunların casus olduğun- dan şüphelenmişti. Yapılan tah kikat neticesinde bu iki Bulga rın casus olmayıp siyasi mülte ci oldukları ve pasaportları Sır bistandan tedarik ettikleri anla şılmıştır . 5 Maamafih vazivetleri şüphe- i yük kongre paza ” günü toplanıyor.. : y Halk fırkası umumi katipliği Bi bir tebliğ neşretti.. Terfi eden komiser ve muavinler Yalovada halk pav-| Süleyman Bey konys fo isminde iki Bulgar yakala- 4N ber Ğ yük kongresi mayısın on: pazar günü saat on dört bu | ni hükümet parlâmentoyu £ biki fevkalâde müşkil olan nunları tadil hususunda sıf tarmak istemediğinden teşkil esasiye kanununun bahşeti parlâmentonun feshi vasıtasi kullanmıştır. Kanuni intihab vuku (o bulacak © parlâmen 15 Haziranda açılacaktır . Xorga hükümeti, par parlâmento 15 haziranda aç caktır. Yorga hükümeti, par mentonun feshi günü izah e len program hakkında karar? recek olan yeni meclislerin * zahür edecek reyleri netayici kabul edecektir. İ cek olan bu memurlara ait & $i listeleri ile mahalli istihdâ larını muhtevi cetveller bu aj çinde ilân edilecek ve alâkad lara tebliğat yapılacaktır, İ tanbul polis mektebinin bu $ neki mezunlarından elli kadi | polis memuru Ankara kadro: icin tefrik edilmiştir”. valisi mi oluyor? Belediyede yeni teşkil edile mezarlıklar müdürü Süleyma Bey haziranda Konya valiliği ne tayin edileceğisöyleniyor.S leyman Beyin yerine bir mü hendis getirilecektir. Yeni mt zarlıklar talimatnamesi de hi Zzirandan itibaren tatbik edil meğe başlanacağı için buray ilâveten bir fen heyeti ihdas da düşünülmektedir . Leh milli bayzamı Leh milli bayramı münaseb) tile dün şehrimiz Leh konsolo| hanesinde bir resmi kabul ya pılımşıtır, Dün sabah şehrimiz de ki, Lehliler Beyoğlu katolil klisesinde bir ayini ruhani icr lettirmişler ve Leh istiklâl mü cadelelerinde ölen vatandaşlar! e hatıralarnı tebcil etmişler Gümrük muhafaza teşkilâtı Yolcu salonu ile Sirkeci isti siyonunda gümrük omuhafaz tarassut işlerinin takviyesi ki ve kadroları te si edilmiştir . Polis mektebi mezunları Polis mektebindeki imtihat lar tamamile bitmiştir . Bu sene mezun olacak 1$ zabıta memurundan 65 şi taşi da muhtelif şehirlere gönder leceklerdir, Memurların kısmı azammı Ankarada kalması da mukar rerdir. Yeni senei tedrisiye hi | girandan itibaren başlayacak tir. Fransız komünist meb'us PARİS, 2 (A.A) — Mati gazetesi komünist meb'uslar dan M. Doriotnun dün ge Hendayde İspanyol hududut geçerek İspanyaya gittiği arala Moslnuadan hatsnsi “