11 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

11 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

(Başı 1 inci sahifede) Bu uğurda ehemmiyeti dabs şok, yeni hâdisata te' > i te Türk enilerinin ve ve #ihniyetinin bu vatan ii sahip ve hâkim olduğu Sarar az bir temel olarak €O çe. kalacaktır. Halk idaresi kâmülâc dabili ler lar talcaya şayan müs: asında bulundurmuştur. Muhalif matbust arasında münaka- valiie cok durendişlere endişe Yerasök manzaralar göstermiş- tir. Bu memlekette bir kaç defa tekerrür eden bu devrelerin ha- İleti ruhiyesindeki esbap malüm dur. Evvelâ şüphe (yoktur ki fevkalâde tedbirlerle kapalı tu- tulan devirlerden sonra hissi- yattaki tezahurat bittabi nor- malden fazla bir coşkumluk gös terir, Saniyen bu devirlerde tür lü maksatlı tahrikâtçılar kendi maksatları için efkârı o azami derecede tağlit etmek isterler. Bir an gelir ki bütün bu hâdi- Sat saf vatandaşları liğe ve idarenin ve kanunların kifa- Yetinden şüpheye sevkeder. Fena fikirleri teşçi Devlet idaresinin zayıf ve âciz olduğu zannı ise memle- kette cesaret ve fırsat bulamı- Yan fena fikirlileri ileri atılma - ğa ve meydana çıkmağa teşçi eyler, Bu gibi hâdisat karşısın- da süküneti muhafaza edebil- mel ve inkılâbın ve devletin kudretine itimadımuhafaza ede rek vaziyeti mütalca edebilmek lâzımdır. Yoksa böyle hâdisat yeniden fevkalâde tedbirler i- çin sebep teşkil edebilir ve fev- kalâde tedbirlerin hitamile ay- Ri anarşi ve mukabele devirleri tekerrür eyler. Milli hayatın is- tikrar ve inkişafı bir daire fa- side içinde mütemadi sarsıntı- dan kurtulamaz. ; Fırkamız esas prensiplerine olan sadakati ve milletin aklı selimine ve kendi idealinin kuv Wetine olan itimadı ile bu saf- hay: milli hayat için bir tekâ- mül temin ederek atlatmağa muvaffak olmuştur. Sakinane ve vakurane bir tehammül ve Sebat vatandaşların selim mu- hakemelerini uyandırmış, ka- hunların faaliyet ve | tesirleri tedricen kendini hissetirmiş, i- darede istikrarm alevli ve sun'i tahrikâttan müteessir olmıya- tak derecede kuvvetli olduğu anlaşılmıştır. z ütün bu ahvalin muhalif mat buata ve zıt fikirlerin karşılaş- Müsına karşı memleketin bün- Yesini takviye etmesi tabiidir. Şimdiye kadar vâsıl olduğu Muz neticeler çok ümitbahştır. Cümhuriyetçi fikirlerin müna- kaşa ve mücadelesi, karşılıklı Yatandaşları haysi: örselenmeksizin ve — biribirine düşman yapmaksızın, tabit.bir istikrara doğru gideçektir. Serbest fırkanın zuhuru Dahili siyasette bir muhalif fırkanın zuhuru ile vukuğ ge- âna vasıflarımızın icabından sa Yıyoruz. Bu ki dev- let idaresinde bizimle hem f- kir olmayan dostlarımızın mu- halif bir siyasi fırka teşkil et- melerini tasvip ve teşvik eyle- dik. Bütün fırka teşkilâtımıza Yeni doğan muhalif fırkanm ha yırhahane ve dostane karşılan- masını tavsiye eyledik. Bizim hattı hareketimizin sebebi ha- lis cümhuriyetçi ve h; bir vazifesini halisane ifa arzu- su idi, yoksa karşumıza çıkanla tın fikirlerinin ve içtihatlarınn bizim kanaatimizce isabetsizli- ğinde ta bidayetten itibaren as- la tereddüdümüz yoktu. Muha- lif bir siyasi fırkanın zuhurun- da vukua gelen hâdisat hatırlar da o kadar tazedir ki bu hâdi- Satı burada yeniden tafsil etme Ze lüzum görmüyoruz. Umumi Teisinden itibaren bütün teşkilâ tında dostane karşılamak ka- sarile hareket eden fırkamız bir Ay içim zorla aleyhine ihtilâl va Pilmiş düşman muamelesi ile rşılaştı. Bizim cümhuriyet ve z namma aldığımız va- a kongresi ziyet fikir iştiraki ve fırkamı- | zın yüksek idare ve mes'nliyet mevidinde bulunan erkânı ara- sında gizli bir anlaşamamazlı- gın bir tertip şeklinde tezahü- rü olarak işaa edildi. Bu işaalar kendi fırkamızın efradı arasın- da bile tereddüde menfi ve mür teci fikirli anasırın ise alenen inkılâp aleyhinde vaziyet ahma larma mahal verdi. Son Beledi- ye intihabı mücadelesi Büyük Millet Meclisinin idaresine te- sir edecek birvasıta addolunma sma kadar menfi ümitlerin re- vacına vesile oldu. Bu hülâsa hâdisata mahiyetini sadece mü şahede için yapılmıştır. Mes'uliyet aramıyoruz Bu hususta mes'uliyet ara- mak veya tercih etmek maksa haciçindedir. Vahim â brakmayacak bir vuzuh husulü ne çalışmak ve diğer taraftan mürteci fikirlerin fırsattan isti İadesine mahal bırakmayacak bir surette Büyük Millet Mec- lisinin kudret ve nüfuzunu te- barüz ettirmek icap etti. Ahval böyle vazih ve ciddi bir safha- ya girince karşı fırka cüesası furkalarını feshetmişlerdir. Bu hususta intişar eden fikirleri ve sebepleri yeniden tazeleme ğe lüzum görmüyoruz. Aşikâr dır ki fırkanın prensipleri, fikir leri ve görüşleri ilk günden iti baren fırkamızdan ayrı olduğu kadar onun umumi reisinin fi- kirlerinden, prensiplerinden ve görüşlerinden ayrı idi. memle- ket idaresinde fırkamızm pren sipleri, fikirleri ve düşünceleri ilk günden itibaren fırkamız- dan ayrı olduğu kadar onun u mumi reisinin fikirlerinden, prensiplerinden ve görüşlerin- den ayrı idi, Memleket idare- sinde fırkamızın prensiplerini ve icraatını doğru görmemek kanın infisah kararında fırka- muzın ve reisinin veya vekilinin hiç bir arzusu lâhik olmamıştır. Bilkis böyle bir ka rarı biz kendi anlayışımıza gö re asla terviç etmedik. Bundan sonra zuhura gelen Menemenhâdisesi irticamın ku runu vustadaki kadar vahşi ve müntakim olduğunu gösterdi- ği gibi ahvalden ne kadar cür- et almış olduğunu da göster- mek itibarile intibaha şayan- kılâpçı fırkamızın idaresi mu- kabil tedbirleri derhal ivibaz etmek mecburiyetinde idi. İn- kılâbın müdafaası için fırkamı zın bütün aza ve teşkilâtı dai- ma mukabeleye hazır buluna- caktır, Bu defa da fırkamız fev “alâde hâdisenin davet ettiği tetbirleri asgari zamanda kaldı carak normal iadesini azami derecede tesri eylemiş- tir. © Bütün bu tecrübelerden sonra Nikbinliği sarsacak mahiyet te olan bütün bü tecrübelerden sonra da memleket hayatında cümhuriyetçi ve samimi karşı- lıklı fikirlerin faaliyetine im- kân vermek hususundaki esas karar ve temayülümüzden sar fı nazar etmedik. Son mebus intihabatında” bizim sisi başka bir program isabeti ie kani olan cümkuriyetçi, mil Tiyetçi lâyık ve samimi vatan- daşlar için fırkamızın müntehi bi sanilerinin serbest takdirle- rine müracaat eyledik. Ümi e diyoruz ki memleket bu tedbir lerden müstefit olacaktır. Her halde biz lâyik, cümhuriyetçi ve halkçr bir idarenin bütün te celliyatmı vatanda temin et- mek yolunda musir ve sabit ka lacağız. Bir dereceli intihap gayedir Bir dereceli intihabat gaye- izi tahakkuk, girme ine çi e mühim, hir.hatyı ge intihabatına ka dın erkek bütün vatandaşların dl İpli zaruri | keme iştirakini tatbik edebilmek fm- | faza ve teyit eylemekte ciddi kamız için mühim bir muvağfa | ve sebatkârane mesai sarfettik, kıyettir, Gerçi intihapta ha | Sovyet Rusya ile dostluğumuz dis olan ahval diğer bir çok te | samimi ve ciddi bir surette uv Siratın da inzijmamı ile endişe | vet ve resanet göstermiştir. Ha verecek şekiller gösterdi. Fa- İ riciye vekâletlerinin karşılıklı kat bu-ilk tecrübe gelecek i- | ziyaretleri 1929 da aktettiği- tihapların daha sakin ve salim | miz mukavele ile 1931 de aktet bir mecrada vukuu için istifade") tiğimiz deniz protokolu arada- li olacaktır. Bu suretle hasrl | ki emniyet ve yakın dostluğun olan intibah ve melekeler, di- | yeni ifadeleridir. ğer, taraftan geçecek zamanla İtalya ile münasebatımız bu memleketin mücehhez olacağı | geçen devrede dostluk istikame maddi ve manevi vesait meb'us | tinde zikre şayan inkişaf gös- intihabında da bir dereceli ka- | termiştir. 1928 de hâkem ve bi- dın ve erkek vatandaşlar iş | taraflık muahedesi aktettik. tirakile umumi intihaplarm de Hariciye vekâletimiz arasın mokrasi ahkâmı dahilinde te- | da karşılıklı ziyaretler ve t€- sisine imkan bırakacaktır. BÜ- | maşlar aradaki münasebatın sa tün bu hâdisat fırkamızın cüm | mimiyet ve ciddiyetini göstere- huriyetçi, halkçı, milliyetçi, in | cek mahiyettedir. kılâpçı idaresinin şuur ve sebat | £ İngiltere ile aramızda bütün la takip olunduğunu gösterir. | ihtilâfat hallolunmuş, bir hüs- Bu kadar muğlâk bâdisattan | nii münasebet devam eden dev- sonra memlekette huzur ve Sü | renin vasfıdır. İngiliz donanma kün tam bir halde bizi beğen- | sının dostane ziyareti son Za- meyenlerin, istediklerini mah- | manda velveki hususi olarakİn karşısında mes'uliyeti gö | giliz hanedanın yüksek âzası ze alarak her mübalâğa ile neş | nın müsafereti memnuniyetle gel ve Büyük Millet | zikre şayandır. eclisol kürsüsünde icaraatı- i mızın serbest tenkidi vesaiti. Hindet. maooclesi ni Fransa ile aramızda hudut in mevcut olması fırkamızm ii büyük bir muvaffakıyetidir. . | meseleleri hallolundu. Gerçile Muhterem Efendiler, müz mer'iyete girmedi ise Dahili siyasetimizin ana hat | aramızda bitaraflık ve hâkem lar üzerinde geçirdiğimiz sa | ouahedesinin imza edilmiş ol- fahattan bahsettikten sonra ge | MAS! hususu ma e devrede ikleuk ettirdiği | Truzın maniasız ve oi SE bir vk işlenen teen | Şuna kuvvetli bir delildir. Gene ile bahsetmek lüzumsuz yor- | bU 9On devrede Paris kumanda gunluk yapabilir. Geçen devre | "MX Ankarada misafir etmekle deki programımızda mevzuyu | memnun olduk. bahsolan işleri mütemadiyen | o Amerika ile iyi münasebatr takip etmekteyiz, Nüfus politi | 722 devam ve inkişaf etmiştir. kasını tkibe esas olacak cihaz | Ticaret muahedesi aktettik. Al ları vücude getirdik, Tam te | manYa İle aramızda hâkem ve şekklillü nahiyelere başladık. | bitaraflık muahedesi mer'iyete Mütemadiyen artıyoruz. Vilâ- gir Münesebatısine cidden yetlerin idaresinde gerek teşki “ lât gerek salâhiyet itibarile ih | , JaPonya hanedanı muhterem tiyacta göre ütemadi bir tekâ | âZasıni Ankarada ( misafirct- #081 takip ediyoruz. mekle mübahiolduk, Aradaki Muhterem Efendire, münasebatta samimiyet tezahü Geçen devrede Adliyede ta- | Tatı görülmüştür. Yakın komşu hakkuk ettirdiğimiz eserlerzik | larmızla - münasebatımızdan re lâyıktır. Medeni ve muasır | bahsedeceğim. Irak münaseba- bir devlet için lâzım olan bü. | Umızı halisanedir. Tarafeynin tur. Bu kanunların tatbikatı | NİYet ve teşriki mesai arzusuna memleketin vesaitine ve husu- | Müstenittir. 1 göre yeni bir takım ih | ( İranla minasebatınızm e- tiyaçlar gösterdiği doğrudur. | sasta dostane mahiyeti şayanı Tezahür eden iltiyaçlar üç | arzu olmıyan geçen hudut hâ- zümrede toplanabilir, Birisi ka | diselerinin aksi tesiratma galip nunların tatbikatında memleke | ve hâkim olmuştur. timizin hususiyetine göre tadi | itimat ve hüsnü niyetle hudut li icap eden usul ve tereffüata | hâdiselerinde teşriki mesai i- aittir, Bu münhasıran tedrübe | çin tarafeynin temayülâtı iyi meselesidir. yoldadır. Arada heniz halli bit Adliye vesaiti memiş birtek hudut tayini me- Zincisi musir bir devlet adli | selesi vardır, ki bu meseleyi bir yesine mühtaç olduğu vesaitin | an evvel makul bir surette hal- temin olunmasıdır. Kanunlara | letmek bizim cidden samimi ar- göre binalar tebliğ ve icra vası | #umuzdur. ” taları gibi paraya ve zamana Bulgaristan ile münasebatı- mütevakkıf olan ihtiyaçlardır. | mız iyidir ve itimatkâranedir. Üçüncüsü, icap eden evsafta | Aramızda hâkem ve bitaraflık hâkimlerin lâzım olduğu kadar | muahedesi mevcuttur. Arada mevcut olmasıdır. Bu da yetiş | hiç bir ihtilâf mevcut değildir. tirme ve zaman meselesidir. Yunanistanla geçen kongre- Gördüğümüz eksiklerin müte- | de henüz mevcut ölan ihtilâfat madiyen ikmal ve ıslahı ve ve- | Kâmilen hallolundu. Asıl şaya- Saitin mütemadiyen tamamlan | 1 ehemmiyet nokta | zihi ması bizim hattı hareketimiz. | ve siyasetlerde hakiki bir inkı- dir, Şurası muhakkaktır ki ad- | lâp vukua gelmesidir. Tarafeyn li siyasetimizin ana istikameti | ihtilâflardan ve mazi hatırala- ve kanunlarımızın esas ve ma | mdan samimiyetle vazgeçti, Yunan Başvekilinin ve hariciye Vekilinin resmi ziyaretleri iki memleket münasebatında yeni ve mes'ut bir devrenin gicı olmuştur. O zamandan be- ri iki memleket ve millet arasın da umumi ve husüsi münasebet lerde bir samimiyet meşhuttur. Macaristanla elan Dost Macaristanın Başveki- inin ve hariciye nazırınn ziya- retlerinden iki memleket müna sebatı yeni bir kuvvet ve sami- miyet almıştır. Arada hâkem | ve bitarafirk muahedesi mevcut | tur ve münasebatımız cidden dostanedir. İsviçre ile Çekoslovakya ile hâkem ve bitaraflık müahedesi aktettik, İspanya ile aramızda hâkem muahedesi mevcuttur, Burada ilân olunan Cümhuriye | ti tanımak için musarcat er memlekette inkılâbın müdafa- ası cümhuriyetçi ve halkçı bir idarenin bütün nimetlerinin in kişafı ve cümhuriyet prensiple ririn ve nimetlerinin fena mak satlı adamlar eline bizzat cüm huriyet ve cümhuriyetçiler a- leyhine kullanılmasının men'i mükemmel ve muasır bir adli- ye ile ve onun muktedir hâkim leri ile mümkündür. | Harici siyaset: Muhterem arkadaşlar, harici siyasetimi- zin bu geçen 4 sene zarfında el- de ettiği neticelerden bahset- mek hakikaten memnuniyetimi Zi tahrike lâyiktir.Dürüst, sulh Afgan devleti ile dostane mü perverane siyasetimiz Türkiye | nasebatrmız, bu memlekette ge nin beynelmilel vaziyet ve itiha | çen takallübata rağmen daima rmı mühim surette takviye et- | mahfuz kalmıştır. miştir Dostlukları. takviyede Diğer devletlerle normal mü ve ihtilâfları halledip, dostluk- | nasebat mevcut ve dostane his. lat tesisinde Türkiyenin beynel | siyat ve temenniyat aramızda- milel emniyet ve itibarmı muha | ki temasları tanzim etmekte- dün toplandı dir, Beynelmilel sulhü tarsin için şarki Avrupada aktolunan Lit- vinof paktma bütün dünyaya mühim bir sulh vesikası olan Kellog misakma iştirak ettik. Görüyorsunuz ki Türkiyenin harici vaziyetini (o takviye ve sulh ve hüsnü münasebat me- saisinde bu son dört senede al- dığımız neticeler zikre ve mem nuniyete şayandır. Maarif: Muhterem Efendiler, Maarifte geçen devrenin en mü him hâdisesi Türk harflerinin kabul ve tatbikidir. Türk harf- lerinin resmi ve umumi hayatta tatbiki iki sene sürdü. Mektep- lerde bu islâhın icap ettiği ta- dilât sür'atle tahakkuk ettiril - di. Bütün devlet ( devairinde, matbuatta ve vatandaşlara açi- lan umumi kurslarda ve mek- teplerde Türk yazısı tamim ve talim olundu. Şimdi besit bir iş zannolu nan bu hâdise tarihimizin bü- yük hâdiselerinden ve başlıca dönüm noktalarından biri ola - rak ebediyen zikrolunacaktır. "Türk dilinin müstakil hüvi- yetile mükemmel ve medeni bir tır, 1927 programın tatbiki- ne ciddiyetle devam ettik. An- cak ihtiyaç o kadar çok ve mil- etimizin irfana rağbeti o kadar artmıştır ki, uzun zamanlar eli- mizdeki mesaf ve bizim bütün gayretimiz taleplere kâfi gelmi yecektir. Bizim bütün mesai- miz atide de maarifte yeni ve- Sait bulmağa ve bilhassa tasar- rufkâranc usullerle eldeki ve- saitten azami netayiç istihsali- ne matuf olacaktır. İçtimai ve sıhhi siyaset: Ka dınıniçtimai hayattalâyık oldu ğu haklı ve yüksek mevki alma sı geçen devrede esaslı olarak yerleşmiştir. İçtimaf muamelât teşkilâtın da kadın ve erkek vatandaşlar ciddi bir alâka göstermişlerdir. Yer yer hayır ve muavenet teş- kilâtları fırkamızın daima mü- delesini bilhassa sıtma için tak viye ve tevsi ettik.Senelere çok geniş ve ince teşkilâta ihtiyaç gösteren bu mücadeleden aldı- ğımız neticeler ve bu yüzden büyük vatan parçalarmın gör- düğü istifadeler iftihar ile zikre ve ihtiyaç her sahada o kadar çoktur ki daima vesaitini artı- rarak sıhhat mücadelesini ve teşkilâtını tevs etmeğe çalışa- cağız. İktısat ve imar; ” Muhterem Efendiler; iktisa- diyatta ithalât ve ihracat ara- sındaki nisbet ve yekün üzerini de bilhassa iştigal ettik. Mem leketin refaha gidilen istika metin ve alınan tedbirler mec rasının ve milli hayatın müs- bet gidişinin semeresi hulâsa olarak ancak böyle anlaşılabi- lir. İlk defadır ki Türkiye ken di mevaddı gıdaiyesini ekmek gibi esas ihtiyaçlarını kendisi temin etmeğe başlamıştır. Bu gün gıda maddelerinde bu ne ticeye varmak için çalışıyoruz Yerli sanayiin inkişafı için kuv vetli ve mütemadi tesirat icra etmeğe çalıştık. Bir çok işler- de memleketin aldığı neticeler zikre şayandır. İpekçilik ve ipek kumaşları tahsisen bu cümledendir. Yerli mahsul ve mamullerin revacını teşvik için gerek devlet usullerinde ve ge rek milli iktısat ve tasaruf ce- miyeti gibi hususi ve içtimai teşekküllerde müessir tedbir- ler alınmıştır, Hayvanat ıslahı için, zirast mevaddı ve yerli sanayi için müteakıp. sergiler açılmıştır, Bunların ciddi seme releri görülmektedir. Kredi mü esseselerile ciddi olarak işti- gal ediyoruz. Milli bankalar ciddi bir inkişafa mazhar olma ya namzettirler, Memleket iktr sadiyatında iyi» tesirleri kendi ni hissettirmektedir. Kredi ko operatifleri teşekkül etmeğe başladı. İlk neticeleri ümit ba- hiştir. Bunları arttırmağa çalı Sıvas umumi kongresinden bugüne kadar bunca engellere karsı mefküre yolunda attığı mız adımlar gözönü se önümüzdeki senelerin fırka- mız için vadettiği muvaffaki- yet ufuklarının me kadar geniş, olabileceğini tahminde güç çekilmez. (Alkışlar). Bu mü hazatm isabeti bir şarta bağlı- dır. O şart milletimizin muhab bet ve itimadınım fırkamızın ü- zerinden eksik olmamasına dik katle ve feragatle çalışmaktır. | (Alkışlar). Pırkamız bunda küsur etme dikçe selim hisli, şuurlu, vefalı milletimizin muhabbet ve itima dından daima emin olabiliriz. Arkadaşlar; 12 sene evvelki Sıvas umumü inde, dört sene evvelki şıyoruz, Faiz yüksekliği ile mü cadele, bir taraftan faal serma yelerin artması, diğer taraftan kooperatif teşekküllerinin ço- galmaları ile mümkün olacak- tır. Milli tasarrufu her ailede ve her fertte yalnız kendileri- ne ait bir menfaat değil ayni zamanda vatanm refahını te- min edecek en esaslı vasıta ola rak mütemadiyen anlamağa ça lışıyoruz. Şmendilfer programımızda en mühim hedeflere geçen devre de eriştik. Sıvas, Malatya, Balı kesir, Çanları istasyonları aç- tık, basit ve kısa sözler mü him hislerin ifadesidir. Deniz seyrüseferlerindeki ne ticeler memnuniyet veren, ken disinden vasi neticeler bekledi ğimiz bir mikyas ve mahiyet- tedir. Cumhuriyet Merkez bankası için lâzım olan sermayeyi kay dettik ve ilk kısmının tediyesi ni ve kâmilen taahhüt olunma sını tahakkuk ettirdik, Muhterem Efendiler, Geçen devrede geçirdiğimiz büyük bir mücadele işi de mil Ii paranın kıymetini müdafaa umumi intihap neticesi açık bir surette göstermiştir. Büyük Milletimizin fırkamiza göster- mekte olduğu alâka ve itimada dut olan böyle bir tehlike ile müsbet olarak mücadele et- mek memleket için zikre şayan bir muvaffakıyettir. Gümrük tarifelerini milletin iktisadi menafiine tevfik etmeye çalı- şan bir umumi ve müstakil ta rife Türkiye hayatında ilk defa olarak geçen devrede vücude getirilmiştir. Muhterem Efendiler, milli müdafaa için temin etmeğe mu vaffak olduğumuz vesaiti bura da zikretmiyorum. Fakat, her kesin gözü önünde bulunan tayyareler ve donanmadan mil li müdafaa vesaitinden çok şey tedarik ettiğimizi tahmin etmeğe imkân vardır. Muhterem Efendiler, buraya kadar ana hatlarmı ve başlıca eserlerini hulâsatan saydığı- mız işleri mali vesaitini münha sıran cümhuriyet” hazinesir:, ve milli Türkiyenin menabiini temin eylemiştir. Bahsettiği- miz memleket müdafaaları ku rulan ve kurulmakta olan ban kalar, yapılan şimendiferler, işleyen gemiler ve görülen do nauma ve tayyarelerin bedelle rini ay başmda muntazaman ö denen maaşları mili cümhuri- yet Türkiyesi vermiştir, ver- mektedir. © (Nutkun burasını, Gazi Haz retlerile beraber ayağa kalkan bütün kongre azaları ve sami- Ter büyük bir heyecan içinde dinlemişlerdir. Şiddetli alkış- lar, bravo sesleri, yaşa sesleri.) Büyük kongrenin muhterem azası, geçen devrede yaptığı- mız işleri bir beyanname halin- de hülâsa ettik. Burada ıttılar nıza arzolunacaktır. Önümüz- deki seneler içinde yapacağı- mız işleri ve yapacağımız ted- birleri hep beraber o düşünüp konuşacağız. Arkadaşlar; Herbiriniz vata nın bir bucağından, halkın içir den geliyorsunuz. Memleket ik tiyaçlarma, halkın yeni dertle- rine yakından vakıf bulunuyor- sunuz, Fırkamızın prensipleri- ni tatbik eden icra vekilleri ar- kadaşlarmız da içinizdedir. Mü zakere ve münakaşalarımız bit likte olacaktır. Bu müzakere ve münakaşaların feyizli neticeler verebilmesi için arkadaşların kayıtsız ve şartsız, serbest ko- ler görülmüştür. İnsel ve iza nı zayıf olan vatandaşların da gafletlerinin yardımile bu son devrede devletin hazinesi ma- nen büyük hücuma maruz kal mıştır. Şüphe yoktur ki, cum- huriyet hazinesinin kudretini sarsacak manevi bir darbe milli devletin mevcudi- yetine açılacak en vahim bir yaradır. Mali ıslahatın seyri ve umumiyetle vergiler aleyhine husule getirilen namüsait hava nım tasfiyesi de geçen zamanın mühim hadiselerindendir. Mü- temadi ve esasi maliye ıslaha- tı önümüzde de devam edecek tir. Büyük kongrenin muhte. rem âzası , geçen kongreden beri başlıca icraatımız bunlar- dır, Cümhuriyetçi, milliyetçi, halkçı, devletçi, lâyik ve inke lâpçı fırkamız geçen devrede müsbet eserleri ile ve muvaf- fak olarak çalışmıştir. Bunu a- gık alınla ve itimadı nefisle i- fade ederiz. Beyanname sürek li alkışlarla srk sık inkıtaa uğ- ramış ve sürekli surette alkıs- samimi arkadaşlıkla bağlı aza- sıyız. Müşterek mefküre ve kar şılıklı samimiyetin icabı, biribi- rimizi tenvir ve irşat ederek t- mumi hey'eti en ise. etli yolda / yürütmektir. Fırkamız | larının bu şiarı yükseldikçe fır- kamızda tesanüt, yüksek birlik , ve milli mefküreye hizmet kud reti inkişaf eder ve yükselir. (Bravo sesleri). Biribirimizi ir Şat ve haklı tenkit etmekte yal- nız fayda vardır. Bundan asla zarar gelmez. Fakat aksinden çok zarar görüleceği tecrübeler le sabittir, millet ve memleketimiz için ye- ni saadetler hazırlamasını te- menni ederim, (Alkışlar).” Bir asker firarisile müsademe Meclis encümenlerinde ANKARA 10 (Telefonla) — Encümenlerin bir kısmı, fırka kongresini müteakıp mecliste toplanarak reis ve mazbata mu harrirlerini seçmişlerdir. Büt- çe encümeni riyasetine Gümüş hane meb'usu Hasan Fehmi, reis vekilliğine İstanbul meb'- usu Ali Rıza, ve mazbata mu- harrirliğine de Konya meb'usu Kemal Zaim Beyler intihap e- dilmişlerdir. Adliye encümeni reis ve maz bata muharrirliğine Mustafa Fevzi ve Salâhaddin Beşler ye niden intihap olunmuşlardır. daşı Mehmet Ça ırdu. Eş de yakalandı. Mecrahlar tedâyi alti Ba almınışlarder. Feci bir kaza İZMİR 9—Sart harabelerine lan seyahate iki bin kişi iştirak citi Avdette Ahmetli köyünden gazine: A ear led, Sile İİ ra di. Ölüm halindedir vo