15 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

15 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

il Bu dört nokta üzerinde bir itilâfa İ iç hem kin km haa Si PAZARTESİ 6 ne 1 sene, No. 1918 NUSHASI 5 KURUŞTUR Mısır İngiltere Meb'usan ve Âyan meclis» yapılan intihabat beklenen di: Başvekil İsmail Sıtkı sı kahir bir ekseriyetle tı kazandı. Bu suretle 1924 inde birinci Meclisi Meb'usan ettiği tarihten beri ilk defa o- Mis Meclisi Meb'usanına İd fırkasından başka bir forka hü- olmaktadır. hu intihabatın şümul ve ehermmiye | anlamak için İsmail Sıtkı Paşa- | hangi şerait altında iktidara gel- fini hatırlamak lâzımdır.1922 sene de İngiltere Mısıra dört kaydi ih- | xi ile istiklal vermişti. Bu dört! ta Mısırdaki ecnebilerin hima | Süveyiş kanalınm müdafaası, | anın vaziyeti ve kapitülâsyonlar | lesinden ibaretti İ mal İçin o zamandan beri İngil e ile Misir arasındaki müzakereler hetice vermemiştir. Sabık Başve- Nuhas Paşa tarafından yapılan teşebbüs te İngilterenin Sudan inde Mısirın halıkımı tanımak is- mesi yüzünden suya düşmüştü Nuhas Paşı Londrada muvaffak yıp ta Misira avdet edince Mı ın dahili siyaseti değişti. İngiltere Misir arasındaki iktilâfların hal- taraftar olduğu anlaşılan Kral) t, bu göyeyi temin etmek için takım tedbirler almağa karar ver- Kralın maksadını keşfeden Vefd ası hükümeti, bunun üzerine lise kanunu esasinin masuniyeti unda bir kanun lâyihası kabul 'di ve tasdik için de Krala verdi. kanunu tasdik etmeyince, Nu, Pş. istifa etti, Ondan sonraki hâ- ler gösermiştir ki, Nuhas Pş. nin fası Veft fırkası için bir hata ol- nkü kral, Veft fırleasnım. iktidara derhal vazıyet e- ek kendi emellerine hizmet etme hazır devlet ricalinden bülümet | etti.Ogünden beri Veft fırkası | obstrüksiyon siyaseti takip tedir. Bu siyasetin son tecellisi imtihabata karşı boykot olmuştur. iktidarı kendi beceriksizliği elinderi kaçıran Vefd fırkasınin | obstrüksiyon siyasetine karşı, Fuat, bir defa ele geçirdiği ike bir defa daha elinden kaçırımin- için çök faal bir siyaset takip et tir. Kanunu esasiyi tadil etmiş, | i intihabat kanumu yapmış, hülâ. Meclisi meb'usanda Veft İn hâkimiyetini kırmak için irleri almıştır. Geçen günki | ttaki muzafferiyetile Fuat istih- | ettiği gayeyi elde etmiş bulumu- < Veft fırkası hükmen ortadan ış demektir. Kral Fuat şimdi İngiltere ile Mi- arasındaki ihtilâfların halli için imi hazırlamış bulunuyor. Kral, met, âyan ve meb'usan bu me- ler hakkında ayni fikir ve kana- İsdirler. Bu vaziycite İngiltere ile ir arasında bir itilâf çin ortada mi bir mâni olmadığı anlaşılır. » Ancak şunu hatırlamak lözem- İki devlet makinesinde temsil ©- İnemekle beraber, raemlekette ha- kuvvet hâlâ Vefd fırkasıdır. İn. lere ile Mısır arasındaki ihtiliflar de beynelmilel ihtilâflardan iba- olsaydı, muvakkat bir zaman için Belediyede mühim tebeddü Muavin Şerif Bey teka Bütçe encümeni azaları vekâletlerin kadroları | gJililliyef Başmukanrriri: Siiri Mohmem MA HERNE'E Ücretli memurlardan bir mıktarı- nın daha çıkarılması ist eniyor üzerinde dünden itibaren tetkikata başladılar Bütçe 182 milyon liraya inecektir. Mecburi tekaütlük, tensikat, maaşların azaltılması fikirlerinden hangisi tercih edilecek? ANKARA 14 (Telefon) — Bütçe encümen! vergi kanun lâyihalarının ekserisi üzerinde tetkikatını ikmal etmiştir. En- cümen lâyihaları derken bunların varidat üzerin de yapacağı tesiri de hesap ede rek tesbit etmişlerdir. Encü- mence bu Yeni vergi kanunları- nın tatbiki ile varidatın âzami 7 milyon lira kadar tenezzüle uğrayacağı tahmin edildiğin den hükümetin teklif ettiği 189 milyonluk varidat bütçesinin nihayet 182 milyona tenezzül edeceği anlaşılmıştır. Diğer taraftan encümen aza ları devsirin yeni kadrolarını aralarında tevzi ederek tetkik etmektedirler. Bu münasebetle raportörlük usulü yeniden ih- das edilmiş ve azalar kendileri ne tevdi edilen vekâlet ve müs / A2 ) Gi k Rasim ( Sivas ) Bey tekil müdiriyeti umumiyelere giderek bugünücretli memurlar kadroları üzerinde tetkikatta bulunmuşlardır. Bundan encü- olsa, şimdiki hükümetin ya, bir emri vaki daimi olabilirdi. ikat Misir ile İngiltere arasındaki ihazebatın tanzimi memleketin is- ile alâkadar bir meseledir. 1922 indeki beyannameye rağmen an istiklâli hâlâ su götürür bir dir. İngilizler, ancak muallâk olan dört mesele belledildikten Mısırın tam müstakil olacağı: söyleyip duruyorlar. Bu istiklâlin ecek mesele istiklâl meselesidir. Acaba memlekette hakiki ve bel- “e yegâne kuvveti teşkil ettiğine edilmeyen Vefd frkasının re. İnzımam etmeden bu derece meselenin haline İngilizler Ge | » olacaklar mı? Ve olurlarsa, her ; çi bir itilâf devamlı olabilir mi? | tiltere ile Mısır arasındaki müna- tarihini hatırlar. bu suallere müsbet cevap vere- iz. Şimdiye kadar o Kral ile ve etile | itilâfa varmak kün ve höttü kolay iken, İngi- te Vefd fırkasile anlaşmak iste- lerdir. Gerçi Vefd fırkası bir po. oyunu ile siyasi hayattan ihraç miştir. Fakat bütün eşkâl se. ida beliren hakiki kuvvet Veft- ibarettir. Renlist İngiliz devlet inin Vefdi hiç saymalarıma ihti | vermek güçtür. ın on senelik | Ahmet ŞUKRU | Hâmit bey başka memuriyete mi Hâmit Bey (o Şörif Bey Bir hafta evvel Ankaraya giden vali ve > belediye veis Muhiddin Beyin yarın şebrimi- ze avdeti beklenmektedir. Al- dığımız mâlümata göre Mu- hiddin B. Ankaraya telefonla davet edilmiş ve derhal gitmiş- tir. Bunun sebebi ise belediye- de vuku bulacak bazı mühim | fedilmektedir . | tebeddülâta ati Söylendiğine göre belediye re- is muavini Şerif B. tekaüde sev kedilecek, diğer muavin Hâmit B. ise Ankarada başka bir va- zifeye tayin edilecektir. Bele- müzakere €- | Bütçe encümen, menin ücretli memurlar adedi- | nin bir mikdar daha tenziline taraftar bulunduğu istidlâl edil mektedir. Bu tetkikat ta ikmal edildikten sonra masraf bütçe- sinin müzakeresine encümen heyeti umumiyesinde başlana- caktır.Bütçede tevazünü temin maksadile masraf bütçesinin de muayyen bir mikdarda ten- zili zaruridir. Bu tasarrufun hangi fasıllardan tenzil sureti- le yapılabileceği henüz malüm değildir. Ancak tebellür eden vaziyete göre encümen: 1 — Hükümetin. hazırladığı yeni devair kadrolarını cüz'i ta dilâtla kabul 2 — Devlet inhisarları maaş larında bir mikdar tenzilât icra 3 — Bütçe masraf kısı fı ihtiyari görülen içinde hükümetin bunlardan münakale icrası suretile istifa de etmek ihtimali bulunan tah- sisatları ilga, 4 — Devair kadrolarında lü- | zumuna mebni zaruri olarak ipka edilen ve halen münka! bu Junan bazı memuriyetlerin ba lât mı? üde sevk tayin ediliyor?.. Bey bugün geliyor, diye mı lerine ise açıkta kalan muhasebei husu- siye müdürü Cemal ve belediye mezarlıklar müdürü Süleyman Beyler tayin edileceklerdir. İ ANKARA 14 (Telefon) — İş bankası İzmir şubesi müdür Kâzım Hüsnü ( Konya), Ahmet Hilmi Remzi ( Ayıntap ) Beyler iş bankası İzmir şubesi müdürl İ azalarından (Kayseri ), remdeki dereceleri tebdil edil- mek suretile maaşlar yekünün dan bir mikdar daha tasarruf temin $ — Birleştirmek (suretile idaresi imkânı görülen bazı me | muriyetleri tevhit Bunlardan maada encümen mecburi tekaüt usulünü ihdas etmeyecek, ancak kendi arzusu | ile tekaütlük teyen bir memu run yerine tevfian tayin edile- | cek memura bir sene müddetle kendi maaşı verilecektir. Müte kait bir memurun ü müsaittir. Fır. ka içtimaında izhar edilen arzu mucibince tesbit edilmiş olan devlet maaşları üzerinde tenzi- | İât yapmak ihtimalinin zayıf ol duğunu bildirmiştim. OEncü- men kat'i bir zaruret hissetmez ve masraf bütçesinde 6-7 mil- yonluk masrafı dan temine imkân bulursa hü- kümetin de arzusuna muvafık olarak bittabi maaşlara dokun- | mayacaktır. danamanasessssensasaamananeaseeaaaaaseesaekaaseeseeasasasieiea akika Müsakkafat Yazılıyor Vekâletten dün emir geldi. Tahrir her yerde yapılacaktır Anadolndaki- hey'etler de İstanbula geliyorlar Fatih kazasında başlıyan | İ umumimüsakkafat tahririninİs tanbulun her tarafına teşmili hakkında Maliye Vekâletin- den defterdarlığa erhir gelmiş- | tir, Burada halen üç hey'et var dir. Anadolunun muhtelif yer- lerinde çalışan yirmi müsakka- fat tahrir hey'eti de buraya'ge- lecektir . uğu lüğüne müfettişlerden Firuz B. tayin edilmiştir. İsmet Pş. Hz. Ankara'da Gazi koşusunda » At sahiple- rinden Fikret Beyle görüşüyor. başka fasıllar- | Meclis Reisi geliyor Kâzım Pş. Istanbul- da bir kaç gün kalacaktır ANKARA 14 (Telefon) öğleyin kalkan raptedilen hususi posla treni reket etmiştir. Meclis reisi istasyonda Rei- sitümhur Hazretleri namına aşkâtip Tevfik B.' vekiller ve meb'uslar tarafından teşyi edil miştir. Kâzm Paşa İstanbulda bir kaç gür! Kâzım Pş. Hi. tedavi ettirdikten sonra Anka ra; det edecektir. Meclisin tatili ANKARA 14 (Telefon) — Millet Mecli nihayet 15 İ temmuza kadar vergi kanunla- jr ile bütçeyi intaç ederek tatil İ kararı vereceği anlaşılmakta- dır. Sovyetlerin müdafaa | stahsisatı İD PARIS,13 A.A. — Moskovadan İ bildirildiğine © nazaran hükümet, (114,000) hektarlık araziden alına- cak hasadın temin edeceği © parayı İ Sovvet Rusya'nın müdafani milliye İ dahsisatına ilâve edecektir. İ —..— i Devlet Bankası En kısa bir zamanda faaliyete geçebilecek Umumi müdür dün geldi Cümhuriyet Merkez bankası İ umum müdürü Salâhaddin Bey dün Ankara- dan şehrimize gelmiştir. Sa- lâhaddin Bey | şehrimizde bir hafta, on gün dakar kalacak ve hususi işle- rile meşgul ol- makla beraber bankaya ait mesail etrafın da da tetkikat yapacak oo ve şehrimiz mali kadin . Bey mabafilile temas © edecektir. Devlet bankasının enkısabir za manda faaliyete geçmesine ça- ışıldığı için bu seyahat ve tet- kikat mali mahafilde ehemmi- yetle telâkki olunmaktadır. Salâhaddin Bey dün öğleden evvel Ziraat bankasına gelerek j bir müddet meşgul olmuştur. Bu gün de kambiyo borsasını | ziyareti beklenmektedir. Cümburiyet Merkez bankası Ba ait istihzarat ikmal edilmiş gibidir. İse ve dişlerini | PiIYANGO Kuponu No. 38 BU KUPONU KESİP SAKLAYINIZ | Meclis reisi Kâzım Paşa bugün | bir vagonla ! ve ailesile birlikte İstanbula ha i t-Memurlar arasında tensikat yapılmayacak mı? 2-Fenerbahçe de Alman takımını 3-1 mağlüp etti 2 nci golü Alâeddin atarken . Ayntraht, Fenerbah- Sant 6 da önde Almanlar arkada Fenerliler sahaya çıktılar ve halla selamladı Bu maça Almanlar ay- ni renkte fakat başka forma ile çık muşlardı. Malüm merasimden sonra oyun (Her Zingerin) hakemliği ve Fenerin akını ile başladı. Oyun mü- tevazin devam ediyor, Fener mües- sir olmaya balı iyi paslaşıyorlar, Almanlar daha düzgün oynamıya çalışıyorlar, Fenerbahçe buna rağ men akımların» devam ediyorsada bariz bir şekilde tefevuk arzedemi- yor. Yalnız Fener forvetleri çok gel fırsatları kaçırıyorlar. Alâeddin pek i değil, Bu sirada Muzaffer ikinci defn 0- larak bir gol fırsati daha kaçırdı. | Almanların sel açıkları çok sör'atli İ buna inzimamen çok ta içüzel ortalı yor ve-ciddi tehlikeler ihdas ediyor. 19 uncu dakika da, Alman mudafi lerinden biri ceza cizgisi dahilinde | Fikreti düşürdü, ancak bunda” kast yoktu penaltıyı Fikret mahsus hari- €e attı ve bizzat oyuncular tarafın- dan alkışlandı, 24 üncü dakikada Fe nerin aleyhine bir (firikik) vw | Almanlar çekti, şüt oyunculara çarp | b fakat bundan istifade eden sol iç- leri ilk ve son gellerini kaydetti. Bunun üzerine Fener akınlarını sıklaştırıyor fakat Almanlar bunlara | daima karşı koyuyorlar. Yalnız bu- gün Fenerbahçeden Zeki iyi o; 4 Önümüzdeki ders senesi bi- dayetinden itibareti mektepler de beden terbiyesi derslerine / daha ziyade ehemmiyet verile- / cek, saatler artırılacaktır. Hali İ hazırda mekteplerimizde be- den terbiyesi dersi haftada bir saattır. Bu bir saat ise öğle- den sonra olduğundan bir f. İde temin etmemektedir. Gele. Bütün gençlik çevesi içine alınıyor çeye 3-1 mağlüp oldu Şilt maçında da Galatasaray Kumkapıyı 4-2 iştir yenm Cavat bir Alman akının: iade ediyor rından birini oynayor. Takımda A- lâeddin ve Cavat fena. Bugün Sari lacivertliler hep soldan işliyorlar ve Almanları adamakıllı sıkıştırıyorlar, bu aralık Ayntrahta bir penaltı oldu, Fikret çekti ve 40 ıncı dakika da be- raberlik sayısını yaptı. Bu pen altı gayet baklı ve bariz idi. Misafirler mütemadiyen sıkışıyor. Fikret her zaman olduğu gibi fevka lâde oynayor. Haftaymin son daki- kası Alâeddin Zekiden güzel bir a ra pası aldı ufak bir çalım yaptı ve kalenin sol alt zaviyesinden ikinci (Devamı 4 üncü sahifede) Ke ES spor çer- Bütün mekteplerde her sabah bir | saat mecburi idman dersi var Idman usul ve sistemlerinde de tadilât yapılıyor cek seneden itibaren her sabah bir saat beden terbiyesi dersi konacak ve sabahleyin talebe- nin muntazam bir surette çalış ması temin edilmiş olacaktır. Bundan başka beden dersi sisteminde İsveç usulü ile bera ber Çekoslovakya mekteplerin. de takip edilen sokol sistemi de tatbik edilecektir.