15 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

15 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Hariçte ticari teskilât yapılmaya b konomi ariçte teşkilât yapıl- masına karar verildi Şimdilik Pire, Marsilya, Hamburg gibi yerlerde muhabirlikler tesis edilecektir İhracat ofisi hariç piyasalar iktisadi mahafilde di dan temas ıtemin için Y. « memleketlerdeki başlıca taret merkezlerinde teşkilât pmağa karar vermiştir. Bu cümleden olarak ofis Pi , Marsilya, Hamburg ve Liv pol'de dört ticari muhabirlik isine karar vermiştir. Bu hu ista faaliyet ve temaslara giri İmistir. Piyasa hareketleri İhracat ofisi ticaret erbabı- piyasa (o karakterlerinden ktile haberdar edebilmek i- n bundan sonra fiat temevvüç İrini Radyo ile neşrettirecek- Otomobil ticareti Şehrimize fazla lüks otomo- geldiğinden şikâyet edilmek dir. Bu hususta alâkadarların oktai nazarlarını anlamak ü- ite otomobil fabri rından inin Türkiye vekili ile görüş ik. Mumaileyh dedi ki: İ — Türkiyenin iktisadi vazi- i nazarı dikkate alınırsa bu- ida lüks otomobil satılmasını zumsuz görmek lâzımdır. Fa it bu daha ziyade bir arzu ta- b meselesidir, Şoförler halkın miz ve şık otomobilleri tercih İtiğini iddia ediyorlar. Onun takside kullanılacak bir 0- obil almak istedikleri za- in en lüks arabaları tercih e- orlar. Tabii biz de müşteri- imizin arzu ettikleri otomo- İleri getirtmekteyiz. Bu gün riste takside işleyen otomo- İler arasında on yaşında o- lar çoktur. Hattâ ekseriyeti ikil ederler. Vakıa İstanbul aklarında bir otomobil bu dar dayanamaz, Fakat ne de a altı yedi sene kullanılabi- . Biz otomobil acentaları sat İl tumız otomobillerin çabuk bir 'afa atılmasnıa taraftar deği Çünkü yedek parça satışı | 0 obil satışından daha kârlı Çifçi derneği.. Sabık meb'uslardan Mustafa B. böyle bir irka mı tesis ediyor? İZMİR, 13 — Osmanlı par- hentosunda Manisa meb'usu , şimdi Tirede çifçilik eden men zade Mustafa İbrahim yin “Çifçiler derneği” na- indaki eski derneği yakmda > derneği fırka şekline e iğini haber aldım. çiler derneği eskiden İtti- | ve terakki zamanında doğ- ş, ittihatçıların tazyiki dola ile © taazzuv edememişti. İustafa Bey, derneğin eski u- mi kâtibidir Tirede Yeni Asır gazetesi ühabirine beyanatta bulun- 5, demiştir ki — Evvelâ çifçi derneğini teş Bİ edeceğim. Arkadaşlarımla Örüşeceğim. Bilhassa eski rei niz Hamdullah Emin paşa. Pu muavenetine, irşadına €- miyet veriyorum. Yeni te- ül sdecek Çifçi, işçi fırka çinin gölgesine sığınarak ekseriyetinden istifade ve memlekette (oamele tatörlüğü tesis etmek gaye- li takip edecektir. Lenin'in fırkası da ayni şe- işe başladı. Fakat çekiçin na tahakkümü seri oldu. ürk kadar Tire içinde gayri si- i çifçi derneğini tescile, altı İ içinde çifçi kongresinin ini- ina çalışacaktır. Bu kongre eklerinin siyasi fırkaya N dır. Fakat buna meydan kalmı yor, otomobiller bir az eskidi mi derhal bir kenara atılıyor ve isi Lüks otomobil menin i fakat bir ihtiyaç olduğu takdir edil bakın ne ucuz otomobil ler getiririz.,, Bari sergisine davet edildik Italya hükümeti ihracat ofi- sini Bari'de açılacak beynelmi- lel panayıra iştirake davet et- miştir. 7 İtalya hükümeti memleketi- mize bir cemile ( olmak üzere İ Bari sergisinde bir pavyonu bi- lâ bedel emrimize tahsis etmek İ tedir. Bundan başka sergiye gi decek eşya ve iştirak edecek 7€ vata yüzde elli tenzilât yapıla- tar. br bu hususu İktisat vekâ letine bildirmiştir. Buğday istihsalâtı 1930 dünya zırai istihsalâtin dan başlıca mevaddın yekünu şöyledir: Buğday bir milyon, arpa 317,200 yulaf 530000, mısır 707000, pamuk ( 48500, tütün 114,188 kentaldir. : İ Manifatura fiatleri Milli iktisat ve tasarruf ce- miyeti fabrikalarımızın mesai- sile, mamulâtın nefasetile ve fiatlerile çok yakından alâka- dar olmaktadır. Cemiyet son zamanlarda ku maş ve manifatura piyasasında ki düşüklüğü nazarı dikkate a- larak bazı mensucat fabrikala- rma fiatleri bir mikdar indirme lerini tavsiye etmiştir. Seyrisefain müzakerede Seyrisefain idaresi Mersin hattında Adana vapurunu işle ten Naim vapur acentasile bir anlaşma yapmak için müzake- miştir. Türk İktısatçıları Cemiyeti Dün üçüncü içtimaını yaptı ve konferanslar verildi Türk iktısatçıları cemiyeti üçüncü içtimanı o dün akşam Ticaret odasmda yapmıştır. Bu içtimada konferonslar silsilesi- ne devam edilmiştir. İlk konfe rans Darülfünun iktisat müder Bey tarafım: dan verilmişti Münir Beyin nazari iktısada göre Rasyona- lizm mevzulu bu konferansı bü ! yük bir alâka uyandırmıştır. Bundan sonra iktisat müder- ris muavini Dr. Muhlis Ethem İ Bey (Iktisadi ilim. şubelerin- İ den: İşletme iktisadı) mevzu- lu bir konferans vermiştir. İşletme iktısadiyatı mefhum | ve mahiyetini teşrih eden genç doktor bundan sonra iktısadi işletme bilgisinin sistemi ve İ problemi hakkında malümat vermiş ve bundan sonra iktısa- di hayat ve tedrisatta işletme iktısadının rolünü tahlil etmiş tir, | | Son konferans Dr. Orhan | Sadeddin Bey tarafmdan koo - perasyon ve kooperatifin cemi yet itibarile mâna ve ehemi yeti hakkında verilmiş ve içti- ma nihayet bulmuştur. Romen torpitoları Bir müddet evvel Akdeniz limanlarını ziyaret için Boğaz- lardan geçen Romanya torpi- toları evvelki akşam saat 19 da Boğazdan geçerek Karadenize İ kuruşla geçinen beş nüfuslu or MİLLİYET PAZARTESİ Vilâyette Suistimal Var mı? Tarlabaşı şubesindeki tahkikat neticelendi besinde 40 bin liralık bir sui timal olduğu ihbar edilmişti. Maliye müfettişleri tarafın- dan yapılan teftişat neticesin- de bu şubede bir sui istimal ol- madığı görülmüştür. Geri alınmaz Yangın ve harekâti askeri- ye dolayısı ile emlâki harap o- lup ta İstanbuldan mülk alan- lar varsa bunlara ilişilmemesi Dahiliye Vekâletinden vilâye- te bildirilmiştir. Noksan tahakkuk ünkü nüshamızda bir tetkik ren el çektirildiği- ni yazmıştık. Tetkik memuru Osman Kâmil Beye noksan ver i tahakkuk ettirmek madde. sinden işten el çektirilmiştir. İlk arpa Eyipte Gümüşsuyunda zür- radan Salih Efendi ilk © arpa mahsulünü istihsal etmiş ve 2i- üdiriyetine getirmiştir. ikramiye ile taltif edil Hayat Ucuz ! Ticaret Odasının istatistikleri bunu söylüyor Ticaret odası geçen ayın ha- yat pahalılığı indeksini neşret miştir. Bu indekse nazaran geçen ay İstanbulda hayat bir evvelki aya yani nisana nazaran bir | mikdar ucuzlamıştır. Esasen bu sene bidayetinden beri İstan bulda hayat âydan uya müte- madiyen ucuzlamaktadır. Sene başından beri İstanbulda hayat takriben yüzde dört nisbetinde ucuzlamıştır. Geçen ay içinde bilhassa yak ma, aydınlatma maddelerinde ucuzluk görülmektedir. Yiye- cek ve içecek maddeleri bir ev- velki aya nisbetle az bir mikdar pahalılaşmıştır. Giyecek ve ev eşyası fiatleri- le, ev kiraları eski seviyelerini muhafaza etmişlerdir. Yalnız sigorta fiatlerinde bir düşüklük vardır. 1914 senesi birinci nısfında | yani büyük harpten evvel yüz | halli bir aile 1202 kuruşla bilmektedir. 20 bin şişe rakı ! Bir akşam güzetesi Brüksel de açılan sergide Müskirat in- hisarına ait teşhir olunan rakı nümunelerinin beğenildiğini | yazmıştır. : Fakat ayni gazete bur- ia- ve diyor ki, rakıları beğenen tüccar hemen telgrafla Müski- rat idaresine müracaatla der- hal yirmi bin sişe rakı #ipariş'| vermiş, ancak idare bütün teş- kilâtına rağmen rakısı olmadı- ğmdan gönderememiş imiş. Dün bir muharrir bu husus ta malümat almak üzre Müski rat inhisarr Umumi (müdürü Asım Beye müracaat etmiştir. Alman malümata göre böyle bir müracaat vaki değildir. İda re her hangi bir siparişi kabul edecek ve ihracat yapacak bir vaziyettedir. Değil yirmi bin şişe, istenildiği kadar rakı sipa rişi yapılırsa gönderileceği be | yan edilmiştir. eğ Denizde: J ——— Yolcuları haber vermiyorlar Bazı ecnebi memleketlerin- den gelen yeni kaptanların ge- milerinde bulunan yolcu ve ta- ife adedini bildirmedikleri ve hasta varsa ihbar etmedikleri görülmektedir. Sahil sıhhiye idaresi bunlara bu hususa dikkat etmelerini 15 HAZİRAN 1931 Şimendiferde ayağı ke silen adam ne olacak? Şark şimendifer davaya ithal edildi. Bundan bir müddet evvel Kum- , kapıda makinist Mehmet ef. idars- | sindeki lokomotif İbrahim isminde birinin üzerinden geçerek iki ayağı- nı kesmişti. Dün bu ayak kesme davasına ağır cezada başlandı. Aya” ğı kesilen İbrahim vak'ayı uzun boy | lu anlattı, Şirketten beş bin lira taz- minat istiyordu. Makinist Mehmet hâdiseyi söyle anlattı: — Sirkeciye doğru Kumkapıdan ilerliyordum. Bu İbrahim Efendiyi ben yüz metre mesafeden gördüm. Fakat ben gördüğüm zâman hattın üzerinde değildi, Manmafih ihtiya- | tan düdük çalmaği unutmadım. Fa- kat tam yanma yaklaştığın vakit | frenleri kıstım. İbrahim Ef, vaym üzerine gelmişti. Rütün gayretime rağmen treni durduramadım. Çünkü | hattın üzerine geleceğini ümüt et- miyordum. Ani oldu.” Vak'ayı gören bazı şahitler var- de. Mahkemeye gelmemişlerdi. Bu şahitlerin celbine ve hâdise mahal | linde fenni keşif © yapılmasına, ve kumpanyanm da mes'ulü bilmal sıfa tile dahili dava edilmesine karar ve- rildi, Muhakeme diğer bir güne kal- dı, Mazhar Osman B. in yüzüğü Dr. Mazhar Osman Beyin 1800 | liralık bir pırlanta yüzük meselesin | | Kay ii polis deniz. de boğulmuş bulundu Ceset kızılırmak vanesi altından har mı? Cinayet veya kaza mı? Beşiktaş merkezinde müstahdem | iken bir hafta evvel tegayyüp eden polis memura Ahmet Efendinin ce- sedi dün sabah sant 7 raddelerinde Ortaköy Seyrisefain kömür deposu önünde, ve Kızılırmak vapurumun pervanesi altında şişmiş, yüzü koyun olarak görülmüş, ceset karaya çıka- rılmış ve keyfiyet müddei umumiliğe bildirilmiştir. , İntihar mu, cinayet veya İcaza mı olduğu tahkikat neticesinde anlaşıla- caktır. Hatice nasıl öldü? Küçük Ayasofyada cehalet yüzün | : | Me ğ Muharririmiz cahil ve katil oldyğu oiddiasile tevkif edilen ebenin kızı ile görüşüyor. den bir kadın çocuğunu düşürmk isterken hastahanede vefat ettiğini yazmıştık. Bu bususta yaptığımız tahkikata göre çocuğunu düşürmek isteyen Hatice Hanım beş sene evvel tech. hül etmiş. Ve iki sene evvel de bo- | şanmıştır. Eski zevci halen Konyada bulunmaktadır. Hatice Hanım vaide sile dargın bulunmasından dolayı valdesinden ayrı oturmaktadır. Ve LG MÜLU İ ada Taşçılarda sakin Mehmet na- öteye beriye çamaşır yıkamaktadır. kumpanvası da de emniyeti sui istimalden — dolayı komisyoncu Fuat Et, aleyhinde a; tığı davaya dün 3 üncü cezada de- vam edildi. Dürkü celsede Nail za- de Nuri ve Feridun Beyler isminde iki şahit dinlendi. İzahat kk mediğinden diğer bazı bi için mahkeme talik edildi. Kadriye Hm. mahke- meye gelecek mi? Müstantik Hikmet B. davası bu- gün ağır cezada devam edecektir. Davanın ağır dezada görül ği hakkımdaki Hikmet Beyin iti na bugün karar verilecektir. Maama fih Kadriye hanımın bugün mahke- meye geleceği tahmin edilmektedir. Geldiği takdirde muhakemeye de. vam edilebilecektir. İstanbul Müddeiumumiliği- nin bir tavzihi “Gazetenizin 13 Haziran 931 ta- rih ve 1916 Numaralı (o nüshasının dördüncü sütununda “Adliyede tef- tişler” başlığı altında münteşir fik. zada: Adlire müfettişlerinin İskohi na- dukları yazılıdır. Mezkür yazı külliyyen hilâfı ha- kikat bulunmakla keyfiyetin tavzi- han neşri.” | vapurunun per- çıkarıldı. İnti- bir kadın Hatice Hanımı iğfal ede rek evine götürüyor. Ve burada ha- | mile kalıyor. Bir gün Hatice Hanım bu kadının evinde iken yanına sahte kabile Kara Ayşe namındaki kadın yim, Bana çocuğu düşürmek için bir ilâç ver,, diyor. Ayşe Hanım da çıra lı ve sirkeli, bazı ilâçlar veriyor nu kullanırken fazla kan geldiğini görüyor. Buradan valdesi tarafından alınarak otomobil ile kendi oturdu- ğu Küçük Ayasofyadaki hanesine getiriliyor. Ve buradan fazla hastalı» | ğından dolayı kendisiniGülbane has tahanesine kaldırıyorlar.Ve hastaha nede cuma günü vefat odiyor, ceset Morga kaldırılıyor. Kabile de zabıta nin vefatı üzerine tekrar tevkif cdil- mesi muhtemeldir. Ve söylendiğine göre bu vak'a sebebiyet verdiği hâ- diselerin dördüncüsüdür. | Döğüştüler Küçükpazardan | geçmekte olan Yavuz Sinan mahallesinin Sarımlar sokağında sakin kalaycı Agoba Lan mmundaki şahıs: “Ben askerde iken karım Elması ne için tahtı niköbma aldın?,, diye üzerine hücum etmiş ve indeki tel ile başından cerhetmiş, Agop ta Mehmedi dövmüştür. ,Hariciye Vekâletinde tavan çöktü ANKARA 14 — Birkaç gün evvel Hariciye vekilinin odasın da evrak hıfzına mahsus büyük ve çok ağır bir kasa elli altmış hammal ile odadan çıkarılmış: tı, Bu hâdiseden az sonra Veki- lin odasının tavanının sıvaları birdenbire çökmüş, fakat Veki. le bir şey olmamıştır. Kazanm kasa kaldırılırken |! hösüle gelen sarsıntıdan ileri İ kik edilmekte olan Tap fakülte, Maarifte Ecnebi Mektepler Talimatname mühim maddeleri ihtiva ediyor İlk tahsilin münhasıran Türk mekteplerinde olacağı hakkındaki kanuna zeyl olmak üzere bir talimatname neşredil Miş ve maarif emanetlerine ta- mim edilmiştir. Buna nazaran bu sene ecnebi mekteplerde bi- rini sınıfta bulunan bu talebe sınıfta ipka kalırsa ayni sınıfa gelecek sene de devam edemi- yecek Türk mektebine girme- ğe mecbur olacaktır. İlk tahsil sınıfları bu mekteplerde her se ne tedricen lâğvolacağı için ge lecek sene de ikinci smifta ipka kalan talebe mektebi terket. mek mecburiyetinde olacaktır. Gene bu tali atnameye na- zaran bir ecoebi ilk mektepten diğer bir ecnebi mektebe nak- letmek istiyen talebenin evrakı maarif müdiriyeti tarafından vize edilecektir. Muallimler birliği Muallimler birliği merkez idare heyeti bugün öğleden sonra birlik binasında bir içti- ma yaparak bir senelik mesai- yi tetkik edecektir. Yaz içinde toplanacak olan hey'eti umumi ye içtimamın günü de bugün tesbit edilecektir. Ortamektep muallimliği Ortamektep muallimlikleri- ne talip olan 120 lise mezunu- . | Dun imtihanları bu sabah saat 9,5 ta Darülfünunda yapılacak tır. Liselerde imtihan Lise ve ortamekteplerde son sınıf bakalorya imtihanları bu- gün bütün mekteplerde başla. yacaktır. İmtihanlar 30 hazira na kadar devam edecektir. Bu sene fijik ve kimya süalleri ka- palı zarfla vekâletten gelmiş. tir. Şurayı Devlete cevap Fakülte riyaseti cevabım gönderdi Hali hazırda Şurayı Devlette tel- mü derrislerinden Rasım Âli, Beyin ih- raci hakkindaki evraka dair, Şura yı Devlet fakülte den bazı sunlle sormuştur. Cevap için ve rilen mühlet dü İ akşam bitmiştir. Tap fakültesi ve isi Tevfik Recep B. bu süalleri tet kik etmiş ve müh. let bitmeden ceva. bı Şurayı Devlete 1. RECEP BR, göndermiştir. Bunun için — fakülte meclisi müderrisinin içtima etmesine lüzum görülmemiştir. | İ aşlandı ! Ucuz gezme ! En ucuz gezinti galiba havada oluyor İstanbula tenezzüh tayya- relerinin gelmesi çoğaldı tenezzüh tayyareleri gelmeğ du. Uç gün evvel Bal tay istasyonuna Son zamanlarda şehrimize sik sik başla — : yare ) mensüp ve bu is- tasyonun müdürü |, X tarafından idare e. 7 dilen hir tenezzüh 277” / tayyaresi gelmişti. “ Mezkür tayyare dün sabah avdet e etmiştir. Mevsim KE“ iptidasından beri gelen tenezzüh tayyarelerinin dör düncüsü olan bu tayyare İsviçreni Alfred Comte tayyare fabrikası m mulâtmdan ve altı kişiliktir. — Alı kişiden ibaret olan yolcular Baldan hareket ettikten sonra merkezi vi şarki Avrapa merkezi hükümetleri» ne uğramış ve şehrimizden — Si tayyare yolunu takip ederek Parisa gitmiştir. İsviçreli tayyare seyal rından bir zat bir muharririmize miştir İçi: — Hava yolu ile yapılan seyahn tın zevki ne şimendifer ne de otoma bil seyahatında yoktur. Tayyare il gezerken önümüzde muazzam bir manzara daima açıktır. Yolların tai. saidesi nisbetinde tabiattan istifa, ile mukayyet değilsiniz. Sonra tarz seyahat hiç yormaz. Ayni manda pahalı da değildir. Meselâ biz yaptığımız bu seyahatı şimendiferle yapmış olsaidik hiç olmazsa yüzde elli fazla masraf ederdik. Hava te- nezzühleri Avrupada çok taamüm etmektedir. Zanedersem bu © temez. “zühlerin en tabii merbalesi de İst, bul olacaktır. “Bir ihtilar Borsa mübayaacılarile pul müfettişleri arasında Ticaret borsasile pul müfettişleri arasında bir ihtilâf çıkmıştır. Son günlerde borsanın pulların teftiş eden bir pul müfetlişi mubayaacıya verdiği beya, pul yapıştırılması lüzum ge ne sürerek ceza kesmek İstemiştir. Halbuki borta hukuk müşa nin tavsiyesile beş seneden beri'he vekiletnamelere pul yapıştırmamak | tadır. Bu iş hukuk müşaviri ile mütet- tiş Bey arasında halledilmeğe çalışı lacak ve damga kanunu üzerinde te kikat yapılacaktır. Yeni Bolu meb'usu İZMİR — Bura Orman mü dürü İsmail Hakkı Bey Bolu meb'uslüğuna intihap edilmiş: tir. İsmail Hakkı Bey muallim Afet Hanımın pederidir. Mu meileyh cumartesi günü ormat idaresinin devir ve teslim mua melesini yapacak, pazar güni * Ankaraya hareket edecektir, e e 2 Belediye hayvanlar için'mezarlık yaptıracakmış !,