22 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

22 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

“MİLL!YET PAZARTESİ 27 HAZIKAN Birinci sahifeden-geçen ya Bina iratlarının vergisi miyetin meydana çıkarıldığı tarihin müsadif olduğu taksit müddeti hi 1931 GEEMEREMEN) Tepebaşın'da Şişhane'de HALK JALE BAHÇESİNDE TENŞiTi ELHAN BiRLİGi Güzide bestekârlardan kaptan zade Ali Riza Bey ve Gül benk Efendinin yetiştirdikleri talebe Han m'ar buzkşam- dan itibaren her akşam taganni edecskleri zılari a | Muhabir mektupları | a | Yeşillikler içinde bir Şahsi | Serefler (Başı 1 inci sahifede) ncı madde hükmü dai. şehir: Osmaniye! Burada toprak kumsal olduğun- dan yağmur yağsa çamu ela r olma” ——, Cebelibereketten lâtif bir manzara Cebeli bereket: — Istanbul: | Bunu işitti aniye kasa- dasını dedikleri gibi bulmadım ve bilâkis vilâyet merkezleri- Miz içinde cidden en cazip ve &h şirin bir kasaba olduğuna şahit oldum . Tarihçesi Bu havali 70 sene evvel bir aç aşiretin cevelângâhı ve hü“ | ümete karşı serkeşlikte bulu- | Nan derebeylerinin — ilticagâhı iken, Derviş Paşanın kumanda sile gönderilmiş olan bir kuv- Vei islahiye buraları tahtı ita- ate aimış ve mülki teşkilât vü- €ude getirerek Osmaniyeyi na- merkezi yapmıştır. Bu aşi bilâhare köy ve kasaba ikamet ederek medeni bir | almışlarsa da kışın ovalar da ve yazın yaylalarda oturan ayme neşin etler de hâlâ Mevcuttur. Ahali kâmilen aşi- rettir ve balis Türktürler. Ay- dınlı aşireti hayvan beslemekle meşgul olduklarından daimi su rette çadırlarından ayrılama- mışlardır. Diğerleri ise zil le uğraştıklarından dolayı is- kân mecburiyetinde kalmışlar- dır. Manzara Merkezi vilâyet Gâvur dağı" nın eteklerinde ve feyyaz bir ©- vanın kenarında düm düz ve yeşillikler içinde sevimli bir ka sabadı okakları geniş ve yekdiğerine amut ve iki taraf- ları ağaçlar ve dereciklerle süs lenmiş olduğundan insan dur- mayıp muttasıl içinde dolaş- | mak ve gezmek ister. Toprağı kumsal olduğundan ne kadar yağmur yağsa çamur olmaz ve olsa bile örtesi gün eser kal- maz, Deveir Hükümet konağı olmadığın dan vali ve erkânı vilâyet bir handa ve diğer devairde müte- ferrik icar evlerinde oturmakta dırlar. Bu binalara senevi 4 bin lira icat verilmektedir ki bu icarın on seneliğile bütün da ireleri istiap edebilecek cesim bir konak inşa edilebilir Milliyet'in tefrikası : 64 EZ İbrahim Bey.gözü ile bir şe- ri işaret ediyordu. Kerimenin duvağı yere kadar sarkmış, a- yaklarına dolaşmıştı. Genç kız | ayaklarını duvağından kurtar- mak istediyse de muvaffak ola madı. Az kaldı düşecekti, fakat »u sırada bir kol eline sarıldı. Ibrahim Bey şimdi geline doğru eğil Kerimenin na tin vücudünün ağırlığını kolun da hissettikçe içinde bir çok'ka rışık arzular tutuşur gibi olu- yordu. İbrahim kendini daha fazla tutamadı, genç kızı çıl- gin bir ihtiras içinde göğsüne bastırdı. Biraz sonra kendi ma- b olacak bu nefis mahlükun böyle kolları arasında tutarken muhteris gözlerini bir müddet etrafında dolaştırdı. Kerime" nin el değmemiş bir çiçeğe ben bi vaaz Yaylası Merkezi vilâyetin cenubunda ki Cebeli bereket silsilesi zen- gin ormanları ve bir çok da ma denleri havidir. Bu güzel değ halkın en mühim yaylası ise de maalesef oraya çıkmak için bir yol yoktur. Bu yolun inşasına başlanmış iken hasat münase- betile tatile uğramış ve ağus- tosta inşaatın devamı mul rer bulunmuştur . Vilâyet halkının aşiret halin de bulunduğunu işitmiştim. Ekser vekayi hayvan hırsızlığı ve dağa karı kaldırmak ve ku- mar ve işrele şidaeti in! > den ibaret olduğunu maalesef öğrendim. Hayvan hırsızlığı artık müsamaha hududunu geç miş ve bıçak kemiğe dayanmış tır, Merkezdeki halk biribirle- rini çekememezlik yüzünden çirkin vaziyetlere düşmüşler ve hükümet memurları aleyhin de uğraşmağı âdet ittihaz edin mişlerdir. Köylüler saf ve te- miz insanlardır ve çok çalışkan dırlar, Nufasu Hududun yakınlığı dolayısi- le kaçakçılık hâd bir devreye girmiştir. Suriye hu un ötesinde kürt ve kaçak türkler geceleri huduttan geçerler ve bizim topraklarımızda vukuat yapıp öte tarafa kaçarlar, Kadastro Vilâyet beş kaza on nahiye ve 303 köyden ibarettir. U- mum nüfusu 118.900 raddesin de olup merkezde 5.100 kişi sa kindir ve 816 hane mevcuttur. Binaenaleyh nüfusu pek azdır. Bilhassa merkezi vilâyet bom- boştur. Buraya 20.000 nüfusun daha iskânı çaresine bakılsa fe na olmayacaktır . Kaçakçılık Vilâyet arazisi şunun bunun yedi ketmanına geçmiş ve alelacaip tapularla hukuku ta- sarrufiye temin edilmiş oldu- ğundan eğer ki burada kadas- tro yapılmış olsa hektarlarca mektum arazi zahire ihraç olu nabilecektir. Cebeli bereketin toprakları Ibrahim Bey 7 ini avaş yavaş eridiğini onun ye- Yine ilk defa olarak ulvi hisler uyandığını hissetti. Yeni gelinin dili ile ifadeye cür'et edemediği acı sitemleri gözlerinde sarahaten okunuyor du. İbrahim Bey garip bir his- sin tahtı tesirinde olduğu yer- de dura kalmıştı. Şimdiye k dar şu veya bu şekilde emretmeğe alışmış olduğu hal- de kendine dogru uzanan bu mini mini ellerde bir balmumu gibi gevşeyeceğini hissediyor- du. Bilâ ihtiyar ellerini Keri- menin ellerinden çekti. Bu za- af kadının kendi üzerinde müt hiş bir nüfuz icra edeceğini an- lıyor ona karşı padişaha olan korkusundan daha kuvvetli bir korkuile mütehassis bulunuyor 45 Dan inim har eni farla ek. ihaz eyler. Tadilât komisyonlarının kararları varidat tahakkuk memuruna mukabilinde verilir. Bu kararlar, ih- İ barname ile alâkadarlara & olu- Bur, İhbarname vorgü misbet ve miktarını ihtiva 6- der. Tadi dilâr taleplerinin müsadif oldu; ! * neyi takip eden mali seneden itibe- ren vergiye matrah ittihaz olunur. len tesbit olunan iratlar ta- | Ferdi tadil taleplerinin azami üç | ve sayet tadil taleplerinin azami al b ay zarfında tndilât komisyonları tarafından intaç edilmesi mecburi» dir. Şehir ve kasabaların umumuna gamil tadilât bu kuyuda tabi değil dir. Unutularak yazılmamış bina Umumi tabrirde unutularak zılmamış olan binaların vergisini £ diye ile mükellef olanlar, keyfiyeti, tahririn hitemile verginin alınımağa başlandığı mali senenin mihayetine kadar, bir beyanname ile ihbar et- meğe mecburdurlar. Bu suretle ha- ber vermedikleri takdirde o mahal. de bu kanunun tatbikatında, mektu | Diş tabipleri Binalarını değiştir- | mediklerinden İ dün toplanamadılar Dün akşam saat yedide İs- tanbul diştabipleri, cemiyetleri merkezinde içtima ederek ka- zanç vergisi münasebetile mü- zakeratta bulunacaklar ve An- karaya gönderilecek heyeti in- tihap edeceklerdi”. Fakat dişta bipleri cemiyeti merkezi ittihaz edilen oda bir apartıman daire | sinde bulunduğundan cemiyet- ler mizamnamesi mucibince bu ranm zabıta tarafımda kontrölü nü mümkün görmeyen zabıta, merkezin başka bir yere naklini evvelce heyeti idareye resmen tebliğ etmişti. Bu nakil henüz yapılmadığından, zabıta dişta- biplerinin dünkü içtimaıa mâ- ni olmuştur. Tütün zürraıma yardım MUĞLA, 21 A.A, — Kaza mer- kezinde bulunan zirni kredi koopera- Gfleri tülün zürrarna ilrarata başla muşlardır. Kooperatifler bu sene zür yan 120 bin lira kadar ikrazatta bu hanacaktar. Bakırköyün doğum evi Bakırköyünde Himayeietfal tarafından son sistem bir do- ğum evi inşası kararlaştırılmış ve binanın ihalesi yapılmıştır. Füc'eten öldü Paşabahçede İncirköyünde$0 numaralı evde oturan balıkçı Hüseyin dün saat 14 te Ahmet ustanın kahvesinde otururken füc'eton vefat etmiştir. a son derecelerde feyyazdır, Kül liyetli miktarda susam, porta- kal arpa, buğday; pamuk, tü- tün sâl olunur. Bu sene çeltik ziraatine ve merkezi vilâ İ ve cemi idmanlarını ihzer yetile Dörtyol kazasına da Ragıp Kemal meğe hazırdı . Bu garip hislerin tahtı tesi- rinde mazisini gözünün önün- den geçiriyor, yaptıklarına na- dim oluyordu. Yusuf Paşanın harekâtın: tarassut ettiğinden dolayı kendi kendini affedemi- yordu. İbrahim Bey hemen er- tesi gün İstanbula gidip vazi- fesinden affını hünkürdan istir ham edecek, memuriyet yükü. nü üstünden atıp serbes kalın. ca Yusuf Paşa ile elbirliği et- mesinde bir mahzur kalmıyı caktı. Hattâ istifa suretile gös- tereceği bu yüksek feragat sırf Kerime hesabıma yapılmış oldu. ğu için kendisine genç kızm muhabbetini kazandıracaktı Karısınm narin vücudünü kendine doğru çekerken par- maklarının ucu zevk ve haz ile gıcıklanıyor, bütün varlığı se- vinç içinde titriyordu. Kerime- nin kusursuz gerdanmı öper- ken dudakları arzu ateşile ya- niyordu . Kerimeye gelince evi doldu- ran bu kalabalık içinde Yegâne Hanımı göremediğine çok mü- tün zerine müsaade edilmiştir. | tamına kadar tahakkuk ettirilen ver gilerle za: üş senede ve asil ver olunur. l | İ | giye ilâveten ta Kanunun tatbiki | Bu kar. cibince üm! ! ehir, man | larına göra me Kazalarda um Maliye Vek' Muamelede bulunan muracaatlar Halen muamelede bulfnan müra- caatlar bu kanunun hükümlerine gö” re intaç edilir. Mecliste müzakere edilecek olan bu lâyihada yeni inşaatı teşvik ve i- mari teshil için yeni inşaata ait mun- iyetler birleştirilerek üç seneye ge karılmışır. ANKARA, 21 (Telefonla) — Met isin yarınki ruzmamesinde Şurayı Devlet reis ve aza intihabı, Evkafın Üsküdar Tramvay şirketi hissesi almasına dair lâyiha ile Maarif © minliklerinin ilgasma dair olan biyi- | ha da dahildir. 2 Dünkü maçlar Dün Stadyomda oldukça entere- san maçlar olmuştur. İstanbul spor saat 3te Pera ile karşılaşmış ve Pe- va 4—3 galip gelmiştir, Onu müte- akıp saat 4,5 da Galatasaray ikinci takımı Kurtulaşla oynamıştır. Nasıl oynadıklarına gelince, yeni oyuncu- lar ve birinci takımından kadrösus | na iki üç oyuncu alan Galatasaray ikinci takımı oyuna başladığı zaman hâkimiyeti eline aldı. Buna rağmen gene zaman zaman Kurtaluşluların | akınları oluyor ve bazen de galebe | ile neticeleniyordu. Yalmız bu baki- miyet çok karışık bir tarrda olumuş- tur.Netice G. Saraylılar 2 gole muka bil 3 gol atarak rakiplerini yenmiş» lerdir. Bunu mütcakıp Fener - İtalyan- larin çok elsi bir takımla oynama- sma rağmen 4—2 gibi bir farkla ga- Bp gelmiştir. Oyum umumiyetle Fe- neelilerin hâkimiyetile geçmiş ve bu neticeyi vermiştir. M.Ö. Yunan muhtelitine karşı hazırlık Galatasaray, Fenerbahçe ve Be- siktaş Klüpleri İdare Hey'etinden: | 17 ve 24 Temmuz 931 tarihlerin. de iki müsmbaka yapmak üzere şeh- | rimize gelecek olan komşumuz Yu- nanistanın Olimpiyakos Panat karşılaşacak klüplerimiz muhtelitini teşkil ve terkip ve bu hususta ferdi | edecek | heyetimiz aşağıdaki programı tan- zim etmiştir. 1 — 3 Temmuz Cuma gününe ka dar muhtelit takıma tefrik edilen idmancılar her Sal: günü saat 18 de Taksim Stadyumunda hazır buluna. | caklar ve takım halinde idman ya- pacaklardar. 2 —3 Temmuzdan 17 Tetmenuza kadar olan program Temmuz bida yetinde alâkadarlara tebliğ ve ilân olunacaktır. teessifti, Onunla konuşmasa bi le arkadaşını uzaktan olsun görmek kendisi için bir teselli olacaktı. Düğün evinin kapıları sabahtan akşama kadar herke- se açıktı. Kadri Bey kalabalık ve kargaşalıktan | bilistifade hemşiresini içeri sokabilirdi. Kurnâz ve cür'etkâr bir âşıkın elinden ne kurtulabilir ki... O gün bir aralık Kerime ka- labalık içinde Forahı görür gi- bi olmuştu. Fakat o sırada bir mlar etrafını almışalr adamın babasının ha- remağası olup olmadığını anla masına mâni olmuşlardı. Aca- ba Ferah orada mi idi? Arabı düşünmek Kerimenin içini alt üst etmişti, Çünkü haremağası | nın Büyükadada birden bire.or tadan kaybolması kolay kolay izah edilir hallerden değildi. Bunun arkasında bir facia giz- lendiği muhakkaktı. Arabın şimdi hiç umulmadık bir yerde birdenbire meydana çıkması her halde iyi bir alâmet değil- (Başı 1 sma, ve bu millete, kendi öz, kendifedakâr ve kendi feragatli çocuklarınm £ yağmacılar gibi gösterilmesine artık müsaade edilemez Şeref ve haysiyetin ğu, şahsın ceza gör » Hiç olmazsa manevi | ceza görmelidi: Bir dolandırıcıdan nefret et meği bilenler, bir yalancı bir müfterinin insanlık cemiye ti içinde daha aşağı bir mahlük | olduğunu anlamalıdırlar. Bir dolandırıcı bir vatandaşın kese sine zarar verir; | gazete gibi; hiç şüphesiz, mektep kadar essir bir terbiye ve telkin mü- essesesini eline geçiren yalancı ve mğfterilerin bir vatana za- rarı ondan bin kat ağırdır. Hususiyetler, şeref ve hay: yetler, hizmetler, hele hizmet- İer, bir sokak çocuğunun ayağı altında çiğnenir gibi, ve her ke sin seyirci kalır gibi göründü- ğü memleketi, mukadderolan hazin akıbetinden korumak lâ- zumdır. Dumlupınar, Sakaryalar ve Lozanlar, her biri bir şahsa va tandaşları arasında değil, bir millete bütün milletler arasın- da şan kazandıran muazzam eserler, kanları ve mürekkeple ri kurumadan, “alelâde vaziy- feler,, gibi küçültülemez ve kü für ve iftirayı san'at edinen bir gazetecinin menfaat veziyfesi | ile kıyas edilemez. Öz Türk vicdanlarından ge- len sesi, nefret ve ıztırap sesi- ni biz işitiyoruz. Türk vicdanı Ankaraya, Ankaranın ancak memleket, ancak istikbâl, an- cak vaziyfe aşkı ile çırpman re islerine ve namuslu vatan âme- lesine hürmet edilmesini iste- mektedir. Falih RIFKI İzmire giden edebiyat talebesi İZMİR, 21 — Şehrimize gelen e | debiyat fakültesi gençleri şerefine İzmir edebiyatçıları bir çay ziyafeti verdiler, Zikretmemişler TOKAT, — Şeyh ve dervişlik ettikleri iddiasile Tokat mahkemesine verilen 28 & mazmun haklarrmdaki ittiham sabit olmadığın. dan boract etmişlerdir. Maznunlar, kendilerine isnat edilen cürmü red- dediyor ve biz, mevlüt dinlemek için toplanmiştık, zikretmiyorduk, diyor Ağırceza | ardı. Otomobil kazası Dün saat 11 raddelerinde Be | şiktaşta arkasında kömür çuva İı ile geçmekte olan 80 yaşla- rında Şerif Ağaya şoför Ahme- din idaresinde 1583 numaralı otomobil çarparak mecruhiyeti ne sebebiyet ( vermiş, mecruh Beyoğlu hastahanesine kaldırı! mış, şoför yakalanmıştır. Şayet böyle ise, bundan sonra da meş'um haremağası eskiden olduğu gibi adım adım kendini takip edecekti. Kerime bunları düşünürken İbrahim Bey el çırpıp bir adam çağırdı. Sanki karısının aklın- dan neler geçtiğini anlamıştı. Kapı açıldı, Ferahın kuzguni ibresi görümdü. dü: — Güzelim, müsaade eder- sen, tacını çıkarayım... Başına ağırlık vermesin!, Ibrahim Bey cevap bekleme- den ayağa kalktı, itinakâr par- #aaklarile karısının başından ta cinı aldı; Ferah koşup muras- sa tacı efendisinin elinden alıp konsolun üstüne koydu. ,, Harsmağasınm gözleri fırdır fıldır dönüyordu. Hiç umulma dık bir zamanda küçük hanı- emın karşısına çıkıvermek çok hoşuna gitmişti. Kerimenin ü- züldüğünü gözünden olumuş- di.. Acaba haremağası İbrahim Beyin hizmetine mi girmişti? tu. Onun üzüldüğünü görmek arab sevindiriyordu . İbrahim Bey haremağasına brahim Bey karısına dön- | racak muhterem Hanım ve Beylere arz mımnun kalacakları temin olunur. 93İ s zade Ali Riza Beyin piyasaya ç ik. Jale bah abul etmez "e 9 Z İstankul'da Çakmakçılar" şilte 12 liraya, yüzi yorgan 15 M kuşt Uraya, y Uraya. kuştüyünün kilosu 125 kuruştan mahsus kumaşlar çok ucuz satılır. Tel. İst. Fiatlar Müdiriyet 5 kuruş yüzü ile kuştüyü yastı fabrikasında ni rekabet r. Kuştüyüne * 3027 iğünden: İl j Wine müracaat edilmesi lâthanede mevcuttur. | döndü: — Ferah, sen bekleme, dedi. Rengigül'le Peri bize hizmet e- | derler. Yarm bütün halayıkla- ra yarımşar lira bahşış verece- ğim... Herkes bolbol yesin iç- İ sin — Başüstüne beyim! Haremağası bir gölge gibi kayboldu. O zaman İbrahim Bey aç bir hayvan gibi Kerime ye döndü. Artık kendisi ile ar- zularımı tatmin edecek mah- lök arasında hiç bir hail kalma mıştı, Karısını iyice görebil- mek, vücudünün güzel şeklini adım öteden bakıyordu. me bu muhteris bakış karşısın. da utanıp ellerile yüzünü ka- pattı . İbrahim Bey bu temaşaya doymuş gibi, geniş bir divanın yastıkları arasına gömülerek Kerimeyi kendine doğru çekti. Şimdiye kadar göze aldırdığı fedakârlıkların mükâfatını ni- hayet görmüş, Kerime gibi bir rısına baktıkça, hayatında yeni #ihnine nakletmek için ona bir | Keri- | inciyi ele geçirmişti. Güzel ka. | Istanbul Konservatuvarı İst ln müdür Tefevvüz eyledikleri emvalden borçlanmış ve ipotekli senet almış olan mübadillerin borçları için borç senedi vermeleri icabetti- ğinden 28 haziran 931 tarihine kadar behem- hal iskân dairesine müracaatla borç senetle- rini vermeleri ehemmiyetle ilân olunur. Müdürlüğünden: Şehir bandosuna yeniden talebe alınacaktır lidir. Taliplerin on üç ile on yedi arasında olmaları lâzım: dır. Şeraiti anlamak üzre salı ve cumartesi günleri saat bir- den beşe kadar Şehzadebaşındaki Konservatuvar müdiriye- Jandarma imalâthanesinden:; (18,000) ilâ ( 20,000 ) metro kışlık elbiselik ve (20,200) metro kaputluk ve (3550) adet battaniyenin kapalı zarfla münakasası 12-7-931 pâzar günü saat 15 de Gedikpaşada © Jandarma imalâlhanesinde icra edilecektir. Şartname ima- (Resmi İlânlar Türk Limited Şirketi) BÜYÜK TAYYARE Piyangosu 6. cı keşide 11 temmuz 1931 dedi Büyük ikramiye 200,000 Liradır Ayrıca: 50,000 - 40,000 - 25,000 - 15,000 - 10,000 - LİRALIK İKRAMİYELER Bi ve 100,000 Liralık Bir mükâfat vardır. Mektep ley- bir ilbal yıldızı doğduğunu b sediyordu. İbrahim Bey, ke sine bu derece barit bakan güzel gözlerin bir tebessü ne mail olmak için bütün emi lerini fedaya hazırdı . Karısının yanında yalnız yi mi dört saat kalacaktı. Bu m det zarfında, kuvveden fiile Bursadan ayrılmadan evvel, tasavvur çıkarmak ü rısının zevki huzurunu tatmış olacaktı. Ibrahim Bey bu niyetini ks rısına açıp muvafakatini istedi: — Yarın sabah birlikte bi gezeriz. Selâmlıkta bul lâzım, Onun için derhal İstan bula döneceği cevap verdi: gelirsiniz... im vee i Kerime rüyada konuşur gi i | ! ö Güle güle gidip güle göl Kerime dolgun nazarlari | kocasına bakıyordu. Beyin fenalığı çehresinden s2. ki sihir tesi linmis gil ile, birden bi, Ibrahir © “ii