8 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

8 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

bk meli e m kl ıkarılan Ekonomi Bu işi ancak hükümet eli durdurabilir Ticare odası da bunu teklif esi- yor; gene her şey suya düştü , Vapurcuların © Seyrisefaine "bir hafta evvelden bildirdikleri he nazaran bir aydan beri nasıl »a devam eden Seyrisefnin - Va Seyrisefain fi purcular ihtilâf, bugün nihaye- te ermiş olmaktadır. Vatan vapuru hareket etmemiş tir. Bu vaziyete nazaran bu gün den itibaren muvakkat bir müd det için Karadeniz hattmda duran, rekabet tekrar, belki da ha şiddetli başlamış olacaktır. Vapur armatörlerinin bu şid- detli rekabet için fevkalâdedir. | Son itilâfın da bu suretle suya düşmüş olması Ticaret odası- nın rekabet hakkındaki noktai nazarının haklı olduğunu is- bat etmiştir. Odaca İktisat ve- kâletine verilen taporda deniz Ticaret odası reisi Nemli' zade Mithat Bey rekabetinm ancak hükümetin elile izale edilebileceği kayde- dilmiştir. Afyon piyasasında durgunluk Bankalar afyon üzerine krediyi kesti, işin sonu neye varacak? Afyon piyasasında son gün- lerde bir müphemiyet ve dur- gunluk müşahede edilmekte i- di. Bazı bankaların bilhassa İz- mirde ani olarak afyon tacirle- rine karşı krediyi İkesivermesi afyon piyasasını altüst etmiş- tir, Söylendiğine göre bankalar bu hareketlerine , sebep olarak afyon konferansının neticesi- nin malüm bulunmamasını ve yon satışlarının neticesinin müphem olduğunu göstermek tedirler, — Bu vaziyet karşısında ne dü- #ünüldüğünü ihracat ofisinden sorduk. Verilen malümata na- zaran İhracat ofisi bankaların bu hareketi yapacaklarından vaktile haberdar olmuş ve iktr- sat vekâletile muhabereye giriş iştir. Ofis ayni zamanda ve- kâlete mukabil bazı tedbirler göstermiştir. Bu tedbirler ve- kâletçe tasnif o edili mukabil fnaliyete geçilecektir. Yumurta ihracatımız Ofisin tetkikatına göre İtal- yaya yumurta ihracatımız sene den seneye artmaktadır. 1928 ie ği Miya 500 bin kilo yu urta ihraç ettiğimiz halde 1930'da bu mikdar 7,459,000 kiloya çıkmıştır. Yerli mallar sergisi Âli iktisat meclisi kâtibi u- mumisi Nurullah Esat ve Mil tasarruf ve iktısat cemiyeti mu Vilâyette Haşerat kalmadı "Yalova köylerinde ha- şerat mücadelesi bitti Ziraat müdürü Tahsin Bey, teftişat için Yalovaya gitmi; Tahsin Bey dün şehrimize det etmiştir, Yalova kazasında bir köy müstesna diğer köylerde çekir- ge kâmilen imha edilmiştir. Meyve kolleksiyonu Ziraat müdiriyeti vilâyet da hilinde yetişen meyvelerin kol- leksiyonunu vücude getirmeğe karar vermiştir. Kolleksiyon al çıdan meyvelerin şekilleri alına caktır. Alemdar nahiyesi İ Sirkeci nahiyesi lâğvedile- sek yerine Alemdar nahiyesi tesis edilmiştir. o Yeni nahiye | Sultanı Ahmetteki ceki kadas- | ro mektebine nakledilmiştir. amelât müdürü Vedat Nedim Bey dün ticaret odasını ziyaret etmişlerdir. Bu ziyaret esnasında Sanayi birliği tarafından bu senede açılacak olan üçüncü yerli mal lar sergisine Odanın sureti işti rak ve muaveneti etrafında gö- rüşülmüştür. Aldığımız malü- mata na; bu sergiye Milli tasarruf cemiyeti de muavenet- te bulunacaktır. Nurullah Esat Bey Odanın Âli iktisat meclisine vereceği bazı raporlarla meşgul olmuş- tur. l RR a Kar Kambiyo Borsası sterlin Dolar | 0,47.28| Şiling Frank 12,06,00 | Pezeta 4,96,50 Üret — Spz2s/R. mark 1,9000 Frank, 3,3830, Zil | 4,20 Drahmi 86, Dolar Leva 65,10, Florin 1,17,30 | 1 Dinar ? Çervoneç 1083 Altın 000,00 Mecidiye 00,00 Banknot 000,00 Borsa harici Esham ve Tahvilâtın nevi İstikrazı dahili 94,25 Düyunu muvathade 75,50 İkramiyeli Demiryolları o 3,90 İm Şirketler Liman şirketi Sermayesini Çoğaltıyor mu? Dürkü gazetelerden biri Liman şirketinin sermayesinin 500 bin lira. dan 15 milyon liraya çıkarıldığını yazıyordu. ı talimafna Denizde: Kayıkçılar imtihanı Sandalcı, salapuryacı gibi ideniz esnafı imtihan edilecek İ Yeni beli kanunu liman da seyrüseferi temin vazifesini ticareti bahriye müdürlüğüne vermiş ve ayni zamanda liman- da işleyen merakibi sevku ida- re edinenlerin ehliyetname al- mecburi kılmıştır. Şimdiye kadar molörlü ve kaptanlarına Şimdi yeni vaziyet karşısı bunun haricinde kalan kayıkçı, sandalı, salapuryacı ve balık kayığı dümenci ve kürekçileri- ne imtihanla ehliyetname veri- bahriye müdürlüğünce tesbit | edilmektedir. Akdenize çıkıgor Limanımızda bulunan San İ Tutkeç ismindeki Amerika de- | ) hiz ticareti mektep gemisi cu: | ma günü Akdnize çıkacaktır. Bilet ücretleri artacak mı? Limanda işleyen merakibin fiat tarifelerini tesbit eden ko- misyon bu devrenin bilet ve navlun ücretlerini tesbit etmek üzere yarın deniz ticaret mü- dürlüğünde ilk içtimaıı yapa- caktır, Komisyon sırasile Şirketi Hayriye, Haliç ve Liman şirket leri tarifelerini tetkik edecek: tir, Bu defa bilet ücretlerinin tez yidini icap ettirecek bir cihet görülmemektedir. Yunan vaparu kurtarıldı Cuma sabahı Şarköy ile Ge- libolu arasında İncir burnunda karaya oturan Yunan bandralı Alikos vapuru Türk gemi kur- tarma şirketinin Sezar tahlisi ye gemisi tarafından yüzdürül- müştür. Küçük Haberler Bogazlar komisyonunda Japonya sefareti müsteşarı M. Komabe, şimdiki vazifesine ilâveten Boğazlar komisyonun da Japon murahbaslığına ta- İ sin edilmiştir. Iki Amerikan gemisi geliyor 19 tmmuzda limanımıza iki Amerika gemisi gelecek ve 24 | temmuza kadar kalacaktır. Üçüncü büro içtima | Muhtelit mübadele komisyo- | nunda işlerin sür'atle bitirilme- $i için çok çalışılmaktadır. l Komisyonda bugün üçüncü büro içtima edecektir. Denizcilik raporu Ticaret odası denizcili m İ İkuz yaşında iki misyonu pazar günü bir İ yaparak Âli iktisat meclisine verilecek raporlardan denizcil ğe müteallik olanları tetkik e- decektir. ZLE dayi le ! Ticaret odası teavün sandığı Ticaret odası memurları 14 Temmuz salı günü Odada umu mi bir içtima yapacaklardır. Bu içtimada teşkil edilecek ola Oda tasarruf sandığı et- i | rafında görüşülecektir. bunun için Maliye vekâletinin B. M. M. den tezyidi sermaye müsaadesi alması lâzımdır. Sermayenin tezyidi için yeniden birr ee İzmir li man eti 100 Tiralığını muba- yan edecektir . yaar bali faaliyette hir rakı fahri” ve my cisinin evinde bulunmuştur. Memur. lar eve girdikleri zaman hali faaliyet Oda memurları bir seneden beri maaşlarından muayyen bir miktarı tevkif ederek sandı- ğa terketmektedirler, Sandığın esas sermayesini teşkil edecek olan bu para 3-4 bin liraya ba- liğ olduğu için ilk hey'eti umu te iki kazan, 500 kile cibre ve 20 kilo rakı bulmuşlardır. Ayvansarayda sandalcı Meh | medin evinde de ihbar üzerine taharriyat yapıltaış ve 10 tene- ke ispirto bulunmustur. i sima karıştı: Zehra ! Sabık Musul meb'usunun metresi katil Hacı ile birlik mi oldu? İ Sabık Musul *meb'usu Nuri Beyin katli hâdisesi mahkeme- ye intikal ettiği malümdur, Öğ rendiğimize göre cinayet maz- nunları arasına yeni bir sima karışmak üzeredir. Bu yeni maznun Nuri Beyin metresi Zehra Hanımdır. Zehra Hanı virtmek istediği bir ev hissesi yüzünden Nuri Beyle arası a: dığı ve bir çok defalar, Nur Beyin katili Hacı ile gizlice gö rüştüğü tesbit edilmiştir. ra Hacı n üzerine çe- an altındadır. Zehra ce: ununun 60 m cı maddesi usjâletile 448 inci maddesine tevfikan Ağır ceza mahkemesine sevkedilmiştir. Hacının muhakemesine 14 temmuz salı günü devam edile cektir, Sabri Bey tekaütlüğü- nü istedi Ağır ceza mahkemesi reisi iken temyiz azalığına nakledi- len 15 uzun zamandan beri bu vazifeyi ifa eden Sabri Bey, tekaütlüğünü talep etmiştir. Sabri Bey bundan sonra avu- katlık yapacaktır. Agopyan Hani faciası Agopyan hanındaki film işti ali facirsmın muhakemesine dün Ağır cezada devam edilmiş ve müddei umumilik makamı maznunlar hakkımdaki iddiana- mesini dermeyan ederek İstel- yanos biraderleriğ! sadece ih- mealleri görüldi kaydede- teshil etmekle Bu adam niçin kendi- Idürdü? Bubir sır.. nıo Karısına çık her selâmla.. diyor, arkasından tabancasını beyninine sıkıyor.. Dün sabah Beyoğlunda Tekke s9- kağında 517 numaralı. apartımanda oturan İhsan Bey oturduğu apartı. manın kapısı önünde ağızına taban- ca sıkarak iatibar etmiştir. Bu hu: Susta yaptığımız tahkikat berveçhi âticir, Fa İhsan beg kimdir Müntebir Ihsan Bey 35 yaşında» dır. Firdevs Hanın yin 25 7 ği biri sekiz, diğeri gerd bi ğa ooceği vardr. Bu sile bütün yava kuranları s€- vindirecek kadar çok mes'ut ve gıp ta verici bir hayat geçirirlerken bir gün bu mes'ut yaşayışı hafifçe sar. | san bir hâdise olmuştur. İhtilâs töhmeti... dan parası diye birer mıkdar para keşilmiş, fakat bilâhare bu paralar mahalli sarfına sarfedilmemiş, kasa- 'da kalmış ve mütemadiyen kasada | Ii le veznedar oldi İhsan luğu için Teftiş ve neticesi. Bu muameleler böyle devam edip giderken bir gün birden bire müfet- öşler gelmişler ve vezmedar İhsan | Veznedürlıktan kasaplığa.. İhsan Bey, tanıyanların söylediği” me nazaran çok halük, çok temiz bir satmeş. Kendisini itham eden bu iş, bicareyi düşündürüyormuş. e uyuşarak | | Nuri Beyin öldürülmesi işini rek 455 inci maddeye göre ce- zalandırılmalarını, çırak Yorgi in ihi abit olmadığından Karar bu ini istemiştir. gün verilecektir. Yarın aleyhine dava İstanbul 'belediyesi | tarafın- | dan Yarın gazetesi aleyhine yeni bir dava açılmıştır. Dava- ya sebep Yarının sokakta kalan bazı hastaları vesile ederek İ “yere batsın böyle belediye, ta | birini kullanmasıdır. Birinci ceza mahkemesi dün | bu davanın rüyetine başlamış ve muhakeme iddin ve müdafaa için başka güne kalmıştır. Cemil Beyin muha- kemesi Bir tütün satışında ihmeli | görülmekle zan — altına alınan | abık birinci ticaret mahkeme- zasından Gördes hâkimi Ce mil Beyin Ağır cezada dün mu İ bakemesine devam. edilmiş ve | İ geçen celsede mütehassıs sıfa- tile csiplerine karar verilen Ka valalı Hüseyin ve Nemli zade İ Mithat Beyler dinlendiler. Mü- | tehassıslar bu tütünlerden bir kısmının tozlu ve imbaları lâ- | zımgelir cinsten olduklarını söylediler, Muhakemeye başka bir gün devam edilecektir... | Beraet ettiler Şilede İbrahim isminde biri- ni öldürmekle mazmun Hakkı | | Çavuş ve Ahmet, cürümleri sa | bit olmadığından Ağır cezada | beraet etmişlerdir. | vakitki gibi beni ihsan Beyin kardeşi mezbahada celep Hüseyin Bey varmış. Hüseyin Bey kardeşini Kalyoncuda bir kasap dülekinına kasiyor ve kâtip tayin et | türmiş ve İhsan Bey bu yeni vazife: | | sine devam etmeğe başlamıştır. | İntihar... | İ Ihsan Beyin refikaü Firdevs Ha nim İkocâsma çok merbut bir zevce ve çocuklarının üzerine titreyen bir annedir. İhsan Bey de zevcesinin bu İ gok ken hususiyetine hürmet. kör, bütün mânasile bir ev babası. dır, Baba her sabah evden çıkarken anne onu sokak kapısına kadar teşyi eder, sonra da bu teşyiine sokak ü. İ zerindeki pencereye koşarak tehes- sümler ve selâmlarin devam eder. 5. | Evvelki gün çocuklar Kasımpaşa daki teyselerinin ovine misafir git- mişlerdir. Evvelki gece de karı koca mutat mes'ut dakikalarını yaşayarak sabahı etmişlerdir. Fevkalide hiç bir hâdise cereyan etmemiş, hiç bir söz olmamıştır. Dün sabah uyanılınca mutat veç- hile karı koca kavaltılarını yapmış» lardır. Saat yediye gelirken İhsan B. — Haydi sen dön, her zamanki gibi pencereden bak, beni selâmla demiştir. Firdevi Hanım mutadı veçhile pencereye gitmiş, kocasının apartı. manın cümle kapısından intizara başlamış fakat bu sırada bir silâh sesi işidip derhal geri dönmüş | ve kocası kapının yanmdaki iskem leye yığılırken ve elindeki tabanca düşerken görmüş, olduğu yerde ba- yalıp kalmıştır. Komşular yetişiyorlar... | dığı için yapılma: e hemen tatbik edilec Yeni ilk Mektep Bu senede 18 ilk mektep yapılacak 3 sene evvel meclisi umumi- yi vilâyet kararile şehir dahi- linde 23 ve köylerde de 11 ilk | mektep binası yaptirılmağa ba lanmış ve bunlar ayrı ayrı iki müteahhide verilmişti. Mukave le mucibince bütün bu inşaat üç sene zarfında bitmek lâzım geli İ yordu. Halbuki bu müddet bit- i halde daha bir çok mekte- bin inşaatı bitmemiş ve bazısı- | na da hiç başlanmamıştır. Belediye daimi encümeni bir içtima yaparak bu hususu tet- kik etmiştir. Bu içtimada heye- | ti fenniye hesapları da tetkik edilmiş, fen heyetinden, maarif den izahat alınmıştır. Henüz hiç inşaatın başlanma- yan mekteplerin arsa bulunma- anlaşıl- mıştır, Bunun bir sebep olup olmadığı o tetkik Bunların derhal inşasına baş- lanması ve en kısa zamanda ik- | mali için alâkadarlara şiddetli ihtar yapılmıştır. Bu mekteplerden başka bu sene şehir meclisinde inşasına | | karar verilen 18 ilk mektep bi- | i nasının da yerlerinin derhal tes | biti kararlaştırılmıştır. Beledi- | yenin yeni büt mektebin de tah: Bulgar talebe döndü Darülfünunumuzda tahsilde bulunan Bulgar memleketlerine hareket etmiş- tir. edilecektir. “İl talebe dün | ek Soruyoruz... Sık Sık gazetelerde |! okuyoruz: — Sustalı çakı ile bacağından vurulmuş, za- İİ beta tarafından hastaha- neye kaldırılıncaya ka- |, dar çok kan kagbettiğin- den ölmüştür.. Fennin ilerilediği kiç | bir memleket veya şehir- de bir vatandaş çakı ile bacağından, kolundan veya kaba etinden filan vurulduğu için fazla kan kaybederek ölmez. He- men polis yetişir; kanı durdurmak için yine fen- İİ nin emrettiği bandı kor, tedbiri alır ve yaralıyı | ölümden kurtarır. Bunu, || Avrupalı her zabıta me- muru bilir. Yaralamak ta, yara- lanmak ta fena bir şey. Fakat, bir yaralının bil- il İİ gisizlik yözünden ölümü | ne sebebiyet vermek kiç | İl iyi olmayan bir şey ve | tedbirsizliğin en büyüğü. Acaba biz polislerimi- ze bu tedbirleri ne zaman öğretebileceğiz ve onla. rın bilğisini ne zaman Avrupalı meslekdaşlarıs nın seviyesine çıkarabi- leceğiz?. Bunlar düşünülüyor, yapılmak isteniyor veya || yapılıyor mu?.. Soruyoruz... | | Belediye kımıldandı! Otobüslerin yeni yeni facialara sebep olmasının önüne geçiliyor İşe ehemmiyet verilince aylardan beri sürük- lenen talimatname demek bir günde Son günlerde (e vukua gelen bir çok otobüs ve otomobil ka- zaları üzerine bir türlü çıkmı yan yeni otobüsler talimatna- mesine dair yaplığımız neşri- " yat belediyece ehemmiyetle na zarı dikkate alınmıştır. Tali- matnameyi tanzim etmekle meşgul komisyon dün sabah derhal içtima etmiş ve bir türlü ikmal edilemeyen talimatname yi sür'atle neticelendirmiştir. Dün daimi encümenin içtima günü olmadığı sonra içtimaa davet edilmiş ve encümen belediye müdürleri ve rak ikmal edilen talimatnameyi tetkik etmiş ve aynen kabul et miştir. Talimatname gecikme- mek için akşam derhal matba- derilmiştir. Bu akşam tab'ı bitecek, gazetelerle ilân edilerek yarın sabahtan itiba- ren derhal tatbikata geçilecek- tir. Uzun zamandan beri bir türlü çıkmayan talimatname- nin tatbikından sonra herhalde bir çok kazaların önüne geçil- miş olacaktır. Belediye talimat namenin tatbikını teftiş için mo tosikletli memurlar hazırlamış- tır. Bu memurlar otobüs işle- yen uzun mesafeli yollarda her gün gayri muayyen saatlerde teftiş yapacaklar ve talimatna- menin harfiyen tatbikına neza- ret edeceklerdir. Talimatnamede çok cezri ve esaslı maddeler vardır. Herhan gi bir surette olursa olsun bir otobüs sahibi talimatnamenin halde öğleden | de çıkabiliyormuş ! | Encümeni daimiden bir köş için yarından itibaren bütün otomobil ve otobüs sahiplerin- den talimatnameyi aynen ka- İ bul ettiklerine dair birer taah- - | hütname almacaktır. Taahhüt. - | name vermek istemeyenlere, ta limatnameye aynen riayet et- ! meyeceklerini ifade etmiş naza- rile bakılarak seyrüseferlerine müsaade edilmeyecek ve elle- rinden ehliyetnameleri geri alı" nacaktır, Açıkta denize girilecek Belediye açıkta denize gir | meğe müsaade etmiştir. An cak ticaret bahriye müdiriyeti ile temas edilerek tehlikeli ma- haller tesbit edilmiş ve bura- larda denize girmek menedil- Tebligat yapıldı Muayyen mikdardan fazla mevaddı müştaile n gaz ve benzin depoları hakkın- da nasıl hareket edileceği bele- İ diyeden dahiliye vekâletine s0- rulmuştu. Bu hususta Dahiliye Vekâ- letinden cevap gelmiştir. Mu- ayyen mikdarlardan fazla m«- vaddı müştaile belediyenin Çu bukludaki gaz depolarına nak- ledilecektir. : Fazla olan kısım hususi su- rette saklanarak satıldığı tak- dirde bedelinin nısfı ceza ola- « | rak alınacaktır. Keyfiyet alâkadarlara edilmiştir.