20 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

20 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

SMSRARİR MD 2 Zx ASS ALE Ekmek fiatine zam için Yy öylüyü ve müstahsılı korumak için ne yapılabilir? Buzday fiyatlarında son gün de görülen sukut devam et- mekle beraber buna mâni o- ak bir tedbirin alınması za- | un gelmiş, hattâ geçmiş Huğunu bir defa daha hatır. hmasrna vesile olmuştur. m işle alâkadar olanların ve mayanların buğday fiyatları- yükselimek veya köylünün 'arıma mâni olmak için muh- if formüller teklif etmekte- de hulâ- Fırınla- h tahdidi, köylüye prim veril- i, ekmeğe (o zam yapılması ekmeğin randımanınm de- Yapılan teklifler ne olursa hin bu günkü vaziyeti daha 1 ay evvelinden gören ve buğ Yın sukutuna mâni olmak i- bir raporla vekâlete müraca eden ticaret müdürü | Muh- Bey en muvafık şekli bul $ bulunuyordu. Muhsin 8 nazaran müstahsili himaye onun eline doğrudan doğ- YA para vermek lâzımdır. Bu- in için de Muhsin Bey şu for lü bulmuştur: Bütün Türki- satılan ekmeklere birerpul pıştırmak ve bundan hâsıl 0- parayı doğrudan doğruya Alâkadarlar bu fikri muva- görmektedirler - Bulgaristanda mahsul 'ksız olarak 15,530,000 ken- | kadar olacaktır. omanya prim veriyor Romanyada bu sene hububat vkalâde meb'zul olacağı tah- n edilmektedir. Bu vaziyet Hazırlanan bir kararnameye zaran bu sene Romanyadan i kalite buğday ( ihraç eden Aracatçılara ton başma 12 ürk lirası prim verilecektir. Uzunköprü kavunu Uzunköprü Ticaert odası ih- cat ofisine müracaaatla ofisin bu sene yapacağı kavun ihracı scrübesinde barile iyi rmın tercih edilmesini teklif miştir, ,Mısir ve buğday Bulgaristanın çiftçinin elin- eki hububatı mübayaa için teş il ettiği komisyon bu seneki Mübayaat şeraiti hakkında bir | tebliğ neşretmiştir. Tebliğe na İ zaran bu sene buğday 4, arpa ve mısir 3 levadan mübayaa 6- dilecektir. > Konyalılar da isteyorlar Konya ticaret odası Brad ford yapağı fabrikatörlerinin Anadolu dahilinde yapacakları seyahat hakkında Ofise bir mü- racaatta bulunmuştur. Konya odası Bradford fabri- kal Liej o mensucat sanayii mümessillerinin Anado lu seyahatlerinde Konyaya da uğramaları istemektedir. Ofis bu müracaatı nazarı dik kate alarak hazırlamakta oldu- ğu proğrama Konyayı da idhal etmiştir. Çarşamba günü Turing ku- lüpte yapılacak bir içtimada bu seyahat pragramına kat'i bir şe kil verilecektir. Afyon konferansı Konferans nelere karar verdi? Geçen pazar günü afyon konfe- ransının son yaptığı içtimada kabul edilen afyon ebatı mukave- lenamesi başlıca şu maddeleri ihtiva ye dam iatihma) edem br madde olan kodein ancak muham- men ihtiyaç nisbetinde imdi ve tah- ilecektir. m Kodei'nin imalı sıkı o kontrola tabi tutulacaktır. 2 — Fabrikalardaki ham madde- ler şiddetli nazarete tabi tutulacak bır. Fabrikalar ambarlarında ancak auayyoa ihtiyaşları kadr ham af yon bulunduracaklardır. 3 — Her türlü uyuşturucu mad- delerin makadiri temamile kontrole tabi tutulacaktır. Yalnız morfini yüzde 0,2 ye kokaininin yüzde O,l miktarı kontroldan hariç bulumabi. lecektir. 4 — Sentetik yeni terkibi maal, re tahdit edilecektir. 5 — Her memleket tehlikeli mad delerin imal ve satışını kontrol için, hususi bir höldümet ofisi tesis ede. ektir. Yeniden iceşfedilecek her hangi uyuşturucu ilâçlar dahi (oOtohdit ve murakabeye tabi tutulacaktır. edilmesine ve satılmasına mâni ola caktır. fyon mukavelesine © bilhassa Müttehidei Amerika ziyadesile alâ kadar olmaktadır. Amerikadaki uyuşturucu made deleri imâleden büyük fabrikaların Cenevre'de bulunan © mümessillari ehemmiyetle konferansın müzakcra- tam takip ettikleri Müttehidei Amerika hükümeti matbuntı messili olarak bir zat memur bu lundurmuştur. Bunu da kaliforniya” dan intihap olunan Âyan azası Yo- ungdur. Mummileyh her gün Ameri ka gazeteleri muhabirleri ile temas. ta bulunmuştu. Mahkemelerde Bir kadın adliye kori- dorunda bayıldı Koridorda ve sokakta üç defa bayılan bu kadın ne isteyor? Dün adliye koridorunda bir kadın bayılmıştır. Tahkikatımı za göre bu davası görülürken erkek, kendi sinin evli olmadığını ve dört ya şındaki çocuğun da kendisine ait bulunmadığını söylemiş ve Socuk Darülâcezeye verilmek üzere müddei umumiliğe tes- lim edilmiştir. Kadın bunun üzerine: — Yavrumu isterim diye ba yılmıştır, Bilâhara çocuk ketidi sine verilmiş, fakat kadın soka ğa çıkınca da baygınlık geçir- miştir, Ömer ağa yakalandı Kostantin Efendi isminde İ bir komisyoncu 2400 lirasını | bankaya teslim edilmek üzere hanımın o boşanma | miştir. Ömer Ağa da paraları bankaya teslim edeceği yerde ortadan kaybolmuştur. Ömer Ağanın Karamürselde olduğu anlaşılmış ve yakalanarak bura ya getirilmiştir. Ömer Ağa ad liyeye verilmiştir. Kendisine is nat olunan cürmü inkâr etmek tedir. Muhakemesi gayri mev- kuf olarak cereyan edecektir. Bir ibtilâs Galata gümrüğü hammallar kesedarı Sıtkı Efendi zimmeti ne dört bin lira geçirdiği iddia- sile birinci cezaya verilmiştir. Boşananlar İstanbul belediyesi, müddei umumiliğe gönderdiği bir tez- kere ile 928 - 930 nihayetine Üs ida “wire halam en Belediyede Sokaklar sulanmı- yor ve toz dumana karışıyor? Son günlerde bazı sokaklar sulanamamaktadır. Sebebi, be- lediyede benzin o kalmamıştır. Benzin mübayaası için kambi- yoya ihtiyaç olduğu cihetle be- lediye lâzum gelen teşebbüsat- ta bulunmuştur. Mahalli ihtiyaçlar Bir kaç semt ve mahalleler- den belediyeye mazbata ile ve- ya doğrudan doğruya müraca- at edilerek yollarm tamiratı ve lâmba konulması istenilmekte- dir. Bunlar belediye heyeti fen wiyesi tarafından tetkik olan maktadır. Yeni sene bütçesi tasdikten geldikten sonra mübrem olan- ları yapılacaktır. Verem hastanesi Cerrahpaşada yapılacak ve- rem hastahanesi için Cerrahpa- hastahanesi sertabibi Rüştü y, dün arsa sahipleri ile te- masta bulunmuştur. Arsa için arsa sahipleri ile uyuşulmuş- tur, Bütçe tasdikten gelince ar sa satım almarak inşaata baş- lanması mukarrerdir. Serviler kesiliyor mu? Belediye mezarlıklar müdür- Miğüne başı o mezarlıklardaki yaş servierin o kestirildiğinden şikâyet edilmiştir. Yapılan tah kikat neticesinde yaş servilerin kesilmediği anlaşılmıştır. Otobüs talimatnamesi Otöbüsların çarpışması ve kazalara meydan vermesi de- vam ediyor. Belediyece bunlar hakkında hazırlanmış olan tali matmamenin tab'ı bitmediğin- den henüz tatbikat (o sahasma geçilememiştir. Talimatname vilâyet gaze- tesi ile resmen intişarını müte- akip tatbik edilecektir . Balya maden şirketinin ları ayın (25) inde, Pariste - timan davet edilmişlerdir. Bu içti- maın sebebi, ortaya çıkan ve made- si işletmiye talip olan (Penarroya) namında yeni bir grupun bazı teklif lerde bulunmak istemesidir. Bir vali dava edildi Mersinde Mehmet Rasim Bey isminde bir gazeteci, 929 senesinde komünistlik isnadile hapsedilmiş ve halk ismindeki gazetesi kapatılmış olduğu için sabık mersin ve lâhik Tokat valisi Ali Riza Bey aleyhine yedi bin liralık zararı maddi ve on bin liralık zararı manevi davası aç- mıştır. Evrak, dahiliye Vekâletine gönderilmiştir. talâk mikdarını gösteren bir is tai istemiştir,bu istati tanzimi için müddei umumi lâzm gelenlere emir vermiştir. Bu istatistik neticesinde şehri- mizde evlenenlerle boşananlar mikdarı belediyece tesbit edil. miş bulunacaktır. M. Zeki EF. davası « Arjantinli Mehmet Zeki E- fendi inde birisinin Polis müdiriyetine celbedilerek istic- vap edildiğini yazan gazeteler aleyhine Zeki Efendi tarafın- dan dava ikame edildiğini mıştık, Dün bu di zada rüyet edilmiş! celsede polis müdürlüğünün gönderdiği tezkere okunmuş. Bu tezkereye nazaran Mehmet Zeki Efendinin bazı (O hususat hakkında kendisinden malümat alınmak üzere polis ikinci şube ye davet edilmiş olduğu anla şılmaktadır. Muhakeme iddia için 8 eylüle talik edilmişti Yaz tatili Her sene olduğu gibi adliye bu sene de bu günden itibaren 5 eylüle kadar yaz tatili yapa- caktır, Bu müddet zarfında ad. liyede mahkemeler kapalı bulu nacaktır. Yalnız bunlardan 13 sulh hâkimi muhtelif semtler- de nöbetçi olarak caktır. Bittabi bu müddet zarfını tanbul bürosu da yaz tal nacaklarder. ama b Alman bankala İşin iç y u rındaki buhran de ne zun kirlilikler var ? Buhran kendini Şehrimizdeki Alman banka- lari dün pazar olmasına men öğleye kadar mevduat €s- habına tediyatta bulunmuşlar» dır. Küçük mevduatı olanlara tam tediyatta bulunulmuş nis- beten ehemmiyetli olan mevdu at ise kısmen iade edilmişti Vaziyetin serahat kesbetmesi üzerine bazı mevduat ( eshabı paralarını almaktan vaz keçdik lerini bankalara bildirdiklerini bankalar erkân: söylemektedir ler. Evvelki gün Alman banka- larma kısmen verilmiş olan Zi- raat bankasından Osmanlı ban kasına muhavvel paradan mü baki kısmın dün tediyesi kabil olamamış ve bu muamelenin in taci bu sabaha kalmıştır. Her iki bankanın da bugün öğleden sonra tam tediyatta bulunma- larına intizar olunmaktadır. Dün temasta bulunduğumuz bankalar örkânı vaziyetten pek memnun olduklarını söylemek- te idiler. Müşkülât çıkaranlar larda ehemmiyetle tetkiki lâ- zım gelen bilhassa piyasamızda — çalışan mubtelif milletlere mensup bankalar arasında mevcut kuv vetli rekabeti göstermek itiba- rile çok şayanı dikkat olmuş » ayi motör E veelki gece Şilenin Ağva iske- ski Ahmet Efendiye sit molör 12000 kilo kömür yüklü olduğu hal de İstanbula gelmek üzre hareket deposu birden bire patlayarak ateş, almıştır. Ateş sahilden © görülmüş ve Şilep, Ağva tablisiye mevkilerin Yen late gidilmiştir. Motörda bulunan üç tayfa kurtarılmış ve mo, tör kâmilen yanarak batmıştır. Şerif hastanede öldü ii Katil şoför İsmail Evvelki gece Sirkecide bir kadın yüzünden şoför İsmâilin, © kahveci Serafettini karnından tehlikeli © su rette yaraladığını dünkü nüshamız. da yazmıştık. İsmail dün adliyeye teslim edil. miş ve üçüncü müstantik tarafın. dan ifadesi alınmıştır. Katil tevkif. hâneye gönderilmiş! mail hastanede ölmü; Ceset Fransızlara tes- lim edildi.. Alüınkum civarinda cesedi bulu- nan profesör Branel'in cesedi “dün j Fransız konsoloshanesine teslim ©- dülmiştir. fhalar arzetmiş ve | Kömür yüklü gösterir göster- | mez bonolar getirilmiş ve iflâs tehdidine de başlanmış !.. Son vaziyet r? ter Meselâ Ahissn bankalirsi dan, Almanyadan alman tel graflar üzerine, mevduatın ©s- habr tarafından £ çekilmesine başlandığı haber alınır alınmaz Alman bankalarma rakıp vazi- yette bulunan bir banka Alman İ bankasına 80 bin ve 120 bin li- ralık iki bono ibraz etmiş ve İ tediyatı tehir ettikleri takdirde derhal iflâs talebinde bulunaca İ örn söylemiştir. Tabii bonolar | derhal tediye edilmiştir. Bu gi bi daha bazı yakışmaz muame- ât kaydedilmiştir ki piyasada | yapması mümkün olan fena te- sirler nazarı dikkata alınırsa bunları teessüfle kaydetmek | iüizm gelir. Çünkü bazı ecnebi bankalarının yalnız İ mevcut olabilecek m | betleri değil bulundukları mem İleketin menafiini de düşünme- leri lâzamdır. Vadesiz mevduat İ lardan bağıları vadesiz mevdua Bu kısa buhran bazı mokta- | tın, intişar edecek herhangi bir | haber üzerine, bankayı çok müşkül bir vaziyette bırakabile İ ceğini son misal ile gördükleri için bu gibi mevduatın daha zi- İ yade milli bankalar tarafından İ kabulu münasip olaca; dü- şünmektedirler. Il hifi bir yandı! Şoför İsmailin vurduğu kahveci dün hastanede öldü ! Vak'anın sureti cereyanı hakkın da jandarma tarafından tetkikat ya pılmaktadır. Adam ortada yok! Beyoğlunda Tarlahaşında bamal Süleyman'ın elinde 77 paket > munda 7700 gram eroin yakalan. maş. Bu paketleri hamala veren adam ortadan kaybolmuştur. Bir amele yaralandı Kanlıca açıklarında demirli bu lunan Yunan bandıralı Patyaris purunda çalışan kömür O smelesin- den Hüseyinin başına kalas düşdü- ğünden ağır surette yaralanmış ve hastaneye kaldırılmıştır. Küçükpazarda.. Küçükpazar'da Türbe sokağında Mehmet efendinin kahvesinde otu- ran Közem ve Tahir efendilere bir Garip misafirler Dün gece Samatya'da Yeniçeşme de 21 numaralı evde oturan Celâl EF. garip bir taarruza uğramıştır. Celâl efendi evinde yatmakta iken Rıza isminde birisi ve birkaç arka- daşı gazel söyleyerek ve nağra a tarak Celâlin kapısına gelmişler ve aşağı çağırmışlar. Bu garip misafir. lere uyku serşomliği ile kapıyı açan Celâl efendi Rızanın büyük bıçağile karşılaşmış ve kaçmağa vakit bula- madan sol böğründen bir yara ala. cak yere yıkılmıştır. Rıza derdest edilmiş | hastaneye kaldırılmıştır. meeruh Eskişehir, — si Doktorlarından Pertev Bey bir amele tarafından yedi yerinden be. çala yaralanmıştır. Cinayeti yapan adam Pertev B. tarafından müşahe- de altına alınan bir saralıdır. Bu n- dam iyi olduğunu ileri sürerek işi- nin başına gönderilmesini istemi doktor buna tıbbi ömkân gö miş ve neticede bu kanlı hâdise ol- Şehrimizdeki ecnebi banka- | ir teklif yapılıyo Vilâyette eli l Yarışlar için dün Vilâyette | bir içtima yapıldı Bu ay sonunda yapılacak at yarıslarının mükemmel olması için dün Vilâyette Vali Muhid- din Beyin riyasetinde yarış 184 lah encümeni toplanmıştır. Bu seneki yarışların mükem mel olması için icap eden bü- tün tertibat alınacaktır. Yarış programı zengindir Hacı Hüsnü Bey Mülkiye baş müfettişi Hacı Hüsnü Bey bazı tahkikat için Tekirdağına gitmiştir. | Kadınlar Birliğinde Kadınlar Birliği irşat hey” etinin köylere gitmesi için vi- lâyetten müsi Bugün Kadınlı kadın doktorların dı le bir içtima yapılacaktır. Toprak bayramı Hükümetimizin de dahil ol- duğu Roma beynelmilel ziraat enstitüsünde Bulgar ziraat na- zırı M. Vasilofun teklifi üzeri- ne her sene 21 martta bütün memleketlerde toprak bayramı yapılmasına karar verilmişti. Hey'eti vekile bu tekliği ka- bul etmiş ve vilâyete bildiril- miştir. Toprak bayramı için Zi- raat Vekâleti bir talimatname yapacaktır . İ Amerikan Bahriyelileri Evvelki gün limanımıza ge- len Seceaga ve Mannedeta na- mındaki Amerika sahil anha faza teşkilâtına mensup gam- botların kumandanı Hamlet ev velki gün Vilâyet ve Kolordu kumandanlığını ziyaret etmiş- ü. İ Dün saat 10,5 ta Vali Muhit- tin bey ve biraz sonra da kolor- du kumandanı tarafmdan ge- İ milere indei ziyarette bulunul. muştur. Vali Bey ve kolordu kuman danı paşa gemide bizzat kuman dan Hamlet tarafından karşı- lanmış ve bir müfreze resmi se İ lâmı ifa etmiştir. Amerika bahriyelileri dün şehri gezmişlerdir. İ Dil encümeni ANKARA, 19 — Söylendiğine | göre, hükümet, Meclisin teşrinisani İ içtimamda Dil Encümeninin daha mazbut şerait dairesinde o ve daha fazla randman alabilecek bir hâle ifrağı için bir teşkilât layihası hazar lıyarak Meclise verecektir. Meclis, encümenin Li itibarile taraftar olmayıp, mesaisinden ve azalarından şikâyet çidir. Binaenaleyh bu lâyihanın teş- rinisani içtimalarında kabul edilerek dil encümeninin tekrar ihdasi pek muhtemeldir. Tütün inhisarı kanunu ANKARA, 19 (A.A.) — Ad liye vekâleti müddei umumilik lere ve mahkemelere 1071 nu- maralı tütün inhisarı kanunu- nun affini mutazammın muvak kat maddesi hükmünün sureti tatbikına dair şu tamimi gön | dermiştir: “1071 numaralı tütün inhisa rı kanununun affi mutazammın İ muvakkat maddesi hükmünün kanun neşri tarihinden mute- İ ber olduğundan neşrinden son- ra affe dair bulunan maddeler hakkında takibat icra ve hü- kümlerinin infaz edilmekte ol- duğu vaki müracaatlardan an- aşılmıştır. Af hakkında mu- vakkat madde her ne kadar neş ri tarihinden muteber isede bu madde esas itibarile kanu- nun mer'iyet tarihine kadar bü. kümleri cari ve mer'i bulunan in inhisar kanununun 44 üncü maddesile 45 inci maddesi ve zeyline uyan fiilleri affetmiş olmasına göre kanunun neşrin. İ den sonra da afin dairei şümu | lüne dahil bulunan fiiller hak- | kında takibat icrası ve hüküm. | İ lerinin infazı caiz değildir. İ murlar yağmıştır. Temyiz mahkemesinin kana- Psi Biz şaşıyoruz Matbaaya verilmiş, basılacak.. Vilâyet gazetesinde neş- redilecek ve ondan sonra" da tatbik edilecek. Ey kari bu nedir biliyormu- sun?. Otobüs talimatna- mesi. Üç ayda hazırlandı, bir ayda tastik edildi, ne zaman tatbik edilebilecek malüm değil! Bir gecede şehir yıkıp yeniden yapan yirminci asrm belediyeleri ve harı- kaları karşısında hâlâ İs- tanbul | belediyesinin bir talimatnameyi o bastırama- miş olmasına biz şaşıyoruz Siz ne dersiniz? Tütün işi İyi bir netice alındı, Behçet B. bekleniyor Tütün inhisar idaresile ba, kalars istok tütünlerini terhi etmiş olan tütün tuccarı arasın daki ihtilâf, iktisat ve maliye vekiletleri tarafından evvelce yapılmış olan talimatnamen ıslahı üzerine, halledilmişti Bu yeni talimatname © gerek bankalara ve gerek inhisar ida. resine esasen müşkül vaziyette bulunan tüccar lehine olarak bazı fodakârirklar © tahmil mektedir. Talimatnamenin tat bik ve mubayaata başlanmak üzre Behçet Beyin avdetine in- tizar olunmaktadır. . Behçet Bey Tütün inhisar idaresi umu- mi müdürü Behçet beyin çar- şamba günü şehrimize avdet: ne intizar olunmaktadır. Kimon isminde hususi bir Yunan gemi yaşayan Amerikalılar seyaha' inç şehrimize gelmişler. ir, Mİ döl lar geçen ve evvelki seneler de şehrimize gelmişlerdi. Amerikalı zenginler. Katya namında hususi bir A. merika yatile bazı o Amerikalı zenginler şehrimize gelmişler- dir. Karadenizde fırtına Geçen hafta Karadeniz'de müt hiş bir fırtma olmuş ve şiddetli yaj Yağmurlar bil hassa vakfıkebir cihetlerinde Sür mene, Of felâketini andıran selleri” tahribat yapmış, dereler taşmış; sx bilde dere ağızları dolmuştur. Bir milyoner şehrimizde Amerikalı milyardar Roçilt aile sine mensup bir zat hususi yatik evvelsi gün limanımıza gelmiştir Bu zat dün ve evvelsi gün müzele rimizi ziyaret etmiş ve eski eserler üzerinde tetkikat yapmıştır. Bir rapor hazırlandı Himayei hayvanat esniyeti 183 senesine ait faaliyetini gösterir bi rapor neşretmiştir. Bu rapor cemi yet lehinde propaganda vazifesin. görmek üzere tevzi edilecektir. Vakıf paralar Vakıf paralar müdürü Hacı Hakkı Bey, yeni evkaf umum mü. dürü Rüştü Beyin davetile Ankare ya gitmiş bulunuyor. Vakıf paralar idaresine daha faydalı bir çekil ve rilmesinin mevzuu bahsolduğu ank İ şılmaktadır. Akşehir Bankası Akşehir bankası Afyon şube mü dürü Nazif Bey, İstanbul şube saü dürlü, in edilmiştir. Darülfünun bütçesi * ANKARA, 19 — Darülfün bütçesi için görüşmek üzere Hul' fakültesi reisi Tahir B. buraya ge Bir k BURSA, — Bugü len bir otomobil Gozluveren civa rında devrilmiş, içindeki altı yolc dan Gazi çiftliği müdürünün aile * Hediye hanımla Mehmet EL yare İdi.