27 Ağustos 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

27 Ağustos 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

27 pl zi Avrupa : Umumi harpten sonra Tupa yeni bir ; veccüh nin bu yeni istikameti İçin, ona kâfi © mak lâzemdi. Avrupa ufku açacak doğru ve itil acaba ? tarafa bırakılır: politika da rine müvazi ka istikameti göze çarpar: istinat eden ve bugünkü sulh ve ıslahat politikası. edilen ve umumi harp tecrübe- sinde galip, mağlüp bütün mil- etlere hazırladığı fena âkıbet- ler neticesinde iflâs etmesi lâ- zım olan kuvvetlerin müvaze- nesine müstenit sulh politika- . N Briand—Kellog misakı; say dığımız iki politikadan birin- isinin istikametini bir derece- ye kadar ifade ediyor. atılan adımlar, pek kısı Dünya politikasında bü: hareket yapmak ve yeni mü- him cereyanlar uyandıarmak için daha cesurane hareket et- mek lâzımdır. Bu politika yo- lunu takviye edecek yegâne â- mil; bütün milletlerin müşte- rek karar ve hareketleridir. Ka naatimizce bu gayeye emniyet- le vâsıl olmanın en mühim â- millerden biri de meselâ, tah- didi. teslihat £ konferansının, Avrupa birliği teşebbüsünün az Sok muvaffak olmasıdır. Milletlerin temennisi bu merkezdedir. Fakat hâdiseler, hortlamış, ölmesi &elen bir politika mutlaka yaşatmak Yor. Eski siyaset zihniyetinin tehdidi altında bulunan Avrü- pada istikraz yoktur. Muhak- kak ki, eski sistem politika yo- lu, harp yoludur. Hattâ felâ- et harple de bitmez. Harpten him olan ibtilâllere de » Eski iktisat ve is- itine göre sakim bir Siyasetin akıbeti yalnız harp slurdu. Halbuki bugünkü iktr- sadi zih, ihsât ve tevez- ş ütün başkadır. ii ır. Her halde be- Kg etin selâmeti için yeni Zihniyeti, yeni politikayı tak- Viye etmekten başka çare yok- tur. Yoksa felâket, muhakkak- vr. Bu mevzuda bilhassa şu noktayı tebarüz ettirmek İâ- Zimdır ; Umumi politikanın yeni ce- Teyanma tâbi - olmamasının Mes'uliyeti milletlerden ziyade, Onların mukadderatını idare €- 'n bazı devlet adamlarına ra- idir. Onlar ya bu hakikatleri tamamen göremiyorlar; yahut Börüyorlar da kafalarını tazyik €den eski zihnyetlerin, politika rafelerinin tesirinden kurti tamıyorlar. Bugünkü şeraite | Böre her millet hakiki men | Patini; diğer milletlerin müş- terek menfaatlerinde sramağa yeeburdur. Bundan başka, © Viki milletin; hürriyet, İs- Âİ ve tabii haklarını kazan için ne fedakârlıkları kat 81 insaf ile. düşünülürse me bu mukaddesatına karşı dar hürmetkâr olmak i- edeceği daha iyi anlaşılır Bilerir ©» iyi poli başka PERŞEMBE 6'nci sene, No 1991 NUSHASI $ KURUŞTUR Nereye gidiyor? Av- istikamete te i alması bir zaman bırak- Beynelmilel kon- ; , Cemiyeti Akvam gi- imes ve er ei N eni bir sulh ve siyase! lere lzak ,beşeriyeti oraya gekecekti. Halbuki hâdi- sat, umulduğu gibi yürümedi. Temiz bir sulh politikasına, ge »e mezi kokan ve milletlere çok pahalıya mal olan eski ittifak siyasetlerine benzejen hareketler karışmağa başladı. Canları o kadar yanmış olan milletler bile bile yeniden ate- şe atılmağa razı olacaklar mi Bugün müfrit cereyanlar bir #5 bırakılırsa, beynelmilel olmayan belli başlı iki politi- 1 — Yepyeni bir zihniyete Yaç ve şeraitin icap ettirdiği 2 — Asırlardanberi tecrübe katı birçok itirazlara yol — açmıştır. | girdi gi AĞUSTOS 1931 Dün fırkada, şehirdeki bütün teşekküllerin mümessilleri toplanarak heyetin tarzı teşekkülünü tesbit ettiler. Ordu şerefine ziyafet 30 ağustos o zafer bayramında Dumlupınarda meçhul asker öbide- sini ziyaret edecek heyete İstanbul dan iştirak edecek mümessillerin se çilmesi ve merasim programı görü şülmek üzere dün fırka merkezinde namına 30 kişilik bir hey'etin gitme kararlaştırılmıştır. İstanbul heye- ni hâmil tren cumartesi günü saat dokuzu elli geçe Haydurpaşadan ha reket edecektir. Heyet için Konya irenine iki hususi vagon ve bir va- birde Ankaradan gelecek © hususi trenle telâki edilecek ve (o buradan Afyona hareket edilecektir. Afyon. da diğer Anadolu şehirlerinden ge- lecek heyetlerle birleşilerek oradan Dumlupmara gidilecektir. Dumlupu narda Mehmetçik âbidesinde mern- sim yapılacak ve milli mücadeleye ait nutuklar, konferanslar verilecek tir, tanbul heyeti salı günü şehri. mize avdet etmiş olacaktır. Istanbul heyetine şehir meclisin. den 3, darülfünundan 2, Kadınlar bii den 2, Barodan 2, matbuat cemiyetinden 5, esnaf birliklerinden 2, milli bankalardan 2, spor teşkilâ. tından 2, Tayyare öemiyetinden 1, Hilâli Ahmerden 1, Muallimler bir. liğindeni, fırkadan 2, Ticaret oda- sından 2, milli iktrsadi teşekküller. den 2, Etibba odasından 1 aza işti- rak edecektir. Bu zevatın kimler olacağı bugün tesbit edilecektir. Müderrisler Memnun değil! Derülünun divanında tesbit 6- dilen bütçenin bareme göre tanzim edilerek tasdik için vekâlete gönde- rildiği malümdur. Divanm mukarre Aldığımız malümata göre, Köprülü zade Funt Beyden maada daha bir çok müderrisler istida ile vekâlete müracaat ederek derecelerin tayinin de haksızlık yapıldığını bildirmişler- dir. İsimlerini mektum tutan dah bazı müderrislerin bu yolda müra- caatları tevali etmektedir. Diğer taraftan edebiyat fakülte- sinde en yüksek maaşı yani 500 li- rayı alan terbiyeci | İsmail Halki Beyin bu vaziyeti de bir çok dediko dulara yol açmıştır. Bir kısım mü- derrisler İsmail Hakkı Beyin yalnız terbiye okuttuğunu, halbuki bu der- sin çok «> bir zaman işgal ettiğini, binaenaleyh birinci derecede ders- lerden olmadığı için o müderrisine 500 lim verilmiyeceğini iddin — et- mektedirler, Edebiyat fakültesi mec lisi müderrisini ise 500 lirayı İsmail Hakkı Beye vermek için terbiye dersinden başka daha bazı dersler ilâve etmiştir. Halbuki İsmail Hakka Beyin bu dersleri okutmadığı söy- lenmektedir. Maarif vekâleti yapılan bütçeyi esaslı surette tetkik edecektir. Büt çenin mühim tadilâta uğrayacağı an taşılmaktadir. kası değil, her milletle iyi ge- çinmek, menfaatlerini; başka milletlerin faatlerile telif etmek politikasıdır. Böyle bir politika; herkese karşı bitaraf- lık, dostluk ve bilhassa müsa- vat muamelesi emreder. Yeni Türkiye; faaliyet £ sahnesine i bu yolu takip edi- Yor. Harici | siyasetimizdeki Souvaffakiyetli inkişafları bu tedilmiştir. Dumlupınara İstanbol | gon restoran raptedilecekitir. Eskişe Dumlupınara Istanbuldan 30 kişilik bir heyet F ! d Dumlupınarda ziyaret edi- lecek olan meçhul asker abidesi İstiklâl şehitlerinin ha- tırası taziz edildi ANKARA, 26 A.A, — Bugün İ Büyük taarruzun başlangıcının do- kuzuncu yıl dönümüdür. Bu müna- sebetle saat 17 de Türk gazeteciler birliği tarafından Gazi Orman çift- Tiğinde ordu şerefine bir | ziyafet verilmiştir. Ordu müfettişi Ali Sait, Büyük Erkân: Harbiye Ikinci Reisi Asım eamaeeesenaaaasesaiaaeeeeeaankkekekkekeşesanamameeameae miyim Bazı gayrimübadille hata ediyorlar Bunlara ellerindeki bonolarının maddi kıymeti hakkın da kanaat Gayrimübadiller £ Cemiyetinin mübadillere sit çok hatalı bir hare- ketten arkadaşlarını haberdar etmiş ler ve muhtaç vaziyette. o bulunan bazı gayrimübadiller aldıkları bono- ları çok dün fiatlerle muhtekir sar- raflara satmakta olduklarını bildir. mişlerdir. Maliye Vekületi tevsi e dilmekte olan 6 milyon hiralık bono- ya mukabil 7 milyon liralık emlâk ve arazı karşılık göstermektedir ki, bu bonoların maddi kıymetleri hak. kında bir fikir vermeğe kâfidir. Her gayri mübadil bu tevriatta hakkini dürüst politikaya medyundur. Siirt meb'usu #22 ven alacaktır ve istihkakının karşılığı vardır. Bu vaziyet- tekir birkaç sarrafı o zengin iştirak edecek Gayrimübadille..n dünkü içtimar dünkü içtimamda azadan bazıları | esk olan bu gibi yanlış hareketler. mali vaziyetleri gayri müsait gayri- | den bütün gayrimübadillerin içtinap Paşalarla yüksek rütbeli birçok or- du mensubini sıhhiye ve maarif ve- killeri, Büyük Millet Meelisi Reis vekili Vasıf B. birçok meb'uslar, Başvekâlet müsteşarı o ve devsir müsteşar ve müdüranı ziyafete ha- zar bulunmuşlardır. | Gazeteciler birliği reisi | Neşet Halil Bey bir | nutuk irat ederek Türk istiklâl barbinin milli ve bey- | nelmilel kiymetinden bahsetmiş, bu | harpte, köle olmak istemiyen millet- lerin tecavüz ve istilâlara karşı mu- | vaffakiyetle başarılmış bir mücade- le örneği bulacaklarını söyledikten sonra cümhuriyet ordusunun Bü- yük Başkumandanına, yüksek © kw manda heyetine, güzide zabitlerine ve asil Mehmetçiklerine milletin minnet, muhabbet ve merbutiyetini ifade etmiştir. Ordu müfettişi o Ali Sait Paşa Hazretleri cevaben şü mutku söyle- | miştir? l “Gazeteciler birliği namına muh- terem Beyefendinin Cümhuriyet or. dusu hakkında izharettiği takdirler- den ve büyük hissiyattan dolayı Bü | yük Erkânı Harbiye Reisi | Müşir | Fevzi Paşa Hazretleri namına, ken- | di namıma ve silâh arkadaşlarım na mina sureti mahsusada teşekkür ©- derim, Ordumuz istiklâl harbinde aldığı vazifeyi mütevazınne ifa et- miştir. Türk Cümhuriyet ( ordusu- Dun kendisine tevdi edilecek vazife | yi her zaman ifaya Kadir olduğumu söyiyebilirim, Ordu Hhkkında göste- | rilen takdirata tekrar tekrar teşek- kür ederim.” Bir dakika ayakta durularak is- UKİAN şehitlerinin hatırası taziz edil. miştir, - aaeaaaaraze vermek lâzımdır İ ee başka bir şeye yaramaya- etmeleri ve kendilerini nafile yere soydurmamaları lâzımdır. Gayrimübadiller Cemiyeti azanm. Bu yanlış hareketlerine mânni ol. mak üzre, çok ciddi bir propaganda yaparak onları tenvir etmelidir. E. sasen bankalarla yapılacak müzake- relerde bono mukabili olarak ve gok az bir faizle göyrimübadillere para ikraz edilmesi cemiyet tarafım. dan şart koşulacağı tabii olduğun. dan Cemiyetin azasını ikazda müş. kilâta maruz kalmaması tabiidir. Emlâk şirketi meselesi Gayrimübadillere bono | tevziine (Devamı 2 inci sahifede) Büyük Reis, Zon- guldak kömür o- cakları mıntakası nı teşrif ettiler ZONGULDAK, 26 A.A. — Reisicümhur Hz. leri bu sabah kömür havzasını gör mek üzere Zonguldağı teş- zil buyurmuşlardır. Refa- katlerinde | İş Bankası U. Müdürü Celâl, Afyonkara- hisar meb'usu Ruşen Eş- rel, Gaziayıntap meb'usu Kılıç Ali, Sinop meb'usu Recep Zühtü, Aydın meb'u su Reşit Galip Beylerle Kâ tibi Umumi Tevfik, Başya- ver Rusuhi ve Kalemi mah sus Müdürü Hasan Rıza Beyler ve yaverler vardı. Saat 12 buğukta Ertuğ- rul yatından motörle ka- raya çıktılar, halkın çok bü yük tezahuratı arasında 0- tomobile binerek kömür 0- cakları mrntakasını teşrif buyurdular. İş bankası U. Müdürü Celâl ve Türk İş şirketi müdürü Beylerle di Zer alâkadar zevat tarafın- dan verilen malâmatı din- lediler ve izahat aldılar. Gazi Hazretleri mınta- kadan ayrılırken amele ta- ralından yaşa nidalarile al kışlandılar, Saat 3 buçukta gene bütün Zonguldak hal kının çoşkun alkışları a- rasında motöre binerek Er tuğrul yatma avdet ve mü- #arakat buyurdular. Ereğlide ISTANBUL, 26 AA, — Relsicümhur (Hazretleri , Zonğuldaktan sonra Eroğ- Ji limanına da uğramışlar, motör ve sandellarla açık- Jara kadar gelen halk grup ları ve deniz sporcuları ta- rafından tezahuratla karşı- Tanmışlardır. , .i Reisicümhur Hz. gece yarısından sonra Ertuğrul yatı ile Zonguldaktan av- det buyurmuşlardır. Pariste : Bir kongre Memleketimizde ilk defa he- sap makinelerini | kullanmaya başlayan Türkiye İş Bankası Pariste “Bankalara hazırlık hu susi mektebi,, tarafından tertip edilen senelik dördüncü lar teşkilâtı kongresin. davet olunmuştur. Kongre 6 teşrinievvelden 17 teşrinievvele kadar devam ede cek ve Paristen maada Fransa- nın muhtelif vilâyetlerinde ve bazı ecnebi şehirlerinde içtima lar akdolunacaktır. Kongreye Fransa iktisat nezareti müste- şarı M. Francois - Poncet riya- set edecek ve kongrenin müza kere mevzuunu bankacılık âle- alâkadar eden le maki ne usulünün gösterdiği inkişaf lar teşkil edecektir, Bu kongre ye İş Bankası davet edilmiş ve banka verdiği cevapta mezkür kongreye iştirak edeceğini ve muhasebei umumiye müdürü Muvaffak Cevdet Beyle mer- kez şubeler müdürü Fazıl Be- yin müesseseyi temsil edecek- lerini bildirmiştir. Kongre ilk dört içtimamı Fransada akdedecek ve müten- kıben Brüksel, Amsterdam ve Londra şehirlerinde tetkik 8e- yahatleri icra edilecektir. Bankanın 7 nci yıldönümü İş Bankasının yedinci yıldö- nümü münasebetile dün banka nn bütün şubeleri gibi banka- nın İstanbul merkezi de kapalı bulunmuştur. İş Bankası tarafından bu mü nasebetle dün akşam saat 20 de Bebekte Türkuazda bir ziyafet verilmiştir. Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET hayattan Ancak buhranın İM.Macdonal LONDRA, 25 A. A. — Kabine, İ vesmen şu suretle teşekkül etmiştir: Başvekil ve hazine birinci lordu İ M. Makdonald, Meclis has reisi lord M. Baldwrin, Maliye nazırı M. Snow den, Dahiliye nazırı Sir Herbert Sa- musl, Lord Chancelier Lord San key, Hariciye nazırı Lord Reading, İ Hindistan nazırı Sir Samuel Hosre, İ Deminyonlar ve müstemlekât nazırı İ M. Thomas, Sıhhiye nazarı M. Ne ville Chamberlain, . Ticaret nazırı Sir Cunliffe Lister, Harbiye nazırı | Sir Henry Betterten, Nafıa nazır Lord Londonderry, Lancastre düka İ lığı nazarı Marki de Lothian, Hava nazırı Lord Amulree, Bahriye birin. ci Lordu Sir Austen Cbhamberlain, l İskoçya nazırı Sir Archibanif Sinc- i Jair, Harbiye ve ziraat nazırlarınm i- simleri bilâhare bildirilecektir. Liste krala verildi LONDRA, 25 A.A. — M. Mac Donald saat 17,20 de saraya gitmiş ve kral ile görüşmüştür. M. Mac Donald'ın yeni milli kabine listesini krala tevdi ettiği haber alınmıştır. Kamaralar içtimaa davet ediliyor LONDRA, 25 A.A. — M. Mac Donald'ın yeni nazırlar İlstesini bu- gün Buckingham sarayında “krala takdim edeceği tahmin edilmekte Meclisi hassm mühürlerin tev- ime ait merasim için yapacağı içti. Sir Donald Mac Lens, Mesai nazırı fp Gazi Hz.nin Yalovada istirahatlerine ait yeni bir resimler M. MacDonald siyasi çekiliyor nihayetine kada yeni kabinenin başında kalmağı vazife telâkki ettiğini söylüyor fırkasından da istifa edecel (Devamı 3 inci sahifede) M. Mac Donala LI . Politika Falih RIFKI BİR KARAR ilim şubesinde ibta yapmak Darülfünun Diyvanında ve- rilmiş bir kararın şu fıkrasını okudum: “Müderris Şerif, mü- derris Macit ve müderris Beh- çet Beylerin âli tahsil gördük- lerine dair gösterdikleri vesiy- kalar diploma olmamakla be- raber, yüksek tahsil yaptıkları- na delâlet edecek deliller ol ması hâsebiyle bunlar hakkın- da Müderrisler Meclisinin ta- yin eylediği dereceler aynen kabul edilmiş ve yalnız müder- ris Fuat Beyin menşe şehadet- namesi olarak gösterdiği Hay- delberg darültünunundan al- ış olduğu felsefe doktoru dip loması kendsine fahri ola- zak tevcih edilmiş bir unvan o!- duğundan, bârem kanunu âli tahsil görmiyenleri azami be- şinci dereceden. kabul edilece- ğini tasrih ettiği için Fuat Be- yin derecesi beşinci derece ola- rak kabul edilmiştir.,, için çalışan bir ilim adamı te- savvur ediniz ve bu ilim ada- mının yüzlerce türk çocuğuna yüksek tahsil şehadetnamesi vermiş olduğunu düşününüz. Bir de Darülfünun Divanmın bu kararını gözden geçiriniz. Neticeyi . hazin (o bulmamak mümkün değildir. Bizim zamanımızdaki yük- sek mekteplerden birçoğunun seviyelerini ve mahiyetlerini biz biliriz. Bizde ilim ve fikir adamı olanlar varlıklarını bu müesseselerden aldıkları şeha- detnamelere değil, kütüphane- lerine borçludurlar. Bir kürsünün mütehassısını elinde Akif hocanın vesikası olmadığı için sonuna kadar be- şinci derece maaşa mahküm €t mek, kanunun bir yanlışlığı ols bilir, ... Ancak Darillünun müesse