7 Eylül 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

7 Eylül 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi Sanayi mıntakası Fabrikatörler çarşamba günü de içtima edecekler Istanbul fabrikatörleri çar- tamba günü büyük bir içtima daha yapacaklar ve tesisi düşü- hülen sanayi bankasile sanayi Muntakası meselesi üzerinde Müzekkereye devam ler- ir, Bu içtimaları çok yakından takip eden İstanbul meb'usu Vasıf Bey bir muharririmize Yu beyanatta bulunmuştur: — Bankasız ziraat yapılama diği gibi sanayi de olmaz. Sana Yİ için bankanm lüzumu mey- didi Mevcut mali 1 sermayesinin noksat dolayı uhdesindeki fabrikalar. dan başka hususi fabrikalara Yardım edememektedir. İşte bunun işindir ki, sanayi kredisi Yaratmak için mevcut bankaya hususi bir banka mahiyeti ve- rilmesi düşünülmektedir. Her halde sanayi kredisi bulmak lâzımdır. Ynayi mıntakası me selesine gelince: Sabit ve dük- an sahibi olmayan ve ei İl i ve mütavassı! fablarimrın nf ve toplu bir i alarmı temin için İn hal aralar ip kılmak lâzımdır. Bunun | in Üs grupları ve Em lâk bankasının yardımlarını te- mine çalışacağız. Fatih ve Ak- saray yangın yerleri böyle bir tesisat için müsaittir. Buralar da Türk amelesi iş bulmuş ola caktır . Ümit var İhracat ofisinin resmi mem- balardan aldığı malümeta naza van Hamburg piyasasında ü- 3üm vaziyeti için Rusya ve İran'ın bü sene ma e Sağı hakkinda tereddüt fatmadır. Geçen sene bu iki memle- ket mahsulü Hamburg'ta mü- rol oynamıştı. Gergi bu iki memleket mah- *ulâi piyasaya noelden sonra Vâsel o iseler de mühim. pir yarkıleiel: Yalnız Tan üzümleri Avrupa piyasala na Rus vesaitile nakledildiğin *n nakliyatta Ruslar hâkim- ir. Bir de İran üzümleri geçen 8 piyasaya temizlenmeden #eldiğinden bu sene ne vaziyet | Macağı malâm değildir - WE çok üzüm istihlâk eden 'r memleket olan Almanya'ya İçen sene ithal edilen rezaki i* çekirdeksiz miktarı 196 bin |sntal idi. Bunun 66 bini mem- *ketimizden 26 bini Yunanis- Orta mektep hocalığı imtihanları yapılıyor Maarif vekâleti orta tedrisat Sa müdürü Fuat B. dün ti, Aradan şehrimize gelmiş kl, Wat Bey şehrimizde bir ay ç dktan sonra avdet edecek- Derültünunda apılmakta © I tan'dan ve 20 bin tonu da İran- elmişti. İSys halde bu sene Hambure İ ticaret âleminin takip edeceği İ hattı hareket üzüm ticaretimiz İ üzerinde mühim bir âmil ola- caktır. Niçin azaldı? İhracat ofisinin tetkikatına nazaran 1931 senesi ilk altı ayı zarfında Almanya'nın umumi | ithalâtı 3806 milyon marka ba: | liğ olmuştur. Halbuki geçen se ne ayni aylarda başlayan itha- Iât 5750 milyon mark kıymetin de idi. Bu tenakusün başlıca se bebi Almanya'daki iktisadi buhrandır. İthalât ii İ barile geçen senenin aynidir. Yalnız rakamlardaki fark fiat- lerin çok düşmüş olmasından ileri gelmiştir. Bu meyanda me vaddı iptidaiye ithalâtında da mühim bir düşüklük nazari dik kate çarpmaktadır. Dö hakkındaki konulan ahkâm da ithalâtı güçleştirmek | tedir. Yalnız 1931 den evvel mübayaa edilen emval bedeli serbestçe ödenebilecektir . | Bir de bankaların emtia üze. | rinde avans muamelâtında çok ihtiyatkâr davranmaları bu hu- susta âmil olmuştur. İlk palamut Bu sene ilk palamut mahsulü Menemenden İzmir borsasına | getirilmiş ve 200 kuruştan sa-| tılmıştır . Denizlide et fiatları DENİZLİ, 6 (A.A) — Şeh rimizde kuzu eti 45 kuruşa sa- tılmaktadır. Oğlak ve dana 25 kuruştur. Kavun ve karpuz çok | bol ve çok ucuzdur. Üzüm bu sene az olduğundan 15 kuruşa satılmaktadır. Muğla tütünleri MUĞLA, 6 (A.A.)— Muğla ve mülhakatından her sene mü- il iktarda tütün mübayaa a al ekisperleri şehrimize gelerek Muğla ve ci- varındaki tütünleri tetkik ve tesbit etmektedirler. Bazı kum panya direktörleri de şehrimiz de bulunmaktadır. Tarlalarda tütün kalmamıştır. 10 güne kadar tütünler tek- mil denk halinde getirilecektir. aların tesbit muame- ki bn güne kadar hye lenecektir. Bu sene havalar iy! lied Muğla (tütünleri çok nefistir . bir kaç güne kadar £ B. imtihan evrakı es tihanları'da bitecek Fua: nı alarak Ankaraya d : de riyaziye zümresin- eme mış ve 17 ilk | Toplanu İ şülecektir. den imtihan yapli mektep hocası imtihana dahil LIYET PAZARTESİ / EYLUL 1931 Divan Talebe ücretleri çoğal- | tıldı, bütçe bitirilemedi Darülfünun divanı dün sabah sa- at 10 da içtima itmiş ve vekâletin | reddettiği eezacı ve dişçi mektepleri bütçesini tetkik etmiştir. Bu iki mek | tep bütçesi bazı küçük tadilâta ka- bul edilmiştir. Keza Tıp fakültesi biltçesi de tekrar tetkik edilmiş. vel muallim Rasim Âli Beyin vâki itire- sı varit görülmemiştir. Divan öğleden sonraki celsesinde edebiyat fakültesi bütçesini tetkike başlamıştır. Fakat bu fakültenin büt çesi dünkü celsede bitirilememiştir. Bu hususta tetkikatın daha uzun sü nlaşılmaktadır. Divan çar- günü tekrar içtima ederek tet kikata devam edecektir. Divanın dünkü içi teler tarafından teklif edilen imti- ban çı ve kaydiyelerin iki misli- ne iblüğe da tetkik ve kabul edilmiş tir. Buna mazaran her talebe senede yirmi lira kadar bir para verecektir. Tedrisat müfettişleri 21 ilk tedrisat müfettişi dün man- rif müdürü Haydar Beyin riyasetin- de bir içtima akdederek mekteplerin açılma zamanı o münasebetile bazı mesleki öneseleler görüşülmüştür. nda fakül. Talebe yurdu Gelen malümata nazaran İzmirde 50 yataklı bir talebe yurdu tesis edi! iecektir. 150 lik Adam ! Aleyhimizde neşriyat- tan men ve huduttan çıkarılacak Bulgaristanda türkçe çıkan ve 8- leyhimizde neşriyat yapan iki gaze te halkında Sefirimiz Tevfik Kâmil Bey tarafından Bulgar hükümetinin sazarı dikkati celbedileceği yazılmış Solyadan gelen son haberlere gö re 150 liklerden biri tarafından yapı lan bu neşriyatın önüne geçilmesi çin yapılan & is Sofya hüküme tince terviç edilmiştir. Aleyhimizde neşriyatta bulanan bu vatansızın kaldırılacağı kuvvetle zanmedilmektedi Türkiye Bulgaristan Adli muavenet muka- velesi aktediliyor Türkiye ile Bulgaristan arasında Adli muavenet mukavelesi akti bu günlerde tarafeyn murahhasları arasnda Sofyada müzakerata başla nacaktır, Püro tütünü! Adana'da tütün inhisar idaresi. yaptığı tecrübelerde mülcemmel ev- safta püre tülünü ve tenbakü ye tiztürmiştir. “Ayni zamanda bu meyanda jüt siraati “kenevir, tecrübeleri de ya- pılmış, binda da muvaffakiyetli me- tice elde edilmiştir. Jütler üç metre yüksekliğine ka dar neşvü nema bulmuştur. Püro tutünü ve tenbakü nümune leri Ankaraya gönderilecektir. Eczacılar kongresi Türkiye cczacılar cemiyetinin al ta aylık kongresi salı günü yapıla ealıtır. Saat 14,5 ta C.HLF, Beyoğlu kaza merkezinde yapılacak olam bu içtimada bazı mühim mevat görü Farelerin itlâfı MUĞLA, 6 A.A. — Bir hafta: | 5000 dönümlük Fareli araziden Muğ lada 72 Fethiyode 65 dönümü far- den tersizlenmiştir. Izmir mahkemeleri IZMİR, 6 A.A. — Adliyenin yaz tatili hitam bulduğundan bugün bü- İ dolayısile baytar müdürlüğü ta Tatili neşriyat etmiş olan Ya | rin gazetesinde çıkan bir yazı rafından açılan davadan dolayı mazmun bulunan | Süleyman Tevfik Beyin muhakemesine dün ikinci ceza mahkemesinde başlandı ve mevzuu dava olan gazetenin mahkemeye ibrazı ein muhakeme talik olun- hu, Tevkif edildiler Evvelki gece Beşiktaş civa- ında durup dururken havaya si lâh attıkları esnada kendilerini yakalamağa gelen polis memur larma da hakaret etmekle maz nun bulunan Cemal ve Bedri mlerinde iki kişi haklarında kesilen tevkif müzekkereleri ile adliyeye teslim edilmişlerdir. Beraet etti Sultan hamamından geçer ken üzerinde yapılan taharriyat neticesinde esrar çıktığı iddlasi ile mahkemeye verilen ve bir müddettenberi ağır ceza mah- kemesinde muhakeme edilmek- te olan İsmail'in davası dün ne tcelenmiştir. Esrarın İsmail'e git olmadığı Belediye Daimi encümen bütçenin tevala edilmesi içim tetkikata devam etmek tedir. Müvazenede hidematı umumi yeyi bozmuyacak bir sürette aaami tasarrufat esas kabul edilmiştir. Tetkikat neticesinde Istanbulun birinci safteki ihtiyaçlarının yol ve mektep olduğu salasılmıştır. Ba iki bütçe faslma — dokunulmuyacaktır. Maarif vergisi tamamen maarife ve yol vergisi de tamamen Yollara sar. fedilecektir. Kanunda bütün vergile rin birleştirilerek her nevi ihtiyaçla ra sarfedilebileceği hakkında salk hiyet varsa da bu (o salâhiyet diğer vergilerde kullanılacak ve maarif, yol vergileri münhasıran kendi sa halarna sarfedilecektir. Tasarruf belediye © bütçesinden ziyade vilâyet bütçesinde yapılacak- tır. Gene tetkikat neticesinde son senelerde şehirde ve köylerde inşa ettirilmekte olan ilk mektep binala. | rının pahalıya mal olduğu anlaşıl. mastar. Bunun için, bundan sonra inşa e- dilecek mektepler izin yeni bir. tip kabul edilmiştir. Bu tip daha basit ve daha masrafsızdır. Bu hususta projeler tanzim edilmiştir. Diğer ipşanta gelince: © inşaat durdurulmıyacak, şehir © umranına mâni olmamak içi tediye şartları değistirilecektir. Müteahhitlere borç Inr daha uzun zaman zarfında veri. leceketir. Bu şeraitle belediye sıhhat işleri binasında bazı tadilât | yapıla. cak Kadıköy hali garaj haline geti rilecek, ye itfaiye benzin depo - su insa edilecektir. Lüzum yok Okellerdeki müstahdeminin, müs tahdemin talimatnamesine tâbi olma | diklarından cüzdan o almalarma lü- zum olmadığı tamim edilmiştir. Menedilen otomobiller Belediye seyrüsefer © memurları dün üç hususi otomobili seyrüseler- den menetmişlerdir. Bu otomobiller mıatakalarından hariç belediyelere tün mahlcemeler açılmıştar, kayıtlı bulundukları halde daimi su Yarın davası Baytar müdürlüğünün mesdut gazete hakkında açtığı dava anlaşıldığından beraetine ka- rar verilmiştir . Mahküm oldu Sarhoşluk ve. zabıtayı * tab- kir cürümlerinden dolayı 1 inci ceza mahkemesinde muhakeme edilmekte olan mübaşir Fahri ve Şeref Efendilerin muhake- meleri bitmiştir. Mahkeme, Şeref Efendiyi bir ay bir güne, Fahri Efendiyi de bir gün hapse mahküm etmiş- tir , Fuhşa tahrik Fatih Sulh hâkimliği fuhşa teşvikle maznun Ayşe isminde bir kadını tevkif ettirmiştir . Bir tevkif Bursa zabıtasını: ne orada bir kadına İ tikten sonra şehri Yaşar Efendi isminde biri tev- kif edilmgiştir . Sen Benuva emlâki Sen Benuva vakıf emlâkine ait davaya devam edilmektedir. Mahkeme alâkadarlardan tap suretlerini istemiştir. Bunlar gönderildikten sonra vaziyet tesbit edilecektir. Yol ve mektep vergi- leri başka yere sarfedilmiyecek i Daimi encümen bütçeyi tevzine çalışmaktadır rette şehir dahilinde safer etmekte. dirler. Bu otomobillerin diğer bele- diyelere mukayyet bukunmalarında- ld sebep oralarda resmin daha wer oleansıdır. Adalar elektriği Büyükada elektrik tesisatı İçin her türlü hazarlık ikmal edilmiş ve muhavrile merkezleri de yerlerine konmuştur. Azami 25 teşrinievvelde Adaya cereyan verilerek nihayet o Adalılar da elektriğe kavuşmuş olacaklardır. Mezarlıklar Vilâyete tebliğ edilen yeni me zarlıklar talimatnamesine nazaran mezarlıklar, aile mezarlığı, şahıs me zarlığı ve müstakil mezarlıklar ola: rak üç kısma ayrılacaktır. Birinci ve ikinci sınıf mezarlıklar ücret mu- kabilinde almacaktır, | Küçük haberler Tayyare cemiyetinde tasarruf Tayyare cemiyeti tasarruf mak sadile cemiyetin Beyoğlu ve Ürkü- dar büroların lâğvetmiş, merkez den de iki memur çıkarılmıştır. Fare itlâfı Hudut ve sahiller sıhhiye idare- altı ayn ibliğ ederek fare itlM€ ame- liyesinin bu müddet zarfında yapıl- ması mecbariyetini koymuştur. Yunan emlâki İzmir'de mevcut iki bin okadar Yunan omlâki yakında satışa çikari- lacaktır. ' Beş tayyare daha İstanbul halkının Tayyare cemi. yetine teberrü derecesinin gittikçe artmasına bakılarak bu sene İstan- | bulun orduya beş tayyare daha he- diye edeceği muhakkak addedilmek. tedir | Vilâyette | ! Ziraat | | | İntihabat çarşambaya | kaldı | Ziraat odasının yeni hey'eti idaresi dün ilk içtimamı yapa- rak reis ve kâtibi umumiyi inti hap edecekti », , Fakat ekseriyet olmadığı i- çin içtima çarşamba” gününe | kalmıştır. Hacı Hüsnü Bey Teftişe çıkmış olan Mülkiye baş müfettişi Hacı Hüsnü Bey şehrimize gelmiştir . Nebil Bey Tokyo maslahatgüzarlığına tayin edilen Nebil Bey yakında şehrimizden hareket edecektir. halk tarafından alkışlanmıştır. tur. da tediyeya davet etmiştir Terlikçi Ismai Mesai Saatleri Dairelerde 8 saatten 6-7 ye mi indirilecek? Devairde mesai saatinin teb dil edileceğine dair henüz bi malümat yoktur. Ancak teşri ni evvel bidayetinde kış saati nin başlaması esasen malüm dur, Evvelce mesai saatlerinin tebdili salâhiyeti vilâyetlere ve rilmişti. Fakat son defa Hey'eti veki le mesai saatlerini günde sekiz olarak tesbit etmişti. Hâlen bu tatbik edilmekted Maamafih, kışın günlerin kı salması münasebeti ile mesaj saatinin yedi veya altıya indiril mesi muhtemel görülmekte. dir, Seferihisar sabık kaymakamı ceza mahkemesine sevkolundu İZMİR, 6 (A.A.) — Bir suülstimal meselesinden dolayı dev- let Şurasından lüzumu muhakeme kararı verilen Seferihisar sa- bık kaymakamı Reşat Beyle arkadaşları, evarkları ile birlikte a4- liye ceza mahkemesine sevkolunmuşlardır. Tayyareci Vecihi Bey dün Samsundan Fatsaya uçtu SAMSUN, 6 (A.A.) — Tayyareci Vecihi Bey Sinoptan Sam suna gelmiş, şehir üzerinde cevelâalar yaptıktan sonra koşu mey danında yere inmiştir. Vecihi Bey müvasalâtı günü meydanda toplanan Samsun halkına tayyareciliğe dai bir konferans vermiş Yaptığı müteaddit uçuşlarda halktan bazıların ve mektep talebelerini tayyareye almıştır. Uçuşlarda şehir tayyare cemiyeti nin beyannamelerini atmıştır, Bu sabah saat 7 de Fatsaya uçmuş Cümhuriyet Merkez Bankası ANKARA, 6 (A.A.) — Türkiye Cumhuriyeti Merkez banks sınm esas nizamnamesi hükümetçe tasdik edildiğinden banka te. şekkülüne ait kanunun 23 üncü maddesine istinaden hisse kaydi: ni teahhüt etmiş zevatı teahhütlerihin yüzde kırkını bir ay zarfın metresini vurmak isterken kendisini vurdu Bir çocuk ve bir sabıkalı ölü olarak bulundu Çarşıkapı'da Yolgeçen hanında terlikçi İsmall evvelce metresi olup oyasını alarak kaçtığını iddin ett ği Bahtiyar kadına dün © Sultanah- met'te tesadüf etmiştir. İsmail eşya. larını istemiş ve bu yüzden arala. rında kavga çıkmıştır. İsmail bıçağı ile kadın vurmak istediği arada her nasılsa biçak ken disinin sol memesi altına isabetle yaralanmış e hastaneye kaldırılmış- ter. Bahtiyar da yakalanarak tahicika. | ta başlanmıştır. Bu çocuk kimin? Dün Kasımpaşada üşıklar mezar liğında tefessüh etmiş ve kısmen) toprağa gömülü bir halde üç aylık İ bir çocuk cesedi bulunmuş ve tahki kata başlanmıştır. Bir ceset bulundu Beşiktaşta odun iskelesinde ve ci var iskelelerde hammallık eden meş hur sabıkalılardan Tercanlı Çolak | Mustafa düm sabah Odun iskelesin- | de Derviş Derya kayığında ölü Umumi Müfettiş İbrahim İ tuğla harmanında amele olarak bulunmuştur. Keyfiyet möhek gi müddei umumi muavinine ihbar edilmiş ve yapılan muayenesinde Morga nakline lüzum gösterilmiştir. “ Dövüşen ameleler Eyüpte Bahriyede Hasan Beyin Mustafa, Dursun, Ali, Halit, İbrahim araşın- da zubur eden münazaada İbrahimi döğdüklerinden ve çamura soktukda rından dolayı haklarında tahkikata başlanmıştır. Bu da başkası Eyüpte tuğlacı Hayri Efendi ile kamyonunda çalışan şoför Kemal a- rasında çıkan münazaada Hayri E- fendi, Kemal Efendiyi dövmüştür. Yakalanan serseriler Alemdar polis merkezi mantaka- sı dahilinde icrayı faliyet eden sah kullardan Yaşar, Rüştü, Mehmet ismünde üç harsez zabıta memurları miz tarafından derdest edilmiş ve ew vakla birlikte aötiyeye verilmiştir. Vanda ilk telsiz istasyonunun resmi küşadı münasebe- tile verilen çay ziyafetinde hazır bulunan Birinci Tali Bey ve zsvatı saire |