October 3, 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

October 3, 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Muhabir mektubu Alâiyeliler kar kış aedir, bilmezler! > Portakal, liman ve mandaline şehrinde hayat nasıl geçiyor? ( Alâiye ) nin şeye” ALAİYEDEN: Alliyede ere Jem bahar büküm” zaten emk sahilleri Me 1100 hame ve 4700 vi köy ve dört mahiyesile Alâ 8 mühim bir meveydiyettir. birkaç aydanberi lar olmaktadır! Bu Y: tihar vak'ası olmuştur. işlemek suretile r ki orman © vaziyeti şu geldi alınca bular da aç ve muhtaç kalmı dır! Bu abali-kayalık oraziyi dip te sahile inmek taraftarı değil- dirler çünkü sahillerin havasile im- tizaç edememektedirler. Seviye ve ahlâk Eskisi gibi © taassup ve tesettür kalmamıştır. Kadınlar çarşı ve po zarda gezerler ve alış veriş yapar” lar. Ahilik itibarile mükemmel ler. Fuhşiyat © hayatı yek gibidir. mın bazı köyler ahalisi asabük- mizaç olduklarından bunlarda cü- Füm işlemek kabiliyeti yoktur! Bu yerler işe Kızılağaç nahiye sinin bazı köyleridir. Bunun için mürettep ağır ceza si vardır ki Aksikiye de bakmnktar dır. Ençok © vukuat kız kaçırmak ve tehevvür neticesi adam öldürmek assup asarı görülür. İktısadigatı Alâiye mühim © bir marncnciye memleketidir. — Senevi — 800000 kilo portakal, (700,000 kilo limon, 59,000 kilo mandalin Beher kiloya isabet eden adedi siz hesap ediniz! 3,500,000 kilo arpa (Gazi Paşa vahipesinde.) 500,000 kilo buğday, 400,000 kilo sisam, 20,000 kilo ipek kozası hasıl olmaktadır. İhracat Aliye aynı zamanda bir turfan- dacılık diyarıdır. Her tarafa karpuz bamya, fasulye, ve incir sevkeder. Suriye ve Mısıra de dehşetli / çam ve katran sevkederken İktisat Vekâ letinden gördükleri müşkülüta bina. “en şimdi bu ticaret meflâç bir bak dedir, Narenciye fasilesin? —— çok rağbeti vardır. Bu sene ON den fazla fidan dikilmiştir. Kazada muzculuk ta inkişafa ay AZak Zade biraderler bahçelerini buna çok ehemmiyet ihracat ta yapmaktadırlar. ü larda tinsindendirler. Burs! leğen nacak Miktarda citlenbik ağacı al temaşa manzaralarından mahsusada Ayıntaba &- iştir, Bu sene Hima- ii cemiyetinin meşkür mesa Yl Burundan 2000 seytin api g9- tirilmiştir ve netice iyi olmuştur. İktim Buranın teşekkülâ araziyesinde hususiyet olduğundan kışın çok Yağ mur yağar ve çok müthiş yıldırım» Üç sene evvel bir şube yüzbaşısı szikadan vefat eylemiş tir, Zenginlerin evlerinde sipesi sa- ika vardır ve pencereler | şimşeğin şiddetinden tahaffüz için kapaklı. dırlar. Kışın mütemadi gök gürül tüzünden huzur ve rahat smüselip olur. için sureti Yollar Kazanım yolları yok gibidir. Bil- hassa Konya ile irtibatı olmadığın. denizde en yakm iskelesi Alâiye ol- duğu halde maalesef bir şose ile rap tolunmamıştır. Eğer böyle bir yol mevcut olsa hem Konya ve hem de Aliye az zamanda çok teraki ve in- kişaf eyliyecektir. Müteferrik malümet Hapisanede 60 mevkuf bulundu- ğundan muhaf müşkülât vardır. Etraftan da hapisler buraya gönderilmekte. olduğundan sari bir Bunların vilâyet hapisanesine makil- leri lâzımdır. Adliye o Vekâletinin nazarı dikkatini celbeylerim. Kazada sıtma azdır. Azak Zade Tevfik Beyin 6 yataklı bir dirpen tıracağını memnuniyetle işit ter Mamile .yhin ee Ken ir zat oldu! söylüyorlar. Bu Ke nn erol file gelmesini yi biz de memleket namına rica ederiz. Belediyenin varidatı az olmakla be- raber güzel bir örpomp almış” tır. Belediye | reisi Hüseyin Bey memleketini çok seven faal bir zat- ter, aKsabanım suyu uzaklardan g9- iştir. Memurlarla hal arasın 'da mütekabil itimat ve emniyet mev cultur. Memurin arasında da şaya nı teşekkür © bir imtizaç ve abenk dolsun dedikodu da yoktur! Dağ- larda çok kaplan bulunur. Bunlara ilişmedikçe kendileri de yapmazlarmış! Ba- larmışi Halk bunları — dırlar, Telefon hatları bo , Ve aylardan beri teller yer is i » Binmenaleyh muhabere edilmemekte. dir. Tek tük hayvan “harsızlığı ol- fgilleri bulunamamakta dir. bile ram ay bolmakta imiş! © Portakal ağaçları hastadır, mücadeleye ihtiyaç var. dır, Sayim resminin 60 kuruş olma sından balk müşte! ir Çünkü bir inin 160 ye satılması — sayımın e lalığına delâlet etmektedir. mevsimde o 80 — 100 gemi ani gelirken ve binlerce İnriliz hirası bırakılarak yerine — — 5 ür gibi haşiş eşya E hemen bunlar hülyaya ka- rışmaştır. Halk hükümetimizden or man müsandesini istiyorlar. si vee — Adanada yağmurlar ADANA, 1. — ve gelde yağmura lm dama bitme diği ba wurlar epey ce önrarlıdır. Zarar arif çok dokunmuştur. Bundan başka muklar yağmur Ml esnasında Adana ile Mih sanlar arasında telefon hattına yıl damüştür. Bu yüzden hat Dostluk Yahu, bana on lira ödünç verse- nal Bir eski ahbabıma bu yardımı esirgeme! — Öyle sunma azizim, para me- seleri dostluğu bozar. —Canım, biz zaten dost mıyız ya, — Ne deye mendiline bakıp du- ruyorsun? — İnsana burnunu sokacak baş ka yer bırakmıyorsun ki Dilenci . Samuel yazıhanede masanın üze- rine eğilmiş, hesaplar yapıyor. Bu sırada kapı açildı, içeriye bir dilen. Gi girdi. Eli malâm tarzda wzanmış, boynu malüm tarzda bükülmü; — Beyefendi, A'lah rızası Samuel başını kaldırdı, dedi kir — Biraz bekle! Tekarar hesaplarına daldı. Beş dakika sonra dilencinin tekrar sesi duyuldu: — Beyefendi, Allah rızası içim. Fakat Samuel bu sefer başını bi- le kaldırmadan cevap verdi: — Biraz bekle. Nihayet dilencide sabır kalmadı: — Beyefendi, bir çeyrek saattir beklettiniz. Halbuki ben bir çeyrek te on yere uğrar, en aşağı yirmi ku ruş alerdım. O zaman Samuel kalemi, kâğıdı baraktı, dedi kiz — Yahu, bunu © daha evvelden söylesene! Haydi kalk, beraber gi- delim, — Ba tablo, ne tablosur — Terki teşlihatı tasvir ettim. — Amma hiç bir şey anlasılını- yor. — işte iyi yat — Baba, sınıf geçersem bana bir altın kalem vadetmiştin ya! Talihin varmış. Sınıfı geçemedim. Kkelnmcıcı 788481 Dünkü şeklin halli e) Yeni şekil Soldan sağa 1 — Para konan yer (4) Siyah (0. 2 — İstikbal (3), Temiz (3) Zaman (2. 4 — Yetişir (4). Köğrtta birli(2) 5 — Erkek dadı (4) Aletler (4). 6 — Bayat değil (4) Lezzet (3). 7 — Cet (3) Elemli (4) Süal (2) 8 — Nota (2) İlah (4) Kat (3). 9 — Eleyen (4) Kuzanç (3. 1 Bilğiç (4) Deri (3)- 11 — At kundurası(3) Hicap (2) Yukardan aşağı 1 — Pest (4) Ikinci (4) 2—Cet (3) Palto (4). > — Nota (2) Nahiyenin büyüğü 4 — Hisar (4) iBiigi (4) 5 — Kayt (4) Keder (4). $ — Ka (2) Gezi (3) a Bağışlama (2) Eski (4) Ta B — Elemler (4) Saçsız (3)- 9 — Uzat (4) Damar suyu (3). 10 — Renk (2) Ateş (3). “ — İnatçı (4 Vazıh, (3) Yiğit - ses smasmaanasasamamma manen Kari mektupları Yardım isteyen iki talebe İstanbul Sanayi mektebinde okuyan Kilis kazasından Ah- met oğlu 44 numaralı Habip ve Halfeti kazasından 43 numara kı Sülöyman Efendilerden bir mektup aldık. Her iki talebe, bu mektuplarında şehit çocuk- ları olduklarını, peder ve valde den mahrum bulunduklarını, | gerçi mektep kendilerine harici i aşır ve paltaları olmadığı için diğer vilâyetlerden gelen şehit çocukları misillü, Gazinn- tep vilâyeti iderei hususiyesi- nin de çamaşır ve saire tedari için kendilerine yardımda bulu nulmasını rica etmektedirler, Et yerine mukavva Bir okuyucumuzdan şu mek tubu aldık: “Ekser pe sattıkları ete gizli ve sinsi hilelerinden başka bir de mukavva karıştırmakta- dırlar. Öteden beri az çok aldığım eti mukavva kalınlığında kâğıt la sarmaktadırlar. Dün bir kasaptan üçyüz yet miş dirhem aldığım etin küğrde nı tarttırttım 48 dirhem geldi. Okkası seksen kuruştan aldığı. ma nazaran, YÜZ Para kâğıt pa rası tenzil olunursa, kasap be- her okkasında altı buçuk kuruş ihtikâr ediyor demektir, Binaenaleyh; et, yağ ve sai- ya sarmak isterlerse tarasını çı karmak lâzım değil mi? Bu hususta şehir belediyesi. nin nazarı insaf ve dikkati celbederek aleni ihtikârm önü- ne geçilmesini rica ederiz. , istanbul Evkaf mü- dürlüğündern: Aklâm için lüzumu olan dört yüz elli surette icra edilen münakasasında talip zuhur menine müracaatları, (2886) çeki odunun aleni etmediğinden | : Ramsay Mac Donald | Esrarengiz ve hiç içini belli etme- yen soğuk tavırlı bir adam Berlinde çıkan “DFR STAAT SED IHR” den J. Ramsay Mac Donaid Amele kabinesi reisi İngi- liz sarayında huzura girip kra- la takdim edildikten az sonra, bütün Londrada başvekil Mac Donald ile Prens dö Gal ara- sındaki tesadüfe dair bir şayia dolaşıyordu. e Prens, başvekil ile ilk defa görüştükten sonra, soğuk bir duş yapmışa döndü- ğünü söylemiş ve ilâve etmiş: “Yalnız ben değil, o gün sara- ya davet edilenlerin hepsi de ayni tesir altında kaldılar.,, Başvakilin soğukluğu Bu şayia, uydurma bile ol- sa, yine bir hakikat şemmesini ihtiva ediyor. e Filhakika baş- vekilin hali ve tavrı her tür. lü emniyet tezahürlerine mâ- nidir. Bir defa muhatabını da ima aradaki mesafeyi muha. fezaya mecbur oeder. Hattâ nezaketi bile ziyaretçilerine ih- san edilmiş nadir bir hediye biir. Küçük bir mecliste bı- tığı teshir tesiri ne kadar olsun, bu hali samimi dostluklar kazarnmağa ve dostlukları muhafaza etme- ğe müsait değildir . Münzevi adam Başvekilin, etrafındakilerle kendisi arasında böyle bir “me safe bırakışı,, iktidar mevki. inin şahikasında bile kendisin. de mevcut inziva (o temayülü. İnün bir nevi ifadesi, Ame. le hareketlerinin hiç bir reisi hiç bir yol arkadaşı Mac Do- nald'ı tanıdıklarını iddia ede- mezler. Kimse itimadını ka- zanmış olduğunu söylemekle iftihar edemez. Mac Donald daima uzak ve muhterizdir ve hiç bir za- man içini açmaz. idaresi alımda © uzun seneler çalışan dostlarma, nede ek- Ne fırkada | k: i seriya karşı (o karşıya geldiği siyasi ricale! Mamaafih, halk içtimala- rında, Gal memleketinde, İs- koçyada, binlerce ' meçhul hasın önünde © açılır. Hus hayatında dostlarından sakla- dığını bu meçhul insanlara an latır ve Mac Donald'ı ancak burada anlamak bir derece ka- ildir. Hatip Ramsey Mac Donald ana- dan doğma hatiptir, Bir kere sesini işiten, bu sesi bir daha | unutamaz. Kendisi de bu sesi kullanmasını ve istifade etme- sini bilir. Sesinin met ve ce- ziri bir viyolonselden o bando muzikaya kadar tahalüf eder. Bu suretle Mac Donald teskin ve ikna edebildiği kadar, teh- yiç etmesini ve halkı sürük- lemesini de bilir. Kendisi bir şey izah ederken sesi izah edi- len mevzun göre daima müte- havvildir. Esrarengiz kapalı bir adam Hayatını izah etmek isti- yenler, onun bu kadar esraren giz ve kapalı olmasını, İskoç- yalılara has bir mizaç telâkki ediyorlar. Bir aristokrat baba ile bir köylü ana kanmn ken- disine bir nevi ikilik verdiği- ni söylüyorlar. Lossiemouth isminde bir balıkçı köyünden Downig Street'deki Başvekâ- let dairesine kadar gelmek için böyle bir izaha ihtiyaç vardır. Halbuki bu, doğru değil dir. Mac Donald'ın bir reçper çocuğudur. Büyük bir sefalet içinde doğmuş, esrarengiz ve ayri kabili tarif kudreti saye- sinde yavaş yavaş, fakat em- niyetle yükselmiştir. İktidar mevkiine geldi gele li Mac Donald karakterinden bir şey kaybetmemiştir. Yal- Bız çok sevdiği karısının ölü- onun hususi hayatımı ka- ın perdenin bir ucunu kal- ıştır. Mac Donald karısı- na ithafen yazdığı bir küçük kitapta (Margareth (o Ethel Mac Donald) — hissi hayatını hâki satırlar vardır. Karısının mevkii iktidara gel hayli teshil ettiğini biliyoruz. Mac Donald sırtında torba, elinde beston doğduğu memle- keti (o dolaşmasını da çok ver, Şimdi bile her gün günde mutlaka 30 kilometresini yü- ir, Moyrashire kontluğunun dağı, taşı, (oağaçları, kuşları, rüzgârı ve güneşi ona yabancı değil İskoçyalı cetlerinin topraklarında Mac Donald a- sıl benliğine kavuşur. Hisst hayatı Bugünkü şeklini Ramsey Mac Donald'a borçlu olan İn- | giliz Sosyalizmi, reisinin ma- nevi kudretlerinden bir çoğu- mü, Spenseri, hattâ Hegel'in bir kısım eser. lerini okumadım değil, Fakat felsefi meseleleri, fenni mese- leler kadar tamik etmiş oldu- ğumu iddia edemem.,, Onun içindir ki, Amele fır- bugün © ilimden 'ziyade ie daha ziyade mütemayil- ir, Binek kamyonet mübayaası Yüksek mektepler mübayâat komisyonundan: Orman Ameliyat Mektebi için mübayaası takarrür eden bir İ adet binek kamyonetinin 28-10-931 çarşamba günü saat 15 te z ş yi uğ ğ | ihalesi icrâ edilmek üzere kapalı zarf usulile münakasaya ko- pazarlıkla ihalesi takarrür etmiştir. Talip olanların şeraiti an- | nulmuştur. Şartnamesini görmek istyenler her gün ve müna- lamak üzere her gün Levazım Müdürlüğüne ve ihale günü 0-| kasaya iştirak için de yewmi ihalede Fındıklı'da Yüksek Mek- lan teşrinievvelin altıncı salı günü saat on beşte — İdare enci- | tepler muhasebeciliği binasında komisyonumuza müracaat- ları, (2901) | saat 15,30 da. kişiyi vurdular ieKenyu sekle “Teni mel Konya yolu i bir cinayet olmuş! inden Hasan ağa kendi otomobil ile Ke- nyaya gelmek üzre yola çıkmış ve Konyada mektebe girecek 10 yaş- larında bir çocuğu da beraberine al- Ki bna si va len açılmaz kenarından atılan kurşunlar evvelâ şoförle Hasan ağaya ve çocuğu isa: bet etmiş derhal ölümlerini intaş et. miştir Cinayet köyde haber alınınca za- bila vaka mahalline koşmuş her üçü nü de ölü olarak ve otomobil motö- rünü işler bir halde bulmuştur. Derhal takibata o başlanmış ayni köyden demirci Emin usta isminde birisinden şüphe © edilerek tevkif edilmiştir. Tahkikat devam etmektedir. Kol Ordu ile Hava kıtaatı ihtiyacı için 198 ton kıriple 166 ton kok kömü- rü kapalı zarf usulile münaka- saya O konulmuştur. İhalesi 11-10-931 tarihine müsadif Pa- zar günü saat 15 te Komisyo- numuzda yapılacaktır. Şart- namesini görmek istiyenlerin her gün ve ihaleye işticâk et- mek istiyenlerin teminat ve teklifnameleri vakti muayye- ninde Komisyonumuza müra- caatları, (2575) Edremit ve civarındaki kı- taat hayvanatı için arpa kapa- İı zarila münakasaya konmuş- tur, İhalesi 5-10-931 pazartesi günü saat on beşte Edremitte Askeri satn alma komisyo- nunda yapılacaktır. Taliplerin şartname almak ve münaka- saya girmek üzere teminat ve teklifnamelerile | Edremitte mezkür komisyona müracaat- ları (290) (2385)” Çatalca Müstahkem Mevkii için dört kalem sebze ve Gü- müşsuyu hastanesi için odun aşağıda gösterilen gün ve saat te pazarlıkla almacaktır. Talip lerin şartnamesini görmek ve münakasaya gemek üzere mez kür gün ve saatte teminatlari- le Fındiklıda 111, K. SA, AL, KOM. nuna müracaatları, (371) (2871) Dört kalem sebze 4-10-931 Pazar günü saat 15 te, Odun 4-10-931 Pazar günü Yerli fabrikalar mamülâ tından haki yazik elbiselik bez kapalı zarfla nünakasaya kon muştur. İhalesi 26-10-31 pa- zartesi günü saat 15 te yapıla caktır. Taliplerin şartnamesi- ni ve nümunesini görmek Üze re Ankarada merkez SA. AL, KOM. nuna müraçaatları ve münakasaya iştirak edecekle- rin o gün ve saatten evvel tek lif ve teminat mektuplarının makbuz mukabilnide o mezkür komisyon riyasetine tevdi ey lemeleri. (376) (2876). ... Yerli bafrkalar mamülâ- tından boz renkte elbiselik ku İmaş kapalı zarfla münakasa- ya konmuştur. İhalesi 28-10- 931 çarşamba günü saat 15 te yapılacaktır, Taliplerin şartna me ve nümünesini görmek ü- zere Ankarada merkez SA.AL KOM. nuna müracaatları. Mü nakasaya iştirak edeceklerin o gün ve saatinden evvel teklif ve teminat mektuplarile mez- kür komisyona müracaatları, * (372) (2872). Hava kıtaatının ihtiyacı için 23 kalem muhtelif cins çelik çubukların kapalı zarfla Anka ra Hava Satın Alma komisyo- nu tarafından 5-12-931 tarih ve sat 14 te ihales icra kılmacak tar. Taliplerin yevmi haleden evvl teminat ve tekkifnameleri “ ie brlikte mezkür komisyonz müracaatları. (374) (2874). i