23 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

23 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

643 Aşağıdaki kontetjan listesi Teşrinisaninin 15 inden Kânunu- evel sonuna kadar müteberdir. Listede hizalarnda (giremez) ibaresi bulunan maddeler, memlekete ithalleri süreti kat'iyede menolunan maddelerdir. Hizalarında (0) görülen maddeler yalnız o ay zarfmda mem bu maddenin giremiyeceğini gösterir, Teşrinisani ve Kânunuevel cedvellerinde görülen rakkam- lar o maddenin bu ayın ikinci nısfında ve gelecek ay zarfında memleketimize kaş baş, kilo veya tane gireceğini göstermek- Bayanın < 615 Fotoğraf cihazi ve cihaza müteallik aksam İhtar — Şamb, obtüratör, vizör, verdepoli, şasi gibi resim ahzinde müstamel olanlar cihaza dahil sehpa küvet, şaaipre gibi diğerleri mamul oldukları mevada mahsus resimlere ve ayrıca gelen objektif cam faslındaki resme tabidir: 516 Sinematoğraf ve projeksiyon cihazları ve inikâs fenerleri ve bunların aksamı fenniyesi 18 617 Sinematoğraf filim ve Pelikilleri (İç kapların ârkleti da» hihdir) > 83 168 618 Telli telgraf ve telefon makineleri ve aksamı fenniyesi (Teller ve piller ve otomatik telefon santralının mesnet gerçeveleri hariçtir.) 519 Telsiz telğraf ve telefon makineleri 620 Rautken ve emsali 621 Her mevi otoklav, etuvler 622 Kuluçika cihazları 523 Dezenfeksiyon ve takım aletler” A — Püleverizatörler B — Etüvler va. Hararet, kesafet gösterir alât A Sadeleri B — Çerçevelileri 625 Fenne, mesabaya, fizike, kimyaya ait sair alât 626 Tıbbu, cerrahlığa, baytarlığa ait sair alât 627 Tertibatlı tap, dişçi maza ve koltukları 528 Çıkıkçılık 629 Ağaçtan gayri mevattan sün'i azâ 630 Sigara yakan aletler (çakmak) 631 Yangın söndürme, haşarat öldürmeğe wahsus aletler 032 Alâtr vemiye A Hassas tetaziler 2094 624 B — Adi teraziler C — İnsan tartan baskin... D Adi basküler H — Sabit büyük basküler Halı ve saire süpürmeğe mahsus alât (elektirikle müceh- hez olanlar dahildir). Tarifenin başka mahallerinde sarahaten veya temsilen zikr- edilmiyen sair alât Esliha ve mühimmat Rüvelver ; tabanca ve bunların madeni aksamı (Devlet- ge menedilmiyenler): A — Toplu Giremez B — Rüvelver (otomatik) Giremez © — Bnir tabancalar oyuncak tüfekler harlg) 9 o Av tüfekleri ve bunların madeni aksamı: 2 16 12 4 0 Giremez 12 Giremez 2 C — Nişan tüfekleri için Fişek kovanı A — Av tüfekleri için o o B — Tabanca için Giremez Av mühimmatı aksamı Giremez A — Saçma Giremez urşun ç alasturpa (her nevi) o 0 Esliha ve mühimmatı harbiye Torpiller, bomba'ar ve sair tahrip alât ve mevadı İhtar: madenden olmıyan esliha kundaklar ayrıca geldiği taktirde mamul oldukları mevada göre resme tabidir Mevadı infilâkıye Barut A — Kara av barutu B — Dumansız av barut, C — Taş barutu Dinamit v.s. mevadı infilâkiye A —Dinamit B — Amonyak esaslı mevadı C — Klarat esaslı mevadı 644 Lağım fitilleri 645 Kapsüller A — Maden patlamağa ve şimendifer işaretine mahsus. B — Pişek ve tabanca kapsülleri 646 Elabı nariye 847 Kibrit ve kav A — Mumlu kibrit B — Sair kibritler ve kav Makineler 4500 Giremez Giremez 140 6820 145 S4 207 536 8 is Giremez Giremez Giremez Buhar kazanları A Borulu, nim borulu, sair tertibatlı E — Sairleri, kalorifer kazanları Her nevi kuvvetle müteharrik makineler A Lokomotif 1 — Tenderli 2 — Tendersiz 3 — Tender ve aksamı B — Lokomobil, lokometiv ve aksamı € — Yol silindiri D — Sabit ve nim sabit buhar makineler Traktörler Elektrikten mada kuvveti emüteharrik motörler: A — Sıkleti 50 kiloya kadar B — 100 kiloya kadar C — Tamamınm sıkleti yüz kilo ve ondan ziyade beşyüz kiloya-kadar 961 D — Tamamının sekleti beşyüz kilo ve ondan ziyade bin beşyüz kiloya kadar 1097 MH — Tamamının sıkleti bin beşyüz kilo ve ondan ziyade beşbin kiloya kadar 17 V — Tamamının srkleti beşbin kilo ve ondan yukarı Elektrik motürleri (Elektro motör) Dinaae rm kontinü Transformatör, komitatör, rezistans, bobin, ma- ayeto, buji, konvertisör, distribütör, vamilâtör aspiratör ve mümasilleri (kurulmuş veya ralmamış)£ A — Tamamının sıkleti on kiloya kada: akn ski oz İL çalanın yukarı elli a kadar C — Tamamının sikleti elli kilo ve ondan o yukarı bin kiloya kadar. D — Tamamının sıkleti bin kilo ve ondan iki bin kiloya kadar 89 262203 17425 2339 174200 148400 11834 16665 Giremez '408 932 Giremez Giremez 1500 3350 85 35 “ 3 1067 1668 16745 1816 Bir buçuk ay içinde memlekete girecek ve girmiyecek şeylerle idhali tamamen menolunan eşyanın listesini neşrediyoruz.. 33 i 4 Tarife No 3 Ti Tsanide ithal olunacak H — Tamammın sekleti iki bin kilo ve ondan yukarı beş bin kiloya kadar, V — Beş bin kilo ve ondan yukarı Akümülâtör ve pil 2385 3257 A — Akümülârör ve yedek plikları (Akilmülâtör pll. lardan maada aksamı mamul oldukları mevada mahsus rüsuma tabidir) > B — Yaş piller (ber nevi) Çtutya ve kömürleri de dahil dir) C — Kuru piller (her nevi) Elektrot, bale A — Adi elektrot (tenviri elektrikle müstamel) 2478 283 10086 296 B — Bakır ve sair meadin kaplı veya galvanizli veya maderfi tellerle mürettep Yukarıdaki makinelerin ni yerde zikredilmeyen ak. samı Kâğıt imalâtınm her safhasma mahsus makineler ve-ak- samı (kurulmuş ve kurulmamış) Kabili nesç mevadt işliyen makineler ve aksamı ezcüm- cumle : tarama, atma veya didiki. ayıklama, iplik bükme, dokuma, yanma ve saire makineleri (kurulmuş kurulmamış) kora ve çekirdek kurutma, bo- 33014 eme, cilâlama, Torna, testere, rende, zımba, hadde ve çekiç makineleri, givi, teneke kutu makineleri, cam imalinde ve camcılıkta müstamel makineler, çimento makine ve kalıpları, taş kırma makineleri ve meadinden, topraktan ve ağaçtan eşya imalinde kullanılan sair makineler ve aksamı (ku- rulmuş kurulmamış) A — Sikleti iki yüz elli kiloya B — Sikleti iki yüz elli kilodan yukarı € — İki bin kilodan yukarı Saraciye makineleri Dikiş makineleri Tipo, ito, hurufat dizme vesaire makileri Yazı hesap kayıt makineleri A — Sikleti beş kiloya kadar B — Bundan yukarı — Dikiş, yazi makineleri için insa, kapak vesaire Her nevi ziraat makineleri ve âlât Tulumbalar ve aksamı Değirmen, hamur, makarna, şeker, sucuk, megfaeleri A — Elli kiloya kadar B — Yüz elli kiloya kadar © — Bey yüz kiloya kadar — Iki bin kiloya kadar im On bin kiloya kadar V — Bundan yukarı kadar 131 7134 1160 5982 9301 9044 10605 12146 24052 5584 8174 3864 335 303 2110 2590 4555 50460 20064 12359 27459 28 4510 28165 3426 21118 4095 13023 13176 26685 12701 100733 51881 130872 Tarife Ne 667 Zatülbareke arabalar: A — Binek otomobilleri 1 — Sikleti dokuz yüz kiloya kadar Za, Bileti dokur yüz kilo ve ondan yakar, bin öç yüz, kiloya kadar 3 — Sikleri bin üç yüz kilo ve ondan yukarı bin yedi yüz elli kiloya kadar 5691 4166 4 — Sikleti bin yedi yüz elli kilo ve ondan yukar iki bin kiloya kadar $ — Sikleti iki bin kilo ve ondan yukarı Giremez Giremez B — Binek arabalarının şasisi, motörlü, motörsüz (Tere- keleri lâstikli olsun olmasın) 1 — Sikleti yedi yüz elli kiloya kadar Giremez Giremez 2 — Sikleti yedi yüz elli kilo ve ondan yukarı bin yüz ki- loya kadar Giremez 3 — Sikleti bin yüz kilo ve ondan yukarı bin beş yüz ki- loya kadar Giremez 4 — Sikleti bin beş yüz kilo ve ondan yukarı bin yedi yüz elli kiloya kadar Giremez $ — Sikleti bin yedi yüz elli kilo ve ondan yukarı C — Binek otomobillerinin karoseri kısmı 0 D — Karoserinin başla yerde zikrolunmayan parçaları 7 H — Başka yerlerde zikrolunmayan binek ( otomobilleri şasilerinin aksamı 262 346 Otobis, asker ve hasta ve eczahanc nakline mahsus oto- mebiller ve otokarlar; A — Tamam 'B — Otobüs, asker, hasta, eczahane otomobillerinin şasisi veya başka yerlerde zikredilmeyen aksamı (Motörlü mo- #örsüz) (Tekerlekleri olsun olmasın) C — Otobüs, asker, hasta ve eczahane otomobillerinin ka- roseri veya karoseri aksamı (Techizatı tamam olsun ol- asın) Zatülkareke yük arabaları (Kamyon - kamyonet) Tamam A— B — Arabacılık aksamı Ç — Şasi motörlü motörsüz s7 18076 pe Zatülhareke tramvay (Muharrik, müteharrik, tamir ve sa ir arabalar dahildir) Ihtar: sile istifa olunur. sn 672 Heyvanla cer olunan tramvay, Mefruşat olan arabaların resmi yüzde on fazlar Süpürge, sulamağa, lâğım temizlemeğe, itfaiyeye arabalar 1172 6256 Giremez 673 Hayvanla cer olunan binek arabaları 674 Hayvanla cer olunan yük arabaları 675 Hasta nakline mahsus tekerlekli sandalya sedye 222 216 Giremez (Liste devam edecek) Birinci sahifeden geçen yazılar Gümrüklerde Tabii çalışma ai a sahifede) Öğle tatilinde komisyoncular birliği heyeti Maliye müfettşlerini yiyeret ederk zan müddet görüştü ye tabi olsun olmasın ç du. Komisyonculardan karne! Bu esnada gümrük ve o Maliye a yi *İdir. butçe Hazırlanırken (Başı birinet' sahitede) Yeni bütçe 186 milyon: “fira olan 931 bütçesine nispetle 932 bülçesi- nin büyük bir noksan ile tan- il zimi aykırı bir ihtimal değil- dir. Bazı millet (o vekilleri bütçenin 150, hattâ 140 mil yon lira olarak tesbitine taraf- tardırlar. Varidat bülçesinin tenzili karşısında masraf bütçe sinin tanzimi oldukça müş- kül bir ameliye olmakla bera- ber, hükümet ve bütçe encüme ni bu imkânı müştereken ta- harri edecekler ve her halde bir çare bulacaklardır. Çareler Bu vaziyet karşısında; 1 — Devlet teşkilâitmda tev hitleri suretile idaresi müm- kün görülen bazı teşekküller birleştirileceklerdir. Mübayaat ile uğraşan komis ve daireler bu cümleden- 2 — inhisar (o idarelerinin masrafları asgeri in- ikata #Ö | dirilecek, bunların temin ettik leri umumi varidatın pek azı masrafa, çoğu devlete gitmesi esası temin olunacaktır. 3 — Düyunu umumive büt- i İlçesine Osmanl; borçlarına şılık olarak konan mebaliğin yeni bir anlaşmaya" İstinaden kat'i ihtimali kuvvetlidir. 4 — Bütçeleri kabarık da- irelerin bu bütçelerinde tenzil çareleri aranacaktır. Mukaveleye bağlı tediyat için bazı tediye ve yas :| hut tediyat taksitlerinin çoğal ön ken | tlması imkânları taharri oluna caktır. Barem tadil edilecek mi? 5 — Barem ve tekaüt kanu nunun tadili (için bir cereyan “| varsa da henüz bir karar veril iii" miş değildir. Manmafih İsa çalı sml ihtikâr eğ) 22 — İthalâtın hdidi kanunu üzerine burada da bir kaç günden beri ihtikâr başlamıştı. Bugün Adana bele- diyesi ihtikâra karşı şiddetli tedbirler almış ve şeker gibi ha vayici zaruriyeyi muayyen fiat tan fazla satanları tecziyeye ka rar vermisti Galip Beyin fırka gurupunda- ki teklifi veçhile devlet kad. rosunda en yüksek maaşın 350 lira olarak tesbiti gibi bir nok- Esi nazar taraftar kazanmakta Başvekilin izahatı Başvekil İsmet Paşa, Şükrü İ Kaya Beyin tetkik seyahatin. İ den avdetinden sonra Millet Meclisinde beyanatta buluna- üikümetin muhtelif mem Buhranlı Günlerde (Başı 1 inci sahifede) delerin ilâvesini teklif tedir. Ezcümle ümum muame- lâtta istimal edilen © ve ikişer kuruşluk damga resmine tabi olan ve mikdarı milyonlar teş- kil eden bazı nevi evraka birer ikişer kuruş daha zammını, bil hassa ilânata ait ahkâm ka- nuni hükümlerle teyidini, ecne bi memleketlerden gelen ilân. ların ve emsali o mecmuaların gümrükten ihracında damgi landırılmsı teklif edilmektedir. Bundan maada, raporda, piyango isabet eden — yani para alan — tayyare biletlerin- dl de yüzde bir nisbetinde bir damga resmi alınması mütale- ası ortaya atılmaktadır. Cevdet B. bu dikkate şayan tetkik raporunda senede, yıl başında çekilen fevkalâde pi a eği ey ira e 9 milyon küsür lira raddesinde birtediyat yapıldığını nazarıdik kate alarak bundan yüzde bir nisbetinde almacak damga res- minin senevi 100 bin lira rad- desinde olduğunu ileri sürmek tedir. Alâkadarların fikrine göre piyango isabet eden biletler. den alınacak bu cüz'i mikdar, adeta bir makbuz resmidir ki hazineye bilâmasraf mal ola- cak ve tayyare ocemiyetinin menfaatine de hiç ( bir nakisa da sahip Slöağe haliz benle ye kazanç namile hiç bir vergi ödememektedir. o Halbuki, di- ğer taraftan malen bedenen ça lışanlar muayyen mikdarda ka- zanç ve sair vergiler vermekte- dirler ——— leket işleri hakkında aldığı ve alacağı tedbirleri ve kararları izah edecektir. Bu beyanatm kânunuevve- lin onuna doğru yapılacağı an- laşılmaktadır. Meclisin kânu- nuevvelin on beşinden evvel kış tatiline karar vermesi il mali yoktur. Meclisin kış tatili Hattâ Meclisin kış | tatili kararını bu içtimada tatbik et- memesi için de bir | cereyan mevcuttur. Hükümet bu cere Yaian Dolan (Başı 1 inci sahifede) den Romanya vapuruna bindi- rilmiştir. Vapur İstanbuldan geçerken gemiye giden 10 polis Canikya nın boğazma sarılmışlar ve dö- ve döve öldürmüşlerdir. Gemi sün Romanya konsolosu- nun müdahalesini talep etmiş- tir,” Türkiye ve türklük hakkın- da aleyhtar neşriyatta bulun- © İmağı kendine meslek edinen bu müfteri gazetenin neşriyatı tekzibe bile değmez. Çünkü baştan başa yalan ve hezeyan- dır. Hattâ biz sütunlarımızda bile bu müfteri ve düşman ga- zetenin hezeyanlarını naklet- mezdik. Ancak bunu naklet- mekteki maksadımız daha zi- yade Romanya bain nun aşağıya dercettiğimiz be- yanatımı tavzihti, Romanya Başkonsolosu M. Sonesko bu neşriyat hakkında demiştir ki: “— Hâdisenin cereyan etti- ği günlerde vazife başında de- gildim. Fakat vak'adan bir iki gün sonra İstanbula avdet et- | Zön tiğim zaman mesele ile alâka- dar oldum ve her şeyi öğren- dim. Hâdise cereyan ettiği €s- nada tesadüfen, bir memuru- muz vapurda bulunmuştur. Hırant Canikyan, her zaman takip etmek sureti- le vazifesini yapmış olan Türk anlıyarak hastalık Obahanesile vapurun helâsma giderek bel kayışile kendisini asmıştır. Hâ disenin bu şekilde cereyan et- > olm hepsi görmüştür. (Journal de Genöve) in bu yalanı neden yaz dığını anlıyamıyorum.” ——— veme— Kemalettin Sami Paşa Berlin sefirimiz Kemalettin Sami Paşa Ankaraya gitmiştir. İm likini yana her halde taraftardır. Zi- a saecllsin malina bab ci sı hükümetin fevkalâde ve müs tacel vaziyetler karşısında ala- cağı tedbirlerde Millet Mecli- sinden tasvip kararı alabilme. sinde yardımı olacaktır . Teslihat Mütarekesi Hükümetimizin Cemi- yeti akvama gönderdiği cevap ANKARA, 22 A.A. — Hariciye Vekiletimiz tarafmdan teslihat mü- kâtibi umumiliğine gönderilen ceva- ben metni aşağıdadır; Efendi 2 Teşrimicvvel 1931 tarihli mek- tubunuzun muhteviyatma Ankaraya avdetimde vaki oldum. Bu mek tubunuzla, teslihat dair 12 inci heyeti umumiye tarafın- den kabul olunan karar ile (o raporu göndermek lütfünde bulunarak hü. kömetimin teslihat mütarekesini mi ye karıda zikrolunan © karar ve esknllci Kalkıla' Mirade GlEŞ önenir ğı 1 teşrinisaniden evvel size bil- dirmemi istiyorsunuz. Sulh olan merbutiyeti- nin bir çok delillerini gösteren Cum huriyet hükümeti teslihat rekabeti” ne aslâ girişmemiştir. Türkiye bü- tün komşelariyle ler aktedmiş olduğundan Milli da fan bütçesinden büyük tenzilit yap ine hararetle taraftar olmuştu. Te tişari bir surette iştirak © ettiğimi biyeli Aliya 3 ünü Mümine. Bun soniçtimamda murahhatımız tes Hhat mütarekesi hakkında hüküme- kiye'nin gerek ki mahiyeti, gerekse bu teklife atfo- Tumabilecek vus'at ve şümül hakkın. dair her hangi bir taahhüdün berveç bi peşin onun tasdikine iktiran et. mesi İizumdır. a 1 Teşrinisanide toplanan 'M. Meclisinin revini almadan tes- Bat mütarokesi hakkında Cemiveti Akvam umumiyesince teklif edilen şekilde bir karar vermek Cum hükümeti için imkânsızdır. Lütfen bendenize isalini rica ettiğim Mami alır almaz hökümetimi ha berdar etmeğe müsarat eylemekli- #im tabiidir. Hükümetim'de kanii ki bu malümatı B. MO Meclisinin takdir ve tasvibine (o arzedecektir. ee lünü rien ede e Saç lâvha ithali ANKARA, 22 (Telefonla) — Memleket iktısadiyatını ko ruma kararnamesi ile birlikte gümrüklere tebliğ edilen kon- tenjan listesinde soba ve soba borusu imalinde kullanılan #aç lâvhalar maddesinin ithal miktarları sıralarının değişmiş olmasından mütevellit bir yan Lışlık olmuştu. Bu hata yüzün den müşkülâta (düşen tüccar tashihini * temenni maksadile iki arkadaşlarını (Ankaraya dermişler ve buraya gelen ler alâkadar makamlaı gerek hatam tashihi etmişlerdir . Pera takımı İzmir spor takımını mağ'âp etti İZMİR, 22 A.A.) — Şeh. rimizde bulunan Pera takımı bugün ikinci müsabakasmı İz- mir spor takımile yaptı, Birinci haftayım ilk 20 da- kika Peralıların hâkimiyeti al- tunda geçti. 23 üncü dakikada İzmir epür kalecisisini yanlış çıkışı yüzünden Peralılar ilk gollerini yaptılar, Bundan son ra İzmir spor açıldı. Pera ka- çıkaramadı » e se de gol İkinci haftayımda rüzgir Peralıların lehine idi. İzmir sporluların akınları heder oluyor ve sayı çıl du. Oyunun hitamna on daki ka kala Perslılar ikinci golleri ni de yaptılar. İzmir Ssporlu- lar çok çalıştılarsa da Perolrla rın pen altıdan üçüncü ve biraz sonra dördüncü gollerini yap- malarma mani olamadı . Oyun da 4-0 Peralıların ga libiyeti ile hitam buldu.